1. Amaç ve kapsam
Bu Tebliğin amacı, 8/3/2017 tarihli
ve 30001 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 23/2/2017 tarihli ve 6824 sayılı
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesi ile
31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun yeniden düzenlenen mülga mükerrer
121 inci maddesinde yer alan vergiye uyumlu mükelleflere vergi indirimi
uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
2. Yasal düzenleme
6824 sayılı Kanunun 4 üncü maddesiyle
Gelir Vergisi Kanununun mülga mükerrer 121 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiş ve 1/1/2018 tarihinden
itibaren verilmesi gereken yıllık gelir ve kurumlar vergisi
beyannamelerinde uygulanmak üzere 8/3/2017 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
“Vergiye uyumlu mükelleflere vergi
indirimi
MÜKERRER MADDE 121- Ticari, zirai veya
mesleki faaliyeti nedeniyle gelir vergisi mükellefi olanlar ile kurumlar
vergisi mükelleflerinden (finans ve bankacılık sektörlerinde faaliyet
gösterenler, sigorta ve reasüransşirketleri ile emeklilik şirketleri
ve emeklilik yatırım fonları hariç olmak üzere), bu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen şartları taşıyanların yıllık gelir veya kurumlar
vergisi beyannameleri üzerinden hesaplanan verginin %5’i, ödenmesi gereken
gelir veya kurumlar vergisinden indirilir. Şu kadar ki hesaplanan indirim
tutarı, her hâl ve takdirde 1 milyon Türk lirasından fazla olamaz.
İndirilecek tutarın ödenmesi gereken vergiden fazla olması durumunda kalan
tutar, yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken
tarihi izleyen bir tam yıl içinde mükellefin beyanı üzerine tahakkuk eden
diğer vergilerinden mahsup edilebilir. Bu süre içinde mahsup edilemeyen
tutarlar red ve iade edilmez. Gelir vergisi mükelleflerinin
yararlanacağı indirim tutarı, ticari, zirai veya mesleki faaliyet nedeniyle
beyan edilen kazançların toplam gelir vergisi matrahı içerisindeki oranı
dikkate alınmak suretiyle hesaplanan gelir vergisi esas alınarak tespit
edilir.
Söz konusu indirimden faydalanabilmek için;
1. İndirimin hesaplanacağı beyannamenin
ait olduğu yıl ile bu yıldan önceki son iki yıla ait vergi beyannamelerinin
kanuni süresinde verilmiş (Kanuni süresinde verilen bir beyannameye ilişkin
olarak kanuni süresinden sonra düzeltme amacıyla veya pişmanlıkla verilen
beyannameler bu şartın ihlali sayılmaz.) ve bu beyannameler üzerine
tahakkuk eden vergilerin kanuni süresinde ödenmiş olması (Her bir beyanname
itibarıyla 10 Türk lirasına kadar yapılan eksik ödemeler bu şartın ihlali
sayılmaz.),
2. (1) numaralı bentte belirtilen süre
içerisinde haklarında beyana tabi vergi türleri itibarıyla ikmalen, re’senveya
idarece yapılmış bir tarhiyat bulunmaması (Yapılan tarhiyatların
kesinleşmiş yargı kararlarıyla veya 213 sayılı Vergi Usul Kanununun uzlaşma
ya da düzeltme hükümlerine göre tamamen ortadan kaldırılmış olması
durumunda bu şart ihlal edilmiş sayılmaz.),
3. İndirimin hesaplanacağı beyannamenin
verildiği tarih itibarıyla vergi aslı (vergi cezaları dâhil) 1.000 Türk
lirasının üzerinde vadesi geçmiş borcunun bulunmaması,
şarttır.
İndirimin hesaplanacağı beyannamenin ait
olduğu yıl ile önceki dört takvim yılında 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
359 uncu maddesinde sayılan fiilleri işlediği tespit edilenler, bu madde
hükümlerinden yararlanamazlar.
Bu madde kapsamında vergi indiriminden
yararlanan mükelleflerin, öngörülen şartları taşımadığının sonradan tespiti
hâlinde ilgili vergilendirme döneminde indirim uygulaması dolayısıyla
ödenmeyen vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın tarh
edilir. Bu hüküm, indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl
ile bu yıldan önceki son iki yılda herhangi bir vergiye ilişkin beyanların
gerçek durumu yansıtmadığının indirimden yararlanıldıktan sonra tespiti
üzerine yapılan tarhiyatların kesinleşmesi hâlinde de uygulanır ve bu
takdirde indirim uygulaması dolayısıyla ödenmeyen vergiler açısından
zamanaşımı, yapılan tarhiyatın kesinleştiği tarihi takip eden takvim
yılının başından itibaren başlar.
Bu maddede geçen vergi beyannamesi ve
vergi ibareleri, Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerine verilmesi
gereken vergi beyannameleri ile bu beyannameler üzerine tahakkuk eden
vergileri ifade eder.
Birinci fıkrada yer alan tutar, her yıl
bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır.
Bu şekilde hesaplanan tutarın %5’ini aşmayan kesirler dikkate alınmaz.
Bakanlar Kurulu, birinci fıkrada yer alan oranı ve tutarı iki katına kadar
artırmaya, sıfıra kadar indirmeye, kanuni oran ve tutarına getirmeye;
Maliye Bakanlığı, maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir."
3. Vergi indiriminden yararlanacak
olanlar
Tebliğin 4 üncü bölümünde belirtilen
şartları taşımaları kaydıyla vergi indiriminden;
- Ticari, zirai veya mesleki faaliyeti
nedeniyle gelir vergisi mükellefi olanlar,
- Finans ve bankacılık sektörlerinde
faaliyet gösterenler, sigorta ve reasürans şirketleri, emeklilik
şirketleri ve emeklilik yatırım fonları hariç olmak üzere kurumlar vergisi
mükellefleri
yararlanabileceklerdir.
4. Vergi indiriminden yararlanma şartları
Tebliğin 3 üncü bölümünde belirtilen
gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin vergi indiriminden
yararlanabilmeleri için;
a) İndirimin hesaplanacağı beyannamenin
ait olduğu yıl ile bu yıldan önceki son iki yıla ait vergi beyannamelerinin
kanuni süresi içerisinde verilmiş ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden
vergilerin de kanuni süresi içerisinde ödenmiş olması,
b) İndirimin hesaplanacağı beyannamenin
ait olduğu yıl ile bu yıldan önceki son iki yıl içerisinde haklarında
beyana tabi vergi türleri itibarıyla ikmalen, re’sen veya
idarece yapılmış bir tarhiyat bulunmaması,
c) Vergi indiriminin hesaplanacağı
beyannamenin verildiği tarih itibarıyla vergi aslı (vergi cezaları dâhil)
1.000 Türk lirasının üzerinde vadesi geçmiş borcunun bulunmaması,
ç) Vergi indiriminin hesaplanacağı
beyannamenin ait olduğu yıl ile önceki dört takvim yılında Vergi Usul
Kanununun 359 uncu maddesinde sayılan fiillerin işlenmemiş olması
şarttır.
4.1. İlgili dönem beyannamelerinin kanuni
süresi içerisinde verilmiş ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden
vergilerin de kanuni süresi içerisinde ödenmiş olması
İndirimden yararlanılabilmesi için
mükelleflerin, indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl ile bu
beyannamenin ait olduğu yıldan önceki son iki yıla ilişkin olarak Maliye
Bakanlığına bağlı vergi dairelerine verilmesi gereken gelir veya kurumlar
vergisi, katma değer vergisi, muhtasar gibi tüm vergi beyannamelerini
kanuni süresi içerisinde vermiş ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden
vergilerini de kanuni süresi içerisinde ödemiş olmaları gerekmektedir.
Öte yandan, kanuni süresi içerisinde
verilen bir beyannameye ilişkin olarak, kanuni süresinden sonra düzeltme
amacıyla veya pişmanlıkla verilen beyannameler vergi indiriminden
yararlanılmasına engel teşkil etmeyecektir. Ancak, indirimden
yararlanılabilmesi için bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin de
kanuni süresi içerisinde ödenmiş olması gerekmektedir.
Ayrıca, her bir beyanname itibarıyla 10.-
TL’ye kadar yapılan eksik ödemeler, söz konusu beyannameler üzerine
tahakkuk eden vergilerin kanuni süresi içerisinde ödenmiş olması şartının
ihlali anlamına gelmez.
Örnek 1: (A)
A.Ş.’nin 2017 hesap dönemine ilişkin olarak 25/4/2018 tarihinde
vermiş olduğu kurumlar vergisi beyannamesi üzerinden 2.400.000.-TL kurumlar
vergisi hesaplanmıştır.
2015, 2016 ve 2017 yıllarına ilişkin tüm
vergi beyannamelerini kanuni süresi içerisinde vermiş ve tahakkuk eden
vergileri de kanuni süresi içerisinde ödemiş olan (A) A.Ş., 2/5/2017
tarihinde Aralık 2015 dönemine ait KDV beyannamesine ilişkin pişmanlıkla
beyanname vermiş ve bu beyanname üzerine tahakkuk eden vergileri de kanuni
süresi içinde ödemiştir.
Buna göre, (A) A.Ş. tarafından, 2017 yılı
hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesi üzerinden tahakkuk eden
vergilerin kanuni süresi içerisinde ödenmesi şartı da dahil olmak
üzere, diğer şartların da sağlanmış olması kaydıyla, Aralık 2015 dönemine
ait KDV beyannamesine ilişkin pişmanlıkla beyanname verilmiş olması, vergi
indiriminden yararlanılmasına engel teşkil etmeyecektir.
Örnek 2: (B)
A.Ş.’ye başvurusuna istinaden Maliye Bakanlığı tarafından 1/6/2017 tarihinden
itibaren geçerli olmak üzere 1 Haziran – 31 Mayıs özel hesap dönemi tayin
edilmiştir.
(B) A.Ş.’nin indirimden yararlanması
açısından “indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl ile bu
yıldan önceki son iki yıla ait vergi beyannamelerinin kanuni süresi
içerisinde verilmesi ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin de
kanuni süresi içerisinde ödenmesi” şartının sağlanıp sağlanmadığının
tespitinde 1/1/2016– 31/12/2016, 1/1/2017-31/5/2017 ve 1/6/2017 –
31/5/2018 dönemleri dikkate alınacaktır. (B) A.Ş., bu dönemlere
ilişkin vergi beyannamelerini kanuni süresi içerisinde vermiş ve tahakkuk
eden vergileri kanuni süresi içerisinde ödemiş olması ve diğer şartları da
sağlaması kaydıyla vergi indiriminden yararlanabilecektir.
Örnek 3: Özel
eğitim kurumu işletmecisi olan gelir vergisi mükellefi Bay (C)’ye başvurusu
üzerine 1/7/2016tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 1 Temmuz - 30
Haziran özel hesap dönemi tayin edilmiştir.
Bay (C)’nin indirimden yararlanması
açısından “indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl ile bu
yıldan önceki son iki yıla ait vergi beyannamelerinin kanuni süresi
içerisinde verilmesi ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin de
kanuni süresi içerisinde ödenmesi” şartının sağlanıp sağlanmadığının tespitinde
2015, 2016 ve 2017 takvim yılları dikkate alınacaktır. Bay (C), bu
yıllara ilişkin vergi beyannamelerini kanuni süresi içerisinde vermiş ve
tahakkuk eden vergileri kanuni süresi içerisinde ödemiş olması ve diğer
şartları da sağlaması kaydıyla vergi indiriminden yararlanabilecektir.
4.2. İlgili dönemlere ilişkin olarak
beyana tabi vergi türleri itibarıyla ikmalen, re’sen veya
idarece yapılmış bir tarhiyat bulunmaması
Mükelleflerin vergi indiriminden
yararlanabilmeleri için, indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu
yıl ile bu yıldan önceki son iki yıl içerisinde haklarında beyana tabi
vergi türleri itibarıyla ikmalen, re'sen veya idarece
yapılmış bir tarhiyat bulunmaması gerekmektedir. Söz konusu dönemler için
haklarında ikmalen, re’sen veya idarece yapılmış bir
tarhiyat bulunan mükellefler, tarhiyatın kesinleşip kesinleşmediğine
bakılmaksızın, indirimden yararlanamayacaktır.
Öte yandan, söz konusu dönemlere ilişkin
olarak ikmalen, re'sen veya idarece yapılan tarhiyatların
indirimin hesaplanacağı gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin
verilmesi gereken süreden önce kesinleşmiş yargı kararlarıyla veya Vergi
Usul Kanununun uzlaşma ya da düzeltme hükümlerine göre tamamen ortadan
kaldırılmış olması ve diğer şartların da sağlanması kaydıyla vergi indiriminden
yararlanılması mümkün olacaktır. Ancak, yapılan tarhiyatların
kesinleşmiş yargı kararları, uzlaşma veya düzeltme hükümleri ile kısmen
ortadan kaldırılması durumunda ise indirimden yararlanılamayacaktır.
Örnek: (Ç) Ltd.
Şti., 2015, 2016 ve 2017 hesap dönemlerine ilişkin tüm vergi
beyannamelerini kanuni süresi içerisinde vermiş ve bu beyannameler üzerine
tahakkuk eden vergileri kanuni süresi içerisinde ödemiştir. (Ç) Ltd. Şti.
adına Ağustos 2014 vergilendirme dönemi için katma değer vergisi yönünden
2016 yılında vergi inceleme raporu düzenlenmiş ve 120.000.- TL ikmalen KDV
tarhiyatı yapılmıştır. Ancak, söz konusu tarhiyata karşı mükellef
tarafından dava açılmış ve 13/4/2018 tarihi itibarıyla kesinleşen
yargı kararıyla tarhiyat tamamen kaldırılmıştır.
(Ç) Ltd. Şti. hakkında yapılan ve
indirimin hesaplanacağı 2017 hesap dönemine ait kurumlar vergisi
beyannamesinin verilmesi gereken süreden önce kesinleşmiş mahkeme kararıyla
tamamen kaldırılan bu tarhiyat, diğer şartların da sağlanması kaydıyla,
anılan şirketin vergi indiriminden yararlanmasına engel teşkil
etmeyecektir.
Öte yandan, (Ç) Ltd. Şti., hakkında
yapılan söz konusu tarhiyatın indirimin hesaplanacağı 2017 hesap dönemine
ait kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken süreden sonraki bir tarihte
(örneğin 4/6/2018 tarihinde) kesinleşen yargı kararıyla tamamen kaldırılmış
olması halinde 2017 hesap dönemine ait kurumlar vergisi beyannamesinin
verilmesi gereken tarih itibarıyla indirim şartlarını sağlayamadığından bu
hesap dönemine ilişkin olarak söz konusu indirimden yararlanması mümkün
bulunmamaktadır.
Ancak, (Ç) Ltd. Şti. hakkında yapılan
tarhiyatın 2017 hesap dönemine ait kurumlar vergisi beyannamesinin
verilmesi gereken süreden sonraki bir tarihte kesinleşen yargı kararıyla
tamamen kaldırılmış olması nedeniyle, söz konusu tarhiyat 2018 hesap
dönemine ilişkin olarak verilecek kurumlar vergisi beyannamesinde
indirimden yararlanılmasını etkilemeyecektir.
4.3. Vergi indiriminin hesaplanacağı
beyannamenin verildiği tarih itibarıyla vergi aslı (vergi cezaları dâhil)
1.000 Türk Lirasının üzerinde vadesi geçmiş borcunun bulunmaması
Mükelleflerin, vergi indiriminden
yararlanabilmeleri için, indirimin hesaplanacağı beyannamenin verildiği
tarih itibarıyla vergi aslı (vergi cezaları dahil) 1.000.- TL’nin
üzerinde vadesi geçmiş borçlarının bulunmaması gerekmektedir.
Söz konusu 1.000.- TL’lik borcun
hesabında Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerine verilmesi gereken
vergi beyannameleri üzerine tahakkuk eden vergi asılları ile vergi
cezalarının (vergi ziyaı cezası, usulsüzlük ve özel usulsüzlük
cezaları) toplamı dikkate alınacaktır. Söz konusu 1.000.- TL’lik borcun
hangi döneme ait olduğunun önemi bulunmamaktadır.
Örnek 1: (D)
A.Ş. 2015, 2016 ve 2017 hesap dönemlerine ilişkin tüm vergi beyannamelerini
kanuni süresi içerisinde vermiş ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden
vergileri de kanuni süresi içerisinde ödemiştir. Ancak, 2017 hesap dönemine
ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken sürenin son günü
itibarıyla beyannamesini veren ve bu tarih itibarıyla Şubat 2018
vergilendirme dönemine ilişkin 18.500.-TL vadesi geçmiş katma değer vergisi
borcu bulunan (D) A.Ş., diğer şartları sağlamış olsa da 2017 hesap
dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinde vergi indiriminden
yararlanamayacaktır.
Örnek 2: 2017
hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesini 18/4/2018 tarihinde
veren (E) Ltd. Şti.’nin bu tarih itibarıyla Kasım 2014
vergilendirme dönemine ait vadesi geçmiş 850.- TL gelir stopaj vergisi
borcu ile vadesi geçmiş 2.600.- TL motorlu taşıtlar vergisi borcu
bulunmaktadır.
Buna göre, (E) Ltd. Şti.’nin her
ne kadar toplamda 3.450.- TL vadesi geçmiş vergi borcu bulunsa da vergi
indirimi uygulamasında 1.000.- TL’lik sınırın aşılıp aşılmadığının
tespitinde sadece beyanname üzerine tahakkuk eden vergiler dikkate
alınacağından, 2.600.- TL motorlu taşıtlar vergisi borcu dikkate
alınmayacak ve 850.- TL’lik gelir stopaj vergisi borcu (E) Ltd. Şti.’nin vergi
indiriminden yararlanmasına engel teşkil etmeyecektir.
Örnek 3: 2/1/2018
tarihi itibarıyla vadesi geçmiş ve 2017 hesap dönemine ait kurumlar vergisi
beyannamesinin verilmesi gereken sürenin son günü itibarıyla ödenmemiş
2.000.- TL özel usulsüzlük cezası borcu bulunan (F) Ltd. Şti., 2017
hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinde vergi indiriminden
yararlanamayacaktır.
4.4. Vergi indiriminin hesaplanacağı
beyannamenin ait olduğu yıl ile önceki dört takvim yılında Vergi Usul
Kanununun 359 uncu maddesinde sayılan fiillerin işlenmemiş olması
Vergi indiriminin hesaplanacağı
beyannamenin ait olduğu yıl ile önceki dört takvim yılında Vergi Usul
Kanununun kaçakçılık suçlarını düzenleyen 359 uncu maddesinde sayılan
fiilleri işlediği tespit edilen mükellefler vergi indiriminden
yararlanamayacaklardır.
Örnek: Serbest
meslek erbabı Bay (G) 2015, 2016 ve 2017 takvim yıllarına ilişkin tüm vergi
beyannamelerini kanuni süresinde vermiş ve bu beyannameler üzerine tahakkuk
eden vergilerini de kanuni süresinde ödemiştir. 2017 takvim yılına
ilişkin gelir vergisi beyannamesini verdiği tarih itibarıyla hakkında 2013,
2014, 2015, 2016 ve 2017 yıllarında Vergi Usul Kanununun 359 uncu
maddesinde sayılan fiillerden herhangi birini işlediğine ilişkin bir tespit
bulunmaması ve diğer şartları da sağlaması kaydıyla, Bay (G) bu takvim
yılına ilişkin gelir vergisi beyannamesinde vergi indiriminden
yararlanabilecektir.
5. Vergi indirimi uygulaması
Vergi indirimine ilişkin şartları haiz
mükellefler, yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri üzerinden
hesaplanan gelir veya kurumlar vergisinin %5'i oranında vergi indirimi
tutarını hesaplayacaktır. Vergi indirimi tutarı, her hal ve takdirde 1
milyon Türk lirasından fazla olamayacaktır. Bu suretle hesaplanan vergi
indirimi tutarı, öncelikle bu beyannameler üzerinden ödenmesi gereken gelir
veya kurumlar vergisinden indirilebilecektir. Vergi indirimi tutarının
ödenmesi gereken vergiden fazla olması halinde ise kalan tutar, yıllık
gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihi izleyen
bir tam yıl içinde mükellefin beyanı üzerine tahakkuk eden diğer
vergilerinden mahsup edilebilecektir. Bu süre içerisinde mahsup edilemeyen
tutarlar red ve iade edilmeyecektir.
Örnek 1: Vergi
indiriminden yararlanma şartlarının tamamını sağlayan ve 2017 hesap
dönemine ait kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde hesaplanan kurumlar
vergisi 22.000.000.- TL olan (H) A.Ş.’nin bu hesap dönemine ilişkin
olarak yurtiçinde kesinti suretiyle ödemiş olduğu kurumlar vergisi tutarı
400.000.- TL’dir. (H) A.Ş. aynı döneme ilişkin olarak ayrıca 20.000.000.-
TL geçici vergi ödemiştir.
Vergi indirimi tutarı =
Hesaplanan kurumlar vergisi x İndirim oranı
=
22.000.000.- TL x 0,05
=
1.100.000.- TL
olarak hesaplanmış olsa da (H) A.Ş.’nin yararlanabileceği
vergi indirimi tutarı 1.000.000.- TL olarak dikkate alınacaktır.
Buna göre, (H) A.Ş. vergi indiriminden
aşağıdaki şekilde yararlanacaktır.
A. Hesaplanan Kurumlar Vergisi
|
22.000.000.- TL
|
B. Hesaplanan Vergi İndirimi Tutarı
|
1.000.000.- TL
|
C. Mahsup Edilecek Vergiler Toplamı
Kesinti Suretiyle Ödenen Vergi 400.000.-TL
Ödenen Geçici
Vergi 20.000.000.-TL
|
20.400.000.- TL
|
Ç. Ödenmesi Gereken Kurumlar Vergisi
(A-C)
|
1.600.000.- TL
|
D. Mahsup Edilen Vergi İndirimi Tutarı
|
1.000.000.- TL
|
E. Ödenecek Kurumlar Vergisi (Ç-D)
|
600.000.- TL
|
Örnek 2: (I)
A.Ş. 2017 hesap dönemine ilişkin olarak kanuni süresinde verdiği kurumlar
vergisi beyannamesinde beyan ettiği matrah üzerinden 100.000.-TL kurumlar
vergisi hesaplanmıştır. Vergi indiriminden yararlanma şartlarının tamamını
taşıyan (I) A.Ş.’nin 2017 hesap dönemine ait ödemiş olduğu geçici
vergi tutarı 98.000.- TL’dir.
Vergi indirim
tutarı = Hesaplanan kurumlar vergisi x İndirim oranı
=
100.000.- TL x 0,05
=
5.000.- TL
olarak hesaplanmıştır.
Buna göre, (I) A.Ş. vergi indiriminden
aşağıdaki şekilde yararlanacaktır.
A. Hesaplanan Kurumlar Vergisi
|
100.000.- TL
|
B. Hesaplanan Vergi İndirimi Tutarı
|
5.000.- TL
|
C. Mahsup Edilecek Vergiler Toplamı
Ödenen Geçici Vergi 98.000.-TL
|
98.000.- TL
|
Ç. Ödenmesi Gereken Kurumlar Vergisi
(A-C)
|
2.000.- TL
|
D. Mahsup Edilen Vergi İndirimi Tutarı
|
2.000.- TL
|
E. Ödenecek Kurumlar Vergisi (Ç-D)
|
0.- TL
|
F. Devreden Vergi İndirimi Tutarı (B-D)
|
3.000.- TL
|
Kurumlar vergisi beyannamesi üzerinden
indirilemeyen 3.000.- TL’lik vergi indirimi tutarı, 2017 hesap dönemine
ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihi izleyen
bir tam yıl içerisinde (25/4/2019tarihine kadar), mükellefin beyanı üzerine
tahakkuk eden diğer vergilerinden mahsup edilebilecektir. (I) A.Ş.
tarafından bu süre içerisinde mahsup edilemeyen vergi indirimi tutarları
ise red ve iade olunmayacaktır.
6. Ticari, zirai veya mesleki kazancın
diğer gelir unsurlarıyla birlikte beyan edilmesi durumunda mükelleflerin
yararlanabileceği vergi indirim tutarının tespiti
Ticari, zirai veya mesleki kazancın diğer
gelir unsurlarıyla birlikte beyan edilmesi durumunda, gelir vergisi
mükelleflerinin yararlanacağı vergi indirimi tutarı, ticari, zirai veya
mesleki faaliyet nedeniyle beyan edilen kazançların toplam gelir vergisi matrahı
içerisindeki oranı dikkate alınmak suretiyle hesaplanan gelir vergisi esas
alınarak tespit edilecektir.
Örnek: Vergi
indiriminden yararlanma şartlarının tamamını taşıyan Bayan (İ), 2017 takvim
yılında; 280.000.- TL ticari kazanç, 70.000.- TL de alacak faizi elde
etmiştir. Bayan (İ) bu dönemde 42.000.- TL geçici vergi ödemiştir.
Buna göre, Bayan (İ) vergi indiriminden
aşağıdaki şekilde yararlanacaktır.
A. Ticari Kazanç
|
280.000- TL
|
B. Menkul Sermaye İradı
|
70.000- TL
|
C. Gelir Vergisi Matrahı (A+B)
|
350.000- TL
|
Ç. Hesaplanan Gelir Vergisi
|
114.150- TL
|
D. Ticari Kazanç / Gelir Vergisi
Matrahı (A/C)
|
0,80
|
E. Hesaplanan Gelir Vergisinin Ticari
Kazanca İsabet Eden Kısmı (Ç x D)
|
91.320- TL
|
F. Hesaplanan Vergi İndirimi Tutarı (E
x % 5)
|
4.566- TL
|
G. Mahsup Edilecek Vergiler Toplamı
Ödenen Geçici Vergi 42.000.-TL
|
42.000- TL
|
Ğ. Ödenmesi Gereken Gelir Vergisi (Ç -
G)
|
72.150- TL
|
H. Vergi İndirimi Tutarı
|
4.566- TL
|
I. Ödenecek Gelir Vergisi (Ğ - H)
|
67.584.-TL
|
7. Şartların ihlali halinde yapılacak
işlemler
7.1. Vergi
indiriminden yararlanan mükelleflerin, şartları taşımadığının sonradan
tespiti halinde ilgili vergilendirme döneminde indirim uygulaması
dolayısıyla ödenmeyen vergiler vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın
tarh edilir.
Örnek 1: Serbest
meslek erbabı Bay (J), 2017 takvim yılına ilişkin gelir vergisi
beyannamesinde 12.000.-TL vergi indirimi tutarı hesaplamış ve bu indirim
tutarının tamamından yararlanarak 20.000. -TL gelir vergisi ödemiştir.
Ancak, Bay (J), 2017 takvim yılına ilişkin
gelir vergisi beyannamesi üzerine tahakkuk eden gelir vergisinin ilk
taksitini 31/3/2018 tarihinde ödemiş olmasına rağmen Temmuz
ayında ödenmesi gereken ikinci taksiti kanuni süresi içerisinde
ödememiştir.
Bu durumda, Bay (J) 2017 takvim yılına
ilişkin gelir vergisi beyannamesini kanuni süresi içerisinde vermiş olsa da
bu beyanname üzerine tahakkuk eden gelir vergisinin ikinci taksitini kanuni
süresi içerisinde ödemediğinden, vergi indirimi dolayısıyla ödemediği
vergiler vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın tarh edilecektir.
7.2. İndirimin
hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl ile bu yıldan önceki son iki
yılda herhangi bir vergiye ilişkin beyanın gerçek durumu yansıtmadığının,
indirimden yararlanıldıktan sonra tespiti üzerine, yapılan tarhiyatların
kesinleşmesi halinde indirim uygulaması dolayısıyla ödenmeyen vergiler
vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın tarh edilir.
Dolayısıyla, indirimin hesaplandığı
beyannamenin ait olduğu yıl ile bu yıldan önceki son iki yılda herhangi bir
vergiye ilişkin beyanın gerçek durumu yansıtmadığının, vergi indiriminden
yararlanıldıktan sonra tespit edilmesi nedeniyle beyana tabi vergi türleri
itibarıyla ikmalen, resen veya idarece tarhiyat yapılması ve bu
tarhiyatların kesinleşmesi durumunda, indirim nedeniyle ödenmeyen vergiler
vergi ziyaı uygulanmaksızın tarh edilecektir. Vergi indirimi
uygulamasında kesinleşmeden maksat, tarh edilen vergi ile kesilen cezaların
idari yargı mercileri nezdinde dava konusu yapılmaması veya dava konusu
edilmesi neticesinde tüm olağan kanun yollarının tüketilmesiyle uygun
bulunmak suretiyle kesinleşmesidir.
Bu takdirde, indirim uygulaması
dolayısıyla ödenmeyen vergiler açısından zamanaşımı, yapılan tarhiyatın
kesinleştiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren
başlayacaktır.
Örnek 2: (K)
Ltd. Şti., 25/4/2018 tarihinde vermiş olduğu 2017 hesap dönemine
ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinde vergi indiriminden yararlanmış ve
bu beyanname üzerine tahakkuk eden vergileri 30/4/2018 tarihinde ödemiştir.
Ancak, Ağustos 2016 vergilendirme dönemi
için katma değer vergisi yönünden 26/10/2018 tarihinde (K) Ltd.
Şti. adına vergi inceleme raporu düzenlenmiş ve 200.000.- TL ikmalen KDV
tarhiyatı yapılmıştır.
(K) Ltd. Şti. vergi inceleme raporuna
istinaden yapılan tarhiyatı dava konusu etmiş ve dava mükellef aleyhine
sonuçlanarak 5/3/2020 tarihinde kesinleşmiştir.
Buna göre, (K) Ltd. Şti.’nin 2017
hesap dönemi kurumlar vergisi beyannamesinde yararlanmış olduğu vergi
indirimi tutarı dolayısıyla ödemediği kurumlar vergisi tutarı, tarhiyatın
kesinleştiği tarih itibarıyla (5/3/2020 tarihinde) vergi ziyaı cezası
uygulanmaksızın tarh edilecektir.
Yürürlük
Bu Tebliğ 1/1/2018 tarihinden
itibaren verilmesi gereken yıllık gelir veya kurumlar vergisi
beyannamelerinde uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı
yürütür.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder