MADDE 1- 9/6/1932 tarihli
ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun 128 inci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Ticari ve ekonomik bütünlük arz eden ya da bir bütün
hâlinde satıldığı takdirde daha yüksek gelir elde edileceği anlaşılan mal ve
haklar bir bütün olarak paraya çevrilir.”
MADDE 2- 2004 sayılı
Kanunun 177 nci maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendinde
yer alan “301 inci” ibaresi “308 inci” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3- 2004 sayılı
Kanunun 179 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Sermaye şirketleri ile kooperatiflerin iflâsı:
MADDE 179- Sermaye şirketleri ile kooperatiflerin,
aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden düzenlenen ara bilançoya göre
borca batık olduğu idare ve temsil ile vazifelendirilmiş kimseler veya şirket
ya da kooperatif tasfiye hâlinde ise tasfiye memurları veya bir alacaklı
tarafından beyan ve mahkemece tespit edilirse, önceden takibe hacet kalmaksızın
bunların iflâsına karar verilir. Türk Ticaret Kanununun 377 nci ve
634 üncü maddeleri ile 24/4/1969tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler
Kanununun 63 üncü maddesi hükmü saklıdır.”
MADDE 4- 2004 sayılı
Kanunun 185 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“210 uncu maddenin birinci fıkrası uyarınca masa hakkında
faydalı olmayacağı anlaşıldığı için kapatılıp mühürlenen yerlerin, üzerinde
rehin bulunmasa dahi, ilk alacaklılar toplanması tarafından da uygun bulunması
hâlinde iflâs idaresince derhâl satışı yapılır.”
MADDE 5- 2004 sayılı
Kanunun 206 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Alacakları rehinli olan alacaklıların satış tutarı üzerinde
rüçhan hakları vardır. Gümrük resmi ve akar vergisi gibi Devlet tekliflerinden
muayyen eşya ve akardan alınması lazım gelen resim ve vergi, rehinli
alacaklardan sonra gelir.”
MADDE 6- 2004 sayılı
Kanunun 208 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “üç” ibaresi “iki”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 7- 2004 sayılı
Kanunun 210 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“İflâs dairesi; müflisin mağazalarını, eşya depolarını,
fabrikalarını, imalathanelerini ve üretime yönelik sair yerlerini, perakende
satış dükkânlarını ve buna mümasil yerlerini, masa hakkında faydalı olacağı
anlaşılırsa ilk alacaklılar toplanmasına kadar kontrolü altında idare eder;
aksi takdirde bu yerleri kapatıp mühürler.”
MADDE 8- 2004 sayılı
Kanunun 224 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Alacaklılar toplanması, bilhassa müflisin sanat veya
ticaretinin devamı, fabrikaları, imalathaneleri ve üretime yönelik sair
yerleriyle mağazalarının, eşya depolarının, perakende satış dükkânlarının
faaliyetlerine devam edip etmemesi, muallak davalar ve pazarlıkla
satışlar hakkında müstacel kararlar verebilir.”
MADDE 9- 2004 sayılı
Kanunun 227 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“İflâs idaresi, iflâs masasına kabul edilen alacaklılara,
talepleri hâlinde iflâs tasfiyesinin seyri ile müteakip işlemlerin planı ve
takvimi hakkında bilgi vermekle yükümlüdür.”
MADDE 10- 2004 sayılı
Kanunun 232 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 232- Alacakların kaydı için muayyen müracaat
müddeti geçtikten sonra ve iflâs idaresinin seçilmesinden itibaren en geç iki
ay içinde iflâs idaresi tarafından 206 ncı ve 207 nci maddelerde
yazılı hükümlere göre alacaklıların sırasını gösteren bir cetvel yapılır ve
iflâs dairesine bırakılır. Zorunlu hâllerde iki ayın hitamından önce iflâs
idaresinin icra mahkemesine başvurması hâlinde icra mahkemesi bir defaya mahsus
olmak üzere bu süreyi en çok iki ay daha uzatabilir. Süresi içinde sıra cetvelinin
verilmemesi hâlinde iflâs dairesinin durumu icra mahkemesine intikal ettirmesi
üzerine iflâs idaresi üyelerinin vazifesine son verilir ve sebketmiş hizmetleri
için kendilerine bir ücret tahakkuk ettirilmez. Mahkeme ayrıca bu üyelerin bir
yıldan az olmamak ve üç yılı geçmemek kaydıyla herhangi bir iflâs idaresinde
görev almalarını yasaklayabilir, bu karar kesindir.”
MADDE 11- 2004 sayılı
Kanunun 235 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “297 nci maddenin
son fıkrasına” ibaresi “302 nci maddenin altıncı fıkrasına” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 12- 2004 sayılı
Kanunun 241 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Ticari ve ekonomik bütünlük arz eden ya da bir bütün
hâlinde satıldığı takdirde daha yüksek gelir elde edileceği anlaşılan mal ve
haklar bir bütün olarak paraya çevrilir.”
MADDE 13- 2004 sayılı
Kanunun 285 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 285- Borçlarını, vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen
veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade
verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel
bir iflâstan kurtulmak için konkordato talep edebilir.
İflâs talebinde bulunabilecek her alacaklı, gerekçeli bir
dilekçeyle, borçlu hakkında konkordato işlemlerinin başlatılmasını
isteyebilir.
Yetkili ve görevli mahkeme; iflâsa tabi olan borçlu için
154 üncü maddenin birinci veya ikinci fıkralarında yazılı yerdeki, iflâsa tabi
olmayan borçlu için yerleşim yerindeki asliye ticaret mahkemesidir.
Konkordato talebinde bulunan, Adalet Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulan tarifede belirtilen konkordatogider avansını yatırmaya
mecburdur. Bu durumda 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanununun 114 üncü ve 115 inci maddeleri kıyasen uygulanır.”
MADDE 14- 2004 sayılı
Kanunun 286 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Konkordato talebine eklenecek belgeler:
MADDE 286- Borçlu, konkordato talebine
aşağıdaki belgeleri ekler.
a) Borçlunun borçlarını hangi oranda veya vadede
ödeyeceğini, bu kapsamda alacaklıların alacaklarından hangi oranda vazgeçmiş
olacaklarını, ödemelerin yapılması için borçlunun mevcut mallarını satıp
satmayacağını, borçlunun faaliyetine devam edebilmesi ve alacaklılara
ödemelerini yapabilmesi için gerekli malî kaynağın sermaye artırımı veya kredi
temini yoluyla yahut başka bir yöntem kullanılarak sağlanacağını gösteren konkordato ön
projesi.
b) Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir belgeler;
borçlu defter tutmaya mecbur kişilerden ise Türk Ticaret Kanununa göre
hazırlanan son bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, hem işletmenin
devamlılığı esasına göre hem de aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden
hazırlanan ara bilançolar, ticari defterlerin açılış ve kapanış tasdikleri
ile elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin e-defter berat
bilgileri, borçlunun malî durumunu açıklayıcı diğer bilgi ve belgeler, maddi ve
maddi olmayan duran varlıklara ait olup defter değerlerini içeren listeler, tüm
alacak ve borçları vadeleri ile birlikte gösteren liste ve belgeler.
c) Alacaklıları, alacak miktarlarını ve alacaklıların
imtiyaz durumunu gösteren liste.
d) Konkordato ön projesinde yer alan teklife göre
alacaklıların eline geçmesi öngörülen miktar ile borçlunun iflâsı hâlinde
alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarı karşılaştırmalı olarak
gösteren tablo.
e) Sermaye Piyasası Kurulu veya Kamu Gözetimi, Muhasebe
ve Denetim Standartları Kurumunca yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşu
tarafından hazırlanan ve konkordato ön projesinde yer alan teklifin
gerçekleşmesinin kuvvetle muhtemel olduğunu gösteren finansal analiz raporları
ile dayanakları. Şu kadar ki bu şart 3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi kapsamında küçük işletmeler bakımından
uygulanmaz.
Bu madde uyarınca sunulan malî tabloların tarihi, başvuru
tarihinden en fazla kırk beş gün önce olabilir.
Borçlu, konkordato sürecinde mahkeme veya
komiser tarafından istenebilecek diğer belge ve kayıtları da ibraz etmek
zorundadır.”
MADDE 15- 2004 sayılı
Kanunun 287 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Geçici mühlet:
MADDE 287- Konkordato talebi üzerine mahkeme, 286 ncı maddede
belirtilen belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde derhâl
geçici mühlet kararı verir ve 297 nci maddenin ikinci fıkrasındaki
hâller de dahil olmak üzere, borçlunun malvarlığının muhafazası için
gerekli gördüğü bütün tedbirleri alır.
Konkordato işlemlerinin başlatılması alacaklılardan biri
tarafından talep edilmişse, borçlunun 286 ncımaddede belirtilen belgeleri
ve kayıtları mahkemenin vereceği makul süre içinde ve eksiksiz olarak sunması
hâlinde geçici mühlet kararı verilir. Bu durumda anılan belge ve kayıtların
hazırlanması için gerekli masraf alacaklı tarafından karşılanır. Belge ve
kayıtların süresinde ve eksiksiz olarak sunulmaması hâlinde geçici mühlet
kararı verilmez ve alacaklının yaptığı konkordato talebinin de
reddine karar verilir.
Mahkeme, geçici mühlet kararıyla birlikte konkordatonun
başarıya ulaşmasının mümkün olup olmadığının yakından incelenmesi amacıyla bir
geçici konkordato komiseri görevlendirir. Alacaklı sayısı ve alacak
miktarı dikkate alınarak gerektiğinde üç komiser de görevlendirilebilir.
290 ıncı madde bu konuda kıyasen uygulanır.
Geçici mühlet üç aydır. Mahkeme bu üç aylık süre dolmadan
borçlunun veya geçici komiserin yapacağı talep üzerine geçici mühleti en fazla
iki ay daha uzatabilir, uzatmayı borçlu talep etmişse geçici komiserin de
görüşü alınır. Geçici mühletin toplam süresi beş ayı geçemez.
291 inci ve 292 nci maddeler, geçici mühlet
hakkında kıyasen uygulanır.
Geçici mühlet talebinin kabulü, geçici komiser
görevlendirilmesi, geçici mühletin uzatılması ve tedbirlere ilişkin kararlara
karşı kanun yoluna başvurulamaz.”
MADDE 16- 2004 sayılı
Kanunun 288 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Geçici mühletin sonuçları, ilânı ve bildirimi:
MADDE 288- Geçici mühlet, kesin mühletin sonuçlarını
doğurur.
Mahkemece geçici mühlet kararı, ticaret sicili gazetesinde
ve Basın-İlan Kurumunun resmî ilân portalında ilân olunur ve derhâl
tapu müdürlüğüne, ticaret sicili müdürlüğüne, vergi dairesine, gümrük ve posta
idarelerine, Türkiye Bankalar Birliğine, Türkiye Katılım Bankaları Birliğine,
mahallî ticaret odalarına, sanayi odalarına, taşınır kıymet borsalarına,
Sermaye Piyasası Kuruluna ve diğer lazım gelen yerlere bildirilir. İlanda
ayrıca alacaklıların, ilândan itibaren yedi günlük kesin süre içinde dilekçeyle
itiraz ederek konkordato mühleti verilmesini gerektiren bir hâl
bulunmadığını delilleriyle birlikte ileri sürebilecekleri ve bu çerçevede
mahkemeden konkordato talebinin reddini isteyebilecekleri belirtilir.
Geçici mühletin uzatılmasına ve geçici mühletin
kaldırılarak konkordato talebinin reddine ilişkin kararlar da ikinci
fıkra uyarınca ilân olunur ve ilgili yerlere bildirilir.”
MADDE 17- 2004 sayılı
Kanunun 289 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kesin mühlet:
MADDE 289- Mahkeme, kesin mühlet hakkındaki kararını
geçici mühlet içinde verir.
Kesin mühlet hakkında bir karar verilebilmesi için,
mahkeme borçluyu ve varsa konkordato talep eden alacaklıyı duruşmaya
davet eder. Geçici komiser, duruşmadan önce yazılı raporunu sunar ve mahkemece
gerekli görülürse, beyanı alınmak üzere duruşmada hazır bulunur. Mahkeme
yapacağı değerlendirmede, itiraz eden alacaklıların dilekçelerinde ileri
sürdükleri itiraz sebeplerini de dikkate alır.
Konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğunun
anlaşılması hâlinde borçluya bir yıllık kesin mühlet verilir. Bu kararla
birlikte mahkeme, yeni bir görevlendirme yapılmasını gerektiren bir durum
olmadığı takdirde geçici komiser veya komiserlerin görevine devam etmesine
karar verir ve dosyayı komisere tevdi eder.
Mahkemece, kesin mühlet kararıyla beraber veya kesin
mühlet içinde uygun görülecek bir zamanda yedi alacaklıyı geçmemek, herhangi
bir ücret takdir edilmemek ve tek sayıda olmak kaydıyla ayrıca bir alacaklılar
kurulu oluşturulabilir. Bu durumda alacakları, hukuki nitelik itibarıyla
birbirinden farklı olan alacaklı sınıfları ve varsa rehinli alacaklılar,
alacaklılar kurulunda hakkaniyete uygun şekilde temsil edilir. Alacaklılar
kurulu oluşturulurken komiserin de görüşü alınır. Alacaklılar kurulu her ay en
az bir kere toplanır ve hazır bulunanların oy çokluğuyla karar alır. Komiser bu
toplantıda hazır bulunarak alınan kararları toplantıya katılanların imzasını
almak suretiyle tutanağa bağlar. Alacaklı sayısı, alacak miktarı ve alacakların
çeşitliliği dikkate alınarak alacaklılar kurulunun zorunlu olarak
oluşturulacağı hâller ile alacaklılar kuruluna ilişkin diğer hususlar Adalet
Bakanlığınca yürürlüğe konulan yönetmelikte gösterilir.
Güçlük arz eden özel durumlarda kesin mühlet, komiserin
bu durumu açıklayan gerekçeli raporu ve talebi üzerine mahkemece altı aya kadar
uzatılabilir. Borçlu da bu fıkra uyarınca uzatma talebinde bulunabilir; bu
takdirde komiserin de görüşü alınır. Her iki hâlde de uzatma talebi kesin
mühletin sonra ermesinden önce yapılır ve uzatma kararı vermeden önce, varsa
alacaklılar kurulunun da görüşü alınır.
Kesin mühlet verilmesine, kesin mühletin uzatılmasına ve
kesin mühletin kaldırılarak konkordato talebinin reddine ilişkin
kararlar, 288 inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere bildirilir.”
MADDE 18- 2004 sayılı
Kanunun 290 ıncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Konkordato komiseri ve alacaklılar kurulu ile bunların
görevleri:
MADDE 290- Dosyayı teslim alan komiser kesin mühlet
içinde, konkordatonun tasdikine yönelik işlemleri tamamlayarak
dosyayı raporuyla birlikte mahkemeye iade eder.
Komiserin görevleri şunlardır:
a) Konkordato projesinin tamamlanmasına katkıda bulunmak.
b) Borçlunun faaliyetlerine nezaret etmek.
c) Bu kanunda verilen görevleri yapmak.
d) Mahkemenin istediği konularda ve uygun göreceği
sürelerde ara raporlar sunmak.
e) Alacaklılar kurulunu konkordatonun seyri
hakkında düzenli aralıklarla bilgilendirmek.
f) Talepte bulunan diğer alacaklılara konkordatonun seyri
ve borçlunun güncel malî durumu hakkında bilgi vermek.
g) Mahkeme tarafından verilen diğer görevleri yerine
getirmek.
8 inci, 10 uncu, 11 inci, 16 ncı, 21 inci ve 359
uncu maddeler hükümleri kıyas yoluyla komiserler hakkında da uygulanır.
Komiserin konkordatoya ilişkin işlemleri ile ilgili şikayetler,
asliye ticaret mahkemesi tarafından kesin olarak karara bağlanır.
Mahkemece atanan geçici komiser ve komiserler, özel
sicilinde kaydedilmek üzere mahkemenin bağlı bulunduğu bölge adliye mahkemesi
bilirkişilik bölge kuruluna bildirilir. Bir kişi eş zamanlı olarak beşten fazla
dosyada geçici komiser ve komiser olarak görev yapamaz. Komiserin
sorumlulukları hakkında 227 nci maddenin dördüncü ve beşinci fıkrası
hükümleri uygulanır.
Konkordato komiserinin nitelikleri Adalet Bakanlığınca
yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.
Alacaklılar kurulu, komiserin faaliyetlerine nezaret
eder; komisere tavsiyelerde bulunabilir ve kanunun öngördüğü hâllerde mahkemeye
görüş bildirir. Alacaklılar kurulu komiserin faaliyetlerini yeterli bulmazsa,
mahkemeden komiserin değiştirilmesini gerekçeli bir raporla isteyebilir.
Mahkeme bu talep hakkında borçluyu ve komiseri dinledikten sonra kesin olarak
karar verir.”
MADDE 19- 2004 sayılı
Kanunun 291 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Borçlunun malî durumunun düzelmesi nedeniyle kesin
mühletin kaldırılması:
MADDE 291- Konkordato talebi ile amaçlanan iyileşmenin,
kesin mühletin sona ermesinden önce gerçekleştiğinin komiserin yazılı raporuyla
mahkemeye bildirilmesi üzerine mahkemece resen, kesin mühletin
kaldırılarak konkordato talebinin reddine karar verilir. Bu karar,
288 inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere bildirilir.
Mahkeme, bu madde kapsamında kesin mühletin
kaldırılmasına karar vermeden önce borçlu ve varsa konkordato talep
eden alacaklı ve alacaklılar kurulunu duruşmaya davet eder; diğer alacaklıları
ise gerekli görürse davet eder.”
MADDE 20- 2004 sayılı
Kanunun 292 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kesin mühlet içinde konkordato talebinin reddi
ile iflâsın açılması:
MADDE 292- İflâsa tabi borçlu bakımından, kesin mühletin
verilmesinden sonra aşağıdaki durumların gerçekleşmesi hâlinde komiserin yazılı
raporu üzerine mahkeme kesin mühleti kaldırarak konkordato talebinin
reddine ve borçlunun iflâsına resen karar verir:
a) Borçlunun malvarlığının korunması için iflâsın
açılması gerekiyorsa.
b) Konkordatonun başarıya ulaşamayacağı anlaşılıyorsa.
c) Borçlu, 297 nci maddeye aykırı davranır veya
komiserin talimatlarına uymazsa.
d) Borca batık olduğu anlaşılan bir sermaye şirketi veya
kooperatif, konkordato talebinden feragat ederse.
İflâsa tabi olmayan borçlu bakımından ise birinci
fıkranın (b) ve (c) bentlerindeki hâllerin kesin mühletin verilmesinden sonra
gerçekleşmesi durumunda, komiserin yazılı raporu üzerine mahkeme kesin mühleti
kaldırarakkonkordato talebinin reddine resen karar verir.
Mahkeme, bu madde uyarınca karar vermeden önce borçlu ve
varsa konkordato talep eden alacaklı ve alacaklılar kurulunu
duruşmaya davet eder; diğer alacaklıları ise gerekli görürse davet eder.”
MADDE 21- 2004 sayılı
Kanunun 293 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kanun yolları:
MADDE 293- Kesin mühlet talebinin kabulü ile mühletin
kaldırılması talebinin reddine ilişkin kararlara karşı kanun yoluna
başvurulamaz.
Kesin mühlet talebinin değerlendirilmesi sonucunda, hakkında
iflâs kararı verilmeyen borçlunun konkordatotalebinin reddine karar
verilirse, borçlu veya varsa konkordato talep eden alacaklı bu kararın
tebliğinden itibaren on gün içinde istinaf yoluna başvurabilir. Bölge adliye
mahkemesinin kararı kesindir. Bölge adliye mahkemesi tarafından ilk derece
mahkemesi kararı kaldırılarak mühlet kararı verildiği hâllerde dosya, komiserin
görevlendirilmesi de dahilolmak üzere müteakip işlemlerin yürütülmesi için
ilk derece mahkemesine gönderilir.
Mahkemenin veya bölge adliye mahkemesinin konkordato talebinin
reddiyle birlikte borçlunun iflâsına da karar verdiği hâllerde 164 üncü madde
hükmü uygulanır.”
MADDE 22- 2004 sayılı
Kanunun 294 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kesin mühletin alacaklılar bakımından sonuçları:
MADDE 294- Mühlet içinde borçlu aleyhine 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre
yapılan takipler de dahil olmak üzere hiçbir takip yapılamaz ve
evvelce başlamış takipler durur, ihtiyatî tedbir ve ihtiyatî haciz kararları
uygulanmaz, bir takip muamelesi ile kesilebilen zamanaşımı ve hak düşüren
müddetler işlemez.
206 ncı maddenin birinci sırasında yazılı
imtiyazlı alacaklar için haciz yoluyla takip yapılabilir.
Tasdik edilen konkordato projesi aksine hüküm
içermediği takdirde kesin mühlet tarihinden itibaren rehinle temin edilmemiş
her türlü alacağa faiz işlemesi durur.
Takas bu Kanunun 200 ve 201 inci maddelerine tâbidir. Bu
maddelerin uygulanmasında geçici mühletin ilânı tarihi esas alınır.
Hacizli mallar hakkında niteliğine uygun düştüğü ölçüde
186 ncı madde hükmü uygulanır.
Konkordato mühletinin verilmesinden önce, müstakbel bir
alacağın devri sözleşmesi yapılmış ve devredilen alacak konkordato mühletinin
verilmesinden sonra doğmuş ise, bu devir hükümsüzdür.
Konusu para olmayan alacaklar, alacaklı tarafından, ona
eşit kıymette para alacağına çevrilerek komisere bildirilir. Şu kadar ki
borçlu, komiserin onayıyla taahhüdün aynen ifasını üstlenmekte serbesttir.”
MADDE 23- 2004 sayılı
Kanunun 295 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kesin mühletin rehinli alacaklılar bakımından sonuçları:
MADDE 295- Mühlet sırasında rehinle temin edilmiş
alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip
başlatılabilir veya başlamış olan takiplere devam edilebilir ancak bu takip
nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı
gerçekleştirilemez.”
MADDE 24- 2004 sayılı
Kanunun 296 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kesin mühletin sözleşmeler bakımından sonuçları:
MADDE 296- Sözleşmenin karşı tarafının konkordato projesinden
etkilenip etkilenmediğine bakılmaksızın, borçlunun taraf olduğu ve işletmesinin
faaliyetinin devamı için önem arz eden sözleşmelerde yer alıp da borçlunun
konkordato talebinde bulunmasının sözleşmeye aykırılık teşkil edeceğine, haklı
fesih sebebi sayılacağına yahut borcu muaccel hâle getireceğine ilişkin
hükümler, borçlunun konkordato yoluna başvurması durumunda uygulanmaz. Sözleşmede
bu yönde bir hüküm bulunmasa dahi sözleşme, borçlunun konkordatoya başvurduğu
gerekçesiyle sona erdirilemez.
Borçlu, tarafı olduğu ve konkordatonun amacına
ulaşmasını engelleyen sürekli borç ilişkilerini, komiserin uygun görüşü ve
mahkemenin onayıyla herhangi bir zamanda sona erecek şekilde feshedebilir. Bu
çerçevede ödenmesi gereken tazminat, konkordato projesine tabi olur.
Hizmet sözleşmelerinin feshine ilişkin özel hükümler saklıdır.”
MADDE 25- 2004 sayılı
Kanunun 297 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kesin mühletin borçlu bakımından sonuçları:
MADDE 297- Borçlu, komiserin nezareti altında işlerine
devam edebilir. Şu kadar ki, mühlet kararı verirken veya mühlet içinde mahkeme,
bazı işlemlerin geçerli olarak ancak komiserin izni ile yapılmasına veya
borçlunun yerine komiserin işletmenin faaliyetini devam ettirmesine karar
verebilir.
Borçlu, mahkemenin izni dışında mühlet kararından
itibaren rehin tesis edemez, kefil olamaz, taşınmaz ve işletmenin devamlı
tesisatını kısmen dahi olsa devredemez, takyit edemez ve ivazsız tasarruflarda
bulunamaz. Aksi hâlde yapılan işlemler hükümsüzdür. Mahkeme bu işlemler
hakkında karar vermeden önce komiserin ve alacaklılar kurulunun görüşünü almak
zorundadır.
Borçlu bu hükme yahut komiserin ihtarlarına aykırı
davranırsa mahkeme, borçlunun malları üzerindeki tasarruf yetkisini
kaldırabilir veya 292 nci madde çerçevesinde karar verir.
Birinci ve üçüncü fıkra kapsamında alınan kararlar 288
inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere bildirilir.”
MADDE 26- 2004 sayılı
Kanunun 298 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Defter tutulması ve rehinli malların kıymetinin takdiri:
MADDE 298- Komiser, görevlendirilmesini müteakip borçlunun
mevcudunun bir defterini yapar ve malların kıymetlerini takdir eder. Borçlunun
başka yerlerde malları varsa bu muamele o yer icra dairesi marifetiyle
yaptırılabilir.
Komiser rehinli malların kıymetinin takdirine ilişkin
kararını alacaklıların incelemesine hazır bulundurur; kıymet takdiri kararı
alacaklılar toplantısından önce yazılı olarak rehinli alacaklılara ve borçluya
bildirilir.
İlgililer, yedi gün içinde ve masrafını önceden vermek
kaydıyla, mahkemeden rehinli malların kıymetini yeniden takdir etmesini
isteyebilirler. Eğer yeni kıymet takdiri bir alacaklı tarafından istenmiş ve
takdir edilen kıymet, kayda değer bir şekilde değişmişse alacaklı borçludan
masraflarının ödenmesini talep edebilir.
Rehinli taşınmaz malların bu madde kapsamındaki kıymet
takdiri, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu
uyarınca gayrimenkul değerleme uzmanlığı lisansı ile yetkilendirilen kişilere
yaptırılabilir.”
MADDE 27- 2004 sayılı
Kanunun 299 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Alacaklıları alacaklarını bildirmeye davet:
MADDE 299- Alacaklılar, komiser tarafından 288 inci madde
uyarınca yapılacak ilânla, ilân tarihinden itibaren onbeş gün içinde
alacaklarını bildirmeye davet olunur. Ayrıca, ilânın birer sureti adresi belli
olan alacaklılara posta ile gönderilir. İlânda, alacaklarını bildirmeyen
alacaklıların bilançoda kayıtlı olmadıkça konkordato projesinin
müzakerelerine kabul edilmeyecekleri ihtarı da yazılır.”
MADDE 28- 2004 sayılı
Kanunun 300 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Alacaklar hakkında borçlunun beyana daveti:
MADDE 300- Komiser, borçluyu iddia olunan alacaklar
hakkında açıklamada bulunmaya davet eder. Komiser, alacakların varit olup
olmadığı hakkında borçlunun defterleri ve belgeleri üzerinde gerekli
incelemelerde bulunarak bunların neticesini 302 nci madde gereğince
vereceği raporda belirtir.”
MADDE 29- 2004 sayılı
Kanunun 301 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Alacaklılar toplantısına davet:
MADDE 301- Konkordato projesinin hazırlanması,
alacakların bildirilmesi ve tahkiki tamamlandıktan sonra komiser, 288 inci
madde uyarınca yapacağı yeni bir ilânla alacaklıları, konkordato projesini
müzakere etmek üzere toplanmaya davet eder. Toplantı günü ilândan en az on beş
gün sonra olmak zorundadır. İlanda alacaklıların, toplantıdan önceki yedi gün
içinde belgeleri inceleyebilecekleri de bildirilir. Ayrıca, ilânın birer sureti
adresi belli olan alacaklılara posta ile gönderilir.”
MADDE 30- 2004 sayılı
Kanunun 302 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Alacaklılar toplantısı ve projenin kabulü için gerekli
çoğunluk:
MADDE 302- Komiser alacaklılar toplantısına başkanlık
eder ve borçlunun durumu hakkında bir rapor verir.
Borçlu gerekli açıklamaları yapmak üzere toplantıda hazır
bulunmaya mecburdur.
Konkordato projesi;
a) Kaydedilmiş olan alacaklıların ve alacakların yarısını
veya
b) Kaydedilmiş olan alacaklıların dörtte birini ve
alacakların üçte ikisini,
aşan bir çoğunluk tarafından imza edilmiş ise kabul
edilmiş sayılır.
Oylamada sadece konkordato projesinden
etkilenen alacaklılar oy kullanabilir. 206 ncı maddenin birinci
sırasında yazılı imtiyazlı alacakların alacaklıları ve borçlunun eşi ve çocuğu
ile kendisinin ve evlilik bağı ortadan kalkmış olsa dahi eşinin anası, babası
ve kardeşi alacak ve alacaklı çoğunluğunun hesabında dikkate alınmaz.
Rehinle temin edilmiş olan alacaklar, 298 inci madde
uyarınca takdir edilen kıymet sonucunda teminatsız kaldıkları kısım için hesaba
katılırlar.
Çekişmeli veya geciktirici koşula bağlı yahut belirli
olmayan bir vadeye tabi alacakların hesaba katılıp katılmamasına ve ne oranda
katılacağına mahkeme karar verir. Şu kadar ki bu iddialar hakkında ileride
mahkemece verilecek hükümler saklıdır.
Konkordato projesinin müzakereleri sonucunda
oluşturulan konkordato tutanağı, kabul ve ret oylarını içerecek
şekilde derhâl imza olunur. Toplantının bitimini takip eden yedi gün içinde
gerçekleşen iltihaklar da kabul olunur.
Komiser, iltihak süresinin bitmesinden itibaren en geç
yedi gün içinde konkordatoya ilişkin bütün belgeleri, konkordato projesinin
kabul edilip edilmediğine ve tasdikinin uygun olup olmadığına dair gerekçeli
raporunu mahkemeye tevdi eder.”
MADDE 31- 2004 sayılı
Kanunun 303 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Borçtan birlikte sorumlu olanlara karşı haklar:
MADDE 303- Konkordatoya muvafakat etmeyen alacaklı
borçtan birlikte sorumlu olanlara karşı bütün haklarını muhafaza eder.
Konkordatoya muvafakat eden alacaklı da kendi haklarını,
borçtan birlikte sorumlu olan kişilere ödeme mukabilinde devir teklif etmek ve
onlara toplantıların günü ile yerini en az on gün önce haber vermek şartıyla bu
hükümden yararlanır.
Alacaklı müracaat hakkına halel gelmeksizin borçtan
birlikte sorumlu olan kişilere konkordato müzakerelerine katılma
yetkisini verebilir ve onların kararını kabul taahhüdünde bulunabilir.”
MADDE 32- 2004 sayılı
Kanunun 304 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Konkordatonun mahkemede incelenmesi:
MADDE 304- Komiserin gerekçeli raporunu ve dosyayı tevdi
alan mahkeme, konkordato hakkında karar vermek üzere yargılamaya
başlar. Mahkeme, komiseri dinledikten sonra kısa bir zamanda ve her hâlde kesin
mühlet içinde kararını vermek zorundadır. Karar vermek için tayin olunan
duruşma günü, 288 inci madde uyarınca ilân edilir. İtiraz edenlerin, itiraz
sebeplerini duruşma gününden en az üç gün önce yazılı olarak bildirmek kaydıyla
duruşmada hazır bulunabilecekleri de ilâna yazılır.
Konkordato hakkında yapılan yargılamada kesin mühlet
içinde bir karar verilemeyeceği anlaşılırsa; mahkeme, gerekli görürse
komiserden gerekçeli bir rapor da alarak, karar verilinceye kadar mühlet
hükümlerinin devamına karar verebilir. Bu süre altı aydan fazla olamaz.”
MADDE 33- 2004 sayılı
Kanunun 305 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Konkordatonun tasdiki şartları:
MADDE 305- 302 nci madde uyarınca yapılan
toplantıda ve iltihak süresi içinde verilen oylarla kabul edilen konkordato projesinin
tasdiki aşağıdaki şartların gerçekleşmesine bağlıdır:
a) Adi konkordatoda teklif edilen tutarın, borçlunun
iflâsı hâlinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktardan fazla
olacağının anlaşılması; malvarlığının terki suretiyle konkordatoda paraya
çevirme hâlinde elde edilen hasılat veya üçüncü kişi tarafından
teklif edilen tutarın iflâs yoluyla tasfiye hâlinde elde edilebilecek bedelden
fazla olacağının anlaşılması.
b) Teklif edilen tutarın borçlunun kaynakları ile
orantılı olması (bu kapsamda mahkeme, borçlunun beklenen haklarının dikkate
alınıp alınmayacağını ve alınacaksa ne oranda dikkate alınacağını da takdir
eder).
c) Konkordato projesinin 302 nci maddede
öngörülen çoğunlukla kabul edilmiş bulunması.
d) 206 ncı maddenin birinci sırasındaki
imtiyazlı alacaklıların alacaklarının tam olarak ödenmesinin ve mühlet içinde
komiserin izniyle akdedilmiş borçların ifasının, alacaklı bundan açıkça
vazgeçmedikçe yeterli teminata bağlanmış olması (302 nci maddenin
altıncı fıkrası kıyasen uygulanır).
e) Konkordatonun tasdikinin gerektirdiği yargılama
giderleri ile konkordatonun tasdiki durumunda alacaklılara ödenmesi
kararlaştırılan para üzerinden alınması gereken harcın, tasdik kararından önce,
borçlu tarafından mahkeme veznesine depo edilmiş olması.
Mahkeme konkordato projesini yetersiz bulursa
kendiliğinden veya talep üzerine gerekli gördüğü düzeltmenin yapılmasını
isteyebilir.”
MADDE 34- 2004 sayılı
Kanunun 306 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Konkordatonun tasdiki kararı, kapsamı ve ilânı:
MADDE 306- Konkordatonun tasdiki kararında alacaklıların
hangi ölçüde alacaklarından vazgeçtiği ve borçlunun borçlarını hangi takvim
çerçevesinde ödeyeceği belirtilir.
Kararda, tasdik edilen konkordatonun yerine
getirilmesini sağlamak için gerekli gözetim, yönetim ve tasfiye tedbirlerini
almakla görevli bir kayyım tayin edilebilir. Bu takdirde kayyım, borçlunun
işletmesinin durumu ve proje uyarınca borçlarını ödeme kabiliyetini muhafaza
edip etmediği konusunda iki ayda bir tasdik kararını veren mahkemeye rapor
verir; alacaklılar bu raporu inceleyebilirler.
Tasdik kararı mahkemece, 288 inci madde uyarınca ilân
olunur ve ilgili yerlere bildirilir.”
MADDE 35- 2004 sayılı
Kanunun 307 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Rehinli malların muhafaza ve satışı ile finansal
kiralama konusu malların iadesinin ertelenmesi:
MADDE 307- Borçlunun talebi üzerine, tasdik kararında
rehinli malın muhafaza altına alınması ve satışı, karardan itibaren bir yılı
geçmemek üzere aşağıdaki şartlarla ertelenebilir.
a) Rehinle temin edilen alacak konkordato talebinden
önce doğmuş olmalıdır.
b) Rehinle temin edilen alacağın konkordato talep
tarihine kadar ödenmemiş faizi bulunmamalıdır.
c) Borçlu rehinli malın, işletmenin faaliyeti için
zorunlu olduğunu ve paraya çevrilmesi durumunda ekonomik varlığının tehlikeye
düşeceğini yaklaşık olarak ispat etmiş olmalıdır.
Rehinli malın muhafazası ve paraya çevrilmesinin
ertelenmesi hâlinde satış isteme süresi işlemez.
Borçlunun talebi üzerine, tasdik kararında finansal
kiralama konusu malların iadesi, karardan itibaren bir yılı geçmemek üzere
aşağıdaki şartlarla ertelenebilir.
a) Borçlu finansal kiralama sözleşmesinin aynen ifasını
294 üncü maddenin yedinci fıkrası uyarınca üstlenmiş olmalıdır.
b) Finansal kiralamadan doğan kira alacağı konkordato talebinden
önce doğmuş olmalıdır.
c) Ödenmemiş kira borcu, üç aylık tutarı aşmamalıdır.
d) Bu erteleme nedeniyle finansal kiralama konusu malın
değer kaybından kaynaklanabilecek zarar, teminat altına alınmış olmalıdır.
e) Borçlu finansal kiralama konusu malın işletmenin
faaliyeti için zorunlu olduğunu ve iade edilmesi durumunda ekonomik varlığının
tehlikeye düşeceğini yaklaşık olarak ispat etmiş olmalıdır.
Birinci ve üçüncü fıkrada belirtilen alacaklılar yazılı
görüşlerini konkordatonun tasdikine ilişkin duruşmadan önce sunmaya
davet edilirler; bu alacaklılar ayrıca tasdik duruşmasına çağırılırlar.
Borçlu, rehinli veya finansal kiralama konusu malı
rızasıyla devreder, iflâs eder veya ölürse, erteleme kendiliğinden hükümsüz
hâle gelir.
Konkordatoyu tasdik eden mahkeme, ilgili alacaklının
talebi üzerine ve borçluyu da davet ederek aşağıdaki hâllerden birinin
varlığının yaklaşık olarak ispat edilmesi kaydıyla erteleme kararını kaldırır.
a) Borçlu ertelemeyi yanlış bilgiler vermek suretiyle
elde etmişse.
b) Borçlunun serveti ve gelirleri artmış ve borçlu,
ekonomik varlığını tehlikeye sokmadan borcu ödeyebilecek hâle gelmişse.
c) Rehinli malın paraya çevrilmesi veya finansal kiralama
konusu malın iadesi, borçlunun ekonomik varlığını artık tehlikeye
sokmayacaksa.”
MADDE 36- 2004 sayılı
Kanunun 308 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Konkordatonun tasdik edilmemesi ve borçlunun iflâsı:
MADDE 308- Konkordato tasdik edilmezse mahkeme konkordato talebinin
reddine karar verir ve bu karar 288 inci madde uyarınca ilân edilerek ilgili
yerlere bildirilir. Borçlunun iflâsa tabi şahıslardan olması ve doğrudan
doğruya iflâs sebeplerinden birinin mevcut olması hâlinde mahkeme, borçlunun
iflâsına resen karar verir.”
MADDE 37- 2004 sayılı
Kanuna 308 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 308/a ila 308/g
maddeleri eklenmiştir.
“Kanun yolları:
MADDE 308/a- Konkordato hakkında verilen karara karşı
borçlu veya konkordato talep eden alacaklı, kararın tebliğinden;
itiraz eden diğer alacaklılar ise tasdik kararının ilânından itibaren on gün
içinde istinaf yoluna başvurabilir. Bölge adliye mahkemesi kararına karşı on
gün içinde temyiz yoluna başvurulabilir. İstinaf ve temyiz incelemeleri, Hukuk
Muhakemeleri Kanunu hükümlerine göre yapılır.
Çekişmeli alacaklar hakkında dava:
MADDE 308/b- Alacakları itiraza uğramış olan alacaklılar,
tasdik kararının ilânı tarihinden itibaren bir ay içinde dava açabilirler.
Tasdik kararını veren mahkeme, konkordato projesi
uyarınca çekişmeli alacaklara isabet eden payın, kararın kesinleşmesine kadar
borçlu tarafından, mahkemece belirlenen bir bankaya yatırılmasına karar
verebilir. Süresi içinde dava açmamış olan alacaklılar, bu paydan ödeme
yapılmasını talep edemezler; bu durumda yatırılan pay borçluya iade edilir.
Konkordatonun hükümleri:
MADDE 308/c- Konkordato, tasdik kararıyla bağlayıcı hâle
gelir. Tasdik edilen konkordato projesinde konkordatonun, tasdik
kararının kesinleşmesiyle bağlayıcı hâle geleceği de kararlaştırılabilir; bu
takdirde mühletin etkileri, kanunda öngörülen istisnalar saklı kalmak kaydıyla
konkordatonun bağlayıcı hâle geldiği tarihe kadar devam eder.
Bağlayıcı hâle gelen konkordato, konkordato
talebinden önce veya komiserin izni olmaksızın mühlet içinde doğan bütün
alacaklar için mecburidir.
206 ncı maddenin birinci sırasında yazılı
imtiyazlı alacaklar, rehinli alacaklıların rehnin kıymetini
karşılayan miktardaki alacakları ve 6183 sayılı Kanun kapsamındaki amme
alacakları hakkında bu maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanmaz.
Kredi kurumları tarafından verilen krediler de dahil
olmak üzere, mühlet içinde komiserin izniyle akdedilmiş borçlar, adi
konkordatoda konkordato şartlarına tabi değildir; malvarlığının terki
suretiyle konkordatoda yahut sonraki bir iflâsta masa borcu sayılır. Aynı kural
karşı edimin ifasını komiserin izniyle kabul eden borçlunun taraf olduğu
sürekli borç ilişkilerindeki karşı edimler için de geçerlidir.
Konkordatonun sonuçlanmayan takiplere etkisi:
MADDE 308/ç- Konkordatonun taraflar için bağlayıcı hâle
gelmesi, geçici mühlet kararından önce başlatılmış takiplerde konulan ve henüz
paraya çevrilmemiş olan hacizleri hükümden düşürür.
Birinci fıkra hükmü, 308/c maddesinin üçüncü fıkrası
kapsamındaki alacaklar için konulan hacizler hakkında uygulanmaz.
Konkordato haricinde yapılan vaatler:
MADDE 308/d- Borçlu tarafından alacaklılardan
birine konkordato projesinde öngörülenden fazla olarak yapılan
vaatler hükümsüzdür.
Konkordatonun kısmen feshi:
MADDE 308/e- Kendisine karşı konkordato projesi
uyarınca ifada bulunulmayan her alacaklı konkordato uyarınca kazanmış olduğu
yeni hakları muhafaza etmekle birlikte konkordatoyu tasdik eden mahkemeye
başvurarak kendisi hakkında konkordatoyu feshettirebilir.
Fesih talebi üzerine verilecek hükmün tebliğinden
itibaren on gün içinde istinaf yoluna başvurulabilir. Bölge adliye mahkemesi
kararına karşı tebliğ tarihinden itibaren on gün içinde temyiz yoluna
başvurulabilir.
Konkordatonun tamamen feshi:
MADDE 308/f- Her alacaklı, kötü niyetle sakatlanmış konkordatonun feshini
tasdik kararını vermiş olan mahkemeden isteyebilir.
Konkordatonun tamamen feshi kararı kesinleştiğinde durum
288 inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere bildirilir.
308 inci madde hükmü bu hâlde de uygulanır.
Konkordatoda harç, vergi istisnaları ve teşvik belgeleri:
MADDE 308/g- Tasdik edilen konkordato projesi
kapsamında;
a) Yapılacak işlemler, 492 sayılı Harçlar Kanununa tabi
harçlardan; bu işlemler nedeniyle düzenlenecek kâğıtlar, damga vergisinden,
b) Alacaklılar tarafından her ne nam altında olursa olsun
tahsil edilecek tutarlar, 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu gereği ödenecek
banka ve sigorta muameleleri vergisinden,
c) Borçluya kullandırılacak krediler, Kaynak Kullanımı
Destekleme Fonundan,
istisna edilmiştir.
Bu istisna hükümleri konkordato projesinde
belirtilen işlemler bakımından borçlu ile proje kapsamındaki alacaklılara özgü
olarak uygulanır. Üçüncü kişiler bu istisna hükümlerinden yararlanamaz.
Konkordato projesine göre borçları yeni bir itfa plânına
bağlanan borçlulara ait olan teşvik belgelerinin süreleri ile ihracat taahhüt
süreleri, geçici mühlet kararının verildiği tarihten konkordatonun bağlayıcı
hâle geldiği tarihe kadar işlemez.”
MADDE 38- 2004 sayılı
Kanunun Onikinci Babına Birinci Bölümden sonra gelmek üzere “II.
REHİNLİ ALACAKLILARLA MÜZAKERE VE BORÇLARIN YAPILANDIRILMASI” başlığıyla İkinci
Bölüm ve aşağıdaki madde eklenmiş, diğer bölümler buna göre teselsül
ettirilmiştir.
Rehinli alacaklılarla müzakere şartları ve
yapılandırmanın hükümleri:
MADDE 308/h- Adi konkordatoda borçlu, ön
projede belirtmek suretiyle, alacaklı lehine rehin tesis edilmiş borçlarının
yapılandırılmasını bu madde uyarınca talep eder.
Komiser, kesin mühlet içinde uygun göreceği zamanda bütün
rehinli alacaklıları borçlunun anapara indirimi, faiz indirimi, vadelendirme veya
diğer ödeme tekliflerini müzakere etmek üzere tebligat çıkartarak davet eder.
Müzakerede ve müzakereyi takip eden yedi günlük iltihak süresi
içinde rehinli alacaklıların, alacak miktarı itibarıyla üçte ikiyi aşan
çoğunluğu ile bir anlaşma hasıl olursa, komiser, imzalanan
anlaşmaları tutanağa bağlar ve rehinli alacaklılarla anlaşma yapıldığını
302 nci madde uyarınca mahkemeye tevdi edeceği gerekçeli raporuna
ayrı ve bağımsız bir başlık altında işler.
Borçlunun tekliflerinin alacak miktarı itibarıyla üçte
ikiyi aşan çoğunlukla kabul edilmesi hâlinde, borçlu ile anlaşamayan rehinli
alacaklı, konkordato talep tarihinden itibaren, taraflar arasındaki
sözleşmede kararlaştırılan temerrüt öncesi faiz oranı uygulanmak suretiyle,
diğer rehinli alacaklılarla yapılan anlaşmalardan en uzun vadelisine tabi olur.
Bu husus ve anlaşmaya varılamayan rehinli alacaklılara borçlu tarafından
yapılacak ödemelere ilişkin plan komiser tarafından tutanağa geçirilir ve
komiserin 302 nci madde uyarınca mahkemeye tevdi edeceği gerekçeli
rapora da işlenir.
Rehinli alacaklılarla bir anlaşmaya varılamamışsa, bu
husus da komiserin gerekçeli raporuna işlenir.
Mahkeme, rehinli alacaklılarla yapılan anlaşmaları üçte
iki oranına ulaşılıp ulaşılmadığı ve anlaşmaya varılamayan rehinli alacaklılar
varsa bunlara uygulanacak ödeme planının bu maddede öngörülen şartlara uyup
uymadığı bakımından kontrol ettikten sonra anlaşmaları ve ödeme planını, 305
inci ve 306 ncı maddeler uyarınca vereceği karara dahil eder.
302 nci madde uyarınca yapılacak alacaklılar
toplantısı borçlunun konkordato projesini kabul etmezse, bu madde
uyarınca anlaşma yapmış olan rehinli alacaklıların borçluyla akdetmiş
bulundukları anlaşmalar ve anlaşma yapmamış olan rehinli alacaklılar için
hazırlanmış olan ödeme planı geçerli hâle gelmez.
Yapılan anlaşmaya uygun olarak kendisine karşı ifada
bulunulmayan her rehinli alacaklı tasdik kararını veren mahkemeye başvurarak o
rehinli alacağa ilişkin anlaşmayı feshettirebilir. Ancak bu fesih sonucunda
üçüncü fıkrada belirtilen üçte iki oranının altına düşüldüğü takdirde,
borçlunun teklifini kabul etmeyip ödeme planına tabi tutulan rehinli
alacaklılar bu planla bağlı olmaktan çıkar, borçlu ile anlaşmış olan rehinli
alacaklılar ise anlaşmayı sona erdirebilir.
Bu madde münhasıran adi konkordatoda borçlunun,
alacaklı lehine rehin tesis edilmiş borçlarının yapılandırılması teklifinde
bulunması hâlinde uygulanır. 285 ilâ 309/l maddeleri, açıkça belirtilmedikçe
rehinli alacaklılar hakkında uygulanmaz.”
MADDE 39- 2004 sayılı
Kanunun 309 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 309- İflâsına hükmedilmiş olan bir borçlu konkordato talep
ederse veya bu borçlunun alacaklılarından biri konkordato işlemlerinin
başlatılmasını isterse, iflâs idaresi, görüşüyle beraber ikinci alacaklılar
toplanmasında veya daha sonra müzakere edilmek üzere alacaklılara bu talebi
bildirir.
302 ilâ 307 nci maddeler ile 308/a ilâ 308/g
maddeleri burada da uygulanır. Komisere ait görevler iflâs idaresi tarafından
yapılır.
Konkordato talebinin alacaklılar tarafından kabul
edildiği toplantının yapıldığı tarihten, konkordatonunmahkemece tasdik
edildiği tarihe kadar geçen sürede müflisin mallarının paraya çevrilmesi durur.
Bu süre altı ayı geçemez.
Konkordato hakkında verilen karar iflâs idaresine
bildirilir.
Konkordatonun tasdiki kararının kesinleşmesi üzerine
iflâs idaresi iflâsa hükmeden mahkemeden iflâsın kaldırılmasını ister.
İflâstan sonra konkordato iflâs tasfiyesi
içinde ancak bir defa istenebilir.”
MADDE 40- 2004 sayılı
Kanunun 309/a maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “icra” ibaresi “asliye
ticaret” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 41- 2004 sayılı
Kanunun 309/b maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“4- Alacaklılara yönelik ilânların ve ilgili yerlere
bildirimlerin 288 inci madde uyarınca yapılacağı.”
MADDE 42- 2004 sayılı
Kanunun 309/g maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “336/a” ibaresi “26/9/2004tarihli
ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 289 uncu” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 43- 2004 sayılı
Kanunun 309/k maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Geçici konkordato mühletinin verildiği tarih,
iptal davası açma sürelerinin hesaplanmasında haczin veya iflâsın açılmasının
yerini tutar.”
MADDE 44- 2004 sayılı
Kanunun 309/l maddesinin birinci fıkrasında yer alan “308 inci maddeler”
ibaresi “308/g maddeleri,” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 45- 2004 sayılı
Kanunun 309/s maddesinin birinci fıkrasında yer alan “307 nci madde
ile 308 inci maddenin” ibaresi “308/e maddesi ile 308/f maddesinin” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 46- 2004 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 14- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte
görülmekte olan iflâsın ertelenmesi ve konkordato talepleri hakkında
talep tarihinde yürürlükte bulunan hükümlerin uygulanmasına devam olunur.
Hakimler ve Savcılar Kurulu, 26/9/2004 tarihli ve 5235
sayılı Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin
Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin beşinci
fıkrasındaki belirleme yetkisi kapsamında iflâs ve konkordato konusunda
uzman asliye ticaret mahkemesini, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren iki hafta içinde belirler.”
MADDE 47- 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 21 inci
maddesinin ikinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Gümrük resmi, bina ve arazi vergisi gibi eşya ve
gayrimenkulün aynından doğan amme alacakları o eşya ve gayrimenkul bedelinden
tahsilinde rehinli alacaklardan sonra gelir.”
MADDE 48- 11/2/1959 tarihli
ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun 7/a maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 7/a- Aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilere
tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur.
1. 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde
yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar.
2. 5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahallî idareler.
3. Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve kuruluşları
ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları.
4. Kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı
ortaklıkları, müessese ve işletmeleri.
5. Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer
ortaklıklar.
6. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
ve üst kuruluşları.
7. Kanunla kurulanlar da dahil olmak üzere tüm
özel hukuk tüzel kişileri.
8. Noterler.
9. Baro levhasına yazılı avukatlar.
10. Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler.
11. İdareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya
sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları; adli ve
idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla
temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birim.
Birinci fıkra kapsamı dışında kalan gerçek ve tüzel
kişilere, talepleri hâlinde elektronik tebligat adresi verilir. Bu durumda bu
kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur.
Birinci ve ikinci fıkra hükümlerine göre elektronik yolla
tebligatın zorunlu bir sebeple yapılamaması hâlinde bu Kanunda belirtilen diğer
usullerle tebligat yapılır.
Elektronik yolla tebligat, muhatabın elektronik adresine
ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda yapılmış sayılır.
Bu Kanun uyarınca yapılan elektronik tebligat işlemleri,
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi tarafından kurulan ve işletilen
Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi üzerinden yürütülür. Posta ve Telgraf
Teşkilatı Anonim Şirketi, sistemin güvenliğini ve bu sistemde kayıtlı verilerin
muhafazasını sağlayacak her türlü tedbiri alır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 49- 7201 sayılı
Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Elektronik tebligat adresinin oluşturulması:
EK MADDE 2- Elektronik tebligat adresi, Posta ve Telgraf Teşkilatı
Anonim Şirketi tarafından, 7/a maddesi kapsamında kalan her bir gerçek kişi
için kimlik numarası, tüzel kişi için ise tabi oldukları sistem numarası esas
alınmak suretiyle sadece bir tane olacak şekilde oluşturulur ve sistemde
kaydedilir.
Oluşturulan elektronik tebligat adresleri, adres
sahiplerine teslim edilmek üzere, ilgili kurum, kuruluş veya birliğe
gönderilir; 7/a maddesinin ikinci fıkrası kapsamında kalan kişilere ise
doğrudan teslim edilir. Bu adresler, adres sahibine teslim edildikten sonra 1
inci madde uyarınca tebligat çıkarmaya yetkili makam ve mercilerin kullanımına
sunulur.
Kurum, kuruluş veya birlikler ile gerçek veya tüzel
kişilerin 7/a maddesi uyarınca elektronik tebligat zorunluluğuna tabi olmaları
veya bunlar hakkında elektronik tebligat zorunluluğunun ortadan kalkması
hâllerinde gerekli bildirimler, ilgili kurum, kuruluş veya birlik tarafından
bir ay içinde yapılır ve bildirimi takip eden bir ay içinde Posta ve Telgraf
Teşkilatı Anonim Şirketi tarafından gerekli işlem yapılır.
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, elektronik
tebligat sisteminin yürütülmesi için gerekli bilgi ve belgeleri ilgili kurum,
kuruluş veya birliklerden ister. İlgili kurum, kuruluş veya birlikler, talep
edilen bilgi ve belgeleri Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketine göndermek
zorundadır.”
MADDE 50- 7201 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Elektronik tebligat adreslerinin verilmesi:
GEÇİCİ MADDE 2- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir ay içinde Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, elektronik
tebligat adreslerini oluşturmak amacıyla ihtiyaç duyduğu tüm bilgi ve
belgeleri;
1. İlgili kamu kurum veya kuruluşundan,
2. Mahallî idareler bakımından İçişleri Bakanlığından,
3. İlgili kamu iktisadi teşebbüsünden,
4. İlgili kamuya ait ortaklıktan,
5. Şirketler ve kooperatifler bakımından Gümrük ve
Ticaret Bakanlığından,
6. İlgili kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşu veya
üst kuruluşundan,
7. Türkiye Noterler Birliğinden,
8. Türkiye Barolar Birliğinden,
ister.
İlgili kurum, kuruluş veya birlik, talep edilen bilgileri
bir ay içinde Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketine bildirmek zorundadır.
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, elektronik tebligat adreslerini, bu
bilgileri esas almak suretiyle üç ay içinde oluşturur.
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi oluşturulan
elektronik tebligat adreslerini, adres sahiplerine teslim edilmek üzere, ilgili
kurum, kuruluş veya birliğe gönderir ve teslim işlemi gerçekleştikten sonra bu
adresleri, 1 inci madde uyarınca tebligat çıkarmaya yetkili makam ve mercilerin
kullanımına sunar.”
MADDE 51- 2/7/1964 tarihli
ve 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (1) sayılı Tarifenin “B) İcra ve iflas
harçları:” başlıklı bölümünün “II- İflas harçları:” başlıklı alt bölümünün (2)
numaralı fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Konkordatoda;
aa) Alacaklılara ödenmesi kararlaştırılan para üzerinden
(Binde
2,27)
bb) Yapılandırma sonunda rehinli alacaklılara ödenmesi
kararlaştırılan para üzerinden (Binde 1,13)”
MADDE 52- 24/4/1969 tarihli
ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 63 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Malî durumun düzeltilmesinin mümkün görülmesi hâlinde
yönetim kurulu veya alacaklılardan biri konkordato da talep edebilir.
Bu takdirde 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun
285 inci ve devamı maddeleri uygulanır.”
MADDE 53- 21/6/2001 tarihli
ve 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanununun 15 inci maddesinin (A)
fıkrasının birinci bendinin ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde, ikinci bendinin
(2) numaralı alt bendinde yer alan “Mahkemece” ibaresi “Bölge adliye
mahkemesince” şeklinde, altıncı bendinde yer alan “mahkeme” ibaresi “bölge
adliye mahkemesi” şeklinde ve yedinci bendinin birinci cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İptal davası, 3 üncü madde uyarınca yetkili asliye hukuk
mahkemesinin bulunduğu yer yönünden yetkili bölge adliye mahkemesinde açılır,
öncelikle ve ivedilikle görülür.”
“İptal davası hakkında verilen kararlara karşı 12/1/2011 tarihli
ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerine göre temyiz yoluna
başvurulabilir.”
MADDE 54- 4686 sayılı
Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Uyuşmazlığın konusuna göre görevli mahkeme
EK MADDE 1- Bu Kanunda asliye hukuk mahkemesine verilen
görev ve yetkiler, uyuşmazlığın konusuna göre asliye hukuk veya asliye ticaret
mahkemesi tarafından kullanılır.”
MADDE 55- 26/9/2004 tarihli
ve 5235 sayılı Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye
Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin
üçüncü fıkrasının (1) numaralı bendinde yer alan “iflasın ertelenmesi,” ibaresi
ile (4) numaralı bendinde yer alan “iptal davalarına,” ibaresi madde metninden
çıkarılmış, (1) numaralı bendinde yer alan “kaynaklanan davalara” ibaresi
“kaynaklanan iş ve davalara” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 56- 12/1/2011 tarihli
ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun 274 üncü maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ancak basit yargılama usulüne tabi dava ve işlerde bu
süreler iki ay olarak uygulanır.”
MADDE 57- 6100 sayılı
Kanunun 410 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Tahkim yargılamasında, mahkeme tarafından yapılacağı
belirtilen işlerde görevli ve yetkili mahkeme, konusuna göre tahkim yeri asliye
hukuk veya asliye ticaret mahkemesidir. Tahkim yeri belirlenmemiş ise görevli
mahkeme, konusuna göre asliye hukuk veya asliye ticaret mahkemesi, yetkili
mahkeme ise davalının Türkiye’deki yerleşim yeri, oturduğu yer veya işyeri
mahkemesidir.”
MADDE 58- 6100 sayılı
Kanunun 416 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “temyiz yoluna”
ibaresi “kanun yoluna” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 59- 6100 sayılı
Kanunun 418 inci maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “temyiz yoluna”
ibaresi “kanun yoluna” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 60- 6100 sayılı
Kanunun 439 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “tahkim yerindeki
mahkemede” ibaresi “tahkim yeri bölge adliye mahkemesinde” şeklinde, beşinci
fıkrasında yer alan “mahkeme” ibaresi “bölge adliye mahkemesi” şeklinde
değiştirilmiş ve yedinci fıkrasına “(b),” ibaresinden sonra gelmek üzere “(c),”
ibaresi eklenmiştir.
MADDE 61- 13/1/2011 tarihli
ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Ticari davalarda da deliller ile bunların
sunulması 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu
hükümlerine tabidir; miktar veya değeri yüz bin Türk lirasını geçmeyen ticari
davalarda basit yargılama usulü uygulanır.”
MADDE 62- 6102 sayılı
Kanunun 377 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“b) Konkordato
MADDE 377- (1) Yönetim kurulu veya herhangi bir alacaklı,
376 ncı maddenin üçüncü fıkrası uyarınca yapacağı iflâs talebiyle
birlikte veya bu kapsamda yapılan iflâs yargılaması sırasında 2004 sayılı Kanunun
285 inci ve devamı maddeleri uyarınca konkordato da talep edebilir.”
MADDE 63- 6102 sayılı
Kanunun 634 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“II- İflâsın bildirilmesi ve konkordato talebi
MADDE 634- (1) İflâsın bildirilmesi ve konkordato talebine
anonim şirket hükümleri uygulanır.”
MADDE 64- 9/5/2013 tarihli
ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanununun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasına “ilişkin faaliyetler” ibaresinden sonra gelmek üzere “, 20/6/1984
tarihli ve 3028 sayılı Yabancı Resmî Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin
Kaldırılması Sözleşmesinin Tasdikinin Uygun Olduğu Hakkında Kanunla uygun
bulunan Sözleşme uyarınca yetkili birimler tarafından onay şerhi (apostille)
verilmiş belgelerin, kişisel verilerin korunması kaydıyla, elektronik ortamda
ilgililere ulaştırılması için aracılık işlemleri” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 65- 9/6/1932 tarihli
ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun 179/a, 179/b, 179/c, 298/a ve 329/a
maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 66- Bu Kanunun;
a) 48 inci, 49 uncu ve 64 üncü maddeleri 1/1/2019 tarihinde,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 67- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder