BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, serbest
bölgelerde çalışacak yabancıların çalışma izinlerine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, serbest bölgelerde
çalışma izni alma yükümlülüğü bulunan yabancıları ve yabancı çalıştıran veya
çalıştırmak üzere başvuruda bulunan gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 28/7/2016 tarihli
ve 6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanununun 25 inci maddesinin ikinci fıkrasının
(a) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
b) Çalışma izni: Bakanlıkça resmî bir belge şeklinde
düzenlenen ve geçerlilik süresi içinde yabancıya Türkiye’de çalışma ve ikamet
hakkı veren izni,
c) Kanun: 28/7/2016 tarihli ve 6735 sayılı
Uluslararası İşgücü Kanununu,
ç) KEP hesabı: 25/8/2011 tarihli ve 28036 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Kayıtlı Elektronik Posta Sistemine İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri gereğince yetkilendirilmiş kayıtlı
elektronik posta hizmet sağlayıcısından alınmış kayıtlı elektronik posta adresini,
d) Kullanıcı: Serbest bölgede faaliyet ruhsatı alan ve
serbest bölgede belli bir işyeri bulunan gerçek veya tüzel kişiyi,
e) Serbest bölge: 6/6/1985 tarihli ve 3218 sayılı
Serbest Bölgeler Kanununa göre Bakanlar Kurulu Kararı ile yeri ve sınırları
belirlenen serbest bölgeyi,
f) Sistem: Bakanlık Yabancı Başvuru, Değerlendirme ve İzleme
Sistemini,
g) Türk dış temsilciliği: Türkiye Cumhuriyeti
büyükelçilikleri veya konsolosluklarını,
ğ) Yabancı: Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile vatandaşlık bağı
bulunmayan kişiyi,
h) Yabancı kimlik numarası: 25/4/2006 tarihli ve
5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu uyarınca yabancılara verilen kimlik
numarasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Çalışma İzni Verilmesindeki Usul ve Esaslar
Çalışma izni alma yükümlülüğü
MADDE 5 – (1) Serbest bölgelerde çalışacak
yabancılar için çalışma izni alınması zorunludur.
Yurt içinden çalışma izni başvurusu
MADDE 6 – (1) Türkiye’de yasal olarak bulunan
yabancının serbest bölgede çalışmak üzere çalışma izni başvurusu ve süre uzatma
başvurusu kullanıcı tarafından ilgili serbest bölge müdürlüğüne yapılır.
(2) Serbest bölge müdürlüğü aracılığıyla yapılacak
başvurularda, yabancının Türkiye’de yasal olarak bulunduğunun tespiti ilgili
serbest bölge müdürlüğünce yapılır.
(3) Başvuruya ilişkin bilgi ve belgeler serbest bölge
müdürlüğü tarafından sisteme girilir. Başvuruda, yabancıya ait yabancı kimlik
numarası ile KEP hesabının ve kullanıcının KEP hesabının bulunması zorunludur.
(4) Serbest bölge müdürlüğü başvuruyu değerlendirilmek üzere
Ekonomi Bakanlığına iletir.
Türk dış temsilciliklerine yapılan çalışma izni başvurusu
MADDE 7 – (1) Serbest bölgede çalışacak yabancı,
vatandaşı olduğu veya yasal olarak bulunduğu ülkedeki Türk dış temsilciliğine
de çalışma izni başvurusu yapabilir.
(2) Türk dış temsilciliği aracılığıyla yapılan başvuruya
ilişkin bilgi ve belgeler, Türk dış temsilciliğince elektronik ortamda
Bakanlığa iletilir.
(3) Türk dış temsilciliğine sunulan bilgi ve belgelerin
birer örneği, başvurunun Türk dış temsilciliğine yapıldığını belirten bir
dilekçe ile birlikte, kullanıcı tarafından ilgili serbest bölge müdürlüğüne
iletilir. Dilekçede Türk dış temsilciliği tarafından yabancıya verilen referans
numarasının bulunması zorunludur.
(4) Başvuruya ilişkin bilgi ve belgeler serbest bölge
müdürlüğü tarafından sisteme girilir.
(5) Serbest bölge müdürlüğü başvuruyu değerlendirilmek üzere
Ekonomi Bakanlığına iletir.
(6) Bu madde kapsamında yapılan başvurularda, yabancı kimlik
numarası, kullanıcı tarafından yapılan başvurunun Ekonomi Bakanlığınca olumlu
değerlendirilmesi kaydıyla Bakanlıkça alınır. Yabancının KEP hesabı, yabancının
serbest bölgede çalışmaya başladığı tarihi takip eden 15 gün içinde kullanıcı
tarafından ilgili serbest bölge müdürlüğüne bildirilir ve serbest bölge
müdürlüğünce sisteme girilir.
Başvuru belgeleri
MADDE 8 – (1) Başvuruda sisteme girilmesi
gereken bilgiler ile yüklenilmesi gereken belgeler Bakanlık ve Ekonomi
Bakanlığı internet sayfalarında duyurulur.
(2) Başvuru belgeleri arasında geçerlilik süresi altmış
günden daha uzun pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin bulunması
zorunludur. İçişleri veya Dışişleri Bakanlıklarının uygun görüşü bulunması
durumu hariç, geçerlilik süresi altmış günden daha kısa pasaport veya pasaport
yerine geçen belge ile yapılan başvuru serbest bölge müdürlüğünce kullanıcıya
iade edilir.
(3) Başvurular için Bakanlıkça ayrıca kağıt ortamında
bilgi veya belge talep edilmemesi esastır. Ancak, Bakanlık her bir belgenin kağıt ortamında
aslının ibraz edilmesini ya da ilgisine göre Türk dış temsilciliği, yabancının
uyruğunda bulunduğu ülkenin ülkemizde bulunan temsilciliği, ilgili ulusal veya
yabancı kurum ve kuruluşlar veya noter tarafından tasdik edilmiş bir örneğinin
ibraz edilmesini ya da bir yeminli tercüman tarafından ilgili belgenin yeniden
tercüme edilmesini isteyebilir. Sahte veya yanıltıcı bilgi ve belgelerin ibraz
edildiğinin tespiti halinde durum adli makamlara bildirilir.
Çalışma izni başvurusunun değerlendirilmesi
MADDE 9 – (1) Ekonomi Bakanlığı bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla belirleyeceği değerlendirme kıstaslarını
esas alarak kullanıcıya ve yabancıya ilişkin bilgi ve belgeler üzerinden
başvuruyu değerlendirir ve değerlendirme sonucunu sistem üzerinden Bakanlığa
iletir.
(2) Kullanıcının istihdam edeceği yabancının yönetici olarak
görev yapacak olması veya nitelikli personel olması zorunludur. Ancak,
uluslararası koruma başvuru sahibi, şartlı mülteci ve geçici koruma
kapsamındaki yabancıların çalışma izni başvuruları ve bu başvuruların
Bakanlıkça değerlendirilmesi bakımından ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(3) Türk dış temsilciliği aracılığıyla yapılan başvurular
Ekonomi Bakanlığınca sistem üzerinden Bakanlığa intikal ettirilecek başvuru
bilgileriyle birleştirilerek değerlendirilir.
(4) Bakanlık, 6458 sayılı Kanunun 7 nci, 15 inci ve 54
üncü maddeleri kapsamında olduğu İçişleri Bakanlığınca bildirilen yabancılara
ilişkin olan; kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından
Türkiye’de çalışmasında sakınca görülen yabancılara ilişkin olan; Dışişleri
Bakanlığının uygun görüşü olması durumu hariç, Türkiye Cumhuriyeti’nin
tanımadığı veya diplomatik ilişkisinin bulunmadığı ülke vatandaşları için
yapılan başvuruları reddeder ve durumu Ekonomi Bakanlığına sistem üzerinden
bildirir.
(5) Ekonomi Bakanlığınca olumlu değerlendirilen
başvurulardan dördüncü fıkra kapsamında olmadığı tespit edilenlere Bakanlıkça
çalışma izin belgesi düzenlenir.
Çalışma izni süresi
MADDE 10 – (1) Serbest bölgede istihdam edilecek
yabancıların çalışma izinleri ilk başvuruda en çok bir yıl süreyle düzenlenir.
(2) Çalışma izni süre uzatma başvurusu, çalışma izni
süresinin dolmasına altmış gün kalmasından itibaren ve her durumda çalışma izni
süresi dolmadan yapılır. Bu süre dolduktan sonra yapılan uzatma başvuruları
reddedilir.
(3) Uzatma başvurusunun olumlu değerlendirilmesi halinde
yabancıya, aynı kullanıcıya bağlı olarak çalışması kaydıyla, ilk uzatma
başvurusunda en çok iki yıl, sonraki uzatma başvurularında en çok üç yıl süreyle
çalışma izni verilir.
(4) Çalışma izni sürelerinin tespitinde kullanıcının
faaliyet ruhsatının bitiş tarihi dikkate alınır.
(5) Yabancının pasaport veya pasaport yerine geçen
belgelerinin geçerlilik süresinin bir yıldan az olması halinde çalışma izni bu süreden
altmış gün daha kısa süreli verilir.
Harç alımı
MADDE 11 – (1) Bakanlıkça adına çalışma izni
belgesi düzenlenecek yabancının, 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı
Harçlar Kanunu ve 21/2/1963 tarihli ve 210 sayılı Değerli Kağıtlar Kanunu
hükümleri gereğince ödemesi gereken harç ve değerli kağıt bedelinin tespiti ve
tahsili, 3218 sayılı Kanunun vergi ve harç istisnası tanıyan hükümleri
doğrultusunda Ekonomi Bakanlığınca sağlanır.
Çalışma izin belgesinin teslimi
MADDE 12 – (1) Bakanlıkça düzenlenen çalışma izin
belgesi, ilgili serbest bölge müdürlüğüne gönderilir.
(2) Çalışma izin belgesi, yapılması gereken ödemelerin
tahsil edildiğini gösterir belgeler karşılığında, serbest bölge müdürlüğünce
kullanıcıya veya yabancıya teslim edilir.
Çalışma izninin geçerliliği ve iptali
MADDE 13 – (1) Çalışma izni, süresinin sona
ermesi ile geçerliliğini kaybeder.
(2) Aşağıda belirtilen hallerde çalışma izni Ekonomi
Bakanlığınca yapılacak bildirime istinaden Bakanlıkça iptal edilir:
a) Yabancının veya yabancıyı istihdam eden kullanıcının
ilgili serbest bölge müdürlüğü aracılığıyla yapacağı talep,
b) Ekonomi Bakanlığı tarafından serbest bölgeler mevzuatı
çerçevesinde resen iptal,
c) Yönetici statüsü bulunmayan kullanıcı ortakları hariç
olmak üzere, yabancının çalışma izni başlangıç tarihinden itibaren altı ay
içinde serbest bölgeye gelmemesi.
(3) Aşağıda belirtilen hallerde çalışma izni Bakanlıkça
doğrudan iptal edilir:
a) İçişleri Bakanlığı veya Dışişleri Bakanlığının uygun
görüşünün bulunması hâli hariç, yabancının pasaportunun veya pasaport yerine
geçen belgesinin geçerlilik süresinin herhangi bir nedenle sonlandırılması,
b) Kanunda belirtilen hükümlere aykırı olarak çalışıldığının
tespiti,
c) Çalışmanın herhangi bir nedenle sona ermesi,
ç) Çalışma izni başvurusunun sahte veya yanıltıcı bilgi ve
belgelerle yapıldığının sonradan tespiti,
d) Yabancının; 6458 sayılı Kanunun 7 nci maddesi
kapsamında Türkiye’ye girişlerine izin verilmeyecek yabancılar, 15 inci maddesi
kapsamında vize verilmeyecek yabancılar ve 54 üncü maddesi kapsamında sınır
dışı etme kararı alınacak yabancılar kapsamında olduğunun İçişleri Bakanlığınca
bildirilmesi,
e) Yabancının, kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı
açısından Türkiye’de çalışmasında sakınca olduğunun ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarınca bildirilmesi,
f) Yabancının, sağlık sebepleri veya zorunlu kamu hizmeti
gibi mücbir sebepler dışında aralıksız olarak altı aydan uzun süre Türkiye
dışında kalması.
Sosyal güvenlik yükümlülüğü
MADDE 14 – (1) Türkiye’nin taraf olduğu sosyal
güvenlik sözleşmeleri hükümleri saklı kalmak üzere, serbest bölgede çalışma
izni alan yabancı ile kullanıcı, sosyal güvenlik mevzuatından kaynaklanan
yükümlülüklerini kanuni süresi içinde 31/5/2006 tarihli ve 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu hükümlerine göre
yerine getirir.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
hallerde, bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla her türlü usul ve
esaslar Bakanlık ve Ekonomi Bakanlığınca müştereken düzenlenir.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yer alan iş ve işlemlerin sistem üzerinden elektronik ortamda
gerçekleştirilmesine ilişkin Ekonomi Bakanlığı ile Bakanlık arasında uygun
teknik altyapı sağlanıncaya kadar, bilgi ve belge gönderimi ile karşılıklı
bildirimde bulunulmasında iletişimi kolaylaştıracak her türlü araç, gereç ve
yöntemler kullanılır.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanı ve Ekonomi Bakanı müştereken yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder