Bilindiği üzere, 6102 sayılı Yeni Türk
Ticaret Kanun’un (TTK) tacirlerin tutmakla yükümlü olduğu defterler, bu
defterlerin içerikleri ve tutulma şekli ile tasdiklerine ilişkin hususlar Yeni
TTK m. 64’de düzenlenmiştir. Hemen belirtmek gerekir ki Yeni TTK m. 64, 6335
sayılı Kanun’la kapsamlı bir değişikliğe uğramıştır.
Muhasebeyle İlgili Ticari Defterler
Öncelikle belirtmek gerekir ki ticari
defterler, yevmiye defteri, defteri kebir ve envanter defteridir. Her tacir bu
defterleri tutmakla yükümlüdür. Yeni TTK m. 16/1 uyarınca ticaret şirketleri
tacirdir. Bu sebeple, gerçek kişi tacirlerin yanı sıra tüm ticaret şirketleri
yukarıda isimleri sayılan bu defterleri tutmakla zorundadırlar. Limited şirket
de ticaret şirketi ve tacir olduğu için, tüm limited şirketler yevmiye defteri,
defteri kebir ve envanter defteri tutmak yükümlülüğü altındadır.
Muhasebeyle İlgili Olmayan Ticari Defterler
Yeni TTK m. 64/4, bu ticari defterler
yanında, pay defteri, ve genel kurul toplantı ve müzakere defteri
ve yönetim kurulu karar defteri gibi işletmenin muhasebesiyle ilgili
olmayan defterler de ticari defter
olarak nitelendirmiştir.
Pay defteri:
Pay defteri:
Eski TTK döneminde olduğu gibi, Yeni
TTK’da da tüm limited şirketler pay defteri tutmak zorundadırlar. Bu açıdan
Yeni TTK’da herhangi bir değişiklik söz konusu değildir. Pay defteri yeterli yaprakları
bulunmak kaydıyla izleyen faaliyet dönemlerinde de açılış onayı
yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir.
Genel kurul toplantı ve müzakere defteri:
Genel kurul toplantı ve müzakere defteri:
Eski TTK’da düzenlenen ortaklar kurulu,
Yeni TTK’da genel kurul adını almıştır. Tıpkı anonim şirket genel kurulu gibi,
limited şirket genel kurulu da senede bir kez olağan toplanmak zorundadır. Yeni
TTK m. 617/3 uyarınca toplantıya çağrı, azlığın çağrı ve öneri hakkı, gündem,
öneriler, çağrısız genel kurul, hazırlık önlemleri, tutanak, yetkisiz katılma
konularında anonim şirketlere ilişkin hükümler, Bakanlık temsilcisine ilişkin
olanlar hariç, kıyas yoluyla uygulanır. Dolayısıyla limited şirketler de anonim
şirketler gibi genel kurul toplantı ve müzakere defteri tutmak zorunluluğu
altındadır. Ancak önemle belirtelim ki,
eski ortaklar kurulu karar defteri yanında ayrıca genel kurul toplantı ve
müzakere defteri tutulmayacaktır. Eski ortaklar kurulu karar defteri yerine
genel kurul karar defteri tutulacaktır.
Acaba eski ortaklar defterinin yeterli
yaprakları varsa, bunlar bitinceye kadar genel kurul toplantı ve müzakere
defteri olarak kullanılmaya devam edilebilir mi? Zira, genel kurul toplantı ve
müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla izleyen faaliyet
dönemlerinde de açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir.
Eski ortaklar kurulu , genel kurulla aynı hukuki niteliğe sahip olduğu için
hukuken eski ortaklar kurulu karar defterinin yaprakları bitinceye kadar genel
kurul toplantı ve müzakere defteri olarak kullanılmasında bir sakınca
bulunmamaktadır. Ancak önemle hatırlatmak gerekir ki fiziki ortamda veya elektronik ortamda tutulan ticari defterlerin nasıl
tutulacağı, defterlere kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış ve kapanış onaylarının
şekli ve esasları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca
müştereken çıkarılan tebliğle belirlenir. Dolayısıyla konunun iki Bakanlık
tarafından çıkarılacak olan tebliğde düzenlenmesi gerekmektedir.
Müdürler Kurulu Defteri
Yeni TTK m. 64/4’de yönetim kurulu karar defteri de
tutulması gereken ticari defterler arasında sayılmaktadır. Bilindiği üzere,
yönetim kurulu anonim şirketin zorunlu organlarındandır. Müdür ise limited
şirketin zorunlu bir organı olup, Yeni TTK uyarınca şirkette birden fazla müdür
varsa bu durumda müdürler kurulu adını almaktadır. Yeni TTK m. 64/4’de yönetim
kurulu karar defterinden bahsedip müdürler kurulu defterinden bahsedilmemesi
limited şirketlerde müdürler kurulu defteri tutulmasının zorunlu olup olmadığı
konusunda duraksamaya neden olmaktadır. Hukukçular genellikle, yönetim kurulu karar defteri ile sadece
anonim şirketin yönetim kurulunun kastedilmediğini, ticaret şirketlerinin
yönetim organının kastedildiğini, dolayısıyla da limited şirketlerde müdürler
kurulu defterinin tutulmasının zorunlu olduğunu kabul etmektedirler. Odamızın
görüşü de bu yöndedir. Buna karşın, bir görüş de, madde de açıkça yönetim
kurulu karar defteri denilerek anonim şirketlerin bu defteri tutmalarının
zorunlu olduğunun düzenlendiğini; buna karşın müdürler kurulu defterinden
bahsedilmediğine göre limited şirketlerde müdürler kurulu defteri adı altında
bir defterin tutulmasının gerekmediğini savunmaktadır. Bir diğer ifadeyle şu an
için uygulamada bir belirsizlik bulunmaktadır. Bu belirsizliğin Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye
Bakanlığınca müştereken çıkarılan tebliğle giderilmesi gerekmektedir.
VUK Hükümlerine
Göre Ticari Defterler
Limited Şirketler, ticari defterlerin tutulmasına ilişkin
olarak diğer ticaret şirketleri gibi VUK’ta yer alan düzenlemelere ayrıca uymak
zorundadırlar. Buna ilişkin Yeni TTK m. 64/5 aynen aşağıdaki gibidir:
“Bu Kanuna tabi gerçek ve tüzel kişiler, 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun defter tutma ve kayıt zamanıyla ilgili
hükümleri ile aynı Kanunun 175 inci ve mükerrer 257 nci maddelerinde yer alan
yetkiye istinaden yapılan düzenlemelere uymak zorundadır. Bu Kanunun defter
tutma, envanter, mali tabloların düzenlenmesi, aktifleştirme, karşılıklar,
hesaplar, değerleme, saklama ve ibraz hükümleri 213 sayılı Kanun ile diğer
vergi kanunlarının aynı hususları düzenleyen hükümlerinin uygulanmasına, vergi
kanunlarına uygun olarak vergi matrahının tespit edilmesine ve buna yönelik
mali tabloların hazırlanmasına engel teşkil etmez.”
Ticari Defterlerin
Onayı (Tasdiki)
Onay Mercii
Muhasebeyle ilgili veya ilgili olmayan tüm ticari defterler
kuruluş sırasında ve kullanılmaya başlanmadan önce noter tarafından yapılır.
Kapanış onayında da yetkili mercii noterdir. Ticaret şirketlerinin ticaret
siciline tescili sırasında defterlerin açılışı ticaret sicili müdürlükleri
tarafından da onaylanabilir.
Açılış Onayı Zamanı
Yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri ile pay
defteri, genel kurul toplantı ve müzakere defteri ve yönetim kurulu karar
defterinin izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları, defterlerin kullanılacağı
faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna (Aralık sonu) kadar notere
yaptırılır.
Buna karşın pay defteri ile genel kurul toplantı ve
müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla izleyen faaliyet
dönemlerinde de açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya devam
edilebilecektir.
Açılış onayının noter tarafından yapıldığı hâllerde noter,
ticaret sicili tasdiknamesini aramak zorundadır.
Kapanış Onayı Zamanı:
Yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin kapanış
onayı, izleyen faaliyet döneminin üçüncü ayının sonuna kadar notere yaptırılır.
Buna göre, defteri kebir, envanter defteri, pay defteri ve genel kurul toplantı
ve müzakere defteri kapanış onayına tabi değildir; ancak bunların açılış
onaylarının yapılması gerekir.
Defterlerin Ara
Tasdiki
Ticaret Kanunumuzda da eski Ticaret Kanununda olduğu gibi
ticari defterlerin ara tasdiki konusu düzenlenmemiştir.
Defterlerin ara tasdiki konusu Vergi
Usul Kanununda düzenlenmiştir. Bu hükümlerde ise henüz bir değişiklik
yapılmaması ve TTK’ nun
64/3 ve 64/5 maddeleri birlikte değerlendirildiğinde bu
konudaki, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığının birlikte
çıkaracakları tebliğ yürürlüğe girinceye kadar mevcut uygulamanın devam edeceği
düşünülmektedir.
Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı’nın Düzenleme Yetkisi
Fiziki ortamda veya elektronik ortamda tutulan ticari
defterlerin nasıl tutulacağı, defterlere kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış
ve kapanış onaylarının şekli ve esasları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye
Bakanlığınca müştereken çıkarılan tebliğle belirlenir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder