1-Genel Açıklamalar
Bilindiği üzere, 24/12/2017 tarihli ve 30280 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan “696 Sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler
Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”nin; 113 üncü maddesi ile 6356 sayılı
Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanununa geçici 7 nci madde, 127 nci maddesi
ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye Geçici 23, 24 ve 25 inci maddeler
eklenmiştir.
6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanununa
eklenen “Geçici 7 nci madde ile,
(1) 5018 sayılı Kanuna ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı
cetvellerde yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli
kuruluşlar, 375 sayılı Kanım Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı listede yer
alan idareler ile birlikte veya ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlası il
özel idareleri, belediyeler ve bağlı kuruluşlarına ait şirketler, anılan Kanun
Hükmünde Kararnamenin geçici 23 üncü ve geçici 24 üncü maddeleri uyarınca
sürekli işçi kadrolarına, geçici işçi pozisyonlarına veya işçi statüsüne
geçirilen işçilerinden; geçişten önce işçinin çalıştığı alt işveren işyerinin
girdiği işkolu mevcut işyerinin girdiği işkolu ile aynı olanları o işkolundaki
mevcut işyerinden, farklı olanları ise geçişten önce işçinin çalıştığı alt
işveren işyerinin girdiği işkolunda yeni tescil edilecek işyerlerinden Sosyal
Güvenlik Kurumana bildirir.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki işyerlerinin her biri bu
Kanunun uygulanması bakımından bağımsız bir işyeri sayılır.
(3) Birinci fıkra kapsamında yeni tescil edilen
işyerlerinden bildirilen işçiler, bıı madde kapsamındaki idarelerde geçiş
işleminden önce alt işveren işçileri için Yüksek Hakem Kurulu tarafından karara
bağlanan ve en son sona erecek olan toplu iş sözleşmesinin sona ermesiyle
birlikte 4 üncü maddeye uygun şekilde Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilir.
(4) Bu maddenin uygulanmasında bu Kanunun bu maddeye aykırı
diğer hükümleri uygulanmaz. ”
375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen;
“Geçici 23 üncü madde ile, “5018 sayılı Kanuna ekli (I),
(II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri (MİT
Müsteşarlığı hariç) ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, bu Kanun
Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı listede yer alan idarelerin merkez ve
taşra teşkilatlarında; ödemeleri merkezi yönetim, sosyal güvenlik kurumu, fon,
kefalet sandığı, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, gençlik hizmetleri
ve spor il müdürlüğü bütçelerinden veya döner sermaye bütçelerinden, anılan
liste kapsamındaki diğer idareler için ise kendi bütçelerinden karşılanan 4734
sayılı Kanun ve diğer mevzuattaki hükümler uyarınca personel çalıştırılmasına
dayalı hizmet alım sözleşmeleri kapsamında yükleniciler tarafından 4/12/2017
tarihi itibarıyla çalıştırılmakta olanlar;
a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1),
(4), (5), (6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşımak,
b) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik,
yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmamış olmak,
c) Bu kapsamda çalıştırılmalarına ilişkin olarak açtıkları
davalardan ve/veya icra takiplerinden feragat edeceğine dair yazılı beyanda
bulunmak,
ç) En son çalıştığı idare ile daha önce kamu kurum ve
kuruluşlarında alt işveren işçisi olarak çalıştığı iş sözleşmelerinden dolayı
bu madde ile tanınan haklar karşılığında herhangi bir hak ve alacak talebinde
bulunmayacağını ve bu haklarından feragat ettiğine dair yazılı bir sulh
sözleşmesi yapmayı kabul ettiğini yazılı olarak beyan etmek,kaydıyla, bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren on
gün içinde idaresinin hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı birimine, sürekli
işçi kadrolarında istihdam edilmek üzere yazılı olarak başvurabilirler.
Başvuranların şartları taşıyıp taşımadıklarının tespiti, bu tespite itirazların
karara bağlanması, şartları taşıyanların idarelerince belirlenen usul ve
esaslara göre yapılacak yazılı ve/veya sözlü ya da uygulamalı sınava alınması,
sınav sonuçlarına itirazların karara bağlanması ve sınavda başarılı olanların
kadroya geçirilmesine ilişkin süreç bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren doksan gün içinde idarelerince sonuçlandırılır.
Geçici 24 üncü madde ile, “İl özel idareleri ve belediyeler
ile bağlı kuruluşlarında ve bunların üyesi olduğu mahalli idare birliklerinde,
birlikte veya ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlası il özel idareleri,
belediyeler ve bağlı kuruluşlarına ait şirketlerde 4734 sayılı Kanun ve diğer
mevzuat hükümleri uyarınca personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım
sözleşmeleri kapsamında yükleniciler tarafından 4/12/2017 tarihi itibarıyla
çalıştırılmakta olanlar;
a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1),
(4), (5), (6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşımak,
b) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik,
yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmamış olmak,
c) Bu kapsamda çalıştırılmalarına ilişkin olarak açtıkları
davalardan ve/veya icra takiplerinden feragat edeceğine dair yazılı beyanda
bulunmak,
ç) En son çalıştığı idare veya şirket ile daha önce kamu
kurum ve kuruluşlarında alt işveren işçisi olarak çalıştığı iş sözleşmelerinden
dolayı bu madde ile tanınan haklar karşılığında herhangi bir hak ve alacak
talebinde bulunmayacağını ve bu haklarından feragat ettiğine dair yazılı bir
sulh sözleşmesi yapmayı kabul ettiğini yazılı olarak beyan etmek,
kaydıyla, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren on
gün içinde hizmet alım sözleşmesini yapan idareye veya şirkete, ek 20 nci madde
kapsamındaki şirketlerinde işçi statüsünde çalıştırılmak üzere yazılı olarak
başvurabilirler. Başvuranların şartları taşıyıp taşımadıklarının tespiti, bu
tespite itirazların karara bağlanması, şartları taşıyanların belirlenen usul ve
esaslara göre yapılacak yazılı ve/veya sözlü ya da uygulamalı sınava alınması,
sınav sonuçlarına itirazların karara bağlanması ve sınavda başarılı olanların
işçi statüsüne geçirilmesine ilişkin süreç bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren doksan gün içinde sonuçlandırılır.
Geçici 25 inci madde ile, “Geçici 23 üncü ve geçici 24 üncü
maddeler kapsamına giren hususlara ilişkin usul ve esaslar ile bu maddelerin
uygulanmasında ortaya çıkacak tereddütleri giderecek idareler, Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığınca müştereken
belirlenir. ”
Şeklinde düzenleme yapılmıştır.
“Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Personel Çalıştırılmasına
Dayalı Hizmet Alımı Sözleşmeleri Kapsamında Çalıştırılmakta Olan İşçilerin
Sürekli İşçi Kadrolarına veya Mahalli İdare Şirketlerinde İşçi Statüsüne
Geçirilmesine İlişkin 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Geçici 23 ve
Geçici 24 üncü Maddelerinin Uygulanmasına Dair Usul ve Esaslar” 1/1/2018
tarihli ve 30288 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Bahse konu hükümler çerçevesinde Kurumumuzca yürütülecek
işlemler aşağıda açıklanmıştır.
2-İşyerlerinin Tescili
5510 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin, “İşveren, örneği
Kurumca hazırlanacak işyeri bildirgesini en geç sigortalı çalıştırmaya
başladığı tarihte, Kuruma vermekle yükümlüdür.” hükmü uyarınca sigortalı
çalıştıran gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlar,
işyerini sigortalı çalıştırmaya başladıkları tarih itibariyle tescil ettirmek
zorundadır.
Ancak, kamu kurum ve kuruluşlarınca veya bu kurumlarca
kurulan tüzel kişiliklerce; 1/1/2018 tarihli ve 30288 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Esaslar’ın 6’ncı maddesinde yer alan hüküm gereğince sürekli işçi
kadrosuna geçirilmeye ilişkin iş ve işlemlerin son tarihi 2/4/2018 olarak
belirlenmiştir.
Buna göre, işyerlerinin tescili bakımından son tarih
2/4/2018 tarihi olduğundan, bu tarihe kadar yapılacak işyeri tescilleri yasal
süresi içinde yapılmış sayılacaktır.
Kadroya geçirilecek olan sigortalıların kadroya geçirilmeden
önce hizmet alımı nedeniyle çalışmış oldukları yüklenicilere ait işyeri
dosyalarının kapsamdan çıkış nedeni “696 KHK” olarak kodlanacaktır.
Kamu kurum ve kuruluşları veya bu kurum ve kuruluşlarca
kurulan tüzel kişiliklerin kadroya geçirmiş oldukları sigortalıların yapmış
oldukları işlerle ilgili iş kolu kodu uygun mevcut işyeri dosyasının olması
halinde, ayrıca yeni işyeri dosyası açılmayarak kadroya geçirilecek
sigortalıların sosyal sigorta yükümlülükleri bu dosyalardan yerine
getirilecektir.
Örnek 1– Hizmet alımı suretiyle yaptırılan işin konusunun
“genel temizlik işleri” ve hizmet alan kurumun “Sosyal Güvenlik Kurumu” olduğu
varsayıldığında, kadroya geçirilecek sigortalılara aynı işin yaptırılacak
olması ve Kurumun yapılacak bu işe uygun işkolunda Ulucanlar Sosyal Güvenlik
Merkezinde 8121 (genel temizlik işleri) işkolu kodlu işyeri dosyasının
bulunması halinde ayrıca işyeri dosyası açılmayarak gerekli işlemler mevcut
dosya üzerinden yürütülecektir.
Kadroya geçirecek kurumların sigortalıların yapmış oldukları
işlere uygun (aynı iş kolu kodunda) işyeri dosyalarının olmaması halinde,
çalıştırılan işe uygun ayrı ayrı işyeri dosyası açılmak suretiyle yükümlülükler
bu dosyalardan yerine getirilecektir. Bu işyerlerinin kapsama almış nedeni “696
KHK” olarak kodlanacaktır.
Örnek 2– Hizmet alımı suretiyle yaptırılan işin konusunun
“özel güvenlik işleri” ve hizmet alan kurumun “Sosyal Güvenlik Kurumu” olduğu
varsayıldığında, Kurumun kadroya geçirilecek ve güvenlik hizmeti verecek
personelin yapmış olduğu işe uygun işyeri dosyasının bulunmaması nedeniyle
güvenlik faaliyetleri (8010) işkolu kodlu işyeri dosyasının sigortalıların
çalıştırılmaya başladıkları tarih itibariyle veya en geç 02/04/2018 tarihine
kadar (dahil) tescil ettirilmesi ve işlemlerin bu dosya üzerinden
gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Söz konusu personelin işverenleri görev yaptıkları kamu
kurum ve kuruluşları veya bu kurum ve kuruluşlarca kurulan tüzel kişilikler
olacağından, açılan işyeri dosyalarının mahiyet kodlarının (1) kamu/devamlı
veya (2) özel/devamlı işyeri olarak verilmesi gerekmektedir.
Sigortalıların işverenleri kadroya geçirildikleri kurum ve
kuruluşları veya bu kuruluşlarca kurulmuş olan tüzel kişilikler
www.alomaliye.comolacağından, aylık prim ve hizmet belgelerinin; kamu/devamlı
şeklinde kodlanan işyeri işverenlerince 15-14 şeklinde dönem bazlı,
özel/devamlı şeklinde kodlanan işyeri işverenlerince aylık bazda 1-30 olarak
düzenlenmesi gerekmekle birlikte; kamu işvereni olmakla beraber işverenlerince
tahakkukların 1-30 veya özel sektör işvereni olmakla birlikte 15-14 şeklinde
yapılıyor veya yapılacak olması halinde “ters işyeri” şeklinde kodlama
yapılarak işyeri tescili yapılabilecektir.
3- Sigortalıların tescili ve tespiti
375 sayılı KHK’ya 24/12/2017 tarihinden itibaren eklenen
geçici 23 üncü ve geçici 24 üncü maddeler ile maddelerde belirtilen kurum ve
kuruluşlarda 4734 sayılı Kanun ve diğer mevzuatlardaki hükümler uyarınca
personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri kapsamında 4/12/2017
tarihi itibariyle çalıştırılmakta olanların yararlanacağı hüküm altına
alınmıştır.
Sigortalıların 4/12/2017 tarihi itibariyle çalıştıklarının
tespitinde sigortalı işe giriş bildirgesi, aylık prim ve hizmet belgesi ile
işten ayrılış bildirgesindeki kayıtlar esas alınacak olup, yasal süresi dışında
verilen belgeler dikkate alınmayacaktır.
Sürekli kadroya alınacakların tespitinde yükleniciler
tarafından 4/12/2017 tarihinden önce işe giriş bildirgesi verilmiş olan
sigortalılar ile aylık prim ve hizmet belgesini ayın 1 ’i ila 30’u arasında
düzenleyip veren işverenler için 2017 yılı Aralık ayı için, ayın 15’i ila 14’ü
arasında düzenleyip veren işverenler için 2017 yılı Kasım ayı için bildirilen
sigortalılar esas alınacaktır.
3.1- Sigortalı işe giriş bildirgesi düzenlenmesi
375 sayılı KHK’nın geçici 23 üncü ve 24 üncü maddelerine
göre kamu idarelerinde sürekli işçi kadrolarına geçirilecek olup, 1/1/2018
tarihli ve 30288 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Esaslar’ın 6 ncı maddesinde
topluca kadroya geçişteki son gün 2/4/2018 tarihi olarak belirlenmiştir.
Buna göre, kadroya geçirilecek sigortalıların işverenlerinin
yapılan işe uygun işkolu kodlu işyeri dosyalarının olması halinde, sürekli işçi
kadrosunda başlatacağı sigortalılara ait işe giriş bildirgesini en son 2/4/2018
tarihinde saat 23:59’a kadar verebileceklerdir.
Kamu kurum ve kuruluşlarınca kadroya geçirilecek personelin
kadroya geçirilmeden önce yapmış olduğu işe uygun işkolu kodlu işyeri
dosyasının olmaması halinde ise işyeri tescili en geç 2/4/2018 tarihine kadar
(bu tarih dahil) yapılacağından, bu tarih baz alınarak ilk defa tescil edilen
işyerleri için işe giriş bildirgesi verme süresinin son günü 2/5/2018 tarihi
olarak dikkate alınacaktır.
3.2- Sigortalı işten ayrılış bildirgesinin düzenlenmesi
Yüklenicilerin sürekli işçi kadrolarına geçecek
sigortalılarının geçiş işleminin yapıldığı tarihe kadar aylık prim ve hizmet
belgesi ile bildirim yapmaya devam etmeleri gerekmektedir.
Bu durumda, 2/4/2018 tarihinde kamuda sürekli işçi kadrosuna
geçen personele ait işten ayrılış bildirgesi en geç 11/4/2018 tarihinde
yüklenici tarafından e-sigorta yoluyla Kuruma verilecek ve işten ayrılış tarihi
1/4/2018 olarak bildirgede beyan edilecektir.
Sürekli kadroya geçiş işleminin 2/4/2018 tarihinden önce
tamamlanması halinde işten ayrılış bildirgesi yüklenici tarafından kamu
idaresince kadroya geçiş tarihinden bir gün önceki tarih esas alınarak
düzenlenecektir.
Bu durumdaki sigortalılar için yüklenici tarafından işten
ayrılış nedeni olarak “39- 696 KHK ile kamu işçiliğine geçiş” kodu
kullanılacaktır.
4- Aylık prim ve hizmet belgelerinin verilmesi
4.1- Yüklenici yönünden
375 sayılı KHK’nın geçici 23 üncü ve geçici 24 üncü
maddeleri gereğince kamu idarelerinden 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale
yoluyla iş alan yükleniciler kamuda sürekli işçi kadrosuna alınacak
sigortalıların hizmetlerini sözleşmenin fesh edildiği tarihe kadar aylık prim
ve hizmet belgesi ile bildireceklerdir.
Örnek 1- (A) kamu idaresinden temizlik ihalesi alan
yüklenicinin yanında çalıştırdığı sigortalıların kamuda sürekli kadroya
geçirildiği tarihin 2/4/2018 tarihi olduğu varsayıldığında, yüklenici 2018 yılı
Nisan ayma ait 1 günlük çalışmayı aylık prim ve hizmet belgesi ile Kuruma
bildirilecektir.
4.2- Kamu idaresi yönünden
Yukarıda belirtildiği üzere kadroya geçirilecek olan
sigortalıların işverenleri kadroya geçirildikleri kamu kurum ve kuruluşları
veya bu kuruluşlarca kurulmuş olan tüzel kişilikler olacağından aylık prim ve
hizmet belgelerinin; kamu/devamlı şeklinde kodlanan işyeri işverenlerince 15-14
şeklinde dönem bazlı, özel/devamlı şeklinde kodlanan işyeri işverenlerince
aylık bazda 1-30 olarak düzenlenmesi gerekmekle birlikte; tahakkukların kamu
işvereni işverenlerince 1-30 veya özel sektör işverenlerinde 15-14 şeklinde
yapılacak olması halinde ters işyeri şeklinde kodlama yapılarak işyerlerine ait
aylık prim ve hizmet belgelerini 1-30 veya 15-14 şekline vermeleri mümkün
olabilecektir.
Örnek 2– Örnek l’deki sigortalının 2/4/2018 tarihinde kamuda
sürekli işçi kadrosuna geçirildiği varsayıldığında kamu idaresi 2018 yılı Mart
ayı aylık prim ve hizmet belgesini 2/4/2018-14/4/2018 tarihleri arasında
düzenleyerek Kuruma verecektir.
Örnek 3– Örnek l’deki sigortalının sürekli kadrolu işçi
olarak çalışacağı kamu idaresinin işyeri tescilinin ters işyeri kodlaması ile
yapması halinde bu defa 2018 yılı Nisan ayı aylık prim ve hizmet belgesi
2/4/2018-30/4/2018 tarihleri için düzenlenerek Kuruma verilecektir.
5- Ortak hükümler
Gerek işyerlerinin tescili gerekse sigortalıların tescili
bakımından son tarih 02/04/2018 tarihi olarak belirlenmiş olduğundan, kadroya
alınacak olan sigortalıların işlemleri için bu tarihlerden önce işyeri
bildirgesi veya işyeri tescili olan işverenlerce sigortalı işe giriş bildirgesi
verilmesi mümkün bulunmaktadır.
Ancak söz konusu tarihten önce örneğin, sigortalılarını
kadroya almış oldukları tarih itibariyle işyeri dosyası tescil ettirmemiş (geç
tescil ettirmiş) veya kadroya alınacak olan sigortalıların çalıştırılacak
oldukları işlere uygun işyeri dosyası olan işverenlerce sigortalılarını kadroya
aldıkları tarihten önce sigortalı işe giriş bildirimlerini yapmamış (geç
yapmış) olmaları nedeniyle idari para cezası uygulanmayacaktır.
Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder