Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 31/5/2006 tarihli
ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununda yer alan devamlı mahiyetteki işyerlerinde yapılan
asgarî işçilik incelemesi ile ilgili uzlaşmaya ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu
Yönetmelik Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurları tarafından
devamlı mahiyetteki işyerlerinde yapılan asgarî işçilik incelemesi
sonucunda tespiti yapılan ve sigortalılara mal edilemeyen fark sigorta
primine esas kazanç matrahı üzerinden gecikme cezası ve gecikme zammı ile
birlikte hesaplanacak sigorta primi ve buna bağlı uygulanacak idarî para
cezalarını kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik, 5510
sayılı Kanunun 85 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen:
a)
Devamlı mahiyetteki işyeri: Geçici veya mevsimlik olmayan, işyeri
tescilinde 1 (bir) veya 2 (iki) mahiyet kodunda tasnif edilmesi gereken
veya bu şekilde tasnif edilen işyerini,
b)
Devamlı mahiyetteki işyerlerinde yapılan asgarî işçilik incelemesi:
İşverenin Kuruma, emsaline, yapılan işin nitelik, kapsam ve kapasitesine
göre işin yürütülmesi için gerekli olan sigortalı sayısının, çalışma süresinin
veya prime esas kazanç tutarının altında bildirimde bulunduğunun saptanması
halinde, işin yürütülmesi için gerekli olan asgarî işçilik miktarını,
yapılan işin niteliği, bünyesinde kullanılan teknoloji, işyerinin
büyüklüğü, benzer işletmelerde çalışan sigortalı sayısı, ilgili meslek veya
kamu kuruluşlarının görüşü gibi unsurlar dikkate alınarak devamlı işyerleri
hakkında yapılan asgarî işçilik incelemesini,
c)
Gecikme cezası ve gecikme zammı: Kurumun prim ve diğer alacakları süresi
içinde ve tam olarak ödenmeyen kısmına Kanunun 89 uncu maddesinin ikinci
fıkrası uyarınca hesaplanan gecikme cezası ve gecikme zammını,
ç)
Grup Başkanlığı: Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Grup Başkanlığını,
d)
İl Müdürlüğü: Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğünü,
e)
İşveren: Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentlerine
göre sigortalı sayılan kişileri çalıştıran gerçek veya tüzel kişiler ile
tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşları,
f)
İşveren vekili: Kanunda belirtilen işveren vekilini,
g)
Kanun: 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununu,
ğ)
Komisyon: Uzlaşma Komisyonunu,
h)
Kurum: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
ı)
Müfettiş: Sosyal Güvenlik Kurumu Başmüfettişi ve Müfettişlerini,
i)
Rapor: Asgarî İşçilik İnceleme Raporunu,
j)
Rapor Okuma Komisyonu: Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı ile grup
başkanlıkları bünyesinde oluşturulan ve Müfettişler tarafından devamlı
mahiyetteki işyerlerinde yapılan asgarî işçilik incelemesi sonucunda
yazılan raporları okuyan komisyonu,
k)
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı: Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş
Başkanlığını,
l)
Rehberlik ve Teftiş Başkanı: Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş
Başkanını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonların Teşkili, Yetki ve Görev
Yerleri
Komisyonların
teşkili
MADDE
5 – (1) Müfettişlerce, devamlı mahiyetteki
işyerlerinde yapılan asgarî işçilik incelemelerine bağlı olarak kurulacak
komisyon; Rehberlik ve Teftiş Başkanınca Müfettişler arasından belirlenecek
üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Komisyona kıdemli olan Müfettiş
başkanlık eder.
(2)
Yıl içinde toplanacak olan komisyonlar için Rehberlik ve Teftiş Başkanı
tarafından yeterli sayıda müfettiş görevlendirilir. Aynı ilde on ve
üzerinde müfettişin görevlendirilmesi halinde, komisyon bu müfettişler
arasından birinci fıkradaki usule göre teşekkül eder ve o ilde yapılan
asgarî işçilik incelemeleri sonucu düzenlenen raporlarla ilgili uzlaşma
taleplerini görüşerek uzlaşma ile ilgili gerekli işlemleri yapar.
(3)
Uzlaşmaya konu olan incelemeyi yapan müfettişler bu maddeye göre teşekkül
edecek komisyonlara üye olamazlar. Ancak gerek duyulması halinde, komisyon
toplantısına açıklamalarda bulunmak üzere iştirak edebilirler.
(4)
Uzlaşma görüşmeleri sırasında işveren veya işveren vekili isterse bağlı
olunan meslek odasından bir temsilci ve 1/6/1989 tarihli ve 3568
sayılı Serbest Muhasebeci Malî Müşavirlik ve Yeminli Malî Müşavirlik
Kanununa göre kurulan meslek odasından bir meslek mensubu bulundurabilir.
Bu kişiler uzlaşma görüşmelerinde sadece görüş açıklayabilirler, görüşmeler
sonucunda düzenlenecek tutanaklara imza atamazlar.
Komisyonların
görev yerleri ve toplanma zamanları
MADDE
6 – (1) Komisyonlar, incelemenin yapılmış olduğu
ilin bağlı bulunduğu Grup Başkanlığında toplanır. Ancak aynı ilde on ve
üzerinde müfettişin görevlendirilmesi halinde, komisyon görevli olunan ilde
toplanır.
(2)
Grup Başkanı toplanacak olan komisyonlar için gerekli olan yer ve diğer
ihtiyaçları sağlar.
(3)
Komisyonlar her Grup Başkanlığında aylık periyotlar halinde
toplanır. Ancak komisyonların toplanma periyotları, iş yoğunluğu ve
benzeri kıstaslar dikkate alınarak Rehberlik ve Teftiş Başkanınca iki ay
veya üzerine çıkartılabilir.
(4)
İşverenin talebi üzerine, Rehberlik ve Teftiş Başkanının uygun görmesi
halinde, inceleme ile ilgili yapılacak uzlaşma başka Grup Başkanlığında
toplanan uzlaşma komisyonunda da görüşülebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşmanın Yapılması
Uzlaşma
talebi
MADDE
7 – (1) Uzlaşma için nezdinde inceleme yapılan
işverenin bizzat veya noterden alınmış vekaletnameye dayanarak
vekili vasıtasıyla; tüzel kişiler, küçük ve kısıtlılarla, vakıflar ve
cemaatler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde ise bunların kanunî
temsilcileri marifetiyle yazılı olarak Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına
başvurması esastır.
(2)
İncelemeyi yapan Müfettişe veya Müfettişin sürekli görev yaptığı Grup
Başkanlığına ya da ilgili İl Müdürlüğüne uzlaşma talep dilekçesi verilmesi
veyahut uzlaşma talebinin inceleme tutanağında yer alması da ilgili mercie
yapılmış yazılı başvuru yerine geçer. Söz konusu talep bu mercilerce derhal
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına iletilir.
Uzlaşma
talep süresi, tebliğ ve işverenin uzlaşmadan vazgeçmesi
MADDE
8 – (1) Nezdinde inceleme yapılan işverenler,
incelemeye ilişkin tutanağın düzenlenme tarihinden, konuya ilişkin raporun
Kurumun ilgili birimine gönderilmesine kadar geçen süre içerisinde her
zaman uzlaşma talebinde bulunabilirler.
(2)
Müfettiş veya Rehberlik ve Teftiş Başkanlığınca nezdinde inceleme yapılan
işverene uzlaşmaya davet niteliğinde bir yazı gönderilmez. Şu kadar ki
Müfettiş tarafından, işveren ile birlikte incelemeye ilişkin tutanağın
düzenlenmesi esnasında, işverene uzlaşma hakkının olduğu hatırlatılır ve bu
durum da tutanakta belirtilir.
(3)
Uzlaşma gün ve saatinin bildirilmesi işleminde, 11/2/1959 tarihli
ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
(4)
Uzlaşma talebinde bulunan işveren, tayin edilen uzlaşma gününden önce
yazılı olarak Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına veya komisyona bu talebinden
vazgeçtiğini bildirebilir. Bu durumda işveren uzlaşma talep etmemiş gibi
işlem tesis edilir.
Uzlaşma
gününün, prim tutarının ve idarî para cezasının tespiti ve bildirilmesi
MADDE
9 – (1) Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı, işverenin
uzlaşma talebi üzerine, bu Yönetmeliğin 6 ncımaddesinin üçüncü
fıkrasında belirtilen periyotlar dahilinde uzlaşma gününü
belirler ve uzlaşma gününden en az bir ay önce durumu ilgili komisyon
başkanına ve incelemeyi yapan Müfettişe bildirir.
(2)
Kendisine uzlaşma günü bildirilen Müfettiş, gecikme cezası ve gecikme zammı
ile birlikte hesaplanan prim tutarı ve uygulanması önerilen idarî para
cezası miktarını içeren bir yazıyı üç gün içinde ilgili komisyon başkanına
sunar. Komisyon başkanı ise uzlaşma gün ve saati ile gecikme cezası ve
gecikme zammı ile birlikte hesaplanan prim tutarı ve uygulanması önerilen
idarî para cezasını bir yazı ile uzlaşma gününden en az onbeş gün
önce işverene bildirir.
Komisyonun
toplanması ve çalışma usulü
MADDE
10 – (1) Komisyonlar, üyelerinin tamamının katılması
ile toplanırlar ve çoğunlukla karar verirler.
(2)
Bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesine göre belirlenmiş olan uzlaşma gün ve
saatinde Rehberlik ve Teftiş Başkanınca belirlenmiş üyelerden birinin
toplantıya katılmasının mümkün olmadığı hallerde, katılamayan üyenin yerine
yedek üye toplantıya katılır.
(3)
Belirlenen uzlaşma günü bildirildikten sonra işverenin veya işveren
vekilinin; yükümlülüklerin yerine getirilmesine engel olacak derecede ağır
kaza, ağır hastalık ve tutukluluk, yükümlülüklerin yerine getirilmesine
engel olacak yangın, yer sarsıntısı ve su basması gibi afetler, kişinin
iradesi dışında vukua gelen mecburi gaybubetler, sahibinin iradesi
dışındaki sebepler dolayısıyla defter ve vesikalarının elinden çıkmış
bulunması gibi herhangi bir mücbir sebeple toplantıya katılamayacak olması
halinde uzlaşma görüşmesi ya aynı gün belirlenen ya da sonradan
belirlenerek işverene bildirilecek bir başka tarihe Komisyon başkanınca
ertelenir.
Uzlaşma tutanağının düzenlenmesi ve tutanak üzerine
yapılacak işlemler
MADDE
11 – (1) Belirlenen gün ve saatte işveren veya
işveren vekilinin iştiraki ile toplanan Komisyon, uzlaşma sağlandığı
takdirde durumu bir tutanakla tespit eder. Bu tutanak, Komisyon başkan ve
üyeleri ile işveren veya işveren vekili tarafından imza olunur. İmzalanan
tutanağın bir nüshası işveren veya işveren vekiline verilir. Bir nüshası da
rapora eklenmek ve ilgili il müdürlüğüne gönderilmek üzere Rehberlik ve
Teftiş Başkanlığına gönderilir. İl müdürlüğü raporla birlikte intikal eden
uzlaşma tutanağında belirtilen hususlara göre uzlaşılan gecikme cezası ve
gecikme zammı ile birlikte hesaplanan prim ve idarî para cezaları üzerinden
gerekli işlemleri yapar.
(2)
Uzlaşma tutanağında;
a)
İşverenin adı soyadı/unvanı, T.C. kimlik numarası/vergi kimlik numarası ve
adresi, işyerinin bağlı olduğu il müdürlüğü ve işyeri sicil numarası,
b)
İncelemenin konusu, dönemi, tespit edilen ve sigortalılara mal edilmeyen
sigorta primine esas kazanç farkı, hesaplanan prim aslı tutarları ve
önerilen idarî para cezalarının kanunî dayanakları ve miktarları,
c)
Üzerinde uzlaşılan prim aslı miktarı,
ç)
Uzlaşılan idarî para cezası miktarı,
d)
İncelemeyi yapan Müfettişin adı ve soyadı
hususların yanı
sıra uzlaşma ile ilgili açıklamalar yer alır.
Uzlaşma
sağlanamayan haller ve yapılacak işlemler
MADDE
12 – (1) Uzlaşmanın temin edilememesi halinde durum
Komisyonca tutanak düzenlenmek suretiyle taraflarca imza altına alınır.
İşverenin veya işveren vekilinin;
a)
Komisyonun davetine icabet etmemesi,
b)
Uzlaşmaya geldiği halde uzlaşma tutanağını imzalamaması,
c)
Uzlaşma tutanağını ihtirazı kayıtla imzalamak istemesi,
d)
İşverenin veya işveren vekilinin bilinen en son adresine uzlaşma günü
bildirme yazısının tebliğ edilememesi ya da tebliği yapılan yazıda
belirtilen tarih ve yerde işveren veya işveren vekilinin uzlaşma
toplantısına katılmaması
hallerinde de
uzlaşma sağlanamamış sayılır. Posta ile veya memur vasıtasıyla gönderilen
yazının tebliğ edilemeyerek geri gelmesi, tebliğ edilememeyi ifade eder.
(2)
Komisyonca birinci fıkrada belirtilen uzlaşmanın sağlanamama nedenini
belirtmek üzere düzenlenecek tutanağın bir nüshası hazır bulunan işverene
veya işveren vekiline tebliğ olunur. İşverenin uzlaşmaya icabet etmemesi
veya tebellüğden kaçınması halinde bu hususu belirten tutanağın bir örneği
muhatabına posta ile gönderilir.
(3)
Uzlaşmanın temin edilemediğine dair tutanağın bir nüshası rapora eklenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer Hükümler
Kısmi
uzlaşma
MADDE
13 – (1) İşveren veya işveren vekili tarafından
uzlaşma görüşmeleri sırasında kısmi uzlaşma talebinde bulunulabilir.
(2)
Uzlaşma görüşmeleri sırasında kısmi uzlaşma talebinde bulunulması halinde,
tutanağın açıklama bölümünde raporda belirtilen sigortalılara mal edilmeyen
sigorta primine esas kazanç matrahı üzerinden hesaplanacak prim aslı tutarı
veya idarî para cezalarından hangileri için uzlaşma talep edildiği ve
bunlara ilişkin olarak uzlaşılan gecikme cezası ve gecikme zammı ile
birlikte hesaplanan prim aslı ve idarî para cezası miktarı belirtilir.
Uzlaşmanın kesinliği ve dava konusu edilemeyeceği
MADDE
14 – (1) Komisyonların, uzlaşma neticesinde
düzenleyecekleri uzlaşma tutanakları kesin olup, gereği Grup Başkanlıkları
ve il müdürlüklerince derhal yerine getirilir.
(2)
Uzlaşma konusu yapılan tutarlar hakkında işveren veya işveren vekilince
dava açılamaz ve hiçbir mercie şikayet ve itirazda bulunulamaz.
(3)
İşverenler bu Yönetmelik uyarınca, üzerinde uzlaşılan idarî para cezaları
için ayrıca Kanunun 102 ncimaddesinin beşinci fıkrasında yer alan
peşin ödeme indiriminden yararlandırılmaz.
Ödeme
zamanı
MADDE
15 – (1) Gecikme cezası ve gecikme zammı ile
birlikte hesaplanan prim aslı tutarları ve idarî para cezalarının toplam
tutarı uzlaşma tutanağının düzenlendiği tarihten itibaren bir ay içinde
ödenir.
Uzlaşmaya
uymama ve uzlaşmanın bozulması
MADDE
16 – (1) Uzlaşılan tutarların, uzlaşma tutanağının
düzenlendiği tarihten itibaren bir ay içinde tam olarak ödenmemesi halinde
uzlaşma bozulur ve uzlaşılan tutarlar kazanılmış hak teşkil etmez. Bu
durumlarda, ilgili il müdürlüğü Müfettiş raporuna göre işlem yapar.
(2)
Uzlaşmanın temin edilememiş veya uzlaşma görüşmesinde uzlaşmaya varılamamış
olması veya uzlaşmanın bozulması hallerinde işveren veya işveren vekili, bu
konuya ilişkin daha sonra tekrar uzlaşma talep edemez.
Sigortalılara
mal edilecek fark sigorta primlerinin ortaya çıkması
MADDE
17 – (1) İnceleme esnasında sigortalılara mal
edilemeyecek olan fark sigorta primlerinin yanı sıra sigortalılara mal
edilecek olan fark sigorta primlerinin de ortaya çıkması halinde
sigortalılara mal edilecek olan fark sigorta primleri uzlaşma kapsamına
alınamaz. Ayrıca sigortalılara mal edilecek olan fark sigorta primleri ve
bu sigortalıların çalışmalarının bildirilmemesi veya eksik bildirimi
nedeniyle uygulanacak olan idarî para cezaları da uzlaşma konusu yapılamaz.
(2)
Uzlaşma sağlandıktan sonra aynı inceleme dönemlerine ilişkin olarak Kurum
veya mahkeme kararıyla sigortalılara mal edilecek fark sigorta primlerinin
ortaya çıkması halinde, daha önce eksik tahsil olunan sigorta primleri,
sigortalının çalıştığı süre ve sigorta primine esas kazancı dikkate
alınarak gecikme cezası, gecikme zammı ve ilgili idarî para cezası ile
birlikte tahsil olunur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Saklı
tutulan haklar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük
tarihinden önce, Müfettiş tarafından incelenmesine başlanılmış ancak henüz
raporu ilgili birime gönderilmemiş olan, devamlı mahiyetteki işyerleri
asgarî işçilik inceleme raporları da bu Yönetmelik kapsamında
değerlendirilir.
Yürürlük
MADDE
18 – (1) Bu Yönetmelik
hükümleri 1/10/2008 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sosyal Güvenlik
Kurumu Başkanı yürütür.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder