BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek ve
tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların ikinci el motorlu kara taşıtı
alım satım faaliyetlerini, yetki belgesinin verilmesi, yenilenmesi ve iptaline
ilişkin usul ve esasları, ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yapılan
işletme, toplu işyeri ve pazarlarda aranan şartları, ikinci el motorlu kara
taşıtı alım satımında ödeme yöntemlerini, noterlerin ikinci el motorlu kara
taşıtı ticaretine ilişkin yükümlülüklerini ve Bakanlık, yetkili idare ve diğer
ilgili kurum ve kuruluşların ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin
görev, yetki ve sorumluluklarını kapsar.
(2) Aşağıda belirtilen ikinci el motorlu kara taşıtı
satışları bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır:
a) 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt
Kanununa tabi idare, kurum ve kuruluşlar ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarınca yapılan satışlar.
b) İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden
kişilerin kendi aralarındaki satışlar.
c) Haciz, müsadere, zapt, buluntu, trafikten men gibi
nedenlerle icra müdürlükleri, alacaklı amme idareleri, milli emlak
müdürlükleri, tahsil daireleri ve diğer yetkili kamu kurum ve kuruluşları
tarafından yapılan satışlar.
ç) 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük
Kanunu ile 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu
çerçevesinde yapılan satışlar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 14/1/2015 tarihli ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin
Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: İç Ticaret Genel Müdürlüğünü,
c) İkinci el motorlu kara taşıtı: 13/10/1983 tarihli
ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanan ve
trafik siciline tescilli olan motosiklet, otomobil, arazi taşıtı, otobüs,
kamyonet, kamyon ve lastik tekerlekli traktör niteliğindeki taşıtları,
ç) İkinci el motorlu kara taşıtı ticareti: Doğrudan veya
aracılık yapılmak suretiyle gerçekleştirilen ikinci el motorlu kara taşıtının
satışı ve pazarlanmasıyla ilgili faaliyetler bütününü,
d) İl müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
e) Kanun: Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında
Kanunu,
f) Mesleki yeterlilik belgesi: 21/9/2006 tarihli
ve 5544 sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanununun 22 nci maddesi çerçevesinde
verilen belgeyi,
g) Üst meslek kuruluşu: Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği ile Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
ğ) Yetki belgesi: İkinci el motorlu kara taşıtı
ticaretiyle iştigal edilebilmesi için ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr
işletmeleri adına düzenlenen belgeyi,
h) Yetkili idare: İşyeri açma ve çalışma ruhsatını
vermeye yetkili belediye veya il özel idareleri ile diğer idareleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yetki, Yeterlilik ve Bilgi Sistemi
İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle
iştigal edebilecek kişiler ve yetki belgesi
MADDE 5 – (1) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticareti, işletmesi adına yetki belgesi alan tacirler ile
esnaf ve sanatkârlar tarafından yapılır.
(2) Yetki belgesi, ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti
yapılan işletmenin bulunduğu yerdeki il müdürlüğü tarafından verilir, yenilenir
ve iptal edilir.
(3) Yetki belgesi, her bir işletme için ayrı ayrı
düzenlenir ve devredilemez.
(4) Yetki belgesinin geçerlilik süresi beş yıldır.
(5) Yetki belgesi, işletmede kolayca görülüp okunabilecek
bir yere asılır.
(6) Bakanlık, yetki belgesinin içeriği ile yetki
belgesinin düzenlenmesine ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye
yetkilidir.
Yetki belgesi verilmesinde aranan şartlar
MADDE 6 – (1) İşletmeye
yetki belgesi verilebilmesi için;
a) 18 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
şartların taşınması,
b) Esnaf ve sanatkârlar odasına, ticaret ve sanayi
odasına veya ticaret ve sanayi odalarının ayrı kurulduğu yerlerde ticaret
odasına kayıtlı olunması,
c) Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olunması,
ç) Gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların
kendilerinin, ticaret şirketleri ile diğer tüzel kişi tacirlerin temsile
yetkili kişilerinden en az birinin, şubelerde ise şube müdürünün;
1) On sekiz yaşını doldurmuş olması,
2) En az lise mezunu olması,
3) Mesleki yeterlilik belgesine sahip olması,
4) İflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile itibarını
yeniden kazanmış olması,
5) Konkordato ilan etmemiş olması,
6) Kasten işlenen bir suçtan dolayı affa uğramış olsalar
dahi devletin güvenliğine, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli
savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama, terörizmin finansmanı, kaçakçılık, vergi
kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve
sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olması,
gerekir.
(2) Bakanlık, yetki belgesi verilmesi için mesleki eğitim
şartı getirmeye ve bu eğitime ilişkin usul ve esasları ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının görüşlerini alarak belirlemeye yetkilidir. Mesleki eğitim,
Bakanlık veya Bakanlıkça uygun görülen üniversiteler, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları ve mesleki yeterlilik belgesi vermeye yetkili kurum ve
kuruluşlar tarafından verilir.
Yetki belgesinin verilmesi
MADDE 7 – (1) Yetki
belgesi başvurusu, yetki belgesi verilmesinde aranan şartların taşındığını
gösteren belgeler ile birlikte yazılı olarak yapılır. İşletmenin 18 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları taşıyıp taşımadığı, başvuru
tarihinden itibaren yedi gün içinde il müdürlüğü tarafından bir tutanakla
yerinde tespit edilir.
(2) İl müdürlüğünce, ilgili kurum ve kuruluşların
elektronik bilgi sistemlerinden sağlanabilen belgeler bu sistemlerden temin
edilir ve işletme adına elektronik ortamda oluşturulan dosyada diğer başvuru
evrakı ile birlikte saklanır.
(3) Yetki belgesi verilmesinde aranan şartları taşıdığı
anlaşılan işletmelere, başvuru tarihinden itibaren on gün içinde yetki belgesi
verilir.
Yetki belgesinin yenilenmesi
MADDE 8 – (1) Yetki
belgesi, geçerlilik süresinin sona ermesi veya içeriğindeki bilgilerden
herhangi birinde değişiklik olması durumunda yenilenir.
(2) Yenileme başvurusu, yetki belgesi geçerlilik
süresinin sona ermesinden en az otuz gün önce, yetki belgesinde yer alan
bilgilerde değişiklik olması durumunda ise değişikliğin gerçekleştiği tarihten
itibaren yedi gün içinde yapılır.
(3) Posta yoluyla yapılan yenileme başvurusu geçersizdir.
(4) Yetki belgesinin yenilenmesinde 7 nci maddede
belirtilen usul ve esaslar uygulanır. Ticaret unvanının veya işletme adının
değişmesi gibi nedenlerle yetki belgesinin yenilenmesi durumunda değişikliğin
belgelendirilmesi yeterlidir.
Yetki belgesinin iptali
MADDE 9 – (1) Yetki
belgesi verilmesinde aranan şartlardan herhangi birinin kaybedilmesi halinde bu
durum, şartların kaybedildiği tarihten itibaren on beş gün içinde işletme
tarafından yazılı olarak il müdürlüğüne bildirilir. Bu bildirim veya şartların
kaybedildiğinin il müdürlüğünce tespiti üzerine yetki belgesi aynı gün iptal
edilir.
(2) Yetki belgesi iptal edilen işletme il müdürlüğünce
beş gün içinde yazılı olarak yetkili idareye bildirilir.
Mesleki yeterlilik belgesi
MADDE 10 – (1) 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen kişiler ile ikinci el
motorlu kara taşıtı ticareti yapılan işletmede pazarlama ve satış personeli
olarak çalıştırılan kişilerin mesleki yeterlilik belgesine sahip olması
gerekir.
(2) Bakanlık, yetki belgesine sahip işletmelerce
çalıştırılması gereken mesleki yeterlilik belgesine sahip asgari personel
sayısı ile ulusal yeterliliğin yapısını oluşturan ve personelin sahip olduğu
mesleki yeterlilik belgesinde yer alması gereken seçmeli birimleri belirlemeye
yetkilidir.
(3) Mesleki yeterlilik belgesine ilişkin diğer hususlarda
5544 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatındaki hükümler uygulanır.
İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi
Sistemi ve ilan
MADDE 11 – (1) Yetki
belgesi, mesleki yeterlilik belgesi ve bu Yönetmelik kapsamında verilen TSE
hizmet yeterlilik belgesi ile ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin
Bakanlıkça gerekli görülen bilgilerin takip ve kontrolü amacıyla Bakanlık
tarafından İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi Sistemi oluşturulur.
(2) Yetki belgesi verilen ve iptal edilen işletmeler il
müdürlüklerince, mesleki yeterlilik belgesi onaylanan ve iptal edilen kişiler
Mesleki Yeterlilik Kurumunca, bu Yönetmelik kapsamında TSE hizmet yeterlilik
belgesi verilen ve iptal edilen işletmeler Türk Standardları Enstitüsünce aynı
gün; Bakanlıkça gerekli görülen diğer bilgiler ise Bakanlığın belirlediği süre
içinde ilgili kurum ve kuruluşlarca İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti
Bilgi Sistemine işlenir.
(3) Yetki belgesine sahip işletmelerin güncel listesi
Bakanlığın internet sayfasında ilan edilir.
(4) İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi Sistemi
ilgili kurum ve kuruluşların erişimine açılır ve ihtiyaç duyulan diğer bilgi
sistemlerine entegre edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Faaliyetlere İlişkin Yükümlülükler
İkinci el motorlu kara taşıtı satışına
aracılık ve taşıt teslim belgesi
MADDE 12 – (1)
Satışa sunulmak üzere ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden
işletmeye teslim edilen ikinci el motorlu kara taşıtı için taşıt teslim belgesi
düzenlenir.
(2) Taşıt teslim belgesi, ikinci el motorlu kara
taşıtının adına tescilli olduğu kişi ile işletme arasında birer nüshası
taraflarda kalacak şekilde en az iki nüsha düzenlenir.
(3) Taşıt teslim belgesinde asgari olarak aşağıdaki
bilgilere yer verilir:
a) Tarafların adı ve soyadı veya ticaret unvanı ve
işletme adı ile kimlik ve iletişim bilgileri.
b) İkinci el motorlu kara taşıtının ruhsat ve kilometre
bilgileri ile boyalı ve değişen parça bilgileri.
c) İkinci el motorlu kara taşıtının adına tescilli olduğu
kişi tarafından beyan edilen taşıta ilişkin arıza ve hasar bilgileri ile
güvenlik, iç donanım, dış donanım ve multimedya özellikleri gibi diğer
bilgiler.
ç) Aracılık hizmeti karşılığında işletmeye ödenecek
ücretin tutarı.
d) İkinci el motorlu kara taşıtının işletmede kalacağı
süre.
e) Tarafların tebligat adresleri ve imzaları.
(4) İkinci el motorlu kara taşıtında üçüncü fıkranın (d)
bendinde belirtilen süre içinde oluşan arıza ve hasardan işletme sorumludur.
(5) Bakanlık, taşıt teslim belgesinin şekli ve içeriği
ile aracılık hizmeti karşılığında işletmeye ödenecek ücretin üst sınırını üst
meslek kuruluşlarının görüşünü alarak belirlemeye yetkilidir.
İkinci el motorlu kara taşıtının tanıtımı
MADDE 13 – (1) Satışa
sunulan ikinci el motorlu kara taşıtının üzerinde kolaylıkla görülebilir ve
okunabilir şekilde taşıta ilişkin tanıtıcı bilgilerin güncel olarak yer aldığı
bir tanıtım kartı bulundurulur.
(2) Tanıtım kartında ikinci el motorlu kara taşıtına
ilişkin asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) Marka ve modeli ile model yılı.
b) Rakam veya harflerinin bir kısmı karartılmak suretiyle
motor ve şasi numarası.
c) Plaka numarası.
ç) Yakıt türü.
d) Kilometresi.
e) Satış fiyatı.
f) Boyalı ve değişen parçaları.
g) Niteliği belirtilmek suretiyle hasar kaydı.
ğ) Üzerinde rehin veya haciz gibi şerhlerin bulunup
bulunmadığı.
h) Değişen parça, hasar kaydı, rehin ve haciz gibi
bilgilerin ilgili sistemlerden temin edildiği tarih ve saat.
(3) İkinci el motorlu kara taşıtının elektronik ortamda
tanıtılması durumunda ikinci fıkrada belirtilen bilgilere ve yetki belgesi
numarasına elektronik ortamda da yer verilir.
Ekspertiz raporu
MADDE 14 – (1) Yetki
belgesine sahip işletme tarafından ikinci el motorlu kara taşıtı satışından
hemen önce ekspertiz raporu alınır ve raporun bir nüshası satış
esnasında alıcıya teslim edilir. Ekspertiz raporunun ücreti, satış işleminin
alıcıdan kaynaklanan bir nedenle gerçekleşmemesi durumunda alıcı, diğer
hallerde yetki belgesine sahip işletme tarafından ödenir.
(2) Ekspertiz raporunda ikinci el motorlu kara taşıtının
özellikleri, arıza ve hasar durumu ile kilometre bilgilerine yer verilir.
(3) Sekiz yaş veya yüz altmış bin kilometrenin üzerindeki
ikinci el motorlu kara taşıtları için ekspertiz raporu alınması
zorunlu değildir.
(4) Ekspertiz raporu, Türk Standardları Enstitüsü
tarafından belirlenen standarda göre verilen TSE hizmet yeterlilik belgesi
bulunan işletmeler tarafından düzenlenir.
(5) Ekspertiz raporunu düzenleyen kişiler ekspertiz raporundaki
bilgilerin taşıtın gerçek durumunu yansıtmamasından sorumludur.
(6) Bakanlık, ekspertiz raporunda yer verilecek
diğer bilgileri, TSE hizmet yeterlilik belgesi verilecek işletmelerde ve bu
işletmelerde çalıştırılan kişilerde aranan nitelikleri, ekspertiz raporu düzenleyenlerin
sorumluluklarını, hizmet yeterlilik belgesi ile ekspertiz raporu ücretinin üst
sınırını ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile üst meslek kuruluşlarının
görüşünü alarak belirlemeye yetkilidir.
Garanti
MADDE 15 – (1) İkinci el
otomobil ve motosikletin motor, şanzıman, tork konvertörü, diferansiyel ve
elektrik sistemi, satış tarihinden itibaren üç ay veya beş bin kilometre,
ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden işletmenin garantisi
altındadır. İşletme, garanti kapsamına giren hususları sigorta yaptırmak
suretiyle karşılayabilir.
(2) Birinci fıkrada sayılan parçalarda garanti süresi
veya kilometresi içinde meydana gelen arızalar azami otuz iş günü içinde
giderilir. Motosikletler için bu süre azami yirmi iş günüdür. Arızanın
giderilmesine ilişkin masraflar işletmeye aittir. Bu sürelerin tespitinde taşıt
sahibinin işletmeye yazılı başvuru tarihi veya ilgili il müdürlüğüne yazılı
başvurusu üzerine il müdürlüğünce işletmeye yapılan bildirim tarihi dikkate alınır.
İl müdürlüğüne yapılan başvuruda satış sözleşmesinin bir örneğine yer verilir.
(3) Garanti süresi veya kilometresi içinde arızalanan
otomobil veya motosikletin işletmeye teslim edilmesi halinde işletme tarafından
arızalı ikinci el otomobil veya motosikletin teslim alındığına dair bir belge
düzenlenir. Bu belgede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) İkinci el otomobil veya motosikleti teslim edenin adı,
soyadı ve imzası.
b) İkinci el otomobil veya motosikleti teslim alanın adı,
soyadı ve imzası.
c) İkinci el otomobil veya motosiklete ilişkin şikâyet ve
talepler.
ç) İkinci el otomobil veya motosikletin markası ve
modeli.
d) Arızanın on iş günü içinde giderilememesi halinde,
tamirde geçen on iş gününü takip eden üç gün içinde, teslim edilen ikinci el
otomobil veya motosiklete benzer özelliklere sahip ücretsiz ikame taşıt tahsis
edileceğine dair taahhüt.
e) İkinci el otomobil veya motosikletin arıza bildirim ve
işletmeye teslim tarihi.
(4) Birinci fıkrada sayılan parçalarda garanti süresi
veya kilometresi içinde arıza meydana gelmesi durumunda tamirde geçen süre
garanti süresine eklenir.
(5) İşletmeler birinci fıkrada belirtilenlere ilave
garantiler verebilir.
(6) 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 56 ncı maddesi kapsamında üretici ve
ithalatçı garantisi devam eden ikinci el otomobil veya motosikletler hakkında
bu madde uygulanmaz.
(7) Bakanlık, garantiye ilişkin diğer usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir.
Garanti kapsamına girmeyen hususlar
MADDE 16 – (1) İkinci el
otomobil ve motosikletin satışında aşağıdaki parça, durum, işlem ve arızalar
garanti kapsamı dışındadır:
a) Sekiz yaş veya yüz altmış bin kilometrenin üzerindeki
otomobil ve motosikletler.
b) Satış sırasında alıcı tarafından bilindiği işletme
tarafından belgelendirilen arıza ve hasarlar.
c) Ekspertiz raporunda belirtilen arıza ve hasarlar.
ç) Aracın olağan kullanımı nedeniyle kayışlar, egzoz,
amortisör, debriyaj, ön dişli takımı, fren balataları ve pabuçları, diskler,
contalar gibi parçalarda meydana gelen aşınma ve yıpranmalar.
d) Garanti kapsamındaki bir parçada meydana gelen
arızanın doğrudan sonucu olarak hasar görmedikçe veya zayi olmadıkça; bujiler,
katalitik konvertörler, hava filtresi, yağ filtresi, yakıt filtresi, cam
silecek lastikleri, klima devresinin doldurulması için kullanılan maddeler,
ilave edilen yağlar, soğutma sıvıları, fren sıvıları ve diğer katkı maddeleri.
e) Garanti kapsamındaki bir parçada meydana gelen arızanın
doğrudan sonucu olarak hasar görmedikçe veya zayi olmadıkça, koltuk
aksesuarlarının temizlenmesi ve onarılması dâhil olmak üzere kaportanın ve
kabinin olağan bakımı için yapılan masraflar.
f) Kaporta işleri, süslemeler, paspas, lastikler,
jantlar, akü, farlar, park lambaları, camın ve farların kırılması veya
çatlaması.
g) 15 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilenler
hariç olmak üzere elektronik parçalar ve komponentler.
ğ) Parça değişimi yapılarak veya yapılmaksızın düzenli
önleyici işlemler, kontroller ve ayarlamalar.
h) İkaz lambaları sistem arızası gösterdiği halde aracı
kullanmaya devam etmenin veya bilerek veya bilmeyerek uygun olmayan ya da
kalitesiz yağların veya yakıtın kullanılmasının sebep olduğu arızalar.
ı) Hatalı kullanım, kaza, hırsızlık, hırsızlık girişimi,
yangın, infilak, vandallık veya doğal afetler nedeniyle hasar gören veya zayi
olan parçalar.
i) Taşıtın ihmal edilmesinin veya uygun olmayan bir
şekilde kullanılmasının veya aracın gereği gibi çalışması için lüzumlu olan
sıvıların donmasının sebep olduğu arızalar.
j) Bakım işlemlerinin muayene ve bakım planına uygun
olarak yapılmaması nedeniyle meydana gelen arızalar.
k) Satış sonrasında taşıta yapılan herhangi bir eklenti
nedeniyle oluşan hasar ve arızalar.
l) Trafik sicilinde “Trafikten çekilerek tescili
silinmiştir.” kaydı bulunan taşıtlar.
(2) Kullanım hatasının tespitinde 13/6/2014 tarihli
ve 29029 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Garanti Belgesi Yönetmeliğinin 11
inci maddesi uygulanır.
İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretinde
ödeme
MADDE 17 – (1) İkinci el
motorlu kara taşıtı alım satımında taşıtın satış bedeli, Bakanlıkça uygun
görülen kuruluş tarafından taşıt mülkiyeti ile satış bedelinin eş anlı el
değiştirmesini sağlayacak şekilde oluşturulan elektronik ortamda ödenebilir.
(2) Alıcı veya satıcının talebi halinde satış bedeli,
satış bedelinin ödenmesine ilişkin masraflar talepte bulunan tarafa ait olmak
üzere, birinci fıkrada belirtilen elektronik ortamda ödenir.
(3) Bakanlık, birinci fıkrada belirtilen elektronik ortam
için gerekli altyapının oluşturulmasına ve işletilmesine ilişkin usul ve
esaslar ile verilen hizmetler karşılığında alınacak ücretlerin üst sınırını
Türkiye Noterler Birliğinin görüşünü alarak belirlemeye yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti
Yapılan Yerler ve Bu Yerlerde Aranan Şartlar
İkinci el motorlu kara taşıtı ticareti
yapılan işletmelerde aranan şartlar
MADDE 18 – (1) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticareti yapılan işletmelerde aşağıdaki şartlar aranır:
a) İmar mevzuatı çerçevesinde belirlenen ticaret
alanlarında, çevreye ve trafiğe yük getirmeyen yerlerde ve içinde ikamet amaçlı
kullanılan bağımsız bölüm bulunmayan yapılarda açılması.
b) Açık ve kapalı alan toplamının en az dört taşıtın
kapladığı alan büyüklüğünde olması; bir taşıtın kapladığı alan büyüklüğü olarak
otomobil için en az yirmi beş metrekare, motosiklet için en az beş metrekare ve
diğer taşıtlar için en az elli metrekarenin esas alınması.
c) Teşhir alanının net yüksekliğinin en az üç metre olması.
ç) LPG’li, CNG’li veya LNG’li ikinci el motorlu kara
taşıtlarının teşhirine yönelik açık alana sahip olması.
d) Taşıtların giriş ve çıkış yapmalarına uygun olarak
düzenlenmiş giriş ve çıkış kapılarının bulunması, çıkış kapısının tehlikeli
durumlarda kolay tahliyeye imkân verecek nitelikte olması.
(2) İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal
eden işletmenin mali sorumluluk sigortası yapılmış ve satışa sunduğu ikinci el
motorlu kara taşıtları bu sigorta kapsamına alınmış olmalıdır.
Toplu işyeri
MADDE 19 – (1) Bir yapı
veya alan bütünlüğünde en az on işletmenin faaliyet göstereceği toplu işyerleri
oluşturulabilir. Toplu işyerleri oluşturulurken, bu işyerlerinin çevreye ve
trafiğe getireceği yükler ile ikamet amacıyla kullanılan yerlere uzaklığı ve
ulaşım imkânları dikkate alınır.
(2) Toplu işyerleri aşağıdaki nitelikleri haiz olmalıdır:
a) Yönetim odası, kadın ve erkekler için ayrı ayrı ibadet
yeri, çalışanlar ve ziyaretçiler için beslenme ve dinlenme alanı ile yeterli
sayıda tuvalet bulunması.
b) Ortak kullanım alanlarının engelliler de dikkate
alınarak tasarlanmış olması.
c) En az otuz işletmenin bulunduğu veya toplam çalışan
sayısı en az elli olan toplu işyerlerinde sağlık odası ve en az bir sağlık
personeli bulunması.
ç) Brüt inşaat alanının en az dörtte biri oranında
otoparka sahip olması.
(3) Toplu işyerlerinde, taşıt alım ve satımı ile devir
işlemlerinin hızlı ve etkin bir şekilde yapılabilmesi amacıyla noterlik ve
banka şubesi gibi birimlere yer verilebilir.
(4) Toplu işyerlerindeki işletmeler 18 inci maddede
öngörülen şartları haiz olmalıdır.
İkinci el motorlu kara taşıtı pazarı
MADDE 20 – (1) İkinci el
motorlu kara taşıtı pazarları belediyeler tarafından kurulur ve işletilir.
Belediyeler bu yerlerin kurulması ve işletilmesi yetkisini kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarına veya özel hukuk tüzel kişilerine
devredebilir.
(2) İkinci el motorlu kara taşıtı pazarları aşağıdaki
nitelikleri haiz olmalıdır:
a) Çevreye ve trafiğe yük getirmeyen, ikamet amacıyla
kullanılan yerlere uzaklığı yeterli olan ve uygun ulaşım imkânı bulunan
alanlarda kurulması.
b) Nüfusu on binden az olan yerleşim yerlerinde en az beş
bin metrekare, on binden fazla olan yerleşim yerlerinde en az on bin metrekare
büyüklüğünde olması.
c) İkinci el motorlu kara taşıtı satışı için ayrılan
alanların zemininin beton, asfalt veya diğer uygun malzemelerden oluşturulması
ve olumsuz hava şartlarından korunmaya uygun tedbirlerin alınmış olması.
ç) İhtiyacı karşılayacak şekilde hoparlör sistemi, çöp
kutusu, aydınlatma sistemi, yangın söndürme araç ve gereci, güvenlik kamerası,
zabıta bürosu, kadın ve erkekler için ayrı ayrı ibadet yeri, taşıt yıkama yeri,
tuvalet ve dinlenme alanı bulunması.
d) Ortak kullanım alanlarının engelliler de dikkate
alınarak tasarlanmış olması.
e) On bin metrekareden küçük olan ikinci el motorlu kara
taşıtı pazarlarında en az üç bağımsız giriş ve çıkış kapısı, on bin
metrekareden büyük olan ikinci el motorlu kara taşıtı pazarlarında ise en az
beş bağımsız giriş ve çıkış kapısının bulunması, giriş ve çıkışların iç ve dış
trafiği aksatmayacak şekilde düzenlenmesi ve yönlendirme levhalarıyla
gösterilmesi.
f) Ziyaretçilerin ihtiyacını karşılayacak şekilde
ücretsiz otopark alanına sahip olması.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Noterlerin yükümlülükleri
MADDE 21 – (1) Noterler
aşağıdaki iş ve işlemlerle yükümlüdür:
a) İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden
işletme adına tescilli taşıtların satışı ile bu işletme aracılığıyla yapılan
ikinci el motorlu kara taşıtı satışlarında, işletmenin yetki belgesine sahip
olduğunun doğrulamasını İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi
Sisteminden yapmak, devir işlemini gerçekleştirecek kişinin yetkili olduğunu
gösteren belgeyi istemek ve yetki belgesi numarasına satış sözleşmesinde yer
vermek.
b) Yetki belgesine sahip işletmeler ile ikinci el motorlu
kara taşıtı ticaretiyle iştigal etmeyen gerçek veya tüzel kişiler tarafından
doğrudan yapılan ve aracılık edilen ikinci el motorlu kara taşıtı satışlarına
ilişkin Bakanlıkça gerekli görülen bilgileri satış tarihinde İkinci El Motorlu
Kara Taşıtı Ticareti Bilgi Sistemine işlemek.
c) Satışa konu ikinci el motorlu kara taşıtı için
düzenlenmiş ekspertiz raporunun tarih ve sayısına, ekspertiz
raporunda belirtilen kilometre bilgisine ve ekspertiz raporunu düzenleyen
işletmeye ilişkin İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi Sisteminde yer
alan TSE hizmet yeterlilik belgesi numarasına satış sözleşmesinde yer vermek.
Ruhsatlandırma
MADDE 22 – (1) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticareti yapılacak işletmenin yetki belgesine sahip olup
olmadığı işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilmeden önce yetkili idareler
tarafından kontrol edilir ve yetki belgesi olmayan işletmelere ruhsat
verilemez.
(2) Toplu işyeri projelerinin 19 uncu maddede belirtilen
fiziksel şartları haiz olup olmadığı yapı ruhsatı verilmeden önce yetkili
idareler tarafından kontrol edilir ve bu şartları taşımayan işyerlerine ruhsat
verilemez.
(3) 9 uncu maddenin ikinci fıkrası uyarınca yapılan
bildirim üzerine işletmeye ait işyeri açma ve çalışma ruhsatı derhal iptal
edilir.
Denetim ve ceza hükümleri
MADDE 23 – (1) Bakanlık,
bu Yönetmeliğin uygulanması, uygulamada çıkan sorunlar ve şikâyetlerle ilgili
olarak ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretinin yapıldığı işletmeler ve toplu
işyerleri ile ikinci el motorlu kara taşıtı pazarları nezdinde denetim yapmaya
yetkilidir. Bakanlık bu yetkisini il müdürlükleri aracılığıyla da kullanabilir.
(2) Yetkili idareler, Bakanlığın talebi üzerine, ikinci el
motorlu kara taşıtı ticaretinin yapıldığı işletmeler ile toplu işyerleri
nezdinde ön inceleme mahiyetinde denetim yapmakla görevlidir.
(3) Belediyeler, yetkilerini devrettikleri kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları veya özel hukuk tüzel kişilerince kurulan ve
işletilen ikinci el motorlu kara taşıtı pazarları nezdinde denetim yapmakla
görevli ve yetkilidir.
(4) Yetkili idareler tarafından ikinci fıkra kapsamında
yapılan denetimin sonuçları, denetimin sonuçlandığı tarihten itibaren on beş
gün içinde il müdürlüğüne bildirilir.
(5) Bu Yönetmeliğe aykırı hareket edenler hakkında
Kanunun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde öngörülen idari para
cezası Bakanlığın talebi üzerine yetkili idarelerce; denetime yetkili olanlara
bilgi ve belge vermeyen, eksik veren veya denetim elemanlarının görevlerini
yapmalarını engelleyenler hakkında (h) bendinde öngörülen idari para cezası ise
Bakanlıkça uygulanır. İkinci el motorlu kara taşıtı pazarlarını kuran ve
işleten kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya özel hukuk tüzel
kişileri hakkında Kanunun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde
öngörülen idari para cezası doğrudan ya da Bakanlığın talebi üzerine
belediyeler tarafından uygulanır.
(6) Bakanlık idari para cezası uygulama yetkisini Genel
Müdürlüğe devredebilir.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ikinci el motorlu kara taşıtı
ticaretiyle iştigal eden gerçek veya tüzel kişi tacirler ile esnaf ve
sanatkârların bu faaliyetlerine devam edebilmeleri için bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren durumlarını bir yıl içinde, lise mezunu olma şartı
hariç olmak üzere 6 ncı maddenin birinci fıkrasındaki şartlara uygun hale
getirerek yetki belgesi alması gerekir.
(2) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bir
yapı veya alan bütünlüğünde faaliyet gösteren ve içinde ikinci el motorlu kara
taşıtı ticaretiyle iştigal eden en az on işletme bulunan işyerleri bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde durumlarını 19 uncu maddenin
ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine uygun hale getirir.
(3) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bir
yapı veya alan bütünlüğünde faaliyet gösteren ve içinde ikinci el motorlu kara
taşıtı ticaretiyle iştigal eden en az otuz işletme veya en az elli çalışanı
bulunan işyerleri bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde durumlarını 19 uncu maddenin ikinci fıkrasının (c) bendine uygun hale
getirir.
(4) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan
ikinci el motorlu kara taşıtı pazarları, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren iki yıl içinde 20 nci maddenin ikinci fıkrasına uygun hale getirilir.
Yürürlük
MADDE 24 – (1) Bu
Yönetmeliğin;
a) 10 uncu maddesi, yayımı tarihinden itibaren üç ay
sonra,
b) 14 üncü ve geçici 1 inci maddeleri, yayımı tarihinden
itibaren altı ay sonra,
c) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 25 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder