Bilindiği üzere, 10/3/2018
tarihli ve 30356 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7099 sayılı Yatırım
Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun 18 inci ve 19 uncu maddesi ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi;
“Şirket kuruluşunun ticaret
sicil müdürlüklerine bildirilmesi halinde yapılan bu bildirim Kuruma yapılmış
sayılır ve ilgililerce ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez.” şeklinde değiştirilmiş,
Aynı maddenin altıncı fıkrasına
“Bu bildirimlerden hangisinin işyerinin bildirilmesi yerine geçeceği Kurumca
belirlenir, belirlenenlerle ilgili ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez”hükmü eklenmiş,
Anılan Kanunun 100 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası “Kurum, bu Kanun gereği verilecek her türlü belge
veya bilginin internet, elektronik ve benzeri ortamda gönderilmesi hususunda,
gerçek veya tüzel kişiler ile yazılı sözleşme ile yetki verilmiş gerçek veya
tüzel kişilere izin vermeye, bu kişileri aracı kılmaya veya zorunlu tutmaya,
Kuruma verilmesi gereken her türlü belge, bildirge ve taahhütnamenin gerçek ve
tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlara verilmesini
mecbur kılmaya, söz konusu belgeleri diğer kamu idarelerine ait formlarla
birleştirmeye ve bu belgeleri kamu idarelerinin elektronik bilgi işlem
ortamından almaya, bu kişilere yapılacak bildirimleri Kuruma verilmiş saymaya,
bu Kanunun uygulaması ile ilgili işveren, sigortalı ve diğer kurum, kuruluş ve
kişilerin talepleri üzerine veya re’sen düzenleyeceği her türlü bilgi ve
belgeyi bilgi işlem ortamında oluşturmaya, bu şekilde hazırlanacak olan bilgi
ve belgelerin sadece internet ve benzeri iletişim ortamından ilgili kişilere
verilmesini kararlaştırmaya yetkilidir.” şeklinde değiştirilmiştir.
Buna göre, 5510 sayılı Kanunun
4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı
çalıştırılmasa dahi ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirket
kuruluşları ile Kuruma verilen yetki doğrultusunda yalnızca yapı ruhsatına
istinaden Kurumca otomatik işyeri tescili yapılacağı, bu durumda ilgililerce
ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmeyeceği ve Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliği 29 uncu maddesinde belirtilen belgeler ile genelge ekinde yer alan
formlardan Ek-1, Ek-2’nin valilikler, belediyeler ve ruhsat vermeye yetkili
diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişilerine, Ek-2’nin ticaret sicil
müdürlüklerine verilerek Kurumca ayrıca söz konusu belgelerin istenmeyeceği
hüküm altına alınmıştır.
Bu doğrultuda, işyerinin
otomatik tescil işlemi sırasında yapılacak işlemler aşağıda açıklanmıştır.
2- TİCARET SİCİLİ
MÜDÜRLÜKLERİNCE TESCİL EDİLEN ŞİRKET KURULUŞLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ
TESCİLİ
2-1- Genel Açıklamalar
Bilindiği üzere, 5510 sayılı
Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yapılan değişiklik ile sigortalı
çalıştırılmasa dahi ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirket
kuruluşlarına istinaden işyeri tescilinin otomatik yapılmasına karar
verilmiştir. Ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirketlerin otomatik olarak
işyeri tescilinin yapılabilmesi için ticaret sicil müdürlüklerine yapılan
şirket kuruluşu başvurularında şirket kuruluş dilekçesi ve bildirim formu ile
birlikte;
-Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliği 29 uncu maddesine göre işyeri bildirgesi eki belgelerin,
– Islak imzalı e-Sigorta
sözleşmesinin,
– İşveren haricindeki kişilerce
e-Sigorta hizmetleri internet kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi başvurusunun
yapılması durumunda, işveren vekili veya işvereni temsil ve ilzama yetkili
olunması ya da işveren adına; Sosyal Güvenlik Kurumuna her türlü başvuruyu
yapmaya, Kurumla her türlü sözleşmeyi imzalamaya, Kurumdan her türlü belgeyi
teslim almaya ve Kuruma her türlü belgeyi vermeye yetkili olunduğuna veya
e-Sigorta hizmetleri internet kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi başvurusu
yapmaya, e-Sigorta sözleşmesi imzalamaya, kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi
teslim almaya, Kuruma e-Sigorta kanalıyla aylık prim ve hizmet belgesi
göndermeye yetkili olunduğuna dair özel vekaletnamenin aslının veya noter
onaylı suretinin ya da ilgili idarelerce onaylı suretinin,
verilmesi gerekmektedir.
Ticaret sicil müdürlükleri
tarafından bu bilgiler Kuruma on-line olarak aktarılacaktır. Bu aktarma
sonucunda ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirket bakımından
işyerinin otomatik tescil işlemi ve e-Sigorta aktivasyon işlemi yapılacak ve
işveren Kuruma müracaat etmeden e-Sigorta işlemlerini yapabilecektir.
Ancak, belgelerin ticaret sicil
müdürlüklerine verilmemesi halinde ticaret sicil müdürlüklerince yapılan
tescile istinaden işyerinin otomatik tescil işlemi yine yapılacak olup
e-Sigorta aktivasyon işlemi gerçekleştirilmeyecektir. Bu durumda, işverenin
e-Sigorta işlemlerini yapabilmesi için belirtilen belgelerle bizzat Kuruma
başvurması gerekmektedir.
Ayrıca, ticaret sicil müdürlükleri
şirket kuruluş dilekçesi ve bildirim formu ekinde kendisine verilen belgeleri
Kurumca istenilmesi durumunda ibraz etmek üzere muhafaza edecektir.
Yukarıda anlatılan süreç
ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirketlerin otomatik işyeri tescili
ile alakalı olup; otomatik tescil işlemi yapıldıktan sonra işverenin işyerini
devretmesi, kapatması, yeni bir e-Sigorta kullanıcısı belirlenmesi gibi diğer
bütün işlemlerde Kuruma verilmesi gereken belgelerin (örneğin imza sirküsü vb.)
ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü/Sosyal Güvenlik Merkezine verilmesi
gerekmektedir.
Ticaret sicil müdürlükleri
şirket kuruluş dilekçesi ve bildirim formu ile birlikte sunulması gerekli olan
belgelerin verilmesi konusunda şirket kuruluşu başvurusunda bulunanları uyaracaktır.
2-2- Ticaret Sicili
Müdürlüklerince Tescil Edilen Şirket Kuruluşlarına İstinaden Otomatik İşyeri
Tescili
Ticaret sicili müdürlüklerince
tescil edilen şirket kuruluşuna istinaden Kurum tarafından işyeri tescilinin
otomatik olarak oluşturulması aşağıda belirtilen aşamalar göz önünde
bulundurularak yapılacaktır.
-Ticaret sicili müdürlüklerince
tescil edilen şirket kuruluşuna istinaden yapılacak otomatik tescillerde
sigortalı çalıştırılıp çalıştırılmadığı önem arz etmediğinden, sigortalı
çalıştırılmaya ilişkin şirket kuruluş dilekçesi ve bildirim formunda bir bilgi
bulunmasa dahi işyeri dosyası otomatik olarak tescil edilecektir. Bu durumda
ayrıca işyeri bildirgesi verilmeyecektir.
-Şirket kuruluş dilekçesi ve
bildirim formunda sigortalının çalıştırılmaya başlanacağına dair tarih
bulunması halinde dosyanın kapsama alınma tarihi olarak bu tarih, müracaat
tarihi olarak şirketin kuruluş tarihi; sigortalı çalıştırılmaya başlanacağına
dair tarihin bulunmaması halinde ise dosyanın kapsama alınma tarihi ve müracaat
tarihi olarak şirketin kuruluş tarihi esas alınacaktır.
-Ticaret sicili müdürlüklerince
tescil edilen şirket kuruluşuna istinaden işyeri dosyası otomatik oluşturulacak
ve işyeri tescil ekranında listeleme menüsünde yer alan işyerine ilişkin
bilgileri içeren Ek-3 formunun dökümü alınarak işverene tebliğ edilecektir.
-Sigortalı çalıştırılmasa dahi
otomatik tescil yapılan işyerinde daha sonra işveren tarafından sigortalı
çalıştırılmaya başlanılması halinde, işyerinin kanun kapsamına alınış tarihi
sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarih esas alınarak güncellenecektir. Ancak
bu durumda işyeri bildirgesi istenilmeyecek ve işyeri bildirgesinin
verilmemesinden dolayı 5510 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası uygulanmayacaktır.
-Ticaret sicili müdürlüklerince
tescil edilen şirket kuruluşuna istinaden otomatik işyeri tescili yapıldıktan
sonra otomatik tescil edilen şirket adına aynı adres için işyeri bildirgesi
verilmesi halinde işyeri tescil edilmeyecek ve işlemler otomatik tescil edilen
dosya üzerinden yürütülecektir.
-Otomatik işyeri tescili
şirketlerin ilk kuruluşu için söz konusu olduğundan, işyeri bildirgesi
verilmesini gerektiren işlemler (şube açılışı, devir, nev’i değişikliği,
işyerinin nakli gibi) için işyeri bildirgesi verme yükümlülüğü bulunmaktadır.
-Otomatik tescil edilen
şirketin ihale konusu iş alması, bina inşaatı, şirket kuruluş adresinden faklı
bir adreste yeni bir işyeri açması gibi nedenlerle sigortalı çalıştırmaya
başlanması halinde işyeri bildirgesi verilecek, verilmemesi halinde 5510 sayılı
Kanunun 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para
cezası uygulanacaktır.
-Sigortalı çalıştırılmasa dahi
otomatik tescil yapılan işyerinde tescil tarihinden itibaren 2 yıl içinde
sigortalı çalıştırılmaması halinde oluşturulan dosya sistem tarafından
kapsamdan çıkarılacaktır. Ancak 2 yıllık süreden sonra sigortalı çalıştırılması
halinde dosya yeniden aktif hale getirilebilecek ve işlemler bu dosya üzerinden
yürütülecektir.
-Ticaret sicili müdürlüklerince
tescil edilen şirket kuruluşuna istinaden otomatik tescil edilen işyerlerinden,
e-sigorta başvuru sözleşmesi ticaret sicil müdürlüklerine verildiğinden, ayrıca
Sosyal Güvenlik Kurumuna başvuruya gerek kalmadan e-Sigorta kullanıcı adı ve
şifresi üretilerek e-Devlet üzerinden ilgiliye gönderilecektir.
3- VALİLİKLER, BELEDİYELER VE
RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI
RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ
3-1- Genel Açıklamalar
Bilindiği üzere, 5510 sayılı
Kanunun 11 inci maddesinin altıncı fıkrasında yapılan değişiklik ile Kuruma
verilen yetki doğrultusunda Kurum; valilikler, belediyeler ve ruhsat vermeye
yetkili diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişilerince verilen yapı ruhsatlarına
istinaden otomatik işyeri tescili yapılmasına karar vermiştir. Yapı ruhsatlarına
istinaden otomatik işyeri tescili yapılabilmesi için yapı ruhsatına başvuranlar
tarafından ruhsat vermeye yetkili mercilere yapılan yapı ruhsatı
başvurularında;
-Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliği 29 uncu maddesine göre işyeri bildirgesi eki belgelerin,
– Yapı ruhsatına ilişkin
bildirim formunun
– Islak imzalı e-Sigorta
sözleşmesinin,
– İşveren haricindeki kişilerce
e-Sigorta hizmetleri internet kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi başvurusunun
yapılması durumunda, işveren vekili veya işvereni temsil ve ilzama yetkili
olunması ya da işveren adına; Sosyal Güvenlik Kurumuna her türlü başvuruyu
yapmaya, Kurumla her türlü sözleşmeyi imzalamaya, Kurumdan her türlü belgeyi
teslim almaya ve Kuruma her türlü belgeyi vermeye yetkili olunduğuna veya e-Sigorta
hizmetleri internet kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi başvurusu yapmaya,
e-Sigorta sözleşmesi imzalamaya, kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi teslim
almaya, Kuruma e-Sigorta kanalıyla aylık prim ve hizmet belgesi göndermeye
yetkili olunduğuna dair özel vekaletnamenin aslının veya noter onaylı suretinin
ya da ilgili idarelerce onaylı suretinin,
verilmesi gerekmektedir.
Ruhsat vermeye yetkili merci
tarafından bu bilgiler Kuruma on-line olarak aktarılacak tır. Bu aktarma
sonucunda yapı ruhsatına istinaden işyerinin otomatik tescil işlemi ve
e-Sigorta aktivasyon işlemi yapılacak ve işveren Kuruma müracaat etmeden
e-Sigorta işlemlerini yapabilecektir.
Ancak, bu belgelerden yapı
ruhsatına ilişkin bildirim formu hariç diğer belgelerin yapı ruhsatı vermeye yetkili
mercilere verilmemesi halinde yapı ruhsatına istinaden işyerinin otomatik
tescil işlemi yine yapılacak olup, e-Sigorta aktivasyon işlemi
gerçekleştirilmeyecektir. Bu durumda, işverenin e-Sigorta işlemlerini
yapabilmesi için belirtilen belgelerle bizzat Kuruma başvurması gerekmektedir.
Ayrıca, ruhsat vermeye yetkili
merci yapı ruhsatı ekinde kendisine verilen belgeleri Kurumca istenilmesi
durumunda ibraz etmek üzere muhafaza edecektir.
Yukarıda anlatılan süreç yapı
ruhsatlarının verilmesinde otomatik işyeri tescili ile alakalı olup tescil
işlemi yapıldıktan sonra işverenin işyerini devretmesi, kapatması, yeni bir
e-Sigorta kullanıcısı belirlenmesi gibi diğer bütün işlemlerde Kuruma verilmesi
gereken belgelerin (örneğin imza sirküsü vb.) ilgili Sosyal Güvenlik İl
Müdürlüğü/Sosyal Güvenlik Merkezine verilmesi gerekmektedir.
Ruhsat vermeye yetkili merciler
yukarıda belirtilen belgelerin verilmesi konusunda yapı ruhsatı başvurusunda
bulunanları uyaracaktır. Buna rağmen, özellikle yapı ruhsatına ilişkin bildirim
formunun ruhsat vermeye yetkili mercie verilmemesi otomatik işyeri tescili için
zorunlu olan verilerin Kuruma aktarılmaması sonucunu doğuracaktır. Bu durumda,
yapı ruhsatının verilme aşamasında otomatik işyeri tescili yapılamayacak olup;
işverenin sigortalı çalıştırmaya başladığının kendisi tarafından işyeri
bildirgesi verilerek bildirilmesi veya Kurumca tespit edilmesi halinde işyeri
tescil edilecek, işyeri bildirgesinin yasal süresinde verilmemesi halinde 5510
sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari
para cezası uygulanacaktır.
3-2- Yapı Ruhsatına İstinaden
İşyeri Tescili
İşyeri tescilinin otomatik
olarak oluşturulması aşağıda belirtilen aşamalar göz önünde bulundurularak
yapılacaktır.
-Yapı ruhsatına istinaden yapılacak
otomatik tescillerde sigortalı çalıştırılıp çalıştırılmadığı önem arz
etmediğinden sigortalı çalıştırılmaya ilişkin yapı ruhsatında bir bilgi
bulunmasa dahi işyeri dosyası tescil edilecektir. Bu durumda ayrıca işyeri
bildirgesi verilmeyecektir.
-Yapı ruhsatında sigortalının
çalıştırılmaya başlanacağına dair tarih bulunması halinde dosyanın kapsama
alınma tarihi olarak bu tarih, müracaat tarihi olarak ruhsatın onay tarihi,
sigortalı çalıştırılmaya başlanacağına dair tarihin bulunmaması halinde ise dosyanın
kapsama alınma tarihi ve müracaat tarihi olarak ruhsatın onay tarihi esas
alınacaktır.
-Yapı ruhsatında yapı sahibi ve
yapı müteahhidi bölümlerinde belirtilen kişilerin aynı olması halinde yapı
sahibi adına, farklı olması halinde ise yapı müteahhidi adına dosya tescili
yapılacaktır.
-Yapı ruhsatına istinaden
işyeri dosyası otomatik oluşturulacak ve işyeri tescil ekranında listeleme
menüsünde yer alan işyerine ilişkin bilgileri içeren Ek-3 formunun dökümü
alınarak işverene tebliğ edilecektir.
-Sigortalı çalıştırılmasa dahi
otomatik tescil yapılan işyerinde daha sonra işveren tarafından sigortalı
çalıştırılmaya başlanılması halinde işyerinin kanun kapsamına alınış tarihi
sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarih esas alınarak güncellenecektir. Ancak
bu durumda işyeri bildirgesi istenilmeyecek ve işyeri bildirgesinin
verilmemesinden dolayı 5510 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası uygulanmayacaktır.
-Yapı ruhsat onay tarihinden
önceki bir tarihte sigortalı çalıştırıldığının tespit edilmesi durumunda işyeri
bildirgesi verme yükümlülüğünün bulunması nedeniyle, sigortalı çalıştırılmaya
başlanılan tarih esas alınarak işyeri tescili güncellenerek 5510 sayılı Kanunun
102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası
uygulanacaktır.
-Sigortalı çalıştırılmasa dahi
otomatik tescil yapılan işyerinde tescil tarihinden itibaren 2 yıl içinde
sigortalı çalıştırılmazsa oluşturulan dosya sistem tarafından kapsamdan
çıkarılacaktır. Ancak 2 yıllık sürenin sonunda kapsamdan çıkarılan işyeri
dosyasının oluşturulmasına esas olan yapı ruhsatının geçerli olduğuna dair veya
söz konusu yapı ruhsatına ilişkin yenileme ruhsatı ile başvurulması halinde
dosya yeniden aktif hale getirilebilecek ve asgari işçilik tespitine ilişkin
5510 sayılı Kanunun 85 inci maddesi uyarınca ünitece yapılacak araştırma işlemi
bu dosya üzerinden yürütülecektir.
-Yapı ruhsatına istinaden
otomatik işyeri tescili yapıldıktan sonra yapı sahibi/yapı müteahhiti adına
ilçe bazında aynı TC/Vergi Kimlik, ada ve parsel numarasıyla işveren tarafından
işyeri bildirgesi verilmesi halinde işyeri tescil edilmeyecek ve işlemler
otomatik tescil edilen dosya üzerinden yürütülecektir.
-Yapı ruhsatına istinaden
otomatik tescili yapılan kişi tarafından herhangi bir sigortalı
çalıştırılmaksızın anahtar teslimi suretiyle işin yaptırılması ve işi alan
müteahhit tarafından işyeri dosyası açılmak üzere başvuru yapılması durumunda,
otomatik tescil edilen işyeri dosyası üzerinden işlemler yürütülecektir. Ancak
bu durumda, dosyanın tescil edildiği Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü/Sosyal
Güvenlik Merkez Müdürlüğü tarafından dosyada müteahhit adına güncelleme
işlemleri gerçekleştirilecektir.
-Kurum tarafından otomatik
tescil edilen işyeri dosyasından hiç bildirimde bulunulmamasına karşın asgari
işçilik miktarının tespiti için başvuru yapılması halinde ünitece yapılacak
araştırma işlemi, Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 112 nci maddesinin
ikinci fıkrası uyarınca otomatik tescil edilen dosyadan yapılacaktır.
– Yapı ruhsatına istinaden
otomatik tescil edilen işyerlerinden, e-sigorta başvuru sözleşmesi ruhsat
vermeye yetkili mercie verildiğinden ayrıca Sosyal Güvenlik Kurumuna başvuruya
gerek kalmadan e-Sigorta kullanıcı adı ve şifresi üretilerek e-Devlet üzerinden
ilgiliye gönderilecektir.
– Yapı ruhsatı dışında kalan
diğer tüm ruhsatlar bakımından sigortalı çalıştırılması halinde işyeri dosyası
tescil edilebilmesi için işyeri bildirgesi verme yükümlülüğü bulunmaktadır.
4. DİĞER HUSUSLAR
Bu genelgede belirtilen
hükümler 7099 sayılı Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 18 inci ve 19 uncu maddesinin yürürlüğe
girdiği 10/03/2018 tarihinde uygulanmaya başlanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder