BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Hukuku Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu Yönetmelik,
213 sayılı Vergi Usul Kanununda yer alan tarhiyat sonrası uzlaşmaya ilişkin
usul ve esasları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Kapsam
Madde 2- (Değişik:RG-24.08.1999-23796) Bu
Yönetmeliğin kapsamına ikmalen, re’sen veya idarece salınan ve Bakanlık Vergi
Dairelerinin tarha yetkili olduğu bütün vergi, resim ve harçlar ile bunlara
ilişkin olarak kesilecek vergi ziyaı cezaları (usulsüzlük ve özel usulsüzlük
cezaları ile Kanunun 344 üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca vergi ziyaı
cezası kesilen tarhiyata ilişkin vergi ve ceza hariç) girer.
Hukuki Dayanak
Madde 3- Bu Yönetmelik,
Vergi Usul Kanununun değişik Ek 1 inci maddesinin son fıkrasında yer alan
yetkiye dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Bakanlık : Maliye Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük : Gelirler Genel Müdürlüğünü,
c) Kanun : 213 sayılı Vergi Usul Kanununu,
d) Uzlaşma : Tarhiyat sonrası uzlaşmayı,
e) (Değişik:RG-22/10/2005-25974) Komisyon:
Vergi dairesi uzlaşma komisyonlarını, defterdarlık uzlaşma komisyonunu, vergi
dairesi başkanlığı uzlaşma komisyonunu, vergi daireleri koordinasyon uzlaşma
komisyonunu ve Merkezî Uzlaşma Komisyonunu,
komisyonlarını, Merkezi Uzlaşma Komisyonunu,
f) Vergi : Vergi Usul Kanunu kapsamına giren ve Bakanlık
Vergi Dairelerinin tarha yetkili olduğu vergi, resim ve harçları ve bunlara
bağlı fonları,
g) Mükellef : Kendisine vergi borcu terettüp eden
gerçek veya tüzel kişilerle sorumluları, müteselsil sorumluları,
h) (Değişik:RG-22/10/2005-25974) Vergi
Dairesi: Vergi dairesi müdürlüklerini ve bağlı vergi dairesi konumundaki
malmüdürlüklerini,
i) (Ek:RG-24/08/1999-23796) Ceza :
Kanunun 344 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına göre kesilenler dışında kalan
vergi ziyaı cezasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonların Teşkili ve Yetkileri
Uzlaşma Komisyonlarının Yetkisi
Madde 5- Vergi Usul
Kanununun değişik Ek 1 inci maddesi ile bu Kanunun kapsamına giren ve ikmalen,
re’sen veya idarece tarh ve tebliğ edilmiş olan vergi, resim ve harçlardan
hangilerinde uzlaşma yoluna gidilebileceği ve uzlaşma komisyonlarının
uzlaşabilecekleri en çok vergi, resim ve harç miktarının tayini hususunda
Bakanlık (il özel idareleri ve belediyelere ait vergi, resim ve harçlar için
İçişleri Bakanlığı) yetkili kılınmıştır.
Bakanlığa tanınan bu yetkiye dayanılarak uzlaşma
komisyonlarının uzlaşabilecekleri en çok vergi, resim ve harç miktarları genel tebliğler
ile belirlenir.
Uzlaşma Komisyonlarının Teşkili
Madde 6- (Değişik:RG-22/10/2005-25974)
Genel bütçeye giren vergi, resim ve harçlara ilişkin
uzlaşma taleplerinin incelenmesi için üçer kişilik vergi dairesi uzlaşma
komisyonları, defterdarlık uzlaşma komisyonu, vergi dairesi başkanlığı uzlaşma
komisyonu, vergi daireleri koordinasyon uzlaşma komisyonu ile Merkezî Uzlaşma
Komisyonu kurulur.
a)(Değişik:RG-4/4/2015-29316) Vergi Dairesi
Uzlaşma Komisyonu: Vergi dairesi müdürlüklerinde; vergi dairesi müdürünün
başkanlığında, vergi dairesi müdürü tarafından belirlenen vergi dairesi müdür
yardımcıları ve/veya şefler ve/veya gelir uzmanlarından; bağlı vergi
dairelerinde ise malmüdürünün başkanlığında şef ile gelir uzmanı ve/veya
memurdan oluşur. Vergi dairesi müdürlüklerinde, vergi dairesi müdür yardımcısı
veya şef bulunmaması hâlinde komisyonda bunların yerine görev yapanlar;
malmüdürlüklerinde ise şef bulunmaması hâlinde yerine gelir uzmanı ve/veya
memurlarından birisi üye olur.
b) Defterdarlık Uzlaşma Komisyonu: Vergi dairesi
başkanlığı bulunmayan yerlerde kurulan bu komisyon, defterdarın veya tevkil
edeceği defterdar yardımcısının başkanlığında gelir müdürü ile vergi dairesi
müdüründen oluşur.
c) (Değişik:RG-4/4/2015-29316) Vergi
Dairesi Başkanlığı Uzlaşma Komisyonu: Vergi dairesi başkanı veya tevkil edeceği
grup müdürünün başkanlığında, vergi dairesi başkanı tarafından belirlenen grup
müdürleri, koordinatör olarak görevlendirilen avukatlar, vergi dairesi
müdürlerinden veya müdürlerden oluşur. Kanunun 4 üncü maddesinde yazılı vergi
dairesinin görev ve yetkilerini haiz olarak faaliyete geçen vergi dairesi
başkanlıklarında ise komisyon, vergi dairesi başkanı veya tevkil edeceği grup
müdürü, vergi dairesi müdürü ya da müdürün başkanlığında, vergi dairesi başkanı
tarafından belirlenen grup müdürleri, koordinatör olarak görevlendirilen
avukatlar, vergi dairesi müdürleri, müdürler, vergi dairesi müdür yardımcıları,
müdür yardımcıları ve/veya şeflerden teşekkül ettirilir.
d) (Değişik: RG-23/03/2007-26471) Vergi
Daireleri Koordinasyon Uzlaşma Komisyonu: Vergi Dairesi Başkanlığı Uzlaşma
Komisyonları ile Defterdarlık Uzlaşma Komisyonlarının uzlaşma yetkisini aşan,
ancak Merkezi Uzlaşma Komisyonuna ilişkin yetki sınırının altında kalan uzlaşma
taleplerinin incelenmesi için kurulan bu Komisyon, Gelir İdaresi Başkanı
tarafından belirlenen Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı veya Gelir İdaresi Daire
Başkanlarından birinin veya I. Hukuk Müşavirinin başkanlığında, gelir idaresi
daire başkanı ve/veya grup başkanları ve/veya hukuk müşavirleri ve/veya
müdürlerden oluşur.
Gerektiğinde birden fazla Vergi Daireleri Koordinasyon
Uzlaşma Komisyonu kurulabilir. Bu komisyonların kurulacağı yerler, yetki
alanları, kimlerden oluşacağı ve sekreterya hizmetlerinin kimler tarafından
yürütüleceği Gelir İdaresi Başkanlığınca belirlenir.
e) Merkezî Uzlaşma Komisyonu: Mahallî uzlaşma
komisyonlarına tanınan yetki sınırlarını aşan vergi, resim ve harçlarda
uzlaşmak üzere kurulan Merkezî Uzlaşma Komisyonu, Gelir İdaresi Başkanının
başkanlığında, bir Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı ve Gelir Yönetimi Daire
Başkanından oluşur.
Komisyonlar, üyelerinin tamamının katılımıyla toplanır ve
çoğunlukla karar verir.
Komisyon başkan ve üyelerinin herhangi bir nedenle
görevlerinin başında bulunmamaları hâlinde, bunlara vekâlet edenler komisyonda
görev yaparlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşmanın Yapılması
Uzlaşma Talebi
Madde 7- (Değişik
birinci fıkra:RG-22/10/2005-25974) Uzlaşma talebi için mükellefin
bizzat veya resmî vekâletini haiz vekili vasıtasıyla (tüzel kişilerle küçüklerin
ve kısıtlıların, vakıflar ve cemaatler gibi tüzel kişiliği olmayan
teşekküllerin kanunî temsilcileri vasıtasıyla) ve yazı ile yetkili uzlaşma
komisyonuna müracaat etmesi gerekmektedir. Uzlaşma talebine ait dilekçe,
mükellefin bağlı olduğu vergi dairesi veya uzlaşmaya yetkili komisyonların
sekreterya hizmetlerini yürütmekle görevli birime verilir. Bu dilekçenin
taahhütlü posta ile gönderilmesi de mümkündür.
(Değişik:RG-24/8/1999-23796)
Uzlaşma talebi, ihbarnamede yazılı vergi ve cezanın tamamı için yapılır. Tarhiyat
sonrası uzlaşmada kısmi uzlaşma talebinde bulunulamaz.(1)
Sekreterya Hizmetleri
Madde 8- (Değişik:RG-22/10/2005-25974)
Sekreterya hizmetleri; vergi dairesi uzlaşma
komisyonlarında vergi dairesi müdürlükleri, bağımsız vergi dairesi bulunmayan
ilçelerde malmüdürlükleri, defterdarlık uzlaşma komisyonunda gelir
müdürlükleri, vergi dairesi başkanlığı uzlaşma komisyonunda ilgili grup
müdürlükleri, vergi daireleri koordinasyon uzlaşma komisyonu ve Merkezî Uzlaşma
Komisyonunda Gelir Yönetimi Daire Başkanlığı tarafından yerine getirilir.
Uzlaşma Talep Süresi
Madde 9- (Değişik:RG-24/08/1999-23796) Uzlaşma
talebinin vergi ve ceza ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihini takip eden
günden itibaren 30 gün içinde yapılması şarttır.
Uzlaşma Talebinin İncelenmesi ve
Görüşmelerinin Yapılması
Madde 10- Uzlaşma
komisyonlarına verilen veya posta ile taahhütlü olarak gönderilen uzlaşma
dilekçeleri üzerine sekreterya, talebi komisyona intikal ettirmeden önce:
a) Talebin uygun şekilde ve süresi içinde yapılıp yapılmadığını,
b) Uzlaşmanın komisyonun yetkisi içinde bulunup
bulunmadığını,
inceler.
Bu inceleme neticesinde, uzlaşma talebinin süresi içinde
ve usulüne uygun şekilde yapılmadığının veya komisyonun yetkisi dışında
bulunduğunun tespiti halinde talep reddedilir.
Uzlaşma talebinin süresinde ve usulüne uygun şekilde
yapıldığının ve komisyonun yetkisi içinde bulunduğunun anlaşılması halinde,
uzlaşma ile ilgili olarak yapılacak görüşmelere bizzat katılması veya resmi
vekaletini haiz vekilini bulundurması hususu; görüşmenin tarihi, yapılacağı yer
ve saati komisyon sekreteryası tarafından yazı ile ve en az onbeş gün önceden
mükellefe bildirilir. Mükellefin istemesi halinde onbeş günlük süreye bağlı
kalınmaksızın daha önceki bir tarih, uzlaşma günü olarak belirlenebilir.
Uzlaşma davetiyesi muhatabına Vergi Usul Kanununun tebliğ
hükümlerine göre tebliğ edilir. Tebliğ tarihini ve imzayı muhtevi alındı
uzlaşma dosyasına konulur.
Mükellefin veya resmi vekaletini haiz vekilinin uzlaşma davetiyesinde
belirtilen yer, tarih ve saatte toplantıya katılması halinde uzlaşma
görüşmelerine başlanır. Mükellef, uzlaşma görüşmelerinde, bağlı olduğu meslek
odasından bir temsilci ve 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Kanuna göre kurulan
meslek odasından bir meslek mensubu bulundurabilir. Bu kişiler uzlaşma
komisyonu toplantısına görüşlerini açıklamak üzere katılabilirler. Uzlaşma ile
ilgili tutanaklara imza atamazlar.
Yapılan görüşme sonucunda uzlaşma sağlandığı takdirde
uzlaşma komisyonu durumu üç nüsha düzenlenen tutanakla tespit eder.
Bu tutanağın üç nüshası da komisyonun başkan ve üyeleri
ile mükellef veya vekili tarafından imzalanır.
Bu tutanağın bir nüshası mükellef veya vekiline derhal
verilir. Bir nüshası gerekli işlem yapılmak üzere üç gün içinde ilgili vergi
dairesine gönderilir. Bir nüshası da uzlaşma komisyonunda oluşan dosyada
saklanır. Tutanağın alt kısmında bir yere (Bu tutanağın bir nüshasını uzlaşma
komisyonunda ...../..../...... tarihinde aldım.) ibaresi ile mükellef veya
vekilinin adı ve soyadı yazıldıktan sonra imzası karşılığında tebliğ edilerek
tebliğ işlemi gerçekleştirilir.
Uzlaşma temin edilemediği takdirde (mükellef veya
vekilinin uzlaşma komisyonunun davetine icabet etmemesi, komisyona geldiği
halde uzlaşma tutanağını imzalamaması veya tutanağı ihtirazi kayıtla imzalamak
istemesi halinde uzlaşma temin edilememiş sayılır.) komisyonca bu husus
belirtilmek üzere üç nüsha tutanak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası mükellefe
verilir. Mükellefin uzlaşma davetine icabet etmemesi veya tutanağı almaktan
imtina etmesi halinde tutanağın iki örneği gereği yapılmak üzere üç gün
içerisinde ilgili vergi dairesine gönderilir.
(Değişik:RG-24/08/1999-23796) Uzlaşmanın
temin edilememesi halinde, aynı vergi ve ceza için yeniden uzlaşma talebinde
bulunulamaz.
Uzlaşmanın vaki olmaması halinde (komisyon teklifinin
mükellefçe kabul edilmediği durumda); komisyon nihai teklifini tutanağa
geçirir. Mükellef, dava açma süresinin son günü akşamına kadar komisyonun nihai
teklifini kabul ettiğini bir dilekçe ile vergi dairesine bildirdiği takdirde bu
tarih itibariyle uzlaşma vaki olmuş sayılır ve buna göre işlem tesis edilir.
Uzlaşma Gününün Ertelenmesi
Madde 11- Belirlenen
uzlaşma günü bildirildikten sonra komisyonun o gün toplanamayacağının
anlaşılması halinde yeni bir uzlaşma günü belirlenerek mükellefe bildirilir.
Uzlaşma müzakeresinin belirlenen günde
sonuçlandırılamaması veya daha ayrıntılı bir inceleme yada araştırma
yapılmasını gerektirmesi halinde uzlaşma görüşmesi ya aynı gün belirlenen yada
sonradan belirlenerek mükellefe bildirilecek bir başka tarihe ertelenebilir. Bu
durum komisyon başkan ve üyeleri tarafından imzalanan bir tutanakla tespit
olunur ve bu tutanak uzlaşma dosyasında saklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşmanın Sonuçları
Uzlaşmanın Kesinliği
Madde 12- Uzlaşma vaki
olduğu takdirde komisyonların düzenleyecekleri uzlaşma tutanakları kesin olup,
gereği vergi dairelerince derhal yerine getirilir.
Üzerinde uzlaşılan ve tutanakla tespit edilen hususlar
hakkında dava açılamayacağı gibi hiçbir merciye şikayette de bulunulamaz.
Uzlaşma ve Vergi Mahkemelerinde Dava Açma
Madde 13- (Değişik
fıkra :RG-24/08/1999-23796) Süresi içinde uzlaşma talebinde bulunan
mükellef, uzlaşma talep ettiği vergi ve ceza için ancak uzlaşma vaki olmadığı
veya temin edilemediği takdirde dava açma yoluna gidebilir.
(Değişik:RG-24/08/1999-23796)
Mükellef tarafından aynı vergi ve ceza için uzlaşma talebinden önce dava
açılmışsa dava, uzlaşma işleminin sonuca bağlanmasından önce vergi
mahkemelerince incelenmez; herhangi bir sebeple incelenir ve karara bağlanırsa
bu karar hükümsüz sayılır.
(Değişik:RG-24/08/1999-23796)
Uzlaşmanın vaki olması halinde mükellef, uzlaşmaya varılan vergi ve cezaya
karşı dava açamaz. Mükellefin uzlaşma talebinden önce dava açmış olması
durumunda uzlaşmaya varıldığı hususu ilgili mahkemeye bildirilir ve davanın
incelenmeksizin reddolunması sağlanır.
Uzlaşmanın vaki olmaması halinde mükellef, tarh edilen
vergiye veya kesilen cezaya uzlaşmanın vaki olmadığına dair düzenlenen ve
kendisine tebliğ olunan tutanağın tebliğinden itibaren genel hükümler
dairesinde ve yetkili vergi mahkemesi nezdinde dava açabilir. Bu takdirde dava
açma süresi bitmiş veya 15 günden az kalmış ise bu müddet tutanağın tebliğ
tarihinden itibaren 15 gün olarak uzar.
Mükellefin daha önce dava açmış olması ve uzlaşmanın vaki
olmaması halinde ise vergi dairesince, uzlaşmanın vaki olmadığı vergi
mahkemesine bildirilir.
Uzlaşma ve Cezalarda İndirme
Madde 14- Yapılan
tarhiyata karşı cezada indirim veya uzlaşma hükümlerinden sadece birisinden
yararlanılabilir. Uzlaşma talebinde bulunan mükellef, uzlaşma tutanağını
imzalayıncaya kadar uzlaşma talebinden vazgeçtiğini beyan ederek adına salınan
cezalar hakkında Kanunun 376 ncı maddesinin uygulanmasını isteyebilir.
Ödeme Zamanı
Madde 15- Uzlaşma konusu
yapılan vergi ve cezalar;
a) Uzlaşma vaki olduğu takdirde buna ilişkin düzenlenen
ve tebliğ olunan uzlaşma tutanağı vergi ve cezaların ödeme zamanlarından önce
tebliğ edilmişse kanuni ödeme zamanlarında, ödeme zamanları kısmen veya tamamen
geçtikten sonra tebliğ edilmişse ödeme süreleri geçmiş olanlar uzlaşma
tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde;
b) Uzlaşma vaki olmadığı takdirde, Vergi Usul Kanununun
112 ve 368 inci maddeleri ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27
nci maddesinin 3 numaralı bendi hükmü çerçevesinde;
ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uzlaşma Konusu Yapılabilecek ve Yapılamayacak
Cezalar
Madde 16- Vergi Usul
Kanununun Ek 1 inci maddesinde 24/6/1994 tarih ve 4008 sayılı Kanunla yapılan
değişiklikle kaçakçılık suçu cezası kesilen tarhiyata ilişkin vergi ve ceza
uzlaşma kapsamından çıkarılmış olduğundan 1/1/1995 tarihinden sonraki
vergilendirme dönemlerine ait olup kaçakçılık suçu cezası kesilen vergi ve
cezada uzlaşma yapılmaz.
Bu tarihten (1/1/1995) önceki dönemlere ilişkin olarak
kesilecek kaçakçılık cezası ise uzlaşma konusu yapılabilir.
(Değişik:RG-24/08/1999-23796) 1/1/1995-1/1/1999
tarihleri arasındaki vergilendirme dönemlerine ilişkin olarak kesilecek kusur
ve ağır kusur cezaları uzlaşma konusu yapılabilir.
(Değişik:RG-24/08/1999-23796) 1/1/1999
tarihinden itibaren başlayan vergilendirme dönemlerine ilişkin olarak kesilen
usulsüzlük ve özel cezaları ile Kanunun 344 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
uyarınca vergi ziyaı cezası kesilen tarhiyata ilişkin vergi ve ceza hariç vergi
ziyaı cezası da vergi aslından bağımsız olarak uzlaşma konusu yapılabilir.
Geçici Madde 1- (Değişik:RG-24/08/1999-23796) 1/1/1999
tarihinden önceki vergilendirme dönemlerine ilişkin olarak tarh edilecek
vergiler ile kesilecek cezalarla ilgili uzlaşmalarda bu Yönetmelikte
uygulanacak hüküm bulunmaması halinde daha önce yayımlanan genel tebliğlere
göre işlem yapılır.
Vergi Usul Kanununa 11/8/1999 tarihli ve 4444 sayılı
Kanunla eklenen geçici 23 üncü madde uyarınca 1/1/1999 tarihinden bu Kanunun
yürürlüğe girdiği 14/8/1999 tarihi arasındaki vergilendirme dönemlerine ilişkin
olarak yapılan ve uzlaşma talep edildiği halde henüz uzlaşma günü verilmemiş
veya uzlaşma günü verilmiş ancak uzlaşma görüşmesi yapılmamış veya uzlaşma talep
süresi geçmemiş olan vergi ziyaı cezalı tarhiyatlarda; vergi ziyaı cezası için
de uzlaşma talebinde bulunulabilir. Ancak bu dönemlere ilişkin olarak uzlaşılan
vergi ve cezalar için bu Yönetmeliğe istinaden yeniden uzlaşma talebinde
bulunulamaz.
Yürürlük
Madde 17- Bu Yönetmelik
14/8/1999 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 18- Bu Yönetmelik
hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
-------------------
(1) Danıştay
Dördüncü Dairesinin 14/6/2000 tarihli ve Esas No. 1999/5635 Karar No. 2000/2810
sayılı kararıyla; 24/8/1999 tarihli ve 23796 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Uzlaşma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin, bu
Yönetmeliğin 7 nci maddesinin ikinci fıkrasında değişiklik yapılmasına ilişkin
olan 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki “Tarhiyat sonrası uzlaşmada kısmi
uzlaşma talebinde bulunulamaz“ şeklindeki düzenleme iptal edilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder