MADDE 1 – 31/12/2010 tarihli ve 27802 beşinci
Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel Tebliği (Tır İşlemleri)
(Seri No:1)’nin 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 31/3/1985 tarihli ve
18711 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 16/1/1985 tarihli ve 85/8993 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan 1975 tarihli TIR Karneleri Himayesinde
Uluslararası Eşya Taşınmasına Dair Gümrük Sözleşmesi, 27/10/1999 tarihli ve
4458 sayılı Gümrük Kanununun 10 ve 91 inci maddeleri ile Gümrük Yönetmeliğinin
276 ncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “TIR Uygulama Tebliği” ifadesi “bu
Tebliğ”, 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (ö) bentlerinde yer alan
“Müsteşarlık” ifadeleri “Bakanlık”, 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g)
bendinde yer alan “Gümrükler Kontrol Genel Müdürlüğünü” ifadesi “Gümrükler
Genel Müdürlüğünü”, 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ö) bendinde yer alan
“Gümrük Müsteşarlığını” ifadesi “Gümrük ve Ticaret Bakanlığını”, 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (u) bendinde yer alan “Gümrük ve Muhafaza
Başmüdürlükleri” ifadesi “Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri”, 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (r) bendinde, 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında
ve 65 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Ulaştırma Bakanlığı”
ifadeleri “Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı”, 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (hh) bendinde yer alan “Ulaştırma Bakanlığınca” ifadesi
“Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca”, 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “144” ifadesi “120”, 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinde yer alan “192” ifadesi “168”, 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “Ulaştırma Bakanlığınca” ifadesi “bu Bakanlıkça”, 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasında ve 63 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“Ulaştırma Bakanlığından” ifadeleri “Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığından” ve 66 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “hata bildirim
formu” ifadesi “yazı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3 – Aynı Tebliğin ikinci bölüm başlığı ve
4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“TIR Güzergâhları ve Güzergâh Katetme Süreleri”
“MADDE 4 – (1) Kaçakçılık yapılacağına dair
ihbar, istihbarat, kuvvetli şüphe bulunması veya gerek taşınan eşya gerekse
taşıyıcı hakkında gümrük idarelerinde risk verilerinin mevcut olması ile ATS
cihazının takılması hallerinde, TIR karnesi himayesinde eşya taşıyan taşıtların
izleyeceği güzergâhlar gümrük idaresince belirlenir. Belirlenen bu güzergâh TIR
karnesinin 22 no.lu kutusuna yazılır.
(2) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından
verilen özel izin belgesi veya özel yük taşıma izin belgesinde bir güzergâh
belirlenmesi halinde, bu güzergâh gümrük idaresi tarafından esas alınır ve
taşıtların bu güzergâhı izlemeleri zorunludur.
(3) Güzergâh ihlali yaptığı tespit edilen taşıtlar için 4458
sayılı Gümrük Kanununun 241 inci maddesinin altıncı fıkrası gereğince para
cezası uygulanır. Ayrıca, bu taşıtlar fiziki kontrole tabi tutulur.
(4) Güzergâh ihlallerinin tespitinde, taşıyıcı firmalar
tarafından kullanılan araç takip sistemlerinden de yararlanılabilir.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin 10 uncu maddesinin
beşinci ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(5) Tezkiye edilen firmaların bilgileri, TIR/Transit Takip
Programı ile Uluslararası TIR Veri Bankasına girilir. Ayrıca tezkiye edilen
firmalar Bakanlık internet sitesinde yayımlanır.”
“(7) Tezkiye edilmiş firmalara ait bilgiler ile firmaların
adres, unvan ve ortak değişiklikleri, kefil kuruluş tarafından tutulur, bu
bilgiler yazılı ve/veya elektronik ortamda Genel Müdürlüğe bildirilir. Adres ve
unvan değişiklikleri Genel Müdürlükçe TIR/Transit Takip Programına girilir ve Bakanlık
internet sitesinde yayımlanır.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin 11 inci maddesinin
üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Tezkiyesi iptal edilen firmanın bilgileri TIR/Transit
Takip Programı ile Uluslararası TIR Veri Bankasından silinir.”
MADDE 6 – Aynı Tebliğin 12 nci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki 12/A maddesi eklenmiştir.
“Başlamış taşımalarda yapılacak işlemler
MADDE 12/A – (1) Taşıyıcı firmanın geçici veya
daimi ihraç edildiği ya da tezkiyesinin iptal edildiği tarihten önce başlamış
taşımalarda;
a) Çıkış gümrük idaresince Kara Kapıları Taşıt Takip
Programından taşıtın çıkış işlemi yapılır ve TIR karnesi veri girişi yapılarak
sonlandırılır.
b) Özet beyan modülünden “Teslim Alma” kaydı düzenlenir ve
varış gümrük idaresince TIR karnesi veri girişi yapılarak sonlandırılır.
c) Başka bir Akit Tarafta başlamış taşımada bu firmaya ait
TIR karnesi giriş gümrük idaresince kabul edilmez.”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin 15 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15 – (1) Taşıt onay belgesi, Gümrük ve
Ticaret Bölge Müdürlükleri tarafından yetki verilen gümrük idarelerince
Elektronik Taşıt Onay Belgesi Sistemi (ETOBS) kullanılarak düzenlenir. Gümrük
ve Ticaret Bölge Müdürlükleri tarafından belirlenen taşıt onay belgesi
düzenlemeye yetkili gümrük idareleri Genel Müdürlüğe bildirilir.
(2) Taşıt onay belgesi başvurusunda bir dilekçe ekinde;
a) İmza sirküleri,
b) Araç tescil belgesi,
c) Taşıt listesini gösteren taşıt belgesi,
ç) Taşıtın “ön, arka, sağ ve sol” cephelerinden çekilmiş 18
x 24 cm. ebatlarında fotoğraflar ile birden fazla gümrük mührünün tatbik
edilmesinin gerekmesi halinde bu mühürlerin yerlerini gösterir kroki veya
fotoğraflar,
yer alır.
(3) Taşıt onay belgesi, tezkiye edilen firmalar adına
kayıtlı taşıtların TIR Sözleşmesi ek-2’de yer alan teknik şartlara sahip
olduğunun tespit edilmesi halinde TIR Sözleşmesi ek-6’da yer alan açıklama
notları da dikkate alınarak, gümrük müdürü veya yetkilendireceği müdür
yardımcısı başkanlığında ETOBS üzerinden oluşturulacak 3 kişilik komisyon
tarafından, iki yıl süreyle geçerli olmak üzere TIR Sözleşmesi ek-4’te yer alan
örneğe uygun olarak düzenlenir.
(4) Eşya güvenliğinin sağlanması için taşıta birden fazla
gümrük mührünün tatbik edilmesinin gerekmesi halinde mühür sayısı, taşıt onay belgesinin
5 no.lu bölümüne yazılır.
(5) ETOBS üzerinden düzenlenerek A4 formatında çıktısı
alınan taşıt onay belgesinin ilgili yeri imzalanır, her bir sayfası mühürlenir
ve belgenin sayfaları birbirinden ayrılmayacak şekilde tutturulur.
(6) İkinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen belgeler tasdik
edilerek işlemi biten taşıt onay belgesi ile birlikte taşıtın kayıtlı olduğu
firmaya verilir.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğin 16 ncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 16 – (1) Taşıt onay belgesi süresinin
yurtdışında sona ermesi halinde, taşıt onay belgesini düzenleyen gümrük
idaresine yazılı olarak başvurulur. Gümrük idaresi tarafından firma dosyası
incelenerek bir defaya mahsus olmak üzere ETOBS üzerinden otuz gün ek süre
verilir ve işlemler 15 inci maddenin beşinci fıkrasına göre tamamlanır.
(2) Bir TIR taşıması sırasında geçerlilik süresi biten taşıt
onay belgesi, bu taşımanın sonuna kadar geçerli kabul edilir.
(3) Taşıt onay belgesinin yenilenmesi için geçerlilik
süresinin bitimine en fazla otuz gün kala, taşıt onay belgesini düzenleyen
gümrük idaresine başvurulur. Gümrük idaresince 15 inci maddenin üçüncü fıkrası
uyarınca şartların sağlandığının tespit edilmesi ve yapılan incelemede
yenilenmesi talep edilen taşıt onay belgesi ve eki belge ve fotoğraflardan bir
farklılığın olmadığının anlaşılması durumunda, 15 inci maddenin beşinci
fıkrasına göre işlem yapılarak taşıt onay belgesi firmaya verilir. Farklılık
tespit edilmesi durumunda ise belge yenileme talebi reddedilir ve belge iptal
edilerek 15 inci maddede yer alan yeni belge düzenlemeye ilişkin hükümler
çerçevesinde talep değerlendirilir.
(4) Taşıt onay belgesi en fazla üç defa yenilenebilir.
(5) Geçerlilik süresi dolan taşıt onay belgesi için belgenin
düzenlendiği gümrük idaresinden farklı bir gümrük idaresine başvurulması
halinde, başvurulan gümrük idaresine bir önceki belge ibraz edilerek 15 inci
maddeye göre yeni taşıt onay belgesi düzenlenir.”
MADDE 9 – Aynı Tebliğin 17 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 17 – (1) Geçerlilik süresi içinde, taşıt
onay belgesinin;
a) Çalınması halinde ilgili kolluk birimleri veya adli
makamlardan alınacak belgeler ile,
b) Kaybolması halinde gazete ilanı ile,
c) Tahrip olması halinde ise tahrip olan bu belge ile,
taşıt onay belgesini düzenleyen gümrük idaresine başvurulur,
ETOBS’ta yer alan belgenin A4 formatında çıktısı alınarak ilgili yeri
imzalanır, her bir sayfası mühürlenir, belgenin sayfaları birbirinden
ayrılmayacak şekilde tutturulur ve taşıtın kayıtlı olduğu firmaya verilir.”
MADDE 10 – Aynı Tebliğin 18 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 18 – (1) 14 üncü maddede yer alan ve
tezkiye edilen firmalar adına kayıtlı taşıtlar için taşıt onay belgesi
düzenlenir.
(2) Çekiciler ile ağır veya havaleli eşya taşıyan taşıtlar
için taşıt onay belgesi aranmaz.
(3) Geçici olarak ihraç edilenler hariç TIR Sözleşmesi
hükümlerine göre TIR rejiminden daimi olarak ihraç edilen firmalar adına
düzenlenen taşıt onay belgeleri iptal edilir. Geçici ihraç edilen firmaların
belge değişikliği, ek süre, yenileme ve yeni taşıt onay belgesi verilmesi
talepleri kabul edilmez.
(4) Taşıtın kayıtlı olduğu firmanın değişmesi nedeniyle yeni
bir taşıt onay belgesi talep edilmesi halinde, taşıt için önceki firma adına
düzenlenmiş taşıt onay belgesi, iptal edilmek üzere taşıt onay belgesi
düzenlemeye yetkili gümrük idaresine ibraz edilir. Ancak, belgenin ibraz
edilemeyeceğinin beyan edilmesi halinde, taşıtın daha önce kayıtlı olduğu
firmadan alınacak bir yazı veya bunun mümkün olmaması halinde verilecek bir
taahhütname ile 15 inci maddeye göre yeni taşıt onay belgesi düzenlenir.
(5) Boyanma, branda veya üzerindeki bilgilerde değişiklik,
firma logosunun değişmesi gibi nedenlerden dolayı, taşıtın dış görünümünün
taşıt onay belgesi eki fotoğraflardan belirgin şekilde farklı hale gelmesi
halinde belge, taşıt onay belgesi düzenlemeye yetkili gümrük idaresi tarafından
iptal edilerek, 15 inci maddeye göre yeni taşıt onay belgesi düzenlenir.
Taşıtın dış görünüşünde esaslı bir değişiklik olmaması halinde, farklılığa
ilişkin 18 x 24 cm. ebatlarında fotoğraflar tasdik edilerek taşıtın kayıtlı
olduğu firmaya verilir. Ayrıca, ETOBS üzerinden belge değişikliği yapılarak bu
fotoğraflar sisteme eklenir.
(6) Taşıt onay belgesinin sahte olarak düzenlendiğinin ya da
üzerinde tahrifat yapıldığının tespit edilmesi halinde ETOBS’ta kayıtlı olan
belge iptal edilerek;
a) Kağıt ortamındaki belge üzerine yapılan tespit açıkça
görülebilecek şekilde şerh düşülür ve resmi mühür ile tasdiklenir.
b) Belgenin iptal edildiği tarihten itibaren altı ay süreyle
ETOBS üzerinden taşıta bloke konur ve bu süre içinde taşıtın aynı kişinin
mülkiyetinde olması durumunda taşıt onay belgesi düzenlenmez. İptal edilen
taşıt onay belgesinin ETOBS’ta yer almaması durumunda ise söz konusu belgenin
iptal edildiği ve aynı taşıta altı ay süreyle taşıt onay belgesi düzenlenmemesi
gerektiği hususunda tüm Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüklerine bildirimde
bulunulur.
c) Gümrük Kanununun 241 inci maddesinin birinci fıkrası
uyarınca işlem yapılır.
ç) Usulsüzlüğü tespit eden gümrük idaresi tarafından
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
d) Genel Müdürlüğe bilgi verilir.
(7) Taşıt onay belgesi düzenlenmiş bir taşıtın TIR
Sözleşmesi ek-2’de yer alan şartları kaybettiğinin tespit edilmesi halinde,
tespiti yapan gümrük idaresinin taşıt onay belgesi düzenlemeye yetkili bir
gümrük idaresi olması durumunda bu idare, yetkili gümrük idaresi olmaması
durumunda ise bildirimde bulunmak suretiyle bu idareye en yakın taşıt onay
belgesi düzenlemeye yetkili gümrük idaresince;
a) ETOBS’ta kayıtlı olan belge iptal edilir.
b) Kağıt ortamındaki belge üzerine yapılan tespit açıkça
görülebilecek şekilde şerh düşülür ve resmi mühür ile tasdiklenir.
c) İptal edilen taşıt onay belgesinin ETOBS’ta yer almaması
durumunda, bu hususlar ayrıca belgeyi düzenleyen gümrük idaresine de
bildirilir.
ç) Gümrük Kanununun 241 inci maddesinin birinci fıkrası
uyarınca işlem yapılır.
d) Genel Müdürlüğe bilgi verilir.
(8) Dördüncü fıkra hükümleri saklı kalmak üzere, herhangi
bir nedenle iptal edilen taşıt onay belgeleri ibraz edilmedikçe yeni taşıt onay
belgesi düzenlenmez.”
MADDE 11 – Aynı Tebliğin 21 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(b) Bu Tebliğin 26 ncı maddesinin ikinci fıkrası, 27, 39
uncu maddesinin üçüncü fıkrası ile 40 ıncı maddelerinde belirtilen durumlar
dışında, eşya gümrük idareleri tarafından muayene edilmez.”
MADDE 12 – Aynı Tebliğin 22 nci maddesinin
üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Geçerlilik süresi biten bir TIR karnesinin hareket
gümrük idaresi tarafından sehven kabul edilerek eşyanın sevk edilmesi ve bu
durumun diğer bir hareket gümrük idaresi, giriş, varış veya çıkış gümrük
idaresi tarafından tespit edilmesi halinde, durumu tespit eden gümrük idaresi
tarafından TIR karnesi sonlandırılarak TIR karnesi Volet-2 yaprağı ve
dipkoçanına sonlandırma gerekçesine ilişkin gerekli meşruhat düşülür. TIR
karnesinin “onaylı rapor” sayfası doldurulur. TIR/Transit Takip Programında
Volet-2 kaydına ilişkin işlemler tamamlanarak sonlandırma gerekçesine ilişkin
açıklama yapılır.”
MADDE 13 – Aynı Tebliğin 23 üncü maddesine
aşağıdaki beşinci fıkra eklenmiştir.
“(5) Gümrük Yönetmeliğinin 33 no.lu ekinde yer alan,
kaçakçılık yapılacağına dair ihbar, istihbarat, kuvvetli şüphe bulunan, gümrük
idarelerinde risk verileri mevcut olan veya ATS cihazı takılan eşyanın sevkinde
taşımaya ilişkin bilgiler, hareket veya giriş gümrük idaresinde işlemlerin
tamamlanmasını müteakip bu idarelerce çıkış veya varış gümrük idaresine
gecikmeksizin bildirilir.”
MADDE 14 – Aynı Tebliğin 24 üncü maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) TIR karnesi himayesinde taşınan eşya için taşıtın giriş
gümrük idaresine varışından önce elektronik ortamda ek-5’de belirtilen
bilgileri içeren ön beyan verilir. Beyanın taşıtın giriş gümrük idaresine
varışından sonra verilmesi durumunda, taşıyıcı firma ve taşınan eşya risk
kriterleri çerçevesinde ayrıca değerlendirmeye tabi tutulur.”
MADDE 15 – Aynı Tebliğin 24 üncü maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmış, aynı maddenin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) Gümrük idaresince;
a) Brandalı taşıtlarda brandanın yırtık ve sökük,
b) Römork, yarı römork ve konteynerlerde kırık ve delik,
c) Taşıtın mührünün/mühürlerinin, sağlam olup olmadığı ile
TIR karnesinde kayıtlı numara ve adede uygun,
olup olmadığı haricen kontrol edilerek, uygun bulunması
halinde 25 ve 26 ncı madde hükümleri uyarınca işlemlere devam edilir. Uygun
bulunmaması halinde ise, TIR işlemleri ile ilgili servise derhal bilgi
verilir.”
MADDE 16 – Aynı Tebliğin 25 inci maddesinin
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin beşinci ve
altıncı fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Görevli memur tarafından, TIR karnesi ve taşıt onay
belgesinin imza ve mühürleri, geçerlilik süreleri ile ibraz edilen diğer
belgelerin uygunluğu kontrol edilir.”
MADDE 17 – Aynı Tebliğin 26 ncı maddesinin
birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin
üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Sistem tarafından atanan memur, beyanın kontrol türüne
göre işlemleri gerçekleştirir. Beyanın kontrol türünün belge kontrolü olması ve
yapılan kontrol sonucunun olumlu olması halinde TIR karnesinin Volet-1 ve
Volet-2 yaprakları ile Volet-1 yaprağı dipkoçanının ilgili bölümlerine görevli
memur tarafından gerekli kayıt ve meşruhatlar düşülür. Sistem üzerinde onay
verilerek Volet-1 yaprağı koparılarak TIR karnesi sürücüye teslim edilir ve
taşıt varış veya çıkış gümrük idaresine sevk edilir.
(2) Beyanın kontrol türünün belge kontrolü olması ve yapılan
kontrol sonucunda TIR karnesi ve ekli belgelerde ciddi farklılık tespit
edilmesi ile muayene yapılmasının gerekli görülmesi durumunda, idare amiri
tarafından gerekli yönlendirme yapılır ve eşya muayene edilir. Muayene
sonucunun olumlu olması halinde, taşıta tekrar mühür tatbik edilir. TIR
karnesinin Volet-1 ve Volet-2 yaprakları ile Volet-1 yaprağı dipkoçanının
ilgili bölümlerine gerekli kayıt ve meşruhatlar düşüldükten sonra sistem
üzerinde onay verilir. Volet-1 yaprağı koparılarak TIR karnesi sürücüye teslim
edilir ve taşıt varış veya çıkış gümrük idaresine sevk edilir.”
MADDE 18 – Aynı Tebliğin 27 nci maddesinin
birinci, dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Taşıt, römork, yarı römork ve konteynerlerden;
a) Haklarında ihbar ya da kuvvetli şüphe bulunanlar,
b) Mühürleri bulunmayanlar veya koparılmış ya da bozulmuş
halde olanlar,
c) Brandalı taşıtlarda brandalarında sökük, yırtık veya TIR
Sözleşmesi ek-2’de belirlenen şekle aykırı yama bulunanlar ile TIR halatlarında
kopukluk bulunanlar,
ç) Römork, yarı römork veya konteynerlerde kırık, delik
bulunanlar,
d) Tartıda tespit edilen ağırlığı TIR karnesinde kayıtlı
ağırlıktan farklı olanlar,
e) Belgelerinde şüpheli durum bulunanlar ile gizli bölme
olduğuna dair şüphe oluşturanlar,
f) Sistem tarafından muayeneye tabi tutulanlar,
görevlendirilecek muayene memuru tarafından açılarak
masrafları taşımacıya ait olmak üzere muayene edilir.”
“(4) Taşıtın mühürlü kısmındaki veya mühürlü konteynerdeki
eşyada TIR karnesinde beyan edilen eşyanın miktarına göre eksiklik veya
fazlalık tespit edilmesi halinde tutanak düzenlenir ve tutanağın bir örneği TIR
karnesine eklenir. Eksiklik durumunda, bu bilgiler TIR karnesinin varış veya
çıkış gümrük idaresine kadar kullanılacak yapraklarının 9, 10 ve 11 no.lu
kutularına yazılarak tasdiklenir. Aynı şekilde TIR/Transit Takip Programında
eşya miktarına ilişkin veri girişi ve açıklama girilerek eşya sevk edilir.
Fazlalık durumunda, Türkiye Gümrük Bölgesini transit geçecek eşya için eksiklik
durumunda olduğu gibi işlem yapılır. Transit işleminin Türkiye Gümrük
Bölgesinde tamamlanması halinde ise, TIR/Transit Takip Programında karnede
beyan edilen kap miktarlarında değişiklik yapılmaksızın bu bilgilere ilişkin açıklama
girilir ve eşya sevk edilir. Ancak, TIR karnesinde beyan edilen eşyanın
miktarına göre tespit edilen fazlalığın, taşıtın veya konteynerin mühürlü
kısmında olsa dahi gizlenmiş, saklanmış halde veya özel olarak yapılmış zula
olarak tabir edilen bir yerde bulunması durumunda 5607 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanunu hükümlerine göre işlem yapılır.
(5) TIR karnesi kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine
getirilen serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın tamamı veya bir kısmının Gümrük
Mevzuatı hükümleri çerçevesinde belirgin bir şekilde beyan edilen eşyadan
farklı cinste olduğunun giriş gümrük idaresince tespit edilmesi halinde, Gümrük
Kanununun 235 inci maddesinin beşinci fıkrası uygulanır ve eşyanın sevkine izin
verilir. Bu tespitin Kaçakçılıkla Mücadele Kanununu da ihlal ettiği sonucuna
varılması durumunda bu Kanun hükümleri uyarınca da gerekli işlemler yapılır.”
MADDE 19 – Aynı Tebliğin 28 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 28 – (1) TIR karnelerinin Volet-1
yaprakları, varış veya çıkış gümrük idaresindeki Volet-2 yapraklarına ilişkin
işlemler tamamlandıktan sonra sistemde ibra edildiğinin anlaşılması üzerine
takibi gerektirir bir hususa rastlanmaması halinde arşivlenir. Takibi
gerektirir bir husus bulunması halinde Volet-2 yaprakları ve ekleri varış veya
çıkış gümrük idaresinden talep edilir ve bu Tebliğin 42 nci maddesi hükümlerine
göre işlem yapılır.”
MADDE 20 – Aynı Tebliğin 29 uncu maddesinin
birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı maddenin altıncı ve sekizinci fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır.
“(1) Taşıyıcı firma temsilcisi veya sürücü tarafından, TIR
karnesinde yer alan bilgiler doğrultusunda özet beyan modülünden “TIR İhracat”
kaydı düzenlenerek tescil edilir.
(2) Tescil edilen bu kayda ilişkin TIR karnesi ve ekleri
gümrük memuruna teslim edilir.
(3) Gümrük memuru tarafından, TIR karnesi ve taşıt onay
belgesinin imzaları, mühürleri ve geçerlilik süreleri ile birlikte, ibraz
edilen diğer belgeler kontrol edilir. Uygun bulunması halinde;
a) Taşıtta bulunan yükün ihracat eşyası olması durumunda,
tescil edilen kayda ilişkin bilgiler, TIR/Transit Takip Programı Volet-1
ekranına getirilerek “İHRACAT” kodu seçilir. TIR karnesi ve ekli belgelerde yer
alan bilgiler ile uygunluğu kontrol edilir ve Volet-1 bilgileri tescil edilir.
b) Taşıtta bulunan yükün serbest dolaşımda bulunmayan eşya
olması durumunda “TRANSIT” kodu seçilir. TIR karnesi ve ekli belgelerde yer
alan bilgilerin uygunluğu kontrol edilerek eşya bilgileri sisteme girilir ve
Volet-1 bilgileri tescil edilir.
c) Taşıtta serbest dolaşımda bulunmayan eşya ile ihracat
eşyasının bir arada bulunması durumunda “TRNİHR” kodu seçilir. TIR karnesi ve
ekli belgelerde yer alan bilgilerin uygunluğu kontrol edilerek serbest
dolaşımda bulunmayan eşya ile ihracat eşyasının bilgileri ayrı ayrı sisteme
girilir ve Volet-1 bilgileri tescil edilir.
(4) “TIR İhracat” kaydının 16 haneli tescil numarası TIR
karnesine yazılır.
(5) Gümrük memuru tarafından, TIR karnesinin Volet-1 ve
Volet-2 yaprağının;
a) 2 no.lu kutusunun altındaki “resmi kullanım için”
başlıklı bölüme, ilgili kaşe ile transit – ihracat – mahrece iade – transit ve
ihracat ibaresi,
b) 8 no.lu kutusuna, belirtilmemiş olması halinde TIR
karnesine ekli belgeler,
c) 20 no.lu kutusuna 8 inci maddeye göre belirlenen transit
süresi,
ç) 21 no.lu kutusuna tescilin yapıldığı gümrük idaresinin
adı ile sistem tarafından verilen tescil numarası,
d) 22 no.lu kutusuna, 4 üncü madde hükümleri gereğince belli
bir güzergâhın izlenmesinin zorunlu kılındığı hallerde belirlenen bu güzergâh
ile çıkış gümrük idaresi,
e) 23 no.lu kutusu ile Volet-1 yaprağı dipkoçanının 6 no.lu
kutusuna tescil tarihi ve gümrük mührü tatbik edilir ve Volet-1 yaprağı
dipkoçanına tescilin yapıldığı gümrük idaresinin adı ile tescil numarası,
yazılır.”
MADDE 21 – Aynı Tebliğin 30 uncu maddesinin
birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) İlk hareket gümrük idaresine ibraz edilen TIR
karnesinin sarı manifesto sayfası ve varış gümrük idaresine kadar kullanılacak
tüm yapraklarının eşya manifestosu bölümünde yazılı olan taşıt ve eşyaya
ilişkin olarak tescil edilen “TIR İhracat” kaydına ilişkin bilgiler,
TIR/Transit Takip Programı Volet-1 ekranına getirilerek TIR karnesi ve ekli
belgelerde yer alan bilgiler ile uygunluğu kontrol edilir ve Volet-1 bilgileri
tescil edilir. “TIR İhracat” kaydının 16 haneli tescil numarası, TIR karnesinin
tüm Volet-1 yaprakları ve dipkoçanları ile Volet-2 yapraklarının ilgili
bölümlerine yazılır. Tescil edilen Page 1 Volet-1 yaprağı koparılarak taşıt
ikinci hareket gümrük idaresine Page 2 Volet-2 yaprağı ile birlikte sevk
edilir.
(2) İkinci hareket gümrük idaresinde, şüphe, ihbar vb.
durumlar hariç olmak üzere, TIR karnesi ve eki belgeler ile transit süresi
kontrol edilerek taşıt haricen muayene edilir. TIR karnesinin Page 2 Volet-2
bilgileri TIR/Transit Takip Programının Volet-2 ekranına kaydedilerek Program tarafından
verilen tescil numarası Page 2 Volet-2 yaprağına yazılır. İkinci hareket gümrük
idaresinde yüklenecek eşya bilgileri TIR karnesinin sarı manifesto sayfası ve
varış gümrük idaresine kadar kullanılacak yapraklarının eşya manifestosu
bölümüne yazılır ve tescil edilen “TIR İhracat” kaydına ilişkin bilgiler,
TIR/Transit Takip Programı Volet-1 ekranına getirilerek Page 3 Volet-1
bilgileri tescil edilir. “TIR İhracat” kaydının 16 haneli tescil numarası, TIR
karnesinin Page 3 Volet-1 yaprağı ve dipkoçanı ile Page 4 Volet-2 yaprağının
ilgili bölümüne yazılır. Tescil edilen Page 3 Volet-1 yaprağı koparılarak
taşıt, üçüncü hareket gümrük idaresine veya çıkış gümrük idaresine Page 4
Volet-2 yaprağı ile birlikte sevk edilir. İkinci hareket gümrük idaresinde, birinci
hareket gümrük idaresinden sevk edilen taşıt ve eşya için hiçbir şekilde özet
beyan modülünden “Teslim Alma” kaydı düzenlenmez. Page 2 Volet-2 yaprağı ile
ilgili olarak bilgisayar sisteminde herhangi bir teyit işlemi yapılmaz.
(3) Üçüncü hareket gümrük idaresinde, şüphe, ihbar vb.
durumlar hariç olmak üzere, TIR karnesi ve eki belgeler ile transit süresi
kontrol edilerek taşıt haricen muayene edilir. TIR karnesinin Page 4 Volet-2
bilgileri TIR/Transit Takip Programının Volet-2 ekranına kaydedilerek Program
tarafından verilen tescil numarası Page 4 Volet-2 yaprağına yazılır. Üçüncü
hareket gümrük idaresinde yüklenecek eşya bilgileri TIR karnesinin sarı
manifesto sayfası ve varış gümrük idaresine kadar kullanılacak yapraklarının
eşya manifestosu bölümüne yazılır ve tescil edilen “TIR İhracat” kaydına
ilişkin bilgiler, TIR/Transit Takip Programı Volet-1 ekranına getirilerek Page
5 Volet-1 bilgileri tescil edilir. “TIR İhracat” kaydının 16 haneli tescil
numarası, TIR karnesinin Page 5 Volet-1 yaprağı ve dipkoçanı ile Page 6 Volet-2
yaprağının ilgili bölümüne yazılır. Tescil edilen Page 5 Volet-1 yaprağı
koparılarak taşıt, çıkış gümrük idaresine Page 6 Volet-2 yaprağı ile birlikte
sevk edilir. Üçüncü hareket gümrük idaresinde, ikinci hareket gümrük idaresinden
sevk edilen taşıt ve eşya için hiçbir şekilde özet beyan modülünden “Teslim
Alma” kaydı düzenlenmez. Page 4 Volet-2 yaprağı ile ilgili olarak bilgisayar
sisteminde herhangi bir teyit işlemi yapılmaz. Son hareket gümrük idaresinde,
TIR karnesinin varış gümrük idaresine kadar kullanılacak yapraklarının 17 no.lu
kutusuna tarih ve imza atılarak mühürlenir.”
MADDE 22 – Aynı Tebliğin 31 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 31 – (1) TIR karnelerinin Volet-1
yaprakları, varış veya çıkış gümrük idaresindeki Volet-2 yapraklarına ilişkin
işlemler tamamlandıktan sonra sistemde ibra edildiğinin anlaşılması üzerine
takibi gerektirir bir hususa rastlanmaması halinde arşivlenir. Takibi
gerektirir bir husus bulunması halinde Volet-2 yaprakları ve ekleri varış veya
çıkış gümrük idaresinden talep edilir ve bu Tebliğin 42 nci maddesi hükümlerine
göre işlem yapılır.”
MADDE 23 – Aynı Tebliğin 31/A maddesinin
birinci, ikinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) 21/5/2014 tarihli ve 29006 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması Yönetmeliği uyarınca ihracatta
yerinde gümrükleme izni ve izinli gönderici yetkisi kapsamında TIR karnesi ile
yapılacak işlemler bu maddede belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.
(2) Yalnızca Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması
Yönetmeliğinin 77 nci maddesi kapsamında işlem gören ihracat eşyası izinli
gönderici yetkisine sahip TIR karnesi hamili aracılığıyla taşıtılabilir.”
“(5) Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması Yönetmeliğinin 84
üncü maddesinde belirtilen çıkış izni bildirim süresi TIR karnesinin ilgili
gümrük idaresince tescil edilmesini müteakip başlar.”
MADDE 24 – Aynı Tebliğin 32 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 32 – (1) TIR karnesi ve eki belgeler ile
transit süresi kontrol edilerek TIR karnesi Volet-2 bilgileri TIR/Transit Takip
Programına girilir ve TIR karnesi tescil edilir. TIR karnesi bilgileri esas
alınarak özet beyan modülünden “TIR İthalat” kaydı oluşturulur. Ayrıca bir
döküm alınmaz. Bu kayda ilişkin tescil numarası TIR karnesine yazılır.”
MADDE 25 – Aynı Tebliğin 33 üncü maddesinin
üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin dördüncü fıkrası
ile beşinci fıkrasının son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(3) TIR karnesinin Volet-2 yaprağı ve dipkoçanının ilgili
bölümlerine, boşaltılan eşyaya ilişkin bilgiler yazılır. Boşaltılan eşya ile
TIR karnesinde yer alan eşyanın birbirine uygun olması ve varsa ödenmesi
gereken para cezasının ödendiğinin anlaşılması üzerine, sistem üzerinde onay
verilerek TIR karnesinin Volet-2 yaprağı ve dipkoçanının ilgili bölümleri
imzalanıp kaşe tatbik edilerek Volet-2 yaprağı koparılır.”
MADDE 26 – Aynı Tebliğin 33 üncü maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki 33/A maddesi eklenmiştir.
“İzinli alıcı ve ithalatta yerinde gümrükleme izni
kapsamında yapılacak TIR karnesi işlemleri
MADDE 33/A – (1) Gümrük İşlemlerinin
Kolaylaştırılması Yönetmeliği uyarınca ithalatta yerinde gümrükleme izni ve
izinli alıcı yetkisi kapsamında TIR karnesi ile yapılacak işlemler bu maddede
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.
(2) Yalnızca Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması
Yönetmeliğinin 97 nci maddesi kapsamında işlem görecek olan ithalat eşyası
izinli alıcı yetkisine sahip TIR karnesi hamili aracılığıyla taşıtılabilir.
(3) Taşıtın Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması
Yönetmeliği çerçevesinde kabul edilen izinli alıcı veya ithalatta yerinde
gümrükleme izni sahibinin tesisine geldiğine dair TIR karnesine meşruhat
düşülür. TIR karnesi Volet-2 yaprağı ve eki belgeler gümrük idaresine ibraz
edilir ve 32 nci maddeye göre işlem yapılır.
(4) Sistem tarafından muayene ile görevli memur atanması
durumunda Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması Yönetmeliğinin 111 inci
maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde görevli memurca ek-7’de
belirtilen tutanak düzenlenir ve 33 üncü maddenin üçüncü fıkrası uyarınca işlem
yapılır.
(5) Sistem tarafından muayene ile görevli memur atanmaması
durumunda izinli alıcı tarafından eşya boşaltılır. Ek-7 de yer alan tutanak iki
nüsha düzenlenir ve izinli alıcı ile sürücü tarafından imzalanır. Ayrıca 33
üncü maddenin üçüncü fıkrası uyarınca işlem yapılır. Volet-2 yaprağı ve ekleri
ile tutanağın bir nüshası 10 iş günü içerisinde dilekçe ekinde gümrük idaresine
gönderilir. Bu belgelerin süresi içerisinde gönderilmemesi durumunda Gümrük
Kanununun 241 inci maddesinin birinci fıkrası hükmü uygulanır.
(6) Boşaltılan eşya ile beyan edilen eşyanın miktarında
eksiklik veya fazlalık tespit edilmesi durumunda gümrük idaresine bildirimde
bulunulur ve gümrük idaresince 34 üncü maddeye göre işlem yapılır.
(7) Üçüncü ve altıncı fıkralarda belirtilen işlemler izinli
alıcı veya ithalatta yerinde gümrükleme izinlerinde belirtilen gümrük
idarelerinde gerçekleştirilir.”
MADDE 27 – Aynı Tebliğin 34 üncü maddesinin
birinci, ikinci, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki sekizinci ve dokuzuncu fıkralar
eklenmiştir.
“(1) TIR karnesi himayesinde taşınan serbest dolaşımda olmayan
eşyaya ilişkin tespit edilen eksiklik veya fazlalık için takibat yapılır. TIR
karnesinin Volet-2 yaprağı ve dipkoçanının ilgili bölümlerine tespit edilen
eksiklik veya fazlalık yazılır ve “şartlı ibra edilmiştir” şerhi düşülür.
Ayrıca TIR/Transit Takip Programının Volet-2 ekranına “şartlı ibra edildi”
kaydı girilir.
(2) Eksiklik ve fazlalığa ilişkin tutanağın imzalandığı
tarihte TIR karnesi hamiline bildirim yapılması halinde bu tarih, bildirim
yapılamaması durumunda ise takibat yazısının TIR karnesi hamiline tebliğ
edildiği tarih esas alınarak eksiklik veya fazlalığın nedeninin üç ay içinde
belgelendirilmesi istenir. Eşyanın mahrecinden yüklenmediği veya eşyanın
mahrecinden eksik veya fazla yüklendiği, yanlışlıkla başka bir yere
boşaltıldığı ya da kaza veya avarya sonucu kaybolduğu veya çalındığına ilişkin
eşyanın yüklendiği liman idaresi, çıkış acentesi, taşıyıcının bir kamu kuruluşu
olması halinde bu kuruluş veya yükleme esnasında bu kurum ve kuruluşların
bulunmaması halinde ihracatçı veya yüklemeyi yapan kuruluştan alınan ve eşyanın
yüklendiği limandaki en büyük mülki idare amirince, gümrük idaresince, ticaret
ve sanayi odalarınca veya liman başkanlığınca onaylanmış belgelerin TIR karnesi
hamili tarafından ibrazı halinde, eksiklik veya fazlalık takibatı
sonlandırılır. Bu fıkra hükmünün uygulanmasında Avrupa Birliğinin tek bir
gümrük bölgesinden oluştuğu göz önünde bulundurulur. Üç aylık takibat süresi
talep halinde ilgili gümrük idaresi tarafından üç ay uzatılır. Haklı sebebin
varlığı halinde, bu süre gümrük idaresi tarafından bir ay daha uzatılabilir.”
“(4) Eksikliğe ilişkin olarak, verilen süre içerisinde
herhangi bir belge ibraz edilmemesi veya ibraz edilen belgelerin geçerli
sayılmaması halinde, gümrük idaresi tarafından eksik çıkan eşyadan tarife
pozisyonuna veya tarife pozisyonu tespit edilemiyor ise cinsine ve türüne göre
tarifede dahil olduğu faslın en yüksek vergiye tabi pozisyonuna göre hesaplanan
gümrük vergileri tahakkuk ettirilerek TIR karnesi hamilinden tahsili yoluna
gidilir. Gümrük vergilerinin TIR karnesi hamilinden tahsil edilememesi halinde,
TIR Sözleşmesinin 11 inci maddesinin birinci fıkrasındaki süre dikkate alınarak
kefil kuruluş nezdinde gerekli takibat yapılır. Ayrıca, giriş gümrük idaresine
veya parsiyel taşımalarda bir önceki gümrük idaresine bilgi verilir. Eksikliğe
isabet eden gümrük vergilerinin tahsil edilmesi halinde TIR karnesinin Volet-2
yaprağına “şartlı ibra kaldırılmıştır” şerhi düşülür. Ayrıca TIR/Transit Takip
Programının Volet-2 ekranındaki “şartlı ibra edildi” kaydı kaldırılarak “ibra
edildi” kaydı ile açıklama girilir.
(5) Fazlalığa ilişkin olarak verilen süre içerisinde
herhangi bir belge ibraz edilmemesi veya ibraz edilen belgelerin geçerli
sayılmaması halinde fazla çıkan eşyaya ilişkin olarak Gümrük Kanununun 177 nci
maddesi uyarınca tasfiye işlemine tabi tutulur. TIR karnesinin Volet-2
yaprağına “şartlı ibra kaldırılmıştır” şerhi düşülür. Ayrıca TIR/Transit Takip
Programının Volet-2 ekranındaki “şartlı ibra edildi” kaydı kaldırılarak “ibra
edildi” kaydı ile açıklama girilir.
(6) Dökme eşyada eksiklik veya fazlalığın eşyanın tabiatı
icabı 2009/15481 sayılı Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında
Kararın 131 inci maddesinde belirtilen oranlarda olduğunun anlaşılması halinde,
eksiklik veya fazlalık takibatı yapılmayarak işlemler tespit edilen miktar
üzerinden sonuçlandırılır. Eksiklik veya fazlalık takibatı gerektiren durumlar
için takibat ve varsa cezaî işlem, eksiklik veya fazlalığın tamamı için değil,
bu oranları aşan kısmı için uygulanır.”
“(8) 27 nci maddenin dördüncü fıkrası uyarınca giriş gümrük
idaresince beyan edilen eşyanın miktarına göre fazlalık tespit edilmesi
durumunda, varış gümrük idaresince bu madde hükümlerine göre işlem yapılır.
(9) Bu madde kapsamındaki tespitlerin Kaçakçılıkla Mücadele
Kanununu da ihlal ettiği sonucuna varılması durumunda bu Kanun hükümleri
uyarınca da gerekli işlemler yapılır.”
MADDE 28 – Aynı Tebliğin 38 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 38 – (1) Gümrük idaresince;
a) Brandalı taşıtlarda brandanın yırtık ve sökük,
b) Römork, yarı römork ve konteynerlerde kırık ve delik,
c) Taşıtın mührünün/mühürlerinin, sağlam olup olmadığı ile
TIR karnesinde kayıtlı numara ve adede uygun,
olup olmadığı haricen kontrol edilerek, uygun bulunması
halinde 39 ve 40 ıncı madde hükümleri uyarınca işlemlere devam edilir. Uygun
bulunmaması halinde ise, TIR işlemleri ile ilgili servise derhal bilgi
verilir.”
MADDE 29 – Aynı Tebliğin 39 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 39 – (1) İbraz edilen TIR karnesi, geçiş
belgesi ve diğer belgeler kontrol edildikten sonra TIR karnesinin Volet-2
bilgileri TIR/Transit Programına girilir ve Program tarafından verilen tescil
numarası Volet-2 yaprağının ilgili bölümüne ve dipkoçanına yazılır. Gümrük
idaresinin adı TIR karnesinin ilgili bölümüne yazılır ve resmi mühür tatbik
edilir.
(2) Sistem tarafından atanan memur, beyanın kontrol türüne
göre işlemleri gerçekleştirir. Beyanın kontrol türünün belge kontrolü olması ve
yapılan kontrol sonucunun olumlu olması halinde, Volet-2 yaprağı ve
dipkoçanının ilgili bölümlerine gerekli meşruhat düşülür. Sistem üzerinde onay
verilerek Volet-2 yaprağı koparılır ve TIR karnesi sürücüye verilerek taşıtın
yurtdışına çıkışına izin verilir.
(3) Beyanın kontrol türünün belge kontrolü olması ve yapılan
kontrol sonucunda TIR karnesi ve ekli belgelerde ciddi farklılık tespit
edilmesi ile muayene yapılmasının gerekli görülmesi durumunda, idare amiri
tarafından gerekli yönlendirme yapılır ve eşya muayene edilir. Muayene
sonucunun olumlu olması halinde, taşıta tekrar mühür tatbik edilir. TIR
karnesinin Volet-2 yaprağı ve dipkoçanının ilgili bölümlerine gerekli kayıt ve
meşruhatlar düşüldükten sonra sistem üzerinde onay verilir. Volet-2 yaprağı
koparılır ve TIR karnesi sürücüye verilerek taşıtın yurtdışına çıkışına izin
verilir.
(4) İç gümrük idarelerinde tescil edilen TIR karnesinde yer
alan tüm “TIR İhracat” kayıtları ile ilişkilendirilen ihracat beyannameleri
taşıtın yurtdışına çıkışı ile otomatik olarak kapanmakla birlikte, taşıtın
yurtdışına çıkmasına rağmen bu kayıtların kapanmaması halinde özet beyan
modülünden “uzaktan teyit” yöntemi ile bu kayıtlar kapatılır.
(5) Çıkış gümrük idaresinde, son hareket gümrük idaresinden
sevk edilen araç ve eşya için özet beyan modülünden “Teslim Alma” kaydı
düzenlenmez.”
MADDE 30 – Aynı Tebliğin 40 ıncı maddesinin
birinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı
maddeye aşağıdaki beşinci, altıncı ve yedinci fıkralar eklenmiştir.
“(1) Taşıt, römork, yarı römork ve konteynerlerden;
a) Haklarında ihbar ya da kuvvetli şüphe bulunanlar,
b) Mühürleri bulunmayanlar veya koparılmış ya da bozulmuş
halde olanlar,
c) Brandalı taşıtlarda brandalarında sökük, yırtık veya TIR
Sözleşmesi ek-2’de belirlenen şekle aykırı yama bulunanlar ile TIR halatlarında
kopukluk bulunanlar,
ç) Römork, yarı römork veya konteynerlerde kırık, delik
bulunanlar,
d) Tartıda tespit edilen ağırlığı TIR karnesinde kayıtlı
ağırlıktan farklı olanlar,
e) Belgelerinde şüpheli durum bulunanlar ile gizli bölme
olduğuna dair şüphe oluşturanlar,
f) Sistem tarafından muayeneye tabi tutulanlar,
görevlendirilecek muayene memuru tarafından açılarak
masrafları taşımacıya ait olmak üzere muayene edilir.”
“(3) Muayene sonucunda ihraç eşyasında beyan edilen miktara
göre eksiklik veya fazlalık bulunduğunun tespit edilmesi halinde, hareket
gümrük idaresine gecikmeksizin bilgi verilir. TIR karnesinin 9, 10 ve 11 no.lu
kutularına tespit edilen eksiklik veya fazlalık yazılarak tasdiklenir. Aynı
şekilde TIR/Transit Takip Programında eşya miktarına ilişkin veri girişi ve
açıklama girilir. Gümrük Kanununa göre cezai hüküm uygulanarak eşyanın Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin verilir.
(4) Muayene sonucunda serbest dolaşımda bulunmayan eşyada
beyan edilen miktara göre eksiklik bulunduğunun tespit edilmesi halinde, TIR
işlemi sonlandırılmaz ve 42 nci maddeye göre işlem yapılmak üzere Volet-2
yaprağı ve ekleri ile birlikte hareket veya giriş gümrük idaresine bildirimde
bulunulur. Ancak, Türkiye Gümrük Bölgesine mühürlü olarak gelen ve giriş gümrük
idaresince söz konusu mühürleri kontrol edilmek suretiyle TIR karnesi
kapsamında çıkış gümrük idaresine sevk edilen eşyanın, çıkış gümrük idaresince
yapılan muayenesi sonucunda birinci fıkranın (c) ve (ç) bendinde yer alan
uygunsuzlukların olmadığı ve mahreç ülkede tatbik edilen mühürlerin sağlam
olduğu görülmekle birlikte, eşyada beyan edilen miktara göre eksiklik çıkması
halinde, TIR işlemi sonlandırılmaz ve 34 üncü maddeye göre işlem yapılır. 34
üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süreler içerisinde bu eksikliğin
ispat edilememesi halinde, 34 üncü maddenin dördüncü fıkrasına göre noksanlığa
isabet eden gümrük vergileri tahsil edilir ve TIR karnesinin 9, 10 ve 11 no.lu
kutularına tespit edilen eksiklik yazılarak tasdiklenir ve eşya miktarına
ilişkin veri girişi ve açıklama girilir. TIR işlemi sonlandırılarak eşyanın
Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin verilir. Bu eksikliğin ispat
edilmesi halinde ise 34 üncü maddenin üçüncü fıkrası uyarınca işlem yapılır.
TIR karnesinin 9, 10 ve 11 no.lu kutularına tespit edilen eksiklik yazılarak
tasdiklenir ve eşya miktarına ilişkin veri girişi ve açıklama girilir. TIR
işlemi sonlandırılarak eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin
verilir. Ayrıca giriş gümrük idaresine bilgi verilir.”
“(5) Muayene sonucunda serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın
cinsi aynı olmakla birlikte beyan edilen miktara göre fazlalık bulunduğunun
tespit edilmesi halinde, tespit edilen fazlalık TIR karnesinin 9, 10 ve 11
no.lu kutularında gösterilerek tasdiklenir, TIR/Transit Takip Programında eşya
miktarına ilişkin veri girişi ve açıklama girilir. TIR işlemi sonlandırılarak
beyan edilen eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin verilir.
Ayrıca hareket veya giriş gümrük idaresine bilgi verilir.
(6) Muayene sonucunda beyan edilen serbest dolaşımda
bulunmayan eşyadan farklı cinste eşya tespit edilmesi halinde, bu eşyanın
yurtdışına çıkışına izin verilmez. TIR karnesine ve TIR/Transit Takip
Programına açıklama yapılır. TIR işlemi sonlandırılarak beyan edilen eşyanın
Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin verilir. Farklı cinsteki eşya
için 34 üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süreler içerisinde
farklılığın ispat edilememesi halinde, Gümrük Kanununun 177 nci maddesi
uyarınca tasfiye işlemine tabi tutulur. İspat edilmesi halinde ise eşyanın
Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin verilir. Ayrıca, hareket veya
giriş gümrük idaresine bilgi verilir.
(7) Üçüncü ila altıncı fıkra kapsamındaki tespitlerin
Kaçakçılıkla Mücadele Kanununu da ihlal ettiği sonucuna varılması durumunda bu
Kanun hükümleri uyarınca da gerekli işlemler yapılır.”
MADDE 31 – Aynı Tebliğin 41 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 41 – (1) İşlem gören TIR karnelerinin
Volet-2 yaprakları ve ekleri varış veya çıkış gümrük idaresince arşivlenir.”
MADDE 32 – Aynı Tebliğin 42 nci maddesinin
dördüncü fıkrası ile yedinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) Gümrük idareleri tarafından, bu gümrük idarelerinde
işlem gören TIR karnelerinin haftalık ve aylık olarak listeleri alınarak, bu
TIR karnelerinin sisteme veri girişlerinin ve muayene onaylarının eksiksiz ve
hatasız olarak yapılıp yapılmadığı ve diğer usulsüzlüklerin tespiti amacıyla kontrol
edilir.”
“1) Gümrük vergileri, tahakkuk ettirilerek karne hamilinin
yabancı olması halinde İngilizce veya ilgili ülke dilinde hazırlanan bir yazı
ekinde iadeli taahhütlü posta ile, yerli firma olması halinde ise tebliğ
mazbatalı zarf ile, TIR Sözleşmesinin 11 inci maddesinin ikinci fıkrası
gereğince öncelikle karne hamiline tebliğ edilir ve bu durumdan aynı zamanda
kefil kuruluşa da bilgi verilir. Tahsilâtın karne hamilinden yapılamaması
durumunda; TIR Sözleşmesinin 11 inci maddesinin üçüncü fıkrası hükmü uyarınca,
altıncı fıkraya göre yapılan bildirim tarihinden itibaren en geç iki yıl
içinde, TIR Sözleşmesinde öngörülen azami teminat tutarı göz önünde
bulundurularak düzenlenen tahakkuk kefil kuruluşa tebliğ edilerek gümrük
vergilerinin tahsili sağlanır.”
MADDE 33 – Aynı Tebliğin 45 inci maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“TIR karnesi takip işlemlerinin Bölge Müdürlüklerince
izlenmesi
MADDE 45 – (1) Sistemde kayıtları açık görünen
TIR karneleri sorgulanarak bu TIR karneleri ile ilgili takip işlemlerinin
bağlantıları gümrük idareleri tarafından yerine getirilip getirilmediği Gümrük
ve Ticaret Bölge Müdürlükleri tarafından düzenli olarak kontrol edilir ve açık
kayıtlar gerekçesi ile birlikte altı ayda bir Genel Müdürlüğe bildirilir.”
MADDE 34 – Aynı Tebliğin 46 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 46 – (1) Bir akit taraftan TIR karnesi
düzenlenmeksizin ülkemize giriş yapan taşıtın; gideceği ülkenin bir akit taraf
olması ve eşyanın TIR karnesi himayesinde taşınabilmesi için gerekli belgelerin
ibraz edilmesi koşuluyla, giriş gümrük idaresince eşyanın muayenesinin
yapılarak ibraz edilen belgelerle uygunluğunun sağlanması durumunda, giriş
yaptığı gümrük idaresinden TIR karnesi himayesinde sevk edilmesi mümkündür.
(2) Bununla birlikte, eşyanın Gümrük Yönetmeliğinin 196 ncı
maddesinin birinci fıkrasında yer alması durumunda, aynı maddenin yedinci
fıkrasına göre işlem yapılır.”
MADDE 35 – Aynı Tebliğin 49 uncu maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Eşyanın çıkış gümrük idaresine sevk edilmesinden
vazgeçilmesi veya sevkinin mümkün olmaması
MADDE 49 – (1) Volet-1 yaprağının hareket gümrük
idaresi tarafından tescil edilmesinden sonra, eşyanın herhangi bir nedenle
çıkış gümrük idaresine sevk edilmesinden vazgeçilmesi veya sevk edilmesinin
mümkün olmaması halinde;
a) Aynı TIR karnesi ile taşımaya devam edilecekse,
TIR/Transit Takip Programında Volet-1 kaydı açıklama yapılarak iptal edilir ve
29 uncu maddeye göre işlem yapılır.
b) Aynı TIR karnesi ile taşımaya devam edilmeyecekse, TIR
karnesi iptal edilir. TIR karnesi Volet-2 yaprağı ve dipkoçanına iptal
gerekçesine ilişkin gerekli meşruhat düşülür. TIR karnesinin “onaylı rapor”
sayfası doldurulur. TIR/Transit Takip Programında Volet-1 kaydı iptal edilerek
gerekçesine ilişkin açıklama yapılır.”
MADDE 36 – Aynı Tebliğin 49 uncu maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki 49/A maddesi eklenmiştir.
“Adli işleme konu olan TIR karneleri
MADDE 49/A – (1) Eşya ve araç ile ilgili olarak
adli makamlara intikal ettirilen usulsüzlüğe konu TIR karnesine ilişkin vergi
takibini gerektiren bir durum bulunmaması halinde, TIR karnesi sonlandırılır ve
TIR karnesi Volet-2 yaprağı ve dipkoçanına sonlandırma gerekçesine ilişkin
gerekli meşruhat düşülür. TIR karnesinin “onaylı rapor” sayfası doldurulur.
TIR/Transit Takip Programında Volet-2 kaydına ilişkin işlemler tamamlanarak
sonlandırma gerekçesine ilişkin açıklama yapılır. Vergi takibini gerektiren bir
durum bulunması halinde ise takibat ve buna bağlı mahkeme sonucuna göre işlem
yapılır.
(2) TIR karnesine gümrük idaresince el konulması halinde,
gümrük idaresi tarafından karne cildinin arka kapağındaki kopartılabilir bölüm
mühürlenir, imzalanır ve kopartılarak sürücüye verilir.”
MADDE 37 – Aynı Tebliğin 50 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 50 – (1) Giriş gümrük idaresine TIR
karnesi himayesinde gelen eşyanın, bu gümrük idaresinde başka bir rejime tabi
tutulmak istenmesi halinde TIR karnesinin Volet-1 ve Volet-2 yaprağı bilgileri
TIR/Transit Takip Programına girilir ve sistemin Volet-2 bilgilerinden “TIR
İthalat” kaydı oluşturulur.”
MADDE 38 – Aynı Tebliğin 54 üncü maddesine
aşağıdaki ikinci fıkra eklenmiştir.
“(2) TIR karnesi himayesinde taşıma yapan yabancı firmaların
elektronik ortamda ön beyan verebilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
belirlenir.”
MADDE 39 – Aynı Tebliğin 58 inci maddesinin
birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Kaza nedeniyle telef olan eşyanın Gümrük Yönetmeliğinin
273 üncü maddesi uyarınca kanıtlanması durumunda, gümrük vergileri aranmaz. TIR
karnesi kazanın meydana geldiği yere en yakın gümrük idaresince sonlandırılır.
TIR karnesi Volet-2 yaprağı ve dipkoçanına sonlandırma gerekçesine ilişkin
gerekli meşruhat düşülür. TIR karnesinin “onaylı rapor” sayfası doldurulur.
TIR/Transit Takip Programında Volet-2 kaydına ilişkin işlemler tamamlanarak
sonlandırma gerekçesine ilişkin açıklama yapılır. Ayrıca giriş veya hareket
gümrük idaresine bilgi verilir.
(2) Kaza nedeni ile telef olan ve sahibi tarafından yurtdışı
edilmek istenmeyen eşya gümrüğe terk edilebilir. Gümrüğe terk edilen bu eşya
4458 sayılı Gümrük Kanunu ile Tasfiye Yönetmeliğine göre tasfiye hükümlerine
tabi tutulur.”
MADDE 40 – Aynı Tebliğin 60 ıncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 60 – (1) TIR Sistemi, Ortak Transit veya
Ulusal Transit kapsamında yapılan taşımalarda ya da boş araç giriş ve
çıkışlarında, taşıyıcı veya sürücü tarafından TIR Sözleşmesi, gümrük mevzuatı
ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uyulmadığının tespit edilmesi halinde,
durum elde edilen bilgi ve belgeler ile birlikte Genel Müdürlüğe ivedilikle
bildirilir. Genel Müdürlükçe yapılacak inceleme sonucunda taşıyıcı firma ile
ilgili olarak gerekli tedbirler alınır.”
MADDE 41 – Aynı Tebliğin 62 nci maddesinin birinci
ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı taşıyan taşıtların,
mücbir sebep, olağanüstü haller veya haklı bir sebebin olması koşuluyla, giriş
veya hareket gümrük idaresi tarafından TIR karnesine yazılan çıkış gümrük
idaresi dışında bir gümrük idaresinden yurtdışı edilmek istenmesi halinde, eşya
muayene edilir. Eşyanın TIR karnesine uygun bulunması halinde, taşıta mühür
tatbik edilerek taşıtın çıkışına izin verilir.
(2) İhraç eşyası taşıyan taşıtların, hareket gümrük idaresi
tarafından TIR karnesine yazılan çıkış gümrük idaresi dışında bir gümrük
idaresinden yurtdışı edilmek istenmesi halinde, 39 uncu maddeye göre işlem
yapılır.”
MADDE 42 – Aynı Tebliğin 69 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 69 – (1) Arşivlenen TIR karnesinin
Volet-1 ve Volet-2 yaprakları saklanmalarına gerek duyulan haller dışında sekiz
yıllık süre sonunda diğer resmi evrakın tabi olduğu koşullara göre imha
edilir.”
MADDE 43 – Aynı Tebliğin 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (c), (ff) ve (ii) bentleri, 5, 6, 7 ve 9 uncu maddeleri, 8
inci maddesinin beşinci fıkrasında geçen “ile araç tamir ve bakımı ile ilgili
yetkili servisler” ibaresi, 23 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında geçen “ve
durum Genel Müdürlüğe bildirilir” ibaresi, 25 inci maddesinin dördüncü
fıkrasının (f) bendinde geçen “muayene ile görevli” ibaresi, 27 nci maddesinin
altıncı fıkrasında geçen “fiziki” ibaresi, 52 nci maddesinin birinci fıkrasının
son cümlesi, 55 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinde geçen “muhafaza”
ibaresi ve 6 no.lu eki yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 44 – Aynı Tebliğin 5 ve 7 numaralı ekleri
ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 45 – Bu Tebliğin;
a) 14 üncü maddesi 25/4/2017 tarihinde,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 46 – Bu
Tebliğ hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder