BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, 23/12/1999 tarihli ve
99/13812 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İhracat, İhracat
Sayılan Satış ve Teslimler ile Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi,
Resim ve Harç İstisnası Hakkında Karar ve 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga
Vergisi Kanununun ek 2 nci ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun
ek 1 inci maddelerine istinaden ihracat, transit ticaret, ihracat sayılan satış
ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerde vergi, resim ve harç
istisnası uygulaması suretiyle ihracatı arttırmak, ihraç ürünlerine
uluslararası piyasalarda rekabet gücü kazandırmak ve ihraç pazarlarını
geliştirmek amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; ihracat, transit
ticaret, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetlerde vergi, resim ve harç istisnasının uygulama usul ve esaslarının
belirlenmesi ve yürütülmesini kapsar.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Belgeli ihracat kredileri: Dahilde işleme izin belgesi
ve/veya vergi resim harç istisnası belgesi kapsamında; ithalat, ihracat sayılan
satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin finansmanı
amacıyla kullanılan kredileri,
c) Belgesiz ihracat kredileri: Herhangi bir belge ile
bağlantılı olmaksızın ihracatın finansmanı amacıyla kullanılan kredileri,
ç) Dar Mükellef Firma: 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı
Gelir Vergisi Kanunu ve 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununa göre mükellefiyetleri tayin ve tespit edilen firmaları,
d) Döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetler: 488 sayılı
Kanunun ek 2 nci maddesi ve 492 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi çerçevesinde
belirlenen ve vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılan hizmet ve
faaliyetleri,
e) Grup firması: Ana ortaklığın doğrudan kendisi veya ana
ortaklığın %50’sinden fazla hissesine sahip gerçek veya tüzel kişi
ortak/ortakları veya diğer grup firmaları veya iştirakleri vasıtasıyla; sermaye
ve yönetim ilişkileri çerçevesinde asgari %50 oranında hisseye veya asgari %50
oranında oy hakkına veya yönetim kurulu üyelerinin asgari %50’sini seçme
hakkına veya yönetim kurulu üyelerinin asgari %50’sine sahip olduğu işletmeyi,
f) İhracat: Bir malın yürürlükteki İhracat Mevzuatı ile
Gümrük Mevzuatına uygun şekilde Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest
bölgelere çıkarılmasını veyahut Bakanlıkça ihracat olarak kabul edilecek sair
çıkış ve işlemleri,
g) İhracat sayılan satış ve teslimler: İç piyasada satışı
ihracat sayılan ve vergi, resim ve harç istisnası ile ithalatta gümrük
muafiyetinden yararlandırılan satış ve teslimleri,
ğ) İhracat taahhüdü: Belgeli ve belgesiz ihracat kredileri,
transit ticaretin finansmanında kullandırılan krediler ile bunlarla ilgili
işlemlerde, vergi, resim ve harç istisnasından yararlanmak amacıyla belirli
tutarda döviz kazandırma veya ihracat gerçekleştirme yükümlülüğünü,
h) İhracat taahhüdünün gerçekleştirilmesi: Belgesiz ihracat
kredilerinde, ihracı taahhüt edilen malın veya değerin yürürlükteki İhracat
Mevzuatı ile Gümrük Mevzuatına uygun şekilde ihracatının yapılmasını; ihracat
sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerde mal ve
hizmet bedelinin tahsil edilmesini; transit ticaretin finansmanında kullanılan
kredilerde ise, transit ticaret faaliyetiyle ilgili gelirin tahsil edilmesini,
ı) Ortak Girişim : İhaleye katılmak üzere birden fazla
gerçek veya tüzel kişinin aralarında yaptıkları anlaşma ile oluşturulan iş
ortaklığı veya konsorsiyumları,
i) Taahhüde sayılabilecek döviz: İhracat sayılan satış ve
teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin sonucunda bankalara
satışı yapılan döviz ile mal ve hizmet bedeline sayılabilecek tahsil edilmiş
diğer tutarları,
j) Tam mükellef firma: 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı
Gelir Vergisi Kanunu ve 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununa göre mükellefiyetleri tayin ve tespit edilen firmaları,
k) Tam mükellef imalatçı firma: 31/12/1960 tarihli ve 193
sayılı Gelir Vergisi Kanunu ve 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununa göre mükellefiyetleri tayin ve tespit edilen ve üretim
faaliyetinde bulunan firmaları,
l) Uluslararası ihale: Kamu kurum ve kuruluşları tarafından
yerli ve yabancı firmaların ayrı ayrı veya birlikte iştirakine açık olarak
çıkılan ve yabancı firmalarca da teklif verilen ihaleyi,
m) Vergi resim harç istisnası belgesi: İhracat sayılan satış
ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin vergi, resim ve harç
istisnasından yararlandırılmasına imkan sağlayan Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Vergi, Resim ve Harç İstisnası
Vergi, resim ve harç istisnasının kapsamı
MADDE 4 – (1) Vergi, resim ve harç istisnası
kapsamında;
a) İhracat, ihracat sayılan satış ve teslimler, döviz
kazandırıcı hizmet ve faaliyetler ile transit ticaretin finansmanında
kullanılmak kaydıyla bankalarca kullandırılan her türlü sevk öncesi ve sevk
sonrası krediler (Türk Eximbankın fon temini işlemleri, bu banka tarafından
aracı bankalar vasıtasıyla kullandırılan krediler ve Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankasınca Türk Eximbanka açılan kısa vadeli senet reeskont kredileri ile Türk
Parası Kıymetini Koruma hakkındaki mevzuat uyarınca ihracat taahhüdüne bağlı olarak
kullandırılan altın kredileri dahil) ve firmaların sağladıkları prefinansmanlar
ile bunların geri ödenmesi,
b) İhracatla ilgili işlem yapan bankaların (Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası dahil), faktoring şirketlerinin, sigorta
şirketlerinin, noterlerin ve diğer kuruluşların ihracat, ihracat sayılan satış
ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerle ilgili olarak yapmış
oldukları bütün hizmet ve muameleler (Türk Eximbankın ihracat kredi
sigortası/garantisi ile ilgili işlemleri dahil) dolayısıyla kendi lehlerine her
ne nam ile olursa olsun nakden veya hesaben aldıkları paralar ve kambiyo
işlemleri,
c) Dahilde işleme rejimi kapsamında yapılan ithalat ve/veya
yurt içi alımlar ile ilgili işlemler ve bunların finansmanı amacıyla kullanılan
krediler,
ç) İhracat karşılığı yapılacak her türlü ödemeler, ihracat,
ihracat sayılan satış ve teslimler, döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetler ile
transit ticaretle ilgili işlemler ve bu işlemler sebebiyle düzenlenen kağıtlar,
13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu ile
ihdas edilen Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisinden, 1/7/1964 tarihli ve 488
sayılı Damga Vergisi Kanunu ile ihdas edilen Damga Vergisinden, 2/7/1964
tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu gereğince alınan harçlar ve diğer kanunlarda
yer alan vergi, resim ve harçlar ile 12/9/1960 tarihli ve 80 sayılı Kanuna göre
alınan hal rüsumundan müstesnadır.
(2) Dahilde işleme rejimi kapsamında yapılan ithalat ve/veya
yurt içi alımlar, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyetlerin vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılabilmesi için Bakanlıktan belge alınması zorunludur. Bu çerçevede
kullandırılan krediler ve uygulanan istisnalar belgeye kaydedilir. Bunun
dışındaki hususlarda vergi, resim ve harç istisnası, ilgili kurum ve
kuruluşlarca resen uygulanır ve herhangi bir belge ile irtibatlandırılmaz.
(3) Vergi, resim ve harç istisnasından yararlanılması için
belge alınmasının zorunlu olduğu durumlarda belgenin alınmasından önce veya
belgenin geçerlilik süresinin dolmasından sonra, belgeye bağlanan iş ile ilgili
olarak yapılan işlemlere vergi, resim ve harç istisnası uygulanmaz.
Belgesiz işlemler
MADDE 5 – (1) Aşağıda yazılı işlemler ve bu
işlemler sebebiyle düzenlenen kağıtlara (gümrük idarelerine verilen
beyannameler dahil) ihracat ve ihracata ilişkin olduğunun tevsiki halinde işlem
yapan kuruluşlarca resen vergi, resim ve harç istisnası uygulanır.
a) İhracat karşılığı yapılacak ödemeler (ihracatın
finansmanında kullanıldığının tevsiki kaydıyla prefinansman, Destekleme ve
Fiyat İstikrar Fonu çerçevesinde yapılan ödemelere ilişkin taahhütnameler ile
temliknameler ve Sosyal Güvenlik Kurumu prim borçları ile genel bütçeli
idarelere olan borçların mahsubu dahil),
b) İhracattan doğan alacağın ihracatçı tarafından temliki,
c) İhracat bağlantıları için düzenlenecek anlaşmalar,
ç) Transit ticarete konu malın satın alınması ve satılması,
d) Tedarik edildikleri şekliyle ihraç edilmek üzere mal
alımı,
e) 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 131
inci maddesine istinaden ithalat vergilerinden tam muafiyet suretiyle geçici
ithalat rejimine tabi ambalaj malzemesi ithali ile kati ihraç edilen mallara
ait ambalaj malzemesinin geçici ihracı ve ithali,
f) Dahilde işleme izni kapsamında iznin geçerli olduğu süre
içerisinde yapılan ithalat,
g) Gerçekleştirilen mamul ürün ihracatı karşılığı olarak bu
ürünlerin üretiminde kullanılan girdilerin Toprak Mahsulleri Ofisinden veya
T.C. Şeker Kurumunca tespit edilen şeker fabrikalarından alımı.
(2) Vergi, resim harç istisnası belgesi almak amacıyla proje
formu ekinde verilecek taahhütnameler ile bu Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasının (a), (b), (d), (e), (g), (j), (l) ve (o) bentlerinde sayılan işlem
ve faaliyetlere ilişkin sözleşme safhasından önceki teminatlar ve ihale
kararlarına, söz konusu faaliyet ve işlemlerin ilgili bentlerde belirtilen
niteliklerin tamamını aynı anda taşıması kaydıyla, belge aranmaksızın resen
vergi, resim ve harç istisnası uygulanır.
Belgeli işlemler
MADDE 6 – (1) Aşağıda belirtilen ihracat,
ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetler
çerçevesinde vergi, resim ve harç istisnasından yararlanmak isteyen firmalar,
Bakanlığa müracaat ederek dahilde işleme izin belgesi ve/veya vergi resim harç
istisnası belgesi almak zorundadırlar. Vergi, resim harç istisnası, belgenin
geçerlilik süresi içerisinde ve belgede yer alan tutarla sınırlı olmak kaydıyla
uygulanacak olup, belge müracaat tarihi ile belge tarihi arasında yapılan
işlemlere istisna uygulanmaz. Ancak, bu süre içerisinde gerçekleştirilen hizmet
ve faaliyetler taahhüde sayılır.
(2) İhracat işlemleri; dahilde işleme izin belgesi
kapsamında ve bu belgenin geçerlilik süresi içerisinde, ihracat amaçlı olmak
kaydıyla; yapılan ithalat ile yurt içinde hammadde, yardımcı madde, yarı mamul,
mamul ve ambalaj malzemesi alımları ve bunlarla ilgili verilecek her türlü
teminat mektupları ile diğer işlemlerdir.
(3) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyetler;
a) Kalkınma Bakanlığınca yayımlanan cari yıl yatırım
programında yer alan yatırımlardan ve Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının bu programda yer almayan kamu
yatırımlarından uluslararası ihaleye çıkarılanların ihalesini kazanan veya
yabancı para ile finanse edilenlerin yapımını üstlenen ana yüklenici firmaların
(alt yükleniciler hariç);
1) Tam mükellef firma olması halinde, uluslararası
ihalelerde tamamı üzerinden, yabancı para ile finanse edilenlerde ise yabancı
paraya isabet eden oranda yapacakları teslim, hizmet ve faaliyetler ile tam
mükellef imalatçı firmaların, bahse konu işte kullanılmak üzere bu işin
yapımını yüklenen firmaya üreterek yapacakları mal ve malzeme ile hizmet satış
ve teslimleri,
2) Dar mükellef firma olması halinde, söz konusu firmanın bu
işte kullanacağı mal ve malzemeyi üreten tam mükellef imalatçı firmaların (işi
taahhüt eden firmalar dahil) yapacakları satış ve teslimleri,
3) Tam ve dar mükellef firmaların ortaklığı halinde, tam
mükellef firmaya kendi faaliyeti oranında, diğer firmaya ise (2) numaralı alt
bendi çerçevesinde tam mükellef firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
4) Yukarıda belirtilen (1), (2) ve (3) numaralı alt bentler
çerçevesinde proje sahibi kamu kurumları ile bu projeleri üstlenen firmalara
proje süresince yapılacak teknik müşavirlik, mühendislik ve benzeri hizmet
satışları,
b) Savunma sanayii, güvenlik veya istihbarat alanında,
1) Savunma Sanayii Müsteşarlığınca onaylanan savunma,
güvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili projeleri üstlenmiş tam mükellef
imalatçı firmalar ile savunma, güvenlik veya istihbarat alanlarında yapılacak
araştırma ve geliştirme projelerini üstlenen tam mükellef imalatçı firmaların
yapacakları satış ve teslimler ile bu satış ve teslimler sonrası doğan bakım ve
onarım hizmetleri,
2) Savunma Sanayii Müsteşarlığınca savunma, güvenlik veya
istihbarat alanları açısından önem arz ettiği belirtilen savunma, güvenlik ve
istihbarata yönelik her türlü platform, sistem, yazılım, araç ve gereçlerini
üreten tam mükellef imalatçı firmalar ile savunma, güvenlik veya istihbarat
alanlarında yapılacak araştırma ve geliştirme projelerini üstlenen tam mükellef
imalatçı firmaların ülkenin savunma, güvenlik veya istihbaratı ile ilgili kamu
kurum ve kuruluşlarına yapacakları satış ve teslimler ile bu satış ve teslimler
sonrası doğan bakım ve onarım hizmetleri,
3) Bu bendin (1) ve (2) numaralı alt bentlerde belirtilen
firmalara, tam mükellef imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
4) Bu bendin (1) ve (2) numaralı alt bentlerde belirtilen
işleri yüklenen firmanın dar mükellef firma olması halinde, tam mükellef
imalatçı firmaların bu firmaya üreterek yapacakları satış ve teslimleri,
c) Tam mükellef imalatçı firmaların, Bakanlıkça yayımlanan
Tebliğ eki yatırım malları listesinde belirtilen malları üreterek yapacakları
satış ve teslimleri,
ç) Tam mükellef imalatçı firmaların, Yatırım Teşvik Belgesi
kapsamında monte edilmemiş haldeki aksam ve parçaları ithal edebilecek
firmalara, ithal edebilecekleri bu aksam ve parçaları üreterek yapacakları
satış ve teslimleri,
d) Yap-İşlet Modeli çerçevesinde yapılacak yatırım
projelerini üstlenen tam mükellef firmaların yapacakları hizmet ve
faaliyetleri,
e) Kamu kurum ve kuruluşları tarafından uluslararası ihaleye
çıkarılmış yurt içi veya yurt dışı taşıma işlerini yüklenen tam mükellef
firmaların bu faaliyetleri,
f) Uluslararası yük ve yolcu taşımacılığından döviz olarak
kazanılan bedellerinin yurda getirilmesi kaydıyla kara, deniz veya hava
ulaştırma hizmet ve faaliyetleri,
g) Yurt dışına yönelik olarak gerçekleştirilecek
müteahhitlik, müşavirlik, yazılım ve mühendislik hizmetleri,
ğ) Yabancı uyruklulara (diplomatik temsilcilikler ve
mensupları dahil), turistlere veya yurt dışında çalışan Türk vatandaşlarına
ülkemizde bulundukları sürede, döviz karşılığı verilecek sağlık hizmetleri,
h) Turizm müesseseleri ile seyahat acentelerinin yurt
içindeki ve yurt dışındaki turizm faaliyetleri sırasında yaptıkları döviz
karşılığı hizmet satışları,
ı) Bedelleri döviz olarak alınmak kaydıyla yurt dışında
yerleşik firmalar adına gerçekleştirilen bakım ve onarım hizmetiyle, dış sefere
çıkan Türk ve yabancı bayraklı gemi, uçak veya tırların bakımı ve onarımı,
yenileme ve dönüşüm ile bakım, onarım, yenileme ve dönüşüm kapsamında
gerçekleştirilen mal (yakıt ve madeni yağlar hariç) ve hizmet satışları,
i) Tam mükellef firmalarca, ihraç ürünlerimizin pazarlanması
amacıyla yurt dışında mağaza açılması veya işletilmesi,
j) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye
çıkarılan maden havzalarından rödövans karşılığında maden çıkarımı ve
işletmesiyle ilgili üretim faaliyetleri,
k) Yurt içinde yerleşik haber ajanslarınca, yurt dışındaki
yayın organlarına görüntülü veya görüntüsüz haber satışları,
l) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye
çıkarılan ve Bakanlıkça belirlenen yatırım malları, sınai mamuller ve yazılım
hizmetlerine yönelik ihaleleri kazanan tam mükellef imalatçı firmaların
üreterek yapacakları satış ve teslimleri,
m) İkili veya çok taraflı uluslararası anlaşma hükümlerine
göre yurt içinde bulunan yabancı kuruluşların yurt dışından getirme imkanına
sahip bulundukları sınai mamulleri teslim eden tam mükellef imalatçı firmalar
ile uluslararası kuruluşlar, yabancı ülke temsilcilikleri ve kuruluşlarına ait
tesislerin yapımını ve onarımını üstlenen tam mükellef müteahhit firmaların
faaliyet ve teslimleri,
n) İkili veya çok taraflı uluslararası anlaşmalar kapsamında
Türkiye’de gerçekleştirilen projeleri üstlenen kurum, kuruluş veya şirketler
(bunlar tarafından yurt içinde projenin yürütülmesi amacıyla kurulan veya
ortaklık gerçekleştirilen şirketler dahil) tarafından proje kapsamında verilen
yapım ve teslim işlerini yüklenen firmaların (alt yükleniciler hariç);
i) Tam mükellef olması halinde, bunların yapacakları teslim
ve hizmetleri ile tam mükellef imalatçı firmaların bu firmalara üreterek
yapacakları satış ve teslimleri,
ii) Tam ve dar mükellef firmaların ortaklığı şeklinde olması
halinde, tam mükellef firmanın ortaklığı oranında gerçekleştireceği teslim ve
hizmetleri ile tam mükellef imalatçı firmaların bu firmalara üreterek
yapacakları satış ve teslimleri,
o) Kamu özel işbirliği kapsamında tesis yapımı ve
yenilenmesi işlerini üstlenen tam mükellef firmaların yapacakları hizmet ve
faaliyetleri,
ifade eder.
(4) Bu maddede belirtilen ihracat sayılan satış ve teslimler
ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerden, 488 sayılı Damga Vergisi
Kanununun ek 2 nci maddesi ve 492 sayılı Harçlar Kanununun ek 1 inci maddesine
istinaden yayımlanan İhracat ve Diğer Döviz Kazandırıcı Faaliyetlerde Damga
Vergisi ve Harç İstisnası Uygulama Genel Tebliğinde yer almayanları, damga
vergisi ve harç istisnasından yararlandırılmaz.
(5) Belge sahibi firmaların belge konusu işe ilişkin mal,
malzeme veya hizmet temin ettiği kişi ve kurumlarla yapacağı işlemler ile bu
işlemler nedeniyle düzenlenen kâğıtlara damga vergisi ve harç istisnası
uygulanması için, her iki işlem tarafının da o işle ilgili olarak düzenlenmiş
belgeye sahip olması şarttır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Vergi Resim Harç İstisnası Belgesi
Müracaatların değerlendirilmesi ve belge düzenlenmesi
MADDE 7 – (1) Firmaların, vergi resim harç
istisnası belgesi almak üzere Ek-1’de belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte
Bakanlığa müracaat etmeleri gerekir. Firmalar tarafından ibraz edilen bilgi ve
belgeler, aksi sabit oluncaya kadar doğru olarak kabul edilir. Bakanlıkça,
Ek-1’de belirtilen bilgi ve belgelerin incelenmesi sonucunda vergi resim harç
istisnası belgesi düzenlenebilir. Belge düzenlenmesi durumunda, düzenlenen
belgenin bir nüshası firmaya gönderilir. Ayrıca, düzenlenen belgeye ilişkin
bilgiler, elektronik ortamda Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına gönderilir.
(2) Vergi resim harç istisnası belgeleri ithal hakkı
içermediğinden, ithalata mesnet teşkil etmez.
Belge süresi ve ek süreler
MADDE 8 – (1) Vergi resim harç istisnası
belgelerinin süreleri azami 24 (yirmidört) aydır. Ancak, bu Tebliğin 6 ncı
maddesinin üçüncü fıkrasının (a), (b), (e), (g), (i), (j), (l), (m) ve (n)
bentleri kapsamındaki belgelerin süresi proje süresi kadar, Türk Eximbank
tarafından proje bazında kullandırılan orta ve uzun vadeli kredilere ilişkin
belgelerde ise belge süresi vade süresine paralel olarak tespit edilebilir.
Ayrıca, bu Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (d) ve (o) bentleri
çerçevesinde düzenlenen belgelerin süresi yatırım projesi süresi kadardır.
(2) Süre başlangıcı, vergi resim harç istisnası belgesinin
tarihidir. Ayrıca, belge kapsamında ilk istisnanın uygulandığı tarihe kadar
azami 3 (üç) ay olmak üzere vergi resim harç istisnası belgesi süresi
uzatılabilir.
(3) Bu Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (a), (b),
(d), (e), (g), (j), (l), (m), (n) ve (o) bentleri kapsamındaki belgelere ihale
makamının, 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (i) bendi kapsamındaki belgelere
ilişkin projelere ise Türk Eximbank’ın uygun görüşü alınarak belge konusu iş
tamamlanıncaya kadar ek süre verilebilir. Ayrıca bu Tebliğin 6 ncı maddesinin
üçüncü fıkrasının (c) ve (ç) bendi kapsamındaki belgelere, gerekli bilgi ve
belgelerle Bakanlığa müracaat edilmesi halinde, belge süresinin bitimini
müteakip belge konusu iş tamamlanıncaya kadar ek süre verilebilir.
(4) Gerekli bilgi ve belgelerle Bakanlığa müracaat edilmesi
halinde, belge süresinin bitimini müteakip belge konusu işe ait hukuki ve mali
işlemler sonuçlanıncaya kadar belge süresinin uzatılması kaydıyla, istisna
uygulamasına devam edilir. Ancak, bu durum kredi vadesinin uzatılması anlamına
gelmez. Nakdi kredilerde kredi süresi, bu süre ile paralel olarak uzatılmaz ve
kredi tasfiye edilememiş ise süreyi aşan zaman diliminde istisna uygulanmaz.
(5) Firmaların, bu madde kapsamındaki ek sürelerden
yararlanabilmesi için belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde
Bakanlığa müracaat etmeleri gerekmekte olup, belirtilen süre dışında yapılan
müracaatlar değerlendirilmez.
(6) Belge süresi bitiminden sonra yapılan süre uzatımları
belge bitim tarihinden itibaren hüküm ifade eder.
Belgenin revizesi
MADDE 9 – (1) Vergi resim harç istisnası
belgeleri, ilgili firmanın müracaatına istinaden belge ihracat taahhüdü
kapatılıncaya kadar Bakanlıkça revize edilebilir.
İhracat taahhüdünün kapatılması
MADDE 10 – (1) Vergi resim harç istisnası
belgelerine ilişkin ihracat taahhütleri; belge süresi sonundan itibaren 3 (üç)
ay içerisinde gerekli bilgi ve belgelerle müracaat edilmesi kaydıyla,
Bakanlığın uygun görüşüne istinaden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenen
usuller çerçevesinde, anılan Bankanın ilgili şubesi tarafından kapatılır.
Kapatma işlemi firmaya ve ilgili vergi dairesine bildirilir. Ayrıca belgenin
kapatıldığı bilgisi Bakanlığa elektronik ortamda gönderilir.
(2) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyetler kapsamında düzenlenen belgelerin ihracat taahhütlerinin
kapatılmasında Katma Değer Vergisi hariç satış fiyatı esas alınır.
(3) Belge ihracat taahhütleri kapatılırken, döviz karşılığı
yapılan ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetlerde satış ve/veya teslimat belgesi ile döviz alım belgesinin veya
satış ve/veya teslimat bedeli yabancı paranın ilgilinin hesabına alacak
kaydedildiğine dair üzerinde vergi resim harç istisnası belgesinin tarih ve
sayısının da yer aldığı banka dekontunun veya iş bitirme belgesinin Türk Lirası
karşılığı yapılan ihracat sayılan satış ve teslimlerde ise satış ve/veya
teslimat belgesinin ibrazı aranır. Ayrıca, Türk Lirası karşılığı yapılan
ihracat sayılan satış ve teslimlere ilişkin düzenlenen vergi resim harç
istisnası belgelerinde satış ve/veya teslimat belgesinin düzenlendiği tarihteki
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru esas alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Belgeli İhracat Kredilerinde Vergi, Resim ve Harç
İstisnası
Vergi, resim ve harç istisnasının süresi
MADDE 11 – (1) Belgeli ihracat kredilerinin
vergi, resim ve harç istisnasından yararlanma süresi, Bakanlıkça düzenlenecek
dahilde işleme izin belgesi ve/veya vergi resim harç istisnası belgesi süresi
(ek süreler dahil) kadardır.
Vergi, resim ve harç istisnasının kapsamı
MADDE 12 – (1) Taahhüt edilen ihracat
gerçekleştirilmeden kredi riskinin kapatılması, ihracat taahhüdünü ortadan
kaldırmaz.
(2) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyetlerin finansmanında kullanılan krediler için vergi resim harç
istisnası belgesinin; ihracat ve ihracat sayılan satış ve teslimlere yönelik
gümrük muafiyetli mal ithali için ithalatın finansmanında kullanılan kredilerde
ise dahilde işleme izin belgesinin düzenlenmesi gerekir. Dahilde işleme izin
belgesi ve/veya vergi resim harç istisnası belgesinin düzenlenmesinden önce
veya belge süresinden sonra, belgeyle ilgili yapılan işlemlere istisna
uygulanmaz.
(3) Belge kapsamında aynı anda kullanılacak kredilerin
toplamı, belgede kayıtlı ihracat taahhüdünü, kredilerin adat (gün x kredi
tutarı) toplamı ise belgede kayıtlı taahhüt tutarı ile belge süresinin çarpımı
sonucu bulunacak adat toplamını aşamaz. Döviz kredisinin döviz olarak kullandırılması
halinde ise, kullandırılan kredi tutarı taahhüdün %75’ini geçemez. Bu durumda,
ihracat taahhüdünün tamamının gerçekleştirilmiş olması zorunludur.
(4) Belge konusu faaliyetle ilgili olarak düzenlenen garanti
ve teminat mektupları, dahilde işleme izin belgesi kapsamındaki ithalata
ilişkin gümrük idarelerine hitaben düzenlenen teminat mektupları, ithalat
akreditifinin açılması sırasında düzenlenen genel kredi sözleşmeleri ile yurt
içinden mal alımına ilişkin teminat ve garantiler, belge kapsamında kullanılan
kredilerin teminatı için düzenlenen garanti ve teminat mektupları ile Kambiyo
Mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla ihracat alacağının ihracatçı
tarafından kredi veren veya ihracat kredi sigortası/garantisi yapan kuruluşa
temlikine ilişkin temliknameler; teminat hükmünde olduğundan, herhangi bir
limite bağlı olmaksızın vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılır.
(5) Ancak, belge kapsamında yurt dışı müteahhitlik
hizmetlerinde, işin yapıldığı ülkeye üçüncü ülkeden mal sevkiyatına ilişkin
açılan akreditiflerde, belgede kayıtlı ihracat taahhüdü aşılamaz.
İhracat taahhüdünün kapatılması
MADDE 13 – (1) Vergi, resim ve harç
istisnasından yararlandırılan belgeli ihracat kredilerinin ihracat taahhütleri,
ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetlerden elde edilen ve belgede taahhüt edilen gelirlerle kapatılır.
Ancak, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetlerde (aynı holding veya grup bünyesinde yer alan pazarlama şirketleri
vasıtasıyla yapılan satışlar hariç) aracı ihracatçı kabul edilmez.
(2) Bu çerçevede, vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılan belgeli ihracat kredilerinin ihracat taahhüdünün kapatılması
işlemi;
a) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyetlerin finansmanında kullanılan kredilerde, Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankasınca vergi resim harç istisnası belgesinin,
b) İhracat ve ihracat sayılan satış ve teslimlere yönelik
gümrük muafiyetli mal ithali için düzenlenen dahilde işleme izin belgesi
kapsamındaki ithalatın finansmanında kullanılan kredilerde ise, Bakanlık taşra
teşkilatında yer alan Bölge Müdürlüklerince dahilde işleme izin belgesinin,
ihracat taahhüdünün kapatıldığını gösteren taahhüt kapatma
bildirim yazılarına istinaden, ilgili banka tarafından sonuçlandırılır.
(3) Vergi resim harç istisnası belgesi kapsamında kullanılan
kredinin belge ihracat taahhüdünden az kullanılmış olması halinde, kullanılan
krediye tekabül eden tutarın gerçekleştirilmesi yanında, kredi işlemleri dışında
vergi, resim ve harç istisnasından yararlanılmış ise, belgede kayıtlı ihracat
taahhüdü ile kullanılan kredi tutarı arasındaki farkın asgari %10’u tutarında
taahhüdün gerçekleştirilmesi gerekir. Bu tutar, kredi dışındaki işlemler için
yararlandırılan vergi, resim ve harç istisnaları toplamından az olamaz. Kredi
kullanılmaması durumunda ise, yararlandırılan vergi, resim ve harç istisnası
toplamının altında kalmamak kaydıyla belgede kayıtlı ihracat taahhüdünün
%10’unun gerçekleştirilmesi gerekir.
(4) Belgeli ihracatta uygulanan istisnalar; her işlem için
sıra numarası, tarihi, kredi miktarı (döviz olarak kullanılan döviz
kredilerinde düşüm 1/3 fazlası ile yapılır) ve bakiye kısım belirtilerek
dahilde işleme izin belgesi veya vergi resim harç istisnası belgesine
kaydedilir ve uygulanan vergi, resim ve harç istisnaları, istisnayı uygulayan
kurum ve kuruluşlarca ilgilinin bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Belgesiz İhracat Kredileri, Transit Ticaret İşlemleri ile
Transit Ticaretin
Finansmanında Kullandırılan Kredilerde Vergi, Resim ve
Harç İstisnası
Vergi, resim ve harç istisnasının süresi ve ek süreler
MADDE 14 – (1) Belgesiz ihracat kredilerinin,
vergi, resim ve harç istisnasından yararlanma süresi 24 (yirmi dört) aydır.
Ayrıca, ilgili firma tarafından taahhüt edilen ihracatın %50’sinin
gerçekleştirildiğinin tevsiki kaydıyla, krediye ilişkin taahhüt süresi ilgili
banka tarafından 6 (altı) ay uzatılır. Gemi inşa ve ihracının finansmanı
amacıyla kullanılan kredilerde (hazır gemi hariç) ise gemi inşa faaliyetinin
%50’sinin tamamlandığının Deniz Ticaret Odasından alınan ekspertiz raporuyla
tevsiki kaydıyla, krediye ilişkin taahhüt süresi ilgili banka tarafından 6
(altı) ay uzatılır.
(2) Transit ticarete konu malın satın alınması ve satılması
ile transit ticaretin finansmanında kullandırılan kredilerin, vergi, resim ve
harç istisnasından yararlanma süresi transit ticaret alış bedelinin transfer
tarihinden itibaren 18 (on sekiz) aydır. Ancak transit ticaret alış bedelinin
vadeli akreditif vasıtasıyla ödendiği işlemlerde vergi, resim ve harç
istisnasından yararlanma süresi, transit ticaret işlemlerinin başlangıcından
itibaren 18 (on sekiz) aydır.
Vergi, resim ve harç istisnasının kapsamı
MADDE 15 – (1) Belgesiz ihracat kredileri, kredi
vadesinin 14 üncü ve 17 nci maddelerde belirtilen süreler içerisinde kalması
kaydıyla, vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılır. Bu sürelerin
aşılması durumunda, aşılan süre içerisinde tahakkuk eden vergi, resim ve
harçlara istisna uygulanmaz.
(2) Taahhüt edilen ihracat gerçekleştirilmeden kredi
riskinin kapatılması, ihracat taahhüdünü ortadan kaldırmaz. Transit ticaretle
ilgili işlemlerde ise transit ticaret satış bedeli tahsil edilmeden kredi
riskinin kapatılması, ihracat taahhüdünü ortadan kaldırmaz.
(3) Kredi vadesi, krediye ilişkin taahhüt süresine paralel
olarak ilgili banka tarafından uzatılabilir. Vadenin uzatılmaması veya orijinal
kredi vadesinin kısa olması sebebiyle kredi riskinin birinci fıkrada belirtilen
sürelerden önce kapatılması halinde ise, bu süreler içinde yapılan işlemler
istisnadan yararlandırılır ve gerçekleştirilen ihracat taahhüde sayılır.
Belgesiz ihracat kredileri ile ilgili olarak alınan gayri nakdi krediler
herhangi bir limite bağlı olmaksızın vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılır.
(4) Alış ve satış bedelleri arasında aleyhte farkın olduğu
transit ticaret işlemlerinde, aleyhte farka tekabül eden kısma istisna
uygulanmaz.
İhracat taahhüdünün kapatılması
MADDE 16 – (1) Belgesiz ihracat kredilerine
ilişkin ihracat taahhütleri; Bakanlığın uygun görüşüne istinaden Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenen usuller çerçevesinde, krediyi kullanan
firma; ana ortaklıksa kendisinin ve/veya grup firması, grup firmasıysa kendisinin
ve/veya ilgili olduğu ana ortaklık ve/veya ilgili olduğu ana ortaklığın diğer
grup firmaları tarafından gerçekleştirilen ihracatı tevsik eden gümrük
beyannamelerine istinaden ilgili banka tarafından kapatılır.
(2) İmalatçı ihracatçı firmalar, taahhüt ettikleri ihracatı
bizzat ve/veya grup firmaları ve/veya ilgili olduğu ana ortaklık aracılığıyla
yapabilecekleri gibi başka bir ihracatçı aracılığıyla yapabilirler. Bu
firmaların üretim tesislerinin başka bir firmaya kiralanmış veya devredilmiş
olması halinde ise, imalatçı ihracatçı firmaların kullandıkları kredilerin
taahhütleri üretim tesisini kiralamış veya devralmış olan firma tarafından
kiralama veya devir işleminden sonra gerçekleştirilen ihracat ile
kapatılabilir.
(3) İmalatçı olmayan ihracatçı firmaların kullandıkları
kredilerin taahhütleri, Dış Ticaret Sermaye Şirketleri ile Sektörel Dış Ticaret
Şirketleri tarafından gerçekleştirilen ihracat hariç olmak üzere, aracı
ihracatçı firmalar tarafından gerçekleştirilen ihracat ile kapatılamaz. Sektörel
Dış Ticaret Şirketleri tarafından kullanılan kredilerin taahhütleri ise şirket
ortağı olan imalatçı ihracatçı firmalar tarafından gerçekleştirilen ihracat ile
kapatılabilir.
(4) Dahilde işleme izin belgesi kapsamında ithalatın
finansmanı amacıyla döviz kredisi kullandırılmış olması halinde; üzerinde
dahilde işleme izin belgesi sayısı ve/veya satır kodu kayıtlı olan gümrük
beyannamesi konusu ihracatın, ithalat bedelinin transferinde kullanılan
kredinin 1/3 fazlasına faiz ve komisyonlar ile varsa diğer masrafların
ilavesiyle bulunacak tutarına tekabül eden kısmı, belgesiz ihracat kredisinin
ihracat taahhüdüne sayılmaz.
(5) İlgili banka tarafından, kullandıracakları kredilere
ilişkin ihracat taahhüdü hesaplanırken (Türk Lirası ihracat kredileri hariç),
ana para ile birlikte faiz, komisyon ve diğer masraflar da hesaplamaya dahil
edilir.
(6) Vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılan
transit ticaret işlemleri ile transit ticaretin finansmanında kullandırılan
kredilerin ihracat taahhütleri transit ticaret faaliyetinden elde edilen
gelirlerle kapatılır.
(7) Vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılan
transit ticarete ilişkin taahhüt kapatma işlemleri istisnayı uygulayan banka
tarafından sonuçlandırılır.
(8) İhracat taahhüdünün kapatılması için ilgililerce,
transit ticaret alış bedelinin transfer tarihinden, transit ticaret alış
bedelinin vadeli akreditif vasıtasıyla ödendiği işlemlerde ise transit ticaret
işlemlerinin başlangıcından itibaren en geç 18 (on sekiz) ay içinde alış ve
satışa ilişkin faturalar ile satış bedelinin tahsil edildiğini gösterir
belgenin (döviz alım belgesi veya satış bedelinin ilgilinin hesabına alındığına
dair banka yazısı) istisnayı uygulayan bankaya ibrazı gerekir.
(9) Transit ticaretin finansmanı için kullandırılan
kredilere ilişkin ihracat taahhüdü hesaplanırken (Türk Lirası olarak
kullandırılan krediler hariç) ana para ile birlikte faiz, komisyon ve diğer
masraflar da hesaplamaya dahil edilir.
(10) Taahhüt kapatma sırasında transfer edilen transit
ticaret alış bedelinin, tahsil edilen satış bedelinden fazla olması halinde
eksik tahsil edilen oranda uygulanan istisnaların tahsili için kapatmayı yapan
bankaca gerekli işlem yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Genel Hükümler
Mücbir sebep ve fevkalade haller
MADDE 17 – (1) Aşağıda belirtilen mücbir sebep
ve fevkalade hallerin vergi resim harç istisnası belgesi ve belgesiz ihracat
kredilerinin süresi içinde vukuu halinde, ihracat süresi (ek süre dahil) bitim
tarihinden itibaren 8 inci ve 14 üncü maddelerde belirtilen sürelere ilave
olarak ek süre verilebilir;
a) Deprem, sel, don, fırtına, kasırga vb. tabii afetler ve
yangın (Çevre ve Şehircilik Bakanlığı veya Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
İl Müdürlükleri, İtfaiye Müdürlükleri veya ilgili diğer kurumlardan alınacak
yazı ile),
b) Yükümlü firmanın faaliyetinin kamu otoritelerince
kısıtlanması veya durdurulması (firma faaliyetini durduran kamu kurumundan
alınacak yazı ile),
c) Grev ve lokavt (Çalışma ve Sosyal Güvenlik İl
Müdürlüklerinden alınacak yazı ile),
ç) Ülkemiz veya ithalatçı ülkede Devletçe konulan yasaklar
ile harp ve abluka hali,
d) Yükümlü firmanın iflası ya da konkordato ilan etmiş
olması (Mahkeme Kararı ile),
e) Şahıs firmalarında firma sahibinin ölümü,
f) Karşılığı ihracat süresi içerisinde yerine getirilmediği
için prefinansman hükümlerine tabi hale gelen peşin döviz ile ilgili ihracatın
yapılamaması (ithalatçı firmadan ihracatın belirlenen süreden daha geç
yapılmasının istenildiğine dair alınan yazı veya diğer haklı sebeplere ilişkin
bilgi ve belge ile).
(2) Firmaların mücbir sebep ve fevkalade hallerden
yararlanabilmesi için; vergi resim harç istisnası belgesi kapsamında en geç
belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde Bakanlığa, belgesiz ihracat
kredisi kapsamında ise en geç kredinin istisnadan yararlanma süresinin sonunu
takip eden 1 (bir) ay içerisinde ilgili bankaya müracaat etmeleri gerekir.
Belirtilen süreler dışında yapılan müracaatlar değerlendirilmez.
(3) Bu maddenin birinci fıkrasının (ç) bendindeki mücbir
sebep ve fevkalade haller Bakanlıkça, diğer bentlerdeki mücbir sebep ve
fevkalade haller ise, ilgili banka tarafından belirlenir.
(4) İlgili bankaca krediye ilişkin ihracat taahhüdü süresi,
mücbir sebep ve fevkalade hale ilişkin ilgili kamu kurumundan alınacak belgede
belirtilen süreler dikkate alınarak ve 1 (bir) yılı geçmemek üzere
uzatılabilir. 1 (bir) yılı aşan süre talepleri ise, ilgili bankanın onayı
olması halinde Bakanlığın uygun görüşü alınmak suretiyle sonuçlandırılır.
(5) Bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen mücbir sebep
ve fevkalade haller yalnız süre uzatımlarında dikkate alınır, ihracat
taahhüdünü ortadan kaldırmaz.
(6) Vergi resim harç istisnası belgesi ve belgesiz ihracat
kredisi kapsamında mücbir sebep ve fevkalade hallere istinaden ek süre
verilmesi halinde, bu ek süreler içinde yapılan işlemler taahhüde sayılır ve
vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılır.
Vergi resim harç istisnası belgesinin iptali
MADDE 18 – (1) Vergi resim harç istisnası
belgesi, ilgili firmanın talebi üzerine Bakanlıkça iptal edilir.
(2) Bu Tebliğ ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının ilgili
genelgeleri hükümlerine uyulmadığının, vergi resim harç istisnası belgesinin
düzenlenmesi ve revizesi için ibraz edilen bilgi ve belgeler ile belge
kapsamında yapılan işlemlerin gerçek dışı olduğunun ve ilgili belge üzerinde
tahrifat yapıldığının tespiti halinde; ilgili belge Bakanlıkça iptal edilir ve
ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır.
(3) Ayrıca, vergi resim harç istisnası belgesi ihracat
taahhüdünün kapatılması için bu Tebliğin 10 uncu maddesinde belirtilen sürede
ilgili Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası şubesine müracaat edilmemesi halinde,
bu hususun anılan Banka tarafından Bakanlığa elektronik ortamda gönderilmesini
müteakip, belge Bakanlıkça iptal edilir.
(4) İptal edilen belge kapsamında uygulanan istisnaların 19
uncu madde hükmü çerçevesinde iptal işlemi, ilgili Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası şubesine ve istisnaların tahsil edilmesi için ilgili vergi dairesine
bildirilir.
(5) Bu maddenin üçüncü fıkrası hükmü çerçevesinde vergi
resim harç istisnası belgesinin iptaline ilişkin olarak belge sahibine yapılan
tebligatı müteakip 3 ay içerisinde Bakanlığa başvurulması halinde, söz konusu
belgenin kapatma işleminin yapılabilmesini teminen (müeyyidenin tahsil
edilmediğinin tespiti kaydıyla) iptal işlemi geri alınabilir.
Müeyyide
MADDE 19 – (1) Bu Tebliğe istinaden uygulanan
istisnaların gerçekleştirilmeyen ihracat taahhüdüne tekabül eden kısımları, 213
sayılı Vergi Usul Kanunu ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
(2) Vergi resim harç istisnası belgesinin iptal edilmesi
halinde; belge kapsamında uygulanan istisnalar, 213 sayılı Kanun ve 6183 sayılı
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
(3) Kapatma esnasında ibraz edilen bilgi ve belgelerin
gerçek dışı olduğunun anlaşılması durumunda, bu belge kapsamı ihracat, transit
ticaret, ihracat sayılan satış ve teslim veya döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyete tekabül eden istisnalar birinci fıkra hükümleri çerçevesinde geri
alınır ve ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. İnceleme veya soruşturma
sonucunda sahtecilik veya tahrifat fiili sabit olan belge sahibi firma adına 1
(bir) yıl süreyle vergi resim harç istisnası belgesi düzenlenmez.
(4) Bu Tebliğ ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının ilgili
genelgelerine uymayan, yanlış işlem yapan, belgelerin ilgiliye ait orijinal
nüshasına gerekli meşruhatı kaydetmeden işlem yapan, yanıltıcı bilgi veren ve
bu nedenlerden dolayı vergi kaybına veya verginin tahsilinde gecikmelere sebep
olan kişiler, asıl borçludan alınamayan alacağın ödenmesinden müştereken ve
müteselsilen sorumludur. Bu çerçevede amme alacağı, gecikme süresi de dikkate
alınarak 213 sayılı Kanun ve 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Denetim
MADDE 20 – (1) Bakanlık, bu Tebliğde belirtilen
tedbirlerin uygulanmasına ilişkin her türlü denetimi ve düzenlemeyi yapabilir,
ilgili firma, kamu kurum ve kuruluşları ile bankalardan bilgi ve belge
isteyebilir ve gerekli önlemleri alabilir.
(2) Vergi, resim ve harç istisnaları ile ilgili işlemler;
ihracatla ilgili işlem yapan tüm kamu kurum ve kuruluşları, bankalar (Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası dahil), faktoring şirketleri, sigorta şirketleri,
noterler ve diğer kuruluşlar tarafından bu Tebliğ hükümleri ve Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası genelgelerinde yer alan esaslar dahilinde yürütülür.
Belgeli işlemlerde hizmet ve faaliyetin devri veya
gerçekleştirilememesi
MADDE 21 – (1) Belge sahibi firma tarafından
belge konusu döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetin tüm hak ve yükümlülükleri
ile diğer bir firmaya veya ortak girişime devredilmesi ve bu durumun ihale
makamı tarafından uygun görülmesi halinde, devralan firma, belge konusu
faaliyetin kalan kısmı için, bu Tebliğin 7 nci maddesi çerçevesinde yeni bir
vergi resim harç istisnası belgesi almak üzere ihale makamından alınacak işin
kalan bedelini ve süresini belirtir yazı ile birlikte Bakanlığa müracaat
edebilir. Bu durumda devreden firmanın vergi resim harç istisnası belgesine
ilişkin ihracat taahhüdü bu Tebliğin 10 uncu ve 19 uncu maddesi hükümleri
çerçevesinde kapatılır. Bu durumda, belgeli ihracat kredisi kullanılması
halinde bu Tebliğin 13 üncü maddesi hükmü saklıdır.
(2) Döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetin ortak girişim
tarafından üstlenildiği durumlarda, ortaklıktan ayrılan firma olması ve bu
durumun ilgili ihale makamı tarafından uygun görülmesi halinde, ortaklığa dahil
olan yeni firma olup olmadığına bakılmaksızın, yeni ortaklık, işin kalan kısmı
için bu Tebliğin 7 nci maddesi çerçevesinde yeni bir vergi resim harç istisnası
belgesi almak üzere ihale makamından alınacak işin kalan bedelini ve süresini
belirtir yazı ile birlikte Bakanlığa müracaat edebilir. Bu durumda eski
ortaklığa ait vergi resim harç istisnası belgesine ilişkin ihracat taahhüdü,
ortaklıktan ayrılan firma için, ortaklıktaki payı oranında gerçekleşmeyen kısma
müeyyide uygulanarak bu Tebliğin 10 uncu ve 19 uncu maddesi hükümleri
çerçevesinde kapatılır. Bu durumda, belgeli ihracat kredisi kullanılması
halinde bu Tebliğin 13 üncü maddesi hükmü saklıdır.
(3) Belge kapsamındaki işin, belge sahibi firma tarafından,
bu firmanın da dahil olduğu bir ortak girişime devredilmesi veya söz konusu işi
yüklenen belge sahibi ortak girişime yeni bir veya birkaç ortak eklenmesi ve bu
durumların ilgili ihale makamı tarafından uygun görülmesi halinde ilgili belge
geçerliliğini korur ve yalnızca belge üzerinde unvan değişikliği yapılır.
(4) Sözleşme imzalandıktan sonra, belge sahibi firmanın
herhangi bir kusurunun bulunmaması halinde, idare tarafından söz konusu işin
yapımından veya tamamlanmasından vazgeçilmesi veya ihalenin iptal edilmesi veya
ihaleye ilişkin düzeltici işlem tesis edilmesi gibi sebeplerle, belge konusu
faaliyetin gerçekleştirilmesinin tamamen veya kısmen imkansız hale geldiği
durumlarda, belge sahibi firma, ilgili idareden alınacak durumu tevsik eden
yazı ile birlikte Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının ilgili şubesine taahhüt
kapatma müracaatında bulunur. Bu durumda müracaat konusu vergi, resim ve harç
istisnası belgesi, nakdi kredi veya teminat mektubu kullanılmadığının ve belge
kapsamında daha önce uygulanan müeyyidelerin tahsil edilmediğinin tespiti
kaydıyla, gerçekleşme değerine bakılmaksızın müeyyidesiz olarak kapatılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yetki
MADDE 22 – (1) Bakanlık, bu Tebliğin
uygulanmasına ilişkin izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan
çözümlemeye yetkilidir.
(2) Bu Tebliğ ile ilgili olarak Bakanlığın uygun görüşüne
istinaden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca bankalara gönderilen genelgeler
bu Tebliğ kapsamında değerlendirilir.
(3) Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü), vergi resim harç
istisnası belgesine yönelik olarak tesis edilen iptal işlemlerini (müeyyidenin
tahsil edilmediğinin tespiti kaydıyla) geri almaya yetkilidir.
Uygulama ve atıflar
MADDE 23 – (1) Bu Tebliğin yayımı tarihinden
önceki mevzuat hükümlerine göre kullanılan belgesiz ihracat kredileri, transit
ticaretin finansmanında kullandırılan krediler ve düzenlenen dahilde işleme
izin belgeleri ile vergi resim harç istisnası belgeleri kendi mevzuat
hükümlerine tabidir. Ancak, henüz ihracat taahhüdü kapatılmamış belgeler ile
transit ticaretin finansmanında kullandırılan krediler ve belgesiz ihracat
kredilerine bu Tebliğin lehe olan hükümleri uygulanabilir.
(2) 15/7/2016 tarihli ve 6728 sayılı Yatırım Ortamının
İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun
yürürlük tarihi olan 9/8/2016 tarihinden itibaren,
a) Yerli ve yabancı firmaların ayrı ayrı veya birlikte
iştirakine açık olarak ihaleye çıkılmış olması uluslararası ihale için tek
başına yeterli olmayıp, uluslararası ihaleden bahsedebilmek için söz konusu
ihaleye yabancı firmanın da tek başına veya yerli ve/veya yabancı firmayla
ortak girişim olarak teklif vermiş olması gerekmektedir.
b) Vergi, resim ve harç istisna belgesi almak için Bakanlığa
yapılan başvurularda, faaliyet konusu işin ihale tarihinin 9/8/2016 tarihinden
önce olduğunun tevsik edilmesi durumunda, ilgili başvuruya istinaden işbu
Tebliğin yürürlük tarihinden önceki mevzuat hükümleri çerçevesinde belge tanzim
edilir.
c) Uluslararası ihalelerden;
(i) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesine
istinaden pazarlık usulü ile gerçekleştirilenlerde, yabancı firma veya yabancı
firmanın yer aldığı ortak girişimin ihaleye davet edilmesi ve ihaleye teklif
vermesi,
(ii) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 20 nci maddesine
istinaden belli istekliler arasında ihale usulü ile gerçekleştirilenlerde,
yabancı firma veya yabancı firmanın yer aldığı ortak girişimin ön yeterlik
değerlendirmesine başvurmasını takiben ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda
idarece teklif vermeye davet edilmesi ve ihaleye teklif vermesi,
(iii) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 19 uncu maddesine
istinaden açık ihale usulü ile gerçekleştirilenlerde yabancı firmanın da tek
başına veya yerli ve/veya yabancı firmayla ortak girişim olarak teklif vermesi
gerekmektedir.
(3) Bu Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (n) ve
(o) bentlerinde düzenlenen faaliyetlere ilişkin damga vergisi ve harç
istisnası, 6728 sayılı Kanunun 76 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (ç)
bentleri uyarınca Kanunun yayımı tarihi olan 9/8/2016 tarihinden itibaren
yapılan proje ve işlere uygulanacaktır. Söz konusu bentlerde yer alan proje ve
işlere ilişkin olarak istisna uygulanabilmesi için, 9/8/2016 tarihinden
itibaren ilk defa yapılan bir proje veya iş olması ya da mevcut projelerin
9/8/2016 tarihinden itibaren ihale edilen kısmına ilişkin olması gerekmektedir.
(4) Mevzuatta, 5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İhracat, Transit Ticaret, İhracat Sayılan Satış ve
Teslimler ile Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç
İstisnası Hakkında Tebliğe (İhracat: 2008/6) yapılmış olan atıflar bu Tebliğe
yapılmış sayılır.
Vergi, resim ve harç istisnası belgelerine ilişkin geçici
uygulama
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yayım
tarihinden önce belge süresi sona ermiş veya bu Tebliğin 18 inci maddesinin
üçüncü fıkrası çerçevesinde iptal edilmiş vergi, resim ve harç istisnası
belgelerine (belge kapsamında müeyyide tahsil edilmediğinin tespiti kaydıyla)
bu Tebliğin yayım tarihini takip eden üçüncü ayın son iş gününe kadar gerekli
bilgi ve belgelerle birlikte Bakanlığa müracaat edilmesi halinde, bu Tebliğin 8
inci maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde ek süre verilebilir.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 24 – (1) 5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İhracat, Transit Ticaret, İhracat Sayılan Satış ve
Teslimler ile Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç
İstisnası Hakkında Tebliğ (İhracat: 2008/6) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 25 – (1) Bu Tebliğin;
a) 18 inci maddesinin beşinci fıkrası 1/1/2018 tarihinde,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi
Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder