BAŞLANGIÇ
HÜKÜMLERİ
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1
– (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, çalışanların buluşları ile ilgili bedel tarifesine ve
uyuşmazlık halinde izlenecek tahkim usulüne, yükseköğretim kurumlarında
gerçekleştirilen buluşlara ve kamu kurum ve kuruluşları tarafından
desteklenen projelerde ortaya çıkan buluşlara ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2
– (1) Bu
Yönetmelik;
a) Özel ve
kamu kesiminde çalışanlar, özel düzenlemeler saklı kalmak kaydıyla kamu
kuruluşlarında çalışanlar ve kamu iktisadi teşebbüsleri ile bağlı
ortaklıklarında ve iştiraklerinde çalışanların buluşlarına ilişkin hususları
ve hizmet buluşu sahibi olan çalışanlara, işverenlerce ödenecek bedelin
tespiti ve uyuşmazlık halinde uygulanacak tahkim usulünü,
b)
Yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen buluşlara ilişkin bildirim
yükümlülüğü, hak sahipliği, başvuru yapılması, itiraz işlemleri ve buluştan
elde edilen gelirin paylaşımına ilişkin hususları,
c) Kamu
kurum ve kuruluşları tarafından desteklenen projelerde ortaya çıkan buluşlara
ilişkin hususları,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3
– (1) Bu
Yönetmelik, 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai Mülkiyet
Kanununun 113 ilâ 122 ncimaddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
– (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bedel:
İşverenin kısmi ya da tam hak sahipliği talep etmesi durumunda çalışana
ödeyeceği bedeli,
b) Çalışan:
Özel hukuk sözleşmesi veya benzeri bir hukuki ilişki gereğince başkasının
hizmetinde olan ve bu hizmet ilişkisini işverenin gösterdiği belli bir işle
ilgili olarak kişisel bir bağımlılık içinde ona karşı yerine getirmekle
yükümlü olan kişiler ile kamu görevlilerini,
c) Çalışan
buluşu: Çalışan tarafından gerçekleştirilen patent veya faydalı modelle
korunabilir nitelikte olan hizmet buluşlarını veya serbest buluşları,
ç) Hizmet
buluşu: Çalışanın, bir işletme veya kamu idaresinde yükümlü olduğu faaliyeti
gereği gerçekleştirdiği veya işyerinin faaliyet gösterdiği alanlar içinde,
büyük ölçüde işletme veya kamu idaresinin deneyim ve çalışmalarına dayanarak
iş ilişkisi sırasında yaptığı buluşları,
d)
Kanun: 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanununu,
e) Katkı
payı: Hizmet buluşu birden çok çalışan tarafından gerçekleştirilmişse her bir
çalışanın buluşun gerçekleştirilmesindeki katkısını yüzde olarak ifade eden
payı,
f) Kurum:
Türk Patent ve Marka Kurumunu,
g) Müşteri
kurum: Bir başka kamu kurum veya kuruluşu tarafından finanse edilen bir
projenin amacını ve kapsamını, kendi ihtiyacının karşılanması amacıyla
belirleyen kamu kurum ve kuruluşunu,
ğ) Serbest
buluş: Birinci Kısım kapsamında hizmet buluşlarının dışında kalan buluşları,
İkinci Kısım kapsamında ise yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen
buluşların dışında kalan buluşları,
h) Sicil:
Patent veya faydalı model hakları ile ilgili bilgilerin yer aldığı kayıt
ortamını,
ı) Teşvik
ödülü: İşverenin tam hak sahipliği talep etmesi durumunda, çalışana buluşu
hakkında yapılacak başvuru karşılığında verilen meblağı,
i) Yükseköğretim
kurumu: 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde tanımlanan yükseköğretim kurumları
ile Millî Savunma Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığına bağlı yükseköğretim
kurumlarını,
ifade eder.
BİRİNCİ
KISIM
Çalışan
Buluşları ile İlgili Bedel Tarifesi
ve Uyuşmazlık
Halinde İzlenecek Tahkim Usulü
BİRİNCİ
BÖLÜM
Bildirim
ve Hak Talebi
Çalışan
buluşları ve bildirim yükümlülüğü
MADDE 5
– (1) Çalışan
bir hizmet buluşu yaptığında, bu buluşunu yazılı olarak ve geciktirmeksizin
işverene bildirmekle yükümlüdür. Bu bildirim, işveren tarafından belirlenen
birim yetkilisine ya da böyle bir yetkilendirme yapılmamışsa buluşu yapan
çalışanın birim yetkilisine varsa işveren tarafından bildirimin yapılmasına
ilişkin belirlenmiş usul ve esaslara göre yapılır. Buluş, birden çok çalışan
tarafından gerçekleştirilmişse bu bildirim birlikte yapılabilir. İşveren, bu
bildirimi kaydeder ve bildirimin kendisine ulaştığı tarihi, bildirimde
bulunan kişi veya kişilere gecikmeksizin ve yazılı olarak bildirir.
(2)
Çalışan, teknik problemi, çözümünü ve hizmet buluşunu nasıl
gerçekleştirdiğini bildiriminde açıklamak zorundadır. Buluşun daha iyi
açıklanması bakımından gerekli diğer bilgi ve belgeler de verilir.
(3)
Çalışan, bildiriminde, kendisine işiyle ilgili olarak verilen yazılı ve sözlü
talimatları, yararlanmış olduğu işletme deneyim ve çalışmalarını, varsa
buluşun gerçekleşmesinde katkısı olan diğer çalışanları, bu çalışanların
katkılarının türünü ve kapsamını ve ayrıca kendisinin ve diğer çalışanların
buluştaki katkı paylarını belirtir.
(4)
Bildirimin eksik yapılması halinde işveren, bildirimin kendisine ulaştığı
tarihten itibaren iki ay içinde eksikliklerin giderilmesini çalışana
bildirir. Aksi halde bildirim usulüne uygun yapılmış sayılır.
(5)
İşveren, bildirimin eksikliklerinin giderilmesinde gerekirse çalışana
yardımcı olur. Çalışanın bildirilen eksiklikleri bir ay içinde gidermemesi
halinde usulüne uygun bir buluş bildirimi yapılmamış sayılır ve buluş
bildirimi usulüne uygun olarak yeniden yapılır.
(6) Serbest
buluşlara ilişkin bildirim yükümlülüğü ve teklifte bulunma yükümlülüğü
hakkında Kanunun 119 uncu maddesi hükümleri uygulanır.
(7)
Çalışan, birinci fıkra uyarınca bildirim yükümlülüğünü yerine getirmemesi
nedeniyle işveren aleyhine doğan zararlardan sorumludur. Birinci fıkra uyarınca
işverene bildirimde bulunulmaksızın hizmet buluşuna ilişkin patent başvurusu
yapılması veya patent alınması halinde patent başvurusu sahibine veya patent
sahibine karşı Kanunun 110 ve 111 inci maddelerine göre dava açılabilir.
İşverenin
hizmet buluşu üzerindeki hak talebi
MADDE 6
– (1) İşveren,
hizmet buluşu ile ilgili olarak tam veya kısmi hak talebinde bulunabilir.
İşveren, bu talebini çalışana yazılı olarak ve 5 inci madde uyarınca usulüne
uygun yapılan bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren dört ay içinde
bildirir.
Tam hak
talebi
MADDE 7
– (1)
İşverenin hizmet buluşuna ilişkin tam hak talep etmesi halinde, 6 ncı maddeye
göre bildirimin çalışana ulaştığı tarih itibarıyla buluş üzerindeki tüm
haklar işverene geçmiş olur. Bu durumda çalışan, işverenden buluştan
faydalanma karşılığı olarak bedel isteyebilir.
(2)
İşverenin hizmet buluşuna ilişkin tam hak talep etmesi halinde, 6 ncı maddeye
göre tam hak talebine ilişkin olarak işveren, buluşu yapanın diğer hakları
saklı kalmak kaydıyla birinci fıkrada belirtilen bedelden ayrı olarak teşvik
ödülü verir. Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlara teşvik ödülü verilmez.
Teşvik ödülü, 9 uncu madde kapsamında Kuruma yapılan başvuruya ilişkin olarak
şekli uygunluk bildiriminin işverene ulaştığı tarihten itibaren en geç iki ay
içinde çalışana ödenir. Teşvik ödülü, net asgari ücret miktarından az olamaz.
Buluş, birden çok çalışan tarafından gerçekleştirilmişse teşvik ödülü buluşu
yapanlar arasında katkı payları oranında bölüştürülür.
Kısmi
hak talebi
MADDE 8
– (1) Hizmet
buluşuna ilişkin olarak işveren, buluşu kullanmak üzere kısmi hak talebinde
bulunabilir. Bu durumda hizmet buluşu serbest buluş niteliği kazanır.
İşveren, kısmi hakka dayanarak buluşu kullanabilir.
(2) Kısmi
hak talebine dayanarak işverenin buluşu kullanması halinde çalışan, buluştan
faydalanma karşılığı olarak işverenden kendisine bedel ödemesini isteme hakkı
doğar.
(3) Kısmi
hak talebine dayanarak işverenin buluşu kullanması, çalışanın buluşunu
değerlendirmesini önemli ölçüde güçleştiriyorsa çalışan, tam hak talebinde
bulunmasını veya kısmi hakka dayanan kullanım hakkından vazgeçmesini
işverenden talep edebilir. İşveren, çalışanın bu isteğine ilişkin bildirimine
tebellüğ tarihinden itibaren iki ay içinde cevap vermezse işverenin kısmi
hakka dayanarak buluşu kullanma hakkı sona erer.
İşverenin
yükümlülüğü
MADDE 9
– (1) Tam hak
talebinde bulunduğu hizmet buluşu için işverenin patent başvurusu yapma
yükümlülüğü hakkında Kanunun 116 ncı maddesi hükümleri uygulanır.
(2)
İşveren, buluşa ilişkin tam hak talebinde bulunduktan sonra buluşun korunmaya
değer olmadığını ileri sürerek bedelin ödenmesinden kaçınamaz. Ancak buluşun
korunabilir nitelikte olmadığına Kurum tarafından veya buluş konusu patent
hakkında açılmış bir dava sonucu mahkeme tarafından karar verilmiş olması
halinde, karar tarihine kadar buluştan elde edilen kazanç hariç olmak üzere
çalışan bedel talebinde bulunamaz.
İKİNCİ
BÖLÜM
Bedelin
Belirlenmesi
Bedelin
belirlenmesi ile ilgili genel esaslar
MADDE 10
– (1) Bedelin
belirlenmesinde özellikle hizmet buluşunun ekonomik değeri, çalışanın
işletmedeki görevi ve işletmenin hizmet buluşunun gerçekleştirilmesindeki
katkısı dikkate alınır.
(2) Bedelin
miktarı, buluştan elde edilen kazanç ile 20 nci maddenin birinci
fıkrasına göre buluşun ait olduğu gruplar esas alınarak 21 inci maddenin
üçüncü fıkrasındaki tabloda verilen katsayılar çarpılarak bulunur.
(3)
Buluştan elde edilen kazanç, buluşun işletme tarafından kullanılması
durumunda elde edilen kazanç ile buluşun işletme tarafından kullanılmayarak
lisans, devir veya takas yoluyla elde edilen kazancın toplamına eşittir.
Bedelin
taraflarca belirlenmesi
MADDE 11
– (1) Bedel ve
ödeme şekli işverenin, hizmet buluşuna ilişkin tam veya kısmi hak talebinde
bulunmasını takiben işveren ile çalışan arasında imzalanan sözleşme veya
benzeri bir hukuk ilişkisi hükümlerince belirlenir.
(2) Hizmet
buluşunun birden çok çalışan tarafından gerçekleştirilmiş olması halinde
bedel ve bedelin ödeme şekli, birinci fıkraya uygun olarak her bir çalışan
için ayrı ayrı belirlenir. Tarafların anlaşamamaları halinde
uyuşmazlık tahkim yoluyla çözümlenir.
(3) Kamu
kurum ve kuruluşlarında çalışanlara buluşları için ödenecek bedel, buluştan
elde edilen net gelirin üçte birinden az olamaz. Ancak buluş konusunun kamu
kurum ve kuruluşunun kendisi tarafından kullanılması hâlinde ödenecek bedel,
bir defaya mahsus olmak üzere bedelin ödendiği ay için çalışana ödenen net
ücretin on katından fazla olamaz. Bedelin belirlenmesinde 10 uncu maddenin
birinci fıkrası hükmü uygulanır. Buluştan elde edilen net gelir, buluşun
gerçekleştirildiği çalışma için yapılan her türlü gider, buluştan elde edilen
gelirden düşülerek hesaplanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İşletme
Tarafından Kullanılan Buluşlardan Elde Edilen Kazanç
Buluştan
elde edilen kazancı belirleme yöntemleri
MADDE 12
– (1) 3/4/2007 tarihli
ve 26482 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kurumlar Vergisi Genel Tebliği
(Seri No:1)’nin uygulanmasında kullanılmak üzere belirlenen kazanç, bu
Yönetmelik kapsamında da buluştan elde edilen kazanç olarak kabul edilir.
(2) İşletme
tarafından kullanılan buluşlar için birinci fıkrada belirtilen kapsamda
buluştan elde edilen kazancın belirlenmiş olmaması halinde buluştan elde
edilen kazanç, özellikle aşağıdaki üç farklı yöntemden biriyle hesaplanır:
a) Kıyas.
b)
İşletmenin buluştan sağladığı belirlenebilen yarar.
c) Tahmin.
Buluştan
elde edilen kazancın kıyas yöntemi kullanılarak belirlenmesi
MADDE 13
– (1) Benzer
nitelikteki ürün ve usullerle ilgili lisans ve satış sözleşmesi
uygulamalarının yaygın olduğu endüstri dallarında gerçekleştirilen hizmet
buluşlarından elde edilen kazanç, kıyaslanabilir nitelikte bir serbest
buluşun varlığı halinde kıyas yöntemi kullanılarak belirlenebilir.
(2) Bu
yöntemde, kıyaslanabilir nitelikteki buluşlar için buluştan elde edilen
kazanç, kıyas alınan sözleşmedeki lisans veya satış bedeli dikkate alınarak
belirlenen buluşun birim değeri ile ürün sayısı, ürün ağırlığı ya da parça
sayısı çarpılarak hesaplanır.
(3)
Kıyaslanabilir nitelikte bir serbest buluşun bulunmaması halinde buluştan
elde edilen kazanç ürünün satış fiyatına buluşun katkısı dikkate alınarak
hesaplanır.
(4) Bu
maddede düzenlenen buluştan elde edilen kazancın kıyas yöntemine göre
hesaplanması Ek-1’de örneklendirilmiştir.
Buluştan
elde edilen kazancın işletmenin buluştan sağladığı yarara göre belirlenmesi
MADDE 14
– (1) Buluştan
elde edilen kazanç, işletmenin buluştan sağladığı belirlenebilen yarara göre
hesaplanabilir. Bu yönteme, öncelikle, işletmeye tasarruf sağlayan hizmet
buluşlarından elde edilen kazancın belirlenmesinde başvurulur. Bu yöntem,
buluş konusu ürünün satışından elde edilen kazancın esas alınamayacağı,
sadece işletmede kullanılan ürün, makine ve cihazlar veya işletmede uygulanan
üretim usulleri ile ilgili buluştan elde edilen kazancın belirlenmesinde de
kullanılır.
(2) Buluşun
kullanılması sonucu işletmenin masrafları ile gelirleri arasında doğan
pozitif fark, işletmenin buluştan sağladığı belirlenebilen yarardır. İşletme
muhasebesi esaslarına göre masraf ve gelirler karşılaştırılarak bulunan bu
meblağ, buluştan elde edilen kazançtır.
(3) Buluşun
gerçekleştirilmesinden önce buluş için yapılmış olan masraflar buluştan elde
edilen kazançtan düşülmez.
Buluştan
elde edilen kazancın tahmin yöntemiyle belirlenmesi
MADDE 15
– (1) Buluştan
elde edilen kazancın kıyas yöntemiyle ve işletmenin buluştan sağladığı
belirlenebilen yarara göre hesaplanamadığı durumda, buluştan elde edilen
kazanç tahmin yöntemiyle belirlenir. Bu yöntemde, buluştan elde edilen
kazancın belirlenmesinde işverenin, buluşu benzer nitelikte bir serbest buluş
yapandan satın almak isteseydi ödemek zorunda kalacağı makul bedel esas
alınır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
İşletme
Tarafından Kullanılmayan Buluşlarda Buluştan Elde Edilen Kazanç
Lisans
sözleşmesi
MADDE 16
– (1) Hizmet
buluşunun, işletme tarafından kullanılmayarak lisans verilmek suretiyle
değerlendirilmesi halinde buluştan elde edilen kazanç, lisans verilmesinden
sağlanan net gelire eşittir.
(2) Net
gelir, lisans verilmesinden sağlanan brüt gelirden buluşun
gerçekleştirilmesinden sonra geliştirilmesi için yapılan masraflar, buluşu
kullanılabilir duruma getirebilmek için yapılan masraflar ve lisans verilmesi
ile ilgili olarak yapılan harcamalar düşülerek bulunur.
(3) Net
lisans gelirinin tespitinde, brüt gelirden işverenin lisans veren olarak
patent hakkının korunması için üstlenilen her türlü masraflar düşülür. Patent
haklarına yönelik tecavüzlerin önlenmesi ve teminat verilmesi ile ilgili
masraflar da brüt gelirden düşülür.
Satış
sözleşmesi
MADDE 17
– (1) Hizmet
buluşunun, işletme tarafından kullanılmayarak satılmak suretiyle
değerlendirilmesi halinde buluştan elde edilen kazanç, buluşun satılmasından
sağlanan net gelire eşittir.
(2) Net
gelir, buluşun satılmasından sağlanan brüt gelirden, buluşun
gerçekleştirilmesinden sonra geliştirilmesi için yapılan masraflar, buluşu
kullanılabilir duruma getirebilmek için yapılan masraflar ve buluşun satışı
ile ilgili olarak yapılan harcamalar düşülerek bulunur.
Takas
sözleşmesi
MADDE 18
– (1) Hizmet
buluşunun işletme tarafından kullanılmayarak takas edilmek suretiyle
değerlendirilmesi halinde buluşun işverenin takas sözleşmesinden sağladığı
toplam kardaki payını belirleyebilmek için öncelikle bu kâr miktarının
tespitine çalışılır. Bunun mümkün olmaması halinde buluş değeri 15 inci madde
hükümlerine göre tahmin yöntemiyle belirlenir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Bir Ürün
veya Yöntemde Birden Fazla Buluşun Kullanılması
Birden
fazla buluşta buluştan elde edilen kazanç
MADDE 19
– (1) Birden
fazla hizmet buluşunun birlikte kullanılması suretiyle uygulanan bir yöntem
veya üretilen bir üründe, bu yöntem veya ürünün birlikte değerlendirilmesi
gereken bir bütünlük teşkil etmesi halinde, her bir buluştan elde edilen
kazancın belirlenebilmesi için bu buluşlar kullanılarak elde edilen toplam
kazanç belirlenir. Belirlenen bu kazanç, kullanılan buluşlara, her bir
buluşun, birden fazla hizmet buluşunun birlikte kullanılması suretiyle
uygulanan bir yöntem veya üretilen bir ürüne olan katkısı dikkate alınarak
paylaştırılır.
ALTINCI
BÖLÜM
Hizmet
Buluşunun Ait Olduğu Grubun Belirlenmesi
Buluşun
ait olduğu grup
MADDE 20
– (1) Hizmet
buluşu, buluş sahibi çalışanın işletmedeki görevi, işletmenin hizmet
buluşunun gerçekleştirilmesindeki katkısı ve çalışanın hizmet buluşunu
gerçekleştirdiği duruma göre aşağıdaki şekilde üç gruba ayrılır:
a) 1. Grup:
İşletmedeki görev alanına doğrudan girmeyen konularda çalışanın kendi kendine
üstlendiği bir görev vesilesiyle ve buluşun gerçekleştirilmesine işletmenin
katkısının olmadığı durumda gerçekleştirilen buluşlar.
b) 2. Grup:
İşletmedeki görevlendirmenin doğrudan neden olmadığı ancak işletme tarafından
tespit edilen ihtiyacın giderilmesi veya sorunların çözümü için
gerçekleştirilen veya buluşun gerçekleştirilmesine işletmenin katkısının
olduğu buluşlar.
c) 3. Grup:
İşletmede verilen görevlendirmenin doğrudan neden olduğu ve buluşun gerçekleştirilmesine
işletmenin tam katkısının olduğu durumda gerçekleştirilen buluşlar.
(2)
İşletmenin katkısı, buluşu yapana sağladığı teknik araç ve gereç desteği;
enerji, ham maddeler ve işletmenin, buluşun gerçekleştirilmesinde önemli
ölçüde katkı sağlamış olan alet ve cihazlarıdır.
(3) Buluşun
gerçekleştirilmesi için tahsis edilen işgücü, teknik araç ve gereçler gibi
değerlendirilir.
(4) Buluşu
yapanın kendi işgücü ile araştırmalar, laboratuvar tesis ve
cihazları için buluştan bağımsız olarak yaptığı genel masraflar, bu madde
anlamında teknik araç ve gereç sayılmaz.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Bedelin
Hesaplanması, Ödeme Şekli ve Süresi
Bedelin
hesaplanması
MADDE 21
– (1) Hizmet
buluşu için çalışana ödenecek bedel, buluştan elde edilen kazanç ile 20 ncimaddenin
birinci fıkrasına göre buluşun ait olduğu gruplar esas alınarak üçüncü
fıkrada yer alan tabloda verilen katsayılar çarpılarak hesaplanır.
(2)
Buluştan elde edilen kazancın, asgari ücretin net miktarının 150.000 katını
aşan miktarı için işverenin bedel ödeme zorunluluğu yoktur.
(3) Buluşun
ait olduğu gruplara ve buluştan elde edilen kazanca göre çalışana ödenecek
bedelin hesaplanmasında kullanılacak katsayılar tabloda verilmiştir:
(4) Bu
maddede düzenlenen çalışana ödenecek bedelin hesaplanması Ek-1’de
örneklendirilmiştir.
Bedelin
ödenme şekli
MADDE 22
– (1) Aksi
sözleşmede kararlaştırılmamışsa bedel işletmenin buluştan elde ettiği
kazancın muhasebeleştirildiği dönemdeki net asgari ücret miktarının tablodaki
katlarına denk gelen katsayılar dikkate alınarak hesaplanır ve yıllık
dönemler halinde ödenir. Bir yılı aşan dönemler halinde ödeme yapılmasının
kararlaştırılması durumunda, ödemenin gerçekleştirileceği döneme ait net
asgari ücret miktarı alınır.
(2)
Buluşun birden çok çalışan tarafından gerçekleştirilmiş olması halinde her
bir çalışan için ödenecek bedel, çalışanın kendi buluş grubuna göre verilen
katsayılara göre hesaplanan bedel miktarı ile çalışanın kendi katkı payı
çarpılarak bulunur.
(3) Hizmet
buluşunun lisans verilerek değerlendirilmesi halinde, bedel ödeme tarihleri,
lisans gelirlerinin tarihlerine denk getirilir.
Bedelin
hesaplanmasında esas alınacak süre
MADDE 23
– (1) Bedelin
hesaplanmasında esas alınan süre, kural olarak patent hakkının sona ermesiyle
son bulur.
(2) Kanunun
138 inci maddesine göre patentin hükümsüzlüğünün ileri sürülmesi halinde,
işverenin bedel ödeme yükümlülüğü, yargı merciinin patentin hükümsüzlüğüne
ilişkin kesinleşmiş kararına kadar devam eder. Ancak patent hakkının ekonomik
etkisi işverenin bedel ödeme yükümlülüğünü kaldıracak ölçüde kaybolmuşsa
çalışan bedel talebinde bulunamaz.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Uyuşmazlık
ve Tahkim
Uyuşmazlığın
çözümlenmesi
MADDE 24
– (1) Çalışan
ve işverenin, bu Yönetmelik hükümlerine göre ödenecek bedelin miktarı ve
ödenme şekli üzerinde, işveren hizmet buluşu üzerinde tam hak talebinde
bulunmuşsa patent veya faydalı model verildiği tarihten, kısmi hak talebinde
bulunmuşsa işverenin buluştan yararlanmaya başladığı tarihten itibaren iki ay
içinde anlaşamamaları halinde uyuşmazlık bu Yönetmelikteki hesaplamalar
kapsamında tahkim yoluyla çözümlenir.
(2) Tahkime
ilişkin olarak yazılı şekilde tahkim sözleşmesi bulunma şartı
aranmaksızın 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri
Kanununun tahkime ilişkin hükümleri uygulanır. Yabancılık unsuru taşıyan
ihtilaflarda 21/6/2001 tarihli ve 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim
Kanunu uygulanır.
(3) Çalışan
ve işverenin iş ilişkisinin, patent veya faydalı model verilmeden önce sona
ermiş olması halinde bu Yönetmelik hükümlerine göre ödenecek bedelin miktarı
ve ödenme şekli üzerindeki uyuşmazlıkların çözümünde birinci ve ikinci fıkra
hükümleri uygulanır.
(4) Çalışan
ile işveren arasında ve çalışanların kendi arasında bu Yönetmelik hükümlerine
göre doğan uyuşmazlıklar tahkim yoluyla çözümlenir.
(5)
Taraflar bu madde kapsamında tahkim yoluna başvurmadan önce uyuşmazlığı 7/6/2012 tarihli
ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu kapsamında da
çözebilirler.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Çalışanlarla
ilgili hükümlerin emredici niteliği
MADDE 25
– (1) Bu
Yönetmeliğin çalışanlarla ilgili hükümleri emredici hüküm niteliğinde olup
çalışanların aleyhine değiştirilemez. Bu konuda, işyerinde uygulanmakta olan
toplu iş sözleşmesinde veya hizmet sözleşmesinde hüküm bulunması ya da
işyerinde yerleşmiş bir uygulama olması halinde, çalışan lehine olan hüküm
veya uygulama esas alınır.
(2)
Tarafların çalışan buluşlarına ilişkin sözleşme yapma serbestliği, hizmet
buluşlarında patent başvurusundan, serbest buluşlar ise çalışanın işverene
karşı bildirim yükümlülüğünü yerine getirmesinden sonra başlar.
Hakkaniyete
uygunluk koşulu
MADDE 26
– (1) Hizmet
buluşları ve serbest buluşlar konusunda işveren ile çalışan arasında yapılan
sözleşmeler, Kanun ve bu Yönetmeliğin emredici hükümlerine aykırı olmasa
dahi, hakkaniyetle önemli ölçüde bağdaşmıyorsa geçersiz sayılır. Bu hüküm,
işveren ile çalışan arasında belirlenen bedel için de uygulanır.
(2)
Sözleşmenin veya belirlenmiş olan bedelin hakkaniyete aykırı olduğu
hakkındaki itirazlar, iş sözleşmesinin sona erdiği tarihten itibaren en geç
altı ay içinde ve yazılı olarak ileri sürülebilir.
Çalışanın
önalım hakkı ve bedel alacağının önceliği
MADDE 27
– (1) İşveren
iflas eder ve iflas idaresi de buluşu işletmeden ayrı olarak devretmek
isterse çalışanın, işverenin tam hak talebinde bulunduğu buluşunu ön alım
hakkı vardır.
(2)
Çalışanın buluştan doğan bedel alacağı imtiyazlı alacaklardandır. İflas
idaresi, bu nitelikteki birden çok bedel alacağını, alacaklılar arasında
alacakları oranında dağıtır.
İKİNCİ
KISIM
Yükseköğretim
Kurumlarında Gerçekleştirilen Buluşlar
Yükseköğretim
kurumlarında gerçekleştirilen buluş kapsamına giren buluşlar
MADDE 28
– (1)
Yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen buluşlar, 2547 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde tanımlanan yükseköğretim
kurumları ile Millî Savunma Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığına bağlı
yükseköğretim kurumlarında yapılan bilimsel çalışmalar veya araştırmalar
sonucunda gerçekleştirilen buluşlardır. Buluşu yapanın yükseköğretim
kurumunda edindiği deneyim ve çalışmalara dayanarak veya yükseköğretim
kurumunun araç ve gereçleri kullanılarak gerçekleştirilen buluşlar bu kapsama
girer. Bu buluşların dışında kalan buluşlar bu Kısım kapsamında serbest buluş
olarak kabul edilir.
(2) 2547
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (l) bendinde tanımlanan
öğretim elemanları ile stajyerlerin ve öğrencilerin dışında kalan
yükseköğretim kurumu çalışanları tarafından gerçekleştirilen buluşlar için
çalışanların buluşlarına ilişkin hükümler uygulanır.
(3) 2547
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (l) bendinde tanımlanan
öğretim elemanları ile stajyerlerin ve öğrencilerin diğer kamu kurum ve
kuruluşları veya özel kuruluşlarla belirli bir sözleşme kapsamında yapmış
oldukları çalışmalar sonucunda ortaya çıkan buluşlar üzerindeki hak
sahipliğinin belirlenmesinde, diğer kanunlardaki hükümler saklı kalmak
kaydıyla sözleşme hükümleri esas alınır.
Bildirim
yükümlülüğü
MADDE 29
– (1)
Yükseköğretim kurumlarında yapılan bilimsel çalışmalar veya araştırmalar
sonucunda gerçekleştirilen buluşlar, buluşu yapan tarafından yazılı olarak ve
geciktirmeksizin yükseköğretim kurumu tarafından belirlenen ilgili birime
bildirilir. Yükseköğretim kurumu böyle bir birim belirlemediyse yükseköğretim
kurumu tarafından belirlenene kadar buluş bildirimi rektörlüğe yapılır.
İlgili birim buluşun gizliliğine ilişkin her türlü önlemi almakla yükümlüdür.
(2) Buluş
bildiriminde buluşun konusu, teknik problem, bu problemin çözümü ve buluşun
nasıl gerçekleştirilmiş olduğu açıklanır. Buluşun daha iyi açıklanması
bakımından gerekli diğer bilgi ve belgeler de verilir. Ayrıca buluşun serbest
buluş niteliğinin olup olmadığı ve gerekçeleri de sunulur.
(3) Buluş
birden çok kişi tarafından gerçekleştirilmişse bu bildirim birlikte yapılabilir.
Bildirimde buluşu yapanların adları ve buluş üzerindeki katkı payları
belirtilir. Aksi takdirde katkı paylarının eşit olduğu kabul edilir.
(4) Buluşun
farklı yükseköğretim kurumundaki kişiler tarafından gerçekleştirilmiş olması
halinde, buluşu yapanlar buluş bildirimini kendi yükseköğretim kurumlarına
ayrı ayrı yaparlar.
(5) Buluşu
yapan kişilerin, buluşu kendi yükseköğretim kurumları dışında farklı
yükseköğretim kurumlarının imkânlarını da kullanarak gerçekleştirmiş olmaları
halinde, buluşu yapan kişiler buluş bildirimini kendi yükseköğretim
kurumlarına ve imkânlarından yararlanılan yükseköğretim kurumlarına
ayrı ayrı yaparlar.
(6)
Yükseköğretim kurumunun ilgili birimi, buluş bildirimini kaydeder ve
bildirimin kendisine ulaştığı tarihi, bildirimde bulunan kişi veya kişilere
gecikmeksizin ve yazılı olarak bildirir.
(7) Buluş
bildiriminin eksik yapılması halinde yükseköğretim kurumu, bildirimin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde eksikliklerin
giderilmesini buluşu yapana bildirir. Aksi halde, buluş bildirimi usulüne
uygun yapılmış sayılır.
(8) Buluşu
yapan, yedinci fıkra uyarınca yapılan bildirimde belirtilen eksiklikleri,
bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde giderir. Aksi
takdirde buluş bildirimi usulüne uygun olarak yapılmamış sayılır ve buluş
bildirimi yeniden yapılır.
(9) Buluşu
yapan, birinci fıkra uyarınca veya 30 uncu madde uyarınca bildirim
yükümlülüğünü yerine getirmemesi nedeniyle yükseköğretim kurumu aleyhine
doğan zararlardan sorumludur. Yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen
buluşa ilişkin, birinci fıkra uyarınca yükseköğretim kurumuna bildirimde
bulunulmaksızın patent başvurusu yapılması veya 30 uncu maddeye göre başvuru
yapıldığına ilişkin bildirim yapılmaması veya bu kapsamdaki başvurulara
patent alınması halinde patent başvurusu sahibine veya patent sahibine karşı
Kanunun 110 ve 111 inci maddelerine göre dava açılabilir.
Başvuru
bildirimi
MADDE 30
– (1)
Yükseköğretim kurumlarında yapılan bilimsel çalışmalar veya araştırmalar
sonucunda gerçekleştirilen buluşa ilişkin olarak Kanunun 121 inci maddesinin
ikinci fıkrası ve 29 uncu madde uyarınca yükseköğretim kurumuna bildirim
yapılmaksızın patent başvurusu yapılmışsa başvuru yapıldığına ilişkin
bildirim, patent başvurusuna ait tüm bilgi ve belgelerle birlikte patent
başvuru tarihinden itibaren bir ay içinde buluşu yapan tarafından
yükseköğretim kurumuna yapılır. Bu bildirimle birlikte 29 uncu madde
kapsamında gerekli bilgiler de verilir.
Hak
sahipliği talebi
MADDE 31
– (1)
Yükseköğretim kurumu, 29 uncu veya 30 uncu maddeler uyarınca yapılan bildirim
üzerine buluşla ilgili olarak hak sahipliği talep edebilir. Yükseköğretim
kurumu, hak sahipliği talebine ilişkin kararını, buluş veya başvuru
bildiriminin yükseköğretim kurumuna ulaştığı tarihten itibaren dört ay içinde
buluşu yapana yazılı olarak bildirmek zorundadır. Aksi takdirde buluşun
serbest buluş olduğu kabul edilir.
(2)
Hak sahipliği talebine ilişkin karar tarihinden itibaren buluş üzerindeki tüm
haklar yükseköğretim kurumuna geçmiş olur.
Başvuru
yükümlülüğü
MADDE 32
– (1) 29 uncu
madde kapsamında yapılan buluş bildirimi üzerine yükseköğretim kurumu; 31
inci maddeye göre hak sahipliği talebinde bulunmuşsa hak sahipliği talebine
ilişkin karar tarihinden itibaren dört ay içinde, buluşu yapan ile
yükseköğretim kurumunun anlaşmaları halinde karar tarihinden itibaren en geç
altı ay içinde patent başvurusunda bulunmak zorundadır. Aksi takdirde
buluş, serbest buluş niteliği kazanır. Yükseköğretim kurumu hak sahipliği
talebine ilişkin kararını patent başvurusuyla birlikte Kuruma sunar.
(2) 30 uncu
madde kapsamında patent başvurusu yapılmışsa ve yükseköğretim kurumu 31 inci
maddeye göre hak sahipliği talebinde bulunmuşsa yükseköğretim kurumu patent
başvurusunun kendi başvurusu olarak kabul edilmesini ve işlem görmesini, hak
sahipliği talebine ilişkin kararı da ekleyerek birinci fıkrada belirtilen
süre içinde Kuruma bildirir. Aksi takdirde buluşun serbest buluş olduğu kabul
edilir.
(3) Kurum,
yükseköğretim kurumunun hak sahipliğine ilişkin kararının Kuruma bildirim
tarihi itibarıyla başvuru sahibi değişikliğini Sicile kaydeder. Buluşu yapan,
hak sahipliği yükseköğretim kurumuna geçen buluşla ilgili yapılan patent
başvurusuna ilişkin tüm bilgi ve belgeleri ve buluşa ilişkin patent alınması
ve devamındaki süreçlerde ihtiyaç duyulan bilgi ve belgeleri yükseköğretim
kurumuna verir.
(4) 29 uncu
maddenin dördüncü ve beşinci fıkralarında belirtilen şekilde bildirimi
yapılan buluşlar için farklı yükseköğretim kurumları tarafından birlikte
başvuruda bulunulur. Hak sahipliği paylaşımı, ilgili yükseköğretim kurumları
arasında yapılacak sözleşme ile belirlenir.
(5) Yükseköğretim
kurumu hak sahipliği talebinde bulunmuşsa söz konusu buluşun yabancı bir
ülkede de korunması için başvuruda bulunabilir. Yükseköğretim kurumu, buluşu
yapanın talebi üzerine patent almak istemediği yabancı ülkeler için buluşu serbest
bırakmak ve bu ülkelerde buluşu yapana patent almak için talepte bulunma
imkânını sağlamakla yükümlüdür. Buluşun serbest bırakılması, rüçhan hakkı
süresinin geçirilmemesi açısından makul bir süre içinde yapılır.
Hak
sahipliği kararına itiraz
MADDE 33
– (1) Buluşu
yapan, yükseköğretim kurumunun hak sahipliğine ilişkin kararına karşı,
kararın bildirim tarihinden itibaren iki ay içinde, buluşunun serbest buluş
olduğunu ileri sürerek ilgili belgelerle birlikte yükseköğretim kurumu
tarafından belirlenen ilgili birime itiraz edebilir. Yükseköğretim kurumu
böyle bir birim belirlemediyse yükseköğretim kurumu tarafından belirlenene
kadar itiraz rektörlüğe sunulur. İtirazları inceleyecek birimin, buluşa
ilişkin hak sahipliği kararı veren birimden farklı ve hiyerarşik olarak daha
üst konumda olan karar verici bir birim olması gerekir.
(2) Yükseköğretim
kurumu tarafından belirlenen ilgili birim, itirazın bildirim tarihinden
itibaren iki ay içinde itiraza ilişkin kararını verir. Aksi takdirde buluş,
serbest buluş niteliği kazanır. Verilen karar gerekçeleriyle birlikte
geciktirmeksizin buluşu yapana bildirilir.
(3) Patent
başvurusu yapıldıktan sonra, itiraz üzerine verilen karar sonucunda buluş,
serbest buluş niteliği kazanırsa bu karar tarihinden itibaren buluş üzerindeki
tüm haklar buluşu yapana geçmiş olur. Bu durumda buluşu yapan başvurunun
kendi başvurusu olarak kabul edilmesini ve işlem görmesini, itiraz sonucu
alınan kararı da ekleyerek geciktirmeksizin Kuruma bildirir. Kurum, bildirim
tarihi itibarıyla başvuru sahibi değişikliğini Sicile kaydeder. Yükseköğretim
kurumu, itiraz sonucunda serbest buluş niteliği kazanan buluşla ilgili
yapılan patent başvurusuna ilişkin tüm bilgi ve belgeleri buluşu yapana
verir.
Hakkın
devri
MADDE 34
– (1)
Yükseköğretim kurumu, başvurudan veya patent hakkından vazgeçmek isterse
Kurum nezdinde vazgeçme talebinde bulunmadan önce başvuru veya patent hakkını
devralmasına ilişkin teklifini buluşu yapana bildirir. Buluşu yapan, bu
konuda kendisine yapılan bildirim tarihinden itibaren bir ay içinde cevap
vermezse veya teklifi kabul etmezse patent başvurusu veya patent üzerindeki
tasarruf yetkisi yükseköğretim kurumuna ait olur ve yükseköğretim kurumu
patent başvurusu veya patent hakkından vazgeçebilir. Buluşu yapanın teklifi
kabul etmesi durumunda haklar buluşu yapana bedelsiz olarak devredilir.
Buluşu yapan başvurunun veya patentin kendi adına kaydedilmesi talebini
Kuruma bildirir. Devir işleminin Sicile kaydedilmesine ilişkin olarak Kanunun
148 inci maddesi hükmü uygulanır. Bu durumda yükseköğretim kurumu, hak
sahipliği değişikliğine konu buluşla ilgili patent alınması ve korunması için
gerekli olan bilgi ve belgeleri buluşu yapana verir.
(2) Buluş,
patent başvurusu yapıldıktan sonra serbest buluş niteliği kazanırsa başvuru
veya patent üzerindeki haklar buluşu yapana bedelsiz olarak devredilir.
Buluşu yapan başvurunun veya patentin kendi adına kaydedilmesini Kuruma
bildirir. Kurum, bildirim tarihi itibariyle başvuru veya hak sahibi
değişikliğini Sicile kaydeder. Yükseköğretim kurumu, serbest buluş niteliği
kazanan buluşla ilgili patent alınması ve korunması için gerekli olan bilgi
ve belgeleri buluşu yapana verir.
Buluştan
elde edilen gelirin paylaşımı
MADDE 35
– (1) Buluştan
elde edilen gelir, buluşun kullanımından, lisans verilmesinden,
devredilmesinden veya diğer yollarla ticarileştirilmesinden elde edilen
gelirlerin tamamıdır.
(2)
Buluştan elde edilen gelirin yüksek öğretim kurumu ve buluşu yapan arasındaki
paylaşımı, buluşu yapana gelirin en az üçte biri verilecek şekilde
belirlenir. Bedel ve ödeme şekli, yükseköğretim kurumunda gerçekleştirilen
buluşa ilişkin yükseköğretim kurumunun hak sahipliği talebinde bulunmasını
takiben, yükseköğretim kurumu ile buluşu yapan arasında imzalanan sözleşme
veya benzeri bir hukuk ilişkisi hükümlerince belirlenir. Buluşu yapanın
birden fazla olması durumunda, buluşu yapana verilen miktarın paylaşımı buluş
üzerindeki katkı payları oranında gerçekleştirilir.
(3)
Yükseköğretim kurumunda gerçekleştirilen buluşa ilişkin olarak Yükseköğretim
kurumunun buluştan yararlanmaya başladığı tarihten itibaren iki ay içinde
tarafların bedelin miktarı veya ödeme şekli üzerinde anlaşamamaları halinde
uyuşmazlık mahkeme yoluyla çözümlenir.
(4)
Buluştan elde edilen gelirin yükseköğretim kurumu hissesi ilgili
yükseköğretim kurumu bütçesine özgelirolarak kaydedilir ve başta
bilimsel araştırmalar olmak üzere yükseköğretim kurumunun ihtiyaçlarının
karşılanması için kullanılır. Buluştan elde edilen gelirden yükseköğretim
kurumuna kalan miktarın öncelikle, araştırma geliştirme ve buluşların
başvuru, tescil ve ticarileştirilmesi faaliyetlerine ilişkin yapılan
harcamaların finansmanı için kullanılması esastır.
(5) Aksi
sözleşmede belirtilmemişse buluştan elde edilen gelir, her mali yılın sonunda
hesaplanarak buluşu yapanın payına düşen miktar, buluşu yapana verilir.
Yükseköğretim kurumu, buluştan elde edilen geliri mali yılın bitiminden
itibaren bir ay içinde Kuruma bildirir.
(6) Yükseköğretim
kurumu, kusuru nedeniyle başvuru işlemlerinin veya patent hakkının sona
ermesine sebep olursa buluşu yapanın uğradığı zararı tazmin etmekle
yükümlüdür. Buluşu yapan, başvuru işlemlerinin veya patent hakkının
sürdürülebilmesi için yükseköğretim kurumunun ihtiyaç duyduğu bilgileri
sağlamakla yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Kamu
Destekli Projelerde Ortaya Çıkan Buluşlar
Kamu
destekli proje
MADDE 36
– (1) Kamu
destekli proje; kamu kurum ve kuruluşları tarafından finanse edilen, amacı ve
kapsamı projede tanımlanan deneysel çalışmaları, araştırma ve geliştirme ve
benzeri faaliyetleri kapsayan hibe, burs veya herhangi bir destek için
imzalanan işbirliği anlaşması, protokol veya her türlü sözleşme yoluyla
desteklenen gerçek ya da tüzel kişiler tarafından yürütülen faaliyetlerdir.
(2) Kamu
destekli projelerde müşteri kurum olan kamu kurum ve kuruluşları, buluşun
doğrudan kendi ihtiyaçları için kullanıma ilişkin bedelsiz bir lisans hakkına
sahip olur. Bu lisans hakkı, kamu kurum ve kuruluşunun ihtiyaçları ile
sınırlı olmak üzere buluş konusu ürünün üretilmesini, ürettirilmesini, kullanılmasını
veya ithal edilmesini, patent konusu olan bir usulse bu usulün kullanılmasını
veya usul ile doğrudan doğruya elde edilen ürünlerin kullanılmasını da
kapsar.
Bildirim
yükümlülüğü
MADDE 37
– (1) Kamu
destekli proje kapsamında gerçekleştirilen deneysel çalışmalar, araştırma
geliştirme ve benzeri faaliyetler sırasında ortaya çıkan buluşlar, kamu
destekli projelerde ortaya çıkan buluşlar olarak kabul edilir. Proje
desteğinden faydalanan gerçek ya da tüzel kişinin bu buluşları destek
sağlayan kamu kurum ve kuruluşuna yazılı olarak ve geciktirmeksizin
bildirmesi zorunludur.
(2) Buluş
bildiriminde buluşun konusu, teknik problem, bu problemin çözümü ve buluşun
nasıl gerçekleştirilmiş olduğu açıklanır. Buluşun daha iyi açıklanması
bakımından gerekli diğer bilgi ve belgeler de verilir.
(3) Destek
sağlayan kamu kurum ve kuruluşu, buluş bildiriminde eksiklik tespit etmesi
durumunda bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde
buluşu yapana eksikliklerin giderilmesi için bildirimde bulunur. Aksi takdirde
buluş bildiriminin usulüne uygun olarak yapıldığı kabul edilir.
(4) Proje
desteğinden faydalanan kişi, üçüncü fıkra uyarınca tespit edilen
eksiklikleri, bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde
giderir. Aksi takdirde buluş bildirimi usulüne uygun olarak yapılmamış
sayılır ve buluş bildirimi yeniden yapılır.
(5) Varsa
müşteri kurum, bildirimin usulüne uygun yapılıp yapılmadığı konusunda destek
sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile birlikte hareket eder.
(6) Proje
desteğinden faydalanan kişi, birinci fıkra uyarınca bildirim yükümlülüğünü
yerine getirmemesi nedeniyle destek sağlayan kamu kurum ve kuruluşu ve varsa
müşteri kurum aleyhine doğan zararlardan sorumludur.
Hak
sahipliği talebi
MADDE 38
– (1) 37 nci madde
uyarınca buluş bildiriminin destek sağlayan kamu kurum ve kuruluşuna
yapıldığı tarihten itibaren bir yıl içinde proje desteğinden faydalanan kişi,
buluş konusu üzerinde hak sahipliği talep edip etmediği konusundaki tercihini
kamu kurum ve kuruluşuna yazılı olarak bildirir. Proje desteğinden faydalanan
kişi bu süre içinde hak sahipliği talep etmediğini yazılı olarak bildirirse
veya hak sahipliğine ilişkin tercihini yazılı olarak bildirmezse destek
sağlayan kamu kurum veya kuruluşu buluş için hak sahipliğini bedelsiz alabilir.
Proje desteğinden faydalanan kişinin hak sahipliği talep etmesi durumunda
herhangi bir bedel talep edilmez.
(2) Proje
desteğinden faydalanan kişi, buluş konusu üzerinde hak sahipliği talep edip
etmediği konusundaki tercihini kamu kurum ve kuruluşuna bildirene kadar veya
böyle bir bildirimde bulunmadıysa 37 nci madde uyarınca usulüne
uygun buluş bildirimini yaptığı tarihten itibaren bir yılın bitimine kadar
buluşa patent veya faydalı model verilmesini etkileyecek nitelikte
açıklamalarda bulunamaz.
(3) Kamu
kurum ve kuruluşu ile varsa müşteri kurum, bildirimi yapılan buluşa ilişkin
bilgileri, proje desteğinden faydalanan kişinin haklı menfaatlerinin devamı
süresince gizli tutmakla yükümlüdür.
(4) Yabancı
ülkelerin kurum ve kuruluşlarıyla yapılan işbirliği çerçevesinde yürütülen
ortak projeler sonucunda ortaya çıkan buluşlara ilişkin hak sahipliğinin
belirlenmesinde, ilgili projeyi yürüten ortakların kendi aralarında
yaptıkları sözleşme veya özel düzenlemeler esas alınır.
Başvuru
yükümlülüğü
MADDE 39
– (1) Proje
desteğinden faydalanan kişi, buluşa ilişkin olarak hak sahipliği talebinde
bulunması durumunda 38 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca hak sahipliği
talebinin kamu kurum ve kuruluşuna bildirim tarihinden itibaren dört ay
içinde, proje desteğinden faydalanan kişi ile destek sağlayan kamu kurum ve
kuruluşunun anlaşmaları halinde karar tarihinden itibaren en geç altı ay
içinde, buluş için patent başvurusu yapmakla yükümlüdür.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen sürede patent başvurusu yapılmamışsa destek sağlayan kamu
kurum ve kuruluşu buluş için hak sahipliğini alabilir ve patent başvurusunda
bulunabilir.
(3) Birinci
fıkrada belirtilen süreden sonra patent başvurusu yapılmışsa destek sağlayan
kamu kurum ve kuruluşu buluş için hak sahipliğini alabilir ve patent
başvurusunun kendi başvurusu olarak işlem görmesini isteyebilir. Bu durumda
destek sağlayan kamu kurum ve kuruluşu, başvurunun kendi başvurusu olarak
kabul edilmesi ve işlem görmesi talebini geciktirmeksizin Kuruma bildirir.
Kurum, bildirim tarihi itibarıyla başvuru sahibi değişikliğini Sicile
kaydeder. Proje desteğinden faydalanan kişi yapılan patent başvurusuna
ilişkin tüm bilgi ve belgeleri destek sağlayan kamu kurum ve kuruluşuna
verir.
(4)
Başvuruda destek sağlayan kamu kurum ve kuruluşunun adı Kanunun 122 nci maddesinin
ikinci fıkrası gereğince belirtilir.
Kamu
kurum veya kuruluşlarının kullanma hakkı
MADDE 40
– (1) Proje
desteğinden faydalanan kişinin buluş üzerinde hak sahipliği talep etmesi
hâlinde destek sağlayan kamu kurum ve kuruluşu buluşun doğrudan kendi
ihtiyaçları için kullanımına ilişkin bedelsiz bir lisans hakkına sahip olur.
Bu lisans hakkı, kamu kurum ve kuruluşunun ihtiyaçları ile sınırlı olmak
üzere buluş konusu ürünün üretilmesini, ürettirilmesini, kullanılmasını veya
ithal edilmesini, patent konusu olan bir usulse bu usulün kullanılmasını veya
usul ile doğrudan doğruya elde edilen ürünlerin kullanılmasını da kapsar.
Burada sayılan hakların müşteri kurum dışında diğer kamu kurum ve kuruluşları
tarafından kullanımı ancak destek sağlayan kamu kurum ve kuruluşunun mevzuatı
uyarınca veya izniyle olabilir.
(2) Kamu
kurum ve kuruluşlarının doğrudan kendi ihtiyaçları dışında kalan ihtiyaçları
karşılamak için Kanunun 122 nci maddesinin dördüncü fıkrasının son
cümle hükmü uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Faydalı
model için uygulama
MADDE 41
– (1) Bu
Yönetmeliğin hükümleri Kanunun 145 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca
faydalı model için de uygulanır.
Yürürlük
MADDE 42
– (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 43
– (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı yürütür.
Ek-1
ÖRNEKLER
ÖRNEK 1 –
Bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesine göre buluştan elde edilen kazancın kıyas
yöntemiyle hesaplanması aşağıda örneklendirilmiştir:
İş
makineleri üreten bir işletmede satış fiyatı 1000 TL olan bir ürün için
buluşun, ürünün satış fiyatına katkısının 10 TL olduğunu ve buluşu içeren
ürünlerden 1 milyon adet satışın gerçekleştiğini varsayalım. Buluştan elde
edilen kazancın hesaplanmasında; ürünün satış fiyatı olan 1000 TL yerine
buluşun, ürünün satış fiyatına katkısı olan 10 TL ile satılan ürün adedi
çarpılarak (10 TL X 1 milyon adet) bulunan miktar esas alınır. Buluş konusu
ürünün satışından elde edilen kazanç, 10 milyon TL olarak hesaplanır.
ÖRNEK 2
– Bu
Yönetmeliğin 21 inci maddesine göre çalışana ödenecek bedelin hesaplanması
aşağıda örneklendirilmiştir:
İş
makineleri üreten bir işletmede araştırma ve geliştirme bölümünde çalışan bir
mühendisin işveren tarafından verilen talimatlar doğrultusunda bir buluş
gerçekleştirdiği durumda, net asgari ücretin 1.400 TL olduğu yıl için,
buluştan elde edilen kazancın 10 milyon TL olması halinde, çalışana ödenecek
bedel aşağıdaki şekilde hesaplanır:
a)
Öncelikli olarak hizmet buluşunun ait olduğu grup verilen örnek için üçüncü
grup olarak belirlenir.
b) Daha
sonra buluştan elde edilen kazancın net asgari ücretin miktarının
- 1.000
katına kadar olan 1.400.000 TL’ye kadarki bölümü için; 0,0020
- 1.000
katı ile 5.000 katı arasındaki 5.600.000 TL’lik bölüm için; 0,0015
- 5.000
katı ile 10.000 katı arasındaki 3.000.000 TL’lik bölüm için; 0,0012
katsayıları belirlenecektir.
Bu katsayılar kullanılarak hesaplanan ödenecek bedel aşağıdaki gibidir.
-
1.400.000TL’lik kazancın 0,0020 katı: 2.800 TL
-
5.600.000TL’lik kazancın 0,0015 katı: 8.400 TL
-
3.000.000TL’lik kazancın 0,0012 katı: 3.600 TL
TOPLAM : 14.800
TL’dir.
|
Sayfalar
- kanunlar
- güncel
- Şirketler
- anonim şti
- limidet şti
- BA/BS
- hisse devri
- tasfiye
- iflas/haciz
- çek
- kurumlar
- gelir vergisi-gerçek
- adi ortaklık
- Sirküler
- fatura
- vergi
- kdv
- ötv
- vuk
- ttk
- m.t.v
- inşaat
- serbest bölge
- özelge
- mesleki
- sgk
- SGK genelgeler
- bağkur
- emeklilik
- memur
- yabancı işçi
- işçi
- İŞKUR
- yurtdışı boçlanma
- gayrimenkul
- tebliğ
- Dernek/Vakıf
- kaçakçılık
- kat mülkiyeti
- Ticaret Odası
- Tacir
- GİB
- Teşvik-destek
- koskep
- AATUHK /6183
- Gümrük bakanlığı/ Dış Ticaret
- Bankalar
- Kefil-kefalet
- İhale
- kooparatif
- Ticari defter
- gider vergileri
- çalışma ve sosyal güvenlik
- ekonomi
- sanayi sicil
- Vergi Davaları Dilekçeler
- muhtasar
- uzlaştırma
- Arabuluculuk
29 Eylül 2017 Cuma
ÇALIŞAN BULUŞLARINA, YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN BULUŞLARA VE KAMU DESTEKLİ PROJELERDE ORTAYA ÇIKAN BULUŞLARA DAİR YÖNETMELİK
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder