MADDE 1 – 26/4/2014
tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel
Uygulama Tebliğinin (I/A-2.) bölümünün sekizinci paragrafının beşinci
cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ancak, arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin matrahın
tespitinde, 3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin 6 ncı fıkrası dikkate
alınır.”
MADDE 2 – Aynı
Tebliğin (I/B-6.1.) bölümünün ikinci paragrafında yer alan “Verginin
mükellefi” ibaresinden sonra gelmek üzere “3065 sayılı Kanunun (8/ç)
maddesine göre,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3 – Aynı
Tebliğin (I/B-6.2.1.) bölümünde yer alan “verginin mükellefi,” ibaresinden
sonra gelmek üzere “3065 sayılı Kanunun (8/ç) maddesine göre,” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 4 – Aynı
Tebliğin (I/B-8.) bölümü, başlıkları ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“8. Arsa Karşılığı İnşaat İşleri
Arsa karşılığı inşaat işinde iki ayrı teslim söz
konusudur. Bunlardan birincisi, arsa sahibi tarafından konut veya işyerine
karşılık müteahhide arsa payı teslimi, ikincisi ise müteahhit tarafından arsa
payına karşılık arsa sahibine yapılan konut veya işyeri teslimidir.
Karşılıklı olarak gerçekleşen bu teslimlerin her birinin KDV karşısındaki
durumu aşağıda açıklanmıştır.
8.1. Arsa Sahibi Tarafından Müteahhide Arsa
Payı Teslimi
Arsanın bir iktisadi işletmeye dahil olması veya arsa
sahibinin arsa alım satımını mutat ve sürekli bir faaliyet olarak sürdürmesi
halinde, konut veya işyeri karşılığı müteahhide yapılan bu arsa payı teslimi
KDV’ye tabidir.
Ancak arsa sahibinin, gerçek usulde mükellefiyetini
gerektirmeyecek şekilde, arızi bir faaliyet olarak arsa payını konut veya
işyeri karşılığında müteahhide tesliminde vergi uygulanmaz.
8.2. Müteahhit Tarafından Arsa Sahibine
Konut veya İşyeri Teslimi
3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin 6 ncı fıkrasında,
arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin bedelin tespitinde, müteahhit
tarafından arsa sahibine bırakılan konut veya işyerinin, 213 sayılı Kanunun
267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli
esasına göre belirlenen tutarının esas alınacağı hüküm altına alınmıştır.
213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasına
göre, maliyet bedeli esasında emsal bedeli belli edilecek malın, maliyet
bedeli bilinir veya çıkarılması mümkün olursa, mükellef bu maliyet bedeline,
toptan satışlar için %5, perakende satışlar için %10 ilave etmek suretiyle
emsal bedelini bizzat belli etmektedir.
Buna göre, müteahhit tarafından arsa sahibine arsa
payının karşılığı olarak yapılan konut veya işyeri teslimlerinde, konut veya
işyerinin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan
ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı üzerinden KDV
uygulanır. 3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin 4 üncü fıkrasına göre, katma
değer vergisi uygulaması bakımından emsal bedelin tayininde genel idare
giderleri ve genel giderlerden mamule düşen hissenin bedele katılması mecburi
olduğundan, genel idare giderleri ve genel giderlerden konut veya işyerine
düşen hissenin arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin bedele dahil edilmesi
gerekmektedir.
Ayrıca, arsa sahibine kalacak konut veya işyerlerine
ilişkin arsa payının müteahhide devri söz konusu olmadığından, arsa sahibine
bırakılacak konut veya işyerlerinin maliyet bedelinin tespitinde arsa payı
dikkate alınmayacaktır.
Örnek 1: KDV
mükellefiyeti bulunan Bay (A), işletmesine dahil arsa için müteahhit (B) A.Ş.
ile 15/5/2018 tarihinde arsa payı (kat) karşılığı inşaat sözleşmesi
imzalamıştır. Söz konusu sözleşmeye göre arsa sahibi Bay (A), inşa edilecek
20 konuttan 8’ini ve 5 işyerinden 2’sini alacaktır.
(B) A.Ş., 213 sayılı Kanunun 267 nci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına
göre arsa sahibine vereceği 8 konut ve 2 işyeri için toptan satış olması
nedeniyle maliyet bedeline %5 ilave etmek suretiyle sırasıyla 840.000 TL ve
315.000 TL olmak üzere toplam 1.155.000 TL bedel hesaplamıştır. Bu durumda,
inşa edilen konutların %1 KDV oranına tabi olduğu varsayıldığında, (B) A.Ş.
tarafından arsa sahibine teslim edilen konutlara ilişkin (840.000x%1) 8.400
TL KDV, işyerlerine ilişkin (315.000x%18) 56.700 TL KDV olmak üzere toplam
65.100 TL KDV hesaplanacaktır.
KDV mükellefi arsa sahibi Bay (A)’nın
aldığı konut ve işyerlerinin karşılığı olarak (B) A.Ş.’ye yapmış olduğu arsa
payı teslimi de konut ve işyerlerinin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre
belirlenen tutarları dikkate alınarak 1.155.000 TL üzerinden genel oranda
(1.155.000x%18) 207.900 TL KDV hesaplanacaktır.
Örnek 2: Örnek
1’de yer alan Bay (A), iktisadi işletmesine dahil olmayan arsası için
müteahhit (B) A.Ş. ile 20/5/2018 tarihinde arsa payı (kat) karşılığı inşaat
sözleşmesi imzalamıştır. Söz konusu sözleşmeye göre arsa sahibi Bay (A), inşa
edilecek 20 konuttan 8’ini ve 5 işyerinden 2’sini alacaktır.
(B) A.Ş., 213 sayılı Kanunun 267 nci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına
göre arsa sahibine vereceği 8 konut ve 2 işyeri için perakende satış olması
nedeniyle maliyet bedeline %10 ilave etmek suretiyle sırasıyla 880.000 TL ve
330.000 TL olmak üzere toplam 1.210.000 TL bedel hesaplamıştır. Bu durumda,
inşa edilen konutların %1 KDV oranına tabi olduğu varsayıldığında, (B) A.Ş.
tarafından arsa sahibine teslim edilen konutlara ilişkin (880.000x%1) 8.800
TL KDV, işyerlerine ilişkin (330.000x%18) 59.400 TL KDV olmak üzere toplam
68.200 TL KDV hesaplanacaktır.
Bay (A)’nın müteahhit (B) A.Ş.ye arsa
tesliminde vergi uygulanmayacaktır.”
MADDE 5 – Aynı
Tebliğin (I/C-1.) bölümünün birinci paragrafının (c) bendinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ç) Müzayede mahallerinde yapılan satışlarda mükellef,
bu satışları yapanlardır.”
MADDE 6 – Aynı
Tebliğin (I/C-1.1.1.) bölümünün birinci paragrafının son cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bu gibi sebeplerle fazla veya yersiz hesaplanan ve
Hazineye ödenen vergi, Maliye Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslara
göre işlemi yapan mükellefe iade edilir. Şu kadar ki söz konusu iadenin
yapılabilmesi için işlemle ilgili beyanların düzeltilmesi ve fazla veya
yersiz hesaplanan verginin satıcı tarafından alıcıya geri verilmesi şarttır.”
MADDE 7 – Aynı
Tebliğin (I/C-1.1.2.) bölümünün başlığı “1.1.2. Fazla veya Yersiz
Hesaplanan ve Hazineye Ödenen Verginin İadesi” şeklinde, aynı bölümün
birinci paragrafında yer alan “fazla veya yersiz ödenen” ibaresi “fazla veya
yersiz hesaplanan ve Hazineye ödenen” olarak değiştirilmiş, altıncı
paragrafında ve bu paragrafın birinci alt paragrafında yer alan “ödenecek KDV
çıkması” ibarelerinden sonra gelmek üzere “ve Hazineye ödenmesi” ibareleri
eklenmiş, altıncı paragrafın ikinci alt paragrafında yer alan “ödenecek KDV
çıkmaması durumunda ise” ibaresinden sonra gelmek üzere “Hazineye intikal
eden herhangi bir vergi bulunmadığından” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 8 – Aynı
Tebliğin (I/Ç-1.) bölümünün 10 uncu paragrafının birinci ve ikinci cümleleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Arsa karşılığı inşaat işlerinde vergiyi doğuran olay,
müteahhidin arsa payı karşılığı konut, işyeri gibi bağımsız birimleri arsa
sahibine teslimiyle gerçekleşir. Arsanın bir iktisadi işletmeye dâhil olması
veya arsa sahibinin arsa alım satımını mutat ve sürekli bir faaliyet olarak
sürdürmesi durumunda, vergiyi doğuran olayın vuku bulduğu tarihte, müteahhide
yapılan bu arsa payı teslimi nedeniyle düzenlenecek faturada, arsa payı
karşılığı alınan bağımsız birimlerin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre
belirlenen tutarı üzerinden KDV hesaplanır.”
MADDE 9 – Aynı
Tebliğin (II/B-12.1.2.) bölümünün dördüncü paragrafının üçüncü ve dördüncü
cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bunlardan birincisi, arsa sahibi tarafından konut veya
işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi; ikincisi ise müteahhit
tarafından arsa payına karşılık arsa sahibine yapılan konut veya işyeri
teslimidir. Buna göre arsa payına karşılık olarak arsa sahibine verilen konut
veya işyerinin arsa sahibi tarafından teslimi ilk teslim kapsamında
değerlendirilmez.”
MADDE 10 – Aynı
Tebliğin (II/B) kısmının 12 nci bölümünden sonra gelmek üzere sırasıyla
aşağıdaki bölümler eklenmiş ve bu bölümlerden sonra gelen bölümün numarası
buna göre teselsül ettirilmiştir.
“13. Organize Sanayi Bölgeleri ile Küçük Sanayi
Sitelerinin İnşasına İlişkin İstisna
21/3/2018 tarihli ve 7103 sayılı Vergi Kanunları ile
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanunla 3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine eklenen (j) bendine göre,
organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin su, kanalizasyon,
arıtma, doğalgaz, elektrik, haberleşme tesisleri ile yol yapımına ve küçük
sanayi sitelerindeki işyerlerinin inşasına ilişkin, bunlara veya bunlar
tarafından oluşturulan iktisadi işletmelere yapılan mal teslimleri ile hizmet
ifaları 1/4/2018 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere KDV’den istisnadır.
13.1. İstisnanın Kapsamı
13.1.1. İstisnadan Yararlanacak Alıcılar
Söz konusu istisnadan;
-12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi
Bölgeleri Kanununa göre kurulan organize sanayi bölgeleri ile bunlar
tarafından oluşturulan iktisadi işletmeler,
-24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu
ile küçük sanayi sitesi yapı kooperatifi ana sözleşmesi hükümlerine göre
kurulmuş küçük sanayi sitesi yapı kooperatifleri
faydalanır.
Küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin bu istisnadan
faydalanabilmesi için küçük sanayi sitesi inşa edilecek arsanın tapu
sicilinin küçük sanayi sitesi yapı kooperatifi adına tescil edilmiş olması ve
bu arsanın küçük sanayi sitesi inşa edilmesine uygun olduğunun uygulama imar
planı veya yetkili idarelerce verilecek ruhsat veya onay ile tevsik edilmesi
gerekmektedir.
13.1.2. İstisna Kapsamına Giren İşlemler
İstisna kapsamına;
– Organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi
sitelerinin içme ve kullanma suyu, kanalizasyon ve yağmur suyu şebekesi,
içme, kullanma ve atık su arıtma tesisi, doğalgaz, elektrik ve haberleşme
tesislerine ilişkin altyapı işleri ile yolların yapımına ilişkin organize
sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından oluşturulan iktisadi işletmeler ve
küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine yapılan teslim ve hizmetler,
– Küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin inşasına
ilişkin küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine yapılan teslim ve hizmetler
girmektedir.
İdari bina, sosyal tesisler, spor tesisleri ve benzeri
tesislerin yapım işlerine ilişkin organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi
sitelerine yapılan teslim ve hizmetler istisna kapsamına girmez.
Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin
makina, teçhizat, demirbaş, mobilya, mefruşat ve benzeri alımları istisna
kapsamında değerlendirilmez.
Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin
su, kanalizasyon, arıtma, doğalgaz, elektrik, haberleşme tesisleri ile
yolların ve küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin yeniden inşasına yönelik
mal ve hizmet alımları bu istisna kapsamına girmekle birlikte, bunların
tamir, bakım ve onarımına ilişkin mal ve hizmet alımları istisna kapsamında
değerlendirilmez.
Örnek: Başkent
Organize Sanayi Bölgesi, mevcut kapasiteyi artırmak amacıyla arıtma tesisinin
yıkılarak yeniden inşa edilmesine, doğalgaz tesislerinin ise yıllık bakım ve
onarımının yapılmasına karar vermiştir. Söz konusu arıtma tesisinin yeniden
inşasına yönelik olarak Başkent Organize Sanayi Bölgesine yapılacak teslim ve
hizmetler KDV’den istisna olup, doğalgaz tesislerinin yıllık bakımı ile
onarımına ilişkin teslim ve hizmetler bu istisna kapsamına girmez.
13.2. İstisnanın Uygulanması
Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatifleri,
hazırlanan proje kapsamında istisna uygulanarak alınacak mal ve hizmetlere
ilişkin bir liste hazırlarlar. Söz konusu proje ve bu proje kapsamındaki mal
ve hizmetlere ilişkin liste elektronik ortamda sisteme girilir. Mükellef mal
ve hizmetlere ilişkin listeyi elektronik ortamda sisteme girdikten sonra KDV
yönünden bağlı olduğu/bulunduğu vergi dairesine istisna belgesi almak için
başvuruda bulunur. Vergi dairesi (EK:26)’da yer alan belgeyi düzenleyerek
mükellefe verir. Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin bir örneği mal
ve hizmetin alımı sırasında satıcılara verilir ve istisna kapsamında işlem
yapılması talep edilir. Bu belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun
muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak saklanır.
İstisna belgesinin ekinde, istisnalı olarak alınacak
mal ve hizmet miktarı ve tutarı yer alır. Söz konusu istisna belgesi
kapsamında teslim veya hizmette bulunan satıcı, istisna belgesinin ilgili mal
veya hizmete ilişkin bölümünü fatura tarihi, numarası, mal veya hizmet
miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini alır.
Mal/hizmet teslimi gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım bilgilerini
projeye uygun olarak sisteme girerler.
Satıcı mükellefin iade talebi bu istisna belgesi esas
alınmak suretiyle, iade için gerekli diğer belgeler de aranarak
sonuçlandırılır.
Projenin sonradan revize edilmesi, güncellenmesi veya
ek proje düzenlenmesi halinde proje kapsamındaki mal ve hizmetlere ilişkin
liste de elektronik ortamda revize edilir. Revize sonrası istisna kapsamına
giren alışların istisna kapsamında alınabilmesi için istisna belgesinin
revize ettirilmesi gerekir.
İstisna belgesi projede öngörülen süreyle sınırlı olarak
verilir. Projedeki sürenin revize edilmesi durumunda, istisna belgesindeki
süre de revize edilir.
Tek satıcıdan alınan proje maliyetinin binde 5’ine
kadar olan birden fazla mal ve hizmete ilişkin harcamalar listeye tek satır
olarak girilebilir. Birden fazla binde 5’lik toplu satır yazılabilir. Bu
şekilde toplu yazılacak satırlarda yer alan tutarların toplamının proje
maliyetinin yüzde 10’unu aşmaması gerekir. Bu durumda da mal ve hizmetin
cinsi, miktarı, tutarı gibi hususlar, bu kapsamdaki alışları anlaşılır bir
şekilde açıklayacak detayda yazılır. Bu alımlara ilişkin fatura tarih ve
numarasının listede yer alması gerektiği tabiidir.
İstisna kapsamındaki malların ithalat yoluyla temin
edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir.
İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen mala ilişkin bölüm
doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi tarafından bu bölüm de onaylanır.
İstisna kapsamında mal ve hizmet alanlar istisna
belgesinin bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz
ederek kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan mal
ve hizmet bölümlerinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve
faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır.
Satıcılar, yaptıkları teslim ve hizmet ifalarına
ilişkin faturada, Tebliğin bu bölümündeki açıklamaları da göz önünde
bulundurmak suretiyle KDV hesaplamazlar.
Ayrıca, organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine
istisna kapsamında teslimde bulunan veya hizmet ifa eden mükelleflerin mal ve
hizmet alımları genel hükümlere göre KDV'ye tabidir.
İstisna hükmünün yürürlüğe girdiği 1/4/2018 tarihinden
önce başlayan istisna kapsamındaki projelere ilişkin, 1/4/2018 tarihinden
sonra yapılan mal ve hizmet alımları istisna kapsamında olup, bu kapsamda
istisnadan faydalanılabilmesi için istisna belgesi alınması ve yukarıda yer
verilen usul ve esaslar çerçevesinde hareket edilmesi gerekir.
13.3. İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında yapılan teslim ve hizmetler,
teslim ve hizmetin yapıldığı vergilendirme dönemine ait KDV beyannamesinin
"İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler" kulakçığının,
"Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler" tablosunda, 330 kod numaralı
“Organize Sanayi Bölgeleri ile Küçük Sanayi Sitelerinin İnşasına İlişkin
Teslim ve Hizmetler” satırı aracılığıyla beyan edilir. Bu satırın
"Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa istisnaya konu teslim ve
hizmetlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV" sütununa bu teslim
ve hizmetlere ilişkin alış ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV
tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen mükellefler, "Yüklenilen
KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
13.4. İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki
belgeler aranır:
– Standart iade talep dilekçesi
– İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek
KDV listesi
– İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi
– İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satış faturaları listesi
– Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin örneği
ile kendisi tarafından ilgili mal ve hizmete ilişkin olarak proje kapsamında
istisna uygulanarak alınacak mal ve hizmet listesinin örneği
13.4.1. Mahsuben İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade
talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine
getirilir.
13.4.2. Nakden İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi
aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat
aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması halinde aşan
kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir.
Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat,
vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür.
13.5. Müteselsil Sorumluluk
İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin, istisna
belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal teslimi ve hizmet
ifasında bulunan satıcıya vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna
uygulanması halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslim
veya hizmeti yapan mükellefler ile birlikte teslim veya hizmet yapılan alıcı
da müteselsilen sorumludur.
Kendisine teslim veya hizmetin istisna kapsamına
girdiğini gösteren belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart
aramaksızın istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna
için ilgili düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da
şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi
ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya
hizmet yapılan alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan
şekilde değerlendirilir.
14. Ar-Ge, Yenilik ve Tasarım
Faaliyetlerinde Kullanılmak Üzere Yapılan Yeni Makina ve Teçhizat
Teslimlerinde İstisna
7103 sayılı Kanunla 3065 sayılı Kanuna eklenen geçici
39 uncu madde ve 29/3/2018 tarihli ve 7104 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu
ile Bazı Kanunlar ile 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunla, 3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine eklenen (m)
bendine göre, 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
Kanunu kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji
geliştirme bölgesinde, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme
ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve
tasarım merkezlerinde, 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının
Desteklenmesine Dair Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge,
yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara, münhasıran bu faaliyetlerinde
kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri 1/5/2018
tarihinden itibaren geçerli olmak üzere KDV’den istisnadır.
Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirlenmiştir.
14.1. Kapsam
14.1.1. İstisnadan Yararlanacak Alıcılar
İstisnadan;
– 4691 sayılı Kanun kapsamındaki teknoloji geliştirme
bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde,
– 5746 sayılı Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım
merkezlerinde,
– 6550 sayılı Kanun kapsamındaki araştırma
laboratuvarlarında
Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlar
yararlanır.
14.1.2. İstisna Kapsamına Giren Teslimler
İstisna, bu Tebliğin (II/B-14.1.1.) ayrımında
sayılanların, münhasıran Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanmak
üzere, yeni makina ve teçhizat alımlarında uygulanır.
Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetinde bulunanlara
istisna kapsamında teslim edilecek makina ve teçhizatın, münhasıran Ar-Ge,
yenilik ve tasarım faaliyetinde kullanılması gerekir. Ar-Ge, yenilik ve
tasarım faaliyetlerinin kapsamı ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
İstisna “yeni” makina ve teçhizat teslimlerine
tanındığından, istisna kapsamında teslime konu edilecek makina ve teçhizatın
kullanılmamış olması gerekmektedir. Diğer taraftan, makina ve teçhizatın
aksam, parça, aksesuar ve teferruatları istisna kapsamında değerlendirilmez.
Makina ve teçhizatın nitelik ve kapsamı, yatırım teşvik
belgesi kapsamındaki makina ve teçhizat teslimlerinde istisna uygulamasına
ilişkin düzenlemelerin yer aldığı bu Tebliğin (II/B-5.1.) bölümündeki
açıklamalara göre belirlenir.
14.2. İstisnanın Uygulaması
İstisna kapsamında makina ve teçhizat satın almak
isteyen alıcılar, teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji
geliştirme bölgesinde, Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde ve araştırma
laboratuvarlarında faaliyette bulunduklarına ve satın alacakları makina ve
teçhizatı Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanacaklarına dair
ilgili birimlerden alacakları belge ile KDV yönünden bağlı oldukları vergi
dairesine istisna belgesi almak için başvuruda bulunurlar. Başvuruda
bulunanlar tarafından istisna kapsamında alınacak makina ve teçhizat listesi
elektronik ortamda sisteme girilir.
İlgili vergi dairesi tarafından gerekli kontroller
yapıldıktan sonra şartları sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen
makina ve teçhizatla sınırlı olmak üzere istisna belgesi (EK:27) verilir.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı
tarafından onaylanmış bir örneği alıcılar tarafından satıcılara verilir. Bu
belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine
uygun olarak saklanır.
Söz konusu istisna belgesi kapsamında makina ve teçhizat
satan mükellef, istisna belgesi ekinin ilgili bölümünü fatura tarihi,
numarası, mal miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini
alır. Teslim gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım bilgilerini elektronik
ortamda sisteme girerler.
İstisna kapsamındaki makine ve teçhizatın ithalat
yoluyla temin edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine
ibraz edilir. İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen makina ve
teçhizata ilişkin bölüm doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi tarafından
bu bölüm de onaylanır.
Satıcı mükellefin iade talebi istisna belgesi ve
elektronik sisteme yapılan alış ve satış girişleri esas alınmak suretiyle,
iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır.
14.3. Makina ve Teçhizatın Üç Yıl İçinde
Belirlenen Faaliyetler Dışında Kullanımı veya Elden Çıkarılması
İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim
tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde; Ar-Ge,
yenilik ve tasarım faaliyetleri dışında kullanılması, elden çıkarılması veya
kiralanması hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı
cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında
alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın
kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim
yılının başından itibaren başlar.
14.4. İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında KDV hesaplanmayan teslimler, KDV
beyannamesinde yer alan "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler"
kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler" tablosunda 331
kod numaralı satır aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa
istisnaya konu teslimlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV"
sütununa bu teslimlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen
toplam KDV tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen mükellefler,
"Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
İstisna kapsamında mal alanlar, istisna belgesinin
bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz ederek
kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan makina ve
teçhizat listesinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve
faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır.
14.5. İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki
belgeler aranır:
– Standart iade talep dilekçesi
– İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek
KDV listesi
– İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi
– İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satış faturaları listesi
– Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin örneği
ile kendisi tarafından ilgili mala ilişkin olarak istisna uygulanarak
alınacak makina ve teçhizat listesinin örneği
14.5.1. Mahsuben İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade
talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine
getirilir.
14.5.2. Nakden İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi
aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat
aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması halinde aşan
kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir.
Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat,
vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür.
14.6. Müteselsil Sorumluluk
İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin istisna
belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal tesliminde bulunan
satıcıya vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna uygulanması
halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslimi yapan
mükellefler ile birlikte teslim yapılan alıcı da müteselsilen sorumludur.
Kendisine teslimin istisna kapsamına girdiğini gösteren
belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın istisna
kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili
düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha
sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı
ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim yapılan alıcıdan
aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde
değerlendirilir.”
MADDE 11 – Aynı
Tebliğin (II/E) kısmının 8 inci bölümünden sonra gelmek üzere başlığı ile
birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“9. İmalat Sanayiinde Kullanılmak Üzere
Yapılan Yeni Makina ve Teçhizat Teslimlerinde İstisna
7103 sayılı Kanunla, 1/5/2018 tarihinde yürürlüğe
girmek üzere, 3065 sayılı Kanuna eklenen geçici 39 uncu maddesine göre,
Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek yeni makina ve teçhizatın, 17/4/1957
tarihli ve 6948 sayılı Sanayi Sicili Kanununa göre sanayi sicil belgesini
haiz KDV mükelleflerine münhasıran imalat sanayiinde kullanılmak üzere
teslimi 31/12/2019 tarihine kadar KDV’den müstesnadır.
Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirlenmiştir.
9.1. Kapsam
9.1.1. İstisnadan Yararlanacak Alıcılar
İstisnadan, 6948 sayılı Kanuna göre sanayi sicil
belgesini haiz KDV mükellefleri yararlanır.
9.1.2. İstisna Kapsamına Giren Teslimler
30/4/2018 tarihli ve 2018/11674 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı eki listede sanayi sicil belgesine haiz katma değer vergisi
mükelleflerinin münhasıran imalat sanayiindeki kullanımlarına yönelik istisna
kapsamında teslim edilecek makina ve teçhizat belirlenmiştir. Söz konusu
Bakanlar Kurulu Kararı eki listede yer almayan makina ve teçhizat
teslimlerine istisna uygulanmaz.
İstisna, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen yeni
makina ve teçhizatın, 6948 sayılı Kanuna göre sanayi sicil belgesini haiz KDV
mükelleflerine, münhasıran imalat sanayiinde kullanmak üzere 31/12/2019
tarihine kadar tesliminde uygulanır.
İstisna “yeni” makina ve teçhizat teslimlerine
tanındığından, istisna kapsamında teslime konu edilecek makina ve teçhizatın
kullanılmamış olması gerekmektedir. Diğer taraftan, makina ve teçhizatın
aksam, parça, aksesuar ve teferruatları istisna kapsamında değerlendirilmez.
9.2. İstisnanın Uygulaması
İstisna kapsamında makina ve teçhizat satın almak
isteyen mükellefler, sanayi sicil belgelerini ibraz ederek alacakları makina
ve teçhizatı imalat sanayiinde kullanacaklarına dair beyanlarıyla birlikte
KDV yönünden bağlı oldukları vergi dairesine başvururlar. Bu başvuruyla
birlikte istisna kapsamında alınacak makina ve teçhizat listesi elektronik
ortamda sisteme girilir.
İlgili vergi dairesi tarafından gerekli kontroller
yapıldıktan sonra şartları sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen
makina ve teçhizatla sınırlı olmak üzere istisna belgesi (EK:28) verilir.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı
tarafından onaylanmış bir örneği alıcılar tarafından satıcılara verilir. Bu
belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine
uygun olarak saklanır.
Söz konusu istisna belgesi kapsamında satış yapan
mükellef düzenlediği faturada makina ve teçhizatın cinsi ile birlikte GTİP
numarasını da belirtir. İstisna belgesi ekinin ilgili bölümünü fatura tarihi,
numarası, mal miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini
alır. Teslim gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım bilgilerini elektronik
ortamda sisteme girerler.
İstisna uygulanan teslimler nedeniyle yüklenilen KDV,
satıcılar tarafından indirim konusu yapılabilir. İndirim yoluyla telafi
edilemeyen KDV satıcılara talep edilmesi halinde iade edilir.
İstisna kapsamındaki makine ve teçhizatın ithalat
yoluyla temin edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine
ibraz edilir. İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen makina ve
teçhizata ilişkin bölüm doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi tarafından
bu bölüm de onaylanır.
Satıcı mükellefin iade talebi istisna belgesi ve
elektronik sisteme yapılan alış ve satış girişleri esas alınmak suretiyle,
iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır.
9.3. Makina ve Teçhizatın Üç Yıl İçinde
Belirlenen Faaliyetler Dışında Kullanımı veya Elden Çıkarılması
İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim
tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde; imalat
sanayii dışında kullanılması, elden çıkarılması veya kiralanması hallerinde,
zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme
faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi
cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren
durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren
başlar.
9.4. İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında KDV hesaplanmayan teslimler, KDV
beyannamesinde yer alan "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran
İşlemler" kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler"
tablosunda 332 kod numaralı satır aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa
istisnaya konu teslimlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV"
sütununa bu teslimlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen
toplam KDV tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen mükellefler,
"Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
İstisna kapsamında mal alan mükellefler, istisna
belgesinin bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz
ederek kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan
makina ve teçhizat listesinin satıcılar tarafından doldurulup
doldurulmadığını ve faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır.
9.5. İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki
belgeler aranır:
– Standart iade talep dilekçesi
– İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek
KDV listesi
– İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi
– İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satış faturaları listesi
– Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin örneği
ile kendisi tarafından ilgili mala ilişkin olarak istisna uygulanarak
alınacak makina ve teçhizat listesinin örneği
9.5.1. Mahsuben İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade
talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine
getirilir.
9.5.2. Nakden İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi
aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat
aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması halinde aşan
kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir.
Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat,
vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür.
9.6. Müteselsil Sorumluluk
İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin istisna
belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal tesliminde bulunan
satıcıya vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna uygulanması
halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslimi yapan
mükellefler ile birlikte teslim yapılan alıcı da müteselsilen sorumludur.
Kendisine teslimin istisna kapsamına girdiğini gösteren
belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın istisna
kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili
düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra
ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza,
faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya hizmet yapılan
alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde
değerlendirilir.”
MADDE 12 – Aynı
Tebliğin (II/F-4.4.) bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda kantin
olarak belirlenen alanların okul aile birlikleri tarafından kiraya verilmesi
işlemleri KDV’den istisna edilmiştir. Bu kapsamda, Milli Eğitim Bakanlığı
Okul-Aile Birliği Yönetmeliğine göre kantin olarak belirlenen alanların okul
aile birlikleri tarafından kiraya verilmesi işlemleri KDV’den istisnadır.”
MADDE 13 – Aynı
Tebliğin (II/F-4.23.) bölümünün üçüncü paragrafının son cümlesi yürürlükten
kaldırılmış, aynı bölümün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“3065 sayılı Kanunun (17/4-k) maddesinde yer alan
istisna kapsamındaki arsa teslimine, söz konusu arsa için organize sanayi
bölgeleri tarafından yapılan ve parsel birim maliyeti içinde yer alan
harcamalar da dahil edilir.”
MADDE 14 – Aynı
Tebliğin (II/G-4.3.) bölümünün birinci paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Arsa kat karşılığı inşaat işleri; arsa sahibi
tarafından konut veya işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi ile
müteahhit tarafından arsa payına karşılık arsa sahibine konut veya işyeri
teslimi şeklinde iki ayrı teslimden oluşmaktadır.”
MADDE 15 – Aynı
Tebliğin;
a) (III/B-3.) bölümünün ikinci paragrafında yer alan
"teslim ve hizmetin gerçekleştiği vergilendirme döneminde" ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
b) (III/B-3.1.3.4.) bölümünden sonra gelmek üzere
aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“3.1.3.5. İndirimli Orana Tabi İşlemin
Gerçekleşmesinden Sonra Yapılan Alımlar ve İskontolar
İndirimli orana tabi işlemin gerçekleşmesinden sonra,
işlem ile ilgili olarak garanti, reklam, royalty, know-how, isim hakkı, ciro
primi gibi harcamalar üzerinden KDV ödenebilmektedir. Ayrıca indirimli orana
tabi işlemin gerçekleşmesinden sonra, satıcı tarafından yapılan iskontolar nedeniyle,
alıcılar tarafından iskontoya dair düzenlenen faturada KDV hesaplanması
gerekmektedir.
Bu kapsamda, indirimli orana tabi işlemin
gerçekleşmesinden sonra, işlemle ilgili olarak yapılan garanti, reklam,
royalty, know-how, isim hakkı, ciro primi gibi harcamalar ve iskontolar
nedeniyle satıcılar tarafından yüklenilen KDV’nin, indirim hesaplarına dahil
edildiği vergilendirme dönemine ilişkin iade hesabında dikkate alınması uygun
görülmüştür.”
MADDE 16 – Aynı
Tebliğin (III/C-2.1.) bölümünde yer alan “(c)” bendinin sonuna aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
“Ancak 213 sayılı Kanunun 315 inci maddesine göre
Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı ömürlerini tamamladıktan sonra zayi
olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi
kıymetlere (ATİK) ilişkin yüklenilen KDV ile faydalı ömrünü tamamlamadan zayi
olan veya istisna kapsamında teslim edilen ATİK’lere ilişkin yüklenilen
KDV’nin kullanılan süreye isabet eden kısmının indirim konusu yapılması
mümkündür.
Buna göre, ATİK’in Maliye Bakanlığınca belirlenen
faydalı ömrünü tamamladıktan sonra zayi olması veya istisna kapsamında teslim
edilmesi halinde bu kıymetin alımında yüklenilen ve indirim konusu yapılan
KDV’nin indirim hesaplarından çıkarılmasına ilişkin herhangi bir düzeltme
işlemi yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak ATİK’in faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olması
veya istisna kapsamında teslim edilmesi durumunda, bu kıymetin alımında
yüklenilen KDV’nin, faydalı ömrünün işletmede kullanılan süresine isabet eden
kısmı için herhangi bir düzeltme işlemi yapılmayacaktır. ATİK’in zayi olduğu
veya istisna kapsamında teslim edildiği tarih itibarıyla faydalı ömrünün
kalan kısmına (faydalı ömrünün işletmede kullanılmayan süresine) isabet eden
yüklenilen KDV’nin ise indirim konusu yapılması mümkün değildir. Daha önce
indirim konusu yapılan KDV’nin ATİK’in zayi olduğu veya istisna kapsamında
teslim edildiği dönem beyannamesinde “Daha Önce İndirim Konusu Yapılan
KDV’nin İlavesi” satırında beyan edilmek suretiyle indirim hesaplarından
çıkarılması gerekir. ATİK’in işletmede kullanılan süresinin tespitinde
ATİK’in işletmede kullanıldığı her 12 ay ile 12 aydan kısa olan süreler bir
yıl olarak kabul edilecektir.
Örnek: (A)
Ltd. Şti. 1/4/2015 tarihinde 150.000 TL bedelle satın alarak aktifine
kaydettiği faydalı ömrü 5 yıl olan minibüs için 27.000 TL KDV ödemiştir.
Söz konusu minibüs 5/6/2018 tarihinde
yanarak zayi olmuştur. Bu durumda, minibüsün alımında yüklenilen KDV
tutarının işletmede kullanılan süreye (38 ay kullanıldığından 4 yıl olarak
dikkate alınmıştır) isabet eden kısmı olan 21.600 TL (27.000/5x4) için
düzeltme yapılmasına gerek bulunmamaktadır. Minibüs, faydalı ömrünü
tamamlamadan zayi olduğundan kalan 1 yıl için daha önce indirim konusu
yapılan 5.400 TL’nin (27.000-21.600) indirim hesaplarından çıkarılmak
suretiyle düzeltilmesi gerekmektedir.”
MADDE 17 – Aynı
Tebliğin (III/C-2.1.) bölümünde yer alan “(ç)” bendinin;
a) Üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“3065 sayılı Kanunun (30/d) maddesinde;
“(5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer
fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar ile Gelir Vergisi
Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendine göre
işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin ithalde veya sorumlu sıfatıyla
ödenen katma değer vergisi ile yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya
hizmet ifasında bulunan mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde
beyan edilerek ödenen katma değer vergisi hariç)”
parantez içi hüküm yer almaktadır.”
b) Yedinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
bundan sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Ancak transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak
dağıtılan kazançlara ilişkin yurtdışından temin edilen hizmetler dolayısıyla
sorumlu sıfatıyla ödenmiş KDV’ler, ithalat işlemlerine ilişkin ödenmiş olan
KDV’ler ve yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya hizmet ifasında bulunan
mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde beyan edilerek ödenen
KDV’lerin indirim hesaplarından çıkarılması mükerrer vergilendirmeye ve dolayısıyla
yersiz ödenen vergilerin iadesine sebebiyet vermekte olup, mükerrer
vergilendirmeyi engellemek amacıyla 3065 sayılı Kanunun (30/d) maddesinde
düzenleme yapılmıştır. Söz konusu hüküm gereğince, transfer fiyatlandırması
yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlara ilişkin;
– Yurt dışından temin edilen hizmetler dolayısıyla
sorumlu sıfatıyla ödenmiş KDV’ler,
– İthalat işlemlerine ilişkin ödenmiş olan KDV’ler,
– Yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya hizmet
ifasında bulunan mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde beyan
edilerek ödenen KDV’lerin
indirim hesaplarından çıkarılmasına gerek
bulunmamaktadır.”
“5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer
fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar ile Gelir Vergisi
Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendine göre
işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin mal veya hizmet alımında bulunan
mükellef tarafından yüklenilen KDV tutarı, bu kapsamda mal teslimi veya
hizmet ifasında bulunan mükellefin ilgili vergilendirme döneminde beyan
ederek ödediği KDV tutarlarıyla sınırlı olmak üzere, indirim konusu
yapılabilir.”
c) Sonunda yer alan “Örnek:” ibaresi “Örnek
1:” olarak değiştirilmiş ve bu paragraftan sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Örnek 2: (A) A.Ş. ilişkili şirket olan (B)
A.Ş.den 130.000 TL tutarında mal satın almış ve bu işlemde (B) A.Ş.
tarafından 23.400 TL KDV hesaplanmıştır. Satışın yapıldığı döneme ilişkin
olarak (B) A.Ş.’nin KDV beyannamesine göre ödenmesi gereken KDV tutarı 4.000
TL’dir. Daha sonra (A) A.Ş. nezdinde yapılan vergi incelemesi sonucunda (B)
A.Ş.’den alınan malların değerinin 100.000 TL olması gerektiği sonucuna
ulaşılmış, 30.000 TL’nin ise transfer fiyatlandırılması yoluyla örtülü kazanç
dağıtımı kapsamında olduğu değerlendirilmiştir. Ayrıca (B) A.Ş. tarafından
ilgili dönemde tahakkuk eden 4.000 TL KDV’nin 2.500 TL’sinin ödendiği
anlaşılmıştır. Buna göre, transfer fiyatlandırılması yoluyla örtülü kazanç
dağıtımı kapsamında değerlendirilen 30.000 TL’ye isabet eden 5.400 TL KDV’nin
(B) A.Ş. tarafından ödenmiş olan 2.500 TL’sinin (A) A.Ş. tarafından indirim
konusu yapılması mümkün olup geriye kalan 2.900 TL KDV’nin (A) A.Ş.
tarafından indirim konusu yapılması mümkün değildir.”
MADDE 18 – Aynı
Tebliğin (IV/E-1.1.) bölümünün;
a) Üçüncü paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki
paragraf eklenmiştir.
“3065 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin ikinci
fıkrasında Bakanlığımızın; mükellefiyet süresi, çalışan sayısı, aktif ve
özsermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, vergisel ödevlerin zamanında yerine
getirilip getirilmediği, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge
düzenleme veya kullanma yönünde olumsuz rapor ya da tespit bulunup
bulunmadığı gibi kriterleri esas alarak mükelleflerin vergisel uyum
seviyeleri ve bu uyum seviyelerine göre farklı iade yöntemleri tespit etmeye,
iade alacağının mahsup edileceği vergi borçları ile iadeye ilişkin diğer usul
ve esasları belirlemeye yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.”
b) Mevcut dördüncü paragrafında yer alan “32”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, 36” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 19 – Aynı
Tebliğin (IV/E-5.) bölümünün;
a) Birinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki
paragraf eklenmiştir,
“Öte yandan, aynı Kanunun 370’inci maddesinde, vergi
incelemesine başlanılmadan veya takdir komisyonuna sevk edilmeden önce
verginin ziyaa uğradığına delalet eden emareler bulunduğuna dair yetkili
merciler tarafından yapılmış ön tespitler hakkında tespit tarihine kadar
ihbarda bulunulmamış olması kaydıyla mükelleflerin izaha davet edilebileceği
hükme bağlanmıştır. Bu hükmün uygulanmasına ilişkin olarak 25/7/2017 tarihli
ve 30134 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 482 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinde izaha davetin kapsamı ve şekli, ön tespitin niteliği, izaha
daveti yapacak ve yapılan izahı değerlendirecek merciler, davet yapılacaklar,
yapılan izahta kullanılacak bilgi ve belgeler ile uygulamaya ilişkin diğer
usul ve esaslar belirlenmiştir. 213 sayılı Kanunun 370’inci maddesinde yer
alan izaha davet uygulaması kapsamında izaha davet komisyonlarınca yapılması
gereken işlemler 482 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğindeki
açıklamalara göre yerine getirilir, izaha davet uygulaması kapsamına girmeyen
işlemlerin gerçekliğini ispatta ise bu Tebliğdeki hükümler uygulanır. Bu
düzenlemeler çerçevesinde, izaha davet kapsamında olan ve izahı kabul edilen
mükellefler hakkında özel esaslar uygulanmaz.”
b) Mevcut ikinci paragrafının son cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İdari araştırma aşamasında, mükellef tarafından söz
konusu işlemin gerçekliğine yönelik sunulan karşı delillerin
değerlendirilmesi, idari araştırmayı yürüten birimdeki (mükellefin ilgili
dönemde bağlı olduğu vergi dairesindeki) müdür ve bir müdür yardımcısının da
katılacağı üç kişilik bir komisyon tarafından yapılır. Karşı deliller
incelemeye başlanmış olması halinde inceleme elemanına, incelemeye
başlanmamışsa ilgili komisyona sunulur.”
c) Mevcut beşinci paragrafının birinci cümlesinde yer
alan “idare” ibaresi “komisyon” olarak değiştirilmiş ve “özel esaslara alınır”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ve mükerrer incelemeye meydan vermeksizin
konuyla ilgili incelemeye sevk edilir” ibaresi eklenmiştir.
ç) Mevcut beşinci paragrafından sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Yapılan izahın izaha davet komisyonlarınca yeterli
bulunmaması ve mükellef tarafından Vergi Usul Kanununun 370 inci maddesinde
öngörülen işlemlerin gerçekleştirilmemesi durumunda incelemeye veya takdire
sevk işlemleri yapılan mükellefler de aynı şekilde özel esaslara alınır.”
MADDE 20 – Aynı
Tebliğe ekte yer alan (EK: 26), (EK: 27) ve (EK: 28) eklenmiştir.
MADDE 21 – Bu
Tebliğin;
a) 1 inci, 4 üncü, 8 inci, 9 uncu ve 14 üncü maddeleri
6/4/2018 tarihinden sonra yapılan teslimlere uygulanmak üzere yayımı
tarihinde,
b) 2 nci, 3 üncü, 5 inci, 6 ncı, 7 nci, 15 inci, 16
ncı, 17 nci ve 18 inci maddeleri 6/4/2018 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde,
c) 10 uncu maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel
Uygulama Tebliğinin (II/B) kısmına eklenen 13 üncü bölüm, 13 üncü maddesi ve
20 nci maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğine eklenen (EK:
26) 1/4/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
ç) 10 uncu maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel
Uygulama Tebliğinin (II/B) kısmına eklenen 14 üncü bölüm, 11 inci maddesi ve
20 nci maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğine eklenen (EK:
27 ve EK: 28) 1/5/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
d) 12 nci maddesi 27/3/2018 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde,
e) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 22 – Bu
Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|
Sayfalar
- kanunlar
- güncel
- Şirketler
- anonim şti
- limidet şti
- BA/BS
- hisse devri
- tasfiye
- iflas/haciz
- çek
- kurumlar
- gelir vergisi-gerçek
- adi ortaklık
- Sirküler
- fatura
- vergi
- kdv
- ötv
- vuk
- ttk
- m.t.v
- inşaat
- serbest bölge
- özelge
- mesleki
- sgk
- SGK genelgeler
- bağkur
- emeklilik
- memur
- yabancı işçi
- işçi
- İŞKUR
- yurtdışı boçlanma
- gayrimenkul
- tebliğ
- Dernek/Vakıf
- kaçakçılık
- kat mülkiyeti
- Ticaret Odası
- Tacir
- GİB
- Teşvik-destek
- koskep
- AATUHK /6183
- Gümrük bakanlığı/ Dış Ticaret
- Bankalar
- Kefil-kefalet
- İhale
- kooparatif
- Ticari defter
- gider vergileri
- çalışma ve sosyal güvenlik
- ekonomi
- sanayi sicil
- Vergi Davaları Dilekçeler
- muhtasar
- uzlaştırma
- Arabuluculuk
5 Haziran 2018 Salı
KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SERİ NO: 18)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder