Madde 1: KISMİ TEVKİFAT UYGULAMASI VE TEVKİFAT
UYGULAYACAK ALICILAR
26.04.2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin (I/C-2.1.3.1.)
bölümünün üçüncü paragrafının (b) bendinde yer alan " - Bankalar,"
satırından sonra gelmek üzere " - Büyükşehir belediyelerinin su ve
kanalizasyon idareleri," satırı eklenmiştir.
Kısmi tevkifat uygulaması kapsamında KDV tevkifatı yapmak
üzere sorumlu tutulabilecekler KDV mükellefi olmayan belirlenmiş alıcılar
listesine Büyükşehir belediyelerinin su ve kanalizasyon idareleri eklenmiştir.
Madde 2: İŞGÜCÜ TEMİN HİZMETLERİ TEVKİFAT ORANI
Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.2.5.2.) bölümünün beşinci
paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
"Kısmi tevkifat kapsamındaki işlemleri belirlemeye
Maliye Bakanlığı yetkili olup, insan veya hayvan sağlığına yönelik koruyucu
hekimlik, teşhis, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerini ifa edenlere hekimler
vasıtasıyla verilen hizmetler için işgücü temin hizmeti kapsamında tevkifat
uygulanmayacaktır.
Madde 3: FAZLA VE YERSİZ TEVKİF EDİLEN VERGİLERİN
İADESİ
Aynı Tebliğin (I/C-2.1.4.3.) bölümünün sonuna aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
"Diğer taraftan fazla veya yersiz tevkif edilen KDV'nin
alıcı tarafından beyan edilip ödenmiş olması halinde, alıcı ve satıcının yazılı
talebi üzerine, alıcıya fazla veya yersiz ödenen KDV'nin iade edilmemesi
kaydıyla, fazla veya yersiz tevkif edilen vergiye göre satıcının yapmış olduğu
beyana ve bu beyana istinaden kısmi tevkifat uygulamasından kaynaklanan iadeye
ilişkin herhangi bir düzeltme yapılmasına gerek bulunmamaktadır. Ancak, fazla
veya yersiz KDV tevkif edildiğinin, satıcıya KDV iadesi yapılmadan önce
anlaşılması halinde, fazla veya yersiz tevkifata ilişkin satıcıya KDV iadesi
yapılmaz. Bu durumda işlemlerin tevkifat uygulanmadan önceki hale döndürülmesi
gerekir.
Örnek: (A) Ltd. Şti. KDV mükellefi olmakla birlikte,
belirlenmiş alıcılar kapsamında değildir. (A) Ltd. Şti. fabrika binasını inşaat
taahhüt hizmeti almak suretiyle (B) İnşaat A.Ş.'ne yaptırmış olup, (A) Ltd.
Şti. tevkifata tabi olmadığı halde bu işlem nedeniyle hesaplanan 400 TL KDV
üzerinden (2/10) oranına tekabül eden 80 TL KDV'yi tevkif ederek 2 No.lu KDV
Beyannamesi ile beyan etmiş ve ödemiştir. (B) İnşaat A.Ş. ise hesaplanan
KDV'nin tevkif edilmeyen 320 TL'lik kısmını 1 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan
etmiş ve tevkif edilen 80 TL KDV'nin 50 TL'sini iade almıştır. Ancak bu işlemle
ilgili olarak tevkifat yapılmaması gerektiğinin sonradan anlaşılması durumunda,
(A) Ltd. Şti. ile (B) İnşaat A.Ş.'nin talep etmeleri halinde, (B) İnşaat
A.Ş.'nin KDV Beyannamesinde ve almış olduğu KDV iadesinde herhangi bir düzeltme
yapılmayacaktır. Ayrıca (A) Ltd. Şti.'ne fazla ve yersiz tevkif ederek ödediği
KDV'ye ilişkin herhangi bir KDV iadesi yapılmayacaktır.
Madde 4: İADE UYGULAMASI MAHSUBEN İADE TALEPLERİ
Aynı Tebliğin (I/C-2.1.5.2.1.) bölümünün sekizinci ve onuncu
paragrafları sırasıyla aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"5.000 TL ve üzerindeki mahsuben iade talepleri vergi
inceleme raporu ile yerine getirilir."
"5.000 TL ve üzerindeki mahsuben iade talepleri vergi
inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. İadenin YMM raporu ile
talep edilmesi ve bu iadenin 5.000 TL'yi aşan kısmı için teminat verilmesi
halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat, YMM raporu sonucuna
göre çözülür.
Madde 5: ROAMİNG İSTİSNASININ TEVSİKİ
Aynı Tebliğin (II/A-3.3.) bölümünün birinci paragrafının
sonuna aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
"Bu belgenin alınamadığı durumlarda, istisna kapsamında
işlemi beyan eden mükellefin ilgili ülkede kendisine verilen roaming hizmetine
KDV uygulanmadığını tevsik eden fatura örneği de bu belgenin yerine geçer.
Ancak, bu şekilde tevsik edilmiş olsa dahi ilgili ülkede karşılıklılık
uygulanmadığının tespit edilmesi halinde, daha önce hesaplanmayan KDV ve buna
ilişkin ceza ve faizlerin mükelleften aranacağı tabiidir.
Madde 6: İHRAÇ KAYDIYLA TESLİMLER İMALATÇI ALEYHİNE
MATRAHTA MEYDANA GELEN DEĞİŞİKLİK
Aynı Tebliğin (II/A-8.9.) bölümünün birinci paragrafı
aşağıda yer alan ilk paragraftaki şekilde değiştirilmiş, aşağıda yer alan diğer
paragraflar aynı bölüme sırasıyla ikinci ve üçüncü paragraf olarak eklenmiştir.
"3065 sayılı Kanunun (11/1-c) maddesinde, ihracatçılara
mal teslim eden imalatçılara iade edilecek katma değer vergisinin, ihraç edilen
mala ilişkin imalatçı satış bedeline göre hesaplanan vergiden, imalatçı
aleyhine matrahta meydana gelen değişikliğe ilişkin verginin düşülmesinden
sonra kalan tutardan fazla olamayacağı hükme bağlanmıştır."
"İmalatçı aleyhine ortaya çıkan kur farkları için
ihracatçılar tarafından düzenlenecek faturada KDV hesaplanmaz. Bu kapsamda
düzenlenen faturaya; "3065 sayılı KDV Kanununun (11/1-c) maddesi
hükümlerine göre, ihraç edilmek şartıyla yapılan teslimlerde imalatçı aleyhine
matrahta meydana gelen değişikliğe ilişkin olduğundan KDV hesaplanmamıştır."
ifadesi yazılır. Ayrıca söz konusu faturada, imalatçı tarafından düzenlenen
faturanın tarih ve sayısına yer verilir.
İmalatçılara ihraç kayıtlı teslim nedeniyle iade edilecek
KDV hesabında, imalatçı aleyhine ortaya çıkan kur farklarından doğanlar da
dahil olmak üzere, imalatçı aleyhine matrahta meydana gelen değişikliğe ilişkin
verginin (imalatçı aleyhine matrahta meydana gelen değişikliğe ihraç kayıtlı
teslim edilen malın tabi olduğu oran uygulanmak suretiyle bulunan tutar) ihraç
kayıtlı teslim bedeli üzerinden hesaplanan vergiden düşüleceği tabiidir.
Madde 7: DAHİLDE İŞLEME VE GEÇİCİ KABUL REJİMLERİ
KAPSAMINDA İHRAÇ EDİLECEK MALLARIN ÜRETİMİNDE KULLANILAN GİRDİLERİN TEMİNİNDE
TECİL-TERKİN UYGULAMASI
Aynı Tebliğin (II/A-9.1.) bölümünün son paragrafının birinci
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Öte yandan, 3065 sayılı Kanunun geçici 17 nci maddesi
kapsamında teslimde bulunan DİİB sahibi mükellefin iadesini talep edeceği KDV
tutarı, ihraç kaydıyla teslim bedeli ile bu malların üretimi için yurtiçi ve
yurtdışından KDV ödemeksizin temin ettiği malların bedeli arasındaki farka
genel vergi oranı uygulanmak suretiyle bulunacak tutarı aşamaz.
Madde 8: DİĞER İSTİSNALAR
Aynı Tebliğin (II/F-4.9.) bölümü başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"4.9. Serbest Bölgelerde Verilen Hizmetler ile Bu
Bölgelere İlişkin Yük Taşıma İşleri
3065 sayılı Kanunun (17/4-ı) maddesine göre, serbest
bölgelerde verilen hizmetler ile serbest bölgelere veya bu bölgelerden yapılan
ihraç amaçlı yük taşıma işleri KDV'den müstesnadır.
Söz konusu istisnanın kapsamına, yalnızca serbest bölgede
ifa edilen hizmetler ile serbest bölgelere veya bu bölgelerden yapılan ihraç
amaçlı yük taşıma işleri girmektedir. İhraç amaçlı yük taşıma işleri dışında,
yurtiçinden serbest bölgeye verilen hizmetler ile serbest bölgeden yurtiçine
yönelik olarak verilen hizmetler KDV'ye tabidir.
Buna göre, serbest bölgeden bir limana veya bir gümrük çıkış
kapısına ihraç malının taşınması işi KDV'den istisnadır. Serbest bölgede
üretilecek mamulün üretiminde kullanılacak malların yurtiçinden serbest
bölgeye, serbest bölgeden bir başka serbest bölgeye taşınması da istisna
kapsamında değerlendirilecektir. Diğer taraftan serbest bölgeden yurtiçine
yapılacak taşıma işleri ihraç amaçlı yük taşıma işi kapsamında
değerlendirilmeyeceğinden KDV'ye tabi olacaktır.
Örnek 1: Serbest bölgede faaliyet gösteren (A) firmasına
serbest bölgeye gelinerek makine bakım-onarım hizmeti verilmesi 3065 sayılı
Kanunun (17/4-ı) maddesi kapsamında KDV'den istisna iken, (A) firmasının
serbest bölge dışından araç kiralaması KDV'ye tabi bulunmaktadır.
Örnek 2: Serbest bölgede faaliyet gösteren (A) A.Ş., serbest
bölgede üreteceği mallara ilişkin yurtiçinden satın aldığı hammaddeleri (B)
Nakliyat Ltd. Şti.'ne taşıttırmıştır. (A) A.Ş. bu hammaddeleri kullanarak
ürettiği malların bir kısmını ihraç etmiş, ihraç edilen malların limana kadar
taşınması işini de yine (B) Nakliyat Ltd. Şti.'ne yaptırmıştır. Ürettiği
malların kalan kısmını da yurtiçine satmış ve söz konusu malları (D) Nakliyat
A.Ş.'ne taşıttırmıştır. Bu durumda, (B) Nakliyat Ltd. Şti. tarafından yapılan
taşıma işleri KDV'den istisna olacak, (D) Nakliyat A.Ş. tarafından yapılan
taşıma işi ise ihraç amaçlı yük taşıma işi olmadığından KDV'ye tabi olacaktır.
Madde 9: İNDİRİMLİ ORANA TABİ BAZI MAL VE
HİZMETLERE UYGULANACAK KDV ORANI
Aynı Tebliğin (III/B-2.1.1.) bölümünün üçüncü paragrafında
yer alan "Kanunu51", "Kanun52" ve "Kanununun53"
ibareleri sırasıyla "Kanunu", "Kanun" ve
"Kanununun" olarak değiştirilmiş ve aynı bölümün sonuna aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
"3065 sayılı Kanunun (10/a) maddesinde, mal teslimi ve
hizmet ifası hallerinde, malın teslimi veya hizmetin yapılması; (10/b)
maddesinde, malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce fatura veya
benzeri belgeler verilmesi hallerinde, bu belgelerde gösterilen miktarla
sınırlı olmak üzere fatura veya benzeri belgelerin düzenlenmesi anında vergiyi
doğuran olayın meydana geleceği hüküm altına alınmıştır.
Konut tesliminden önce fatura düzenlenmesi halinde, faturada
gösterilen miktarla sınırlı olmak üzere fatura veya benzeri belgelerin
düzenlenmesi anında vergiyi doğuran olay meydana geleceğinden bu faturada
gösterilen KDV'nin beyan edilip ödenmesi gerekmektedir. Konutun fiilen teslim
edildiği tarih ile faturanın düzenlendiği tarihte konuta ilişkin geçerli olan
KDV oranlarının farklı olması durumunda, faturanın düzenlendiği tarihte geçerli
olan KDV oranı esas alınacaktır. Dolayısıyla faturanın düzenlendiği tarihte
geçerli olan oran esas alınarak hesaplanan KDV'de, konutun fiilen teslim
edildiği tarihte geçerli olan KDV oranına göre herhangi bir düzeltme
yapılmayacaktır.
Madde 10: İZLEYEN YIL İÇERİSİNDE TALEP EDİLEN
NAKDEN/MAHSUBEN İADE TUTARLARININ HESAPLANMASI
Aynı Tebliğin (III/B-3.1.2.) bölümünün altıncı paragrafının
birinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
"İzleyen yıl içerisinde iade talebinde
bulunulabilmesi için işlemin yapıldığı yıl içerisinde hiç iade talebinde
bulunulmamış ya da iade talep edilmekle birlikte talep edilen tutarların iadesi
gerçekleşmemiş olmalıdır." şeklindeki cümle; 15.02.2017 tarih ve 29983
sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Tebliğ'in 10 uncu maddesiyle yürürlükten
kaldırılmıştır.)
Madde 11: İADE HESABINA DAHİL EDİLEBİLECEK YÜKLENİLEN
KDV
Aynı Tebliğin (III/B-3.1.3.1.) bölümüne ilişkin "Örnek
1"de yer alan "mobilya," ibaresinden sonra gelmek üzere
"perde, avize," ibaresi, "Örnek 1"in sonuna ise aşağıdaki
paragraf eklenmiştir.
"Diğer taraftan 150 m²'nin altındaki konutun inşasında
kullanılan kombi, cam balkon, duş teknesi, duşakabin, küvet, mutfak dolabı,
evye, batarya, duş başlığı, panel radyatör gibi eşyalara ilişkin yüklenilen KDV
iade hesabına dahil edilebilecektir.
Madde 12: YILI İÇERİSİNDEKİ MAHSUP TALEPLERİNİN YERİNE
GETİRİLMESİ
Aynı Tebliğin (III/B-3.2.1.) bölümünün üçüncü paragrafında
yer alan "mahsup talepleri" ibaresi "mahsuben iade talepleri YMM
raporu," şeklinde değiştirilmiştir.
Vergilendirme dönemleri itibarıyla 5.000 TL'yi
aşmayan mahsuben iade talepleri YMM raporu, vergi inceleme
raporu ve teminat aranmaksızın yerine getirilir, talep belgelerin tamamlandığı
tarih itibarıyla geçerlik kazanır.
Madde 13: MAHSUP TALEP EDİLEBİLECEK BORÇLAR
Aynı Tebliğin (III/B-3.2.2.) bölümünün birinci paragrafında
yer alan "doğalgaz borçlarına" ibaresi "doğalgaz borçları ile
organize sanayi bölgelerinden temin ettikleri elektrik, su, doğalgaz, internet
hizmetleri, altyapı katılım payları ve aidatlara ilişkin borçlarına"
şeklinde değiştirilmiş olup, aynı bölümün sonuna aşağıdaki paragraf
eklenmiştir.
"İndirimli orana tabi işlemlerden doğan KDV iade
alacaklarının mükelleflerin organize sanayi bölgelerinden temin ettikleri
elektrik, su, doğalgaz, internet hizmetleri, altyapı katılım payları ve
aidatlara ilişkin borçlarına mahsubu da yukarıda belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde yerine getirilir.
Madde 14: YILI İÇİNDE MAHSUP EDİLEMEYEN VERGİLERİN
İADESİ
Aynı Tebliğin (III/B-3.3.) bölümünün yedinci paragrafı
yürürlükten kaldırılmıştır.
‘’Vergi inceleme raporu sonucuna göre yapılan mahsuben
iade taleplerinde, diğer belgelerin tamamlanması koşuluyla vergi inceleme raporu
beklenmeksizin iade yapılır ve vergi inceleme raporunda iadeye engel bir
durumun tespit edilmemiş olması kaydıyla mahsuben iade talep edilen vergi
borcunun vade tarihinden vergi inceleme raporunun vergi dairesi kayıtlarına
intikal ettiği tarihe kadar geçen süre için gecikme zammı hesaplanmaz.’’
Madde 15: İNDİRİMLİ ORANA TABİ İŞLEMLERİYLE BİRLİKTE
DİĞER İADE HAKKI DOĞURAN İŞLEMLERİ BULUNAN MÜKELLEFLER
Aynı Tebliğin (III/B-3.4.1.) bölümünün sonuna aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
"Aynı işlem dolayısıyla, tevkifat ve indirimli oran
uygulamaları nedeniyle KDV iade alacağı doğmuşsa, öncelikle tevkifattan doğan
KDV alacağı iade edilir. Buna göre, indirimli orana tabi olup tevkifat
uygulanan işlemlerden doğan KDV iade talepleri, bu Tebliğin (I/C-2.1.5.) bölümünde
yapılan açıklamalar çerçevesinde yerine getirilir.
Diğer taraftan indirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan
iade tutarının hesaplanmasına ilişkin tablonun "Hesaplanan KDV"
sütununa, işlem bedeli üzerinden hesaplanan KDV'nin tamamı (tevkif edilen tutar
dahil) yazılır.
Örnek: (A) firması, dokumacı (B) firmasına 100.000 TL'lik
tiftik teslim etmiştir. İndirimli orana tabi (% 8) bu teslimde hesaplanan KDV
(100.000x0,08=) 8.000 TL olup söz konusu teslim aynı zamanda (9/10) oranında
tevkifata tabidir. (A) firmasının hem tevkifata tabi hem de indirimli orana tabi
bu işleminde, tevkifata tabi tutulan (8.000x0,90=) 7.200 TL KDV'nin tevkifata
ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde iadesi talep edilecektir. (A) firmasının
indirimli orana tabi işlemler nedeniyle iade talep etmesi durumunda ise,
hesaplama tablosunun hesaplanan KDV sütununa, hesaplanan KDV'nin kısmi tevkifat
uygulanmadan önceki tutarı olan 8.000 TL yazılacaktır.
Madde 16: DİĞER HUSUSLAR
Aynı Tebliğin (III/B-3.4.7.) bölümünden sonra gelmek üzere
başlığıyla birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
"3.4.8. Vergi İnceleme Raporuna Göre Mahsuben İade
İndirimli orana tabi işlemlerden doğan iade alacağının,
vergi inceleme raporuna göre Tebliğin (III/B-3.2.2.) bölümünde belirtilen
borçlara mahsubunun talep edilmesi halinde, mahsup işlemi vergi inceleme raporu
dışında kalan diğer belgelerin tamamlanmış olması şartıyla standart iade talep
dilekçesinin vergi dairesine verildiği tarih itibarıyla teminat aranmadan
yapılır. Vergi inceleme raporunda iadeye engel bir durumun tespit edilmemiş
olması kaydıyla mahsuben iade talep edilen borcun vade tarihinden vergi
inceleme raporunun vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihe kadar geçen
süre için gecikme zammı hesaplanmaz.
Madde 17: İADE TALEPLERİ İÇİN HAZIRLANACAK
TABLO
Aynı Tebliğin (III/B-3.6.) bölümünde yer alan Tabloların
(Tablo 1, Tablo 2 ve Tablo 3) altıncı sütunlarında yer alan "ÖNCEKİ DÖNEM
SONU İADE EDİLEBİLİR KDV TUTARI" ibaresi "ÖNCEKİ DÖNEM SONU İADEYE
ESAS KDV TUTARI" olarak değiştirilmiştir.
Madde 18: KDV İNDİRİMİNİN BELGELENDİİLMESİ – İNDİRİM
ZAMANI
Aynı Tebliğin (III/C-5.6.) bölümünün sonuna aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
"Diğer taraftan, düzenlenen faturanın alıcı tarafından
dava konusu yapılması nedeniyle ilgili takvim yılında indirim konusu
yapılamayan KDV, davanın sonuçlandığı yıl içinde alıcı tarafından kanuni
defterlere kaydedilmesi şartıyla indirim konusu yapılabilir.
Sorumlu sıfatıyla KDV beyanının hiç yapılmadığının veya
eksik yapıldığının tespiti üzerine veya mükellefin kanuni süresinden sonra
sorumlu sıfatıyla verdiği beyanname üzerine bu vergilerin tarh edilmesi
halinde, tarh edilen KDV'nin vergi dairesine ödenmesi ve ödemenin gerçekleştiği
takvim yılı aşılmaması şartıyla, ödenen KDV'nin indirim konusu yapılması
mümkündür.
KDV'ye tabi işlemi yapan satıcı tarafından zamanında
düzenlenmeyip, alıcı tarafından en geç fatura düzenleme süresinin son gününü
takip eden vergilendirme dönemi içinde noterden ihtarname gönderilmesi üzerine
satıcı tarafından düzenlenen faturada gösterilen KDV, alıcı tarafından
faturanın düzenlendiği takvim yılı içinde kanuni defterlere kaydedilmek
şartıyla indirim konusu yapılabilir.
Madde 19: DİİB SAHİBİ MÜKELLEFİN İHRAÇ KAYDIYLA
TESLİMİNDE İADE EDİLECEK KDV
Aynı Tebliğin (IV/A-1.5.) bölümünün birinci paragrafı
yürürlükten kaldırılmış,
‘’DİİB sahibi mükellef tarafından bu belge kapsamında
üretilen mallar, belge sahibi tarafından doğrudan ihraç edilebilir ya da 3065
sayılı Kanunun (11/1-c) veya geçici 17 nci maddeleri kapsamında ihraç kaydıyla
teslim edilebilir. Dolayısıyla DİİB sahibi mükellefin belge kapsamında yurtiçi
ve yurtdışından KDV ödemeksizin temin ettiği malları kullanarak ürettiği
malların, DİİB sahibi mükellef tarafından KDV hesaplanarak (3065 sayılı Kanunun
(11/1-c) ve geçici 17 nci maddeleri kapsamındaki ihraç kaydıyla yapılan
teslimler nedeniyle hesaplanan KDV hariç) teslimi mümkün değildir. Buna rağmen,
DİİB kapsamında üretilen malların KDV hesaplanarak (3065 sayılı Kanunun
(11/1-c) ve geçici 17 nci maddeleri kapsamındaki ihraç kaydıyla yapılan
teslimler nedeniyle hesaplanan KDV hariç) teslim edilmesi halinde, ihracatçılara
bu teslimler nedeniyle yüklenilen KDV'nin iadesi yapılamaz.’’
ikinci paragrafının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"DİİB kapsamında KDV ödemeksizin yurtiçi ve
yurtdışından satın aldığı girdileri kullanarak ürettiği malı 3065 sayılı
Kanunun (11/1-c) maddesi kapsamında ihraç kayıtlı olarak teslim eden bir
mükellefin iade alacağı KDV tutarı, ihraç kayıtlı teslim bedeli ile DİİB
kapsamında aldığı girdilerin bedeli arasındaki farka genel vergi oranı
uygulanmak suretiyle bulunacak tutarı aşamaz.
Madde 20: YMM KDV İADESİ TASDİK RAPORUNA DAYALI
İADELER
Aynı Tebliğin (IV/A-4.) bölümünün beşinci paragrafından
sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
"YMM raporu ile iade talebinde bulunan mükelleflerin
teminat karşılığı aldıkları iadeye ilişkin olarak;
- İadenin yapıldığı tarihten itibaren altı ay içinde bu iade
ile ilgili olarak YMM raporu ibraz edilmemesi ve ek süre talebinde
bulunulmaması,
- Ek süre talebinin uygun bulunmaması,
- Altı aylık ek süre içinde de YMM raporunun ibraz
edilmemesi
durumlarında, teminat karşılığı yapılan iade incelemeye sevk
edilir ve teminat vergi inceleme raporu sonucuna göre çözülür.
Madde 21: TEMİNAT KARŞILIĞI İADE - ARTIRIMLI TEMİNAT
UYGULAMASI
Aynı Tebliğin (IV/A-5.) bölümünün sonuna başlığı ile birlikte
aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
"5.6. Artırımlı Teminat Uygulaması
İade taleplerinin yerine getirilmesi bakımından özel
esaslara tabi olanlar hariç olmak üzere, mükelleflerin Tebliğin (IV/A-3)
bölümünde belirlenen sınırı aşan ve işlem türü itibarıyla YMM KDV İadesi Tasdik
Raporu ile talep edilen nakden iadelerinde, iade talep dilekçesi ile Tebliğin
ilgili bölümlerinde iade taleplerine ilişkin aranan belgelerin (YMM KDV İadesi
Tasdik Raporu hariç) tamamlanması sonrasında, nakden iadesi talep edilen
tutarın % 120'si oranında (İTUS sertifikası sahibi mükellefler için % 60'ı oranında)
banka teminat mektubu verilmesi halinde, iade işlemi beş iş günü içinde
gerçekleştirilir. İadeye ilişkin YMM raporunun iadenin yapıldığı tarihten
itibaren altı ay içinde verilmemesi halinde, iade talebi sürenin sonunda
ivedilikle incelemeye sevk edilir.
İadeye ilişkin YMM raporunun ibraz edilmesi halinde, KDVİRA,
YMM raporuna ilişkin kontroller ile vergi dairesince yapılması gereken diğer
kontroller iki ay içerisinde tamamlanır. İade hakkı doğuran işlem bazında
yapılan bu kontroller sonucunda herhangi bir eksiklik/olumsuzluk tespit
edilmemesi halinde, YMM raporunun ibraz edildiği tarihten itibaren en geç iki
ay içinde teminat mektubu mükellefe iade edilir.
Ancak yapılan kontroller sonucunda eksiklik/olumsuzluk
tespit edilmesi halinde, bu eksikliğin/olumsuzluğun giderilmesi için mükellefe
30 günlük süre verilir. Süresinde eksiklikleri/olumsuzlukları gidermeyen
mükellefe 30 günlük ek süre verilir. Mükellefe verilen bu süreler, teminat
mektuplarının iade edilmesine ilişkin iki aylık sürenin hesabında dikkate
alınmaz. Bu süreler içinde eksikliklerin/olumsuzlukların giderilmemesi halinde
haksız iade edilen tutar, gecikme faizi ve vergi ziyaı cezası ile birlikte
mükelleften aranır.
Madde 22: VERGİ İNCELEME RAPORU İLE İADE
Aynı Tebliğin (IV/A-6.) bölümünün;
a. Birinci paragrafında (iii) sırasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki sıra eklenmiş,
"iv. Teminat veya YMM raporu karşılığı iade talep
edilmesine karşın vergi dairelerinin yapacakları kontrollerde tespit edilen
eksiklik veya olumsuzlukların mevzuata uygun şekilde düzeltilmemesi"
b. İkinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki
paragraf eklenmiştir.
"Yukarıda dördüncü sıra kapsamında, iade talebinin
incelemeye sevki Gelir İdaresi Başkanlığı veya Vergi Dairesi
Başkanlıkları/Defterdarlıklar tarafından yapılabilir. İncelemeye sevk, ancak
öncesinde vergi dairelerince mükellefin iade dosyasındaki
eksikliklerin/olumsuzlukların YMM veya mükellef tarafından düzelttirilmesine
ilişkin yazının yazılması ve belirtilen sürede YMM veya mükellef tarafından
gerekli düzeltmelerin mevzuata uygun şekilde yapılmaması veya olumsuzluğun
giderilmemesi halinde mümkündür. Bu kapsamda incelemeye sevk edilen iade
talepleri, iadesi talep edilen tutarın % 120'si oranında banka teminat mektubu
verilmesi halinde yerine getirilir, teminat vergi inceleme raporuna göre
çözülür.
Madde 23: ÖZEL ESASLARA TABİ MÜKELLEFLER
Aynı Tebliğin (IV/E-1.3.) bölümünün dördüncü paragrafında
yer alan "(IV/E/3.4), (IV/E/3.5)," ibaresi "(IV/E/3.2),
(IV/E/3.3)," olarak değiştirilmiştir.
‘’Haklarında, düzenledikleri veya kullandıkları
belgelerin gerçek duruma aykırı olduğuna ilişkin delil ve karineleri içeren
rapor veya tespit bulunan aşağıdaki mükellefler iade taleplerinin yerine
getirilmesi bakımından özel esaslara tabidir.
Kendileri hakkında herhangi bir olumsuz rapor ya da
tespit bulunmayan mükelleflerin özel esaslara tabi mükelleflere mal tesliminde
veya hizmet ifasında bulunması durumunda, bu mükelleflerin sahte belge veya
muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleyicisi olarak özel esaslara
alınabilmesi için haklarında bu Tebliğin (IV/E/3.2),
(IV/E/3.3), (50) (IV/E/4.2) ve (IV/E/4.3) bölümlerinde belirtildiği
şekilde bir rapor veya tespit bulunması gerekir’’
Madde 24: SAHTE BELGE DÜZENLEMEK AMACIYLA
MÜKELLEFİYET TESİS ETTİRENLERE MAL TESLİMİ VE HİZMET İFASINDA BULUNANLAR
Aynı Tebliğin (IV/E-2.2.) bölümünün ikinci paragrafındaki
"(IV/E/3.4), (IV/E/3.5)," ibaresi "(IV/E/3.2), (IV/E/3.3),"
olarak değiştirilmiştir.
‘’Sahte belge ticareti amacıyla mükellefiyet tesis
ettirilmiş olsa dahi bu mükelleflerin demirbaş alımları (büro mobilyası,
bilgisayar, telefon cihazı vb.), genel yönetim giderleri (işyeri kirası,
işyerinin tadili, boyanması, kırtasiye ve temizlik malzemeleri, elektrik,
doğalgaz, haberleşme vb.) olabileceği gibi asıl faaliyetini gizlemek amacıyla gerçekte
bir kısım mal veya hizmet almış olmaları da mümkündür.
Bu nedenle, sahte belge düzenlemek amacıyla mükellefiyet
tesis ettirenlere mal tesliminde veya hizmet ifasında bulunan mükelleflerin
sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleyicisi olarak
özel esaslara alınabilmesi için haklarında Tebliğin (IV/E/3.2),
(IV/E/3.3), (51) (IV/E/4.2) ve (IV/E/4.3), bölümlerinde belirtildiği
şekilde bir rapor veya tespit bulunması gerekir. Bu durumda bulunan mükellefler
hakkında ise ilgili bölüme göre işlem yapılır’’
Madde 25:YÜRÜRLÜK TARİHİ
Bu Tebliğ yayımı tarihi olan 15.02.2017 tarihinde yürürlüğe
girer.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder