MADDE 1 – 7/10/2009
tarihli ve 27369 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük
Yönetmeliğinin 67 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(4) Karayolu taşımacılığında, uluslararası sözleşmeler
kapsamında başlamış bir transit işlemi kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine
getirilen eşya hariç olmak üzere, özet beyan bilgilerini de içeren transit
beyanı taşıtın giriş gümrük idaresine varmasından önce elektronik ortamda
giriş gümrük idaresine verilir.”
MADDE 2 – Aynı
Yönetmeliğin 72/Ç maddesine aşağıdaki yedinci fıkra eklenmiştir.
“(7) Türkiye karasularından geçen ve hakkında ihbar
bulunan veya şüphe edilen eşya yüklü gemilerin ambar kapakları veya eşya
konulan diğer yerleri, gümrük idarelerince mühürlenebilir.”
MADDE 3 – Aynı
Yönetmeliğin 196 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine “27.05”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, 2709.00.90” ibaresi eklenmiş, yedinci
fıkrasında yer alan “kara hudut kapılarından” ibareleri “kara ve demiryolu
hudut kapılarından” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4 – Aynı
Yönetmeliğin 205 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(4) Ticaret politikası önlemine tabi eşyadan;
a) Türkiye'nin bazı ülkeler veya ülke grupları ile
yaptığı anlaşmalar çerçevesinde veya tek taraflı olarak tanıdığı tercihli
tarife uygulamasından faydalanmak amacıyla eşyanın tercihli menşeini tevsik
eden belgelerin ibraz edilmesi halinde,
b) Serbest ticaret anlaşmaları veya Genelleştirilmiş
Tercihler Sistemi çerçevesinde tercihli tarife uygulamasının ortadan kalktığı
tarihten önce gümrük gözetimi altında bulunan serbest dolaşımda olmayan
eşyaya ait dördüncü fıkranın (a) bendinde sayılan belgelerin ibraz edilmesi
halinde,
c) Doğrudan ticaret politikası önleminin uygulandığı
ülkeden ithal edilen veya önlem kararı alınan ülke menşeli olduğu beyan
edilen ve ilgili mevzuatı uyarınca önleme ilişkin belge ibraz edilen eşyanın
serbest dolaşıma girişinde,
menşe şahadetnamesi aranmaz.”
MADDE 5 – Aynı
Yönetmeliğin dördüncü kitabının üçüncü kısmının 212 ilâ 244 üncü maddeleri
başlıkları ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, 245 ilâ 252 nci
maddeleri ile 263 ilâ 278 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
“Kapsam ve tanımlar
MADDE 212 – (1)
Transit rejimi; ulusal transit rejimi, 14/11/1975 tarihli TIR Karneleri
Himayesinde Uluslararası Eşya Taşınmasına Dair Gümrük Sözleşmesi (TIR
Sözleşmesi), 22/6/2012 tarihli ve 6333 sayılı Kanunla onaylanması uygun
bulunan 20/5/1987 tarihli Ortak Transit Rejimine İlişkin Sözleşme, 26/6/1990
tarihli Geçici İthalat Sözleşmesi ve 19/6/1951 tarihli Kuvvetlerin Statüsü
Hakkında Kuzey Atlantik Anlaşmasına Taraf Devletler Arasındaki Sözleşme
kapsamındaki transit işlemlerini kapsar.
(2) Bu Bölümde geçen;
a) Akit Taraf: 20/5/1987 tarihli Ortak Transit Rejimine
İlişkin Sözleşmenin bir akit tarafını,
b) Eşyanın serbest bırakılması: Hareket gümrük
idaresinin, eşyanın transit rejiminde öngörülen amaçlara uygun olarak sevkine
izin verdiği tasarrufu,
c) Hareket gümrük idaresi: Eşyanın transit rejimine
tabi tutulmasına ilişkin beyanın kabul edildiği gümrük idaresini,
ç) Kağıt usul: Ulusal ve ortak transit rejimlerinde
standart usulün elektronik yollarla yürütülmesinin mümkün olmadığı
durumlarda, transit beyanının sunulması ve kontrolü ile transit işleminin
izlenmesine olanak veren, kağıt belge kullanılmasına dayalı usulü,
d) Kefil: Teminat tutarına kadar doğabilecek gümrük
vergileri ve diğer yükleri rejim hak sahibi ile birlikte müştereken ve
müteselsilen ödemeyi yazılı olarak üstlenen gerçek veya tüzel üçüncü kişiyi,
e) Ortak transit rejimi: Eşyanın yetkili makamların
denetimi altında Ortak Transit Rejimine İlişkin Sözleşme kapsamında Akit
Taraflardan birinin idaresinden en az bir sınır geçerek aynı Akit Tarafın
başka bir idaresine veya başka bir Akit Tarafın idaresine taşınmasında
uygulanan gümrük rejimini,
f) Rejim hak sahibi (asıl sorumlu): Transit rejimi
beyanında bulunan veya hesabına transit rejimi beyanında bulunulan ve transit
rejimi kapsamında gümrük idaresine karşı mali olarak sorumlu olan kişiyi,
g) Sistem: Ortak ve ulusal transit rejimlerine ilişkin
işlemlerin yürütüldüğü Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemini (NCTS),
ğ) Sözleşme: 20/5/1987 tarihli Ortak Transit Rejimine
İlişkin Sözleşmeyi,
h) Transit idaresi: Ortak transit rejiminde;
1) Bir Akit Tarafa giriş noktasındaki gümrük idaresini
veya,
2) Bir Akit Taraf ile üçüncü bir ülke arasındaki bir
sınırdan geçerek gerçekleştirilen transit işlemi sırasında sevkiyat bu Akit
Tarafın gümrük bölgesinden ayrıldığında, bu Akit Taraftan çıkış noktasındaki
gümrük idaresini,
ı) Transit refakat belgesi: Eşyanın hareket gümrük idaresince
serbest bırakıldığı andan itibaren eşyaya ve taşımaya eşlik eden ve transit
beyanı bilgilerini içeren, Ek-48’deki örneğe uygun olarak Ek-49’daki
açıklamalar çerçevesinde düzenlenen belgeyi,
i) Ulusal transit rejimi: Türkiye Gümrük Bölgesi
içerisinde başlayıp biten transit rejimini,
j) Varış gümrük idaresi: Transit rejimine tabi tutulan
eşyanın, rejimin sonlandırılması için sunulması gereken gümrük idaresini,
k) Yetkili makamlar: Gümrük idaresini veya Ortak
Transit Rejimine İlişkin Sözleşmenin uygulanmasından sorumlu başka bir
makamı,
ifade eder.
(3) Ulusal transit rejiminin uygulanmasında, bu
Yönetmelikte ya da diğer ikincil mevzuat düzenlemelerinde özel veya farklı
bir hüküm bulunmadığı sürece, ortak transit rejimine ilişkin hükümler ulusal
transit rejimi için de geçerlidir.
Transit beyanı
MADDE 213 – (1)
Transit beyanı olarak;
a) Ortak ve ulusal transit rejimi hükümleri
çerçevesinde transit refakat belgesi,
b) TIR Sözleşmesi kapsamında kullanılan bir TIR
Karnesi,
c) Geçici İthalat Sözleşmesi kapsamında kullanılan bir
ATA Karnesi,
ç) Kuvvetlerin Statüsü Hakkında Kuzey Atlantik
Anlaşmasına Taraf Devletler Arasındaki Sözleşme ile öngörülen Form 302,
d) Demiryolu ile taşımalara ilişkin basitleştirilmiş
usulde CIM taşıma belgesi,
e) Denizyolu ve havayolu ile taşımalara ilişkin
basitleştirilmiş usulde manifesto,
f) Ulusal transit rejiminde, 220 nci maddenin birinci
fıkrası çerçevesinde Ek-22’de yer alan sözlü beyan formu,
kullanılır.
(2) Transit beyanı Türkçe olarak, rejim hak sahibi
tarafından ve kağıt usulde işlem yapıldığı durumlar hariç sistem üzerinden
yapılır. Kanunun 5 inci maddesi uyarınca, transit beyanı rejim hak sahibi
adına ve hesabına doğrudan temsil yoluyla veya rejim hak sahibi hesabına
olmak üzere rejim hak sahibinin dolaylı temsilcisi tarafından da yapılabilir.
(3) Sistem üzerinden yapılan ve beyanın yapıldığı
tarihten itibaren otuz gün içerisinde kabul işlemi yapılmak üzere hareket
gümrük idaresine sunulmayan transit beyanları hareket gümrük idaresince reddedilir.
Bu durumdaki transit beyanları da dâhil olmak üzere, hareket gümrük
idaresince kabul işlemi yapılmayan transit beyanlarının reddedilmesi
durumunda Kanunun 241 inci maddesi uyarınca işlem yapılmaz.
(4) Transit rejimi kapsamında hareket varış gümrük
idareleri ile transit ve teminat idarelerince gerçekleştirilecek işlemler
Bakanlıkça belirlenir.
Transit refakat belgesi ve kalem listesi
MADDE 214 – (1)
Ortak ve ulusal transit rejimlerinde eşyanın hareket gümrük idaresince
serbest bırakıldığı andan itibaren eşyaya ve taşımaya eşlik etmek üzere,
transit refakat belgesi kullanılır. Transit refakat belgesine, Ek-50’deki
örneğe uygun şekilde ve Ek-51’deki açıklamalar çerçevesinde düzenlenen kalem
listesi eklenir ve kalem listesi transit refakat belgesinin ayrılmaz bir
parçasını oluşturur. Bir transit refakat belgesi kapsamı eşyanın birden fazla
alıcısı ya da göndericisi bulunması durumunda, alıcı ya da göndericilere
ilişkin bilgiler kalem listesine kaydedilir.
Ortak Transit Rejimine İlişkin Sözleşme
kapsamında transit işlemleri
MADDE 215 – (1)
Ortak transit rejimine tabi eşyanın taşınmasında, Ortak Transit Rejimine
İlişkin Sözleşme hükümleri uygulanır.
TIR Karnesi kapsamında transit işlemleri
MADDE 216 – (1)
TIR Karnesi kapsamında transit rejimine tabi eşyanın taşınmasında, TIR
Sözleşmesi hükümleri uygulanır.
ATA Karnesi kapsamında transit işlemleri
MADDE 217 – (1)
Geçici İthalat Sözleşmesi kapsamında transit rejimine tabi eşyanın
taşınmasında, Geçici İthalat Sözleşmesi hükümleri uygulanır.
(2) ATA Karnesi kapsamında gerçekleştirilen bir transit
işlemi ile ilgili olarak bir usulsüzlüğün belirlenmesi halinde, ödenmesi
gereken gümrük vergilerinin tahsili ve ceza takibine ilişkin işlemler taraf
olduğumuz uluslararası sözleşme hükümleri saklı kalmak kaydıyla Bakanlıkça
belirlenir.
Form 302 kapsamında transit işlemleri
MADDE 218 – (1)
Kuvvetlerin Statüsü Hakkında Kuzey Atlantik Antlaşmasına Taraf Devletler
Arasındaki Sözleşme kapsamı eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesinde transiti, bu
sözleşmede yer alan Form 302 ibraz edilmesi halinde, bu belge kapsamında
yapılır.
(2) Form 302 kapsamında yapılan taşıma esnasında,
gümrük vergilerinin tahsilini gerektirir bir durumun ortaya çıkması halinde,
sözleşme hükümleri uyarınca işlem yapılır.
(3) Form 302 kapsamında yapılacak transit işlemlerinde
doğabilecek ihtilaflar Bakanlıkça (Gümrükler Genel Müdürlüğü)
sonuçlandırılır.
Posta yoluyla transitte uygulanacak
hükümler
MADDE 219 – (1)
Posta eşyasının Türkiye Gümrük Bölgesi içerisindeki transitinde 468 inci
madde hükümleri uygulanır.
Transit rejiminde sözlü beyana tabi eşya
MADDE 220 – (1)
Yolcuların beraberinde bulunmak kaydıyla; yurt dışından getirilen veya geçici
depolama yeri veya antrepolardan çıkarılan ve kişisel veya hediyelik eşya
muafiyeti dışında kalan eşyanın ulusal transit rejimine tabi tutulmasında,
talep edilmesi halinde, 172 nci madde hükümlerine göre sözlü beyan ile işlem
yapılır. Söz konusu eşyanın ticari miktar ve mahiyette olması halinde bu
madde hükmü uygulanmaz.
Rejim hak sahibinin yükümlülükleri
MADDE 221 – (1)
Rejim hak sahibi, Kanunun 86 ncı maddesi çerçevesinde;
a) Teminat aranmayan haller ve teminattan vazgeçmenin
uygulandığı durumlar saklı kalmak üzere, transit rejimine konu eşyaya ilişkin
doğabilecek gümrük vergilerinin ödenmesini sağlamak üzere gerekli teminatı
vermekle,
b) Kontrolden sorumlu yetkili makamlarca talep
edildiğinde ve belirlenen süre içinde gerekli tüm bilgi ve belgeleri sunmakla
ve gerekli tüm yardımı sağlamakla,
yükümlüdür.
(2) Rejim hak sahibi ile rejim hak sahibi hesabına
transit beyanında bulunanlar, bu Yönetmeliğin 113 üncü maddesi kapsamında
beyannamede yer alan bilgiler ile beyanname eki belgelerin doğruluğu ve
gerçekliğinden sorumludur.
Transit rejiminde teminat
MADDE 222 – (1)
Transit rejimi kapsamında taşınan eşya için tahakkuk edebilecek gümrük
vergilerinin ödenmesini garanti altına almak amacıyla teminat verilmesi
zorunludur. Ancak;
a) Havayolu,
b) Boru hattı,
c) Denizyolu,
ç) 235 inci madde çerçevesinde basitleştirilmiş usulde
demiryolu,
ile yapılan taşımalarda teminat aranmaz.
(2) Ortak transit rejimi çerçevesinde Bakanlıkça
verilen kapsamlı teminat kullanma izni kapsamındaki teminatlar, ulusal
transit işlemlerinde de kullanılabilir.
(3) Bakanlıkça belirlenecek istisnai hallerde transit
rejimine tabi eşya için teminat şartına bağlı olmaksızın memur refakati
uygulanabilir.
(4) TIR Sözleşmesi ve Türkiye’nin taraf olduğu diğer
uluslararası anlaşma veya sözleşme ile öngörülen teminat şekillerinden biri
de teminat olarak kabul edilebilir.
(5) Transit rejiminde geçerli teminat uygulamaları,
teminat idaresi, teminat türleri, teminat belgeleri, kefil ve basitleştirme
izni kapsamında teminat uygulamalarına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
Transit rejiminde ayniyet önlemleri
MADDE 223 – (1)
Ulusal ve ortak transit rejimi altında taşınan eşyanın ayniyeti genel kural
olarak mühürleme ile sağlanır. Ancak, diğer ayniyet önlemleri dikkate
alınarak, eşyanın tanımının, eşyanın kolayca tanınmasına yeterli açıklıkla
imkân vermesi ve transit beyanının eşyanın miktarı ile cinsi ve eşyanın seri
numarası gibi belirleyici özelliklerini içermesi koşuluyla, hareket
idaresince eşyanın mühürlenmeksizin sevkine karar verilebilir.
(2) Denizyolu ve havayolu ile yapılan taşımalarda,
gümrük idaresince gerekli görülen hallerin dışında mühürleme yapılmaz.
Masraflar
MADDE 224 – (1)
Transit rejimine tabi eşyaya ilişkin olarak yapılan denetlemenin gerektirdiği
masraflarla yükleme, boşaltma, mühürleme, antrepo veya depolarda muhafaza
gibi hizmetler karşılığı ücretler ilgililerce ödenir.
Yasaklamaya tabi eşyanın transiti
MADDE 225 – (1)
Kanunun 55 inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yasaklanan eşya ile 56
ncı maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren eşyanın ve kanun veya genel
idari düzenleyici işlemlerle ithali yasaklanan eşyanın transitine izin
vermeye gümrük ve ticaret bölge müdürlükleri yetkilidir.
Hayvan ve hayvansal maddeler ile bitki ve
parçalarının transiti
MADDE 226 – (1)
Hayvan ve hayvansal maddeler ile bitki ve parçalarının sınır gümrük
idaresinde uluslararası anlaşma, kanun ve ikincil mevzuat düzenlemelerine
göre gerekli sağlık muayeneleri, ilgili kurumun personeli tarafından yapılır.
Bu muayeneler yapılmadan gümrük idaresi eşyanın serbest bırakılmasına veya
sevkine izin vermez.
(2) Hayvan ve hayvansal maddeler, bitki ve parçalarının
giriş ve çıkış kapıları ve bunların Türkiye’den transit geçirileceği yollar
hususunda kanun, tüzük ve anlaşma hükümleri göz önünde tutulur.
Denizyolu ile transite ilişkin özel
hükümler
MADDE 227 – (1)
Bir Türk limanından başka bir Türk limanına transit olunacak eşyayı, yalnız
Türk bandıralı gemiler nakledebilir.
(2) Yabancı limanlara yapılacak transit isteklerinin
kabulü için, özet beyan veya özet beyan yerine geçen belgelerde eşyanın
gideceği yerin Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yabancı bir liman olarak
gösterilmesi gerekir.
(3) Serbest dolaşımda bulunan ve bulunmayan eşyayı
birlikte taşıyan Türk bandıralı gemilerin sahip, kaptan veya acenteleri, bu
iki türlü eşyanın birbirine karışmaması için, gereğine göre, bunları ayrı yer
ve bölümlere koymak veya gümrük idaresince uygun görülecek tedbirleri almak
zorundadır.
(4) Serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın bir Türk
limanına sevkine izin verilebilmesi için, eşyanın gideceği limandaki gümrük
idaresinin, o eşyanın gümrük işlemlerini yapmaya yetkili olması gerekir.
(5) Türk bandıralı geminin, kazan, makine veya
teknesinde ortaya çıkan bir arıza sebebiyle yoluna devam edememesi halinde,
kurtarma amacıyla, yükü, yabancı bir gemiye aktarılabilir.
(6) Yabancı bir limana götürmek üzere Türk
limanlarından eşya alan yabancı bayraklı gemilerin, kazaya uğraması,
makinelerinin bozulması, haciz altına alınması, sefer değiştirmesi için emir
alması gibi yoluna devamına mani sebeplerden ötürü, yükünü bir Türk limanında
başka bir gemiye nakletmesine izin verilir. Yabancı bir limana sevk edilmek
üzere, bir Türk limanından diğer bir Türk limanında bulunan başka gemilere
taşınacak söz konusu eşya, nakliyatının deniz üstünde olmak şartıyla, yabancı
bandıralı gemilerle yapılmasına da izin verilir.
(7) Bir Türk limanına denizyolu ile gelen serbest
dolaşımda olmayan eşyanın gemiden indirilmeksizin aynı gemi ile bir başka
Türk limanına taşınması durumunda transit beyannamesi düzenlenmez.
Telef veya kayıp olan eşya
MADDE 228 – (1)
Transit rejimine tabi eşyanın mücbir sebep veya beklenmeyen haller nedeniyle
telef veya kaybının kanıtlanması halinde, gümrük vergileri aranmaz. Ancak;
a) Suçüstü şeklindeki hırsızlıklar, hazırlık tahkikatı
üzerine Cumhuriyet Savcılığınca verilen belge ile,
b) Hasar, telef veya kayıp herkesçe bilinen ve duyulan
başka olaylar yüzünden olmuşsa, o yerin en büyük mülki idare amiri tarafından
verilecek belge ile,
c) Trafik kazaları, trafik kaza raporuna göre ve en
yakın gümrük idaresi tarafından yapılan tespit sonucunda gümrük idare
amirinin vereceği karar ile,
kanıtlanır.
(2) Birinci fıkrada sayılan belgeler, ulusal transit
işlemlerinde hareket gümrük idaresine sunulur. Söz konusu belgelerin
incelenmesi ve kabulü, ilgili idareye aittir. İlgili idare, gerektiğinde
bunları veren makamlarla yazışma yaparak eksikliklerini tamamlatır.
Basitleştirmeler
MADDE 229 – (1)
Bakanlık, rejim hak sahibinin başvurusu üzerine, duruma göre aşağıdaki
basitleştirmelere izin verebilir:
a) Kapsamlı teminat veya teminattan vazgeçme,
b) Belirli taşıma şekillerine özgü basitleştirmeler:
1) Demiryolu ile taşınan eşya,
2) Havayolu ile taşınan eşya,
3) Denizyolu ile taşınan eşya,
4) Boru hattı ile taşınan eşya.
(2) Basitleştirmelere ilişkin ek koşullar, iznin
verilmesi, iptali ve düzenlenmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
(3) Boru hattı ile yapılan taşımalarda, rejim hak
sahipleri başvuru ve izin koşullarına tabi değildir.
Basitleştirme izninin genel koşulları
MADDE 230 – (1)
229 uncu maddede belirtilen basitleştirmelere ilişkin izinlerin verilebilmesi
için başvuru sahibinde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik olmak,
b) Usulsüzlük ve vergi cezaları ile ilgili olarak;
1) Başvurunun kayda alındığı ayın ilk gününden geriye
dönük son bir yıl içinde işlem gören beyanname sayısının % 2’sini aşan sayıda
vergi kaybına neden olan gümrük mevzuatı ihlali nedeniyle ceza uygulanmamış
olması,
2) Başvurunun kayda alındığı ayın ilk gününden geriye
dönük son bir yıl içinde işlem gören beyanname sayısının % 5’ini aşan sayıda
gümrük mevzuatının ihlali nedeniyle usulsüzlük cezası uygulanmamış olması,
3) Gümrük ve vergi mevzuatları uyarınca ödenmemiş
herhangi bir vergi, ceza ve gecikme faizi bulunmaması.
c) Yönetim Kurulu üyeleri, sermayesinin yüzde onundan
fazlasına sahip gerçek kişiler ile gümrük ve dış ticaret işlemlerinde temsil
yetkisini haiz çalışanlarının; devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar
ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, güveni kötüye kullanma (emniyeti
suistimal), hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma,
hileli (dolanlı) iflas, yalan tanıklık (yalan yere şahadet), suç uydurma (suç
tasnii) ve iftira suçları ile ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama suçlarından
mülga 1/3/1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanunu ile 26/9/2004 tarihli
ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununa; vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına
teşebbüs suçlarından 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa;
mülga 7/1/1932 tarihli ve 1918 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair
Kanun, mülga 10/7/2003 tarihli ve 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu,
21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu,19/4/1990
tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla
Mücadele Kanunu ile 20/2/1930 tarihli ve 1567 sayılı Türk Parası Kıymetini
Koruma Hakkında Kanuna, 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununa, 5549 sayılı Suç
Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanuna, 2313 sayılı Uyuşturucu
Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanuna, 3298 sayılı Uyuşturucu Maddelerle
ilgili Kanuna muhalefetten kesinleşmiş ceza veya mahkumiyet kararı
bulunmaması,
ç) Basitleştirmelerin usulüne uygun olarak
yürütülmesini sağlamak üzere; başvurunun kayda alındığı ayın ilk gününden
geriye dönük son bir yıl içinde en az 500 transit beyannamesi (TIR Karnesi
dâhil) kapsamı eşyayı transit etmesi veya ilgili basitleştirilmiş usul
kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirebileceğine ilişkin bilgi ve
belgeleri sunması.
(2) Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri, iktisadi
devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşları ile sermayesinin tamamı bir
iktisadi devlet teşekkülüne veya kamu iktisadi kuruluşuna ait bağlı
müesseselerin başvurularında bu maddede belirtilen şartlar aranmaz.
(3) Taşıma şekillerine özgü basitleştirmelerde, bu
maddede sayılan koşullara ek olarak aranacak özel koşullar ve bu maddede
belirtilen şartların aranmayacağı haller Bakanlıkça belirlenir.
(4) Kapsamlı teminat veya teminattan vazgeçme
basitleştirmelerine ilişkin olarak, bu maddede sayılan koşullara ek olarak
aranacak özel koşullar ile başvuruya ve iznin verilmesine ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Basitleştirme izinleri için yetkili
makamlar
MADDE 231 – (1)
Basitleştirme izni vermeye Bakanlık (Gümrükler Genel Müdürlüğü) yetkilidir.
Kapsamlı teminat başvuruları için başvuru sahibinin şirket merkezinin ticaret
siciline kayıtlı bulunduğu yerden sorumlu gümrük ve ticaret bölge
müdürlüklerine yetki verilebilir.
Basitleştirme izni başvurusu
MADDE 232 – (1)
Basitleştirmelerin kullanılmasına yönelik izin başvurusu, izin makamına
yazılı olarak veya elektronik veri işleme tekniği kullanılarak yapılır.
(2) Başvuru sahibi verilen bilgi ve ekli belgelerin tam
ve doğru olmasından sorumludur.
(3) Basitleştirme başvurusunda;
a) Rejim hak sahibinin bağlı bulunduğu ticaret sicil
müdürlüğü bilgisi ile kuruluşa ilişkin şirket esas sözleşmesinin, şirket
güncel adresinin, cari ortakların ve gümrük ve dış ticaret işlemlerinde
temsil yetkisini haiz çalışanların yayımlandığı Ticaret Sicil Gazetesi tarih
ve sayılarını içerir liste,
b) Yönetim Kurulu üyeleri, sermayesinin yüzde onundan
fazlasına sahip gerçek kişiler ile gümrük ve dış ticaret işlemlerinde temsil
yetkisini haiz çalışanlarının arşiv bilgilerini de içeren son bir ay
içerisinde alınmış adli sicil kayıtları, bu kişilerden yabancı uyruklu
olanların adli sicil kayıtlarını ibraz edememeleri halinde, Ek-52’de yer alan
taahhütname ile birlikte geçerli pasaportlarının yeminli tercümesi,
c) Vergi mükellefi olduğuna ve vergi borcu
bulunmadığına ilişkin ilgili vergi dairesinden son bir ay içerisinde alınmış
yazı,
ç) Firmayı temsile yetkili kişilerin imza sirkülerleri,
d) Bu Yönetmeliğin 230 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (ç) bendi kapsamındaki bilgi ve belgeler,
yer alır.
(4) Bu Yönetmeliğin 230 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen kurum ve kuruluşların başvurusunda, yetkili şahıslarca
imzalanmış başvuru yazısına, varsa basitleştirmeye ilişkin ek koşullara
ilişkin bilgi ve belgeler eklenir.
Basitleştirme izin başvurularının kabulü ve
reddi ile iznin verilmesi
MADDE 233 – (1)
İzin makamı, basitleştirmelerden yararlanma başvurusu üzerine 230 uncu
maddede belirtilen genel koşullar ve varsa her bir basitleştirmeye ilişkin
özel koşulları dikkate alarak izni verir veya başvuruyu reddeder. Başvurunun
reddine ilişkin karar gerekçesiyle birlikte başvuru sahibine bildirilir.
(2) İzin makamı, basitleştirmeye ilişkin bir başvuru
aldığında, başvurunun tam olup olmadığını kontrol eder. Aranan belgelerin bir
kısmının başvuru dosyasında yer almadığının veya eksik bilgi içerdiğinin
tespit edilmesi halinde başvuru sahibine bildirilen eksiklikler bunlara
ilişkin bildirimin yapıldığı tarihi müteakip en geç altmış gün içinde
tamamlanır. Bu süre içerisinde tamamlanmayan başvuru yapılmamış sayılır.
Basitleştirme izninin yeniden
değerlendirilmesi, askıya alınması ve iptali
MADDE 234 – (1)
İzin sahibi, izin verildikten sonra ortaya çıkan ve iznin devam etmesini veya
içeriğini etkileyebilecek her türlü unsuru yetkili makamlara gecikmeksizin
bildirir.
(2) Yanlış ve eksik bilgiye dayanarak verilmiş olan
izin, izin sahibinin bilginin yanlış veya eksik olduğunu bildiği veya bilmesi
gerektiği hallerde iptal edilir. Söz konusu iptal kararı gerekçesiyle
birlikte başvuru sahibine bildirilir.
(3) Basitleştirme izni;
a) İznin uygulanmasını etkileyecek bir mevzuat
değişikliğinin söz konusu olması,
b) İznin verilmesi için belirtilen bir veya birden
fazla koşulun ya da izin kapsamında öngörülen bir yükümlülüğün yerine
getirilmemiş veya getirilemeyecek olması,
c) İznin verilmesinden sonra ortaya çıkan bir unsurun,
iznin devamını veya içeriğini etkilemesi,
ç) Bakanlıktaki mevcut bilgi ve belgelerin
değerlendirilmesi sonucunda gerekli görülmesi,
d) İzin sahibi tarafından bu yönde talepte bulunulmuş
olması,
durumlarından birinin gerçekleşmesi halinde, durumun
niteliğine göre, izin makamı tarafından yeniden değerlendirilebilir,
düzeltilebilir, izin makamınca belirlenecek süre boyunca askıya alınabilir ya
da iptal edilebilir. Yapılan değerlendirme ve işlem sonucu izin sahibine
bildirilir.
Demiryolu ile taşımalara ilişkin
basitleştirilmiş usul
MADDE 235 – (1)
Eşyanın demiryolu ile basitleştirilmiş usulde taşınmasına ilişkin yapılacak
izin başvurusu, 230 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen koşulların
sağlanması halinde 232 nci maddede belirtilen bilgi ve belgeler ibraz
edilerek yapılır. Ancak 230 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen kurum
ve kuruluşların başvurularında, 232 nci maddede yer alan bilgi ve belgeler
aranmaksızın, demiryolu işletmecisinin Uluslararası Demiryolları Birliği
(UIC) işletme kodunun yer aldığı ve verilecek izin kapsamında
gerçekleştirilecek transit işlemlerine ilişkin yükümlülüklerin rejim hak
sahibi sıfatıyla taraflarınca üstlenildiğine dair ibare içeren, yetkili
şahıslarca imzalanmış başvuru yazısına istinaden işlem yapılır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen koşulları taşıyan
demiryolu işletmecisine Bakanlıkça basitleştirme izni verilebilir.
Basitleştirme izin başvurusunda aranacak ilave koşullar ve belgeler ile izin
kapsamında hareket ve varış gümrük idarelerinde yapılacak işlemler, izin
sahibi rejim hak sahibinin yükümlülükleri ve izne ilişkin diğer hususlar
Bakanlıkça belirlenir.
Denizyolu ile taşımalara ilişkin
basitleştirilmiş usul
MADDE 236 – (1)
230 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen koşulları taşıdığını 232 nci
maddede belirtilen bilgi ve belgeler ile tevsik eden denizyolu taşımacılığı
yapan firmalara Bakanlıkça basitleştirme izni verilebilir. Basitleştirme izin
başvurusunda aranacak ilave koşullar ve belgeler ile izin kapsamında hareket
ve varış gümrük idarelerinde yapılacak işlemler, izin sahibi rejim hak
sahibinin yükümlülükleri ve izne ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça
belirlenir.
Havayolu ile taşımalara ilişkin
basitleştirilmiş usul
MADDE 237 – (1)
Transit rejimi çerçevesinde eşyanın havayolu ile basitleştirilmiş usulde
taşınmasına ilişkin yapılacak izin başvurusunda, başvuru sahibinin Türkiye
Gümrük Bölgesinde en az iki yıldır yerleşik olması, başkası adına ve namına
hareket etmemesi, düzenli olarak transit işlemleri yapması ve Yönetim Kurulu
üyeleri, sermayesinin yüzde onundan fazlasına sahip gerçek kişiler ile gümrük
ve dış ticaret işlemlerinde temsil yetkisini haiz çalışanları hakkında 230
uncu maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen mevzuat hükümleri uyarınca
kesinleşmiş ceza veya mahkûmiyet kararının bulunmaması şartı aranır. Bu
kapsamda yapılacak başvurularda, 230 uncu maddede belirtilen diğer koşullar
aranmaz.
(2) Birinci fıkrada belirtilen koşulları taşıdığını 232
nci maddenin üçüncü fıkrasının ilgili bentlerinde sayılan belgeler ile tevsik
eden havayolu firmalarına Bakanlıkça basitleştirme izni verilebilir.
Basitleştirme izin başvurusunda aranacak ilave koşullar ve belgeler ile izin
kapsamında hareket ve varış gümrük idarelerinde yapılacak işlemler, izin
sahibi rejim hak sahibinin yükümlülükleri ve izne ilişkin diğer hususlar
Bakanlıkça belirlenir.
Boru hattı ile taşımalara ilişkin
basitleştirilmiş usul
MADDE 238 – (1)
Boru hattıyla transit rejimi hükümleri;
a) Boru hattıyla Türkiye Gümrük Bölgesine gelen eşya
için Türkiye Gümrük Bölgesine girişte,
b) Türkiye Gümrük Bölgesinde bulunan eşyanın boru
hattına girişinde,
uygulanır.
(2) Boru hattı ile transit rejiminde, rejim hak sahibi,
boru hattı işletmesidir.
(3) Boru hattı ile transit taşımada, transit rejimi,
eşyanın gönderildiği kişinin işletmesine ulaşıp kayıtlarına geçmesiyle son
bulur.
(4) Boru hattı taşımacılığında, taşımayı yapan işletme
ve eşyanın gönderildiği işletme, bu eşyaya ilişkin muhasebe kayıtlarını
eksiksiz tutmak ve gümrük idaresinin denetimine her an hazır durumda
bulundurmak zorundadır.
(5) Boru hattı ile yapılan transit işlemlerine ve
basitleştirme koşullarına ilişkin özel hükümler getirmeye Bakanlık
yetkilidir.
Ulusal transit rejiminde serbest dolaşımda
olmayan eşyada beyana aykırılık
MADDE 239 – (1)
Türkiye Gümrük Bölgesine getirilerek, ulusal transit rejimi altında taşınan
serbest dolaşımda olmayan eşyanın, varış gümrük idaresince yapılan muayenesi
sonucunda beyana göre eksik çıkması halinde;
a) Varış gümrük idaresince, eksik çıkan miktar
üzerinden hareket gümrük idaresine uyuşmazlık bildirilir. Eksikliğin
mahrecindeki eksik yüklemeden veya yanlış beyandan kaynaklandığının,
uyuşmazlık bildiriminden itibaren 28 gün içerisinde rejim hak sahibince
hareket gümrük idaresine ispat edilmesi gerekir. Bu süre yazılı başvuru
halinde 28 gün daha uzatılabilir. Eksikliğin sebebinin, süresi içerisinde
ispat edilmesi halinde işlemler tamamlanır ve hareket gümrük idaresince rejim
ibra edilir. Eksikliğin sebebinin süresi içerisinde ispat edilememesi halinde,
gümrük vergileri ve diğer yüklerin tahsil edilmesinin yanı sıra, Kanunun 241
inci maddesinin birinci fıkrası uygulanarak işlemler tamamlanır ve hareket
gümrük idaresince rejim ibra edilir.
b) Varış gümrük idaresinde, sistemde kontrol sonucu
girilmeden, yükümlüsünce eksikliğe ilişkin gümrük vergileri ve diğer yüklerin
ödenmek istenmesi ve bunların varış bildirimini müteakip üç gün içinde
ödenmesi halinde, varış gümrük idaresi sistem üzerinden uyuşmazlığın
çözümünün beklenilmediğini ve vergilerin ödendiğini içeren mesajı hareket
gümrük idaresine gönderir. Bu durumda, hareket gümrük idaresince ilave bilgi
ve belge aranmaksızın rejim ibra edilir. Bu süre içinde gerekli ödemenin
yapılmaması halinde varış gümrük idaresi kontrol sonucunun uygun olmadığını ve
uyuşmazlığın hareket gümrük idaresince çözüleceğini belirtir ve işlemler (a)
bendine göre yapılır.
c) Türkiye Gümrük Bölgesinin dışına çıkarılacak eşya
için vergilerin tahsilini müteakip aracın çıkışına izin verilir.
(2) Türkiye Gümrük Bölgesine getirilerek, ulusal
transit rejimi altında taşınan serbest dolaşımda olmayan eşyanın, varış
gümrük idaresince yapılan muayenesi sonucunda beyana göre fazla çıkması
halinde;
a) Fazla çıkan eşya geçici depolama yeri veya antrepoya
alınır; talep edilmesi halinde, beyana konu diğer eşyanın gümrük işlemlerine
devam edilir. Beyannameye ekli fatura ve ticari belgelerde kayıtlı
bilgilerden fazlalığın yanlış beyan sebebiyle ortaya çıktığı anlaşılırsa,
fazla eşyaya ilişkin rejim beyanında bulunulmasına izin verilir. Aksi halde,
fazlalığın mahrecindeki fazla yüklemeden veya yanlış beyandan
kaynaklandığının, 28 gün içerisinde ispat edilmesi gerekir. Bu süre yazılı
başvuru halinde 28 gün daha uzatılabilir. Yükümlüsünce süresi içerisinde
ispat edilmesi halinde, fazla eşyaya ilişkin rejim beyanında bulunulmasına
izin verilir. Süresi içerisinde ispat edilememesi halinde, fazla eşya Kanunun
177 nci maddesi kapsamında tasfiyeye tabi tutulur. Her iki durumda da, varış
gümrük idaresince hareket gümrük idaresine bildirimde bulunulmasını müteakip
hareket gümrük idaresince rejim ibra edilir.
b) Türkiye Gümrük Bölgesinin dışına çıkarılacak eşya
için, fazla çıkan eşya ile beyan edilen eşyanın aynı olması durumunda, tespit
edilen fazlalık transit refakat belgesine ve sisteme gerekli açıklamalar yapılarak
kaydedilir ve transit rejimi sonlandırılarak eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesi
dışına çıkarılmasına izin verilir. Ayrıca, hareket veya giriş gümrük
idaresine bilgi verilir. Çıkış gümrük idaresinde, beyan edilen serbest
dolaşımda bulunmayan eşyaya ilaveten farklı eşya tespit edilmesi halinde ise,
durum transit refakat belgesine ve sisteme gerekli açıklamalar yapılarak
kaydedilir, transit rejimi sonlandırılarak beyan edilen eşyanın Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin verilir, ancak farklı çıkan eşyanın
yurtdışına çıkışına izin verilmez. Farklı eşya bulunması durumunun
mahrecindeki yüklemeden veya yanlış beyandan kaynaklandığının 28 gün
içerisinde ispat edilmesi gerekir. Bu süre yazılı başvuru halinde 28 gün daha
uzatılabilir. Yükümlüsünce süresi içerisinde ispat edilmesi halinde, bu
eşyanın yurtdışı edilmesine ya da transit rejimine tabi tutulmasına izin
verilir. Süresi içerisinde ispat edilememesi halinde, fazla eşya Kanunun 177
nci maddesi kapsamında tasfiyeye tabi tutulur. Ayrıca, hareket veya giriş
gümrük idaresine bilgi verilir.
Ortak transit rejiminde serbest dolaşımda
olmayan eşyada beyana aykırılık
MADDE 240 – (1)
Ortak transit rejimi kapsamında, Türkiye Gümrük Bölgesine mühürlü olarak
gelen ve mühürleri kontrol edilmek suretiyle varış gümrük idaresine sevk
edilen veya mühürsüz gelen ve transit idaresince mühür tatbik edilmek
suretiyle ya da mühürden vazgeçme uygulanarak varış gümrük idaresine sevk
edilen serbest dolaşımda olmayan eşyanın, varış gümrük idaresince yapılan
muayenesi sonucunda eşyanın beyanda belirtilen cinsine uygun olmakla birlikte
beyana göre eksik çıkması halinde;
a) Hareket/transit gümrük idaresinde tatbik edilen
orijinal mührün sağlam olması durumunda, varış gümrük idaresince eksik çıkan
miktar üzerinden transit işlemi sonlandırılır ve hareket gümrük idaresine,
çözümünün beklenmediği belirtilerek uyuşmazlık bildirilir.
b) Hareket/transit gümrük idaresinde tatbik edilen
orijinal mührün sağlam olmaması veya sökülmüş olması ya da eşyanın Türkiye
Gümrük Bölgesi içinde boşaltıldığı veya değiştirildiğine ilişkin kanaatin
oluşması durumunda, tahsilat işlemi başlatılır. Tahsilat henüz gerçekleşmeden
hareket gümrük idaresince araştırma başlatılması durumunda, tahsilat
talebinde bulunulur. Hareket gümrük idaresince, araştırma başlatılmadan ya da
araştırma başlatılıp varış gümrük idaresince araştırmaya cevap verme süresi
dolmadan önce vergi ve diğer yüklerin tahsil edilmesi durumunda, vergilerin
ödendiğini içeren mesaj hareket gümrük idaresine gönderilir.
(2) Ortak transit rejimi kapsamında, Türkiye Gümrük
Bölgesine mühürlü olarak gelen ve mühürleri kontrol edilmek suretiyle varış
gümrük idaresine sevk edilen veya mühürsüz gelen ve transit idaresince mühür
tatbik edilmek suretiyle ya da mühürden vazgeçme uygulanarak varış gümrük idaresine
sevk edilen serbest dolaşımda olmayan eşyanın, varış gümrük idaresince
yapılan muayenesi sonucunda eşyanın beyanda belirtilen cinsine uygun olmakla
birlikte beyana göre fazla çıkması halinde, 239 uncu maddenin ikinci fıkrası
uyarınca işlem yapılır.
(3) Ortak transit rejimi kapsamında, transit idaresinde
tespit edilen bu madde kapsamı eksiklik için işlemler varış gümrük idaresi
olarak gerçekleştirilir, hareket gümrük idaresine uyuşmazlık bildirilir ve
mevcut olan eşya ulusal transit rejimi kapsamında yapılacak beyana istinaden
varış gümrük idaresine sevk edilir. Fazlalık tespit edilmesi durumunda,
ilgilisince talep edilmesi halinde, fazla çıkan eşya ulusal transit rejimi
kapsamında yapılacak beyana istinaden varış gümrük idaresine sevk edilir.
Ulusal ve ortak transit rejimlerinde
serbest dolaşımda olmayan eşyada beyana aykırılıklar için ortak hükümler
MADDE 241 – (1)
239 ve 240 ıncı maddelere konu eksiklik veya fazlalığın eşyanın tabiatı
icabı, Ek-11’de yer alan oranlarda olduğunun anlaşılması halinde, eksiklik
veya fazlalık takibatı yapılmayarak işlemler varış gümrük idaresince tespit
edilen miktar üzerinden sonuçlandırılır. Eksiklik veya fazlalık takibatı
gerektiren durumlar için takibat ve varsa cezaî işlem, eksiklik veya
fazlalığın tamamı için değil, Ek-11’de belirtilen oranları aşan kısmı için
uygulanır.
(2) Varış gümrük idaresinde yapılan kontrol neticesinde
tespit edilen 239 ve 240 ıncı maddelere konu aykırılığın, Kanunun ve/veya
5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununu da ihlal ettiği sonucuna varılması
durumunda ilgili hükümler uyarınca gerekli işlemler yapılır.
(3) Varış gümrük idaresinde yapılan kontrol
neticesinde, taşıta tatbik edilen mühürlerin sağlam olduğu, 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun ihlal edildiğine yönelik bir tespitte
bulunulmadığı ve 239 ve 240 ıncı maddeler çerçevesinde bir eksiklik ya da
fazlalık bulunmadığı; ancak, eşyanın tarife alt pozisyonunun beyan edilenden
farklı olduğunun tespit edildiği hallerde Kanunun 241 inci maddesinin birinci
fıkrası uyarınca işlem yapılır.
Serbest dolaşımda bulunan eşyada beyana
aykırılık
MADDE 242 – (1)
Varış gümrük idaresince yapılan muayene neticesinde, miktar ve cins
bakımından transit beyannamesine göre aykırı çıkan ihraç eşyası için sonradan
ihraç edilsin veya edilmesin Kanunun 241 inci maddesi uygulanır. Söz konusu
aykırılığın Kanunun diğer hükümlerini ve/veya 5607 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanununu da ihlal ettiği sonucuna varılması durumunda ilgili
hükümler uyarınca gerekli işlemler yapılır.
Belirgin bir şekilde farklı cinste eşya
MADDE 243 – (1)
Türkiye Gümrük Bölgesine getirilerek transit rejimine konu edilen serbest
dolaşımda olmayan eşyanın giriş gümrük idaresinde yapılan kontrolü
neticesinde, beyan edilenden açıkça farklı olduğu tahlil, teknik inceleme ve
araştırmaya gerek olmaksızın kolayca anlaşılabilen ve gümrük vergileri
ve/veya ticaret politikası önlemleri açısından farklılık oluşturan eşya,
belirgin bir şekilde farklı cinste eşya olarak kabul edilir. Kanunun 235 inci
maddesinin beşinci fıkrası uyarınca idari para cezasının uygulanmasını
müteakip eşyanın sevkine izin verilir.
Yükümlü ve kefile yönelik tahsilat
işlemleri
MADDE 244 – (1)
İlgili gümrük idaresince transit işleminin usulüne uygun olarak
gerçekleştirilmediğinin tespit edilmesi durumunda tahsilat işlemi başlatılır.
(2) İlgili gümrük idaresince yükümlüsüne tebliğ edilen
gümrük vergileri ve diğer yükler, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil edilir.
(3) Süresi içinde ödenmeyen kesinleşmiş gümrük
vergileri ve diğer yükler için, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun ilgili hükümleri çerçevesinde, ilgili gümrük idaresince
kefil nezdinde tahsilat işlemi başlatılır. Ortak transit rejimi kapsamı
işlemlerde kefilden tahsilatın yapılabilmesi için, gerekli bildirimlerin
öngörülen sürelerde kefile yapılmış olması gerekir.
(4) Kefil tarafından süresi içinde ödenmeyen gümrük
vergileri ve diğer yükler için kefil nezdinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takibata geçilir.
(5) Teminatın yeterli olmaması halinde kalan tutar,
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
yükümlüsünden tahsil edilir.”
MADDE 6 – Aynı
Yönetmeliğin 493 üncü maddesinin birinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Toplu teminat sisteminde, bir kişinin bir gümrük
idaresine her türlü gümrük işlemlerine ilişkin vermiş olduğu teminat, o
kişinin o gümrük idaresindeki transit rejimi hariç bütün gümrük işlemleri
için kullanılır.”
“(4) Götürü teminat sisteminde ise, gümrük yükümlülüğü
gerektiren veya gerektirebilecek birden fazla işlem için Bakanlıkça
belirlenecek şartları taşıyanların talebi üzerine, gümrükçe onaylanmış işlem
veya kullanımlardan her biri için ayrı ayrı teminat verilmesi yerine, transit
rejimi hariç tüm işlemleri kapsayacak bir teminat verilebilir.”
MADDE 7 – Aynı
Yönetmeliğin 512 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kurulu”
ibaresinden sonra gelmek üzere “başkanı ve” ibaresi, “şirketi” ibaresinden
sonra gelmek üzere “gümrük ve dış ticaret işlemlerinde” ibaresi eklenmiş;
ikinci fıkrasında yer alan “kurucular ile şirket müdürünün ve imza
sirkülerindeki (A) grubu imzaya yetkililerin” ibaresi “ortaklar ile şirket
müdürünün” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 8 – Aynı
Yönetmeliğin 513 üncü maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde, ikinci fıkrasında yer alan “başmüdürlüğe” ibaresi “bölge
müdürlüğüne”, dördüncü fıkrasında yer alan “Başmüdürlük” ibaresi “Bölge
müdürlüğü”, beşinci fıkrasında yer alan “çalıştırma” ibaresi “çalışma” olarak
değiştirilmiştir.
“(1) Geçici depolama yeri açıp işletmek isteyen kişiler
izin almak için aşağıda sayılan belgelerle birlikte ilgili gümrük müdürlüğüne
bir dilekçe ile başvurmaları gerekir.
a) 512 nci maddede sayılan suçlardan mahkûm
olunmadığına dair adli sicil belgesi,
b) Geçici depolama yeri olarak açılıp işletilecek yerin
mülkiyetinin veya üzerindeki sınırlı ayni hakkın başvuru sahibine ait
olduğunu belgeleyen onaylı tapu sicil örneği veya kira sözleşmelerinin aslı
veya örnekleri,
c) İlgili Ticaret Sicili Gazetesinin (tadiller dâhil)
aslı veya gümrük müdürlüğünce onaylanmış örneği,
ç) Noterden tasdikli imza sirküleri,
d) Geçici depolama yeri alanının tümünü gösteren, resmi
kurum ve kuruluşlar, belediyeler veya ilgili odalara kayıtlı mühendis ve mimarlarca
onaylanmış plan veya kroki,
e) Geçici depolama yeri olarak açılmak istenilen yer;
belediye sınırları içerisinde ise ilgili belediye başkanlığından alınacak
İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı, diğer yerlerde ise ilgili yerden (valilikler
ya da konusu ile ilgili yetkili Kurum veya Kuruluş) alınacak İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatı veya buna karşılık gelen belge,
f) Geçici depolama yerini ve eklentilerini içten,
dıştan ve her bir cepheden ayrıntılı bir şekilde gösteren ilgili gümrük
müdürlüğünce onaylı fotoğraflar,
g) Vergi mükellefiyet belgesi,
ğ) Geçici depolama yerinde yangın ve patlamalar için
gerekli önlemlerin alındığını gösteren itfaiye raporu,
h) Ek-79’da yer alan taahhütname.
İmza sirküleri hariç yukarıda sayılan belgelerin
asıllarının gümrük idaresine gösterilmesi halinde gümrükçe onaylanmış bir
örneklerinin dosyasında bulundurulması yeterlidir. Gümrük idarelerince bu
belgeler yanında gerekli görülen hallerde ilave bilgi ve belge istenilebilir.
“(3) İkinci fıkranın (b) bendinde belirtilen yerler dışında
geçici depolama yeri açma talepleri ile ilgili olarak, açılması düşünülen
geçici depolama yerinde gümrük gözetimi ve denetimini olumsuz etkileyecek bir
durumun olup olmadığı, geçici depolama yeri açılmasına ekonomik yönden
ihtiyaç bulunup bulunmadığı ve yatırım yapılacak yere eşya sevkiyatının
gümrük denetimi altında güvenli bir şekilde yapılıp yapılamayacağı
hususlarına ilişkin Bölge Müdürlüğünce yapılacak değerlendirme dikkate
alınarak Bakanlıkça ön izin verilebilir. Ekonomik yönden ihtiyaç bulunup
bulunmadığına dair değerlendirme; geçici depolama yeri açılacak yerdeki diğer
geçici depolama yerlerinin fiziki kapasiteleri, dönemsel doluluk oranları,
başvurunun yapıldığı gümrük müdürlüğünün işlem hacmi, gümrük müdürlüğünün
idari kapasitesi ve geçici depolama yeri açılmasının öngörüldüğü yerdeki
ticari ve sınai yatırımları da dikkate alacak şekilde yapılır. Ön izin
başvuruları, dilekçe, Ticaret Sicil Gazetesi ve imza sirküleri ile birlikte
ilgili gümrük müdürlüğüne yapılır.”
MADDE 9 – Aynı
Yönetmeliğin 514 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Geçici depolama yeri bulunmayan yerler
MADDE 514 – (1)
Gümrük Yönetmeliğinin 97 nci maddesi kapsamında geçici depolama yeri
bulunmayan yerlerdeki eşyanın konulduğu yerin geçici depolama yeri olarak
kabul edilmesine ilişkin başvuru ve buna ilişkin işlemler, gümrük
müdürlüğünün görüşü üzerine bağlı bulunulan bölge müdürlüğünce
sonuçlandırılır ve Bakanlığa bilgi verilir. Geçici depolama yeri olarak kabul
edilen söz konusu yerlere konulan eşyaya ilişkin gümrük işlemlerinin
tamamlanmasını müteakip bu yerin geçici depolama yeri statüsü sona erer.”
MADDE 10 – Aynı
Yönetmeliğin 515 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Geçici depolama yeri işleticilerinin gümrüğe karşı
sorumlulukları
MADDE 515 – (1)
Eşyanın geçici depolama yerine giriş ve çıkışına ilişkin kayıtlar, geçici
depolama yeri işleticilerince bilgisayar ortamında tutulur.
(2) Geçici depolama yerlerinde bulunan eşyanın geçerli
veya zorlayıcı nedenler dışında ziyanından, hasara uğramasından veya
değiştirilmesinden doğan mali sorumluluk işleticilere aittir. Bu sorumluluk
söz konusu eşyaya ait gümrük vergileri ile Kanunun 236 ncı maddesindeki
cezaların gümrük idaresine ödenmesini de kapsar. Sorumlular hakkında duruma
göre ayrıca 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu hükümleri uyarınca işlem
yapılır.”
MADDE 11 – Aynı
Yönetmeliğin 517 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “geçici depolama
yeri geçici olarak derhal kapatılır” ibaresi “tedbir olarak geçici depolama
yerine eşya girişine izin verilmez” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 12 – Aynı
Yönetmeliğin 518 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 518 – (1)
Antrepo açma ve işletme izni almak üzere başvuracak gerçek ve tüzel kişiler,
yatırım yapmadan önce, antreponun bağlı bulunacağı gümrük müdürlüğüne dilekçe
ile başvurur. Akaryakıt antrepoları hariç olmak üzere, özel antrepolar için
yatırım izni aranmaz.
(2) Yatırım izni yalnızca kamu kuruluşları ve
belediyeler ile 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu
hükümlerine göre kurulmuş, asgari iki yıldır faaliyette bulunan ve ödenmiş
sermayesi;
a) Gelişmiş yöre kapsamındakiler için 2.500.000 TL,
b) Normal yöre kapsamındaki iller için 1.000.000 TL,
c) Kalkınmada öncelikli yöre kapsamındaki iller için
500.000 TL,
olan anonim ve limited şirketlere verilebilir. Asgari
iki yıldır faaliyette bulunma ve ödenmiş sermaye miktarının tespitinde,
anonim ve limited şirketlerde unvan değişikliği veya şirket birleşmeleri göz
önünde bulundurulur.
(3) Antrepo açma izni almak üzere başvuracak gerçek
kişilerin ve tüzel kişilerin yönetim kurulu başkanı ve üyeleri, şirketi
gümrük ve dış ticaret işlemlerinde temsile yetkili kişiler ile şirket
sermayesinin % 10 veya daha fazlasına sahip gerçek kişilerin, affa uğramış
olsalar dahi hırsızlık, güveni kötüye kullanma, dolandırıcılık, hileli iflas,
kamu güvenine karşı işlenen suçlar, suç işlemek amacıyla örgüt kurma, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, zimmet, irtikap, zimmet
veya irtikâp suçunun işlenmesine kasten göz yumma, rüşvet, iftira, suç
uydurma, yalan tanıklık, yalan yere yemin, suç delillerini yok etme, gizleme
veya değiştirme, muhafaza görevini kötüye kullanma suçları ile 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, mülga 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu,
mülga 1918 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun, 1567 sayılı Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
359 uncu maddesinde (1/1/1999 tarihinden önceki dönem için aynı Kanunun 344
üncü maddesinin l-6 numaralı bentlerinde) belirtilen vergi kaçakçılığına
ilişkin fiillerden mahkum olmamış/ceza almamış olmaları şarttır. Limited
şirketlerde ortaklar ile şirket müdürünün söz konusu suçları işlememiş
olmaları şarttır. Anonim şirketlerde, şirketin yönetim kurulu başkanı ve
üyeleri ile sermayesinin % 10 veya daha fazlasına sahip ortakları; limited
şirketlerde şirket ortakları arasında yurt dışında ikamet eden yabancı
şahısların ise söz konusu suçları işlememiş olduklarına dair yazılı
beyanlarına itibar edilir.
(4) Antrepo açma ve işletme yatırım izni, izin ve devir
başvuruları, üçüncü fıkrada sayılan fiillere ilişkin gümrük idaresince
sürdürülen suistimal, yolsuzluk veya kaçakçılık kapsamında bir inceleme veya
araştırmaya rastlanılması halinde inceleme veya araştırma sonuçlanıncaya
kadar reddedilir.
(5) Gümrük müdürlüğü başvuruya ilişkin görüşünü başvuru
dilekçesi, ilgili Ticaret Sicili Gazetesi, imza sirküleri ve üçüncü fıkrada
sayılan kişilere ait adli sicil belgeleri ile birlikte gümrük ve ticaret
bölge müdürlüğüne iletir. Bölge müdürlüğü, gümrük gözetimi ve denetimini
olumsuz etkileyecek bir durumun olup olmadığı, antrepo açılmasına ekonomik
yönden ihtiyaç bulunup bulunmadığı ve yatırım yapılacak yere eşya
sevkiyatının gümrük denetimi altında güvenli bir şekilde yapılıp
yapılamayacağı hususlarına ilişkin görüşleri ile birlikte talebi Bakanlığa
intikal ettirir. Ekonomik yönden ihtiyaç bulunup bulunmadığına dair
değerlendirme; antrepo açılacak yerdeki diğer antrepo ve geçici depolama
yerlerinin fiziki kapasiteleri, dönemsel doluluk oranları, başvurunun
yapıldığı gümrük müdürlüğünün işlem hacmi, gümrük müdürlüğünün idari
kapasitesi ve antrepo açılmasının öngörüldüğü yerdeki ticari ve sınai
yatırımları da dikkate alacak şekilde yapılır. Yatırım izni talepleri Bakanlıkça
sonuçlandırılır.
(6) Yatırım izni verilen başvuru sahiplerine yapılacak
bildirim tarihinden itibaren altı ay içerisinde antrepo olarak açılmak
istenen tesisin/yerin hazır hale getirilerek ilgili gümrük müdürlüğüne
başvurulması gerekir. Bu süre içerisinde açılıp işletilmek istenen
tesisin/yerin hazırlanamaması veya gerekli belgelerin sunulamaması halinde
söz konusu süre içerisinde ilgili gümrük müdürlüğü ve bölge müdürlüğü
aracılığıyla Bakanlıktan ek süre talebinde bulunulması gerekir. İlgililerce
süresi içerisinde başvuru yapılmaması veya ek süre talebinde bulunulmaması
halinde verilen yatırım izni iptal edilmiş sayılır.
(7) Özellikli eşyanın depolanacağı antrepolar ile
lojistik faaliyetlerin yürütüldüğü deniz limanı, havalimanı, gümrüklü sahalar
ve lojistik merkezler içerisinde açılacak antrepolarda beşinci fıkrada yer
alan ekonomik yönden ihtiyaç bulunup bulunmadığına dair değerlendirme
ölçütlerine bağlı kalınmaksızın idarenin genel değerlendirmesi ile yatırım
izni talepleri sonuçlandırılabilir.”
MADDE 13 – Aynı
Yönetmeliğin 519 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Genel antrepo açma ve işletme izinleri, açma ve
işletme izin belgesinin düzenlendiği tarihten itibaren beş yıl geçerli olacak
şekilde verilir. Süre sonunda faaliyetine devam etmek isteyen antrepo
işleticileri açma ve işletme iznine ilişkin yürürlükte olan mevzuata uygun
şartların sağlandığını gösteren belgeleri bağlı oldukları gümrük müdürlüğüne
ibraz ederek açma ve işletme izninin geçerlilik süresinin uzatılmasını talep
ederler. Söz konusu talep, iznin sona erdiği tarihten en erken dört ay, en
geç bir ay önce yapılır. Bir aydan sonra yapılan başvurularda gecikme süresi
kadar antrepoya eşya girişi durdurulur. Talep gümrük ve bölge müdürlüğünün
görüşü ile birlikte Bakanlığa aktarılarak nihai değerlendirme Bakanlıkça
yapılır. Talebin uygun bulunması halinde izin belgesinin geçerlilik süresi
beş yıl uzatılır. Süre sonunda yürürlükte olan mevzuata uygun şartları yerine
getirmeyen genel antrepoların açma ve işletme izinleri iptal edilir.”
MADDE 14 – Aynı
Yönetmeliğin 520 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 520 – (1) Antrepo açma ve işletme
izni almak isteyen kişilerin Ek-80’in “I. BAŞVURU İÇİN ARANACAK BİLGİ VE
BELGELER” bölümünde belirtilen belgeler ve Ek-81’de yer alan taahhütname ile
antreponun bağlı bulunacağı gümrük müdürlüğüne başvuruda bulunmaları
gerekir.”
MADDE 15 – Aynı
Yönetmeliğin 521 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “534 üncü
maddede” ibaresi “Ek-80’in II. ANTREPOLARDA ARANACAK ŞART VE NİTELİKLER
bölümünde” olarak, ikinci ve üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş;
dördüncü fıkrasında yer alan “Antrepo” ibaresinden sonra gelmek üzere “açma
ve işletme” ibaresi eklenmiştir.
“(2) Başvurunun incelenmesi esnasında ilgili gümrük
müdürlüğü tarafından antrepo olarak açılmak ve işletilmek üzere hazırlanan
yer için görgü raporu düzenlenir. Görgü raporu; söz konusu yerin ek-80’in II.
ANTREPOLARDA ARANACAK ŞART VE NİTELİKLER bölümünde belirtilen şart ve
nitelikleri taşıyıp taşımadığının ve eşyanın güvenli bir şekilde muhafazasını
sağlayacak durumda olup olmadığının yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
tarafından yapılan tespitine ilişkin tüm bilgileri, antreponun özelliğine
göre bulunması öngörülen koşulları, antrepo alanının tam adresini ve özellik
arz eden eşyanın depolandığı antrepolarda Ek-80’in II. Bölümü’nün B kısmında
belirtilen şart ve nitelikleri taşıyıp taşımadığı hususlarını kapsar.”
“(3) Antrepo açılış taleplerine ilişkin başvurular,
yerinde incelemeler de yaptırılmak suretiyle ilgili antreponun fiziki
yapısının bu Yönetmelikte belirtilen vasıf ve şartları haiz olup olmadığı
hususu ile birlikte 518 inci maddenin beşinci fıkrasında belirtilen hususlar
ve dış ticaret politikaları göz önünde bulundurularak gümrük müdürlüğünce incelenir
ve görüş de belirtilmek suretiyle talep bölge müdürlüğüne intikal ettirilir.
Antrepo açılış talepleri, bölge müdürlüğünün görüşü ile birlikte Bakanlığa
aktarılır ve Bakanlıkça sonuçlandırılır.”
MADDE 16 – Aynı
Yönetmeliğin 523 üncü maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde, sekizinci
fıkrasındaki “idaresine” ibaresi “müdürlüğüne”, onuncu fıkrasındaki
“idaresince” ibaresi “müdürlüğünce” olarak değiştirilmiş; yedinci fıkrasında
yer alan “getirmediği” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve devralan kişiye
ilişkin koşulların sağlanıp sağlanmadığı” ibaresi, onuncu fıkrasında yer alan
“üzere” ibaresinden sonra gelmek üzere “en geç altı ay içerisinde” ibaresi
ile aynı maddeye aşağıdaki on birinci fıkra eklenmiştir.
“(6) Antrepoyu devralmak isteyen gerçek veya tüzel kişi
tarafından; 518 inci maddenin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 519
uncu maddede ve Ek-80’in I. BAŞVURU İÇİN ARANACAK BİLGİ VE BELGELER bölümünde
bahsi geçen tüm şartların sağlandığını ispat eden belgelerin ve antreponun
devrine ilişkin düzenlenen sözleşmenin ilgili gümrük idaresine ibraz edilmesi
gerekir.”
“(11) Devrin şirket birleşmesi, bölünmesi veya tür
değiştirmesi nedeniyle gerçekleşmesi halinde 518 inci maddenin dördüncü ve
beşinci fıkrası hükmü uygulanmaz ve antrepoyu devretmek isteyen eski
işleticinin antreponun fiziki alanına ilişkin sağladığı mevcut koşulların
antrepo izninin geçerlilik süresinin bitimine kadar korunması yeterlidir.
Sadece antrepo işletme izninin devredilmesi durumlarında devralmak isteyen
işleticinin antreponun fiziki alanına ilişkin mer’i mevzuatla getirilen
şartları yerine getirmesi gerekir.”
MADDE 17 – Aynı
Yönetmeliğin 524 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 524 – (1) Antrepolarda yapılmak
istenilen ve antrepo planında değişiklik yapılmasını gerektiren tadilat,
genişletme ve daraltma talepleri antreponun mevcut işletmecisinin
taahhütlerini tamamen yerine getirip getirmediğinin incelenmesi neticesine
göre gümrük müdürlüğünün görüşü ile birlikte bölge müdürlüğüne aktarılır ve
bölge müdürlüğünce sonuçlandırılarak Bakanlığa bilgi verilir. Genişletme ve
daraltma taleplerinde antrepo işletme iznine hak kazanılmasından sonra talep
edilen değişikliğe ilişkin gerçekleştirilen mevzuat değişiklikleri dikkate
alınır. Söz konusu talepler dışında kalan ve antrepo planında değişiklik
yapılmasını gerektirmeyen değişiklik talepleri ise gümrük müdürlüğünce
sonuçlandırılır ve bölge müdürlüğünce Bakanlığa bilgi verilir.
(2) Antreponun aynı gümrük idaresi denetiminde bulunan
başka bir adrese taşınması talepleri ile akaryakıt antrepolarına ilişkin tank
ilavesi talepleri gümrük müdürlüğünce görüş belirtilmek suretiyle bölge
müdürlüğüne intikal ettirilir. Talep bölge müdürlüğünün görüşü ile birlikte
Bakanlığa aktarılır ve Bakanlıkça sonuçlandırılır.
(3) Bu madde kapsamında yapılacak değişiklik; akaryakıt
antrepolarında tank ilavesi ise Ek-80’in I. BAŞVURU İÇİN ARANACAK BİLGİ VE
BELGELER bölümünün 1-a, 1-b, 1-g, 1-h maddelerinde belirtilen belgeler, bunun
dışında kalan değişiklikler için ise, değişikliğin özelliğine göre gerekli
görülen belgeler ibraz edilir ve her türlü değişiklik başvurusunda yapılacak
değişikliğe ilişkin bütün ayrıntılar başvuru dilekçesinde belirtilir.
(4) Birinci ve ikinci fıkrada yer alan işlemlere
ilişkin yetkilendirilmiş gümrük müşavirince tespit raporu düzenlenir. İznin
Bakanlıkça verildiği durumlarda tespit raporları Bakanlığa da (Tasfiye
Hizmetleri Genel Müdürlüğü) gönderilir. Birinci ve ikinci fıkra kapsamı
dışında kalan ve antrepo planında değişiklik yapılmasını gerektirmeyen
değişiklik talepleri için yetkilendirilmiş gümrük müşavirince tespit raporu
düzenlenmez.”
MADDE 18 – Aynı
Yönetmeliğin 525 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“işleticilerinin” ibaresinden sonra gelmek üzere “518 inci maddenin ikinci ve
üçüncü fıkraları ile” ibaresi eklenmiş, dördüncü fıkrasında yer alan
“Gümrükler Genel Müdürlüğü kontrolörleri ve stajyerleri” ibaresi yürürlükten
kaldırılmış ve maddeye aşağıdaki onuncu fıkra eklenmiştir.
“(10) Bu maddenin uygulanmasında, Ek-80’in II.
ANTREPOLARDA ARANACAK ŞART VE NİTELİKLER bölümünün “C. ANTREPO ŞARTLARINA
İLİŞKİN KUSURLAR” kısmında yer alan hafif, orta ve ağır kusurlar dikkate
alınır. Yapılan inceleme, denetim veya işlemlerde antrepoda Ek-80’de sayılan
kusurların tespiti halinde antrepo işleticilerine ilk tebligat tarihinden
başlamak üzere “Hafif Kusur”da üç ay, “Orta Kusur”da bir ay süre verilerek
yükümlülüklerin yerine getirilmesi bildirilir ve bu sürede antrepoya eşya
girişine izin verilir. “Hafif Kusur” veya “Orta Kusur”un verilen süre
içerisinde giderilememesi ile “Ağır Kusur” durumlarında antrepoya eşya
girişine izin verilmez ve ikinci fıkra uyarınca işlem yapılır. Bu fıkra
kapsamında verilen süreler en fazla bir kez ve verilen süre kadar uzatılır.”
MADDE 19 – Aynı
Yönetmeliğin 534 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, ikinci ve dördüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmış, üçüncü
fıkrasında yer alan "iskele veya şamandıradan" ibaresi “iskele,
platform veya şamandıradan” olarak değiştirilmiş ve beşinci fıkrasında yer
alan “Ek-81/A ve ek-81/B’de” ibaresi “Ek-80’de” olarak değiştirilmiştir.
“(1) Genel ve özel antrepo olarak kullanılacak kapalı
ve/veya açık alanlarda Ek-80’in “II. ANTREPOLARDA ARANACAK ŞART VE
NİTELİKLER” bölümünde belirtilen koşullar aranır.”
MADDE 20 – Aynı
Yönetmeliğin 535 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 21 – Aynı
Yönetmeliğin 536 ncı maddesinin yedinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(7) Bu defterde; Ek-83’teki tablo muhteviyatı asgari
bilgiler yer alır.”
MADDE 22 – Aynı
Yönetmeliğin 541 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Akaryakıt antrepoları, benzin türleri, ham petrol,
nafta (hammadde ve solvent nafta hariç), gaz yağı, jet yakıtı, motorin
türleri, fuel-oil türleri, bio dizel ile sıvılaştırılmış petrol gazının (LPG)
dökme veya kaplı olarak konulmasına özgü genel veya özel antrepolardır. Akaryakıt
konulan antrepoların mal tahmil ve tahliyesinde kullanılan boru hatları da
antreponun mütemmim cüzü sayılır. Antrepo izninde antrepo tipi de
gösterilir.”
MADDE 23 – Aynı
Yönetmeliğin 542 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde, altıncı
fıkrasının (e) bendinde yer alan “17/6/2004 tarihli ve 25495 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinde
akaryakıt olarak sayılan ürünlerin” ibaresi “Benzin türleri, nafta (hammadde
ve solvent nafta hariç), gaz yağı, jet yakıtı, motorin türleri, fuel-oil
türleri, bio dizel ile sıvılaştırılmış petrol gazının (LPG)” olarak
değiştirilmiş; sekizinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Dökme gelen sıvılar tanklara konulur. Tanklara
konulan sıvıların ölçümlerinin uygun yöntem ve cihazlarla yapılması esastır.
Ancak, denizyoluyla gelen veya giden benzin türleri, nafta (hammadde ve
solvent nafta hariç), gaz yağı, jet yakıtı, motorin türleri, fuel-oil
türleri, bio dizel ile sıvılaştırılmış petrol gazının (LPG) akaryakıt antreposuna
girişinde ve antrepodan çıkışında Ek-80’in II. Bölümü’nün B kısmının 16 ncı
maddesinde belirtilen sayaçlar ile ölçüm yapılır. Sayaçla ölçüm yapılmasına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir. Yurtdışına transit edilecek
olması durumu hariç olmak üzere, Bakanlıkça belirlenecek hallerde bu eşya,
sayaç sistemi ile ölçümünün yapılması koşuluyla antrepoya alınmaksızın
doğrudan başka bir gümrük rejimine tabi tutulabilir.”
MADDE 24 – Aynı
Yönetmeliğin 553 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ayrı dosya açılması, açma ve işletme izin belgesi
düzenlenmesi ve harçların tahsili
MADDE 553 – (1)
Gümrük idarelerinin gözetim ve denetimi altında bulunan her antrepo ve geçici
depolama yeri için bu idarelerde ayrı bir dosya açılır. Bu dosyalarda
izinler, yazışmalar ve benzeri belgeler muhafaza edilir. Antrepolar ve geçici
depolama yerleri kapatılsa dahi, bu belgeler kapanış tarihinden itibaren beş
yıl süre ile saklanır.
(2) 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (8) sayılı tarifede
yazılı olan ve harca tabi bulunan antrepo ve geçici depolama yerleri açma
izni belgelerine ilişkin harcın peşin olarak ödenmesi, harcın ödenmesini
müteakip söz konusu belgenin düzenlenmesi gerekmektedir. Harç ödenmeden açma
ve işletme izin belgesi verilmesi halinde, bu belgelere ilişkin harçlardan
belgeleri veren memurlar mükellef ile müteselsilen sorumludurlar. Her yıl
tahsil edilecek bu harçlar, antrepo veya geçici depolama yerlerinin bağlı
bulunduğu vergi dairesince tahsil edilir.
(3) Açma ve işletme izin belgeleri ile açma izin
belgelerinin verilmesi ve bu belgelere ait harçların tahsiline ilişkin olarak
aşağıda belirtildiği şekilde işlem yapılır.
a) Antrepo ve geçici depolama yerlerine ilişkin izin
yazısının gümrük idaresine intikal etmesini müteakip, harcın ödenmesi için,
vergi dairesine bir yazı yazılır; aynı zamanda bu yazının bir örneği firma
yetkilisine elden verilir.
b) Açma ve işletme harcının veya açma harcının tahsil
edildiğine dair vergi dairesi makbuzunun veya yazısının ilgili tarafından yedi
gün içinde gümrük müdürlüğüne ibrazı halinde, Açma ve İşletme İzin Belgesi
veya Açma İzin Belgesi gümrük idaresince düzenlenerek ilgilisine verilir. Söz
konusu belgeler bizzat gümrük müdürü veya vekili tarafından imzalanır.
c) Açma ve işletme harcı toplamı veya açma harcının
tahsil edildiğine dair Vergi Dairesi makbuzu veya yazısının, Vergi Dairesine
muhatap yazının ilgiliye verildiği tarihten itibaren yedi gün içinde gümrük
müdürlüğüne ibraz edilmemesi halinde, bu sürenin bitiminden itibaren on beş
gün içinde bir müzekkere ile durumun aynı vergi dairesine bildirilmesi,
ayrıca bu süre içinde ilgiliye gönderilecek yazıda söz konusu harcın
yatırılması gerektiği, aksi takdirde verilen iznin iptal edileceği hususu
bildirilir.
ç) Açma ve İşletme İzin Belgesinin ilgili bulunduğu
antreponun veya geçici depolama yerinin görülebilir bir yerine asılacağı
ilgilisine tebliğ edilir. Denetimler sırasında bu belgelerin yerinde bulunup
bulunmadığına dikkat edilir.
d) Açma ve işletme harçları yatırılmadan izin belgesi
düzenlenmez ve söz konusu yere eşya girişine izin verilmez.
e) Bu yerler kapatıldığında söz konusu belgeler geri
alınarak dosyasında muhafaza edilir.
(4) Açma ve işletme izin belgelerinin verildiği tarihi
takip eden yıllarda da bu harçların tahsilini sağlamak amacıyla işleticilerin
mükellefiyet kayıtlarının bulunduğu vergi dairesine bildirilir. Gümrük
müdürlüklerince düzenlenen antrepo ve geçici depolama yerleri açma ve işletme
izin belgelerinde, harca konu değişikliklerin, değişiklik tarihinden itibaren
on beş gün içerisinde ilgili Vergi Dairesi Başkanlığına veya Defterdarlığa
bildirilmesi gerekir.
(5) Antrepolara veya geçici depolama yerlerine ilişkin
yıllık harcın Ocak ayı sonuna kadar yatırıldığına ilişkin makbuzun gümrük idaresine
ibraz edilmemesi halinde, bu antrepolara ve geçici depolama yerlerine eşya
girişine izin verilmez.
(6) Antrepo ve geçici depolama yerlerinin gerek
ilgilinin isteği, gerekse idarece re'sen kapatılması üzerine kapatma
işleminin gerçekleşmesini müteakip ilgili vergi dairesine durum bir yazı ile
bildirilir.”
MADDE 25 – Aynı
Yönetmeliğin 48 ilâ 51 numaralı ekleri ekteki şekilde değiştirilmiş, 33 ilâ
47.05 numaralı ekleri ile 82 numaralı ekinin 14, 16 ve 36 ncı satırları
yürürlükten kaldırılmış, aynı Yönetmeliğin eki Ek-52 ekteki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
MADDE 26 – Aynı
Yönetmeliğin Ek-80 ve Ek-81’i ekteki şekilde değiştirilmiş, Ek-81/A ve
Ek-81/B’si yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 27 – Aynı
Yönetmeliğin Ek-82’sindeki tabloya aşağıdaki satır eklenmiştir.
“
”
MADDE 28 – Aynı
Yönetmeliğe ekteki Ek-83 eklenmiştir.
MADDE 29 – Aynı
Yönetmeliğe aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“Mevcut antrepoların durumu
GEÇİCİ MADDE 11 – (1)
519 uncu maddenin birinci fıkrasının uygulanmasında antrepo açma ve işletme
izni bulunan antrepolar için bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren, Ek-80’de belirtilen kusur durumuna göre belirlenen eksikliklerin
giderilmesi için hafif kusurda bir yıl, orta kusurda iki yıl ve ağır kusurda
üç yıl süre tanınır ve eksiklik bulunan hususların süre sonuna kadar
Yönetmelik hükümlerine uyumlu hale getirilmesi gerekir.
(2) Ek-80’in II. bölümünün “A-GENEL ÖZELLİKLER”
kısmının (m) ve (n) bentleri ile aynı bölümün “B-ÖZELLİK ARZ EDEN EŞYANIN
DEPOLANDIĞI ANTREPOLARIN ÖZELLİKLERİ” kısmının 13 üncü maddesi, “C-ANTREPO
ŞARTLARINA İLİŞKİN KUSURLAR” bölümünde ağır kusur olarak sayılmakla birlikte;
a) Antrepo açma ve işletme izni bulunan antrepolar için
(m) ve (n) bentleri hafif kusur olarak değerlendirilir ve bunlar hakkında
hafif kusura ilişkin hükümler uygulanır.
b) Antrepo açma ve işletme izni bulunan akaryakıt
antrepoları için 13 üncü maddede belirtilen iskele veya platforma bağlı olma
şartı, açma ve işletme izni süresinin uzatılmasında aranmaz ve bu şartın
sağlanmaması kusur olarak değerlendirilmez.”
“Demiryolu ile yapılan taşımalarda teminat
uygulaması
GEÇİCİ MADDE 12 – (1)
Demiryolu ile yapılan taşımalarda, 1/11/2017 tarihine kadar tüm taşıma
işlemlerinde; bu tarihten sonra ise sadece 235 inci madde çerçevesinde
basitleştirilmiş usulde yapılan taşıma işlemlerinde teminat aranmaz.”
MADDE 30 – Bu
Yönetmeliğin;
a) 1 inci maddesi 15/8/2017 tarihinde,
b) 6 ncı maddesi 1/11/2017 tarihinde,
c) 21 inci ve 28 inci maddeleri 1/1/2018 tarihinde,
ç) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 31 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|
Sayfalar
- kanunlar
- güncel
- Şirketler
- anonim şti
- limidet şti
- BA/BS
- hisse devri
- tasfiye
- iflas/haciz
- çek
- kurumlar
- gelir vergisi-gerçek
- adi ortaklık
- Sirküler
- fatura
- vergi
- kdv
- ötv
- vuk
- ttk
- m.t.v
- inşaat
- serbest bölge
- özelge
- mesleki
- sgk
- SGK genelgeler
- bağkur
- emeklilik
- memur
- yabancı işçi
- işçi
- İŞKUR
- yurtdışı boçlanma
- gayrimenkul
- tebliğ
- Dernek/Vakıf
- kaçakçılık
- kat mülkiyeti
- Ticaret Odası
- Tacir
- GİB
- Teşvik-destek
- koskep
- AATUHK /6183
- Gümrük bakanlığı/ Dış Ticaret
- Bankalar
- Kefil-kefalet
- İhale
- kooparatif
- Ticari defter
- gider vergileri
- çalışma ve sosyal güvenlik
- ekonomi
- sanayi sicil
- Vergi Davaları Dilekçeler
- muhtasar
- uzlaştırma
- Arabuluculuk
2 Ağustos 2017 Çarşamba
GÜMRÜK YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder