Bu
Tebliğde, 6676 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ve 7033 sayılı Kanunun 64
üncü maddesiyle 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununda
yapılan değişiklikler ile 6772 sayılı Kanunun 7 nci maddesiyle
3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanununun geçici 3 üncü maddesinin ikinci
fıkrasının (a) bendine eklenen ibarelere ilişkin açıklamalara yer verilmiş
olup, 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinde ilgili bölümler
itibarıyla aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.
MADDE 1
– 3/4/2007 tarihli
ve 26482 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kurumlar Vergisi Genel Tebliği
(Seri No: 1)’nin “5.12.2.1. Yasal düzenleme” başlıklı bölümü aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“16/2/2016 tarihli
ve 6676 sayılı Kanunun1 14 üncü maddesi ve 18/6/2017 tarihli ve 7033
sayılı Kanunun2 64 üncü maddesiyle yapılan değişiklikler sonrasında
4691 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesi aşağıdaki gibidir.
“Yönetici
şirketlerin bu Kanun uygulaması kapsamında elde ettikleri kazançlar ile
Bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin,
münhasıran bu Bölgedeki yazılım, tasarım ve AR-GE faaliyetlerinden elde
ettikleri kazançları 31/12/2023 tarihine kadar gelir ve kurumlar
vergisinden müstesnadır.
Bölgede
faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin bu kazançlarının gayrimaddi hakların
satılması, devri veya kiralanmasından elde edilmesi halinde, istisnadan
yararlanılmasını, bu hakların ilgili mevzuat çerçevesinde tescil, kayıt
veya bildirim şartına bağlamaya, mükellefin gayrimaddi hak geliri
ve varsa bağlı olduğu grubun satış hasılatına göre tescil şartına
bağlı olmaksızın belgelendirme usulüne tabi tutmaya, istisnadan
yararlanacak kazancı; bu kazancın elde edilmesine yönelik faaliyetler
kapsamında gerçekleştirilen nitelikli harcamaların toplam harcamalara
oranına isabet eden kısmı ile sınırlandırmaya, bu oranı toplam harcama
tutarını aşmamak üzere yüzde 30’una kadar artırımlı uygulatmaya, nitelikli
ve toplam harcamaları tanımlamaya Bakanlar Kurulu, bu kapsamda uygulamaya
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı ile Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı yetkilidir.
Bölgede
çalışan; AR-GE, tasarım ve destek personelinin bu görevleri ile ilgili
ücretleri 31/12/2023 tarihine kadar her türlü vergiden
müstesnadır. Gelir vergisi stopajı ve sigorta primi işveren hissesine
ilişkin teşviklerden yararlanacak olan destek personeli sayısı, AR-GE ve
tasarım personeli sayısının yüzde onunu aşamaz. Hak kazanılmış hafta tatili
ve yıllık ücretli izin süreleri ile 17/3/1981 tarihli ve 2429
sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanunda belirtilen tatil
günlerine isabet eden ücretler de bu istisna kapsamındadır. Haftalık kırk
beş saatin üzerindeki ve ek çalışma sürelerine ilişkin ücretler bu
istisnadan faydalanamaz. Yönetici şirket, ücreti gelir vergisi
istisnasından yararlanan kişilerin Bölgede fiilen çalışıp çalışmadığını
denetler. Ancak, Bölgede yer alan işletmelerde çalışan AR-GE ve
tasarım personelinin bu Bölgelerde yürüttüğü projelerle doğrudan ilgili
olmak şartıyla, proje kapsamındaki faaliyetlerin bir kısmının Bölge dışında
yürütülmesinin zorunlu olduğu durumlarda Bölge dışındaki bu faaliyetlere
ilişkin ücretlerinin yüzde yüzünü aşmamak şartıyla Bakanlar Kurulunca
ayrı ayrı veya birlikte belirlenecek kısmı ile Bölgede yer alan
işletmelerde en az bir yıl süreyle çalışan AR-GE ve tasarım personelinin
yüksek lisans yapanlar için bir buçuk yılı, doktora yapanlar için iki yılı
geçmemek üzere Bölge dışında geçirdiği sürelere ilişkin ücretlerin yüzde
yüzünü aşmamak şartıyla Bakanlar Kurulunca ayrı ayrı veya
birlikte belirlenecek kısmı, gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında
değerlendirilir. Bu kapsamda teşvikten yararlanılması için Bölge
yönetici şirketinin onayının alınması ve Bakanlığın bilgilendirilmesi
zorunludur. Yönetici şirketin onayı ile Bölge dışında geçirilen sürenin
Bölgede yürütülen görevle ilgili olmadığının tespit edilmesi halinde, ziyaa uğratılan
vergi ve buna ilişkin cezalardan ilgili işletme sorumludur.
Bu madde
hükümleri TÜBİTAK-Marmara Araştırma Merkezi Teknoloji Serbest Bölgesi
yönetici şirketi, bu bölgede faaliyet gösteren Gelir ve Kurumlar Vergisi
mükellefleri ile bölgede çalışan araştırmacı, yazılımcı, tasarımcı ve AR-GE
personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri bakımından da uygulanır.”
Ayrıca 21/3/2018 tarihli
ve 7103 sayılı Kanunun3 51 inci maddesiyle 4691 sayılı Kanunun geçici
2 ncimaddesinin ikinci fıkrasında yapılan değişiklik sonrasında anılan
fıkra hükmü aşağıdaki gibidir.
“Bölgede
faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin bu
kazançlarının gayrimaddi hakların satılması, devri veya
kiralanmasından elde edilmesi halinde, istisnadan yararlanılmasını, bu
hakların, mahiyetlerine göre, AR-GE faaliyetleri neticesinde elde edilmesi
ve ilgili mevzuat çerçevesinde tescil veya kayıt ettirilmesi ya da
bildirilmesi şartına bağlamaya, istisnadan kazancın elde edildiği
vergilendirme dönemine ilişkin beyannamelerin verilmesi gereken sürenin
sonuna kadar tescil veya kayıt için yetkili kuruma başvurulmuş olması
kaydıyla bu kazançları doğuran işlemlerin gerçekleştirildiği vergilendirme
döneminden başlayarak faydalandırmaya, mükellefin gayrimaddi hak
geliri ve varsa bağlı olduğu grubun satış hasılatına göre tescil
şartına bağlı olmaksızın belgelendirme usulüne tabi tutmaya, istisnadan
yararlanacak kazancı; bu kazancın elde edilmesine yönelik faaliyetler
kapsamında gerçekleştirilen nitelikli harcamaların toplam harcamalara
oranına isabet eden kısmı ile sınırlandırmaya, bu oranı toplam harcama tutarını
aşmamak üzere yüzde 30’una kadar artırımlı uygulatmaya, nitelikli ve toplam
harcamaları tanımlamaya Bakanlar Kurulu, bu kapsamda tescil, kayıt veya
bildirim şartının yerine getirilmesine ve uygulamaya ilişkin usul ve
esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı yetkilidir. Belirlenen esaslar çerçevesinde tescil, kayıt veya
bildirim şartının yerine getirilmemesi durumunda, zamanında tahakkuk
ettirilmeyen vergi, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme
faiziyle birlikte tahsil olunur.””
MADDE 2 – Aynı Tebliğin “5.12.2.2. Yazılım ve
Ar-Ge faaliyetlerinden elde edilen kazançlarda kurumlar vergisi
istisnasının kapsamı” bölüm başlığındaki “Yazılım” ve söz konusu bölümün
birinci ve ikinci paragraflarında geçen “yazılım” ibarelerinden sonra
gelmek üzere “, tasarım” ibaresi eklenmiş ve aynı bölümün üçüncü paragrafı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Öte
yandan, teknoloji geliştirme bölgelerinde yazılım ve Ar-Ge faaliyetinde
bulunan şirketlerin, bu faaliyetler sonucu buldukları ürünleri kendilerinin
seri üretime tabi tutarak pazarlamaları halinde, bu ürünlerin
pazarlanmasından elde edilen kazançların lisans, patent gibi gayrimaddi haklara
isabet eden kısmı, transfer fiyatlandırması esaslarına göre ayrıştırılmak
suretiyle istisnadan yararlanabilecektir. Ancak, lisans, patent gibi gayrimaddi haklara
bağlanmamış olmakla birlikte uyarlama, yerleştirme, geliştirme, revizyon,
ek yazılım gibi faaliyetlerden elde edilen kazançların istisna kapsamında
değerlendirileceği tabiidir. Ayrıca, teknoloji geliştirme bölgelerinde
tasarım faaliyetleri sonucu buldukları ürünleri kendileri seri üretime tabi
tutarak pazarlayan mükellefler, bu ürünlerin pazarlanmasından elde edilen
kazançlarının tasarıma isabet eden kısmını, transfer fiyatlandırması
esaslarına göre ayrıştırmak suretiyle istisnadan yararlanabilecektir.
Üretim ve pazarlama organizasyonu nedeniyle doğan kazancın diğer kısmı ise
istisna kapsamında değerlendirilmeyecektir.”
MADDE 3
– Aynı
Tebliğin “5.12.2.2.1. İstisna kapsamına giren faaliyetler” başlıklı
bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“6676
sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle 1/3/2016 tarihinden itibaren
geçerli olmak üzere, 4691 sayılı Kanuna “tasarım faaliyeti” tanımı eklenmiş
olup bu Kanunun uygulanmasında tasarım faaliyeti, sanayi alanında ve
Bakanlar Kurulunun uygun göreceği diğer alanlarda katma değer ve rekabet
avantajı yaratma potansiyelini haiz, ürün veya ürünlerin işlevselliğini
artırma, geliştirme, iyileştirme ve farklılaştırmaya yönelik yenilikçi
faaliyetlerin tümüdür.”
MADDE 4
– Aynı
Tebliğin “5.12.2.2.2. Bölgede faaliyete geçilmeden önce başlatılmış
projelerden sağlanan kazançların istisna kapsamında değerlendirilip
değerlendirilmeyeceği” başlıklı bölümünün birinci ve ikinci paragraflarında
geçen “yazılım” ibaresinden sonra gelmek üzere “, tasarım” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 5
– Aynı
Tebliğin “5.12.2.4. İstisna kazanç tutarının tespiti” başlıklı bölümünün
son paragrafında geçen “Ar-Ge” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve tasarım”
ibaresi eklenmiştir.
MADDE 6
– Aynı
Tebliğin “5.12.2.9. Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği
hükümlerine göre bildirim ve beyanın yapılması gereken yer” başlıklı
bölümünün birinci ve ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu
bölümün devamına aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“Yönetici
şirketlerin, 4691 sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili faaliyetleri
sonucunda elde ettikleri kazançlarına kurumlar vergisi istisnası
uygulanabilmesi için kurumlar vergisi yönünden bağlı bulunulan vergi
dairesine başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
Bölgede
faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu
bölgedeki yazılım, tasarım veya Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri
kazançları dolayısıyla istisnadan yararlanabilmeleri için gelir veya
kurumlar vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesine başvuruda
bulunmaları gerekmekte olup bu başvuruya, yönetici şirketten alınacak olan
vergi mükellefinin bölgede yer aldığını ve mükellefin faaliyet alanlarını
gösteren belgeler de eklenir. Bu belgelerin bir örneğinin de muhtasar
beyanname yönünden bağlı olunan vergi dairesine bildirilmesi gerekmektedir.
Vergi dairelerince mükelleflere istisna uygulamasına ilişkin olarak
herhangi bir belge verilmesi söz konusu değildir.”
“5.12.2.10.
İstisna uygulamasına ilişkin Bakanlar Kuruluna verilen yetki
4691
sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesine 7033 sayılı Kanunun 64 üncü
maddesiyle eklenen ikinci fıkra çerçevesinde Bakanlar Kuruluna verilen
yetki, 19/10/2017 tarihli ve 30215 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 11/9/2017 tarihli ve 2017/10821 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile kullanılmıştır.
5.12.2.10.1.
Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındaki kazançlar
Bakanlar
Kurulu Kararının 3 üncü maddesi gereğince, anılan Kararın Resmî Gazete’de
yayımlandığı 19/10/2017 tarihinden sonra bölgede başlatılacak
projelerden elde edilen kazançlar ile bu tarihten önce başlatılmış
projelerden 30/6/2021 tarihinden sonra elde edilen kazançlara ilişkin
istisna uygulamasında söz konusu Bakanlar Kurulu Kararı dikkate
alınacaktır.
Buna göre,
bölgede faaliyette bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerince,
19/10/2017 tarihinden önce (bu tarih dahil) başlatılmış projelerden
30/6/2021 tarihine kadar elde edilen kazançlara ilişkin istisna
uygulamasında, istisna kazanç tutarının tespitinde Tebliğin “5.12.2.4.” ve “5.12.2.5.”
bölümlerindeki açıklamalar dikkate alınacaktır.
Öte
yandan, bölgede 19/10/2017 tarihinden önce (bu tarih dahil)
başlatılmış projeler neticesinde elde edilen gayrimaddi hakların
30/6/2021 tarihinden sonra satışı, devri veya kiralanmasından doğan
kazançlar ile 19/10/2017 tarihinden sonra başlatılmış projeler neticesinde
elde edilen gayrimaddi hakların satışı, devri veya
kiralanmasından doğan kazançlara ilişkin istisna uygulamasında aşağıdaki
açıklamalar dikkate alınacaktır.
Sipariş
üzerine yapılan ve doğabilecek tüm gayrimaddi hakların sözleşme
hükümleri çerçevesinde siparişi verene ait olacağı işlerde olduğu gibi
faaliyeti gerçekleştiren lehine gayrimaddi hak doğmayan
durumlarda, mükelleflerin bölgedeki bu faaliyetlerinden doğan kazançları
Bakanlar Kurulu Kararı hükümleri kapsamında değildir.
5.12.2.10.2.
Patent veya eşdeğer belge alma şartı
Anılan
Bakanlar Kurulu Kararının 1 inci maddesinin birinci fıkrasına göre,
teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyet gösteren ve 4691 sayılı Kanunun
geçici 2 nci maddesinde yer alan istisna hükmü kapsamına giren
kazanç elde eden gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin bu
kazançlarının gayrimaddi hakların satışı, devri veya
kiralanmasından elde edilmesi halinde, söz konusu gayrimaddi haklardan
kaynaklanan kazançlar dolayısıyla istisnadan yararlanılabilmesi için bu
hakların niteliğine göre ilgili mevzuat çerçevesinde tescile veya kayda
yetkili kuruma başvurularak patent veya fonksiyonel olarak patente eşdeğer
belgelere bağlanması gerekmektedir.
Dolayısıyla,
19/10/2017 tarihinden sonra bölgede başlatılacak projelerden elde edilen
kazançlar ile bu tarihten önce başlatılmış projelerden 30/6/2021 tarihinden
sonra elde edilen kazançlarla ilgili olarak istisnadan yararlanılabilmesi
için gayrimaddi haklara yönelik olarak 551 sayılı KHK veya
12/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında patent alınması
veya bu hakların, fonksiyonel olarak patente eşdeğer belge olduğu kabul
edilen faydalı model belgesi, tasarım tescil belgesi, telif hakkı tescil
belgesi, entegre devre topografyası tescil belgesi, yeni bitki
çeşitlerine ait ıslahçı hakkı tescil belgesi ve benzeri belgelere
bağlanması gerekmektedir.
Anılan
Kararın 1 inci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca, 5/12/1951 tarihli
ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu çerçevesinde telif hakkı
tescil belgesine bağlanan yazılım faaliyetlerinden elde edilen kazançlar
için başkaca bir belge aranılmaksızın istisnadan yararlanılması mümkündür.
Son 5
hesap döneminin ortalaması dikkate alınmak suretiyle, gayrimaddi haklardan
elde edilen yıllık brüt gelirleri 30 milyon Türk lirasını ve dahil olduğu
şirketler grubunun (herhangi bir gruba dahil değilse kendisinin) yıllık net
satış hasılatı toplamı 200 milyon Türk lirasını aşmayan mükelleflerin, Ar-Ge faaliyetlerine
yönelik patentlenebilirlik kriterlerini (yenilik, buluş basamağı,
sanayiye uygulanabilirlik gibi) taşıyan gayrimaddi haklardan ve
ilgili mevzuat kapsamında aranan şartları haiz tasarım faaliyetlerinden
doğan gayrimaddi haklardan elde ettikleri kazançları, Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından alınan proje bitirme belgesine
dayanılarak istisnadan yararlandırılır. Bu durumda patent veya fonksiyonel
olarak patente eşdeğer bir başka belge aranmaz.
Bu
hesaplamada, Karar kapsamında istisnaya konu olan kazancın elde edildiği
hesap döneminden önceki 5 hesap döneminin ortalaması dikkate alınacaktır.
5 hesap
döneminden daha kısa süredir faaliyette bulunan mükelleflerde, faaliyette
bulunulan hesap dönemlerinin ortalaması dikkate alınacaktır.
Bakanlar
Kurulu Kararının 1 inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan tutarlar,
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenen Avro cinsi döviz alış
kurunda yıl içinde gerçekleşen değişim oranı dikkate alınarak Maliye
Bakanlığınca, en yakın milyon Türk lirasına yuvarlanarak her yıl
güncellenecektir. Buna göre, 2018 hesap dönemi için dikkate alınacak
tutarlar; gayrimaddi haklardan elde edilen yıllık brüt gelirler
için 34 milyon Türk lirası, dahil olunan şirketler grubunun
(herhangi bir gruba dahil değilse kendisinin) yıllık net satış hasılatı
toplamı için 226 milyon Türk lirası olarak belirlenmiştir.
Bu
uygulamadaki:
a) Gayrimaddi haklardan
elde edilen yıllık brüt gelir; Ar-Ge ve tasarım faaliyetleri
neticesinde ortaya çıkan yeni ürünlerden elde edilen hasılat tutarını
(seri üretim ve üretim sürecinde kullanılma sonucu elde edilen hasılat
hariç),
b) Yıllık
net satış hasılatı; gelir tablosundaki “net satışlar” tutarını,
c)
Şirketler grubu; 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 195 inci maddesi
çerçevesinde şirketler topluluğu olarak değerlendirilen şirketleri
ifade eder.
5.12.2.10.3.
Kazancın istisnadan yararlanacak kısmının tespiti
Anılan
Bakanlar Kurulu Kararının 2 nci maddesine göre, Karar kapsamında
patent veya fonksiyonel olarak patente eşdeğer belgelere bağlanan gayrimaddi haklardan
kaynaklanan kazançların istisnadan yararlanacak kısmı, kazancı doğuran
faaliyet kapsamında gerçekleştirilen nitelikli harcamaların bu faaliyetle
ilgili toplam harcamalara oranı kullanılarak hesaplanacaktır. Gayrimaddi hakların
satışı, devri veya kiralanmasından kaynaklanan kazançların istisnadan
yararlanacak kısmı, bölgede yürütülen her bir projeden elde edilen kazanca,
ilgili projeye ilişkin nitelikli harcamaların toplam harcamaya oranı
uygulanmak suretiyle hesaplanacaktır.
Her bir
projeyle ilgili yapılacak bu hesaplamada dikkate alınacak nitelikli
harcamalar, gayrimaddi hakkın elde edilebilmesi için mükellefin
kendisi tarafından yapılan ve gayrimaddi hak ile doğrudan
bağlantılı harcamalar ile ilişkisiz kişilerden sağlanan ve aynı mahiyeti
taşıyan fayda ve hizmet bedellerinin toplamıdır. Bu harcamalardan
aktifleştirilerek amortismana tabi tutulması gerekenler de
gerçekleştirildikleri dönemde amortisman öncesi tutarlarıyla bu
hesaplamada dikkate alınacaktır.
Mükellef
tarafından yapılsa dahi faiz giderleri ve bina maliyetleri gibi yürütülen
yazılım, tasarım ve Ar-Gefaaliyeti ile doğrudan ilişkili olmayan her türlü
maliyet unsuru hem toplam harcamalar hem de nitelikli harcamalar dışında
tutulur. Dolayısıyla, faiz gibi finansman giderleri ve binalara
ilişkin amortismanlar, kiralar, ısıtma, aydınlatma, su, temizlik,
güvenlik, bakım, onarım, vergi, resim ve harçlar ile genel yönetim
giderlerinden verilen paylar gibi yürütülen yazılım, tasarım ve Ar-Ge faaliyetleriyle
doğrudan ilişkili olmayan harcamalar hesaplamada dikkate alınmayacaktır.
İstisnanın
uygulanacağı kazanç kısmının tespitinde, gayrimaddi hak satın
alma bedelleri (lisans ve benzeri bedeller dahil) ve ilişkili
kişilerden sağlanan fayda ve hizmet bedelleri toplam harcama tutarına dahil
edilirken, nitelikli harcamalar tutarına dahil edilmez. Ancak, Avrupa
Birliğine tam üyeliğin gerçekleştiği tarihi içeren vergilendirme döneminin
sonuna kadar, yurt içinde yerleşik ilişkili kişilerden sağlanan fayda ve
hizmet bedelleri nitelikli harcamalar tutarına dahil edilebilir.
Mükellefler
nitelikli harcama tutarını yüzde 30’una kadar artırabilir. Şu kadar ki, bu
şekilde artırılan nitelikli harcama tutarı toplam harcama tutarını aşamaz.
Örnek: (A) Ltd. Şti. 22/11/2017 tarihinde
teknoloji geliştirme bölgesinde başlattığı Ar-Ge projesi çerçevesinde,
kendisi tarafından yapılan ve gayrimaddi hak ile doğrudan bağlantılı
105.000. – TL harcama gerçekleştirmiştir. Ayrıca, projeyle doğrudan
bağlantılı olmayan, bina kirası ve kredi faizine yönelik 30.000. – TL
gidere katlanmış, projede kullanacağı bir gayrimaddi hakkı
35.000. – TL bedelle satın almış ve ayrıca yurt dışı ilişkili kişiden
10.000. – TL tutarında mühendislik hizmeti sağlamıştır.
Şirket bu
projesini tamamlayarak ilgili mevzuat çerçevesinde patent aldıktan sonra
projeye ilişkin gayrimaddihakkını satmış ve bu satıştan 1.000.000. –
TL kazanç elde etmiştir.
Bu durumda,
projeyle doğrudan bağlantılı olmayan 30.000. – TL harcama, gayrimaddi hakkın
satışından doğan kazancın istisna uygulanacak kısmına ilişkin hesaplamada
nitelikli harcamalar ile toplam harcamalara dahiledilmeyecektir.
Ayrıca bu hesaplamada, şirketin satın aldığı gayrimaddi hakkın
maliyet bedeli ile yurt dışı ilişkili kişiden sağlanan fayda ve hizmet
tutarı toplam harcamaya dahil edilecek; nitelikli harcama
tutarına ise dahil edilmeyecektir.
Buna göre;
–
Nitelikli harcama = 105.000. – TL
– Toplam
harcama = 105.000. – TL + 35.000. – TL +
10.000. – TL
=
150.000. – TL
– İstisna
oranı =
Nitelikli harcama / Toplam harcama
=
105.000. – TL / 150.000. – TL
=
%70
Bu
durumda, bu projeyle ilgili gayrimaddi hakkın satışından elde
edilen kazancın %70’lik kısmı olan (1.000.000. – TL x %70=) 700.000. – TL
için istisna uygulanacaktır.
Ayrıca,
Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen %30 artırım oranının uygulanması
durumunda, istisna oranı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır.
–
Nitelikli
harcama =
105.000. – TL
– %30
artırımlı
tutar = 105.000.
– TL + (105.000. – TL x %30)
=
136.500. – TL
– Toplam
harcama =
150.000. – TL
– İstisna
oranı =
Nitelikli harcama / Toplam harcama
=
136.500. – TL / 150.000. – TL
=
%91
Bu durumda,
Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında nitelikli harcama tutarının %30 oranında
artırılarak dikkate alınması sonucunda, mükellefin bu projesiyle
ilgili gayrimaddi hakkının satışından elde ettiği kazancın
%91’lik kısmı olan (1.000.000. – TL x %91=) 910.000. – TL için istisnadan
yararlanılabilecektir.
Satın
alınan gayrimaddi hakların mükellefin birden fazla projesinde
kullanılması durumunda, her bir projeyle ilgili toplam harcama tutarının
tespitinde, bu gayrimaddi hakka ilişkin hesaplanan amortismanların her
bir projeye dağıtım oranı nispetinde gayrimaddi hakkın maliyet
bedelinden pay verilecektir.
Dışarıdan
sağlanan fayda ve hizmetlerin birden fazla projede kullanılması durumunda,
her bir projeyle ilgili toplam harcama tutarının tespitinde, bu fayda ve
hizmet tutarlarından her bir projeye verilen pay nispetinde bu fayda ve
hizmetlerin bedelinden pay verilecektir.
Avrupa
Birliğine tam üyeliğin gerçekleştiği tarihi içeren vergilendirme döneminin
sonuna kadar, teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyette bulunan bir
başka kurumla devir, birleşme veya bölünme işlemine girişilmesi halinde
devralınan, birleşilen veya bölünen kurum tarafından daha önce bu
bölgelerde yapılmış olan nitelikli harcamalar da, bu bölümdeki açıklamalar
çerçevesinde muameleye tabi tutulabilir.”
MADDE 7
– Aynı
Tebliğin “5.12.3.1. Yasal düzenleme” başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
“Öte
yandan, 9/2/2017 tarihli ve 6772 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu
ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun4 7 nci maddesiyle Serbest Bölgeler Kanununun geçici
3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde yapılan değişiklikle
serbest bölgelerde, bakım, onarım, montaj, demontaj, elleçleme,
ayrıştırma, ambalajlama, etiketleme, test etme, depolama hizmeti
alanlarında faaliyette bulunan ve hizmetin tamamını Türkiye’de yerleşmiş
olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında bulunanlara
veren hizmet işletmelerinin, söz konusu hizmetlere konu malların serbest
bölgelerden Türkiye’ye herhangi bir şekilde girişi olmaksızın yabancı bir
ülkeye gönderilmesi şartıyla bu hizmetlerden elde ettikleri kazançları da
istisna kapsamına alınmıştır. Dolayısıyla, serbest bölgelerde, bakım,
onarım, montaj, demontaj, elleçleme, ayrıştırma, ambalajlama,
etiketleme, test etme, depolama hizmeti alanlarında faaliyette bulunan ve
bu hizmetlerin tamamını Türkiye’de yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri,
kanuni ve iş merkezi yurt dışında bulunanlara veren hizmet işletmelerinin,
söz konusu değişikliğin yürürlüğe girdiği 24/2/2017 tarihinden
itibaren bu hizmetlerden elde ettikleri kazançları, anılan hizmetlere konu
malların serbest bölgelerden Türkiye’ye herhangi bir şekilde girişi
olmaksızın yabancı bir ülkeye gönderilmesi şartıyla, kurumlar vergisinden
istisnadır.
Yapılan bu
düzenleme ile 24/2/2017 tarihinden önce yalnızca üretici
kullanıcılara tanınan kurumlar vergisi istisnasının, hizmet ihracatının
geliştirilmesi amacıyla bakım, onarım, montaj, demontaj, elleçleme,
ayrıştırma, ambalajlama, etiketleme, test etme ve depolama hizmetlerine de
sağlanması amaçlanmıştır. Bu hizmetler, fiziki olarak serbest bölgede
verilmekle birlikte, yararlanıcısının yurt dışında yerleşik olması ve
Türkiye’ye dönüşlerinin olmaması şartları aranacaktır. Söz konusu istisna,
bu yöndeki faaliyetlerin bütünüyle yurt dışına yönelik olması halinde
yararlanılabilecek bir vergi istisnası olduğundan, bu kapsamda ruhsat
alacak firmaların yalnızca yurt dışına yönelik olarak faaliyette bulunması
gerekmektedir.”
Tebliğ
olunur.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder