MADDE 1 – 30/6/2007
tarihli ve 26568 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği Seri:
A Sıra No: 1’in Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “II. İhtiyati Haciz” başlıklı
bölümünün (11) numaralı alt bölümünde yer alan;
a) “7” ibareleri “15” şeklinde değiştirilmiştir.
b) Dördüncü paragraftan sonra gelmek üzere “İhtiyati
haciz işlemleri ile ilgili olarak açılan davalarda, mahkemelerce ihtiyati
haczin kaldırılmasına karar verilmesi halinde, bu kararın kesinleşmesi
beklenilmeksizin, kararın gereklerine göre işlem tesis edilmesi icap
etmektedir.” paragrafı eklenmiştir.
c) Beşinci ve altıncı paragraflar yürürlükten
kaldırılmıştır.
ç) Yedinci paragraf “İhtiyati hacze karşı dava
açılmadığı halde, bu haczin dayanağı olan tarhiyata karşı açılmış davada
mahkemece tarhiyatın kısmen veya tamamen terkinine yönelik karar verilmesi
halinde, bu tarhiyata ilişkin ihtiyati haczin, mahkemece terkinine karar
verilen tutarlar dikkate alınarak kaldırılması gerekmektedir.” şeklinde
değiştirilmiştir.
d) Sekizinci paragrafta yer alan “ve terkin kararının
kesinleşmesi şartıyla” ibaresi “durumunda” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2 – Aynı Tebliğin
Birinci Kısım, İkinci Bölümünün “V. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak
İşlemler ile İşlem Yapanların Sorumlulukları” başlıklı bölümü aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“1. 6183 sayılı Kanunun 28/11/2017 tarihli ve
7061 sayılı Bazı Vergi Kanunları ile Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 7 nci maddesiyle değişen ve 1/1/2018 tarihi itibarıyla
yürürlüğe giren 22/A maddesinde “Maliye Bakanı, aşağıdaki ödeme ve işlemlerde,
Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine vadesi geçmiş borcun bulunmadığına
ilişkin belge aranılması ve yapılacak ödemelerden istihkak sahiplerinin amme
borçlarının kesilerek ilgili tahsil dairesine aktarılması zorunluluğu ile
kesintilere asgari tutar ve oran getirmeye, kapsama girecek amme alacaklarını
tür, tutar, ödeme ve işlemler itibarıyla topluca veya ayrı ayrı tespit etmeye,
zorunluluk getirilen ödeme ve işlemlerde hangi hallerde bu zorunluluğun
aranılmayacağını ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
1. 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi
ve Kontrol Kanununa tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermaye
işletmelerinin yapacağı her türlü ödemelerde,
2. 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
kapsamına giren kurumlar ile kamu tüzel kişiliğini haiz kurum ve kuruluşların
(meslekî kuruluşlar ve vakıf yüksek öğretim kurumları hariç) mal veya hizmet
alımları ile yapım işleri nedeniyle hak sahiplerine yapacakları ödemelerde,
3. Kanun, kararname ve diğer mevzuatla nakdi olarak
sağlanan Devlet yardımları, teşvikler ve destekler nedeniyle yapılacak
ödemelerde,
4. 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa ekli
tarifelerde yer alan ticaret sicil harçlarından kayıt ve tescil harçları, noter
harçlarından senet, mukavelename ve kâğıtlardan alınan harçlar, tapu ve
kadastro harçlarından tapu işlemlerine ilişkin alınan harçlar, gemi ve liman
harçları ile (8) sayılı tarifeye konu harçlar (diploma harçları hariç) ve
trafik harçlarına mevzu işlemlerde,
5. 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri
Kanununda yer alan bina inşaat harcı ve yapı kullanma izin harcına mevzu
işlemlerde.
Bu madde kapsamında zorunluluk getirilen ödemelere
ilişkin olarak işçi ücreti alacakları hariç olmak üzere, yapılacak her türlü
devir, temlik ve el değiştirme, Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine
vadesi geçmiş borcu karşılayacak kısım ayrıldıktan sonra kalan kısım üzerinde
hüküm ifade eder. Şu kadar ki bu hükmün uygulanmasında diğer kamu idarelerinin
alacaklarına karşılık kesinti yapılması gereken hallerde kesinti tutarı
garameten taksim olunur.
Takibata selahiyetli tahsil dairesince, bu madde
kapsamında getirilen zorunluluğa rağmen borcun olmadığına dair belgeyi
aramaksızın ödeme yapanlara ve işlem tesis eden kurum ve kuruluşlara dört bin
Türk lirası idari para cezası verilir. İdari para cezası, ilgilisine tebliğ
tarihinden itibaren bir ay içinde ödenir. İdari para cezasına karşı tebliğ
tarihini takip eden otuz gün içinde idare mahkemesinde dava açılabilir.” hükmü
yer almaktadır.
Madde hükmü ile bazı ödeme ve işlemler sırasında
Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerine vadesi geçmiş borcun bulunmadığına
ilişkin belge aranılması zorunluluğu getirmeye Maliye Bakanı yetkili kılınmaktadır.
2. Zorunluluk Getirilen Ödeme ve İşlemler
Maddenin Maliye Bakanına verdiği yetkiye istinaden;
a) 1/1/2018 tarihinden itibaren uygulanmak
üzere,
i) 5018 sayılı Kanuna
tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermaye işletmelerinin,
kaynağına bakılmaksızın hak sahiplerine 2.000,- liranın üzerinde;
- Bu Tebliğ ekinde yer alan liste (EK-11),
- (EK-11)’de sayılanlar dışında kalan ancak 4734 sayılı
Kamu İhale Kanuna göre mal ve hizmet alımları ile yapım işleri (istisnalar
dahil),
- Mahkeme ilamları veya icra emirleri,
- 26/12/1931 tarihli ve 1905 sayılı Menkul ve Gayri
Menkul Emval ile Bunların İntifa Haklarının ve Daimi Vergilerin Mektumlarını
Haber Verenlere Verilecek İkramiyelere Dair Kanun,
- 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında
Kanun,
kapsamında yapacakları ödemeler sırasında hak
sahiplerinin,
ii) 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu kapsamına giren kurumların, mal veya hizmet alımları ile yapım işleri
nedeniyle 2.000,- liranın üzerinde yapacakları ödemeler sırasında hak
sahiplerinin,
iii) 5018 sayılı Kanuna
tabi olmayan ve 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunmayan kamu tüzel kişiliğini
haiz kurum ve kuruluşların (meslekî kuruluşlar ve vakıf yükseköğretim kurumları
hariç) mal veya hizmet alımları ile yapım işleri nedeniyle 2.000,- liranın
üzerinde yapacakları ödemeler sırasında hak sahiplerinin,
iv) Kanun, kararname ve
diğer mevzuatla nakdi olarak sağlanan Devlet yardımları, teşvikler ve destekler
nedeniyle kurumların 2.000,- liranın üzerinde yapacakları ödemeler sırasında
ilgililerin,
v) 492 sayılı Harçlar
Kanununa ekli “İmtiyazname, Ruhsatname ve Diploma Harçları” başlıklı (8) sayılı
tarifenin “VI-Meslek erbabına verilecek tezkere, vesika ve ruhsatnamelerden
alınacak harçlar:” bölümünün (16) numaralı alt bölümüne konu, silah taşıma ve
bulundurma vesikaları ile yivsiz tüfek ruhsatnameleri talepleri (10/7/1953
tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (1), (2), (3), (4) ve (6) numaralı
bentleri ile 21/3/1991 tarihli ve 91/1779 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentlerinde
sayılanların talepleri hariç) üzerine yapılacak işlemler sırasında ilgililerin,
Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerine vadesi geçmiş borçlarının
bulunmadığına ilişkin vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılması
zorunluluğu getirilmiştir.
Ancak;
- Eğitim ve öğretime yönelik burs ve diğer
adlarla yapılan ödemelerde,
- 6183 sayılı Kanunun 70 inci maddesi
gereğince haczedilemeyen ödemelerde,
- 6183 sayılı Kanunun 105 inci maddesinde
sayılan tabii afetlere maruz kalanlara yapılan Devlet yardımı, teşvik ve destek
ödemelerinde,
- Bütçelerine mahalli idarelerin katkıda
bulunduğu kuruluşların proje ve faaliyetleri karşılığında mahalli idarelere
sağladığı destek ödemelerinde,
- Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından,
her çeşit gençlik ve spor tesisi ile eğitim ve öğretim kurumlarının yapılması,
yaptırılması, kiralanması, onarım ve bakımlarının yapılması, yarım kalan
tesislerin tamamlanması ve tefrişatı için mahalli idarelere (il özel idareleri,
belediyeler ve köyler) verilen mali katkı kapsamında nakdi olarak yapılacak
ödemelerde,
- Su alımı ödemelerinde,
- Abonelik ücretleri, posta ve telgraf
giderleri, ihale usulü dışında yapılan haberleşme alımı ödemelerinde,
- İhale usulü dışında yapılan enerji (yakacak
ve elektrik) alımı ödemelerinde,
bu zorunluluk aranılmayacaktır.
3. 4/6/1985 tarihli ve
3213 sayılı Maden Kanununun;
- 13 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında “Ruhsat
birleştirme, izin alanı değişikliği, ihale, küçük alanların ihalesi, devir
talepleri, işletme ruhsatı ve süre uzatımı taleplerinde işletme ruhsat taban
bedelinin genel bütçeye yatırıldığına dair belge ve 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ile müracaat
edilir. I. Grup (a) bendi madenlerde ise büyükşehir belediyesi dışındaki
illerde il özel idaresi hesabına gelir kaydedilmek üzere yatırıldığına dair
belge ve 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun
bulunmadığına ilişkin belge ile müracaat edilir.” hükmü,
- 24 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında “I.
Grup (b) bendi ve II. Grup (a) ve (c) bendi madenler için ihale bedelinin
yatırılmasından itibaren iki ay içinde, diğer maden grupları için arama ruhsat
süresi sonuna kadar, yetkilendirilmiş tüzel kişilerce maden mühendisinin
sorumluluğunda hazırlanmış işletme projesi ruhsat sahibi tarafından Genel
Müdürlüğe verilir. Proje ile birlikte projenin uygulanabilmesi için gerekli
olan mali yeterliliğine ilişkin belgeler ve genel bütçeye gelir kaydedilmek
üzere ilgili muhasebe birimi hesabına işletme ruhsat taban bedelinin
yatırıldığına dair belgenin Genel Müdürlüğe verilmesi zorunludur. Aksi hâlde
talep reddedilir.
Projedeki teknik eksiklikler, 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ve işletme
ruhsat bedeli yapılan bildirimden itibaren üç ay içinde tamamlanır…” hükmü,
yer almaktadır.
Bu hükümler çerçevesinde, madenlere ilişkin ruhsat
birleştirme, izin alanı değişikliği, ihale, küçük alanların ihalesi, devir
talepleri, işletme ruhsatı ve süre uzatımı talepleri ile ruhsat sahibi
tarafından sunulan projedeki eksikliklerin tamamlanmasında, 6183 sayılı Kanunun
22/A maddesi kapsamında ilgililerden vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin
belge aranılması gerekmektedir.
4. 6183 sayılı Kanunun
22/A maddesi kapsamına girecek amme alacaklarını tür, tutar ve işlemler
itibarıyla topluca veya ayrı ayrı tespit etmeye, zorunluluk getirilen
işlemlerde hangi hallerde bu zorunluluğun aranılmayacağını belirlemeye Maliye
Bakanı yetkili kılınmıştır.
Bu yetkiye istinaden “vadesi geçmiş borç” olarak madde
kapsamına giren amme alacakları;
i) Tür olarak; yıllık
gelir, yıllık kurumlar, katma değer, özel tüketim, özel iletişim, motorlu
taşıtlar, şans oyunları, damga, banka ve sigorta muameleleri vergileri, gelir
ve kurumlar vergisine ilişkin tevkifatlar ve geçici vergiler ile harçlar ve bu
alacaklara ilişkin vergi ziyaı cezaları, gecikme zam ve faizleri,
ii) Tutar olarak; kapsama
giren amme alacaklarının toplam 2.000,- lirayı aşan tutarı,
şeklinde belirlenmiştir.
Tahsil dairelerince vadesi geçmiş borç durumunu gösterir
belge tanzimi sırasında, borçlunun belirlenmiş alacak türlerinden vadesi
geçtiği halde ödenmemiş bir borcu bulunup bulunmadığı araştırılacak ve vadesi
geçtiği halde ödenmemiş borçlar, tutarları ile birlikte talep edilen belgede
gösterilecektir.
Vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge arama
zorunluluğu getirilen kurum ve kuruluşlarca yapılacak ödeme/işlemler sırasında,
tahsil dairelerinin verdiği bilgiye istinaden kapsama giren alacak türlerinin
toplam tutarının 2.000,- lirayı aşmaması halinde, borcun bulunmadığı kabul
edilerek gerekli ödeme/işlemler yapılacaktır.
Vadesi geçtiği halde ödenmemiş borç bulunmakla birlikte,
yargı mercilerince amme alacağının takibinin durdurulmasına karar verilmesi
veya takibin kanunen durdurulması gereken diğer hallerde kapsama giren tür ve
tutarda borç bulunmasına rağmen vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge
“ödeme/işlem yapılmasına muvafakat edildiğini” belirten bir ifadeyle tanzim
edilerek verilecektir.
Tecil edilmiş amme alacakları, tecil şartlarına uygun olarak
ödendiği müddetçe vadesi geçmiş borç olarak dikkate alınmayacaktır. Ancak, bu
Tebliğin Birinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “I.Tecil” başlıklı bölümünün (9)
numaralı alt bölümünün (e) paragrafında yapılan açıklamalar da dikkate alınarak
belge verilecektir.
Vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge talep eden
borçlulara, başvuracakları tahsil dairesi tarafından, kapsama giren alacak
türleri açısından bağlı olunan veya daha önce mükellefiyet kaydı bulunan tahsil
dairelerinden temin edilen bilgiler de dikkate alınarak belge verilecektir.
Bu Tebliğ ile tür olarak belirlenen amme alacaklarından
mükellefiyet kaydı bulunmayanlar, herhangi bir tahsil dairesinden söz konusu
alacaklardan mükellefiyet kayıtlarının olmadığına ilişkin belgeyi almaları
halinde vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılmaksızın gerekli
ödeme/işlem yapılacaktır.
Bu belgeler, tanzim edildikleri tarihten itibaren 15 gün
geçerlidir.
Gelir İdaresi Başkanlığınca söz konusu belgelerin
elektronik ortamda verilmesi ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca bu
belgelerin teyidinin elektronik ortamda yapılabilmesi halinde aynı esaslar
geçerli olacaktır.
Madde kapsamına giren ödemeyi/işlemi gerçekleştirecek
olan kamu kurum ve kuruluşlarınca, vadesi geçmiş borç durumunu gösterir
belgenin Gelir İdaresi Başkanlığından elektronik ortamda temin edilmesi
durumunda, ödemeye/işleme taraf olandan ayrıca belge talep edilmeyecektir.
5. 6183 sayılı Kanunun
22/A maddesi uyarınca vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılması
zorunluluğu getirilen ödeme/işlemler ile ilgili olarak ayrıca aşağıdaki
açıklamaların dikkate alınması gerekmektedir.
5.1. Tebliğin bu bölümünün
“2/a-i” alt bölümünde belirtilen ödemeler sırasında;
a) 5018 sayılı Kanuna ekli I, II, III ve IV sayılı
cetvellerde belirtilen idareler,
b) Belediyeler, il özel idareleri ile bunlara bağlı veya
bunların kurdukları veya üye oldukları birlik ve idareler,
c) (a) ve (b)’de yer verilen kamu idarelerine
bağlı döner sermaye işletmeleri,
tarafından vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgenin
aranılması gerekmektedir.
5.2. 4734 sayılı Kanun
kapsamına giren kurumların, mal veya hizmet alımları ile yapım işleri nedeniyle
hak sahiplerine yapacakları ödemeler sırasında vadesi geçmiş borç durumunu
gösterir belgenin aranılması gerekmektedir.
4734 sayılı Kanun kapsamında olan idareler Kanunun 2 nci
maddesinde aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
- Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile
özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı;
döner sermayeli kuruluşlar, birlikler (meslekî kuruluş şeklinde faaliyet
gösterenler ile bunların üst kuruluşları hariç) ve tüzel kişiler.
- Kamu iktisadi kuruluşları ile iktisadi
devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüsleri.
- Sosyal güvenlik kuruluşları, fonlar, özel
kanunlarla kurulmuş ve kendilerine kamu görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip
kuruluşlar (meslekî kuruluşlar ve vakıf yükseköğretim kurumları hariç) ile
bağımsız bütçeli kuruluşlar.
- Yukarıda belirtilenlerin doğrudan veya
dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip
bulundukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme ve şirketler.
- Yapım ihalelerine münhasır olmak üzere,
15/11/2000 tarihli ve 4603 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye
Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında
Kanun kapsamındaki bankalar ile bu bankaların doğrudan veya dolaylı olarak
birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları
şirketler.
Belirtilen bu kurumlar, gerek 4734 sayılı Kanun kapsamında
(istisnalar dahil) gerekse bu Kanun dışında yapacakları her türlü mal veya
hizmet alımları ile yapım işleri için yapacakları ödemeler sırasında vadesi
geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi arayacaklardır. Ancak, 4603 sayılı Kanun
kapsamındaki bankalar ile bu bankaların doğrudan veya dolaylı olarak birlikte
ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları şirketler
münhasıran yapım ihaleleri nedeniyle 22/A maddesi kapsamında belge
arayacaklardır.
5.3. 5018 sayılı Kanuna
tabi olmayan ve 4734 sayılı Kanun kapsamına girmeyen, Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonu ile Kalkınma Ajansları gibi kamu tüzel kişiliğini haiz kurum ve
kuruluşların (meslekî kuruluşlar ve vakıf yükseköğretim kurumları hariç) mal
veya hizmet alımları ile yapım işleri nedeniyle hak sahiplerine yapacakları
ödemeler sırasında vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi aramaları
gerekmektedir.
5.4. 6183 sayılı Kanunun
22/A maddesi uyarınca, kaynağına bakılmaksızın kanun, kararname ve diğer
mevzuatla düzenlenmiş olan ve sadece nakdi olarak ödenen Devlet yardımları,
teşvikler ve destekleri ödeyecek olan kurum ve kuruluşlarca bu ödemeler yapılmadan
önce ilgililerden vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılacaktır.
Madde kapsamında zorunluluk getirilen bu tür ödemeleri
bankalar aracılığı ile yapan kurumlar, bu tutarları ilgilisine ödenmek üzere
bankaya göndermeden önce vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi
arayacaklardır.
5.5. Tebliğin bu bölümünün “5.1.”, “5.2.”, “5.3.” ve
“5.4.” alt bölümlerinde belirtilen kurum ve kuruluşların, hak sahiplerine ödeme
yapmadan önce vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi aramaları
gerekmektedir.
6183 sayılı Kanunun 22/A maddesinin Maliye Bakanına
verdiği “yapılacak ödemelerden istihkak sahiplerinin amme borçlarının kesilerek
ilgili tahsil dairesine aktarılması zorunluluğu getirme” yetkisine istinaden,
Tebliğin bu bölümünün “4/i” alt bölümünde belirlenen alacak türlerinden yine
aynı bölümün “4/ii” alt bölümünde belirlenen tutarın üzerinde vadesi geçmiş
borcun bulunması halinde, borçlunun talebinin bulunup bulunmadığına
bakılmaksızın ödenecek tutardan, vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgede
belirtilen borç tutarını aşmamak üzere kesinti yapılarak ilgili tahsil dairesi
hesabına aktarılması zorunluluğu getirilmiştir.
Maliye Bakanlığına bağlı birden fazla tahsil dairesine
borcun bulunması durumunda, kesinti tutarı vadesi geçmiş borç durumunu gösterir
belgeyi düzenleyen tahsil dairesinin hesabına aktarılacaktır.
Kesinti tutarının aktarıldığı tahsil dairesi, bu tutarın
hak sahibinin borçlarına mahsup edilmesini sağlayacaktır. Kesinti tutarının
tahsil dairelerine olan borç toplamından az olması halinde, kesinti tutarı
tahsil daireleri arasında garameten taksim edilecektir.
Diğer taraftan, vadesi geçmiş borç durumunu gösterir
belgenin aranılmasını gerektiren ödemelere ilişkin olarak işçi ücreti
alacakları hariç olmak üzere, hak sahibi tarafından yapılacak her türlü devir,
temlik ve el değiştirme, tahsil dairelerine vadesi geçmiş borcu karşılayacak
kısım ayrıldıktan sonra kalan kısım üzerinde hüküm ifade edecektir.
Dolayısıyla, hak sahipleri tarafından söz konusu
ödemelere ilişkin olarak devir, temlik ve el değiştirme işlemi yapılmış olsa
dahi ödenecek tutardan borç tutarı kadar kesinti yapılarak ilgili tahsil
dairesi hesabına aktarılacaktır.
Ayrıca, kurum ve kuruluşlarca hak sahiplerine yapılacak
ödemeden diğer kamu idarelerinin alacaklarına karşılık da kesinti yapılması
gereken hallerde, kesinti tutarı tahsil daireleri ile diğer kamu idareleri
arasında garameten taksim edilerek tahsil dairelerine ve ilgili idareye
aktarılacaktır.
Öte yandan, kurum ve kuruluşlarca hak sahiplerine
ödenecek tutar üzerine 2004 sayılı Kanun veya 6183 sayılı Kanuna göre haciz
tatbik edilmiş olması halinde, hacze konu tutar düşüldükten sonra kalan tutar,
kesintiye esas tutar olarak dikkate alınacaktır. Ancak, yapılacak ödemelerden
kesinti yoluyla tahsil dairelerine aktarım yapılacak olması, amme alacağının
takibine engel teşkil etmemektedir.
Kesinti yapan kurum;
- Genel bütçeli idare ise muhasebe işlem
fişinin düzenlendiği tarihte,
- Genel bütçe dışında bir idare ise kesilen
tutarın tahsil dairesi hesaplarına aktarıldığı tarihte,
ödeme yapılmış sayılacağından, bu tarihler dikkate
alınarak amme alacağına 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre gecikme
zammı hesaplanacaktır.
Vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgenin; 5018
sayılı Kanun kapsamına giren kurumların muhasebe birimlerince, diğer kurumların
ödemeyi yapacak birimlerince aranılması gerekmektedir.
Amme alacağına ilişkin kesintiye yönelik yapılan
düzenlemeler, münhasıran 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesine göre aranılacak
vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge için geçerli olduğundan, muhtelif
mevzuat kapsamında tahsil dairelerince düzenlenecek vadesi geçmiş borcu
gösterir belgelerde belirtilen amme borçları için uygulanmayacaktır.
5.6. Tebliğin bu bölümünün
“2/a-v” alt bölümünde belirtilen işlemler sırasında ilgili kurumlar vadesi
geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi arayacaktır. Tebliğin bu bölümünün “4/ii”
alt bölümünde belirlenen tutarın üzerinde vadesi geçmiş borcun bulunması
halinde, ilgililerce talep edilen silah taşıma ve bulundurma vesikaları ile
yivsiz tüfek ruhsatnameleri verilmeyecektir.
5.7. Vadesi geçmiş borç
durumunu gösterir belgenin aranılmasını gerektiren durumlarda, hak sahiplerinin/ilgililerin
tahsil dairesine olan borçlarını ödemesi veya sair sebeplerle kendisine
yapılması gereken ödemenin/işlemin yapılmasını engelleyen durumun kalkması
üzerine, yeni alınacak belgeye göre ilgili kurum ve kuruluşlar gerekli
ödemeyi/işlemi yapabileceklerdir.
6. Bu Tebliğ ile
zorunluluk getirilen vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi aramadan
ödeme yapanlara ve işlem tesis eden kurum ve kuruluşlara, borçlunun bağlı
olduğu takibe salahiyetli tahsil dairesince idari para cezası tatbik edilecektir.
6.1. 6183 sayılı Kanunun
22/A maddesi kapsamında, 7061 sayılı Kanun ile yapılan değişiklik öncesi
dönemler dahil, uygulanacak idari para cezası tutarları yıllar itibarıyla
aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Yıllar
|
İdari Para Cezası Tutarı (Lira)
|
2008
|
2.000,-
|
2009
|
2.240,-
|
2010
|
2.289,-
|
2011
|
2.465,-
|
2012
|
2.717,-
|
2013
|
2.928,-
|
2014
|
3.043,-
|
2015
|
3.350,-
|
2016
|
3.536,-
|
2017
|
3.671,-
|
2018
|
4.000,-
|
6.2. Bu Tebliğ ile
zorunluluk getirilen vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi aramadan
ödeme yapanlara ve işlem tesis edenlere verilecek idari para cezaları hakkında
30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanacaktır.
5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesi gereğince, bu idari
para cezası her yıl 213 sayılı Kanunun mükerrer 298 inci maddesine göre
belirlenen yeniden değerleme oranına göre arttırılacaktır.
Buna göre, vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgeyi
aramadan ödeme yapanlara ve işlem tesis eden kurum ve kuruluşlara, her bir
ödeme/işlem için ayrı ayrı olmak üzere belgenin aranılması gereken yılda
uygulanacak olan idari para cezası tutarı esas alınarak idari para cezası
tatbik edilecektir.
6183 sayılı Kanunun 22/A maddesine göre verilen idari
para cezasının, ilgilisine tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde ödenmesi
gerekmektedir.
İdari para cezasına karşı tebliğ tarihini takip eden otuz
gün içinde idare mahkemesinde dava açılması mümkündür.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin
Birinci Kısım, İkinci Bölümünün “V. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak
İşlemler ile İşlem Yapanların Sorumlulukları” başlıklı bölümünden sonra gelmek
üzere “VI. Tahsil Edilen Amme Alacaklarından Yapılacak Reddiyat Sebebiyle
Mahsuplar” başlıklı aşağıdaki bölüm eklenmiş ve sonraki bölüm başlıklarının
numaraları buna göre teselsül ettirilmiştir.
“VI. Tahsil Edilen Amme Alacaklarından
Yapılacak Reddiyat Sebebiyle Mahsuplar
6183 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasında
“Tahsil edilip de kanuni sebeplerle reddi icabeden amme alacakları, istihkak
sahiplerinin reddiyatı yapacak olan amme idaresine olan muaccel borçlarına
mahsup edilmek suretiyle reddolunur.” hükmü yer almaktadır.
Bu hükme göre, tahsil edildikten sonra kanuni sebeplerle
iadesi gereken amme alacağının, hak sahibinin amme idaresine muacceliyet
kazanmış borcunun bulunması halinde bu borca mahsup edilmek suretiyle red ve
iade edilmesi gerekmektedir.
Diğer taraftan, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel
Sağlık Sigortası Kanununun 7061 sayılı Kanunun 87 nci maddesi ile değişik 88
inci maddesinin onaltıncı fıkrasında “6183 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine
göre Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince reddiyat yapılması durumunda
anılan maddenin birinci fıkrasına göre yapılacak mahsuptan sonra Kurumun prim
ve diğer alacaklarından muaccel olanlara mahsup yapılır. Kurumun tahsil ettiği
prim ve diğer alacaklardan reddi icap edenler, istihkak sahiplerinin Kuruma
olan muaccel borçlarına mahsubundan sonra Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine olan muaccel borçlara mahsup edilmek üzere reddolunur. Bu suretle
yapılan ödemelerde, reddedilen tutarın Kuruma ve/veya alacaklı tahsil
dairesinin hesabına geçtiği tarihte ödeme yapılmış sayılır. Bu fıkranın
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ile Kurum tarafından
müştereken belirlenir.” hükmü yer almaktadır.
Bu hükme göre, tahsil edildikten sonra kanuni sebeplerle
nakden reddi icabeden alacaklara ilişkin reddiyatın Maliye Bakanlığına bağlı
tahsil dairelerince yapılacağı hallerde;
- öncelikle borçlunun Maliye Bakanlığına bağlı tüm tahsil
dairelerine olan muaccel borçlarına mahsup yapılması,
- mahsup sonrası kalan bir tutarın bulunması halinde bu
tutarın, borçlunun alacaklı amme idaresi olan Devletin gümrük mevzuatından
doğan amme alacaklarını takiple görevli Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bağlı
tahsil dairelerine bulunan muaccel borçlarına mahsup edilmesi,
- bu mahsup sonrasında da iadesi gereken bir tutarın
bulunması halinde borçlunun Sosyal Güvenlik Kurumuna (SGK) olan ve 6183 sayılı
Kanuna göre takip edilen muaccel prim ve diğer borçlarına ödenmek üzere SGK’ya
aktarılması,
gerekmektedir.
Ayrıca, reddiyata konu alacağa ilişkin devir, temlik, el
değiştirme ve haciz işlemleri 6183 sayılı Kanunun 23 üncü ve 5510 sayılı
Kanunun 88 inci maddelerinin yukarıdaki hükümleri uygulandıktan sonra ve nakden
iadeye konu bir tutarın bulunması halinde hüküm ifade edecektir.
Öte yandan, SGK tarafından iade edilecek bir alacağın
bulunması durumunda, SGK muaccel alacaklarına mahsup yaptıktan sonra kalan bir
tutar olması halinde bu tutarı, borçlunun Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine olan muaccel borçlarına mahsup edilmek üzere ilgili tahsil
dairesine aktaracaktır. Alacaklı tahsil dairesinin birden fazla olması
durumunda SGK tarafından aktarılacak tutar alacaklı tahsil dairelerinden
herhangi birisinin banka hesabına gönderilecektir. Banka hesabına para
aktarılan tahsil dairesince, aktarılan tutar alacaklı tahsil daireleri arasında
garameten taksim edilecektir. Bu suretle yapılan ödemelerde, ödeme tarihi,
paranın tahsil dairesinin hesabına geçtiği tarih olacaktır.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin
Birinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “I. Ödeme Zamanı” başlıklı bölümünün (6) numaralı
alt bölümüne dördüncü paragraftan sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiş
ve bu alt bölümün mevcut altıncı ile yedinci paragrafları yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Ayrıca, süresinde tahakkuk ettirilmeyen Devlet hakkı ve
bu alacak üzerinden hesaplanan faizin bir ay içinde ödenmesi için Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından borçluya bir tebligat yapılacaktır.
Verilen süre içinde ödenmeyen Devlet hakkı ve faiz alacakları anılan Bakanlığın
bildirimi üzerine ilgili tahsil dairesince, Devlet hakkı alacağının aslına vade
tarihinden tahsil edildiği tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanuna göre
gecikme zammı hesaplanarak takip ve tahsil edilecektir.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin
Birinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “IV. Hususi (Özel) Ödeme Şekilleri” başlıklı
bölümünde yer alan (5) numaralı alt bölümünün ikinci paragrafının ilk cümlesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 6 – Aynı Tebliğin
Birinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “I. Tecil” başlıklı bölümünün;
a) (9) numaralı alt bölümünün (i) bölümü “i) Tecil
yetkisini kullanan tarafından uygun görülen ödeme planında, taksitlerin ödeme
sürelerinin aylık olarak belirlenmiş olması durumunda, taksitlerin ayın son
gününe kadar ödenmesi gerekmektedir. Ancak, ayın son gününün resmi tatile
rastlaması halinde, tatili izleyen ilk iş günü mesai saati bitimine kadar
ödenebilmesi mümkündür.” şeklinde,
b) (17) numaralı alt bölümü “17. 6183 sayılı Kanunun 48
inci maddesinin altıncı fıkrası, 18/5/2017 tarihli ve 7020 sayılı Bazı
Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde
Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 6 ncı maddesiyle yapılan
değişiklikle aşağıdaki şekli almıştır.
“Tecil salahiyetini kullanacak ve bu salahiyeti
devredecek olan makamlar; tecil edilecek amme alacaklarını tür ve tutar olarak
belirlemeye, amme borçlusunun faaliyetine devam edip etmediğini esas alarak
tecil edilecek alacakları tespit etmeye, tecilde taksit zamanlarını ve diğer
şartları tayin etmeye ayrıca 213 sayılı Kanuna göre Maliye Bakanlığınca ilan
edilen mücbir sebep hali kapsamındaki amme borçlularının, mücbir sebep halinin
sona erdiği tarihe kadar ödemeleri gereken amme borçları ile mücbir sebep
nedeniyle ödeme süreleri ertelenen amme borçlarını faiz alınmaksızın veya
yürürlükteki faiz oranından daha düşük faiz oranıyla tecil etmeye yetkilidir.”
Tecil salahiyetini kullanacak ve bu salahiyeti devredecek
olan makamlar tarafından, Maliye Bakanlığınca mücbir sebep halinin varlığı ilan
edilen hallerde madde ile tanınan yetki çerçevesinde amme alacakları faiz
alınmaksızın veya yürürlükteki faiz oranından daha düşük faiz oranıyla tecil
edilebilecektir.” şeklinde,
değiştirilmiştir.
MADDE 7 – Aynı Tebliğin
İkinci Kısım, İkinci Bölüm, “I. Menkul Malların Haczi” başlıklı bölümünün (1)
numaralı alt bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Diğer taraftan, 6183 sayılı Kanunun 77 nci maddesinin
ikinci fıkrasının verdiği yetkiye istinaden diğer menkul mallara ilişkin
düzenlenecek haciz bildirilerinin elektronik ortamda tebliğ edilmesine ilişkin
olarak Gelir İdaresi Başkanlığı ilgili kurumlarla protokol yapmaya yetkilidir.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğin;
a) Birinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “V. Ödemenin Mahsup
Edileceği Alacaklar” başlıklı bölümün (6) numaralı alt bölümünde,
b) İkinci Kısım, Birinci Bölüm;
i) “II- Ödeme Emri ve Mal Bildirimi” başlıklı bölümün
(1), (5) ve (12) numaralı alt bölümlerinde,
ii) “III- Ödeme Emrine Dava Açılması” başlıklı bölümün
(1) numaralı bölümünün birinci ve yedinci paragraflarında, (3) numaralı alt
bölümünün birinci paragrafında, (6) numaralı alt bölümünün birinci, dördüncü ve
altıncı paragraflarında,
iii) “IV. Teminatlı Alacaklarda Takip” başlıklı bölümünün
(1) numaralı alt bölümünde,
iv) “V. Kefil ve Yabancı Şahıs veya Kurumlar
Mümessillerini Takip” başlıklı bölümün (1) numaralı alt bölümünde,
v) “VI- Haciz” başlıklı bölümünün (1) numaralı alt
bölümünde,
yer alan “7” ibareleri “15” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 9 – Aynı Tebliğe
ekteki EK-11 eklenmiştir.
MADDE 10 – Bu Tebliğin;
a) 1 inci maddesinin (a) bölümü ile 2 ve 8 inci maddeleri
1/1/2018 tarihinde,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 11 – Bu Tebliğ
hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder