6331
sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca iş kazaları ve
meslek hastalıklarının bildirimi ile süresinde yapılmayan bildirimler sebebiyle
Kurumumuzca uygulanan idari para cezalarının uygulanmasında ve iş kazalarının
soruşturulmasında yaşanan tereddütlerle ilgili olarak 29/09/2016 tarihli 2016/21
sayılı Genelgede yapılan değişiklikler aşağıda açıklanmıştır.
1- Genelgenin “1.3.5. 6331 Sayılı Kanuna Göre
İş Kazası ve Meslek Hastalığının Bildirim Şekli” başlıklı bölümünün üçüncü
paragrafı, “Sağlık hizmet sunucularının iş kazası ve/veya meslek hastalığının
bildirimi, 23/04/2015 tarihi itibariyle provizyon seçimine bağlanmıştır. Buna
göre, 23/04/2015 (dahil) tarihinden sonra; ilgili olay için sağlık hizmet
sunucularınca iş kazası veya meslek hastalığı provizyon tipinin seçilmiş
olması, iş kazası veya meslek hastalığı bildirimi yerine geçtiğinden; ilgili
uygulamalar kullanılarak 6331 sayılı Kanunda belirlenen sürede iş kazası
ve/veya meslek hastalığı provizyonunun alınmış olduğunun tespit edilmesi
halinde ilgili sağlık hizmet sunucusuna idari para cezası uygulanmayacaktır.”
şeklinde değiştirilmiş ve bu paragraftan sonra gelmek üzere aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
“Ayrıca, 23/04/2015 tarihinden geçerli olmak üzere,
istirahat raporu verilen hallerde istirahat raporunun iş kazası vaka türünde
olması da iş kazası bildirimi yerine geçecektir. Sağlık hizmet sunucularının iş
kazası provizyonu almadığı, ancak alınmış olan diğer provizyon tiplerinin tanı
bölümlerinde iş kazası ifadesinin bulunduğu hallerde de bildirim yapılmış
sayılacaktır.
İş kazası provizyonunun alınmadığı ve tanı/açıklama kısmında
da iş kazası ifadesine yer verilmediği hallerde; MEDULA Hastane uygulaması
üzerinden yapılan incelemede, iş kazası tanımına uyacak şekilde olayın hikâye
edildiği durumlar da sağlık hizmet sunucusunun iş kazasını bildirimi yerine
geçecektir.
Açıklanan şekilde bildirimde bulunulmaması durumunda,
Genelge ekinde (Ek-7) yer alan sağlık hizmet sunucuları için düzenlenen form
ile kâğıt ortamında bildirim yapılacaktır.”
2- Genelgenin “1.3.6. 6331 Sayılı Kanuna Göre
İdari Para Cezasının Uygulanması”
başlıklı bölümüne birinci paragraftan sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraflar eklenmiştir.
“MEDULA Hastane uygulamasında, provizyon bilgileri ancak
alınan provizyona ait tedavi giderleri faturalandırıldıktan sonra
görüntülenebilmektedir. Bu nedenle iş kazası dışında alınan provizyonlarda,
tanı bölümünde iş kazası ifadesinin olup olmadığı; olayın açıklama kısmında yer
alan bilgilere, vakaya ilişkin provizyona ait tedavi giderleri
faturalandırıldıktan sonra ulaşılabilecektir.
İş kazası provizyonunun alınmadığı hallerde MEDULA Hastane
uygulaması üzerinden yapılan incelemede, tanı/açıklama kısmında iş kazası
ifadesine yer verilmiş olması halinde idari para cezası uygulanmayacaktır.
Diğer taraftan, yine iş kazası provizyonunun alınmadığı,
tanı/açıklama kısmında olayın oluş şekline göre vakanın iş kazası olmadığının
anlaşıldığı hallerde idari para cezası uygulanmayacaktır.
Sağlık hizmet sunucularınca 23/04/2015 (dahil) tarihinden
itibaren açıklanan hususlar doğrultusunda işlem yapıldığının tespit edilmesi
durumunda, iş kazası bildiriminde bulunulmadığı gerekçesi ile uygulanan idari
para cezalarından tahsil edilmemiş olanlar iptal edilecektir.
Sigortalının başka bir bölgedeki sağlık hizmet sunucusuna
başvurması halinde, iş kazası ve bildirimin usulüne uygun olarak yapılıp
yapılmadığının tespiti, sigortalının bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il
müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezince gerçekleştirilecektir.
Başka bölgedeki sağlık hizmet sunucusuna yapılan başvuru
neticesinde ilgili sağlık hizmet sunucusu tarafından bildirimin yapılmadığı
veya süresinde yapılmadığının tespit edilmesi halinde, idari para cezası
uygulanmak üzere konu, ilgili sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik
merkezine iletilecektir.
Aynı sigortalı için işverence de bildirim yapılmadığının
tespit edilmesi halinde, yine sigortalının bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il
müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezi, tespit ve idari para cezası işlemlerini
gerçekleştirecektir.
Sağlık hizmet sunucuları/işverenler tarafından Kuruma iş
kazası bildiriminde bulunulmadığının tespit edilmesi halinde sağlık hizmet
sunucusuna/işverene idari para cezası uygulanmadan önce, olayın iş kazası olup
olmadığı yönünde Kısa Vadeli Sigorta Servisi veya İş Kazası Tespit Komisyonunca
Genelge hükümlerine göre inceleme yapılması, olayın iş kazası olmadığı yönünde
karar verilmesi durumunda, idari para cezası uygulanmaması gerekmektedir.”
3- Genelgenin “1.3.9.İdari Para Cezalarına
Yapılan İtirazlar” başlıklı bölümüne birinci paragraftan sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Sağlık hizmet sunucusunun idari para cezasına itiraz etmesi
halinde konu, tespiti yapan sigortalının bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il
müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezi İdari Para Cezaları İtiraz Komisyonu
tarafından; MEDULA Hastane uygulaması, “Takip İzleme” menüsü üzerinde yer alan
açıklama bilgileri, varsa istirahat raporları veya sağlık hizmet sunucusunca
düzenlenmiş belgeler esas alınarak değerlendirilecektir.”
4- Genelgenin “2.1.1.1. Kısa Vadeli Sigorta
Servisince Tespit Yapılması” başlıklı bölümü aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
İşveren tarafından sigortalının mensubu olduğu işyerlerince
düzenlenen İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim Formunun, yine işverence
düzenlenecek iş kazası tespit tutanağının, olayın intikal ettiği kolluk
kuvvetlerince olay ile ilgili düzenlenecek tutanağın ve tanık ifadelerinin,
kamu kurum ve kuruluşlarında meydana gelen iş kazası dolayısıyla düzenlenen
resmi belge, bilgi ve konuyla ilgili düzenlenen tutanak veya raporların
incelenmesi sonucu ünitelerin kısa vadeli sigorta servislerince, vakaların
başkaca bir araştırma ve soruşturma yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın iş
kazası olduğuna karar verilebilecektir.
İş kazasının Kısa Vadeli Sigorta Servisi tarafından tespit
edilmesi halinde Genelge ekinde yer alan (Ek-3) “Ünitece/Komisyonca Tespit
Edilen İş Kazası Karar Tutanağı” düzenlenecek ve tutanak kısa vadeli sigorta
servisi memuru, servis şefi, varsa sosyal güvenlik merkez müdür yardımcısı
yoksa sosyal güvenlik merkez müdürü tarafından imzalanacaktır. İş kazası tespit
işlemi il müdürlüğü bünyesinde yapılması halinde kısa vadeli sigortalar
servis memuru, servis şefi ve il müdür yardımcısı tarafından
imzalanabilecektir.
Tutanakta ayrıca Çalışma
Gücü ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Tespit İşlemleri Yönetmeliğihükümlerine
dayanarak söz konusu Yönetmelik eki “B cetveline” göre meslek grup numarası yer
alacaktır. Meslek kodunun bu şekilde belirlenemediği durumlarda Sosyal Güvenlik
Denetmenleri marifetiyle tespit edilmesi yoluna gidilecektir.
Anılan servisin olayın iş kazası olduğu yönünde karar alma
yetkisi olduğu gibi, olayın iş kazası olmadığı yönünde karar alma yetkisi de
bulunmaktadır. Servis tarafından olay hakkında alınan “iş kazası değildir”
kararına sigortalının itiraz etmesi halinde söz konusu vaka bir kez de “İş
Kazası Tespit Komisyonunca” incelenecek ve karara bağlanabilecektir.
İş kazası ve meslek hastalığı sigortasından sağlanacak
yardımlarda gecikme yaşanmaması için ölümle sonuçlanan vakalarda, Kuruma
yapılan bildirimlerden kaza geçirenin sigortalılığı konusunda tereddüt
bulunmaması, kolluk kuvvetlerinin olayla ilgili düzenlemiş oldukları olay yeri
tespit tutanağı, ifade tutanakları ve diğer belgelere, Cumhuriyet Savcılığı
tespit ve ifade tutanaklarına ya da sağlık hizmet sunucusundan elde edilen bilgi
ve belgelere yahut işverenin kaza ile ilgili bildirimlerine göre, Kısa Vadeli
Sigorta Servisi veya İş Kazası Tespit Komisyonu tarafından iş kazası tespiti
yapılabilecektir.
Bu şekilde tespiti yapılan vakalar, hak sahiplerine gelir
bağlanması amacıyla sigortalı emeklilik işlemleri servislerine intikal
ettirilecek, ancak aynı zamanda bir sureti de işveren, sigortalı ve üçüncü
kişilerin sorumluluğunun tespit edilmesi amacıyla soruşturulmak üzere Rehberlik
ve Teftiş Başkanlığının ilgili Grup Başkanlığına intikal ettirilecektir.
Dosyanın sigortalı emeklilik servisine gönderilmesi için
teftiş raporunun sonuçlanması beklenmeyecektir. Ölümlü vakaların kısa vadeli
sigorta servislerince veya İş Kazası Tespit Komisyonunca iş kazası olup
olmadığına karar verilememesi durumunda ise konu incelenmek üzere Rehberlik ve
Teftiş Başkanlığının ilgili Grup Başkanlığına gönderilecektir.
5- Genelgenin “2.1.1.2.İş Kazası Tespit
Komisyonunca Tespit Yapılması” başlıklı bölümüne ilk paragraftan sonra
gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Tutanakta ayrıca Çalışma Gücü ve Meslekte Kazanma Gücü
Kaybı Tespit İşlemleri Yönetmeliği hükümlerine dayanarak söz konusu Yönetmelik
eki “B cetveline ” göre meslek grup numarası yer alacaktır. Meslek kodunun bu
şekilde belirlenemediği durumlarda Sosyal Güvenlik Denetmenleri marifetiyle
tespit edilmesi yoluna gidilecektir. ”
6- Genelge eki “Ek-3: Ünitece/Komisyonca
Tespit Edilen İş Kazası Karar Tutanağı” ekte yer aldığı şekilde
güncellenmiştir.
7- Genelgenin “2.1.3. Ölümle veya Uzuv
Kaybıyla Sonuçlanan İş Kazaları” başlıklı bölümünün birinci paragrafının ilk
cümlesi “Kısa Vadeli Sigorta Servisi veya İş Kazası Tespit
Komisyonunca tespiti yapılanlar dahil olmak üzere, ölümle sonuçlanan vakalarda
dosya, iş kazası tespiti talebi veya sorumluluk halleri ve oranlarının tespiti
bakımından Rehberlik ve Teftiş Başkanlığının ilgili grup başkanlığına
iletilebilecektir. ” şeklinde, ikinci cümlenin başında yer alan “Rehberlik ve
Teftiş Başkanlığınca yapılan soruşturma sonucuna göre vakanın iş kazası olarak
tespit edilmesi” ibaresi, “Olayın iş kazası olduğuna karar verilmesi” şeklinde
değiştirilmiştir.
8- Genelgenin “2.1.4. Sigortalılık Bildirimleri
Yapılmamış Olanların İş Kazası Geçirmesi” başlıklı bölümünün ilk cümlesine
“kaza geçirmesi halinde’ ifadesinden önce gelmek üzere “ölümlü vakalar dahil”
ifadesi eklenmiştir.
9- Bu Genelgenin yayımı tarihinden itibaren 2015/27
sayılı Genelge yürürlükten kaldırılmıştır.
Bilgi edinilmesini ve gereğince işlem yapılmasını rica
ederim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder