Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 529)
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Gelirlerin/servetlerin arkasındaki gerçek isimlerin bilinmesi vergi
kaçakçılığı ile mücadele açısından büyük önem arz etmektedir. Ülkemizin de
üyesi bulunduğu Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı Vergi Amaçlarına
Yönelik Şeffaflık ve Bilgi Değişimi Küresel Forumu (Küresel Forum), vergi
kaçakçılığıyla mücadele amacına yönelik olarak çalışmalar yürütmektedir. Bu
bağlamda, Küresel Forum, faaliyetleri gereği şeffaflık ve bilgi değişimi
konusunda ülkelerin uyması gereken uluslararası asgari standartlar oluşturmuş
olup tüzel kişiliklerin ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin gerçek
faydalanıcısının bilinmesi hususu standardın unsurlarından biridir. Bu
konu, suç gelirlerinin aklanması ve terörizmin finansmanının önlenmesi
amacıyla Mali Eylem Görev Gücü tarafından belirlenen tavsiyelerde de
karşılık bulmaktadır.
(2) Bu kapsamda, tüzel kişiler ve tüzel
kişiliği olmayan teşekküllerin gerçek faydalanıcı bilgisinin güncel, tam ve
doğru bir şekilde tespit edilebilmesi amacıyla gerçek faydalanıcının
belirlenmesine ve bildirilmesine ilişkin olarak bildirim zorunluluğu
getirilen mükelleflerin kapsamı, bildirimin şekli, bildirimde bulunulacak
dönem, bildirim verme zamanı, bildirimin gönderilme usulü ile uygulamaya
ilişkin diğer usul ve esasların belirlenmesi bu Tebliğin konusunu teşkil
etmektedir.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ uygulamasında;
a) Gerçek faydalanıcı: Tüzel kişi veya
tüzel kişiliği olmayan teşekkülleri nihai olarak kontrolünde bulunduran ya
da bunlar üzerinde nihai nüfuz sahibi olan gerçek kişi veya kişileri,
b) Tedbirler Yönetmeliği: 10/12/2007 tarihli
ve 2007/13012 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Suç
Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair
Tedbirler Hakkında Yönetmeliği,
c) Trust: Bir malvarlığının belirli
bir lehtar ya da lehtar grubunun yararlanması için, malvarlığının maliki
olan sözleşme kurucusu tarafından, söz konusu malvarlığının yönetimi,
kullanımı ya da sözleşmede belirtilen diğer tasarruflarda bulunulması
amacıyla sözleşmeyi icra eden bir mütevellinin kontrolüne bırakılmasını
hüküm altına alan hukuki ilişkiyi,
ifade eder.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 3/11/2011 tarihinde imzalanan ve 3/5/2017 tarihli ve 7018
sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ve 1/7/2018 tarihinde yürürlüğe
giren Vergi Konularında Karşılıklı İdari Yardımlaşma Sözleşmesi,
yürürlükteki Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları ile 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 148, 149, 152/A ve 256 ncı maddeleri
ve mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı
bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Gerçek faydalanıcı bilgisi bildirimi verme
zorunluluğu getirilenler
MADDE 4 – (1)
Bu Tebliğin konusunu teşkil eden gerçek faydalanıcı bilgisi bildirimini,
bildirim verme süresinin başladığı 1/8/2021 tarihi itibarıyla
faal olan (tasfiye işlemi devam edenler dâhil);
a) Kurumlar vergisi mükellefleri,
b) Kollektif şirketlerde şirketi
temsile yetkili kimse veya ortak, eshamsız komandit şirketlerde komandite
ortaklardan biri ve adi ortaklıklar adına en yüksek ortaklık payına sahip
kişi, Türkiye’de yönetim merkezi olan veya Türkiye’de mukim yöneticisi olan
yabancı ülkede kurulmuş trust ve benzeri teşekküllerin
yöneticileri, mütevellileri veya temsilcileri,
vermek zorundadırlar.
(2) Ayrıca; Tedbirler Yönetmeliğinde 11/10/2006 tarihli
ve 5549 Sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunun
uygulanmasında yükümlü sayılan;
a) Bankalar,
b) Bankalar dışında banka kartı veya kredi
kartı düzenleme yetkisini haiz kuruluşlar,
c) Kambiyo mevzuatında belirtilen yetkili
müesseseler,
ç) Finansman ve faktoring şirketleri,
d) Sermaye piyasası aracı kurumları
ve portföy yönetim şirketleri,
e) Ödeme kuruluşları ile elektronik para
kuruluşları,
f) Yatırım ortaklıkları,
g) Sigorta, reasürans ve
emeklilik şirketleri ile sigorta ve reasürans brokerleri,
ğ) Finansal kiralama şirketleri,
h) Sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinde
takas ve saklama hizmeti veren kuruluşlar,
ı) Kıymetli Madenler ve Kıymetli Taşlar
Piyasasına ilişkin saklama hizmeti ile sınırlı olmak üzere Borsa İstanbul
Anonim Şirketi,
i) Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim
Şirketi ile kargo şirketleri,
j) Varlık yönetim şirketleri,
k) Kıymetli maden, taş veya mücevher alım
satımı yapanlar ile bu işlemlere aracılık edenler,
l) Cumhuriyet altın sikkeleri ile
Cumhuriyet ziynet altınlarını basma faaliyeti ile sınırlı olmak üzere
Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü,
m) Kıymetli madenler aracı kuruluşları,
n) Ticaret amacıyla taşınmaz alım satımıyla
uğraşanlar ile bu işlemlere aracılık edenler,
o) İş makineleri dâhil her türlü deniz,
hava ve kara nakil vasıtalarının alım satımı ile uğraşanlar ile bu
işlemlere aracılık edenler,
ö) Tarihi eser, antika ve sanat eseri alım
satımı ile uğraşanlar veya bunların müzayedeciliğini yapanlar,
p) Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü,
Türkiye Jokey Kulübü ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığı dâhil talih ve bahis
oyunları alanında faaliyet gösterenler,
r) Spor kulüpleri,
s) Noterler,
ş) Savunma hakkı bakımından diğer kanun
hükümlerine aykırı olmamak ve 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı
Avukatlık Kanununun 35 inci maddesinin birinci fıkrası ile alternatif
uyuşmazlık çözüm yolları kapsamında ifa edilen mesleki çalışmalar nedeniyle
edinilen bilgiler hariç olmak üzere; taşınmaz alım satımı, sınırlı ayni hak
kurulması ve kaldırılması, şirket, vakıf ve dernek kurulması,
birleştirilmesi ile bunların idaresi, devredilmesi ve tasfiyesi işlerine
ilişkin finansal işlemlerin gerçekleştirilmesi, banka, menkul kıymet ve her
türlü hesaplar ile bu hesaplarda yer alan varlıkların idaresi işleriyle
sınırlı olmak üzere serbest avukatlar,
t) Bir işverene bağlı olmaksızın çalışan
serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali
müşavirler,
u) Finansal piyasalarda denetim yapmakla
yetkili bağımsız denetim kuruluşları,
ü) Kripto varlık hizmet sağlayıcılar,
v) Tasarruf finansman şirketleri,
ile bunların şube, acente, temsilci ve
ticari vekilleri ile benzeri bağlı birimleri Gelir İdaresi Başkanlığı
tarafından talep edildiğinde müşterileri tarafından gerçekleştirilen
işlemlerin gerçek faydalanıcı bilgisini Başkanlığa bildirmek zorundadır.
(3) Merkezi yurtdışında bulunan yükümlünün
şube, acente, temsilci ve ticari vekilleri ile benzeri bağlı birimleri
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından talep edildiğinde müşterileri
tarafından gerçekleştirilen işlemlerin gerçek faydalanıcı bilgisini
Başkanlığa bildirmek zorundadır.
Gerçek faydalanıcının belirlenmesi
MADDE 5 – (1)
Tüzel kişilerde;
a) Tüzel kişiliğin yüzde yirmi beşi aşan
hissesine sahip gerçek kişi ortakları,
b) Tüzel kişiliğin yüzde yirmi beşi aşan
hissesine sahip gerçek kişi ortağının gerçek faydalanıcı olmadığından
şüphelenilmesi veya bu oranda hisseye sahip gerçek kişi ortak bulunmaması
durumunda, tüzel kişiliği nihai olarak kontrolünde bulunduran gerçek kişi
ya da kişiler,
c) (a) ve (b) bentleri kapsamında gerçek
faydalanıcının tespit edilemediği durumlarda, en üst düzey icra yetkisine
sahip gerçek kişi ya da kişiler,
gerçek faydalanıcı olarak kabul
edilerek bildirime konu edilir.
(2) Tedbirler Yönetmeliğinin 12 nci maddesinin
ikinci fıkrasında belirtilen tüzel kişiliği olmayan iş ortaklıkları gibi
teşekküllerde;
a) Tüzel kişiliği olmayan teşekkülleri
nihai olarak kontrolünde bulunduran gerçek kişi ya da kişiler,
b) (a) bendi kapsamında gerçek
faydalanıcının tespit edilememesi halinde tüzel kişiliği olmayan teşekkül
nezdinde en üst düzeyde icra yetkisine sahip gerçek kişi ya da kişiler,
üst düzey yönetici sıfatıyla gerçek
faydalanıcı olarak kabul edilir ve bildirime konu edilir.
(3) Trust ve benzeri
teşekküllerde; kurucular, mütevelli, yönetici, denetçi veya faydalanıcı
sıfatını haiz olanlar ya da bu teşekküller üzerinde nüfuz sahibi olanlar gerçek
faydalanıcı olarak kabul edilerek bildirime konu edilir.
Bildirimin dönemi ve verilme zamanı
MADDE 6 – (1)
Bildirim yapma yükümlülüğü getirilen kurumlar vergisi mükellefleri, gerçek
faydalanıcı bilgisini geçici vergi beyannameleri ve yıllık kurumlar vergisi
beyannamesi ekinde bildirmek zorundadır.
(2) Kurumlar vergisi mükellefleri dışında
kalan diğer mükellefler ile diğer kişiler gerçek faydalanıcı bilgisini her
yılın Ağustos ayı sonuna kadar Gelir İdaresi Başkanlığına bir form ile
elektronik ortamda bildirmek zorundadır.
(3) Birinci ve ikinci fıkrada
belirtilenlerin yeni mükellefiyet tesis ettirmesi veya daha önce bildirime
ekledikleri bilgilerde değişiklik olması halinde, yeni mükellefiyet
tesisini veya bilgi değişikliğini, bunların gerçekleştiği tarihi takip eden
bir ay içerisinde bildirmeleri gerekmektedir.
Bildirimin şekli
MADDE 7 – (1)
Kurumlar vergisi mükellefleri yıllık ve geçici vergi beyannamelerinin
ekinde, kurumlar vergisi mükellefleri dışında kalan mükellefler ile
bildirim yapması gereken diğer kişiler ise dördüncü fıkrada belirtilen
bildirim formu ile bildirim yaparlar.
(2) Bildirim yapma yükümlülüğü getirilen
kurumlar vergisi mükellefleri söz konusu beyannameler aracılığıyla; gerçek
faydalanıcıların adı, soyadı, vatandaşlıkları, kimlik numaraları ve
adresleri, varsa telefon, faks ve elektronik posta bilgileri ile gerçek
faydalanıcılığın sebebini bildirirler.
(3) Bildirim formu ile bildirim verme
yükümlülüğü getirilenler, “gerçek faydalanıcıya ilişkin bildirim formu” ile
gerçek faydalanıcıların adı, soyadı, vatandaşlıkları, kimlik numaraları,
adresleri, varsa telefon, faks ve elektronik posta bilgileri ile gerçek
faydalanıcılığın sebebini bildirirler.
(4) Kapsama giren mükellefler ve diğer
kişiler tarafından bildirim; İnternet Vergi Dairesinde yer alan
açıklamalara uygun şekilde elektronik ortamda İnternet Vergi Dairesi
üzerinden “gerçek faydalanıcıya ilişkin bildirim formu” doldurularak
verilecektir.
(5) Kapsama giren mükellefler ve diğer
kişilerin bağlı bulunduğu vergi dairesinden kullanıcı kodu, parola ve şifre
almaları gerekmektedir. Kağıt ortamında (elden veya posta ile)
bildirim formu kabul edilmeyecektir. Bildirim formunun elektronik ortamda
verilmiş sayılabilmesi için sistem üzerinden onaylama işleminin yapılması
şarttır. Onaylama işlemi en geç bildirimin verilmesi gereken sürenin son
günü saat 23:59’a kadar tamamlanmalıdır.
(6) Bildirimin elektronik ortamda
gönderilmesi zorunlu olduğundan vergi dairesi müdürlükleri/malmüdürlükleri,
bildirimi kâğıt ortamında hiçbir şekilde kabul etmeyecektir.
(7) Elektronik ortam dışında gönderilen
bildirim verilmemiş sayılacaktır.
(8) “Gerçek faydalanıcıya ilişkin bildirim
formu”, mükellef tarafından bizzat gönderilebileceği gibi ilgili dönemde,
aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunan serbest muhasebeci mali müşavir
veya gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi tasdik sözleşmesi (tam tasdik
sözleşmesi) bulunan yeminli mali müşavirler aracılığıyla da gönderilebilir.
(9) Bildirimin yapılmasının ardından
bildirimin hatalı veya eksik olduğunun anlaşılması durumunda bildirimin bu
maddede belirtilen usullerde yeniden verilmek suretiyle düzeltilmesi
gerekmektedir.
Diğer hususlar ve cezai yaptırım
MADDE 8 – (1)
Gerçek faydalanıcı bilgisi bildirimine konu edilen bilgilerin mükellefler
tarafından, bildirimin verildiği tarihi takip eden takvim yılının başından
itibaren 5 yıl süreyle muhafaza edilmesi gerekmektedir.
(2) Bu Tebliğde yapılan düzenlemeler
kapsamında bildirilmesi gereken bilgileri bildirmeyen, eksik veya yanıltıcı
bildirimde bulunan mükellefler hakkında 213 sayılı Kanunun ilgili ceza
hükümleri tatbik olunur.
(3) Mali Suçları Araştırma Kurulu
Başkanlığı tarafından yapılacak araştırma, inceleme ve uluslararası bilgi
değişimi ile vergi incelemesine yetkili olanlar tarafından yapılacak
araştırma ve incelemeler neticesinde, 4 üncü maddede yer verilen mükellef
ve diğer kişilerin gerçek faydalanıcı bilgisine ilişkin hatalı kayıtların
bulunduğunun tespit edilmesi halinde, gerekli cezai işlemlerin ve sicil
kayıtlarında gerekli değişikliklerin yapılabilmesi amacıyla Gelir İdaresi
Başkanlığına bilgi verilir.
İlk bildirim
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Gerçek faydalanıcı bilgisi verme yükümlülüğü getirilen kurumlar vergisi
mükellefleri dâhil bütün mükellefler ile diğer kişilerin, en geç 31/8/2021 günü
sonuna kadar gerçek faydalanıcı bilgisini 6 ncı maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen form ile elektronik ortamda Gelir İdaresi
Başkanlığına bildirmeleri gerekmektedir.
Yürürlük
MADDE 9 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder