T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelir İdaresi Başkanlığı
Tarih 31/10/2008
Konu :TAHSİLAT İÇ GENELGESİ
SERİ NO: 2008/3Konu :TAHSİLAT İÇ GENELGESİ
.............VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞINA
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun
48 inci maddesine ilişkin açıklamalar Seri:A Sıra No:1 Tahsilat Genel
Tebliğinin Birinci Kısım Dördüncü Bölüm "I.Tecil" alt başlıklı
bölümünde yapılmıştır.
Bu İç Genelgede anılan maddeye istinaden tecil ve
taksitlendirme talebinde bulunan borçluların bu taleplerinin süratle
incelenerek karara bağlanması ve kamu alacaklarının daha etkin bir şekilde
tahsil edilmesi amacıyla tecil ve taksitlendirme işlemlerinde uyulması gereken usul
ve esaslar açıklanmıştır.
Buna göre, İlinize tanınan tecil ve taksitlendirme
yetkisinin kullanılmasında 01/07/2008 tarihinden itibaren aşağıda belirtilen
usul ve esaslara uyulması gerekmektedir.
I- TUTAR İTİBARIYLA TECİL VE TAKSİTLENDİRME YETKİSİ
Vergi Dairesi Başkanlıkları, Defterdarlıklar, Vergi Dairesi
Müdürlüklerine tanınan tecil ve taksitlendirme yetkisi;
a) Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı için,
2.000.000 YTL,
b) Ankara, İstanbul ve İzmir Vergi Dairesi Başkanlıkları
için,
1.500.000 YTL,
c) Adana, Antalya, Bursa, Kocaeli, Mersin ve Konya Vergi
Dairesi Başkanlıkları için,
1.000.000 YTL,
d) Diğer Vergi Dairesi Başkanlıkları için,
750.000 YTL,
e) Defterdarlıklar için,
400.000 YTL,
f) Bağımsız Vergi Daireleri için,
60.000 YTL,
g) Bağlı Vergi Daireleri için,
30.000 YTL,
olarak belirlenmiştir.
Bağımsız vergi daireleri için belirlenen tecil yetkisi
tutarı; (b) bendinde belirtilen Vergi Dairesi Başkanlıklarına bağlı vergi
daireleri için 180.000 YTL, (c) bendinde belirtilen Vergi Dairesi Başkanlıklarına
bağlı vergi daireleri için 120.000 YTL olarak uygulanır.
II- SÜRE İTİBARIYLA TECİL VE TAKSİTLENDİRME YETKİSİ
Vergi Dairesi Başkanlıkları ve Defterdarlıklar yapılacak
tecil ve taksitlendirmelerde, tecil müracaat tarihinden itibaren azami 24 aylık
süre aşılmayacak şekilde tecile yetkilidir. Vergi Dairesi Başkanlıkları ve
Defterdarlıklar; 24 ayı aşmamak koşuluyla kendilerine bağlı her bir vergi
dairesi için farklı tecil yetkisi belirleyebileceklerdir.
Tecil ve taksitlendirme işlemlerinde, tecil süreleri tespit
edilirken öncelikle borçluların taleplerinin dikkate alınması, ancak bu
genelgenin "V-Borçlunun Çok Zor Durum Halinin Tespiti" başlıklı
bölümünde yer alan oranlar ile tespit edilmiş azami tecil sürelerinin
aşılmaması ve Seri:A Sıra No:1 Tahsilat Genel Tebliğinin tecile ilişkin
bölümünde yer alan açıklamaların dikkate alınması
gerekmektedir.
III- MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ VE BAZI İDARİ/TRAFİK PARA
CEZALARI İÇİN TUTAR VE SÜRE İTİBARIYLA TECİL VE TAKSİTLENDİRME YETKİSİ
Motorlu taşıtlar vergisi, motorlu taşıtlar vergisine ait
gecikme zammı, gecikme faizi ve vergi cezası, 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununa göre verilen trafik para cezaları, 4925 sayılı Karayolu Taşıma
Kanununa göre verilen idari para cezaları, 5539 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca tahsili gereken geçiş ücreti ve
idari para cezalarından olan alacakların ve bunlara ilişkin fer'ilerinin tecil
taleplerini; tecili talep edilen alacağın tutarına bakılmaksızın
değerlendirerek sonuçlandırmaya ve tecil müracaat tarihinden itibaren azami 30
ayı aşmayacak şekilde süre vermeye vergi daireleri yetkili kılınmıştır.
IV- BORÇLULARIN TECİL VE TAKSİTLENDİRME
BAŞVURULARI
01/07/2008 tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 48 inci
maddesine istinaden borçlarının tecil ve taksitlendirilmesini talep eden
borçlular; "Erteleme ve Taksitlendirme Talep ve Değerlendirme Formu"
(Örnek No:2015-a/b) yerine "Tecil ve Taksitlendirme Talep Formu"
(Ek-1) ile müracaat etmeleri gerekmektedir. Söz konusu form, Başkanlığımız
internet sitesinden temin edilerek çoğaltılmak suretiyle kullanılabilecektir.
Tecil ve taksitlendirme talebinde bulunan borçluların formun
ilgili bölümlerini doldurmaması durumunda vergi daireleri borçluya gerekli
uyarıda bulunacak, yapılan uyarı üzerine borçlunun ilgili bölümleri
doldurmaması halinde tecil ve taksitlendirme talebi reddedilecektir.
Kamu kurum ve kuruluşlarının tecil taleplerinde Tecil ve
Taksitlendirme Talep Formu aranılmayacaktır.
V- BORÇLUNUN ÇOK ZOR DURUM HALİNİN TESPİTİ
6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre; amme borcunun
vadesinde ödenmesi veya haczin tatbiki veyahut haczolunmuş malların paraya
çevrilmesi amme borçlusunu çok zor duruma düşürecekse, amme alacakları tecil
edilebilmektedir.
Tecil ve taksitlendirme talebinde bulunan borçluların
"çok zor durumda" olup olmadıklarının tespitinde; aşağıda belirtilen
likidite oranları kullanılacak ve bu oranlar sonucunda tespit edilen çok zor
durum derecesine uygun olarak tecil süreleri belirlenecektir.
A) Bilanço esasına göre defter tutan borçluların çok zor
durum halinin tespitinde kullanılacak,
Likidite Oranı =
|
Dönen Varlıklar - Stoklar
|
formülü,
|
Kısa Vadeli Yabancı Kaynaklar
|
İşletme hesabı esasına göre defter tutan borçluların çok zor
durum halinin tespitinde kullanılacak,
Likidite Oranı =
|
Kasa + Banka+Kısa Vadeli Alacaklar
|
formülü,
|
Kısa Vadeli Borçlar
|
ile bulunacaktır.
Buna göre;
1) Likidite oranının 1'den büyük olması durumunda borç tecil
edilmeyecektir.
2) Likidite oranının 1 veya 1'den küçük ve 0,5'den büyük
olması durumunda 12 aya kadar tecil yapılabilecektir.
3) Likidite oranının 0,5 veya 0,5'den küçük olması durumunda
ise borçlar 24 aya kadar tecil edilebilecektir.
Borçlunun vergi dairesine olan borçları kısa vadeli borç
olarak değerlendirileceğinden, işletme hesabı esasına göre defter tutan
borçluların tecil talepleri değerlendirilirken, borçlu tarafından vergi
dairesine olan borcunun kısa vadeli borçlara dahil edilip edilmediğine dikkat
edilecektir.
B) Gayrifaal veya faaliyetini terk etmiş olan borçlular ile
gayrimenkul sermaye iradı, menkul sermaye iradı, ücret, diğer kazanç ve
iradları nedeniyle mükellefiyeti bulunan ya da bu sayılanlar dışında kalan
diğer borçluların talepleri Tecil ve Taksitlendirme Talep Formundaki
beyanlarına göre değerlendirilecek, taksit tutarları ile taksitlendirme süresi
borçlunun durumuna göre takdir edilerek borçları azami 24 aya kadar tecil edilebilecektir.
C) Bilanço ya da işletme hesabı esasına göre defter tutan
borçluların belirlenen oran analizlerine göre borcunun tecil edilmemesi
gerektiği sonucuna ulaşılmakla birlikte, tecil müracaat tarihinden itibaren
geriye dönük dört ay içerisinde 6183 sayılı Kanunun 105 inci maddesinde yer
alan tabii afetlere maruz kaldıklarını belgelendirmeleri durumunda borçlarının
azami 24 ay süre ile tecil edilmesi mümkün bulunmaktadır.
Mahalli teşkilatımıza tanınan 12 ve 24 aylık süreler azami
sürelerdir. Vergi Dairesi Başkanlıkları ve Defterdarlıklar; bağımsız vergi
daireleri veya bağlı vergi dairelerinin yapacakları teciller için farklı süre
belirlemeye yetkili kılındıklarından, vergi dairelerinin tecil yaparken
kendilerine tayin edilen azami tecil sürelerini dikkate almaları gerektiği
tabiidir.
Borçlulara verilecek tecil süresinin tespitinde, borçlunun
öteden beri borç ödemede iyi niyetli olup olmadığı, borç miktarının az veya çok
oluşu, daha önce tecil edilen borçlarını tecil şartlarına uygun ödeyip
ödemediği ve ödeme gücü göz önünde bulundurulacaktır.
Diğer taraftan, kamu kurum ve kuruluşlarının beyanlarına
göre çok zor durum halinin tespiti yukarıda açıklanan oran analizlerine bağlı
kalınmaksızın değerlendirilecektir.
VI- SÜRELİ RED
6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin 3 üncü fıkrasında;
"Borcunun tecilini talep eden ancak, talepleri uygun görülmeyerek
reddedilen borçlular söz konusu borçlarını reddin tebliği tarihinden itibaren
idarece 30 güne kadar verilebilecek ödeme süresi içinde ödedikleri takdirde bu
amme alacağı ödendiği tarihe kadar faiz alınmak suretiyle tecil olunur."
hükmü yer almaktadır.
Uygulamada "süreli red" olarak adlandırılan
fıkraya ilişkin gerekli açıklamalar Seri:A Sıra No:1 Tahsilat Genel Tebliğinde
yapılmıştır.
Tecil talebi reddedilen borçlulara tecile yetkili makamca 30
güne kadar verilecek sürenin azami süre olduğu da dikkate alındığında bu
sürenin;
-Vergi Dairesi Başkanlıkları ve Defterdarlıklar yetkisinde
bulunan tecil taleplerinden uygun görülmeyerek süreli reddedilenler için azami
15 gün,
-Bağımsız ve bağlı vergi daireleri yetkisinde bulunan tecil
taleplerinden uygun görülmeyerek süreli reddedilenler için azami 7 gün,
olarak tatbiki uygun görülmüştür.
Amme alacağının verilen sürede ödenmesi durumunda anılan
Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde tecil faizi hesaplanacaktır.
Borçlunun tecil talebinin süre verilerek reddedilmesi ve
borcun verilen süre içerisinde ödenmemesi durumunda, borç 6183 sayılı Kanun
hükümlerine göre cebren takip ve tahsil edilecektir.
VII- TECİL EDİLMEYECEK ALACAKLAR
Katma Değer Vergisi, Geçici Vergi, Özel Tüketim Vergisi,
Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi, Özel İletişim Vergisi, Harçlar (İkmalen
tarhiyata dayanan tapu harçları hariç), Fonlar, Ecrimisil, Eğitime Katkı Payı
ve Eğitime Katkı Payına ait gecikme zammı ile sınırlı uygulama süresine sahip
ek vergiler tecil edilmeyecektir. Tecili uygun görülmeyen bu alacakların
İlinize tanınan tecil ve taksitlendirme yetkisi kapsamında süre verilerek
reddedilmesi de mümkün değildir.
VIII- VADESİ GEÇMİŞ BORÇ DURUMUNU GÖSTERİR BELGE VERİLMESİ
TALEPLERİ
Seri:A Sıra No:1 Tahsilat Genel Tebliğinin "I.
Tecil" bölümünün 9 numaralı bölümünün (e) bölümünde yapılan açıklamalar
çerçevesinde tecilin, tecil ve taksitlendirme şartlarının borçlu tarafından
kabul edilmesiyle hüküm ifade ettiği hususu da dikkate alınarak, 01/07/2008
tarihinden itibaren yapılacak müracaatlara dayanılarak yapılan tecillere
uygulanmak üzere, tecil edilen borç tutarının %10'u ödenmedikçe borçlunun
ilgili tahsil dairesine borcunun bulunmadığını gösteren yazının verilmemesinin
kabulü koşuluyla tecil ve taksitlendirme yapılması esası getirilmiştir.
Bu itibarla, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre
borçları tecil ve taksitlendirilen borçlulara, tecil edilen borçlarının %
10'unu ödemiş olmaları şartıyla ve vadesi geçmiş başkaca bir borcunun
bulunmaması koşuluyla vadesi geçmiş borcunun bulunmadığına dair yazı
verilecektir.
Örnek: Vergi dairesi müdürlüğü tarafından mükellef (A)'nın,
10.000 YTL borcu Temmuz 2008 ayından başlamak ve 20 ayda 20 eşit taksitte
ödenmek üzere tecil edilmiştir. Mükellef (A), Temmuz 2008 ayında ilk taksit
tutarı olan 500 YTL'yi hesaplanan tecil faizi ile birlikte ödemiştir. Mükellef,
birinci taksit ödemesini yaptıktan sonra bağlı olduğu vergi dairesine müracaat
ederek borç durumunu gösterir belge talep etmiştir.
Mükellef, tecil edilen 10.000 YTL borcunun % 10'una isabet
eden 1.000 YTL'nin, 500 YTL'sini birinci taksitin ödeme süresi içerisinde
ödemiş olduğundan, kalan 500 YTL'yi ödemesi ve vergi dairesine vadesi geçmiş
başkaca bir borcunun bulunmaması koşuluyla mükellefe vadesi geçmiş borcunun
bulunmadığına dair yazı verilecektir.
IX- DİĞER HUSUSLAR
1- Tutar itibarıyla İlinize tanınan tecil ve taksitlendirme
yetkisini aşan talepler; mükellefin eksiksiz olarak doldurması gereken
"Tecil ve Taksitlendirme Talep Formu" ile birlikte tecili talep
edilen borcun nev'i, tutarı ve vade tarihleri ile tecil müracaatının borcun
vade tarihinden sonra yapılması halinde bu borçlara karşılık tecil müracaat
tarihi (bu tarih hariç) itibarıyla hesap edilecek gecikme zammı tutarlarının
ayrı ayrı tespit edilerek ve gerekli görülen diğer bilgilere de yer verilmek
suretiyle en geç 5 gün içinde Başkanlığımıza gönderilecektir.
2- Tecil talebinde bulunan mükelleflerin tecil müracaat
tarihlerinden, taleplerinin sonuçlandırılmasına kadar belli bir süre
geçebilmektedir. Bu süre içerisinde mükelleflerin tecil taleplerinin kabulüne
veya reddine ilişkin tebligat yapılıncaya kadar, taleplerinde önerdikleri
taksit tutarlarını ödemeleri gerektiği özellikle hatırlatılacaktır.
3- Motorlu taşıtlar vergisi, motorlu taşıtlar vergisine ait
gecikme zammı, gecikme faizi ve vergi cezası, 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununa göre verilen trafik para cezaları, 4925 sayılı Karayolu Taşıma
Kanununa göre verilen idari para cezaları, 5539 sayılı Karayolları Genel
Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca tahsili gereken geçiş
ücreti ve idari para cezalarından olan alacakların ve bunlara ilişkin fer'ileri
tecil edilen borçluların, tecil şartlarına uygun ödeme yaptığı sürece maliki
oldukları motorlu taşıta ilişkin fenni muayene yaptırabilmeleri, denize veya
uçuşa elverişlilik belgesi alabilmeleri için "Fenni Muayene İzin
Belgesi"nin düzenlenmesi gerekmektedir.
Ancak, 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 13 üncü
maddesinin (c) bendi uyarınca motorlu taşıtların satış ve devirleri sırasında
ise tecil edilen söz konusu borçlar defaten ödenmediği takdirde "Motorlu
Taşıtların Satış ve Devrine Ait İlişik Kesme Belgesi" düzenlenmeyecektir.
4- Tecile yetkili olan makamlar, tecil yetkilerini
kullanırken borçlunun ekonomik faaliyet dönemleri ile nakit akışlarını da göz
önünde bulundurmak suretiyle farklı taksit tutarları belirleyebileceklerdir.
5- Bu İç Genelge ile 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine
ilişkin daha önce yayımlanmış olan İç Genelgelerin 01/07/2008 tarihinden
itibaren uygulamasına son verilmiştir.
Bilgi edinilmesini ve durumun ilgililere de duyurularak
uygulamanın bu esaslar doğrultusunda yürütülmesinin teminini önemle rica
ederim.
Mehmet Akif ULUSOY
Gelir İdaresi Başkanı
Gelir İdaresi Başkanı
TECİL VE
TAKSİTLENDİRME TALEP FORMU
|
Adı
Soyadı / Unvanı
|
|
Vergi
Kimlik Numarası
|
|
Adres
|
|
Telefon
|
I.Borçlunun
Durumu : Bilanço Hesabına Göre Defter Tutan İşletme Hesabına Göre Defter Tutan MSİ/GMSİ/Ücret/Diğ. Kaz. Gayrifaal/İşi Terk Diğer |
II.Tecil
Ve Taksitlendirme Talebinde Bulunulan Borcun: Tüm Borçlarımın Taksitlendirilmesini İstiyorum Aşağıda Belirttiğim Borçlarımın Taksitlendirilmesini İstiyorum |
Tür
|
Vade
|
Tutar
|
Toplam
|
III.Tecil
Ve Taksitlendirme Talebinde Bulunulan Borcun Ödeme Planı: Aylık Eşit Taksitler Halinde Aşağıda Yazmış Olduğum Ödeme Planı dahilinde |
IV.
|
|||||||||||||||||
A.Bilanço
Hesabına Göre Defter Tutan Borçlular
|
B.İşletme
Hesabına Göre Defter Tutan Borçlular
|
||||||||||||||||
|
|
V.
Kısa Vadeli Alacaklar Hakkında Bilgi |
Borçlunun
Adı
|
|
|||||||||
1
|
||||||||||
2
|
||||||||||
3
|
||||||||||
4
|
||||||||||
5
|
VI.
Kısa Vadeli Borçlar Hakkında Bilgi |
Alacaklının
Adı
|
|
|||||||||
1
|
||||||||||
2
|
||||||||||
3
|
||||||||||
4
|
||||||||||
5
|
VII.
Çok Zor Durum Hali İle İlgili Olarak Belirtilmek İstenen Hususlar |
ADALAR
Vergi Dairesine yukarıda türü, vadesi ve miktarı belirtilmiş olan toplam
lira borcumuz bulunmaktadır.
|
Yukarıda
gerçeğe uygun olarak verilen bilgiler kapsamında borcumuzu ödemede çok zor
duruma düşmüş bulunmaktayız. Bu borcumuzun gösterilen ödeme planına göre
ay süre ile 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesi gereğince
taksitlendirilmesini talep ederiz.
|
Tarih
ve Yetkili İmza
|
AÇIKLAMALAR
|
1
- III numaralı bölümde borçlu, borcunu aylık eşit taksitler halinde ödemeyi
talep etmemesi halinde mali durumuna göre ödemek istediği taksit sayısı ve
tutarlarını belirtecektir.
|
2
- IV-A bölümü bilanço esasına göre defter tutan borçlular tarafından en son
geçici vergilendirme dönemine ilişkin bilanço, IV-B bölümü işletme hesabı
esasına göre defter tutan borçlular tarafından alacak ve borç bilgilerinin
tespitinde bir yıllık süre esas alınarak doldurulacaktır. Bu bölümün
doldurulmaması durumunda tecil talepleri reddedilecektir.
|
3
- IV numaralı bölümde işletme hesabı esasına göre defter tutan borçlular
"kısa vadeli borçlar"ına vergi borçlarını da dahil edeceklerdir.
|
4
- V ve VI numaralı bölümler bilanço/işletme hesabı esasına göre defter tutan
borçlular tarafından doldurulacaktır.
|
5
- VII numaralı bölümde borçlunun, çok zor durum haline neden olan mali nedenler
ve diğer hususlara yer verilecektir.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder