SERMAYE ŞİRKETLERİNİN İFLASINI
İSTEMEK MECBURİYETİNDE OLANLARIN CEZASI :
İdare ve temsil ile görevlendirilmiş kimseler veya tasfiye memurları, 179 uncu maddeye göre şirketin mevcudunun borçlarını karşılamadığını bildirerek şirketin iflasını istemezlerse, alacaklılardan birinin şikâyeti üzerine, on günden üç aya kadar hapis cezası ile cezalandırılır. hükmü yer almaktadır.
İdare ve temsil ile görevlendirilmiş kimseler veya tasfiye memurları, 179 uncu maddeye göre şirketin mevcudunun borçlarını karşılamadığını bildirerek şirketin iflasını istemezlerse, alacaklılardan birinin şikâyeti üzerine, on günden üç aya kadar hapis cezası ile cezalandırılır. hükmü yer almaktadır.
MADDE 345/a. (Ek madde: 18/02/1965 - 538/137 md.;Değişik
madde: 31/05/2005-5358 S.K./16.mad)
SERMAYE ŞİRKETLERİ İLE KOOPERATİFLERİN İFLASI:
SERMAYE ŞİRKETLERİ İLE KOOPERATİFLERİN İFLASI:
Sermaye şirketleri
ile kooperatiflerin borçlarının aktifinden fazla olduğu idare ve temsil ile
vazifelendirilmiş kimseler veya şirket ya da kooperatif tasfiye halinde ise
tasfiye memurları veya bir alacaklı tarafından beyan ve mahkemece tespit
edilirse, önceden takibe hacet kalmaksızın bunların iflasına karar verilir. Şu
kadar ki, idare ve temsil ile vazifelendirilmiş kimseler ya da alacaklılardan
biri, şirket veya kooperatifin mali durumunun iyileştirilmesinin mümkün
olduğuna dair bir iyileştirme projesini mahkemeye sunarak iflasın ertelenmesini
isteyebilir. Mahkeme projeyi ciddi ve inandırıcı bulursa, iflasın ertelenmesine
karar verir. İyileştirme projesinin ciddi ve inandırıcı olduğunu gösteren bilgi
ve belgelerin de mahkemeye sunulması zorunludur.
Mahkeme, gerekli görürse idare ve temsille vazifelendirilmiş kimseleri ve alacaklıları dinleyebilir. İflasın ertelenmesi talepleri öncelikle ve ivedilikle sonuçlandırılır.
Mahkeme, gerekli görürse idare ve temsille vazifelendirilmiş kimseleri ve alacaklıları dinleyebilir. İflasın ertelenmesi talepleri öncelikle ve ivedilikle sonuçlandırılır.
(Değişik madde: 17/07/2003 - 4949 S.K./49. md.)
İFLASIN ERTELENMESİNİ DÜZENLENYEN İİK 179. MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPAN YASA
İFLASIN ERTELENMESİNİ DÜZENLENYEN İİK 179. MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPAN YASA
İcra İflas Kanunun İflasın Ertelenmesini düzenleyen 179.
maddesinde büyük değişiklik yapan 6728 sayılı yasa onaylanmasının ardından
09.08.2016 tarihinde resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girdi. değişiklik
aşağıda aynen sunulmuştur.
“Sermaye şirketleri ile kooperatiflerin iflası ve iflasın
ertelenmesi:
MADDE 179 – Sermaye şirketleri ile
kooperatiflerin, aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden düzenlenen ara
bilançoya göre borca batık olduğu idare ve temsil ile vazifelendirilmiş
kimseler veya şirket ya da kooperatif tasfiye hâlinde ise tasfiye memurları
veya bir alacaklı tarafından beyan ve mahkemece tespit edilirse, önceden takibe
hacet kalmaksızın bunların iflasına karar verilir. Şu kadar ki, idare ve
temsil ile vazifelendirilmiş kimseler ya da alacaklılardan biri, şirket veya
kooperatifin malî durumunun iyileştirilmesinin mümkün olduğuna dair bir
iyileştirme projesini son bir yıldan uzun süre ile şirket merkezinin bulunduğu
yerdeki mahkemeye sunarak iflasın ertelenmesini isteyebilir.
İyileştirme projesinde, yeni nakit kaynak konulması dâhil
nesnel ve gerçek kaynaklar ve önlemler ile erteleme süresince tüm işletme
giderlerinin ve çalışma sermayesinin nasıl karşılanacağı gösterilir.
Mevcut borçların ödeme süre ve tutarlarını, alacaklıların
adreslerini, faaliyet gösterilen sektörün özelliklerine göre stoklar ile
bunların bekleme sürelerini ve tutarlarını gösteren listeler, vergi dairesine
sunulmuş en son bilanço ve gelir tablosu, şirket veya kooperatifin ticaret
sicili tasdiknamesi ile iyileştirme projesinin ciddi ve inandırıcı olduğunu
gösteren diğer bilgi ve belgelerin, işletmenin devamlılığı esasına göre
düzenlenmiş ara bilançoyla birlikte mahkemeye sunulması zorunludur.
Üçüncü fıkrada belirtilen liste ve belgelerin iflasın
ertelenmesi talebiyle birlikte sunulmaması veya mahkemece verilecek iki
haftalık kesin süre içinde tamamlanmaması hâlinde iflasın ertelenmesi talebi
ispatlanamamış sayılır ve borca batık olduğunun anlaşılması hâlinde talep
sahibi şirketin veya kooperatifin iflasına karar verilir.
Daha önce iflasın ertelenmesinden yararlanmış bir sermaye
şirketi veya kooperatif, duruma göre uzatma dâhil erteleme süresinin bitiminden
itibaren bir yıl geçmedikçe iflasın ertelenmesi talebinde bulunamaz.”
MADDE 2 – 2004 sayılı Kanunun 179/a maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Erteleme yargılaması:
MADDE 179/a – Mahkeme, iflasın ertelenmesi
talebinde bulunulması üzerine, yönetim organının yerine geçmesi ya da yönetim
organı kararlarını veya işlemlerinin bir kısmını veya tamamını onaylaması ve
ayrıca envanter işlemlerini başlatarak kontrolü altında yürütmesi
için, derhal, görevinin gerektirdiği mesleki ve teknik yeterliliğe sahip,
yeterli sayıda kayyım atar.
İflasın ertelenmesi talebi, kayyımın atanmasına ilişkin
karar, kayyımın mahkemece belirlenmiş görevleri ve temsil yetkisi ile bunların
sınırları tescil edilmek üzere ticaret sicili müdürlüğüne bildirilir ve
166 ncı maddenin ikinci fıkrasının ikinci ve üçüncü cümlelerinde
öngörülen usulle ilan ettirilir. Bu ilanda alacaklıların iflasın ertelenmesi
talebinin ilanından itibaren iki haftalık kesin süre içinde itiraz ederek
iflasın ertelenmesi şartlarının bulunmadığını ileri sürebilecekleri ve
mahkemeden talebin reddini isteyebilecekleri belirtilir.
Mahkeme ayrıca şirketin veya kooperatifin malvarlığının
korunması ve faaliyetlerinin yürütülmesi için gerekli olan tedbirleri alır;
179/b maddesinin ikinci ve üçüncü fıkra hükümleri saklı kalmak ve toplam
iflasın ertelenmesi süresinden sayılmak kaydıyla, 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre yapılan
takipler de dâhil olmak üzere şirket veya kooperatif aleyhine takip yapılmasını
yasaklayabilir veya evvelce başlatılmış takipleri durdurabilir. Bu süre içinde
ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararları uygulanmaz; bir takip muamelesi ile
kesilebilen zamanaşımı ve hak düşüren müddetler işlemez.
İflasın ertelenmesi yargılaması sırasında tedbir talebinin
reddi veya bu talebin kabulü hâlinde aynı mahkemeye yapılacak itiraz üzerine
verilecek kararlara karşı 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanununun 341 inci ve devamı maddeleri uyarınca istinaf yoluna
başvurulabilir.
Kayyım, mahkemece uygun görülecek sürelerde, sermaye
artırımı ödemelerinin gerçekliği ve bunların kullanım yerlerini de gösterecek
şekilde şirket veya kooperatifin faaliyetleri hakkında rapor verir.
Mahkeme gerektiğinde kayyımın görevine son verebilir ve
görevine son verilen ya da istifa eden kayyımın yerine yenisini seçer.
Mahkemece atanan kayyımlar, özel sicilinde kaydedilmek üzere mahkemenin bağlı
bulunduğu adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonu başkanlığına
bildirilir. Bir kişi aynı anda en fazla üç dosyada kayyım olarak atanabilir.
Kayyımın sorumlulukları hakkında 227 nci maddenin dördüncü ve beşinci
fıkrası hükümleri uygulanır.
Mahkeme, gerekli görürse idare ve temsille vazifelendirilmiş
kimseleri ve alacaklıları dinleyebilir.
Şirket veya kooperatif, erteleme yargılaması sırasında ancak
bir defaya mahsus olmak üzere revize iyileştirme projesi verebilir.
İflasın ertelenmesi talepleri öncelikle ve ivedilikle
sonuçlandırılır.
Mahkeme, projeyi ciddi ve inandırıcı bulur ve şirket veya
kooperatifi iflasın ertelenmesine layık görürse iflasın ertelenmesine; şirket
veya kooperatifin borca batık olmadığını tespit ederse erteleme talebi ile
iflas davasının reddine; aksi takdirde şirketin veya kooperatifin iflasına
karar verir.”
MADDE 3 – 2004 sayılı Kanunun 179/b maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Erteleme kararı ve sonuçları:
MADDE 179/b – Erteleme kararı üzerine borçlu aleyhine 6183
sayılı Kanuna göre yapılan takipler de dâhil olmak üzere hiçbir takip yapılamaz
ve evvelce başlamış takipler durur, ihtiyati tedbir ile ihtiyati haciz
kararları uygulanmaz; bir takip muamelesi ile kesilebilen zamanaşımı ve hak
düşüren müddetler işlemez.
Erteleme sırasında taşınır, taşınmaz veya ticari
işletme rehniyle temin edilmiş alacaklar
nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilir veya
başlamış olan takiplere devam edilebilir; ancak bu takip nedeniyle muhafaza
tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemez. Bu durumda
erteleme süresince işleyecek olup mevcut rehinle karşılanamayacak faizler
teminatlandırılmak zorundadır.
206 ncı maddenin birinci sırasında yazılı
alacaklar için haciz yoluyla takip yapılabilir.
Erteleme süresi azami bir yıldır. Bu süre mahkemece uygun
görülmesi hâlinde bir yıl daha uzatılabilir. Uzatma talebi hakkında karar
verilebilmesi için erteleme kararının kesinleşmesi bekletici sorun yapılır.
Uzatma yargılaması sırasında ancak bir defa revize iyileştirme projesi
verilebilir.
İflasın ertelenmesine karar veren mahkeme 179/a maddesi
uyarınca atanan kayyımın görevine devam etmesine karar verebileceği gibi aynı
niteliklere sahip yeni kayyım da atayabilir. Kayyım, takvim yılının her üç
aylık dönem sonu itibarıyla şirketin projeye uygun olarak iyileşme gösterip
göstermediğini mahkemeye rapor eder. Kayyım ayrıca şirketteki olağanüstü
gelişmeleri mahkemeye derhal rapor etmekle yükümlüdür.
Erteleme süresi sonunda, kayyımın verdiği raporlardan veya
gerek gördüğünde alacağı bilirkişi raporundan borca batıklığın devam ettiğini
tespit eden mahkeme, şirketin veya kooperatifin iflasına karar verir.
Erteleme süresi dolmamakla birlikte, mahkeme kayyımın
verdiği raporlardan veya gerek gördüğünde alacağı bilirkişi raporundan şirketin
veya kooperatifin malî durumunun iyileştirilmesinin mümkün olmadığı kanaatine
varırsa, erteleme kararını kaldırarak şirketin veya kooperatifin iflasına;
şirket veya kooperatifin bu aşamada borca batıklığının ortadan kalktığı
sonucuna varırsa, erteleme talebi ile iflas davasının reddine karar verir.
İflasın ertelenmesi talebi üzerine mahkemece verilen nihai
kararların hüküm fıkraları tescil edilmek üzere ticaret sicili müdürlüğüne
bildirilir ve 166 ncı maddenin ikinci fıkrasının ikinci ve üçüncü
cümlelerinde öngörülen usulle ilan ettirilir.”
MADDE 4 – 2004 sayılı Kanuna 179/b maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki 179/c maddesi eklenmiştir.
“Kanun yolları:
MADDE 179/c – İflasın ertelenmesi talebi üzerine
mahkemece verilen nihai kararlara karşı borçlu şirket veya kooperatif ya da
erteleme talep eden alacaklı tarafından kararın tebliğinden; diğer ilgililer
tarafından ise kararın ilanından itibaren on gün içinde istinaf yoluna
başvurulabilir. Bölge adliye mahkemesi tarafından verilen kararlara karşı da
aynı esaslar dâhilinde on gün içinde temyiz yoluna başvurulabilir.
Bölge adliye mahkemesince iflasın ertelenmesi kararının
kaldırılması veya bölge adliye mahkemesi tarafından verilen iflasın ertelenmesi
kararının Yargıtay tarafından bozulması hâlinde, borçlunun malvarlığı üzerindeki
tedbirler devam eder. Mahkeme davanın seyrine göre bu tedbirleri değiştirmeye
veya kaldırmaya yetkilidir.”
MADDE 5 – 2004 sayılı Kanunun
287 nci maddesinin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Konkordatonun tasdiki yargılaması mühlet içinde
bitirilememişse asliye ticaret mahkemesi, komiserin gerekçeli raporunu da
dikkate alarak, mühletin bitiminden sonraki dönem için geçerli olmak üzere
borçluya karşı evvelce başlatılmış olan takiplerin durdurulmasına veya borçluya
karşı yeni takip yapılmamasına karar verebilir.”
MADDE 6 – 2004 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 12 – Bu maddeyi ihdas eden Kanunla
değiştirilen hükümler, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra yapılan
iflasın ertelenmesi talepleri hakkında uygulanır.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce verilmiş iflasın
ertelenmesi kararına dayanılarak yapılan uzatma talebi hakkında verilecek karar
da iflasın ertelenmesi talebi hakkında verilmiş karara ilişkin kanun yoluna
tabidir.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte derdest olan
dosyalarda kayyım olarak atanan kişiler, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren on gün içinde, adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonu
başkanlıklarına bildirilir. Üçten fazla dosyada görevi devam eden kayyımlara
yeni görev verilmez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder