Yetki
MADDE 1 – (1) 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun 5766 sayılı Kanunun 17 nci maddesi ile değişik
mükerrer 242 nci maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı;
elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi,
muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve
düzenlenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda
tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması
gereken bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik
bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına aktarma zorunluluğu
getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya
ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, Vergi Usul Kanunu kapsamına giren
işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve
denetlemeye yetkili kılınmıştır.
Söz konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi
kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin
elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerli olduğu; Maliye
Bakanlığının, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve
kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili
olduğu hükme bağlanmıştır.
(2) Aynı Kanunun 227 nci maddesinin birinci
fıkrasında, aksine hüküm olmadıkça Vergi Usul Kanununa göre tutulan ve üçüncü
şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait kayıtların tevsikinin mecburi
olduğu; dördüncü fıkrasında da Maliye Bakanlığının, düzenlenmesi mecburi olan
belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri belirlemeye yetkili olduğu
belirtilmiştir.
(3) Diğer taraftan, anılan Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin
birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde Maliye Bakanlığının, Vergi Usul
Kanununa göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten
tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet,
şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik
yapmaya, bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye
veya kaldırmaya, Vergi Usul Kanununa göre tutulacak defter ve düzenlenecek
belgelerin tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu;
(3) numaralı bendinde, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve
belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla
yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya
zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının
Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda
saklanması zorunluluğu getirmeye; (4) numaralı bendinde ise Vergi Usul
Kanununun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan
istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik
imza veya diğer güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dâhil olmak
üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi,
beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı
kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye,
beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar
ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu
beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları
itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
(4) Yukarıda yer verilen hükümlerle Maliye Bakanlığına
verilen yetkilere istinaden, yaygın olarak kullanılan belgeler arasında yer
alan “sevk irsaliyesi”, “müstahsil makbuzu” ve “serbest meslek makbuzu”
belgelerinin elektronik ortamda elektronik belge olarak düzenlenebilmesi,
alıcısına elektronik veya kağıt ortamında iletilmesi ile muhafaza ve
ibraz edilebilmesine ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu
oluşturmaktadır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğde
geçen;
Başkanlık: Gelir İdaresi
Başkanlığını,
Bilgi İşlem Sistemi: Mükelleflerin
belgeleri elektronik ortamda oluşturmak, kaydetmek, muhafaza etmek ve ilgili
diğer işlemleri gerçekleştirmek amacı ile doğrudan ya da dolaylı olarak
kullandıkları her türlü yazılım ve donanım ile saklama ortamlarını,
BİS Raporu: Bilgi İşlem
Sistem Raporunu,
Elektronik Belge: Şekil
hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa göre düzenlenmesi zorunlu
olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik kayıtlar bütününü,
Elektronik İrsaliye (e-İrsaliye): Bu
Tebliğde yer alan şartlara uygun olarak elektronik belge biçiminde oluşturulmuş
sevk irsaliyesini,
e-İrsaliye Yanıtı: e-İrsaliyenin
muhteviyatını oluşturan malların alıcısı tarafından kabul durumunu gösteren
elektronik belgeyi,
Elektronik Müstahsil Makbuzu (e-Müstahsil
Makbuzu): Bu Tebliğde yer alan şartlara uygun olarak
elektronik belge biçiminde oluşturulmuş müstahsil makbuzunu,
Elektronik Serbest Meslek Makbuzu (e-Serbest
Meslek Makbuzu): Bu Tebliğde yer alan şartlara uygun
olarak elektronik belge biçiminde oluşturulmuş serbest meslek makbuzunu,
e-Müstahsil Makbuzu Uygulaması: Başkanlık
tarafından belirlenen standartlara uygun olarak müstahsil makbuzunun elektronik
ortamda oluşturulması, elektronik ve kağıt ortamda muhafazası, ibrazı ve
raporlamasını kapsayan uygulamayı,
e-İrsaliye Uygulaması: Başkanlık
tarafından belirlenen standartlara uygun olarak hazırlanan e-İrsaliye ve
e-İrsaliye Yanıtı mesajlarının, taraflar arasında güvenli bir şekilde
aktarılması imkanını sunan uygulamaların genel adını,
e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulaması: Başkanlık
tarafından belirlenen standartlara uygun olarak serbest meslek makbuzunun
elektronik ortamda oluşturulması, muhafazası, ibrazı ve raporlamasını kapsayan
uygulamayı,
Elektronik Kayıt: Elektronik
ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan, elektronik
yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini,
Elektronik Saklama Hizmeti Veren Kurum: 14/12/2012 tarihli
ve 28497 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 421 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği kapsamında Başkanlıktan Saklama Hizmeti verme izni almış
mükellefi,
Elektronik Sertifika: Mali
Mühür ve Nitelikli Elektronik Sertifikayı,
Elektronik Sertifika ile İmzalama: Bu
Tebliğde belirtilen elektronik belgeleri, tüzel kişilerin mali mühürle
onaylamasını, gerçek kişilerin ise nitelikli elektronik sertifika ile
imzalamasını veya mali mühür ile onaylamasını,
GİB Portalı: e-Fatura,
e-İrsaliye, e-Müstahsil Makbuzu ve e-Serbest Meslek Makbuzu uygulamalarına ait
temel fonksiyonların, internet üzerinden genel kullanımını sağlamak amacı ile
Başkanlık tarafından geliştirilen portalı,
Mali Mühür: 5/3/2010 tarihli
ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği çerçevesinde Başkanlık için oluşturulan elektronik sertifika alt
yapısını,
Nitelikli Elektronik Sertifika (NES): 5070
sayılı Elektronik İmza Kanununun 9 uncu maddesinde tanımlanan ve yalnızca
gerçek kişi mükelleflerce kullanılabilen elektronik sertifikayı,
Özel Entegratör: 14/12/2012
tarihli ve 28497 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 421 Sıra No.lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği kapsamında Başkanlıktan özel entegrasyon izni
almış mükellefi,
TÜBİTAK-BİLGEM/KAMU SM: Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu-Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri
Teknolojiler Araştırma Merkezi/Kamu Sertifikasyon Merkezini,
TCKN: Türkiye Cumhuriyeti
Kimlik Numarasını,
VKN: Vergi Kimlik
Numarasını,
Vergi Mükellefi: Bu
Tebliğ uygulaması bakımından, Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesinin
birinci fıkrasında sayılan birinci ve ikinci sınıf tüccarları, serbest meslek
erbabını, kazançları basit usulde tespit olunan tüccarları, defter tutmak
mecburiyetinde olan çiftçileri, vergiden muaf esnafı,
Zaman Damgası: Bir
elektronik verinin üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı ve/veya
kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla elektronik sertifika hizmet
sağlayıcısı tarafından doğrulanan kaydı,
ifade eder.
Elektronik irsaliye (e-İrsaliye)
MADDE 3 – (1) Genel
Olarak e-İrsaliye Uygulaması: Mal hareketlerinin elektronik ortamda
düzenli bir şekilde izlenebilmesi amacıyla; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 230
uncu maddesinin birinci fıkrasının beşinci bendine göre hali hazırda kağıt ortamda
düzenlenmekte olan “sevk irsaliyesi” belgesinin, elektronik belge olarak
elektronik ortamda düzenlenmesi, alıcısına elektronik ortamda iletilmesi ve
elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin yapılan düzenlemeler bu
maddenin konusunu oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde düzenlenen e-İrsaliye belgesi, yeni bir belge
türü olmayıp, kağıt ortamdaki “sevk irsaliyesi” belgesi ile aynı
hukuki niteliklere sahiptir.
(2) Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri ve Başvuru
Esasları: Mükellefler e-İrsaliye Uygulamasından;
a) Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık
sistemlerine entegrasyonu yoluyla,
b) e-İrsaliye Uygulamasına ait temel fonksiyonların
internet üzerinden genel kullanımını sağlamak amacı ile Başkanlık tarafından
oluşturulan ve www.efatura.gov.tr internet adresinde hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla,
c) Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi
işlem sistemleri aracılığıyla,
olmak üzere, e-Fatura Uygulamasından yararlandıkları
yöntem ile yararlanabilecek olup, Başkanlıkça aksi belirtilmediği sürece,
e-Fatura Uygulamasından yararlandıkları yöntem dışında bir yöntem
kullanamayacaklardır.
Mükellefler, (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen
yöntemlerden biri ile uygulamaya dahil olmak istediklerinde; Gelir
İdaresi Başkanlığının “www.efatura.gov.tr” internet adresinde yayımlanan
“Elektronik İrsaliye Başvuru Kılavuzu”na uygun olarak e-İrsaliye Uygulamasına
ilişkin gerekli başvuru işlemlerini yerine getirmeleri gerekmektedir.
e-İrsaliye Uygulamasına (c) alt bendinde belirtilen
yöntemle dahil olmak isteyen mükellefler; doğrudan Başkanlıktan izin almış
özel entegratörlerden herhangi birine başvuracak olup, ayrıca
Başkanlığa başvuruda bulunmalarına gerek bulunmamaktadır.
(3) Değerlendirme ve İzin: e-İrsaliye
Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle
yararlanmak için Başkanlığa yapılan başvurular; Başkanlık tarafından mükellefe
ait sistemin yapısı, işleyişi ile bu sistemde elektronik olarak düzenlenen
e-İrsaliye örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan teknik kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı
açısından değerlendirilecektir. Başkanlık gerek görmesi halinde ilave teknik
bilgi ve belge talebinde bulunabilecektir.
Başkanlıkça yapılacak değerlendirme sonrasında
başvuruları uygun bulunan ve test süreçlerini başarılı bir şekilde tamamlayan
mükelleflere e-İrsaliye Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerinin
Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle yararlanmasına ilişkin
olarak izin verilecektir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen
mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için en çok bir yıl süre
verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin başvuruları
reddedilir.
Başvuruları reddedilen mükelleflerin reddi izleyen bir
yıl içerisinde yapacakları başvurular kabul edilmeyecektir. Bu durum, mükelleflerin
e-İrsaliye Uygulaması kapsamında GİB Portal ya da özel entegratörlük izni
alan mükellefler vasıtasıyla e-İrsaliye Uygulamasından yararlanmalarına engel
teşkil etmez.
(4) Özel Entegratörlük Hizmeti
Verenler: 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında
Başkanlıktan özel entegrasyon izni alan mükellefler, bu Tebliğ
kapsamında e-İrsaliye düzenleme, bunları elektronik sertifika ile imzalama ve
muhataplarına elektronik ortamda iletme ve alma hizmeti verebilirler.
Özel entegratörlerin e-İrsaliye Uygulamasına
ilişkin hizmet verebilmesi için Başkanlıktan ayrıca e-İrsaliye Özel Entegratörlüğü izni
alması gerekmektedir. Bu izni alabilmek için gerekli koşullar www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan “e-Fatura Uygulaması Özel Entegrasyon Kılavuzu” nda yer
almaktadır.
Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, anlaşma
yaptıkları mükelleflere ilişkin bilgileri Başkanlık sistemine yüklemeleri ve
www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan “e-Fatura Uygulaması Özel
Entegrasyon Kılavuzu”nda açıklanan mesaj yapısına uygun onayı almaları halinde
e-İrsaliye hizmeti vermeye başlayabileceklerdir.
e-İrsaliye Uygulamasından özel entegratör sistemi
üzerinden faydalanan mükellefler, e-İrsaliyelerde özel entegratörün mali
mührünün ve zaman damgasının kullanılmasını talep edebilirler.
Başkanlıktan e-İrsaliye izni alan özel entegratörler,
hizmet verdikleri mükelleflere ait e-İrsaliye bilgilerini, e-İrsaliye
oluşturma, imzalama, gönderme ve alma amacı dışında kullanamaz ve işleme taraf
olanların yazılı izni olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar. Özel entegratörler bu
faaliyetleri kapsamında elde ettiği ticari sır niteliğindeki e-İrsaliye
bilgilerinin güvenliğinden ve gizliliğinden sorumludurlar. Bu amaca aykırı
olarak işleme taraf olmayan üçüncü kişilerle e-İrsaliye bilgilerini paylaştığı
tespit olunan özel entegratörlerin, diğer kanunların öngördüğü cezai
sorumlulukları dışında ayrıca Başkanlık tarafından tüm özel entegratörlük izinleri
iptal edilebilir.
(5) Elektronik
İrsaliyenin Düzenlenmesi ve İletilmesi: e-İrsaliyenin www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan e-İrsaliye Uygulamasına ilişkin teknik
kılavuzlarda yer alan format ve standartlara göre elektronik ortamda,
elektronik sertifika ile imzalanarak düzenlenmesi, alıcısına iletilmesi,
muhafaza ve ibraz edilmesi esastır.
e-İrsaliyenin, bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslara
uygun olarak düzenlenmesi, gönderme veya alma işlemlerinin de Başkanlık
tarafından oluşturulan e-İrsaliye Uygulaması aracılığı ile gerçekleştirilmesi
zorunludur.
e-İrsaliyenin malın fiili sevkinden önce (alıcısının
henüz belli olmadığı ve malın fiili sevki sırasında muhtelif müşteriler adına
kağıt ortamda irsaliye düzenlenmesi ve malın asıl muhatabına teslimi sırasında
düzenlenecek e-İrsaliyeler hariç olmak üzere) düzenlenmesi ve Başkanlık
sistemlerine başarılı olarak iletilmesi malın fiili sevki için yeterli olup,
bununla birlikte düzenlenen e-İrsaliyenin Başkanlık sistemleri üzerinden
alıcısına başarılı bir şekilde iletilmesi gerektiği tabiidir.
Malın fiili sevki sırasında araç içinde e-İrsaliyenin bir
örnek kağıt çıktısının bulundurulması ya da elektronik olarak
görüntülenmesinin sağlanması zorunlu olup, söz konusu kağıt çıktı üzerinde
ıslak imza ya da kaşe bulunması zorunlu değildir. Söz konusu kağıt çıktının,
alıcıya verilmesi zorunlu olmadığı gibi malların alıcıya tesliminden sonra
muhafaza veya ibraz edilme zorunluluğu da bulunmamaktadır.
Sevki yapılacak mala ilişkin olarak e-İrsaliyenin
düzenlenmesinden önce e-Fatura düzenlenmiş olması halinde, e-İrsaliye üzerinde
e-Faturanın tarih ve belge numarasına da yer verilmesi zorunludur.
Düzenlenecek e-İrsaliyelerde, Başkanlık sistemlerinden
elektronik ortamda sorgulanması, doğrulanması ve görüntülenmesine imkan vermek
üzere; karekoda veya barkoda belge üzerinde yer verilmesi zorunludur.
Mükellefler e-İrsaliye düzenlerken, bu Tebliğde
belirtilmeyen hususlarda süreler başta olmak üzere Vergi Usul Kanunu ve ilgili
diğer kanun ve düzenlemelerde yer alan usul ve esaslara uymak zorundadır.
e-İrsaliye Uygulamasından yararlanan mükellefler
e-İrsaliye Uygulamasına kayıtlı olmayan mükelleflere kağıt irsaliye düzenlemeye
devam edeceklerdir.
(6) Uygulamaya Dahil Olma: e-İrsaliye
Uygulaması zorunlu bir uygulama olmayıp, uygulamadan;
a) 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
kapsamında getirilen e-Fatura Uygulamasından yararlanma iznine sahip olan,
b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak,
e-İrsaliye düzenleyebilme ve iletebilme konusunda gerekli hazırlıklarını
tamamlamış olan ve
c) Bu maddenin (2) numaralı fıkrasında belirtilen şekilde
e-İrsaliye Uygulamasına dahil olmak için gerekli başvuruyu yapan,
mükellefler, istemeleri halinde 1/1/2018 tarihinden
itibaren faydalanabilirler.
(7) Elektronik İrsaliyede Bulunması Gereken
Bilgiler: e-İrsaliye belgesinde aşağıda yer alan bilgilerin bulunması
zorunludur.
a) e-İrsaliyenin düzenlenme tarihi ve belge numarası,
b) e-İrsaliyeyi düzenleyenin adı, ticaret ünvanı,
adresi, vergi dairesi ve hesap numarası,
c) Müşterinin adı, ticaret ünvanı, varsa vergi
dairesi ve hesap numarası, işyeri adresi ve farklı ise teslimat adresi,
ç) Taşınan malın nevi, miktarı,
d) Fiili sevk tarihi ile saat ve dakika olarak fiili sevk
zamanı,
Başkanlık, ihtiyaç duyulması halinde söz konusu bilgilere
ilave bilgilerin de e-İrsaliye belgesinde bulunmasını mükelleflere gerekli
duyuruları www.efatura.gov.tr internet adresinde yaparak isteyebilir.
Mükellefler e-İrsaliye üzerindeki zorunlu bilgilere ilave
olarak ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer verebileceklerdir.
(8) e-İrsaliye Yanıtı: Kendisine
e-İrsaliye düzenlenen mükellefler, istemeleri halinde, e-İrsaliye belgesine
konu mallara ilişkin olarak ne kadarlık kısmının teslim
alındığını/kabul edildiğini, teslim alınmayan mallara ilişkin olarak, kabul
edilmeyen mal miktarını ve nedenini uygulama üzerinden e-İrsaliye Yanıtı ile
e-İrsaliye belgesini düzenleyene iletebilirler.
e-İrsaliye Yanıtı ile yapılan kısmi kabul durumlarında,
kabul edilmeyen malların satıcısına geri gönderimi için ayrıca e-İrsaliye
düzenlenmesi gerekmektedir.
Bununla birlikte düzenlenen e-İrsaliyenin, alıcısının ya
da muhteviyatındaki malların tamamının hatalı olması halinde, alıcısı
tarafından e-İrsaliye Yanıtı ile ret edilmesi mümkündür. Ancak ret işleminin
malın fiili sevkinden önce yapılması gerekmektedir. Malın fiili sevkinden sonra
gönderilecek ret e-İrsaliye yanıtları hükümsüz olup, bu durumda malı
taşıyan/taşıttıran tarafından yeni bir e-İrsaliye düzenlenmesi gerekecektir.
e-İrsaliye izni alan mükellefler, oluşturdukları
e-İrsaliyelerini ve e-İrsaliye Yanıtlarını birbirleriyle ilişkili şekilde,
vergi kanunları ve diğer kanuni düzenlemelerin öngörmüş olduğu süreler
dâhilinde muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmekle yükümlüdür.
Elektronik müstahsil makbuzu (e-müstahsil
makbuzu)
MADDE 4 – (1) Genel
Olarak e-Müstahsil Makbuzu: Gerçek usulde vergiye tabi olmayan
çiftçilerden mal satın alınmasında fatura yerine geçen ticari bir vesika olarak
kullanılmakta olan müstahsil makbuzunun elektronik ortamda izlenebilmesi
amacıyla, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 235 inci maddesine göre hali
hazırda kağıt ortamda düzenlenmekte olan “müstahsil makbuzu”
belgesinin, elektronik belge olarak elektronik ortamda düzenlenmesi ile kağıt
ve elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesi ve Başkanlığa elektronik
ortamda raporlanabilmesine ilişkin düzenlemeler bu maddenin konusunu
oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde düzenlenen e-Müstahsil Makbuzu, yeni bir
belge türü olmayıp, kağıt müstahsil makbuz ile aynı hukuki
niteliklere sahiptir.
(2) Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri ve Başvuru
Esasları: Mükellefler, e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından;
a) Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık
sistemlerine entegrasyonu yoluyla,
b) e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasına ait temel
fonksiyonların internet üzerinden genel kullanımını sağlamak amacı ile
Başkanlık tarafından oluşturulan ve www.efatura.gov.tr internet adresinde
hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla,
c) Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi
işlem sistemleri aracılığıyla,
olmak üzere üç yöntemden herhangi birini seçerek
yararlanabileceklerdir.
Mükelleflerin, (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen
yöntemlerden biri ile uygulamaya dahil olmak istediklerinde; Gelir
İdaresi Başkanlığın “www.efatura.gov.tr” internet adresinde yayımlanan
“Elektronik Müstahsil Makbuzu Başvuru Kılavuzu”na uygun olarak gerekli başvuru
işlemlerini yerine getirmeleri gerekmektedir.
e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasına (c) alt bendinde
belirtilen yöntemle dahil olmak isteyen mükellefler; doğrudan Başkanlıktan izin
almış özel entegratörlerden herhangi birine başvuracak olup, bu
mükelleflerin ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmalarına gerek bulunmamaktadır.
(3) Değerlendirme ve İzin: e-Müstahsil
Makbuzu Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık
sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle yararlanmak için Başkanlığa
yapılan başvurular; Başkanlık tarafından mükellefe ait sistemin yapısı,
işleyişi ile bu sistemde elektronik olarak düzenlenen e-Müstahsil Makbuzu
örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan
teknik kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı açısından
değerlendirilecektir. Başkanlık gerek görmesi halinde ilave teknik bilgi ve
belge talebinde bulunabilecektir.
Başkanlıkça yapılacak değerlendirme sonrasında
başvuruları uygun bulunan ve test süreçlerini başarılı bir şekilde tamamlayan
mükelleflere e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerinin
Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle yararlanmasına ilişkin
olarak izin verilecektir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen
mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için en çok bir yıl süre
verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin başvuruları
reddedilir.
Başvuruları reddedilen mükelleflerin reddi izleyen bir
yıl içerisinde yapacakları başvurular kabul edilmeyecektir. Bu durum,
mükelleflerin GİB Portal ya da özel entegratörlük izni alan
mükellefler vasıtasıyla e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından yararlanmalarına
engel teşkil etmez.
(4) Özel Entegratörlük Hizmeti
Verenler: 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında
Başkanlıktan özel entegrasyon izni alan mükellefler, bu Tebliğ
kapsamında e-Müstahsil Makbuzu düzenlemek isteyen mükelleflere, e-Müstahsil
Makbuzu ve e-Müstahsil Makbuzu Raporu oluşturma, mali mühürle onaylama ve zaman
damgası kullanarak e-Müstahsil Makbuzu Raporunu Başkanlığa elektronik ortamda
iletme hizmeti verebilirler.
e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından özel entegratör sistemi
üzerinden faydalanan mükellefler, e-Müstahsil Makbuzlarında ve e-Müstahsil
Makbuzu Raporlarında özel entegratörün mali mührünün ve zaman
damgasının kullanılmasını talep edebilirler.
Özel entegratörlerin e-Müstahsil Makbuzu
hizmeti verebilmesi için Başkanlıktan ayrıca e-Müstahsil Makbuzu özel entegratörlüğü izni
alması gerekmektedir. Bu izni alabilmek için gerekli koşullar www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan kılavuzlarda yer almaktadır.
Başkanlıktan e-Müstahsil Makbuzu ve e-Müstahsil Makbuzu
Raporu oluşturma, mali mühürle onaylama ve zaman damgası kullanarak e-Müstahsil
Makbuzu Raporlarını Başkanlığa elektronik ortamda iletme hizmeti verme
konusunda izin alan özel entegratörler, e-Müstahsil Makbuzu Belgelerinin
Başkanlık sistemleri üzerinden görüntülenmesi, sorgulanması ve doğrulanabilmesi
için gerekli tedbirleri almak zorundadırlar. Başkanlık sistemleri üzerinden
gerçekleştirilecek görüntüleme, sorgulama ve doğrulama işlemlerinin teknik usul
ve esasları www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan kılavuzlarda yer
almaktadır.
Başkanlıktan e-Müstahsil Makbuzu özel entegratörlüğü izni
alanlar, hizmet verdikleri mükelleflere ait e-Müstahsil Makbuzu veya
e-Müstahsil Makbuzu Raporu bilgilerini, e-Müstahsil Makbuzu ve Raporu
oluşturma, imzalama, Başkanlığa raporlama amacı dışında kullanamaz ve işleme
taraf olanların yazılı izni olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar.
Özel entegratörler bu faaliyetleri kapsamında elde ettiği ticari sır
niteliğindeki e-Müstahsil Makbuzu ve Raporu bilgilerinin güvenliğinden ve
gizliliğinden sorumludurlar. Bu amaca aykırı olarak işleme taraf olmayan üçüncü
kişilerle e-Müstahsil Makbuzu veya Raporu bilgilerini paylaştığı tespit olunan
özel entegratörlerin, diğer kanunların öngördüğü cezai sorumlulukları
dışında ayrıca Başkanlık tarafından tüm özel entegratörlük izinleri
iptal edilebilir.
(5) e-Müstahsil Makbuzu Düzenlenmesi ve Teslimi: Vergi
Usul Kanununun 235 inci maddesinde birinci ve ikinci sınıf tüccarlar ile
kazancı basit usulde tespit edilenler ve defter tutmak mecburiyetinde olan
çiftçilerin, gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçilerden satın aldıkları
malların bedelini ödedikleri sırada iki nüsha makbuz tanzim etmesi, nüshalardan
birini imzalayarak satıcı çiftçiye vermesi, diğer nüshasının ise satıcı
çiftçiye imzalatılarak alınması gerektiği ve müstahsil makbuzunun tüccar veya
alıcı çiftçi nezdinde kalan nüshasının fatura yerine geçer belge olduğu hüküm
altına alınmıştır.
Anılan düzenlemeler ve Bakanlığımıza tanınan yetkiler
çerçevesinde; elektronik ortamda düzenlenen ve elektronik sertifika ile
imzalanan e-Müstahsil Makbuzunun en az bir nüsha kağıt çıktısı
alınarak, çıktının her iki tarafça ıslak imza ile imzalanması ve satıcı
çiftçiye verilerek çiftçi tarafından kağıt ortamda muhafaza edilmesi
gerekmektedir. e-Müstahsil Makbuzunun tüccar nüshası ise elektronik
sertifika ile imzalı olarak elektronik ortamda muhafaza edilmesi gerekmektedir.
Düzenlenecek e-Müstahsil Makbuzlarının Başkanlık
sistemlerinden elektronik ortamda sorgulanması ve doğrulanmasına imkan vermek
üzere; karekoda veya barkoda belge üzerinde yer verilmesi zorunludur.
e-Müstahsil Makbuzu ve Raporunun oluşturulması ve
gönderilmesinde uyulması gereken format, standart ve Raporlama süresi www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayınlanan teknik kılavuzlarda açıklanmıştır.
426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında
onaylanan Yeni Nesil Ödeme Kaydedici cihazlardan e-Müstahsil Makbuzunda bulunan
bilgileri de ihtiva eden e-Müstahsil Makbuzu Bilgi Fişinin iki nüsha halinde
üretilmesi ve taraflarca imzalanması halinde; bu bilgi fişi nüshaları da
e-Müstahsil Makbuzunun kağıtnüshaları yerine geçecektir. Bu durum
e-Müstahsil Makbuzunun, elektronik sertifika ile imzalanarak düzenlenmesi ve
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre elektronik ortamda düzenleyicisi tarafından
muhafaza edilmesini ve bilgi fişlerinin taraflarca Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre muhafaza edilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmamaktadır.
(6) Uygulamaya Dahil Olma: e-Müstahsil
Makbuzu Uygulaması zorunlu bir uygulama olmayıp, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
hükümleri uyarınca müstahsil makbuzu belgesi düzenlemek zorunda olan
mükellefler, istemeleri halinde 1/1/2018 tarihinden itibaren uygulamaya dahil
olabileceklerdir. Uygulamaya dahil olacak mükelleflerin; Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğleri ile zorunluluk getirilen haller dışında; e-Fatura,
e-Arşiv Fatura ve e-Defter uygulamalarına dahil olma zorunlulukları
bulunmamaktadır.
(7) e-Müstahsil Makbuzunda Bulunması Gereken
Bilgiler: e-Müstahsil Makbuzu belgesinde aşağıda yer alan bilgilerin
bulunması zorunludur.
a) Malı satın alan tüccar veya çiftçinin adı, soyadı veya
unvanı, vergi dairesi, VKN’si ve adresi,
b) Belgenin tarihi, saat ve dakika olarak düzenlenme
zamanı ve belge numarası,
c) Malı satan çiftçinin adı, soyadı, TCKN’si ve ikametgah adresi,
d) Satın alınan malın cinsi, miktarı, bedeli, vergi ve
varsa diğer kesintiler tutarı.
Başkanlık, ihtiyaç duyulması halinde söz konusu bilgilere
ilave bilgilerin de e-Müstahsil Makbuzu belgesinde bulunmasını, mükelleflere
gerekli duyuruları www.efatura.gov.tr internet adresinde yaparak isteyebilir.
Mükellefler müstahsil makbuzu üzerindeki zorunlu
bilgilere ilave olarak ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer
verebileceklerdir.
(8) e-Müstahsil Makbuzu Bilgilerinin
Raporlanması: e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemlerinin Başkanlık sistemleri ile entegrasyonu yöntemi ile
kullanan mükellefler ve e-Müstahsil Makbuzu hizmeti verme konusunda
Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, elektronik ortamda oluşturulan
e-Müstahsil Makbuzu belgelerine ilişkin olarak, Başkanlığın www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayınlanan veri formatı ve standardına uygun “e-Müstahsil
Makbuzu Raporu”nu elektronik sertifika ile zaman damgalı olarak imzalayarak
internet adresinde yayımlanan teknik kılavuzlarda açıklanan yöntem veya
yöntemlerle Başkanlık sistemine elektronik ortamda aktarmak zorundadır.
Başkanlık, e-Müstahsil Makbuzu raporunun aktarım süresini
ve yöntemini belirlemeye, değiştirmeye, sektörler ve mükellef grupları
itibariyle farklı veri aktarım süresi ve yöntemi belirlemeye yetkilidir.
Elektronik serbest meslek makbuzu (e-serbest
meslek makbuzu)
MADDE 5 – (1) Genel
Olarak e-Serbest Meslek Makbuzu: Serbest meslek erbapları tarafından
mesleki faaliyetlerine ilişkin tahsilatları için düzenlenen serbest
meslek makbuzunun elektronik ortamda izlenebilmesi amacıyla, 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun 236 ncı maddesine göre hali hazırda kağıt ortamda
düzenlenmekte olan “serbest meslek makbuzu”nun, elektronik belge olarak
elektronik ortamda düzenlenmesi, muhatabının talebi doğrultusunda elektronik
veya kağıt ortamda iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz
edilebilmesi ve Başkanlığa elektronik ortamda raporlanabilmesine ilişkin
düzenlemeler bu maddenin konusunu oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde düzenlenen e-Serbest Meslek Makbuzu, yeni bir
belge türü olmayıp, kağıt serbest meslek makbuzu ile aynı hukuki
niteliklere sahiptir.
(2) Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri ve Başvuru
Esasları: Mükellefler, e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından;
a) Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık
sistemlerine entegrasyonu yoluyla,
b) e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasına ait temel
fonksiyonların internet üzerinden genel kullanımını sağlamak amacı ile
Başkanlık tarafından oluşturulan ve www.efatura.gov.tr internet adresinde
hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla,
c) Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi
işlem sistemleri aracılığıyla,
olmak üzere üç yöntemden herhangi birini seçerek
yararlanabileceklerdir.
Mükellefler, (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen
yöntemlerden biri ile uygulamaya dahil olmak istediklerinde;
Başkanlığın “www.efatura.gov.tr” internet adresinde yayımlanan “Elektronik
Serbest Meslek Makbuzu Başvuru Kılavuzu”na uygun olarak gerekli başvuru
işlemlerini yerine getirmeleri gerekmektedir.
e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasına (c) alt bendinde
belirtilen yöntemle dahil olmak isteyen mükellefler; doğrudan Başkanlıktan izin
almış özel entegratörlerden herhangi birine başvuracak olup, bu
mükelleflerin ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmalarına gerek bulunmamaktadır.
(3) Değerlendirme ve İzin: e-Serbest
Meslek Makbuzu Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerini Başkanlık
sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle yararlanmak için Başkanlığa
yapılan başvurular; Başkanlık tarafından mükellefe ait sistemin yapısı,
işleyişi ile bu sistemde elektronik olarak düzenlenen e-Serbest Meslek Makbuzu
örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan
teknik kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı açısından
değerlendirilecektir. Başkanlık gerek görmesi halinde ilave teknik bilgi ve
belge talebinde bulunabilecektir.
Başkanlıkça yapılacak değerlendirme sonrasında
başvuruları uygun bulunan ve test süreçlerini başarılı bir şekilde tamamlayan
mükelleflere e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından kendi bilgi işlem
sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle
yararlanmasına ilişkin olarak izin verilecektir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen
mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için en çok bir yıl süre
verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin başvuruları
reddedilir.
Başvuruları reddedilen mükelleflerin reddi izleyen bir
yıl içerisinde yapacakları başvurular kabul edilmeyecektir. Bu durum,
mükelleflerin GİB Portal ya da özel entegratörlük izni alan
mükellefler vasıtasıyla e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından
yararlanmalarına engel teşkil etmez.
(4) Özel Entegratörlük Hizmeti
Verenler: 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında
Başkanlıktan özel entegrasyon izni alan mükellefler, bu Tebliğ
kapsamında e-Serbest Meslek Makbuzu düzenlemek isteyen mükelleflere, e-Serbest
Meslek Makbuzu ve e-Serbest Meslek Makbuzu Raporu oluşturma, mali mühürle
onaylama ve zaman damgası kullanarak e-Serbest Meslek Makbuzu Raporunu
Başkanlığa elektronik ortamda iletme hizmeti verebilirler.
e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından özel entegratör sistemi
üzerinden faydalanan mükellefler, e-Serbest Meslek Makbuzu ve e-Serbest Meslek
Makbuzu Raporlarında özel entegratörün mali mührünün ve zaman
damgasının kullanılmasını talep edebilirler.
Özel entegratörlerin e-Serbest Meslek Makbuzu
hizmeti verebilmesi için Başkanlıktan ayrıca e-Serbest Meslek Makbuzu
özel entegratörlüğü izni alması gerekmektedir. Bu izni alabilmek için
gerekli koşullar www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan kılavuzlarda
yer almaktadır.
Başkanlıktan e-Serbest Meslek Makbuzu ve e-Serbest Meslek
Makbuzu Raporu oluşturma, mali mühürle onaylama ve zaman damgası kullanarak
e-Serbest Meslek Makbuzu Raporlarını Başkanlığa elektronik ortamda iletme
hizmeti verme konusunda izin alan özel entegratörler, e-Serbest Meslek
Makbuzu belgelerinin Başkanlık sistemleri üzerinden görüntülenmesi,
sorgulanması ve doğrulanabilmesi için gerekli tedbirleri almak zorundadırlar. Başkanlık
sistemleri üzerinden gerçekleştirilecek görüntüleme, sorgulama ve doğrulama
işlemlerinin teknik usul ve esasları www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan kılavuzlarda yer almaktadır.
Başkanlıktan e-Serbest Meslek Makbuzu özel entegratörlüğü izni
alanlar, hizmet verdikleri mükelleflere ait e-Serbest Meslek Makbuzu veya
e-Serbest Meslek Makbuzu Raporu bilgilerini, e-Serbest Meslek Makbuzu ve Raporu
oluşturma, imzalama, Başkanlığa raporlama amacı dışında kullanamaz ve işleme
taraf olanların yazılı izni olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar.
Özel entegratörler bu faaliyetleri kapsamında elde ettiği ticari sır
niteliğindeki e-Serbest Meslek Makbuzu ve Raporu bilgilerinin güvenliğinden ve
gizliliğinden sorumludurlar. Bu amaca aykırı olarak işleme taraf olmayan üçüncü
kişilerle e-Serbest Meslek Makbuzu veya Raporu bilgilerini paylaştığı tespit
olunan özel entegratörlerin, diğer kanunların öngördüğü cezai
sorumlulukları dışında ayrıca Başkanlık tarafından tüm özel entegratörlük izinleri
iptal edilebilir.
(5) e-Serbest Meslek Makbuzu Düzenlenmesi ve
Teslimi: Vergi Usul Kanununun 236 ncı maddesinde serbest
meslek erbabının, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü tahsilatı için
iki nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını müşteriye
vermek, müşterinin de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetinde olduğu hüküm
altına alınmıştır.
Anılan düzenleme çerçevesinde elektronik ortamda
düzenlenen ve elektronik sertifika ile imzalanan e-Serbest Meslek Makbuzu
belgesinin, muhatabının talebi çerçevesinde ıslak imzalı kağıt çıktısı
verilerek ya da elektronik ortamda iletilerek teslim edilmesi
gerekmektedir. e-Serbest Meslek Makbuzu çıktısının ıslak imza ile
imzalanması yerine serbest meslek erbabının imzasının notere tasdik ettirilip,
e-Serbest Meslek Makbuzu üzerine atılacak ıslak imza yerine geçmek üzere hazır
imzalı olarak düzenlenip teslim edilmesi de mümkündür.
Tebliğ kapsamında Başkanlıktan e-Serbest Meslek Makbuzu
izni alan mükelleflerin, elektronik ortamda oluşturdukları serbest meslek
makbuzunu elektronik ortamda muhafaza ve ibraz etmeleri gerekmektedir.
Kendisine e-Serbest Meslek Makbuzu düzenlenen mükellefler ise teslim yöntemine
göre e-Serbest Meslek Makbuzunun kağıtçıktısını veya elektronik ortamdaki
halini muhafaza ve ibraz etmeleri gerekmektedir.
Düzenlenecek e-Serbest Meslek Makbuzlarının Başkanlık
sistemlerinden elektronik ortamda sorgulanması ve doğrulanmasına imkan vermek
üzere; karekoda veya barkoda belge üzerinde yer verilmesi zorunludur.
e-Serbest Meslek Makbuzu ve Raporunun oluşturulması ve
gönderilmesinde uyulması gereken format, standart ve Raporlama süresi www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayınlanan teknik kılavuzlarda açıklanmıştır.
426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında
onaylanan Yeni Nesil Ödeme Kaydedici cihazlardan e-Serbest Meslek Makbuzunda
bulunan bilgileri de ihtiva eden e-Serbest Meslek Makbuzu Bilgi Fişinin
düzenleyen tarafından imzalanarak müşteriye verilmesi halinde söz konusu bilgi
fişi nüshası da e-Serbest Meslek Makbuzunun kağıt çıktısı yerine
geçer. Bu durum e-Serbest Meslek Makbuzunun, elektronik sertifika ile
imzalanarak düzenlenmesi ve Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre elektronik
ortamda düzenleyicisi tarafından muhafaza edilmesi zorunluluğunu ortadan
kaldırmamaktadır.
(6) Uygulamaya Dahil Olma: e-Serbest
Meslek Makbuzu zorunlu bir uygulama olmayıp, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
hükümleri uyarınca serbest meslek makbuzu belgesini düzenlemek zorunda olan
mükellefler (noterler hariç), istemeleri halinde 1/1/2018 tarihinden itibaren
uygulamaya dahil olabileceklerdir.
(7) e-Serbest Meslek Makbuzunda Bulunması Gereken
Bilgiler: e-Serbest Meslek Makbuzu belgesinde aşağıda yer alan
bilgilerin bulunması zorunludur.
a) Serbest meslek erbabının; adı, soyadı, vergi dairesi,
VKN veya TCKN’si, adresi,
b) Müşterinin adı, soyadı veya unvanı, adresi, vergi
mükellefi ise vergi dairesi, VKN veya TCKN’si,
c) Belgenin düzenlenme tarihi ile saat ve dakika olarak
düzenlenme zamanı ve belge numarası,
ç) Alınan paranın miktarı (varsa vergi tevkifatı tutarları
ve katma değer vergisi tutarları ayrıntılı olarak gösterilecek şekilde).
Başkanlık, ihtiyaç duyulması halinde söz konusu bilgilere
ilave bilgilerin de e-Serbest Meslek Makbuzu belgesinde bulunmasını
mükelleflere gerekli duyuruları www.efatura.gov.tr internet adresinde yaparak
isteyebilir.
Mükellefler e-Serbest Meslek Makbuzu üzerindeki zorunlu
bilgilere ilave olarak ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer
verebileceklerdir.
(8) e-Serbest Meslek Makbuzu Bilgilerinin
Raporlanması: e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemlerinin Başkanlık sistemleri ile entegrasyonu yöntemi ile
kullanan mükellefler ve e-Serbest Meslek Makbuzu hizmeti verme konusunda
Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, elektronik ortamda oluşturulan
e-Serbest Meslek Makbuzu belgelerine ilişkin olarak, Başkanlığın www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayınlanan veri formatı ve standardına uygun “e-Serbest
Meslek Makbuzu Raporu”nu elektronik sertifika ile zaman damgalı olarak
imzalayarak www.efatura.gov.tr internet adresinde yayınlanan teknik
kılavuzlarda açıklanan yöntem veya yöntemlerle Başkanlık sistemine elektronik
ortamda aktarmak zorundadır.
Başkanlık, e-Serbest Meslek Makbuzu raporunun aktarım
süresini ve yöntemini belirlemeye, değiştirmeye, sektörler ve mükellef grupları
itibariyle farklı veri aktarım süresi ve yöntemi belirlemeye yetkilidir.
Belgelere konulacak amblem ve belge numarası
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ
kapsamında oluşturulan elektronik belgelerde, 2/2/1985 tarihli ve
18654 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu uyarınca Vergi
Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre belgelerin önyüzünün üst orta kısmına gelecek
şekilde basılması zorunlu olan “Belgelere Konulacak Özel İşaret(Amblem)” ile “İl
Kod Numarası” yerine aynı konumda bulunmak üzere, Gelir İdaresi Başkanlığı
amblemi, amblemin altında ise bu Tebliğde öngörülen belge türleri itibariyle
“e-İrsaliye”, “e-Müstahsil Makbuzu” veya “e-Serbest Meslek Makbuzu” ibaresi
bulunur.
(2) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen belgelerde, seri-sıra
numarası yerine 3 haneli birim kodu ve 13 haneli sıra numarasından oluşan belge
numarası kullanılır. Birim kodu serbestçe belirlenebilir. Başkanlık bazı birim
kodlarının kullanımını yasaklayabileceği gibi bazı işlemler için belirlediği
birim kodlarının kullanılmasını zorunlu kılabilir. Belge numarası içerisinde
yer alan sıra numarası, 4 karakter yıl ve 9 karakter müteselsil numaradan
oluşmaktadır. Her bir birim koduna ait sıra numarası kendi içinde oluşturulur
ve takip edilir. Sıra numarası içerisinde yer alan 9 karakterlik müteselsil
numara, her yılın ilk günü itibariyle “1” rakamından başlatılarak kullanılır.
Mükellef bünyesinde aynı belge numarası birden fazla kullanılamaz.
Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü
MADDE 7 – (1) Vergi Usul
Kanununun ilgili hükümlerine göre muhafaza yükümlülüğü olanlar, gerek
düzenledikleri gerekse adlarına düzenlenen bu Tebliğe konu elektronik belge ve
kayıtları kendilerine iletim/teslim şekline uygun olarak yasal süreler dahilinde muhafaza
ve istendiğinde ibraz etmekle yükümlüdürler.
(2) Tebliğe konu uygulamalardan yararlanan mükellefler,
uygulama kapsamında düzenledikleri belgeleri kendilerine ait bilgi işlem
sistemlerinde muhafaza edebilecekleri gibi, Başkanlıktan elektronik saklama
izni alan mükelleflerin bilgi işlem sistemlerinde de muhafaza edebilirler.
Başkanlıktan saklama izni alan mükelleflerden elektronik saklama hizmetinin
alınması mükelleflerin Tebliğe konu belgelerin muhafaza ve ibraz sorumluluğunu
ortadan kaldırmaz.
(3) Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, Tebliğe konu
belgelerin doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin her türlü
elektronik veri, veri tabanı dosyası, saklama ortamı veya doğrulama ve
görüntüleme araçlarını kapsamaktadır.
(4) Tebliğe konu belgelerin Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu alanlarda
muhafaza edilmesi zorunludur. Bu zorunluluk, yurt dışında ikincil bir arşivleme
yapılmasına engel teşkil etmez. Başkanlık Tebliğe konu uygulamalardan yararlanmak
için başvuran mükelleflerin gerekçeli talebi üzerine bu fıkranın uygulanmasında
farklı usul ve esas belirleyebilir.
Sorumluluk ve cezai müeyyideler
MADDE 8 – (1) Tebliğe
konu uygulamalar kapsamında izin alan mükelleflerden bu Tebliğde ve Tebliğe konu
uygulamaların yer aldığı kılavuzlarda yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde
belge düzenleyenler hakkında, işledikleri fiilin türüne göre Vergi Usul
Kanununda öngörülen cezalar uygulanır.
(2) Tebliğe konu uygulamalara dâhil olan mükellefler,
Tebliğin 9 uncu maddesinin 6 ncı fıkrasındaki haller dışında,
yaptıkları mal teslimleri/alımları ve hizmet ifaları kapsamında, anlaşmalı
matbaa işletmelerine bastırılan matbu (kağıt) belgeleri kullanamazlar,
kullanmaları halinde söz konusu mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununda
öngörülen cezai hükümler uygulanacaktır.
(3) Tebliğe konu uygulamalar kapsamında hizmet verme izni
iptal edilen özel entegratörler, bu konuda hizmet verdiği mükellefleri
uyarmak zorundadır. İzni iptal edilen özel entegratörden hizmet alan
mükellefler, söz konusu uygulamaları başka bir özel entegratörle anlaşmak,
GİB Portal uygulamasını kullanmak ya da kendi bilgi işlem sistemleri
üzerinden kullanma alternatiflerinden kendilerine en uygun olanı seçerek
kullanmaları mümkündür.
(4) Tebliğe konu uygulamaları kendi bilgi işlem sistemi
üzerinden kullanmak üzere izin alan mükelleflerden izinlerinin iptal edildiği
kendisine bildirilenler, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren 1 yıl süre ile
uygulamayı kendi bilgi işlem sistemleri üzerinden kullanmak üzere başvuru
yapamazlar. Bu mükellefler, söz konusu uygulamalardan Başkanlıktan izin alan
özel entegratörlerden hizmet almak ya da GİB Portal uygulamasını
kullanmak suretiyle yararlanabilirler.
(5) Bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslar ile ilgili teknik
kılavuzlarda belirlenen format ve standartlara uygun olarak düzenlenmeyen
elektronik ortamdaki belgeler, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında
düzenlenen belge olarak kabul edilmeyecektir.
(6) Mükellefler, Tebliğde elektronik ortamda
düzenlenmesine olanak sağlanan belgeleri düzenlerken, süreler başta olmak üzere
bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda Vergi Usul Kanunu ve ilgili diğer kanun ve
düzenlemelerde yer alan usul ve esaslara uymak zorundadır.
Diğer hususlar
MADDE 9 – (1) Tebliğe
konu uygulamaları kendi sistemi üzerinden kullananlar, bu uygulamalara ait
elektronik kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi
halleri ile olağanüstü durumların meydana gelmesi halinde, durumu Başkanlığa üç
iş günü içinde bildirerek bu kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı
bir plan sunmak zorundadır.
(2) Tebliğe konu uygulamaları kendi sistemi üzerinden
kullananlar, bilgi işlem sistemlerini oluşturan donanımların bir kısmının veya
tamamının haczedilmesi veya yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu en
geç üç iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek zorundadır.
(3) Tebliğe konu uygulamaları kendi sistemi üzerinden
kullananlar, bilgi işlem sistemini oluşturan yazılım, donanım, dosya,
dokümantasyon ve benzeri unsurları, hiçbir şekilde kısmen veya tamamen vergi
inceleme elemanlarının veya Başkanlıkça görevlendirilecek personelin erişimini
ve denetlemesini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemezler.
(4) Tebliğe konu uygulamaları kendi sistemi üzerinden
kullananlar, Başkanlığın talebi üzerine belgelere ait bilgilerin oluşturulması
veya muhafazası sırasında kullanılan donanımların bulunduğu adres veya
adreslerde inceleme ve tespit yapılabilmesi için gerekli olacak her türlü
teknik ve fiziksel imkanı (uygun donanım ve yazılımlar, terminallere
ulaşım izinleri ve uzman personel gibi) sunmak zorundadır.
(5) Tebliğe konu uygulamaları kendi sistemi üzerinden
kullananlar ile izin alan özel entegratörlerin, Defterdarlık veya Vergi
Dairesi Başkanlıkları ile anlaşmalı matbaa işletmeciliği sözleşmesi yapma
zorunlulukları bulunmamaktadır.
(6) Tebliğe konu elektronik belge uygulamalarına dahil olan
mükellefler, uygulamaya dahil oldukları tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna
kadar, kağıt ortamda da söz konusu belgeleri düzenleyebilirler. Ancak aynı
işlem için elektronik belge veya kağıt ortamdaki belgelerinden sadece
birinin düzenlenmesi gerekmektedir. Elektronik belge uygulamalarına dahil olunan
tarihi izleyen üçüncü ayın sonundan sonra, belgelerin elektronik belge olarak
düzenlenmesi zorunlu olup, kağıt ortamda belge düzenlenmesi halinde 213 sayılı
Vergi Usul Kanununda yazılı cezalar tatbik edilecektir.
(7) Bu Tebliğde belirtilen elektronik belgeleri düzenleme
yetkisi bulunan mükelleflerin, sistemlerinde arıza veya kesinti meydana gelmesi
veya diğer mücbir sebep durumlarında, düzenlenmek üzere yeterli miktarda matbu
belgeleri bulundurmaları zorunludur. Bu şekilde belge düzenlemek istisnai bir
uygulama olup, belge düzenlemeye başlamadan önce Başkanlığa konu hakkında bilgi
verilmesi ve süreklilik arz etmemesi gerekmektedir. Süreklilik arz etmesi
halinde, uygulamalardan kendi bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemi
ile yararlanan mükelleflerin, entegrasyon izinleri Başkanlıkça iptal
edilebilecek olup, GİB Portal hesapları otomatik olarak açılacaktır.
Bu durum entegrasyon izni iptal edilen mükelleflerin, iznin
iptalinden sonra, uygulamalardan özel entegratörlerin bilgi işlem
sistemleri aracılığı ile yararlanmalarına engel teşkil etmez.
(8) Başkanlık, ilgilisine bilgi vermek suretiyle, izin
isteyen mükelleflerin başvurularının yanıtlanmasını belli bir süre
erteleyebilir, başvurularını sıraya koyabilir.
(9) Başkanlık gerek görmesi halinde bu Tebliğ
kapsamındaki uygulamalara ait belgelerde bulunması gereken bilgilerde
değişiklik yapabilir.
(10) Başkanlık, istemesi halinde, bu Tebliğ uyarınca
düzenlenen elektronik belgelere, uzaktan erişebilir. Erişim gereklerinin yerine
getirilmiş olması, mükellefin söz konusu elektronik belgeleri muhafaza ve
ibrazı ödevlerini ortadan kaldırmaz.
Uzaktan erişimin hangi yöntemle ve hangi tarih itibariyle
yapılacağı www.efatura.gov.tr internet adresinde yayınlanan “Elektronik Belge
Uzaktan Erişim Kılavuzunda” ayrıca açıklanacaktır.
(11) Başkanlık, bu Tebliğde belirtilen elektronik
belgelerin düzenlenmesi ve alıcılarına iletilmesi hususlarında, faaliyetlerin
niteliği, yapılma şekli vb. diğer ayırt edici unsurlarını da dikkate alarak
özel izin vermeye veya bu durumları ilgili elektronik belgelere ait ve “www.efatura.gov.tr”
internet adresinde yayımlanan uygulama veya teknik kılavuzlarda açıklama
yaparak düzenleme yapmaya yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder