Amaç ve Yasal Düzenleme
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 28/2/2008
tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin
Desteklenmesi Hakkında Kanunda yer alan gelir vergisi stopajı teşviki
uygulamasına ilişkin açıklamaların yapılmasıdır.
Yasal düzenlemeler
MADDE 2 – (1) 5746 sayılı Kanunun 16/2/2016
tarihli ve 6676 sayılı Kanunla değişik 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası ile 4
üncü maddesi aşağıdaki gibidir:
“MADDE 3 – …
(2) Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç
olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum
ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi
anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve
kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan
vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK
tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye
desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde
çalışan Ar-Ge ve destek personeli ile bu Kanun kapsamında yukarıda sayılan
kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenen tasarım projelerinde ve tasarım
merkezlerinde çalışan tasarım ve destek personelinin; bu çalışmaları
karşılığında elde ettikleri ücretlerinin doktoralı olanlar ile temel bilimler
alanlarından birinde en az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için yüzde
doksan beşi, yüksek lisanslı olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde
lisans derecesine sahip olanlar için yüzde doksanı ve diğerleri için yüzde
sekseni gelir vergisinden müstesnadır. Hak kazanılmış hafta tatili ve yıllık
ücretli izin süreleri ile 17/3/1981 tarihli ve 2429 sayılı Ulusal Bayram ve
Genel Tatiller Hakkında Kanunda belirtilen tatil günlerine isabet eden ücretler
de bu istisna kapsamındadır. Haftalık kırk beş saatin üzerindeki ve ek çalışma
sürelerine ilişkin ücretler bu istisnadan faydalanamaz. Ar-Ge veya tasarım
merkezlerinde çalışan Ar-Ge veya tasarım personelinin bu merkezlerde yürüttüğü
projelerle doğrudan ilgili olmak şartıyla, proje kapsamındaki faaliyetlerin bir
kısmının Ar-Ge veya tasarım merkezi dışında yürütülmesinin zorunlu olduğu
durumlarda, Ar-Ge veya tasarım merkezi yönetiminin onayının alınması ve Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının bilgilendirilmesi kaydıyla, merkez dışındaki
bu faaliyetlere ilişkin ücretlerin yüzde yüzünü aşmamak şartıyla Bakanlar
Kurulunca ayrı ayrı veya birlikte belirlenecek kısmı ile Ar-Ge veya tasarım
merkezlerinde en az bir yıl süreyle çalışan Ar-Ge veya tasarım personelinin
yüksek lisans yapanlar için bir buçuk yılı, doktora yapanlar için iki yılı
geçmemek üzere merkez dışında geçirdiği sürelere ilişkin ücretlerin yüzde
yüzünü aşmamak şartıyla Bakanlar Kurulunca ayrı ayrı veya birlikte belirlenecek
kısmı gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilir.
…
MADDE 4 – (1) Bu Kanun kapsamındaki destek ve teşvik
unsurlarından yararlananların bu Kanunda öngörülen şartları taşıdıklarına
ilişkin tespitler en geç iki yıllık süreler itibarıyla yapılır.
(2) Bu Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen gelir vergisi
stopajı ve sigorta primi işveren hissesine ilişkin teşviklerden yararlanacak
olan destek personelinin tam zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge
veya tasarım personeli sayısının yüzde onunu geçemez.
(3) Asgari Ar-Ge veya tasarım personeli sayısının
hesabında fiilen ve tam zamanlı olarak çalışan personelin üçer aylık dönemler
itibarıyla ortalaması esas alınır.
(4) Bu Kanunda öngörülen şartların ihlali veya teşvik ve
destek unsurlarının amacı dışında kullanılması halinde, zamanında tahakkuk
ettirilmemiş vergiler yönünden vergi ziyaı doğmuş sayılır. Sağlanan vergi dışı
destekler ise 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre ve gecikme zammı uygulanmak suretiyle tahsil
edilir.
(5) Bu Kanun kapsamındaki indirim, istisna, destek ve
teşviklerden yararlananlar; 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (13) numaralı bendi, 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (ğ) bendi hükümleri ile 4691 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesi
hükümlerinden ayrıca yararlanamazlar.
(6) Bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinde yer alan elli tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli sayısını on beşe kadar
indirmeye, kanuni seviyesine kadar artırmaya veya belirlenen sınırlar dâhilinde
sektörler itibarıyla farklılaştırmaya, (k) bendinde belirtilen 10 (on) tam
zaman eşdeğer tasarım personeli sayısını yarısına kadar indirmeye, kanuni
seviyesine kadar artırmaya veya belirlenen sınırlar dâhilinde sektörler
itibarıyla farklılaştırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
(7) Bu Kanunun uygulamasına ve denetimine ilişkin usul ve
esaslar, Maliye Bakanlığı ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından
birlikte çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
(8) Bu Kanun kapsamında gerçekleştirilen Ar-Ge, yenilik
ve tasarım faaliyetlerine ilişkin yerindelik ve uygunluk denetimleri, Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından gerçekleştirilir.”
(2) 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun
geçici 75 inci maddesi aşağıdaki gibidir:
“31/12/2023 tarihine kadar, 28/2/2008 tarihli ve 5746
sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun 3
üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen Ar-Ge, tasarım ve destek
personelinin, bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretleri üzerinden
asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra hesaplanan gelir vergisinin;
doktoralı olanlar ile 5746 sayılı Kanun kapsamındaki temel bilimler
alanlarından birinde en az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için yüzde
95’i, yüksek lisanslı olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde lisans
derecesine sahip olanlar için yüzde 90’ı ve diğerleri için yüzde 80’i verilecek
muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle terkin
edilir. Bu süre içerisinde, anılan maddenin bu maddeye aykırı olan hükmü
uygulanmaz.”
(3) Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin
Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliği 10/8/2016 tarihli ve
29797 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Söz konusu Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinde gelir vergisi stopajı teşvikine ilişkin düzenlemelere yer
verilmiştir.
İKİNCİ BÖLÜM
Gelir Vergisi Stopajı Teşviki Uygulaması
Uygulama esasları
MADDE 3 – (1) 5746 sayılı Kanunun 2 nci maddesi
uyarınca Ar-Ge merkezi belgesi alabilmek için Ar-Ge merkezlerinde en az 50
(elli) tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam edilmesi, tasarım merkezi
belgesi alabilmek için ise en az 10 (on) tam zaman eşdeğer tasarım personeli
istihdam edilmesi zorunludur.
(2) Tam zaman eşdeğer personeli sayılarını kanuni seviyesine
kadar artırmaya veya belirlenen sınırlar dâhilinde sektörler itibarıyla
farklılaştırmaya ilişkin 5746 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan yetki,
1/8/2016 tarihli ve 2016/9093 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kullanılmıştır.
a) Söz konusu Kararname ile 5746 sayılı Kanun kapsamında
Ar-Ge merkezlerinde istihdam edilecek en az tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli
sayısı 15 (on beş) olarak belirlenmiştir.
b) Söz konusu sayı, Avrupa Topluluğunda Ekonomik
Faaliyetlerin İstatistiki Sınıflaması (NACE Rev.2)’na göre aşağıda belirtilen
sınıflarda yer alan sektörler için 30 (otuz) olarak uygulanır.
“a) C-İmalat başlığı altında yer alan:
29- Motorlu kara taşıtı, treyler (römork) ve yarı treyler
(yarı römork) imalatı bölümü altındaki tüm sınıflar
30- Diğer ulaşım araçlarının imalatı bölümü altındaki
aşağıdaki sınıflar
30.30- Hava taşıtları ve uzay araçları ile bunlarla ilgili
makinelerin imalatı
30.40- Askeri savaş araçlarının imalatı
30.91- Motosiklet imalatı
30.99- Başka yerde sınıflandırılmamış diğer ulaşım
ekipmanlarının imalatı”
(3) Gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanmak için Ar-Ge
merkezlerinde en az 15 (on beş) (2016/9093 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında
belirtilen sınıflarda yer alan sektörler için otuz) tam zaman eşdeğer Ar-Ge
personeli, tasarım merkezlerinde ise en az 10 (on) tam zaman eşdeğer tasarım
personeli istihdam edilmesi gerekmektedir.
(4) Ar-Ge ve tasarım merkezleri dışında, teknoloji merkezi
işletmelerinde, Ar-Ge, yenilik veya tasarım projelerinde, teknogirişim sermaye
desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde
gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanmak için personel sınırlaması
bulunmamaktadır.
(5) 5746 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında,
asgari Ar-Ge veya tasarım personeli sayısının hesabında fiilen ve tam zamanlı
olarak çalışan personelin üçer aylık dönemler itibarıyla ortalamasının esas
alınacağı hükme bağlanmış, Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin
Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinin 23 üncü maddesinin
birinci fıkrasında ise “Ar-Ge veya tasarım merkezinde çalışan tam zaman eşdeğer
Ar-Ge veya tasarım personeli sayısı; çalışan personelin, çalışma sürelerine
göre üçer aylık dönemler itibarıyla toplam çalışma süresinin, bir kişinin üç aylık
tam zamanlı çalışma süresine bölünmesi suretiyle hesaplanır. Haftada kırk beş
saatin üzerindeki ve ek çalışma süreleri bu hesaplamada dikkate alınmaz.…”
açıklamalarına yer verilmiştir.
(6) Bu çerçevede, gelir vergisi stopajı teşvikinin
hesaplanmasında, bu kapsamdaki personelin fiilen Ar-Ge, yenilik veya tasarım
faaliyetlerine ayırdıkları zamanın toplam çalışma zamanına oranı dikkate
alınacaktır.
(7) 5746 sayılı Kanun kapsamında tam zamanlı olarak çalışan
personelin, ay içindeki çalışmalarının tamamının Ar-Ge, yenilik veya tasarım
faaliyetleri ile ilgili olması halinde, hak kazanılmış hafta tatili ve yıllık
ücretli izin süreleri ile 17/3/1981 tarihli ve 2429 sayılı Ulusal Bayram ve
Genel Tatiller Hakkında Kanunda belirtilen tatil günlerine isabet eden süreler
de tam zaman eşdeğerin hesabında dikkate alınacaktır. Ancak, haftada 45 saatin
üzerindeki çalışma süreleri ile ek çalışma süreleri tam zaman eşdeğerin
hesabında dikkate alınmayacaktır.
(8) Kısmî zamanlı çalışma halinde, personelin Ar-Ge, yenilik
veya tasarım faaliyetlerine ayırdığı zamanın toplam çalışma zamanına oranı
dikkate alınmak suretiyle bulunan ücret tutarları Ar-Ge, yenilik
veya tasarım harcaması olarak dikkate alınacak ve gelir vergisi stopaj
teşvikinden yararlandırılacaktır. Ar-Ge, yenilik veya tasarım faaliyetlerinde
kısmi zamanlı olarak çalışan personelin hak kazanılmış hafta tatili ve yıllık
ücretli izin süreleri ile 2429 sayılı Kanunda belirtilen tatil günlerine isabet
eden ücretleri gelir vergisi stopajı teşvikinin uygulamasında dikkate
alınmayacaktır.
(9) 1/8/2016 tarihli ve 2016/9091 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile tespit edilen faaliyetlerle sınırlı olmak üzere, Ar-Ge veya tasarım
merkezi dışında geçirilecek sürelerin projelerle doğrudan ilgili olduğu ile
Ar-Ge ve tasarım merkezi dışında yürütülmesinin zorunlu olduğunun tevsiki ve
sorumluluğu, Ar-Ge veya tasarım merkezi yönetimine aittir. Bu kapsamda
teşvikten yararlanmış olan Ar-Ge veya tasarım personeline ilişkin liste
projeler itibarıyla Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına sunulan yıllık faaliyet
raporlarında bildirilecektir.
(10) 1/8/2016 tarihli ve 2016/9091 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı uyarınca, Ar-Ge veya tasarım merkezlerinde en az bir yıl süre ile
çalışan Ar-Ge veya tasarım personelinin yüksek lisans yapanlar için bir buçuk
yılı, doktora yapanlar için iki yılı geçmemek üzere merkez dışında geçirdiği
sürelere (üniversiteden onaylı aylık ders saati kadar) ilişkin ücretlerin yüzde
yüzü, Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin
Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinin 10 uncu maddesinde belirtilen esaslar
dahilinde gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilecektir. Bu
hesaplamalarda lisansüstü eğitimde alınan dersler kapsamında yapılacak
araştırmalar da değerlendirilecektir. Yüksek lisans yapanlar için bir buçuk
yıllık, doktora yapanlar için iki yıllık sürelerin uygulamasında kayıt dondurma
kapsamında geçen süreler dikkate alınmayacaktır.
(11) Ar-Ge, yenilik veya tasarım faaliyetlerinde çalışan
Ar-Ge, tasarım ve destek personeline bu faaliyetlerine ilişkin olarak ödenen ve
Gelir Vergisi Kanununun 61 inci maddesine göre ücret kapsamında değerlendirilen
prim, ikramiye ve benzeri ödemeler gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında
değerlendirilecektir.
(12) Ancak, Ar-Ge veya tasarım merkezleri alanı dışında
gerçekleştirilen faaliyetler ile lisansüstü eğitim kapsamında dışarıda
geçirilen sürelere ilişkin ücretlerden; gerçek yol giderleri dâhil olmak üzere
yol, konaklama, gündelik gibi adlar altında gider karşılığı olarak yapılan
ödemeler ile sağlanan menfaatler destek ve teşvik kapsamında
değerlendirilmeyecektir.
(13) Bu maddenin dokuzuncu ve onuncu fıkraları kapsamında
dışarıda geçirilen sürelere isabet eden ücretler de, gelir vergisi stopaj
teşvikinin hesabında dikkate alınacaktır. Ancak, teşvikten faydalanılan süre
her hal ve takdirde haftada 45 saate isabet eden ücret tutarını geçemeyecektir.
(14) 5746 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının
(j) bendinde, tasarım faaliyeti: “Sanayi alanında ve Bakanlar Kurulunun
uygun göreceği diğer alanlarda katma değer ve rekabet avantajı yaratma
potansiyelini haiz, ürün veya ürünlerin işlevselliğini artırma, geliştirme,
iyileştirme ve farklılaştırmaya yönelik yenilikçi faaliyetlerin tümünü,” şeklinde
tanımlanmıştır. Ayrıca, söz konusu bentte yer alan yetkiye istinaden 1/8/2016
tarihli ve 2016/9094 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile tasarım faaliyeti olarak
belirlenen alanlar ile bentte yer alan faaliyetlerde bulunanların istihdam
ettikleri personelin ücretlerine de bu Tebliğde belirlenen esaslar dahilinde
gelir vergisi stopajı teşviki uygulanacaktır.
(15) 5746 sayılı Kanun kapsamında Ar-Ge merkezlerinin
sözleşme çerçevesinde siparişe dayalı olarak yürüttükleri Ar-Ge ve yenilik
faaliyetleri ile tasarım merkezlerinin sözleşme çerçevesinde siparişe dayalı
olarak yürüttükleri tasarım faaliyetleri 5746 sayılı Kanunda belirtilen
indirim, istisna, destek ve teşvik unsurlarından yararlanabilecektir. Ancak,
sipariş verenler, Ar-Ge ve tasarım indirimi ile sipariş verilmesine ilişkin
kâğıtlara ait damga vergisi istisnası dışında kalan 5746 sayılı Kanun
kapsamındaki gelir vergisi stopajı teşviki dahil diğer teşvik ve destek
unsurlarından yararlanamayacaktır.
(16) Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin Ar-Ge, yenilik
veya tasarım faaliyeti kapsamında fazla mesai dahil çalıştığı süreye ilişkin
ücret üzerinden hesaplanan vergi tutarına öncelikle 4/12/2007 tarihli ve 26720
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No:
265)’nde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde asgari geçim indirimi
uygulanacak olup asgari geçim indirimi mahsubu yapıldıktan sonra kalan gelir
vergisi tutarının doktoralı olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde en
az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için yüzde 95’i, yüksek lisanslı
olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde lisans derecesine sahip olanlar
için yüzde 90’ı ve diğerleri için yüzde 80’i her bir personel bazında muhtasar
beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle terkine konu
edilecektir.
(17) Gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanacak olan destek
personelinin tam zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zaman eşdeğer Ar-Ge veya
tasarım personeli sayısının yüzde onunu aşamayacaktır. Küsuratlı sayılar tama
iblağ edilir. Destek personelinin toplam tam zaman eşdeğer Ar-Ge veya tasarım
personeli sayısının yüzde onunu aşması hâlinde, brüt ücreti en az olan destek
personelinin ücretinden başlamak üzere teşvik uygulanacaktır. Brüt ücretlerin
aynı olması hâlinde, ücretine gelir vergisi teşviki uygulanacak destek
personeli işverence belirlenecektir. Ar-Ge merkezi veya tasarım merkezi
yöneticisi, görev tanımı ve niteliğine göre Ar-Ge personeli, tasarım personeli
veya destek personeli olarak dikkate alınacaktır.
ÖRNEK 1: (A) Anonim Şirketinin Ar-Ge merkezinde
tam zamanlı 70 Ar-Ge personeli ve 6 destek personeli çalışmakta olup Ar-Ge
personelinin 9'u doktoralıdır. Doktoralı ve bekar personel Bay (B)'ye, Ar-Ge
faaliyeti kapsamındaki çalışmasına ilişkin olarak, 2016 yılı Temmuz ayında
haftada 45 saati geçmemek üzere çalışması karşılığında 5.000 TL brüt ücret
ödenmektedir. Bay (B), yürüttüğü proje gereği bu dönemdeki faaliyetlerinin
%40’ını saha araştırması amacıyla bölge dışında gerçekleştirmektedir.
(A) A.Ş.'nin bu kapsamda yapacağı ücret ödemelerinden Ar-Ge
kapsamında çalıştırılan doktoralı ve bekar personel Bay (B)'ye ait istisna
uygulaması aşağıdaki gibi olacaktır.
a
|
Brüt Ücret Tutarı
|
5.000 TL
|
b
|
Vergiye Tabi Ücret Matrahı [ a -( a x %
15*=)]
|
4.250 TL
|
c
|
Ücretler Üzerinden Hesaplanan Gelir Vergisi Tutarı
(b x %15**=)
|
637,5 TL
|
ç
|
Mahsup Edilecek Asgari Geçim İndirimi Tutarı
|
123,53 TL
|
d
|
Asgari Geçim İndiriminin Mahsubundan Sonra Kalan
Tutar (c - ç=)
|
513,97 TL
|
e
|
Terkin Edilecek Tutar
(Saha araştırması için bölge dışında geçirilen süre dahil)
(d x % 95=)
|
488,27 TL
|
f
|
Vergi Dairesine Ödenecek Tutar (d - e=)
|
25,7 TL
|
* (SGK primi işçi payı %14 +
işsizlik sigortası primi işçi payı %1= %15)
** (Her bir çalışanın ücret ödemeleri
dolayısıyla ulaşmış olduğu matrah toplamına uygulanacak vergi tarifesi
dikkate alınarak hesaplanacaktır.)
|
Ar-Ge merkezinde çalışan Bay (B)'nin ücret gelirinden
kesilen gelir vergisi tutarından asgari geçim indirimi mahsup edildikten sonra
kalan vergi tutarının % 95'i olan 488,27 TL'si terkine konu olacak, terkin
sonrası kalan 25,7 TL tutarındaki gelir vergisi ise vergi dairesine
ödenecektir.
Söz konusu örnekte Bay (B), haftada 45 saatin üzerinde
çalışarak aynı ücreti almış olsaydı, haftada 45 saatlik çalışmasına isabet eden
tutar gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilecek olup haftalık
45 saatin üzerindeki çalışmasına karşılık gelen ücret tutarı ise gelir vergisi
stopajı teşviki kapsamında değerlendirilmeyecekti.
ÖRNEK 2: 2016 yılında (Z) Anonim Şirketi
tarafından sanayi alanında yürütülen ve bir kamu kurumu tarafından desteklenen
tasarım faaliyetinde tam zamanlı ve doktoralı 4 personel, 6 teknisyen ve 1
destek personeli görev yapmaktadır.
- Doktoralı personelin her birine tasarım faaliyeti
kapsamındaki çalışmasına ilişkin 4.000 TL brüt ücret ödenmektedir.
- Diğer personelin her birine tasarım faaliyeti kapsamındaki
çalışmasına ilişkin 2.000 TL brüt ücret ödenmektedir.
(Z) A.Ş.’nin bu kapsamda yapacağı ücret ödemeleri haftalık
45 saatlik çalışmalara ilişkin olup istisna uygulaması aşağıdaki şekilde
olacaktır.
a) Doktoralı ve bekar olan bir personele ait istisna
hesaplaması:
a
|
Brüt Ücret Tutarı
|
4.000 TL
|
b
|
Vergiye Tabi Ücret Matrahı [ a -( a x %
15*=)]
|
3.400 TL
|
c
|
Ücretler Üzerinden Hesaplanan Gelir Vergisi Tutarı
(b x %15**=)
|
510 TL
|
ç
|
Mahsup Edilecek Asgari Geçim İndirimi Tutarı
|
123,53 TL
|
d
|
Asgari Geçim İndiriminin Mahsubundan Sonra Kalan
Tutar (c - ç=)
|
386,47 TL
|
e
|
Terkin Edilecek Tutar (d x % 95=)
|
367,14 TL
|
f
|
Vergi Dairesine Ödenecek Tutar (d - e=)
|
19,33 TL
|
b) Bekar diğer personele ait istisna hesaplaması:
a
|
Brüt Ücret Tutarı
|
2.000 TL
|
b
|
Vergiye Tabi Ücret Matrahı [ a -( a x %
15*=)]
|
1.700 TL
|
c
|
Ücretler Üzerinden Hesaplanan Gelir Vergisi Tutarı
(b x %15**=)
|
255 TL
|
ç
|
Mahsup Edilecek Asgari Geçim İndirimi Tutarı
|
123,53 TL
|
d
|
Asgari Geçim İndiriminin Mahsubundan Sonra Kalan
Tutar (c - ç=)
|
131,47 TL
|
e
|
Terkin Edilecek Tutar (d x % 80=)
|
105,17 TL
|
f
|
Vergi Dairesine Ödenecek Tutar (d - e=)
|
26,3 TL
|
* (SGK primi işçi payı %14 + işsizlik
sigortası primi işçi payı %1= %15)
** (Her bir çalışanın ücret ödemeleri dolayısıyla
ulaşmış olduğu matrah toplamına uygulanacak vergi tarifesi dikkate alınarak
hesaplanacaktır.)
|
Bildirim ve beyan
MADDE 4 – (1) Terkin tutarına ilişkin hesaplama,
Ar-Ge ve tasarım kapsamında çalışan personelin her biri için ayrı ayrı
yapılarak Ek:1 "Ar-Ge, Yenilik veya Tasarım Kapsamında Gelir Vergisi
Stopajı Teşvikine İlişkin Bildirim" tablosunda gösterilecek ve bu bildirim
muhtasar beyanname ekinde ilgili vergi dairesine verilecektir.
(2) Mükellefler, Ek:1 "Ar-Ge, Yenilik veya Tasarım
Kapsamında Gelir Vergisi Stopajı Teşvikine İlişkin Bildirim"in son sütununda
yer alan "Terkine Konu Edilecek Tutar" toplamını, verecekleri
muhtasar beyannamenin Tablo-1 "Matrah ve Vergi Bildirimi" bölümünün
(20/c) no'lu satırında (20/c-Ücret Ödemeleri Üzerinden Yapılan Tevkifatın 5746
sayılı Kanun Gereği Terkin Edilen Tutarı) göstereceklerdir. Bu tutar, (19/b)
no'lu satırda gösterilen gelir vergisi kesintisi toplamından indirilerek terkin
sonrası kalan gelir vergisi tutarı, (21) no'lu satırda gösterilecektir.
Uygulamanın başlangıcı
MADDE 5 – (1) Gelir vergisi stopajı teşviki
uygulaması 1/4/2008 tarihinden itibaren uygulanmakta olup 6676 sayılı Kanunla
yapılan değişiklikler 1/3/2016 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe
girmiştir. Teşvik uygulamasından, bu Kanun uyarınca yayımlanan Araştırma,
Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve
Denetim Yönetmeliğinde yer alan usul ve esaslar çerçevesinde yararlanılacaktır.
(2) Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin
Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinde yer alan hükümler
çerçevesinde;
a) Ar-Ge veya tasarım merkezlerinde, Değerlendirme ve
Denetim Komisyonu karar tutanağının düzenlendiği,
b) Rekabet öncesi işbirliği projelerinde, proje
sözleşmesinin imzalandığı,
c) Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge, yenilik veya
tasarım projesinin onaylandığı,
ç) Teknogirişim sermaye desteklerinde, kamu idaresiyle
imzalanan proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği,
d) Teknoloji merkezi işletmeleri ile Ar-Ge merkezleri ve
tasarım merkezlerinde yürütülen, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan
veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası
kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek
amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından desteklenen veya TÜBİTAK
tarafından yürütülen Ar-Ge, yenilik veya tasarım projeleri yeniden incelemeye
tabi tutulmaksızın, Ar-Ge, yenilik veya tasarım projelerine yönelik destek
karar yazısının düzenlendiği veya proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği,
e) Türkiye’nin anlaşmalarla taraf olduğu ikili ya da çok
taraflı uluslararası Ar-Ge işbirliği programları fonlarından malî olarak
desteklenen Ar-Ge, yenilik veya tasarım projelerini yürüten işletmeler
TÜBİTAK’ın onay yazısının düzenlendiği
tarihten itibaren gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanılması mümkün bulunmaktadır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teşvik Uygulaması Dışında Kalan Ödemeler ve Teşviki Sona
Erdiren Haller
Teşvik uygulaması dışında kalan ödemeler
MADDE 6 – (1) Aşağıda belirtilen ödemeler
nedeniyle 5746 sayılı Kanun kapsamında gelir vergisi stopajı teşviki
uygulamasından yararlanılamayacaktır:
a) Ar-Ge, yenilik veya tasarım faaliyeti kapsamı dışındaki
çalışmalara ait ücret ödemeleri,
b) Ar-Ge, yenilik veya tasarım projelerinde görev alan
ve/veya işletmelerde çalışan kamu personeline yapılan ücret
ödemeleri,
c) Ar-Ge, yenilik veya tasarım faaliyeti kapsamında kısmî
zamanlı olarak çalışan personelin hafta tatili, yıllık ücretli izin ve mazeret
izni gibi sürelere isabet eden ücret ödemeleri.
Teşvik uygulamasının sona erdiği haller
MADDE 7 – (1) Aşağıda belirtilen hallerde gelir
vergisi stopaj teşviki uygulanmaz:
a) 5746 sayılı Kanuna göre Ar-Ge merkezi olabilme niteliği,
geçici vergilendirme dönemini içeren üçer aylık dönemlerde en az 15 (on beş)
(2016/9093 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen sınıflarda yer alan
sektörler için 30 (otuz) olarak uygulanır.), tasarım merkezi olabilme niteliği,
geçici vergilendirme dönemini içeren üçer aylık dönemlerde en az 10 (on) tam
zaman eşdeğer personel istihdam şartına bağlandığından 5746 sayılı Kanunda
belirtilen sayıda personel istihdam şartının ihlal edildiği geçici
vergilendirme dönemi itibarıyla,
b) Ar-Ge, yenilik veya tasarım projelerinde, projenin
herhangi bir nedenle sona ermesi veya projeye verilen desteğin son bulması
hallerinde, Ar-Ge, yenilik veya tasarım faaliyeti bitmiş sayılacağından bu
tarihten itibaren,
c) KOSGEB teknoloji merkezi işletmelerinde yürütülen
projelerin herhangi bir nedenle sona ermesi veya projeye verilen desteğin son
bulması hallerinde, Ar-Ge, yenilik veya tasarım faaliyeti de son bulacağından
bu tarihten itibaren,
ç) Değerlendirme ve Denetim Komisyonunun değerlendirmesi
sonucunda, projenin rekabet öncesi işbirliği niteliğini kaybettiğinin tespit
edilmesi hâlinde, proje sözleşmesinin Bakanlık tarafından iptal edildiği
tarihten itibaren
gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanılması mümkün
bulunmamaktadır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer hususlar
MADDE 8 – (1) Tamamlanmamış bir Ar-Ge, yenilik
veya tasarım projesinin devredilmesi durumunda devralan işletme, bu Tebliğde
belirtilen esaslar çerçevesinde gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanır.
(2) 5746 sayılı Kanun kapsamında gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlananların, teşvikten yararlanma şartlarına haiz olmadıkları
halde haksız yere yararlandıklarının tespiti halinde, zamanında tahakkuk
ettirilmemiş vergiler yönünden vergi ziyaı doğmuş sayılır ve ziyaa uğratılmış
vergiler gecikme faizi ve vergi ziyaı cezasıyla birlikte tahsil edilir.
(3) 5746 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin ücretlerine ilişkin teşvik,
Gelir Vergisi Kanununun Geçici 75 inci maddesinde yer alan düzenlemeye göre,
31/12/2023 tarihine kadar ödenen ücretlerin vergiden müstesna tutulması yerine,
muhtasar beyanname üzerinden ücret ödemelerine ilişkin tahakkuk eden vergiden
asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra terkin edilmek suretiyle uygulanır.
Bu tarihten sonra anılan Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan
gelir vergisi istisnasına ilişkin hükümler uygulanacaktır.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ 1/3/2016 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye
Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder