Her ne kadar GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ mevcut iş yasamız olan 4857 sayılı iş kanunun7
maddesinde düzenlenmiş ise ,'iş kanunu ile Türkiye iş kurumu kanununda
değişiklik yapılmasına dair kanun tasarısında' ÖZEL İSTİDAM BÜROLARININ
düzenleyeceği geçici iş ilişkisi ülkemize HAYIRMI yoksa ŞERMİ getirir onu
irdelemeye daha doğrusu hukuki görüşlerimi sizlere sunmaya çalışacağım...
ÖZEL İSTİHDAM BUROLARI
GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ
1.ÖZEL İSTİHDAM BÜROLARI TARİHÇESİ
Türkiye, 1933 yılında uluslararası çalışma örgütünün
onayladığı 34 sayılı Ücretli İş Bulma Büroları Sözleşmesi’ni 11 Şubat 1946
tarihinde onaylamıştır. 1949 yılında revize edilen 33 sayılı sözleşme yapılan
değişikliklerle 96 Sayılı Ücretli İş Bulma Büroları Sözleşmesi hazırlanarak
aynı yıl yürürlüğe girmiş, Türkiye ise bu 94 sayılı sözleşmeyi 1951 yılında
onaylamıştır.
96 Sayılı “Ücretli İş Bulma Büroları Sözleşmesi’nin çağın
iktisadi, teknolojik ve sosyal koşullarına uymadığı, dolayısıyla etkinliğini
kaybettiği ve yeni bir sözleşme gereksinmesine ihtiyaç olduğu ortaya çıkmıştır
ve 1997 yılında ise uluslararası çalışma örgütünce 181sayılı Özel İstihdam
Büroları Sözleşmesini onaylamış ve bu sözleşmede özel istihdam bürolarının faaliyetlerine
izin verilmesi oluşturmaktadır. Türkiye ise 2016 yılınsa kadar 181 sayılı
sözleşmeyi onaylamamıştır.
2.AMAÇ
Geçici iş ilişkisi; iş gücü piyasasında istihdam
olanaklarının artırılması için getirilmiş, özel istihdam büroları aracılığı ile
özellikle İŞSİZ GENÇLERİN iş tecrübesi kazanmasına, uzun dönemli işsizlik
sıkıntısı çeken bireylerin işsizlikten kurtulmasına ve bu her iki kesimin
motivasyonlarının artırılmasına yönelik olarak amaçlanmıştır.
3. ÖZEL İSTİHDAM BUROLARI
İş ve işçi bulmaya aracılık konusu 4857 sayılı İş Kanunu’nun
90. maddesinde düzenlenmekte ve “İş arayanların elverişli oldukları işlere
yerleştirilmeleri ve çeşitli işler için uygun işçiler bulunmasına aracılık
görevi, Türkiye İş Kurumu ve bu hususta izin verilen özel istihdam bürolarınca
yerine getirilir” hükmüne yer verilmektedir.
TASARIDA ise 1 maddenin 2 fıkrasında düzenlenmiş Türkiye iş
kurumundan gerekli izin alan özel istihdam bürosunun bir işverenle geçici iş
sağlama sözleşmesi yaparak BİR İŞÇİSİNİ geçici olarak bu işverene DEVRETMESİ
ile özel istihdam büroları aracılığı ile geçici iş ilişkisinin kurulabileceği
belirtilmiştir.
4.GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİNİN
KURULABİLECEĞİ ALANLAR
1.iş sözleşmelerinin ASKIYA alınması hallerinde
ü
hamilelik
ü
askerlik
ü
yıllık izinler
ü
uzun süreli hastalık vb gibi çalışanların iş görme edinimlerini
yerine getirememesi nedenlerinde
2.mevsimlik tarım işlerinde
3.temizlik işlerinde
4.hasta yaşlı çocuk bakım işlerinde ve ev hizmetlerinde
5.işletmelerin günlük işlerinden sayılmayan kısa süreli
belirli işlerin yapılmasında (örneğin yazılım, teknik onarım bakım vb)
6.çalışanların güvenliği açısından ortaya çıkan acil işlerin
yürütülmesi işlerinde
7.üretimi önemli derecede etkileyecek zorlayıcı sebeplerin
ortaya çıkmasında
8.işletmelerin iş hacminin önemli ölçüde artması sonucunda
ve dönemsellik sonucu iç piyasada iş hacminin artması sonuçlarında
geçici iş ilişkisi özel istihdam büroları aracılığı ile
kurulabilir.
5.4857 SAYILI KANUNDA GEÇİCİ İŞ
İLİŞKİSİ
Ülkemde artan işsizlik sayısı devletin istihdam yaratmayıp
özel sektöre bu işi bırakması
sonucu işverenlerin birbirlerine işçilerini,
işçilerinde yazılı onayı olması şartıyla devretme hakkı getirilmiştir.
Geçici iş ilişkisi aslında 4857 sayılı iş kanunun 7
maddesinde düzenlenmiştir. Kanunun ilgili maddesinde geçici iş ilişkisi
işverenin işçiden YAZILI onay almak şartı ile belli bir süreye başka bir
işverene devredebilmektedir.
Geçici iş ilişkisi kurulan işveren, işçinin kendisinde
çalıştığı sürede ödenmeyen ücretinden, işçiyi gözetme borcundan ve sosyal
sigorta primlerinden işveren ile birlikte sorumludur.
İşçi ise işyerine ve işe ilişkin olup kusuru ile sebep
olduğu zarardan geçici iş ilişkisi kurulan işverene karşı sorumludur.
Geçici iş ilişkisi 6 ayı geçmemek üzere yazılı olarak
yapılır, gerektiğinde en fazla 2 defa 6’şar ayı geçmemek üzere toplam 6+6 =12
ay yinelenebilir. Geçici iş ilişkisi toplam 18 ayı geçemez.
İşçiden YAZILI rıza alınmaması işçinin devredilen işverende
çalışmaması sebebiyle devreden işveren işçiyi haklı sebebe dayanarak iş
sözleşmesini feshedip kıdem ihbar ve diğer yasal haklarını ödemeden işten çıkartamaz.
6.SORUNLAR
Genç nüfusun çokluğu ve istihdam olanakların azlığı sebebi
ile işçiyi tamamen META –MAL haline getirebileceği gibi KÖLELİK siste mininde
yasallaşması gibi bir yaklaşım sezinlemekteyim.
Aynı zamanda Sendikaların, toplu sözleşmelerin, kıdem
tazminatının ortadan kalkması söz konusu olabilir ve ücretlerde DÜŞÜŞ
yaşanabilir.
Fabrikalar, işyerleri işçilerini tüm haklarını vererek işten
çıkartıp özel istihdam büroları ile anlaşıp KİRALIK olarak tekrar işçilerini
çalıştırabilir böyle bir durumda ortaya çıkacak sorunlar
1.ücretlerini kiralayan tarafından ödenmezse dava açacakları
özel istihdam bürolarıdır
2.belirli süreli iş sözleşmeleri yapılacağından kiralık
işçilerin ihbar kıdem gibi tazminat hakları bulunmayacak
3.yıllık izin konusunda ise yapılan sözleşmelerde 359 veya
daha az süreyle anlaşılırsa yıllık
izinler ve buna bağlı izin paralarıda yanacak gibi görünmekte ….
Kalın sağlıcakla…
-KISSADAN HİSSE –
Yolu sevgi ve rahmetten geçen tüm iyi insanlarla karşılaşmak
ümidi ile
Hikmet Yıldırım KILINÇARSLAN
SMMM
bozokhkmt@hotmail.com
26.02.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder