BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, uzlaşma komisyonlarının kurulması ve çalışması ile
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 77/A
maddesi kapsamında yapılan uzlaşma başvurularına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu
Yönetmelik, 6502 sayılı Kanunun 77 nci maddesinin onikinci ve onüçüncü fıkraları
hariç olmak üzere, aynı madde uyarınca uygulanmasına karar verilen idari para
cezalarını kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1)
Bu Yönetmelik, 6502 sayılı Kanunun 77/A maddesinin yedinci fıkrası ile 84 üncü
maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a)
Bakan: Gümrük ve Ticaret Bakanını,
b)
Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
c)
Bakanlık birimi: Bakanlık merkez ve taşra teşkilatlarını,
ç)
Genel Müdürlük: Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğünü,
d)
İdari para cezaları: 6502 sayılı Kanunun 77 nci maddesinin onikinci ve onüçüncü
fıkraları hariç olmak üzere, aynı madde uyarınca uygulanmasına karar verilen
idari para cezalarını,
e)
Kanun: 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
f)
Komisyon: Uzlaşma Komisyonlarını,
g)
Muhatap: Kanuna aykırı faaliyetlerinin tespit edilmesi sebebiyle hakkında idari
para cezası uygulanmasına karar verilen gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ)
Müsteşar: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarını,
h)
Uzlaşmanın sonuçsuz kalması: Muhatabın komisyonun davetine katılmaması, uzlaşma
görüşmelerine katıldığı halde uzlaşma tutanağını imzalamaması veya tutanağı
ihtirazi kayıtla imzalamak istemesi durumunu,
ı)
Uzlaşmanın sağlanamaması: Komisyon teklifinin muhatap tarafından kabul
edilmediği durumu,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Uzlaşmanın
Konusu ve Komisyonların Kurulması, Görevleri ve Yetkileri
Uzlaşmanın
konusu
MADDE
5 – (1) Kanun
uyarınca muhataba tebliğ edilen idari para cezaları uzlaşma talebine konu
edilebilir.
(2)
Uzlaşma talebine konu edilen idari para cezaları hakkında, muhatap tarafından,
tespit edilen eksiklik veya aykırılıkların;
a)
Kanunun hükümlerine yeterince nüfuz edememekten veya Kanun hükümlerini yanlış
yorumlamaktan kaynaklandığı,
b)
İhtilaf konusu olayda yargı kararları ile idarenin görüş farklılığının olduğu,
hususları
ileri sürülerek uzlaşma talebinde bulunulabilir.
Uzlaşmaya
konu olamayacak idari para cezaları
MADDE
6 – (1) Aşağıda
sayılan idari para cezaları uzlaşmaya konu olamaz:
a)
İptali için idari yargı yoluna başvurulmuş idari para cezaları,
b)
Reklam Kurulu tarafından verilen idari para cezaları,
c)
Muhataba tebliğ edilen idari para cezasının bir kısmı,
ç)
Ödenen idari para cezaları,
d)
Daha önce uzlaşmaya konu edilmiş ancak uzlaşma görüşmeleri sonuçsuz kalmış ya
da uzlaşma sağlanamamış idari para cezaları.
Komisyonların
kurulması
MADDE
7 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamına giren idari para cezalarına ilişkin uzlaşma taleplerinin
değerlendirilmesi amacıyla Bakanlıkça komisyonlar kurulur.
(2)
Komisyonların başkan ve üyeleri, Müsteşar, Genel Müdürlüğün bağlı olduğu
Müsteşar Yardımcısı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü ile
Genel Müdür Yardımcıları ve Daire Başkanları arasından başkan dâhil üç üyeden
oluşacak şekilde Bakan tarafından belirlenir.
(3)
Komisyonlar, uzlaşma başvurusu bulunması halinde üyelerin tamamının katılımıyla
toplanır ve oy çokluğuyla karar alır.
(4)
Komisyonların başkan ve üyelerinin herhangi bir nedenle görevlerinin başında
bulunmamaları halinde, bunlara vekâlet edenler komisyonlarda görev yapar.
Komisyonların
başkan ve üyelerinin sorumluluğu
MADDE
8 – (1)
Komisyonların başkan ve üyeleri, komisyonların;
a)
Çalışmalarının mevzuata uygunluğundan,
b)
Faaliyetlerinin gizliliğinden,
c)
Çalışmalarının hızlı ve güvenli sonuçlandırılmasından,
sorumludur.
Komisyonların
görev ve yetkisi
MADDE
9 – (1) Bakanlık ve
valilikler tarafından Kanun kapsamında uygulanmasına karar verilen idari para
cezaları hakkındaki uzlaşma başvuruları komisyonlar tarafından karara bağlanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Başvurunun
Şekli, Süresi, Usul Yönünden İncelenmesi ve Sonuçları
Başvuru
şekli
MADDE
10 – (1)
Uzlaşma talebinde bulunabilmek için bu Yönetmeliğin 12 nci maddesinde
belirtilen kişiler tarafından ek-1’de yer alan forma uygun olarak düzenlenen
dilekçe ile komisyonun sekretarya hizmetlerini yürütmekle görevli birime
başvurulur. Dilekçe taahhütlü posta ile de gönderilebilir.
(2)
Uzlaşma başvurusunun komisyon sekretaryası dışındaki Bakanlık birimine yapılmış
olması halinde, başvuru derhal komisyon sekretaryasına iletilir. Başvurunun
yapıldığı tarih olarak muhatabın Bakanlık birimine başvuru tarihi esas alınır.
Başvuru
süresi
MADDE
11 – (1)
Uzlaşma talebi, idari para cezası kararının tebliği tarihinden itibaren onbeş
gün içinde yapılır.
Uzlaşma
başvurusunda bulunabilecek kişiler
MADDE
12 – (1)
Muhatabın kendisi, kanuni temsilcisi, veli ya da vasisi veya bunların uzlaşma
yetkisi bulunan resmi vekâletini haiz vekili uzlaşma talebinde bulunabilir.
Uzlaşma
başvurusunun incelenmesi
MADDE
13 – (1)
Uzlaşmaya ilişkin talepler, komisyonların sekretarya hizmetini yürüten birim
tarafından öncelikle usul yönünden incelenir. Yapılan incelemede;
a)
İdari para cezasının uzlaşma kapsamına girip girmediği,
b)
İdari para cezasının iptali için idari yargı yoluna başvurulup başvurulmadığı,
c)
Uzlaşma talebinin idari para cezasının tamamını kapsayıp kapsamadığı,
ç)
İdari para cezasının bir kısmının ya da tamamının ödenip ödenmediği,
d)
İdari para cezasının daha önce uzlaşma talebine konu edilip edilmediği,
e) Uzlaşma
başvurusunun komisyonun görev ve yetkisi dahilinde bulunup bulunmadığı,
f)
Başvurunun süresi içinde yapılıp yapılmadığı,
g)
Başvuru sahibinin başvuruda bulunma yetkisini haiz olup olmadığı,
hususları
değerlendirilir.
(2)
Usule ilişkin koşulları taşımadığı anlaşılan başvurular değerlendirilmez ve bu
durum başvuru sahibine bildirilir.
(3)
Uzlaşma başvurusunda usule ilişkin bir eksiklik olmaması halinde komisyonun
sekretarya hizmetlerini yürüten birim tarafından söz konusu idari para cezasına
ilişkin işlem dosyasının bir örneği idari para cezasını uygulayan Genel
Müdürlük ya da valilik biriminden derhal temin edilir.
(4)
Sekretarya tarafından uzlaşma başvurusuna konu edilen idari para cezalarına
ilişkin tespit edilen tüm hususlara ve yapılan işlemlere ilişkin bilgi notu
hazırlanarak uzlaşma görüşmelerinden en geç üç iş günü önce komisyon başkan ve
üyelerine iletilir.
Uzlaşma
başvurusunun sonuçları
MADDE
14 – (1)
Uzlaşma başvurusunda bulunulması halinde Kanunun 78 inci maddesinde düzenlenmiş
olan dava açma süresi ve idari para cezası ödeme süresi durur. Uzlaşmanın
sonuçsuz kalması veya sağlanamaması hallerinde, söz konusu süreler kaldığı
yerden işlemeye başlar.
(2)
Süresi içinde uzlaşma başvurusunda bulunan muhatap, uzlaşma talep ettiği idari
para cezaları için başvurusuna ilişkin süreç sonuçlanmadan yargı yoluna
başvuramaz.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE
15 – (1)
Komisyonların sekretarya hizmetleri Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Komisyonlar
Tarafından Yapılacak Çalışmalar
Uzlaşma
görüşmelerinde bulunabilecek kişiler
MADDE
16 – (1)
Komisyon görüşmelerine muhatap, muhatabın kanuni temsilcisi, veli ya da vasisi
bizzat veya bunların uzlaşma yetkisi bulunan resmi vekâletini haiz vekili
katılabilir.
(2)
Komisyon toplantılarına idari para cezası uygulanan taraftan katılacak kişi
sayısı muhatap dâhil üçü geçemez. Tutanaklara imza atma yetkisi olan kişilerin
yanında komisyon toplantılarına katılan diğer kişiler görüşmede hazır
bulunanlar olarak, uzlaşma tutanağına imza atarlar.
Uzlaşma
görüşmelerinin yapılması
MADDE
17 – (1)
Başvurunun usulüne uygun olduğunun tespit edilmesi halinde, komisyon
sekretaryası tarafından ek-2’de yer alan örneğe uygun uzlaşma davetiyesi,
komisyon toplantısı tarihinden en az onbeş gün önce muhatabın başvuru dilekçesinde
belirtilen adresine 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu ve
25/1/2018 tarihli ve 30312 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik
Tebligat Sistemi Genel Tebliği (Sıra No: 1) hükümleri uyarınca tebliğe
çıkartılır.
(2)
Tebliğ tarihini ve imzayı içeren tebliğ mazbatası uzlaşma dosyasına konulur.
Tebligatın elektronik yolla yapılması halinde, buna ilişkin kayıt örnekleri
dosyasında muhafaza edilir.
(3)
Muhatabın uzlaşma davetiyesinde belirtilen yer, tarih ve saatte toplantıya
katılması halinde uzlaşma görüşmelerine başlanır.
(4)
Uzlaşma sağlanması halinde, ek-3’te yer verilen örnek tutanağa uygun olarak üç
nüsha tanzim edilen tutanak hazır bulunanlar tarafından imzalanır. Tutanak
muhataba derhal tebliğ edilir ve bu husus bütün nüshalarda belirtilerek bir
nüshası muhataba verilir. Tutanağın bir nüshası gerekli işlem
yapılmak üzere derhal Genel Müdürlüğün veya valiliğin ilgili birimine
gönderilir, bir nüshası da komisyonda oluşan dosyada saklanır.
(5)
Uzlaşmanın sonuçsuz kalması halinde, sonuçsuz kalma sebebi belirtilmek
suretiyle komisyonca ek-4’te yer verilen örnek tutanağa uygun olarak üç nüsha
halinde tutanak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası muhataba verilir. Muhatabın
uzlaşma davetine icabet etmemesi veya tutanağı almaktan imtina etmesi halinde
tutanağın iki nüshası, gereği yapılmak üzere derhal Genel Müdürlüğün veya
valiliğin ilgili birimine gönderilir. Bir nüshası da komisyonda tutulan dosyada
saklanır. Muhatabın uzlaşma davetine icabet etmemesi veya tutanağı imzalamaktan
imtina etmesi hallerinde kendisine ayrıca tebligat yapılmaz.
(6)
Uzlaşmanın sağlanamaması halinde, komisyonun nihai teklifi ek-5’te yer verilen
örnek tutanağa uygun olarak üç nüsha halinde tutanağa geçirilir ve bir nüshası
muhataba verilir. Muhatap, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen
hususlar dikkate alınmak kaydıyla, idari para cezasının iptali için öngörülen
dava açma süresinin son günü mesai saati bitimine kadar komisyonun nihai
teklifini kabul ettiğini bir dilekçe ile Genel Müdürlüğün veya valiliğin ilgili
birimine bildirdiği takdirde, bu tarih itibariyle uzlaşma sağlanmış sayılır ve
buna göre işlem tesis edilir.
(7)
Komisyon çalışmaları sırasında düzenlenen tutanakların muhatap tarafından
imzalanarak bir nüshasının kendisine verilmesi tebliğ hükmündedir.
(8)
Komisyonlarca, uzlaşmanın sağlanması, uzlaşmanın sonuçsuz kalması veya
uzlaşmanın sağlanamamasına ilişkin hususların tutanağa geçirilmesi yeterlidir,
tutanaklara geçirilen kararlar için ayrıca gerekçe yazılmaz.
Uzlaşma
gününün ertelenmesi
MADDE
18 – (1)
Belirlenen uzlaşma günü muhataba bildirildikten sonra komisyonun o gün
toplanamayacağının anlaşılması halinde, yeni bir uzlaşma günü belirlenerek
muhataba bildirilir.
(2)
Muhatap tarafından makul gerekçelerle katılım sağlanamayacağının toplantı
başlamadan önce komisyona bildirilmesi şartıyla ve bir defaya mahsus olmak
üzere, toplantı muhataba bildirilecek daha sonraki bir tarihe ertelenebilir.
(3)
Uzlaşma görüşmelerinin belirlenen günde sonuçlandırılamaması veya daha
ayrıntılı bir inceleme ya da araştırma yapılmasını gerektirmesi hallerinde,
toplantıya aynı gün belirlenen veya sonradan belirlenerek muhataba bildirilecek
bir başka tarihte devam edilebilir.
(4)
İkinci ve üçüncü fıkrada belirtilen hususlar komisyon başkan ve üyeleri
tarafından imzalanan bir tutanakla tespit olunur ve bu tutanak uzlaşma
dosyasında saklanır.
Uzlaşma
işlemlerinin süresi
MADDE
19 – (1)
Muhatabın uzlaşma talebi dilekçenin Bakanlık birimlerinin kayıtlarına girdiği
tarihten itibaren üç ay içinde sonuçlandırılması zorunludur. Ancak, bu
Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarında
belirtilen nedenlere bağlı olarak söz konusu sürenin aşılması halinde, komisyon
dilekçenin kayıtlara girdiği tarihten itibaren en geç dört ay içinde uzlaşma
başvurusunu karara bağlayabilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Uzlaşmanın
Sonuçları
Uzlaşmanın
kesinliği
MADDE
20 – (1)
Uzlaşmanın sağlanması halinde komisyonların düzenleyecekleri uzlaşma
tutanakları kesin olup, gereği Genel Müdürlüğün veya valiliğin ilgili birimince
derhal yerine getirilir.
(2)
Uzlaşma tutanağının Genel Müdürlüğün veya valiliğin ilgili birimine intikali
üzerine, uzlaşılan tutara göre işlem dosyasında gerekli değişiklikler yapılır.
(3)
Bu Yönetmelik kapsamında oluşturulan komisyonların tüm çalışmaları ve işlemleri
hakkında, muhatap ya da idare tarafından dava açılamaz, hiçbir mercie şikâyet
veya itirazda bulunulamaz, herhangi bir idari inceleme, araştırma ve
soruşturmaya konu edilemez ve kaldırma, geri alma, değiştirme veya yeni bir
işlem yapma talebinde bulunulamaz.
(4)
Komisyonların çalışmaları gizlidir.
İdari
yargı yoluna başvuru
MADDE
21 – (1)
Uzlaşmanın sonuçsuz kalması veya sağlanamaması hallerinde muhatap, kendisine
tebliğ edilen idari para cezasına karşı, uzlaşmanın sonuçsuz kaldığı veya
sağlanamadığına dair düzenlenen tutanak tarihinden itibaren bu Yönetmeliğin 14
üncü maddesinde belirtilen esaslar çerçevesinde idari yargı yoluna gidebilir.
(2)
İdari yargı yoluna ilişkin hususlar Kanunda belirlenmiş olan hükümlere tabidir.
İdari
para cezalarında uygulanmayacak indirimler
MADDE
22 – (1)
Bu Yönetmelik uyarınca üzerinde uzlaşma talebinde bulunulan idari para cezaları
hakkında uzlaşmanın neticesine bakılmaksızın 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı
Kabahatler Kanununun 17 nci maddesi uyarınca ayrıca peşin ödeme indiriminden
yararlanılamaz.
(2)
Uzlaşmanın sağlanması halinde idari para cezasında yapılacak indirim, uzlaşma
talebine konu edilen idari para cezasının yüzde ellisini geçemez.
Ödeme
MADDE
23 – (1)
Uzlaşma konusu yapılan idari para cezaları, uzlaşmanın sağlanması halinde, uzlaşma
tutanağının tebliğinden itibaren onbeş gün içinde ödenir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Mali
hükümler
MADDE
24 – (1)
Komisyonlardaki çalışmaları için komisyonların başkan ve üyelerine verilecek
huzur hakkı ve huzur ücretleri ile buna ilişkin usul ve esaslar Maliye
Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce Kanunun 77/A maddesine uygun olarak
yapılmış olan uzlaşma başvuruları için 19 uncu maddede belirtilen süreler bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren başlar.
Yürürlük
MADDE
25 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
26 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder