BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Yasal Düzenleme
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğde, 9/2/2017
tarihli ve 29974 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 687 sayılı Olağanüstü Hal
Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 3
üncü maddesiyle 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa
eklenen geçici 18 inci maddenin uygulamasına yönelik açıklamalar yer
almaktadır.
Yasal
düzenleme
MADDE 2 – (1) 4447 sayılı Kanunun geçici
18 inci maddesi aşağıdaki gibidir.
“GEÇİCİ MADDE
18 – 31/12/2017 tarihine kadar işe alınan her bir sigortalı için geçerli olmak
üzere, 1/2/2017 tarihinden itibaren özel sektör işverenlerince Kuruma kayıtlı
işsizler arasından işe alınanların; işe alındıkları tarihten önceki üç aya
ilişkin Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde
kayıtlı sigortalılar dışında olmaları ve 2016 yılının Aralık ayına ilişkin
aylık prim ve hizmet belgelerindeki sigortalı sayısına ilave olmaları kaydıyla
işe alındıkları tarihten itibaren 31/12/2017 tarihine kadar uygulanmak üzere,
ücretlerinin 2017 yılında uygulanan asgari ücretin aylık brüt tutarının prim
ödeme gün sayısına isabet eden tutarı üzerinden hesaplanan gelir vergisinin
asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra kalan kısmı, verilecek muhtasar
beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
Bu madde
kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlananlar, diğer kanunlarda
yer alan benzer nitelikli gelir vergisi stopajı teşviklerinden yararlanamaz.
Bu madde
kapsamında yapılan ücret ödemelerine ilişkin düzenlenen kâğıtlara ait damga
vergisinin aylık brüt asgari ücretin prim ödeme gün sayısına isabet eden kısmı
beyan edilmez ve ödenmez.
Bu madde
hükümleri; kamu idarelerine ait işyerleri, 5335 sayılı Kanunun 30 uncu
maddesinin ikinci fıkrası kapsamına giren kurum ve kuruluşlara ait işyerleri
ile 2886 sayılı Kanuna, 4734 sayılı Kanuna ve uluslararası anlaşma hükümlerine
istinaden yapılan alım ve yapım işleri ile 4734 sayılı Kanundan istisna olan
alım ve yapım işlerine ilişkin işyerleri, sosyal güvenlik destek primine tabi
çalışanlar ve yurt dışında çalışan sigortalılar hakkında uygulanmaz.
Bu maddenin
uygulamasına ilişkin usul ve esaslar ile mahsup şeklini ve dönemini belirlemeye
Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
İKİNCİ
BÖLÜM
Gelir Vergisi
Stopajı Teşvikine İlişkin Düzenlemeler
Öngörülen
teşvik
MADDE 3 – (1) 4447 sayılı Kanunun geçici
18 inci maddesinde öngörülen teşvik ile 1/2/2017 tarihinden itibaren işe alınan
ve maddede yazılı şartları taşıyan ilave sigortalılar için asgari ücret
üzerinden hesaplanan gelir vergisinin, asgari geçim indirimi uygulandıktan
sonra kalan kısmının verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden
vergiden terkin edilmesi suretiyle özel sektör işverenlerinin desteklenmesi
amaçlanmaktadır.
Teşvikten
yararlanacak işverenler
MADDE 4 – (1) Teşvikten, özel sektör
işverenleri aşağıdaki şartlar dahilinde yararlanacaktır.
a)
Sigortalının 1/2/2017 tarihinden itibaren işe alınmış olması,
b)
Sigortalının işe alınmadan önce Türkiye İş Kurumuna kayıtlı olması,
c)
Sigortalının en az ve kesintisiz üç ay süreyle işsiz olması (işe başladığı
tarihten önceki üç aya ait sosyal güvenlik kurumuna verilen aylık prim ve
hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalılar dışında olması),
ç)
Sigortalının işe girdiği tarihten önceki üç aylık sürede işsiz olmasına rağmen,
işe girdiği tarihten önceki altı aylık süre içerisinde, Sosyal Güvenlik
Kurumunun mevzuatı çerçevesinde, işten ayrılış nedeni en son (19), (20) ve (30)
olarak bildirilenlerden olmaması,
d)
Sigortalının, 2016 yılının Aralık ayına ilişkin aylık prim ve hizmet
belgelerinde yer alan sigortalı sayısına ilave olarak işe alınmış olması.
(2) Teşvik
uygulamasında işverenin faaliyet konusu ile tam veya dar mükellefiyet esasında
vergilendirilmesinin bir önemi bulunmamaktadır.
(3) Aşağıda
yazılı sigortalılardan dolayı, söz konusu madde ile getirilen gelir vergisi
stopajı teşviki uygulanmaz.
a) Kamu
idarelerine ait işyerlerinde çalışanlar,
b) 21/4/2005
tarihli ve 5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamına
giren kurum ve kuruluşlara ait işyerlerinde çalışanlar,
c) 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununa ve uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan alım
ve yapım işleri ile 4734 sayılı Kanundan istisna olan alım ve yapım işlerine
ilişkin işyerlerinde çalışanlar,
ç) Sosyal
güvenlik destek primine tabi çalışanlar,
d) Yurt
dışında çalışan sigortalılar.
İlave
istihdamın kapsamı
MADDE 5 – (1) İlave istihdam, özel sektör
işverenlerinin 2016 yılı Aralık ayına ilişkin olarak verdikleri aylık prim ve
hizmet belgelerinde bildirdikleri sigortalı sayısına 1/2/2017 tarihinden sonra
ilave olarak yeni işe aldıkları ve Tebliğin 4 üncü maddesinde yazılı şartları
taşıyan sigortalıları ifade etmektedir.
(2) 1/2/2017
tarihinden önce işe alınanlar için söz konusu madde kapsamında gelir vergisi
stopajı teşviki uygulanmaz.
(3) 2016
yılının Aralık ayında sigortalı çalıştırılmaması nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumuna
bu aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesini vermemiş olan işverenler,
Tebliğin 4 üncü maddesindeki şartları taşımak kaydıyla 1/2/2017 tarihinden
sonra işe aldıkları sigortalıların, 2016 yılında Sosyal Güvenlik Kurumuna
bildirilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısının
ortalamasına ilave olmaları durumunda gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanırlar.
Örnek 1: İşveren (A), 2016 yılı Aralık
ayı ile ilgili olarak verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde 30 işçi
çalıştırdığını bildirmiştir. Bu işveren, mevcut işçisine ilaveten 2017 yılının
Ocak ayında 5 işçi, 1 Mart 2017 tarihinde de 10 işçi istihdam etmiştir.
Buna göre
işveren (A), Ocak ayında istihdam ettiği ilave 5 işçiden dolayı teşvikten
yararlanamayacak, ancak Mart ayında ilave istihdam ettiği ve Tebliğin 4 üncü
maddesindeki şartları taşıyan 10 işçi için teşvikten yararlanabilecektir.
(4) Teşvikten
yararlanılmaya başlanmasından sonra, gerek eski çalışanların gerekse de ilave
istihdam edilenlerin 1/1/2018 tarihinden önce işten çıkarılması nedeniyle, 2016
yılı Aralık ayındaki toplam istihdam edilen sigortalı sayısının üzerinde
kalınmak koşuluyla, bir azalma meydana gelirse terkin edilecek vergi tutarının
tespitinde, ilave istihdam amacıyla işe alınanlardan kalan sigortalılar dikkate
alınır. Bu durumda, sigortalılardan hangisi için teşvikten yararlanılacağı
işveren tarafından serbestçe belirlenir.
Örnek 2: İşveren (B), 2016 yılı Aralık
ayı ile ilgili olarak verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde 40 işçi
çalıştırdığını bildirmiştir. Bu işveren, Tebliğin 4 üncü maddesindeki ilave
istihdama ilişkin şartları taşıyan 1/3/2017 tarihinde 10, 1/4/2017 tarihinde de
5 ilave işçi istihdam etmiş ve bu işçiler için teşvikten yararlanmaya
başlamıştır.
İşveren (B),
2017 Haziran ayında teşvik kapsamında olmayan 10 işçisini işten çıkarmıştır. Bu
durumda işveren (B), ilave istihdam etmiş olduğu 15 işçisi olmasına rağmen bu
işçilerin tamamı için değil, 2016 yılı Aralık ayına ait istihdam sayısı olan
40’ın üzerinde kalan 5 işçi için teşvikten yararlanmaya devam eder ve bu
işçilerin hangisi için teşvikten yararlanacağını ise serbestçe belirler.
Örnek 3: İşveren (C), 2016 yılı Aralık
ayı ile ilgili olarak verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde 20 işçi
çalıştırdığını bildirmiştir. Bu işveren, 1/4/2017 tarihinde Tebliğin 4 üncü
maddesindeki ilave istihdama ilişkin şartları sağlayan 10 işçi istihdam etmiş
olup bu işçiler için teşvikten yararlanmaya başlamıştır.
İşveren (C)
15/8/2017 tarihinde 12 işçisini işten çıkarmıştır. Bu durumda işveren (C)’nin çalışan
sayısı, 2016 yılı Aralık ayı ile ilgili olarak verdiği aylık prim ve hizmet
belgelerinde bildirdiği 20 işçinin altına düştüğünden, 15/8/2017 tarihinden
itibaren gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanamaz.
(5) Üç aylık
dönemler halinde verilen muhtasar beyannamelerde, ilave istihdam ile ilgili
şartların varlığı her bir ay için ayrı ayrı değerlendirilerek terkin edilecek
tutar belirlenecektir.
Örnek 4: Üç ayda bir muhtasar beyanname
veren işveren (D), 2016 yılı Aralık ayı ile ilgili olarak verdiği aylık prim ve
hizmet belgelerinde 4 işçi çalıştırdığını bildirmiştir. İşveren 12/1/2017
tarihinde 2, 15/2/2017 tarihinde 1, 1/3/2017 tarihinde ise 1 ilave işçi
istihdam etmiştir.
İşveren (D),
2017/Nisan ayında vereceği muhtasar beyannamesinde, Tebliğin 4 üncü
maddesindeki ilave istihdama ilişkin şartların sağlanması kaydıyla Şubat ve
Mart aylarında aldığı işçiler için bu işçilerin çalıştığı gün sayısı dikkate
alınarak teşvikten yararlanır. Ocak ayında istihdam ettiği işçilerden dolayı
ise teşvikten yararlanamaz.
(6) Birden
fazla işyerinde faaliyette bulunan ve her bir işyeri için ayrı ayrı aylık prim
ve hizmet belgesi veren işverenler, ilave istihdamdan dolayı gelir vergisi
stopajı teşvikine ilişkin şartları her işyeri için ayrı ayrı dikkate alacaktır.
İşverenin birden fazla işyerindeki çalışanlarına yaptığı ücret ödemeleri ile
ilgili tek muhtasar beyanname vermesinin bir önemi bulunmamaktadır.
(7)
31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 81 inci maddesi
kapsamında, ferdi işletmelerin sermaye şirketlerine devir olunması, kollektif
ve adi komandit şirketin sermaye şirketine dönüşmesi hali ile 13/6/2006 tarihli
ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 19 uncu maddesinin birinci fıkrası
kapsamında gerçekleştirilen devir işlemlerinde işverenler, bu işlemler
öncesinde ilave istihdam kapsamında olan işçiler için teşvikten faydalanmaya
devam ederler.
(8) İlave
istihdam teşvikinden faydalanan işverenin ölümü halinde, aynı işe devam eden
mirasçıların şartları taşımak kaydıyla teşvikten faydalanmaları mümkündür.
Uygulamanın
başlama ve sona erme tarihleri
MADDE 6 – (1) Gelir vergisi stopajı
teşvikini düzenleyen 4447 sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesiyle, 1/2/2017
tarihinden itibaren işe alınmış sigortalılar kapsama alınmıştır.
(2) Gelir
vergisi stopajı teşviki 31/12/2017 tarihine kadar uygulanacaktır. Dolayısıyla
en son uygulama, 2017 yılının Aralık ayı ücretleri üzerinden hesaplanan gelir
vergisi için geçerli olup 2018 yılı vergilendirme dönemlerinde ise söz konusu
teşvikten yararlanılamayacaktır.
Uygulamanın
esasları
MADDE 7 – (1) 4447 sayılı Kanunun geçici
18 inci maddesi kapsamında gelir vergisi stopajı teşviki uygulanan ücretlerin
vergilendirilmesinde, öncelikle asgari geçim indirimi dikkate alınır.
(2) İlave
istihdam edilenlerle ilgili asgari geçim indirimi, 4/12/2007 tarihli ve 26720
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No:265)’nde
belirtilen usul ve esaslara göre hesaplanacaktır.
(3) 4447
sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesi kapsamında muhtasar beyanname üzerinden terkin
edilecek tutar; teşvikten yararlanılan sigortalı bazında 2017 yılında uygulanan
asgari ücretin aylık brüt tutarının çalışılan gün sayısına isabet eden kısmı
üzerinden hesaplanan gelir vergisinden asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi
sonucu kalan tutarı geçemez.
(4) Söz
konusu geçici 18 inci maddede yer alan gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanmak isteyen işverenlerin Tebliğin ekinde yer alan “İstihdamın Teşvikine
İlişkin Bildirim”i (EK:1) doldurmaları ve muhtasar beyanname ekinde vermeleri zorunludur.
Bildirimin Tablo-1 bölümünün (XIV) numaralı sütununun toplam satırında yer alan
tutar, Tablo-2’nin (j) sütununa aktarılacaktır.
(5)
İşverenler, bildirimin Tablo-2’nin (j) sütununda yer alan terkin edilebilecek
vergi tutarını verecekleri muhtasar beyannamenin Tablo-1 "Matrah ve Vergi
Bildirimi" bölümünün (20/e) No.lu satırında (4447 sayılı Kanunun geçici 18
inci maddesi kapsamında terkin edilecek tutar) göstereceklerdir. Bu tutar, aynı
beyannamenin (19/b) No.lu satırda gösterilen gelir vergisi kesintisi
toplamından indirilerek terkin işlemi gerçekleştirilmiş olacaktır.
(6) Terkin
işlemi sonrasında kalan gelir vergisi tutarı, muhtasar beyannamenin (21) No.lu
“Terkin Sonrası Kalan Gelir Vergisi Tutarı” satırında gösterilecektir. Bu tutar
tahakkuka esas alınacak ve beyannamenin Tablo-2 “Tahakkuka Esas İcmal Cetveli”
bölümünün (2) No.lu “Tahakkuk eden” satırına aktarılacaktır.
(7) Söz
konusu geçici 18 inci madde kapsamında terkine konu edilen tutar, muhtasar
beyannamenin (20/e) No.lu satırında gösterilmiş olduğundan, vergi dairesince
ayrıca bir terkin işlemi yapılmayacaktır.
Örnek 5: İşveren (E), 2016 yılı Aralık
ayı için vermiş olduğu aylık prim ve hizmet belgesinde 5 işçi istihdam ettiğini
bildirmiştir. İşveren, 1/4/2017 tarihinden itibaren işletmesinde çalıştırdığı
işçi sayısını Tebliğin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama ilişkin şartları
taşıyan 1 ilave işçi ile 6’ya çıkarmıştır. İlave istihdam edilen işçi bekar
olup asgari ücret almaktadır.
Bu işverenin
teşvikten faydalanacağı tutar aşağıdaki şekilde hesaplanmıştır.
Aylık Brüt
Ücret
|
1.777,50
TL.
|
Vergi
Matrahı [1.777,50-(1.777,50X%15=)]
|
1.510,87
TL.
|
2017 Yılı
Nisan Ayı Asgari Ücret Üzerinden Hesaplanan Vergi
|
226,63TL.
|
Asgari
Geçim İndirimi
|
133,31TL.
|
4447 sayılı
Kanunun Geçici 18 inci Maddesi Kapsamında Terkin Edilecek Tutar
(226,63-133,31=)
|
93,32TL.
|
Bu işçi
İçin Vergi Dairesine Ödenecek Tutar [226,63-(133,31+93,32=)]
|
0 TL.
|
Örnek 6: İşveren (H), 2016 yılı Aralık
ayı için vermiş olduğu aylık prim ve hizmet belgesinde 10 işçi
istihdam ettiğini bildirmiştir. İşveren (H), 1/3/2017 tarihinden itibaren
işletmesinde çalıştırdığı işçi sayısını Tebliğin 4 üncü maddesindeki ilave
istihdama ilişkin şartları taşıyan 1 ilave işçi ile 11’e çıkarmıştır. İlave
istihdam edilen işçi evli bir çocuklu olup eşi çalışmamakta ve brüt ücreti
5.000 TL’dir.
Bu işverenin
teşvikten faydalanacağı tutar aşağıdaki şekilde hesaplanmıştır.
Aylık Brüt
Ücret
|
5.000,00
TL.
|
Vergi
Matrahı [5.000-(5.000x%15=)]
|
4.250,00
TL
|
2017
Yılı Mart Ayı Ücreti Üzerinden Hesaplanan Vergi
|
637,50
TL.
|
2017 Yılı
Mart Ayı Asgari Ücret Üzerinden Hesaplanan Vergi
|
226,63
TL.
|
Asgari
Geçim İndirimi
|
179,97
TL.
|
4447 sayılı
Kanunun Geçici 18 inci Maddesi Kapsamında Terkin Edilecek Tutar
(226,63-179,97=)
|
46,66
TL.
|
Bu işçi
İçin Vergi Dairesine Ödenecek Tutar [637,50-(179,97+46,66=)]
|
410,87
TL
|
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Hususlar ve Son Hükümler
Diğer
hususlar
MADDE 8 – (1) Teşvikten yararlanan
işverenlerin sonradan yapılan tespitlerde teşvikten yararlanma şartlarını haiz
olmadıklarının belirlenmesi halinde tahakkuk ettirilerek terkin edilen vergi,
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde
gerekli müeyyideler uygulanarak tahsil edilecektir.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye
Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder