BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1
– (1) Bu
Tebliğin amacı; bağımsız denetçilerin etik kurallara uygun ve yüksek kalitede
bağımsız denetim hizmeti sunabilmeleri amacıyla mesleki bilgi ve
becerilerinin ihtiyaç duyulan seviyede tutulmasına ve geliştirilmesine
yönelik usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2
– (1) Bu
Tebliğ; bağımsız denetçilere yönelik sürekli eğitime ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3
– (1) Bu
Tebliğ, 26/12/2012 tarihli ve 28509 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Bağımsız Denetim Yönetmeliğinin 25 inci ve 49 uncu maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
– (1) Bu
Tebliğde kullanılan terimler, Bağımsız Denetim Yönetmeliğinde tanımlanan
anlamları ile kullanılmıştır. Ayrıca, bu Tebliğde yer alan;
a) Akademik
çalışmalar: Eğitim konularında yapılmış olan lisansüstü eğitim, kitap yazımı,
makale yazımı gibi çalışmaları,
b)
Başkanlık: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu
Başkanlığını,
c) Diğer
eğitim faaliyetleri: Eğitim konularında düzenlenen kongre, konferans, panel,
seminer, sempozyum, çalıştay gibi faaliyetlere katılımı,
ç) Eğitim:
Sürekli eğitimi,
d) Eğitim
ve Yetkilendirme Bilgi Sistemi (EYBİS): Kurum tarafından elektronik ortamda
oluşturulan, denetçi ve denetim kuruluşlarının yetkilendirme ve resmi sicil
işlemlerinin yürütüldüğü, uygulamalı mesleki eğitimlere ilişkin her türlü
bilginin alındığı, kayıt, tescil ve ilan edilmesi gereken içeriklerin düzenli
bir şekilde depolandığı veri tabanlarından oluşan bilgi işlem sistemini,
e) Etik
kurallar: 21/5/2015 tarihli ve 29362 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
“Bağımsız Denetçiler İçin Etik Kurallar”ı,
f) İşbaşı
eğitimi: Denetçiler tarafından fiilen yürütülen bağımsız denetim
faaliyetlerini,
g)
Komisyon: Kurum Başkanının onayıyla oluşturulan itiraz komisyonunu,
ğ) Kredi:
Eğitim faaliyetleri sonucunda elde edilecek ve eğitim yükümlülüğünün
tamamlanmasında kullanılacak değerleme ölçütünü,
h) Sicil:
Bağımsız Denetçi Resmi Sicilini,
ı) Sürekli
eğitim: Bağımsız denetçilerin etik kurallara uygun ve yüksek kalitede hizmet
sunabilmeleri için gerekli olan mesleki bilgi ve becerilerinin yeterli
seviyede tutulması ve geliştirilmesi amacıyla Kurumca belirlenen esaslar
çerçevesinde yürütülen eğitimi,
i) Uzaktan
eğitim: Eğitimin veya eğitim materyallerinin iletişim teknolojileri
aracılığıyla eğitim alan kişilere ulaştırıldığı, belirli bir program
dahilinde yürütülen eğitimleri,
j)
Yönetmelik: Bağımsız Denetim Yönetmeliğini,
k) Yüz yüze
eğitim: Eğitim alanların, eğitim süresince ders ve uygulamalara devam etme
zorunluluğu bulunan, derslik veya bu amaçla kullanılabilecek bir mekanda,
belirli bir program dahilinde yürütülen eğitimleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Eğitim
Yükümlülüğü ile Eğitime İlişkin Esaslar
Eğitim
yükümlülüğü
MADDE 5
– (1)
Denetçiler, 3 yıllık dönem içerisinde; en az 60 kredisi temel mesleki
konulardan olmak üzere, 120 kredi karşılığı eğitimi tamamlamak zorundadır.
(2) 3
yıllık dönemde “Etik Kurallar” konusundan en az 5 kredi karşılığı eğitimin
tamamlanması gerekir.
(3) Denetçiler,
temel mesleki konulardan her yıl en az 20 kredi karşılığı eğitimi tamamlamak
zorundadır.
(4) 3
yıllık dönem içerisinde 120 kredinin en çok 60 kredisi destekleyici
konulardan elde edilen kredilerle sağlanabilir.
(5) 120
kredinin sağlanıp sağlanmadığına ilişkin değerlendirme her yıl, eğitime tabi
olunan önceki 2 yıl da dahil edilerek yapılır.
(6)
Faaliyet izninin askıya alınması veya denetim faaliyetinin durdurulması
hallerinde de sürekli eğitim yükümlülüğü devam eder.
Eğitim
yükümlülüğünün başlangıcı
MADDE 6
– (1) Eğitim
yükümlülüğü denetçinin sicile tescil edildiği tarihi izleyen ikinci takvim
yılının başından itibaren başlar. Ancak yetkilendirildiği tarihi takip eden
takvim yılı sonuna kadar sicile kaydedilmeyenlerin eğitim yükümlülüğü
yetkilendirildiği tarih esas alınarak hesap edilir. Buna göre; denetçi geçmiş
yıllara ilişkin eğitim açığını tamamlamadıkça sicile faal olarak kaydedilmez.
Eğitim açığı yetkilendirildiği yılı takip eden beşinci ve sonraki takvim
yıllarında tescil edilenler için 120 kredi olarak dikkate alınır. Eğitim
açığının hesaplanmasında 13 üncü maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendindeki
usul uygulanır.
Eğitim
konuları
MADDE 7
– (1) Eğitim
konuları, temel mesleki konular ve destekleyici konulardan teşekkül eder.
(2) Temel
mesleki konular; muhasebe, denetim, etik kurallar, finans ve kurumsal yönetim
konularını kapsar. Finans; sermaye piyasası, bankacılık, sigortacılık, özel
emeklilik ve finansal yönetim konularından oluşur.
(3)
Destekleyici konular; mesleki gelişime katkı sağlayacak diğer konular ile
kişisel gelişime katkı sağlayacak konuları kapsar. Başkanlık destekleyici
konuları belirlemeye yetkilidir.
Eğitim
yöntemleri
MADDE 8
– (1) Eğitim
yöntemleri; yüz yüze eğitim, uzaktan eğitim, işbaşı eğitimi, akademik
çalışmalar ve diğer eğitim faaliyetlerinden oluşur.
(2) Yüz
yüze eğitim veya uzaktan eğitim Kurum tarafından doğrudan yürütülebileceği
gibi üniversiteler, eğitim kuruluşları, meslek odaları ve sivil toplum
kuruluşları tarafından da yürütülebilir. Ancak bu kurum ve kuruluşlar tarafından
temel mesleki konularda yürütülen eğitimlerden, eğitim kredisi elde
edilebilmesi için, eğitim programının eğitim gerçekleştirilmeden önce Kurum
tarafından onaylanmış olması ve gerekli görüldüğünde uygulamanın gözetimi
şarttır.
(3) İşbaşı
eğitiminde, mevzuatı uyarınca denetim öngörülen alanlarda en az denetçi
unvanı ile katılım sağlanan bağımsız denetim faaliyetleri dikkate alınır.
(4) Eğitim
yöntemleri arasında sayılmamış olmakla birlikte mesleki gelişime doğrudan
katkı sağladığı ileri sürülen faaliyetler, yapılacak başvuru sonucunda
Başkanlık tarafından değerlendirilerek eğitim faaliyeti olarak kabul
edilebilir.
Eğitim
kredileri
MADDE 9
– (1)
Destekleyici konulardan elde edilen krediler, temel mesleki konular için
zorunlu tutulan asgari kredi hesabında dikkate alınmaz.
(2) Mesleki
konulardan herhangi birinde önemli değişiklik yapılmış olması halinde, Kurum
yıllık zorunlu kredi miktarının belirli bir kısmının bu konulardan elde
edilmesini zorunlu tutabilir. Bu durumda zorunlu tutulacak konular ve kredileri
Şubat ayı sonuna kadar uygun vasıtalarla ilan edilir.
(3) Yüz
yüze ve uzaktan eğitimde her 50 dakikalık ders, bir kredi olarak kabul
edilir. Eğitim konularında sürekli eğitim veya lisans ve lisansüstü eğitim
kapsamında ders verenler bu faaliyetlerinden yıllık en fazla 30 kredi elde
edebilirler.
(4) Eğitim
kredisi elde etmek amacıyla “muhasebe standartları”, “denetim”, “sermaye
piyasası, bankacılık, sigortacılık ve özel emeklilik mevzuatı” ile “kurumsal
yönetim ilkeleri ve finansal yönetim” konularında Kurum tarafından düzenlenen
bağımsız denetçilik sınavlarına katılmak mümkün olup, başarılı olunan her bir
sınav konusu için 20 kredi elde edilir.
(5) İşbaşı
eğitimi kapsamında, kamu yararını ilgilendiren kuruluşlar nezdinde yürütülen
her bir denetim için 3 kredi, diğer şirketler nezdinde yürütülen her bir
denetim için 2 kredi elde edilir. Bu şekilde edinilen krediler destekleyici
konulardan edinilmiş kredi olarak dikkate alınır. İşbaşı eğitimi ile elde
edilen kredi 3 yıllık dönemde 20 krediyi geçemez.
(6)
Akademik çalışmalar sonucunda elde edilecek krediler ile ilgili olarak;
a) Başarı
ile tamamlanmış olması kaydıyla, eğitim konularında yapılan yüksek lisans
eğitimi için 40 kredi, doktora eğitimi için 90 kredi elde edilir.
b) İçeriği
Kurum tarafında uygun görülmesi kaydıyla; eğitim konularında yayımlanan her
bir kitap için 60 krediye kadar kredi elde edilebilir. Çok yazarlı kitaplar
için yazarlarının elde edeceği kredi miktarı o kitaptan elde edilecek toplam
kredinin yazar sayısına bölünmesi suretiyle hesap edilir. Ancak çok yazarlı
kitaplarda bölümlerin yazarları belirli ise bu kitaptan elde edilecek kredi
yazdıkları bölümlerin kitap içindeki payına göre yazarlara bölüştürülür.
Kitabın varsa editörü kitaptan elde edilen kredinin %15’ini müstahak olup
kalan kredi yazarlara bölüştürülür.
c) Eğitim
konularından; uluslararası indekslerde veya TÜBİTAK-ULAKBİM tarafından
taranan hakemli dergilerde yayımlanan her bir makale için 5 kredi, diğer
hakemli dergilerde yayımlanan her bir makale için 2 kredi, hakemsiz
dergilerde yayımlanan her bir makale için bir kredi elde edilir. Çok yazarlı
makalelerde yazarların elde edeceği kredi, makalenin müstahak olduğu kredinin
yazar sayısına bölünmesi suretiyle hesap edilir.
(7) Diğer
eğitim faaliyetleri ile elde edilecek krediler için;
a) Temel
mesleki konularda düzenlenen kongre, konferans, panel, seminer, sempozyum,
çalıştay gibi faaliyetlerin Kurum tarafından veya Kurum ile birlikte
düzenlenmesi halinde bu faaliyetlerde konuşmacı olanlar 5 kredi, katılımcılar
katıldıkları her bir gün için 2 kredi elde eder. Diğer kurum ve kuruluşların
düzenlemiş oldukları bu faaliyetlerde konuşmacı olanlar 4 kredi, katılımcılar
katıldıkları her bir gün için bir kredi elde ederler.
b)
Destekleyici konularda düzenlenen kongre, konferans, panel, seminer,
sempozyum, çalıştay gibi faaliyetlerde konuşmacı olanlar 4 kredi,
katılımcılar katıldıkları her bir gün için bir kredi elde ederler.
c) Kurum
tarafından oluşturulan “çalışma ve danışma komisyonlarına” katılım sağlanan
her gün için komisyon temel mesleki konularda oluşturulmuş ise 5 kredi,
destekleyici konularda oluşturulmuş ise 4 kredi elde edilir.
(8) Eğitim
konuları ile ilgili olmak kaydıyla bir mesleğin veya faaliyetin icra edilmesi
için ilgili mevzuatında lisans, sertifika, yetki belgesi gibi belge alma
zorunluluğu bulunan ve bir eğitim ve/veya sınav sonucunda verilen her bir
belge için 5 kredi elde edilir. Bu şekilde elde edilen krediler temel mesleki
konulardan olması halinde yılda 10 krediyi geçemez.
(9) Yüz
yüze ve uzaktan eğitimlerde her bir gün için en fazla 7 kredi elde
edilebilir.
Eğitimin
belgelendirilmesi ve bildirimi
MADDE 10
– (1) Eğitim
faaliyetleri sonucunda kredi elde edilebilmesi için bildirim süresi
içerisinde tevsik edici belge sunulması zorunludur.
(2)
Destekleyici eğitim konularından “diğer eğitim faaliyetleri” kapsamındaki faaliyetlerin
EYBİS vasıtasıyla beyan edilmesi yeterlidir. Ancak, Kurum tarafından talep
edilmesi halinde tevsik edici bilgi ve belgelerin sunulması gerekir.
(3) Eğitim
faaliyetlerinden bir takvim yılı içerisinde elde edilen krediler o takvim
yılının kredi hesabında dikkate alınır. Ancak yüksek lisans ve doktora
eğitimi ile kitap yazımından elde edilen krediler bölünerek edinildiği yılda
ve takip eden iki yıl içinde kullanılabilir.
(4) Eğitim
faaliyetine katılımı gösteren bilgi ve belgeler üçer aylık dönemler halinde
üç aylık dönemi takip eden ayın 15’ine kadar EYBİS üzerinden Kuruma
bildirilir.
(5) Verilen
ek süreden sonra bildirimi yapılan faaliyetler için kredi elde edilemez.
Eğitimin
değerlendirilmesi
MADDE 11
– (1) Eğitime
ilişkin bildirimler, Eğitim ve Yetkilendirme Daire Başkanlığı tarafından
değerlendirilir.
(2) Eğitim
açığı tespit edilmesi halinde bu eksikliğin tamamlanması için ilgililere üç
aydan fazla olmamak üzere ek süre verilebilir. Eğitim açığı olanlara ek süre
verilmesi, cari yıla ait eğitim yükümlülüğünün süresini uzatmaz.
(3) Eğitime
ilişkin bildirimlerin değerlendirilmesi sonucunda yapılan tebligata karşı
tebellüğ tarihinden itibaren on beş gün içinde Kuruma itiraz edilebilir.
İtiraz
komisyonu
MADDE 12
– (1) İtiraz
komisyonu, Kurum Başkanı tarafından görevlendirilen, bir başkan yardımcısının
başkanlığında toplam üç üyeden oluşur. Başkan ayrıca, üç yedek üye belirler.
Asıl üyelerin herhangi bir nedenle komisyona katılamamaları halinde yedek
üyeler komisyona katılır.
(2)
Komisyon, eğitim kapsamında yapılacak itirazları inceleyerek karara bağlar.
(3)
Komisyon gerekli oldukça üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğu ile karar
alır.
(4)
Komisyonun sekretarya hizmetleri, Eğitim ve Yetkilendirme Daire Başkanlığı
tarafından yürütülür.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İdari
Tedbirler ve Çeşitli Hükümler
İdari
tedbirler
MADDE 13
– (1) Verilen
ek süre içerisinde eğitim açığını tamamlamayan denetçilerin denetim
faaliyetleri durdurulur ve bunlar sicilde gayri faal olarak gösterilir.
(2) Denetim
faaliyetleri durdurulan denetçiler, bağımsız denetim faaliyetlerinde denetçi
unvanı ile görev alamazlar. Gayri faal konumları devam ettiği sürece bunların
refakatinde uygulamalı mesleki eğitim yapılamaz.
(3) Denetim
faaliyetleri durdurulan denetçiler faal konuma gelebilmek için eğitim açığını
tamamladığını gösteren belgelerle Kuruma başvurur. Bu kişiler için eğitim
kredisinin değerlendirilmesinde;
a) Tedbirin
kaldırılması talebinin, yılın ikinci yarısında yapılması halinde başvuru
yapılan yılda elde edilmesi gereken kredi de dikkate alınır.
b) Tedbirin
kaldırılması talebinin, tedbir kararının uygulandığı tarihi takip eden üçüncü
takvim yılında veya sonrasında yapılması halinde eğitim yükümlülüğü 120 kredi
olarak dikkate alınır.
(4)
Talepleri nedeniyle sicilde gayri faal olarak gösterilen denetçilerden tekrar
faal konuma gelebilmek için talepte bulunanların sürekli eğitim kredisinin
değerlendirmesinde üçüncü fıkra hükümleri uygulanır.
(5) Geçmiş
yıllara ilişkin eğitim açığının tamamlanmasında kullanılacak kredilerin
hesabında, yetkilendirildiği tarihten öncesine ait olmamak kaydıyla, en fazla
talep tarihinden önceki üç yılda alınan eğitimler dikkate alınır.
(6)
Yönetmeliğin 25 inci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca eğitim yükümlülüğü
getirilen kişilerin bu eğitim faaliyetlerinden elde ettikleri krediler,
sürekli eğitim kredisi hesabında dikkate alınmaz.
Mücbir
sebepler
MADDE 14
– (1)
Yönetmeliğin 45 inci maddesinde belirtilen haller mücbir sebep sayılır.
(2) Mücbir
sebepler nedeniyle eğitim yükümlülüklerini yerine getiremeyen denetçilere
eğitim yükümlülüklerini yerine getirmeleri için Kurum tarafından, mücbir
sebebin mahiyeti dikkate alınarak uygun bir süre verilir. Bu süre içerisinde
eğitim yükümlülüklerini tamamlayan denetçiler için idari tedbir uygulanmaz.
(3) Mücbir
sebep, meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde Kuruma bildirilir.
Bildirimin yapılmasının imkânsız olduğu hallerde bu süre imkânsızlığın fiilen
ortadan kalktığı tarihten itibaren işlemeye başlar.
Denetimi
üstlenenlerin yükümlülüğü
MADDE 15
– (1) Denetimi
üstlenenler denetim kadrosunda yer alan denetçilerin eğitim yükümlülüğünü
yerine getirip getirmediklerini takip etmekle yükümlüdür. Denetim faaliyeti
durdurulan denetçilerin denetim ekiplerinde yer almasından denetçi ile birlikte
denetimi üstlenenler de sorumludur.
Müracaat,
bildirim ve itirazda usul
MADDE 16
– (1) Bu
Tebliğ kapsamında yapılacak müracaat, bildirim ve itirazlar elektronik
ortamda ve 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde
tanımlanan “Güvenli Elektronik İmza” kullanılarak yapılır.
(2) Haklı
bir sebeple elektronik ortamda yapılamayan müracaat, bildirim ve itirazlar
daha sonra elektronik ortama aktarılmak kaydıyla kâğıt ortamında yazılı
olarak yapılabilir.
Tebliğde
hüküm bulunmayan haller
MADDE 17
– (1) Bu
Tebliğde hüküm bulunmayan hallerde Başkanlık görüşüne itibar edilir.
Mevcut
denetçiler için eğitim yükümlülüğünün başlangıcı
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1)
1/1/2017 tarihinden önce sicile kaydedilmiş olan denetçilerin eğitim
yükümlülüğü 1/1/2018 tarihinde başlar.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu
Başkanı yürütür.
|
Sayfalar
- kanunlar
- güncel
- Şirketler
- anonim şti
- limidet şti
- BA/BS
- hisse devri
- tasfiye
- iflas/haciz
- çek
- kurumlar
- gelir vergisi-gerçek
- adi ortaklık
- Sirküler
- fatura
- vergi
- kdv
- ötv
- vuk
- ttk
- m.t.v
- inşaat
- serbest bölge
- özelge
- mesleki
- sgk
- SGK genelgeler
- bağkur
- emeklilik
- memur
- yabancı işçi
- işçi
- İŞKUR
- yurtdışı boçlanma
- gayrimenkul
- tebliğ
- Dernek/Vakıf
- kaçakçılık
- kat mülkiyeti
- Ticaret Odası
- Tacir
- GİB
- Teşvik-destek
- koskep
- AATUHK /6183
- Gümrük bakanlığı/ Dış Ticaret
- Bankalar
- Kefil-kefalet
- İhale
- kooparatif
- Ticari defter
- gider vergileri
- çalışma ve sosyal güvenlik
- ekonomi
- sanayi sicil
- Vergi Davaları Dilekçeler
- muhtasar
- uzlaştırma
- Arabuluculuk
4 Kasım 2017 Cumartesi
BAĞIMSIZ DENETÇİLER İÇİN SÜREKLİ EĞİTİM TEBLİĞİ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder