BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 — Bu Yönetmelik, il özel idareleri ve belediyeler
tarafından uygulanan 213 sayılı Vergi Usul Kanununda yer alan tarhiyat sonrası
uzlaşmaya ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Kapsam
Madde 2 — Bu Yönetmeliğin kapsamına il özel idareleri ve
belediyelerce ikmalen, re’sen veya idarece tarh ve tebliğ edilen vergi, resim
ve harçlar ile bunlara ilişkin olarak kesilecek vergi ziyaı cezaları
(usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları ile Vergi Usul Kanununun 344 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca vergi ziyaı cezası kesilen tarhiyata ilişkin
vergi ve ceza hariç) girer.
Hukuki Dayanak
Madde 3 — Bu Yönetmelik, Vergi Usul Kanununun değişik Ek 1
inci maddesinin son fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık :
İçişleri Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük :
Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünü,
c) Kanun :
Vergi Usul Kanununu,
d) Uzlaşma :
Tarhiyat sonrası uzlaşmayı,
e) Komisyon : İl
özel idaresi ve belediye uzlaşma komisyonunu,
f) Vergi :
İl özel idarelerine ve belediyelere ait vergi, resim ve harçları,
g) Mükellef :
Kendisine vergi borcu terettüp eden gerçek veya tüzel kişilerle, sorumluları ve
müteselsil sorumluları,
h) İdare :
İl özel idaresi ve belediyeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonların Teşkili ve Yetkileri
Uzlaşma Komisyonlarının Yetkisi
Madde 5 — Vergi Usul Kanununun değişik Ek 1 inci maddesi ile
bu Kanunun kapsamına giren il özel idareleri ve belediyelere ait vergi, resim
ve harçlardan hangilerinde uzlaşma yoluna gidilebileceği ve uzlaşma
komisyonlarının uzlaşabilecekleri vergi, resim ve harç miktarının üst sınırının
tayini hususunda İçişleri Bakanlığı yetkilidir.
Bakanlığa tanınan bu yetkiye dayanılarak uzlaşma
komisyonlarının uzlaşabilecekleri vergi, resim ve harç miktarlarının üst sınırı
genel tebliğler ile belirlenir.
Uzlaşma Komisyonlarının Teşkili
Madde 6 — (Değişik birinci fıkra:7/3/2015-29288) Uzlaşma
komisyonları;
İl özel idareleri bütçesine giren vergi, resim ve harçlar
için il özel idarelerinde valinin görevlendireceği genel sekreter veya genel
sekreter yardımcısının başkanlığında, vali tarafından mali hizmetler biriminden
seçilecek iki memur üyeden,
Belediye bütçesine giren vergi, resim ve harçlar için;
büyükşehir belediyesinde başkanın görevlendireceği genel sekreter, genel
sekreter yardımcısı veya daire başkanının başkanlığında, belediye gelir şube
müdürü, diğer belediyelerde ise başkanın veya görevlendireceği başkan
yardımcısının başkanlığında mali hizmetler müdürü, mali hizmetler müdürü
olmayan yerlerde muhasebeci ile belediye encümenince mali hizmetler biriminden
seçilecek bir memur üyeden müteşekkil üçer üyeden,
kurulur.
Bu komisyonlar üyelerinin tamamının katılmasıyla toplanırlar
ve çoğunlukla karar verirler.
Komisyon başkan ve üyelerinin herhangi bir nedenle
görevlerinin başında bulunmamaları halinde, vekalet edenler komisyonda görev
yaparlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşmanın Yapılması
Uzlaşma Talebi
Madde 7 — Uzlaşma talebinin, ceza ihbarnamesinin tebliği
tarihinden itibaren 30 gün içinde mükellef veya ceza muhatabının bizzat veya
resmi vekaletini haiz vekili vasıtası ile yetkili uzlaşma komisyonuna yazı ile
yapılması gerekir.
Uzlaşma talebi, ihbarnamede yazılı vergi ve cezanın tamamı
için yapılır. Kısmi uzlaşma talebinde bulunulamaz.
Uzlaşma komisyonları bir yargı organı olmayıp, kesilmiş olan
cezada uyuşmak üzere yetkili kılınmış idareyi temsil eden kuruluşlardır. Bu
nedenle, uzlaşma komisyonuna başvurma ve görüşmelere katılma konusunda mükellef
veya ceza muhatabı adına hareket edecek kişinin avukat olması şart değildir. Bu
kişilerin Noterlik Kanununun 60 ıncı maddesi uyarınca düzenlenen ve mükellef
adına kesilen ceza miktarında uzlaşmaya yetkili oldukları şerhini taşıyan resmi
vekaletnameye sahip olmaları yeterlidir.
Sekreterya Hizmetleri
Madde 8 — Uzlaşma komisyonlarının sekreterya hizmetlerini il
özel idareleri ve belediyelerin (Değişik ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetlerle
ilgili (Değişik ibare:7/3/2015-29288)
birimleri yerine getirir.
Uzlaşma Talep Süresi
Madde 9 — Uzlaşma talebinin, vergi veya ceza ihbarnamesinin
mükellefe tebliğ tarihini takip eden günden itibaren 30 gün içinde yapılması
şarttır.
Uzlaşma Talebinin İncelenmesi ve Görüşmelerinin Yapılması
Madde 10 — Uzlaşma komisyonlarına verilen veya posta ile
taahhütlü olarak gönderilen uzlaşma dilekçeleri üzerine sekreterya, talebi
komisyona intikal ettirmeden önce;
a) Talebin uygun şekilde ve süresi içinde yapılıp
yapılmadığını,
b) Uzlaşmanın komisyon yetkisi içinde bulunup bulunmadığını,
inceler.
Bu inceleme sonucunda, uzlaşma talebinin süresi içinde ve
usulüne uygun şekilde yapılmadığının veya komisyonun yetkisi dışında
bulunduğunun tespiti halinde talep reddedilir.
Uzlaşma talebinin süresinde ve usulüne uygun şekilde
yapıldığının ve komisyonun yetkisi içinde bulunduğunun anlaşılması halinde,
uzlaşma ile ilgili olarak yapılacak görüşmelere bizzat katılması veya resmi
vekaletini haiz vekilini bulundurması hususu, görüşmenin tarihi, yapılacağı yer
ve saati komisyon sekreteryası tarafından yazı ile en az onbeş gün önceden
mükellefe bildirilir. Mükellefin istemesi üzerine onbeş günlük süreye bağlı
kalınmaksızın daha önceki bir tarih, uzlaşma günü olarak belirlenebilir.
Uzlaşma davetiyesi muhatabına Vergi Usul Kanununun tebliğ
hükümlerine göre tebliğ edilir. Tebliğ tarihini ve imzayı içeren alındı belgesi
uzlaşma dosyasına konulur.
Mükellefin veya resmi vekaletini haiz vekilinin uzlaşma
davetiyesinde belirtilen yer, tarih ve saatte toplantıya katılması halinde,
uzlaşma görüşmelerine başlanır. Yapılan görüşme sonucunda uzlaşma sağlandığı
takdirde, uzlaşma komisyonu durumu üç nüsha olarak düzenlenen tutanakla tespit
eder. Bu tutanağın üç nüshası da komisyon başkan ve üyeleri ile mükellef veya
vekili tarafından imzalanır.
Bu tutanağın bir nüshası mükellef veya vekiline derhal
verilir. Bir nüshası gerekli işlem yapılmak üzere (Değişik
ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler birimine aynı gün intikal ettirilir. Bir
nüshası da uzlaşma komisyonunda oluşan dosyalarda saklanır. Tutanağın alt
kısmında bir yere “Bu tutanağın bir nüshasını uzlaşma komisyonunda .../.../...
tarihinde aldım”. ibaresi ve mükellef veya vekilinin adı ve soyadı yazıldıktan
sonra imzası karşılığında tebliğ edilerek tebliğ işlemi gerçekleştirilir.
Uzlaşma sağlanamadığı takdirde (mükellef veya vekilinin
uzlaşma komisyonunun davetine icabet etmemesi, komisyona geldiği halde uzlaşma
tutanağını imzalamaması veya ihtirazi kayıtla imzalamak istemesi halinde
uzlaşma sağlanamamış sayılır) komisyonca bu husus belirtilmek üzere üç nüsha
tutanak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası mükellefe verilir. Mükellefin uzlaşma
davetine icabet etmemesi veya tutanağı almaktan imtina etmesi halinde,
tutanağın iki örneği (Değişik ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler birimine
gönderilir.
Uzlaşmanın sağlanamaması halinde, vergi ve ceza için yeniden
uzlaşma talebinde bulunulamaz.
Uzlaşmanın vaki olmaması halinde (komisyon teklifinin
mükellefçe kabul edilmediği durumda) komisyon nihai teklifini tutanağa geçirir.
Mükellef dava açma süresinin son günü akşamına kadar komisyonun nihai teklifini
kabul ettiğini bir dilekçe ile (Değişik ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler
birimine bildirdiği takdirde, bu tarih itibariyle uzlaşma vaki olmuş sayılır ve
buna göre işlem tesis edilir.
Uzlaşma Gününün Ertelenmesi
Madde 11 — Belirlenen uzlaşma günü bildirildikten sonra
komisyonun o gün toplanamayacağının anlaşılması halinde, yeni bir uzlaşma günü
belirlenerek mükellefe bildirilir.
Uzlaşma müzakeresinin belirlenen günde sonuçlandırılamaması
veya daha ayrıntılı bir inceleme ya da araştırma yapılmasını gerektirmesi
halinde, uzlaşma görüşmesi ya aynı gün belirlenen ya da sonradan belirlenerek
mükellefe bildirilecek bir başka tarihe ertelenebilir. Bu durum, komisyon
başkan ve üyeleri tarafından imzalanan bir tutanakla tespit olunur ve bu
tutanak uzlaşma dosyasında saklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşmanın Sonuçları
Uzlaşmanın Kesinliği
Madde 12 — Uzlaşma vaki olduğu takdirde komisyonların düzenleyecekleri
uzlaşma tutanakları kesin olup, gereği (Değişik ibare:7/3/2015-29288) mali
hizmetler birimince derhal yerine getirilir.
Uzlaşma tutanağının (Değişik ibare:7/3/2015-29288) mali
hizmetler birimine intikali üzerine tarih ve tebliğ edilmiş olan vergi ve ceza,
uzlaşılan vergi miktarına göre düzeltilir.
Uzlaşma ve Cezalarda İndirme
Madde 13 — Yapılan tarhiyata karşı cezada indirim veya
uzlaşma hükümlerinden sadece birisinden yararlanılabilir. Uzlaşma talebinde
bulunan mükellef, uzlaşma tutanağını imzalayıncaya kadar uzlaşma talebinden
vazgeçtiğini beyan ederek adına salınan cezalar hakkında Kanunun 376 ncı
maddesinin uygulanmasını isteyebilir.
Ödeme Zamanı
Madde 14 — Uzlaşma konusu yapılan vergi ve cezalar;
a) Uzlaşma vaki olduğu takdirde buna ilişkin düzenlenen ve
tebliğ olunan uzlaşma tutanağı vergi ve cezaların ödeme zamanlarından önce
tebliğ edilmişse kanuni ödeme zamanlarında; ödeme zamanları kısmen veya tamamen
geçtikten sonra tebliğ edilmişse ödeme süreleri geçmiş olanlar uzlaşma
tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde;
b) Uzlaşma vaki olmadığı takdirde, Vergi Usul Kanununun 112
ve 368 inci maddeleri ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci
maddesinin (3) numaralı bendi hükmü çerçevesinde,
ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uzlaşma Konusu Yapılabilecek ve Yapılamayacak Cezalar
Madde 15 — 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununa göre
alınacak katılım paylarında uzlaşma yapılamaz.
Vergi Usul Kanununun Ek 1 inci maddesinde 24/6/1994 tarihli
ve 4008 sayılı kanunla yapılan değişiklikle kaçakçılık suçu cezası kesilen
tarhiyata ilişkin vergi ve ceza uzlaşma kapsamından çıkarılmış olduğundan,
1/1/1995 tarihinden sonraki vergilendirme dönemlerine ait olup kaçakçılık suçu
cezası kesilen vergi ve cezada uzlaşma yapılmaz.
Bu tarihten (1/1/1995) önceki dönemlere ilişkin olarak
kesilecek kaçakçılık cezası ise uzlaşma konusu yapılabilir.
1/1/1995 ile 1/1/1999 tarihleri arasındaki vergilendirme
dönemlerine ilişkin olarak kesilecek kusur ve ağır kusur cezaları uzlaşma
konusu yapılabilir.
1/1/1999 tarihinden itibaren başlayan vergilendirme dönemine
ilişkin olarak kesilen usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları ile Kanunun 344
üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca vergi ziyaı cezası kesilen tarhiyata
ilişkin vergi ve ceza hariç vergi ziyaı cezası da vergi aslından bağımsız
olarak uzlaşma konusu yapılabilir.
Yürürlük
Madde 16 — Maliye Bakanlığı ve Sayıştay’ın görüşü alınarak
hazırlanan bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde17 — Bu Yönetmelik hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder