BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, hukuk uyuşmazlıklarının arabuluculuk yoluyla çözümlenmesine
ilişkin her türlü arabuluculuk faaliyeti ile arabuluculuğa ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; hukuk uyuşmazlıklarının arabuluculuk yoluyla çözümlenmesine ilişkin
her türlü arabuluculuk faaliyeti, idarenin taraf olduğu özel hukuk
uyuşmazlıklarında idarenin temsili, dava şartı olarak düzenlenen arabuluculuk
sürecinin usul ve esasları ile arabulucuların eğitimi, arabuluculuk sınavının
yapılması, arabulucular sicilinin düzenlenmesi, arabulucuların ve eğitim
kuruluşlarının denetlenmesi ile Arabuluculuk Daire Başkanlığı ve Arabuluculuk
Kurulunun çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/6/2012 tarihli ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında
Arabuluculuk Kanununun 15 inci maddesinin onuncu fıkrası, 19 uncu maddesinin
ikinci fıkrası, 22 nci maddesi, 31 inci maddesinin sekizinci fıkrası, 36 ncı
maddesi ile 12/10/2017 tarihli ve 7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanununun 3 üncü
maddesinin yirmi ikinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Adliye arabuluculuk bürosu: Arabuluculuğa başvuranları
bilgilendirmek, arabulucuları görevlendirmek ve kanunla verilen diğer görevleri
yerine getirmek üzere Bakanlıkça adliyelerde kurulan birimi,
b) Arabulucu: Arabuluculuk faaliyetini yürüten ve
Bakanlıkça oluşturulan arabulucular siciline kaydedilmiş gerçek kişiyi,
c) Arabuluculuk: Sistematik teknikler uygulayarak,
görüşmek ve müzakerelerde bulunmak amacıyla tarafları bir araya getiren,
onların birbirlerini anlamalarını ve bu suretle çözümlerini kendilerinin
üretmesini sağlamak için aralarında iletişim sürecinin kurulmasını
gerçekleştiren, tarafların çözüm üretemediklerinin ortaya çıkması hâlinde çözüm
önerisi de getirebilen, uzmanlık eğitimi almış olan tarafsız ve bağımsız bir
üçüncü kişinin katılımıyla ve kamu hizmeti olarak yürütülen ihtiyari bir
uyuşmazlık çözüm yöntemini,
ç) Arabulucu Bilgi Sistemi: Arabuluculukla ilgili tüm iş
ve işlemlerin elektronik ortamda yapılmasını sağlayan bilişim sistemini,
d) Arabuluculuk bürosu: Arabulucunun işlerini yürüttüğü
yeri,
e) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
f) Daire Başkanlığı: Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel
Müdürlüğü bünyesinde kurulan Arabuluculuk Daire Başkanlığını,
g) Eğitim kuruluşları sicili: Arabuluculuk eğitimi verme
izni alan eğitim kuruluşlarının kaydedildiği sicili,
ğ) Eğitim modulü: Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan
ve eğitim kuruluşlarına arabuluculuk eğitiminde kullanılmak üzere verilen
eğitim ve öğretim materyallerini,
h) Elektronik ortam: Bilişim sistemi ve bilişim ağından
oluşan toplam ortamı,
ı) Genel Müdürlük: Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel
Müdürlüğünü,
i) İdare: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde
yer alan idare ve kurumlar ile 5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahalli idareler
ve bu idareler tarafından kurulan işletmeleri, özel kanunla kurulmuş diğer kamu
kurum, kurul, üst kurul ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların
bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmelerini, sermayesinin yüzde ellisinden
fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları,
j) Kanun: Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununu,
k) Komisyon: Arabuluculuk müzakerelerinde idareyi temsil
eden komisyonu,
l) Kurul: Arabuluculuk Kurulunu,
m) Sicil: Arabulucular sicilini,
n) Tarife: Arabuluculuk Daire Başkanlığı tarafından
yıllık olarak hazırlanan ve Kurul tarafından onaylanan Arabuluculuk Asgari
Ücret Tarifesini,
o) Üst yönetici: Bakanlıklarda müsteşarı, il özel
idarelerinde valiyi, belediyelerde belediye başkanını, diğer kamu idarelerinde
kendi mevzuatına göre tanımlanan en üst yöneticiyi veya kurulu,
ö) Yazılı sınav: Temel arabuluculuk eğitimini
tamamlayanlara Bakanlıkça yapılacak yazılı sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Arabuluculuğun Temel İlkeleri
İradi olma ve eşitlik
MADDE 5 – (1) Taraflar,
arabulucuya başvurmak, süreci devam ettirmek, sonuçlandırmak veya bu süreçten
vazgeçmek konusunda tamamen serbest olup, öncelikle uyuşmazlığı arabuluculuk
yoluyla sonuçlandırma konusunda anlaşırlar. Taraflar, bu sürecin içine zorla
dâhil edilemeyecekleri gibi her aşamada uyuşmazlığı arabuluculuk yoluyla
çözmekten de vazgeçebilirler. Ancak dava şartı olarak arabuluculuğa ilişkin
özel hükümler saklıdır.
(2) Taraflar, gerek arabulucuya başvururken gerekse süreç
boyunca eşit haklara sahiptirler. Taraflardan biri arabuluculuk sürecinin
dışında bırakılamayacağı gibi söz hakkı da diğerine göre kısıtlanamaz.
Gizlilik
MADDE 6 – (1) Taraflarca
aksi kararlaştırılmadıkça arabulucu, arabuluculuk faaliyeti çerçevesinde
kendisine sunulan veya herhangi bir şekilde elde ettiği bilgi ve belgeler ile
diğer kayıtları gizli tutmakla yükümlüdür.
(2) Aksi kararlaştırılmadıkça taraflar, kanuni
temsilcileri, avukatları ve görüşmelere katılan diğer kişiler de bu konudaki
gizliliğe uymak zorundadır.
(3) Gizlilik kuralına uyma yükümlülüğü, arabulucunun
yanında çalışan kişiler, denetim ve gözetimi altında ilgili mevzuat
çerçevesinde staj yapanlar, Bakanlık ve Kurul görevlileri yönünden de
geçerlidir.
(4) Gizlilik kuralına aykırı hareket eden arabulucunun;
hukuki ve cezai sorumluluğu saklı olup, sicilden silinmesine karar
verilebilir.
Beyan veya belgelerin kullanılamaması
MADDE 7 – (1) Taraflar,
arabulucu veya arabuluculuğa katılanlar da dâhil olmak üzere üçüncü bir kişi,
uyuşmazlıkla ilgili olarak hukuk davası açıldığında yahut tahkim yoluna
başvurulduğunda, aşağıdaki beyan veya belgeleri delil olarak ileri süremez ve
bunlar hakkında tanıklık yapamaz:
a) Taraflarca yapılan arabuluculuk daveti veya bir
tarafın arabuluculuk faaliyetine katılma isteği.
b) Uyuşmazlığın arabuluculuk yolu ile sona erdirilmesi
için taraflarca ileri sürülen görüşler ve teklifler.
c) Arabuluculuk faaliyeti esnasında, taraflarca ileri
sürülen öneriler veya herhangi bir vakıa veya iddianın kabulü.
ç) Sadece arabuluculuk faaliyeti dolayısıyla hazırlanan
belgeler.
(2) Birinci fıkra hükmü, beyan veya belgenin şekline
bakılmaksızın uygulanır.
(3) Birinci fıkrada belirtilen bilgilerin açıklanması
mahkeme, hakem veya herhangi bir idari makam tarafından istenemez. Bu beyan
veya belgeler, birinci fıkrada öngörülenin aksine, delil olarak sunulmuş olsa
dahi hükme esas alınamaz. Ancak, söz konusu bilgiler bir kanun hükmü tarafından
emredildiği veya arabuluculuk süreci sonunda varılan anlaşmanın uygulanması ve
icrası için gerekli olduğu ölçüde açıklanabilir.
(4) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralar, arabuluculuğun
konusuyla ilgili olup olmadığına bakılmaksızın, hukuk davası ve tahkimde
uygulanır.
(5) Birinci fıkrada belirtilen sınırlamalar saklı kalmak
koşuluyla, hukuk davası ve tahkimde ileri sürülebilen deliller, sadece
arabuluculukta sunulmaları sebebiyle kabul edilemeyecek deliller hâline gelmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Arabulucuların Hak ve Yükümlülükleri
Unvanın kullanılması
MADDE 8 – (1) Arabulucu
unvanını ve bu unvanın sağladığı yetkileri sadece sicile kayıtlı arabulucular
kullanabilir. Hukuk uyuşmazlıklarında arabulucular haricinde, her ne nam
altında olursa olsun taraflar arasında iletişim ve müzakere sürecini yürütmek
üzere bir üçüncü kişi görevlendirilemez.
(2) Arabulucu, arabuluculuk faaliyetine başlamadan önce bu
unvanını taraflara bildirmek zorundadır.
(3) Daire Başkanlığı, arabulucuların uzmanlık alanlarını
ve uzmanlığa ilişkin usul ve esasları belirler.
Ücret ve masrafların istenmesi
MADDE 9 – (1) Arabulucu
yapmış olduğu faaliyet karşılığı ücret ve masrafları isteme hakkına sahiptir.
Arabulucu, ücret ve masraflar için avans da talep edebilir.
(2) Arabulucu, arabuluculuk süreci başlamadan önce de
arabuluculuk teklifinde bulunan taraf veya taraflardan ücret ve masraflar için
avans isteyebilir. Bu fıkra uyarınca alınan ücret arabuluculuk süreci sonunda
alınacak arabuluculuk ücretinden mahsup edilir. Arabuluculuk sürecinin
başlamaması hâlinde bu ücret iade edilmez. Masraftan kullanılmayan kısım
arabuluculuk süreci sonunda iade edilir.
(3) Aksi kararlaştırılmadıkça arabulucunun ücreti,
faaliyetin sona erdiği tarihte yürürlükte bulunan Tarifeye göre belirlenir ve
ücret ile masraf, taraflarca eşit olarak karşılanır.
(4) Arabulucu, arabuluculuk sürecine ilişkin olarak
belirli kişiler için aracılık yapma veya belirli kişileri tavsiye etmenin
karşılığı olarak herhangi bir ücret talep edemez. Bu yasağa aykırı olarak tesis
edilen işlemler batıldır.
Taraflarla görüşme ve iletişim kurulması
MADDE 10 – (1) Arabulucu,
tarafların her biri ile ayrı ayrı veya birlikte görüşebilir. Bu amaçla her
türlü iletişim aracını kullanabilir.
(2) Arabulucu, arabuluculuk faaliyetine ilişkin işlem ve
eylemlerin doğru uygulandığına dair başlangıcından sona ermesine kadar sürece
ilişkin önemli hususları belgelendirir. Belge, arabulucu, taraflar ile varsa
tarafların kanuni temsilcileri veya avukatlarınca imzalanır. Belge, taraflar,
kanuni temsilcileri veya avukatlarınca imzalanmaz ise sebebi belirtilmek sureti
ile sadece arabulucu tarafından imzalanır.
Görevin özenle ve tarafsız biçimde yerine
getirilmesi
MADDE 11 – (1) Arabulucu
görevini özenle ve bizzat kendisi yerine getirmek zorunda olup, bu görevini
kısmen dahi olsa bir başkasına devredemez.
(2) Arabulucu, arabuluculuk faaliyetini yürütürken
tarafsız davranmak zorunda olup, tarafsızlığı hakkında şüpheye yol açacak tutum
ve davranışta bulunamaz.
(3) Arabulucu olarak görevlendirilen kimse,
tarafsızlığından şüphe edilmesini gerektirecek önemli hâl ve şartların varlığı
veya bu hâl ve şartların sonradan ortaya çıkması hâlinde tarafları
bilgilendirmekle yükümlüdür. Bu açıklamaya rağmen taraflar, arabulucudan görevi
üstlenmesini birlikte talep ederlerse, arabulucu bu görevi üstlenebilir yahut
üstlenmiş olduğu görevi sürdürebilir.
(4) Arabulucu, taraflar arasında eşitliği gözetmekle
yükümlüdür.
(5) Arabulucu, bu sıfatla görev yaptığı uyuşmazlık ile
ilgili olarak açılan davada, daha sonra taraflardan birinin avukatı olarak
görev üstlenemez.
Reklam yasağı
MADDE 12 – (1)
Arabulucuların iş elde etmek için reklam sayılabilecek her türlü teşebbüs ve
harekette bulunmaları ve özellikle tabelalarında ve basılı kâğıtlarında
arabulucu, avukat ve akademik unvan ile sicil numarası haricinde başka sıfat
kullanmaları yasaktır.
Tarafların aydınlatılması
MADDE 13 – (1) Arabulucu,
arabuluculuk faaliyetinin başında, tarafları arabuluculuğun esasları, süreci ve
hukuki sonuçları hakkında, şahsen ve gerektiği gibi aydınlatmakla yükümlüdür.
(2) Arabulucu, arabuluculuk yoluyla çözümlenen hukuki
uyuşmazlıklar ve arabuluculuk faaliyeti sonucunda tarafların anlaşmaya varması
durumunda düzenlenecek olan anlaşma belgesi ile icra edilebilirliğin nitelik ve
hukuki sonuçları hakkında tarafları bilgilendirir.
Aidat ödenmesi
MADDE 14 – (1)
Arabuluculardan sicile kayıtlarında giriş aidatı ve her yıl için yıllık aidat
alınır. Aidatlar Maliye Bakanlığına ödenir.
(2) Aidatlar, her yıl için Kurul tarafından belirlenir.
(3) Giriş aidatı ve yıllık aidatlar genel bütçeye gelir
kaydedilir.
(4) Yıllık aidat her yılın Haziran ayı sonuna kadar
ödenir.
İKİNCİ KISIM
Özel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Arabuluculuk Faaliyeti
Arabulucuya başvuru
MADDE 15 – (1) Taraflar
dava açılmadan önce veya davanın görülmesi sırasında arabulucuya başvurma
konusunda anlaşabilirler. Mahkeme de tarafları arabulucuya başvurmak konusunda;
arabuluculuğun esasları, süreci ve hukuki sonuçları hakkında aydınlatıp,
arabuluculuk yoluyla uyuşmazlığın çözülmesinin sosyal, ekonomik ve psikolojik
açıdan faydalarının olabileceğini hatırlatarak onları teşvik edebilir.
12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunundaki ön incelemeye
ilişkin düzenlemeler saklıdır.
(2) Aksi kararlaştırılmadıkça, taraflardan birinin
arabulucuya başvuru teklifine otuz gün içinde olumlu cevap verilmez ise bu
teklif reddedilmiş sayılır.
(3) Arabuluculuk ücretini karşılamak için adli yardıma
ihtiyaç duyan taraf, adliye arabuluculuk bürosunun bulunduğu yerdeki sulh hukuk
mahkemesinin kararıyla adli yardımdan yararlanabilir. Bu konuda 6100 sayılı
Kanunun 334 ilâ 340 ıncı maddeleri kıyasen uygulanır.
(4) Üçüncü fıkra kapsamında arabuluculuk hizmeti
verilmesi hâlinde arabulucunun ücreti Tarifeye göre belirlenir.
(5) Arabuluculuk sürecinde tarafların avukatlık hizmeti
bakımından adli yardımdan yararlanabilmesi hususunda 19/3/1969 tarihli ve 1136
sayılı Avukatlık Kanununun 176 ilâ 181 inci maddeleri uygulanır.
Arabulucunun seçilmesi
MADDE 16 – (1) Başkaca bir
usul kararlaştırılmadıkça arabulucu veya arabulucular taraflarca seçilir.
Arabuluculuk faaliyetinin yürütülmesi
MADDE 17 – (1) Arabulucu,
seçildikten sonra tarafları en kısa sürede ilk toplantıya davet eder.
(2) Taraflar, emredici hukuk kurallarına aykırı olmamak
kaydı ile arabuluculuk usulünü serbestçe kararlaştırabilir.
(3) Taraflarca kararlaştırılmamışsa arabulucu;
uyuşmazlığın niteliğini, tarafların isteklerini ve uyuşmazlığın hızlı bir
şekilde çözümlenmesi için gereken usul ve esasları göz önüne alarak
arabuluculuk faaliyetini yürütür.
(4) Niteliği gereği yargısal bir yetkinin kullanımı
olarak sadece hâkim tarafından yapılabilecek işlemler arabulucu tarafından
yapılamaz.
(5) Arabulucu, sürecin yürütülmesi sırasında, taraflara
hukuki tavsiyelerde bulunamaz.
(6) Arabulucu, arabuluculuk sürecini yürütürken
tarafların temel çıkar ve gereksinimlerini ortaya koymaları ve bu doğrultuda
menfaat temelli anlaşma sağlamaları için çaba gösterir. Arabulucu bu aşamada
çözüm önerisinde bulunamaz. Ancak tarafların çözüm üretemediklerinin ortaya
çıkması hâlinde arabulucu menfaat temelli bir çözüm önerisinde bulunabilir.
Bununla beraber tarafları bir çözüm önerisi ya da öneriler dizisini kabule
zorlayamaz. Ancak, taraflardan birinin uyuşmazlığın çözümü bağlamında sunmuş
olduğu bir önerinin arabulucu tarafından, diğer tarafa iletilmesi ve onun bu
konudaki beyanının alınması bu kapsamda değerlendirilemez.
(7) Dava açıldıktan sonra tarafların birlikte arabulucuya
başvuracaklarını beyan etmeleri hâlinde yargılama, mahkemece üç ayı geçmemek
üzere ertelenir. Bu süre, tarafların birlikte başvurusu üzerine bir defaya
mahsus olmak üzere üç aya kadar uzatılabilir.
(8) Arabuluculuk müzakerelerine taraflar bizzat, kanuni
temsilcileri veya avukatları aracılığı ile katılabilirler. Tarafların açık
rızasıyla uyuşmazlığın çözümüne katkı sağlayabilecek uzman kişiler de
müzakerelerde hazır bulundurulabilir.
(9) Arabulucular, Arabulucu Bilgi Sistemi üzerinden
faaliyetlerini yürütebilirler.
(10) Arabulucular, yargı organları ve elektronik
altyapısını tamamlamış kamu kurum ve kuruluşları ile bilgi ve belge
alışverişini elektronik ortamda yapabilirler.
İdarenin temsili
MADDE 18 – (1)
Arabuluculuk müzakerelerinde idareyi, üst yönetici tarafından belirlenen iki
üye ile hukuk birimi amiri veya onun belirleyeceği bir avukat ya da hukuk
müşavirinden oluşan komisyon temsil eder. Hukuk biriminin veya kurum avukatının
olmadığı hallerde komisyon üyelerinin tamamı üst yönetici tarafından
belirlenir. Yedek komisyon üyeleri de aynı usulle seçilir. Komisyon kendisini
vekil ile temsil ettiremez.
(2) İdare, arabuluculuk davetlerinin yapılacağı adres,
kayıtlı elektronik posta adresi ve telefon numarasını, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay içerisinde internet sitesinde
yayınlar. Arabulucular görüşmeler kapsamında yapacakları davetlerde öncelikle
bu bilgileri esas alır.
(3) Komisyonda 2 yıl süreyle görev yapmak üzere asıl ve
yedek üyeler belirlenir. İdare merkezde veya taşra teşkilatlarında komisyonlar
kurabilir.
(4) Süresi dolan üye yeniden seçilebilir. Asıl üyenin
katılamadığı toplantıya yedek üye katılır. Komisyon kararlarını oy birliği ile
alır.
(5) Belirlenen komisyon üyeleri arabuluculuk sürecinde
karar alma konusunda tam yetkilidir.
(6) Komisyon, arabuluculuk müzakereleri sonunda gerekçeli
bir rapor düzenler ve beş yıl boyunca saklar. Komisyonun sekretarya
hizmetlerini yürüten birim tarafından gerekçeli raporların saklanmasına ilişkin
gerekli tedbirler alınır.
(7) Komisyon üyeleri, bu madde kapsamındaki görevleri
uyarınca aldıkları kararlar ve yaptıkları işlemler nedeniyle görevinin
gereklerine aykırı davrandıklarının mahkeme kararıyla tespit edilmesi dışında,
mali ve idari yönden sorumlu tutulamazlar.
(8) Komisyon üyelerinin arabuluculuk faaliyeti kapsamında
yaptıkları işler ve aldıkları kararlar sebebiyle açılacak tazminat davaları,
ancak Devlet aleyhine açılabilir. Devlet ödediği tazminattan dolayı görevinin
gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle görevini kötüye kullanan üyelere
ödeme tarihinden itibaren bir yıl içinde rücu eder.
(9) Devlet aleyhine tazminat davası açılması hâlinde
mahkeme ilgili komisyon üyelerine davayı re’sen ihbar eder.
(10) Komisyonun ve sekretaryasının çalışma usul ve
esasları idareler tarafından belirlenir.
(11) Komisyon üyeleri bu madde kapsamındaki görevleri
uyarınca ilgili özel ve kamu kurum ve kuruluşları ile sekretarya aracılığıyla
yazışma yetkisine sahiptir. Kurum ve kuruluşlar tarafından komisyona ivedi
olarak cevap verilir.
(12) İdarelerin taraf olduğu özel hukuk
uyuşmazlıklarında, arabuluculuk sürecinde idarenin temsili, anlaşma belgesinin
düzenlenmesi ve diğer hususlarda 7036 sayılı Kanun ile bu Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
Arabuluculuk sürecinin başlaması ve sürelere
etkisi
MADDE 19 – (1)
Arabuluculuk süreci, dava açılmadan önce arabulucuya başvuru hâlinde,
tarafların ilk toplantıya davet edilmeleri ve taraflarla arabulucu arasında
sürecin devam ettirilmesi konusunda anlaşmaya varılıp bu durumun bir tutanakla
belgelendirildiği tarihten itibaren işlemeye başlar. Dava açılmasından sonra
arabulucuya başvuru hâlinde ise bu süreç, mahkemenin tarafları arabuluculuğa
davetinin taraflarca kabul edilmesi veya tarafların arabulucuya başvurma
konusunda anlaşmaya vardıklarını duruşma dışında mahkemeye yazılı olarak beyan
ettikleri ya da duruşmada bu beyanlarının tutanağa geçirildiği tarihten
itibaren işlemeye başlar.
(2) Arabuluculuk sürecinin başlamasından sona ermesine
kadar geçirilen süre, zamanaşımı ve hak düşürücü sürelerin hesaplanmasında
dikkate alınmaz.
Arabuluculuğun sona ermesi
MADDE 20 – (1) Aşağıda
belirtilen hâllerde arabuluculuk faaliyeti sona erer:
a) Tarafların uyuşmazlık konusu üzerinde anlaşmaya
varması.
b) Taraflardan birinin karşı tarafa veya arabulucuya,
arabuluculuk faaliyetinden çekildiğini bildirmesi.
c) Tarafların anlaşarak arabuluculuk faaliyetini sona
erdirmesi.
ç) Taraflara danışıldıktan sonra arabuluculuk için daha
fazla çaba sarf edilmesinin gereksiz olduğunun arabulucu tarafından tespit
edilmesi.
d) Uyuşmazlığın arabuluculuğa elverişli olmadığının
tespit edilmesi.
(2) Arabuluculuk faaliyeti sonunda tarafların
anlaştıkları, anlaşamadıkları veya arabuluculuk faaliyetinin nasıl sonuçlandığı
son tutanak ile belgelendirilir. Arabulucu tarafından düzenlenecek bu tutanak;
arabulucu, taraflar, kanuni temsilcileri veya avukatlarınca imzalanır. Tutanak;
taraflar, kanuni temsilcileri veya avukatlarınca imzalanmazsa, sebebi
belirtilmek sureti ile sadece arabulucu tarafından imzalanır.
(3) Arabuluculuk faaliyeti sonunda düzenlenen son
tutanağa, faaliyetin sonuçlanması dışında hangi hususların yazılacağına
taraflar karar verir. Arabulucu, bu tutanak ve sonuçları konusunda taraflara
gerekli açıklamaları yapar.
(4) Arabuluculuk faaliyetinin sona ermesi hâlinde, arabulucu,
bu faaliyete ilişkin kendisine yapılan bildirimi, tevdi edilen ve elinde
bulunan belgeleri, ikinci fıkraya göre düzenlenen tutanağı beş yıl süre ile
saklamak zorundadır. Arabulucu, arabuluculuk faaliyeti sonunda düzenlediği son
tutanağın birer örneğini taraflara verir. Tutanağın bir örneğini de
arabuluculuk faaliyetinin sona ermesinden itibaren bir ay içinde Arabulucu
Bilgi Sistemi üzerinden Genel Müdürlüğe gönderir.
(5) Arabulucu, arabuluculuk sürecinde hukuki ve fiili
sebeplerle görevini yapamayacak hâle gelirse, tarafların üzerinde anlaştığı
yeni bir arabulucu ile süreç kaldığı yerden devam ettirilebilir. Önceki yapılan
işlemler geçerliliğini korur.
Tarafların anlaşması
MADDE 21 – (1)
Arabuluculuk faaliyeti sonunda varılan anlaşmanın kapsamı taraflarca
belirlenir, anlaşma belgesi düzenlenmesi hâlinde, bu belge taraflar ve
arabulucu tarafından imzalanır.
(2) Taraflar, arabuluculuk faaliyeti sonunda bir
anlaşmaya varırsa, bu anlaşma belgesinin icra edilebilirliğine ilişkin şerh
verilmesini talep edebilirler. Bu şerhi içeren anlaşma, ilam niteliğinde belge
sayılır.
(3) Dava açılmadan önce arabuluculuğa başvurulmuşsa,
anlaşmanın icra edilebilirliğine ilişkin şerh verilmesi, çekişmesiz yargıya
ilişkin yetki hükümleri yanında arabulucunun görev yaptığı yer sulh hukuk
mahkemesinden talep edilebilir.
(4) Davanın görülmesi sırasında arabuluculuğa
başvurulması durumunda anlaşmanın icra edilebilirliğine ilişkin şerh verilmesi,
davanın görüldüğü mahkemeden talep edilebilir.
(5) İcra edilebilirlik şerhinin verilmesi, çekişmesiz
yargı işidir ve buna ilişkin inceleme dosya üzerinden yapılır. Ancak
arabuluculuğa elverişli olan aile hukukuna ilişkin uyuşmazlıklarda inceleme
duruşmalı olarak yapılır. Bu incelemenin kapsamı anlaşmanın içeriğinin
arabuluculuğa ve cebrî icraya elverişli olup olmadığı hususları ile sınırlıdır.
Anlaşma belgesine icra edilebilirlik şerhi verilmesi için mahkemeye yapılacak
olan başvuru ile bunun üzerine verilecek kararlara karşı ilgili tarafından
istinaf yoluna gidilmesi hâlinde, maktu harç alınır. Taraflar anlaşma belgesini
icra edilebilirlik şerhi verdirmeden başka bir resmî işlemde kullanmak
isterlerse, damga vergisi de maktu olarak alınır.
(6) Taraflar ve avukatları ile arabulucunun birlikte
imzaladıkları anlaşma belgesi, icra edilebilirlik şerhi aranmaksızın ilam
niteliğinde belge sayılır.
(7) Arabuluculuk faaliyeti sonunda anlaşmaya varılması
hâlinde, üzerinde anlaşılan hususlar hakkında taraflarca dava açılamaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Dava Şartı Olarak Arabuluculuk
Dava şartı olarak arabuluculuk
MADDE 22 – (1) Arabulucuya
başvurulmuş olmasının kanunla dava şartı olarak düzenlendiği durumlarda davacı,
arabuluculuk faaliyeti sonunda anlaşmaya varılamadığına ilişkin son tutanağın
aslını veya arabulucu tarafından onaylanmış bir örneğini dava dilekçesine
eklemek zorundadır.
(2) Bu zorunluluğa uyulmaması hâlinde mahkemece davacıya,
son tutanağın bir haftalık kesin süre içinde mahkemeye sunulması gerektiği,
aksi takdirde davanın usulden reddedileceği ihtarını içeren davetiye
gönderilir. İhtarın gereği yerine getirilmez ise dava dilekçesi karşı tarafa
tebliğe çıkarılmaksızın davanın usulden reddine karar verilir.
(3) Dava dilekçesi içeriğinden açıkça arabulucuya
başvurulmadan dava açıldığının anlaşılması hâlinde derhal herhangi bir usuli
işlem yapılmadan ve duruşma yapılmaksızın dosya üzerinden davanın, dava şartı
yokluğu sebebiyle usulden reddine karar verilir.
Dava şartı olarak arabuluculuğa başvuru
MADDE 23 – (1) Başvuru
karşı tarafın, karşı taraf birden fazla ise bunlardan birinin yerleşim
yerindeki veya işin yapıldığı yerdeki adliye arabuluculuk bürosuna, adliye
arabuluculuk bürosu kurulmayan yerlerde ise görevlendirilen sulh hukuk
mahkemesi yazı işleri müdürlüğüne yapılır. Adliye arabuluculuk bürosu
kurulmayan yerlerde, büronun görevini, görevlendirilen sulh hukuk mahkemesi
yazı işleri müdürlüğü yerine getirir.
(2) Tarafların ve uyuşmazlık konusunun aynı olduğu
durumlarda birden fazla başvuru yapılmış ise, başvurunun hukuki sonuçları
bakımından ilk başvuru esas alınır.
(3) Başvuru, dilekçe ile veya bürolarda bulunan formların
doldurulması suretiyle yahut elektronik ortamda yapılabilir.
(4) Arabuluculuk başvurusu sırasında başvurandan,
uyuşmazlık konusuna ilişkin hususların açıklanması istenir.
Dava şartı olarak arabuluculukta arabulucunun
görevlendirilmesi
MADDE 24 – (1) Arabulucu,
adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonu başkanlıklarına bildirilen
listeden adliye arabuluculuk bürosu tarafından puanlama yöntemiyle belirlenir.
Ancak tarafların listede yer alan herhangi bir arabulucu üzerinde başvuru sırasında
anlaşmaları hâlinde taraflar veya tarafların imzasını taşıyan bir tutanakla
beraber üzerinde anlaşılan arabulucu, durumu adliye arabuluculuk bürosuna
bildirdiğinde bu arabulucu görevlendirilir. Dava şartı olan arabuluculuk ile
ilgili uyuşmazlıklarda liste dışında bir arabulucu görevlendirilemez.
(2) Başvuran taraf, kendisine ve elinde bulunması hâlinde
karşı tarafa ait her türlü iletişim bilgisini adliye arabuluculuk bürosuna
verir. Adliye arabuluculuk bürosu, tarafların resmi kayıtlarda yer alan iletişim
bilgilerini araştırmaya da yetkilidir. İlgili kurum ve kuruluşlar, uyuşmazlık
konusuyla sınırlı olmak üzere adliye arabuluculuk bürosu tarafından talep
edilen iletişim bilgilerini vermekle yükümlüdür.
(3) Taraflara ait iletişim bilgileri, görevlendirilen
arabulucuya adliye arabuluculuk bürosu tarafından verilir. Arabulucu bu
iletişim bilgilerini esas alır, ihtiyaç duyduğunda kendiliğinden araştırma da
yapabilir. Elindeki bilgiler itibarıyla her türlü iletişim vasıtasını
kullanarak görevlendirme konusunda tarafları bilgilendirir ve ilk toplantıya
tarafları ve varsa avukatlarını birlikte davet eder. Bilgilendirme ve davete
ilişkin işlemlerini belgeye bağlar. Arabulucu taraflara ulaşamaması
hâlinde, ulaşmak için hangi yolları denediğini ve hangi sebeplerle
ulaşamadığını son tutanakta belirtir.
Dava şartı olarak arabuluculukta arabuluculuk
faaliyeti
MADDE 25 – (1)
Arabuluculuk görüşmelerine taraflar bizzat, kanuni temsilcileri veya
avukatları, idareler ise oluşturacakları komisyon aracılığıyla katılabilirler.
İşverenin adi veya resmi yazılı belgeyle yetkilendirdiği çalışanı da
görüşmelerde işvereni temsil edebilir ve son tutanağı imzalayabilir.
(2) Arabulucu adliye arabuluculuk bürosu tarafından
görevlendirildikten sonra ilk önce başvuran taraftan başlamak üzere asiller ile
ön görüşme yapar, başvurucudan ve diğer taraftan uyuşmazlığın esasını öğrenir.
Arabulucu asilleri, arabuluculuğun esasları, süreci ve sonuçları hakkında
aydınlatıp, arabuluculuk yoluyla uyuşmazlığın çözümünün ekonomik, sosyal ve
psikolojik faydalarının olduğunu hatırlatarak onları bilgilendirir. Asilleri
ilk oturuma varsa vekilleri ile birlikte davet eder.
(3) Arabulucu ilk oturum davetini yaparken toplantı
tarihi ve yerinin belirlenmesi konusunda taraflar ile iletişim kurar.
Taraflarla yaptığı görüşme sonucunda bir mutabakat sağlanamazsa toplantı
tarihini ve yerini kendisi belirler.
(4) Arabulucu, görevlendirmeyi yapan adliye arabuluculuk
bürosunun yetkili olup olmadığını kendiliğinden dikkate alamaz. Karşı taraf en
geç ilk toplantıda, yerleşim yeri ve işin yapıldığı yere ilişkin belgelerini
sunmak suretiyle adliye arabuluculuk bürosunun yetkisine itiraz edebilir. Bu
durumda arabulucu, dosyayı derhal ilgili sulh hukuk mahkemesine gönderilmek
üzere adliye arabuluculuk bürosuna teslim eder. Mahkeme, harç alınmaksızın
dosya üzerinden ivedilikle yapacağı inceleme sonunda yetkili adliye
arabuluculuk bürosunu belirleyip kesin olarak karara bağlar ve dosyayı adliye
arabuluculuk bürosuna iade eder. Yetki itirazına ilişkin inceleme yapılırken
mahkemece atamayı yapan büro değil görevlendirilen arabulucunun listesinde
kayıtlı bulunduğu komisyon dikkate alınır. Mahkeme kararı adliye arabuluculuk
bürosu tarafından 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri
uyarınca taraflara masrafı suçüstü ödeneğinden karşılanmak üzere tebliğ edilir.
Yetkisiz adliye arabuluculuk bürosu ayrıca kararı görevlendirdiği arabulucuya
bildirir. Arabulucu görevlendirmeyi Arabulucu Bilgi Sistemi üzerinden
sonlandırır. Arabulucu bundan önceki yaptığı hizmetler sebebiyle 26 ncı
maddenin ikinci fıkrası uyarınca ücrete hak kazanır. Yetki itirazının reddi
durumunda aynı arabulucu yeniden görevlendirilir ve 27 nci maddenin
birinci fıkrasında belirtilen süreler yeni görevlendirme tarihinden başlar.
Yetki itirazının kabulü durumunda ise kararın tebliğinden itibaren bir hafta
içinde yetkili adliye arabuluculuk bürosuna başvurulabilir. Bu takdirde
yetkisiz adliye arabuluculuk bürosuna başvurma tarihi yetkili adliye
arabuluculuk bürosuna başvurma tarihi olarak kabul edilir. Yetkili adliye
arabuluculuk bürosu, 24 üncü maddenin birinci fıkrası uyarınca arabulucu
görevlendirir.
(5) Arabulucu, yapılan başvuruyu görevlendirildiği
tarihten itibaren üç hafta içinde sonuçlandırır. Bu süre zorunlu hallerde
arabulucu tarafından en fazla bir hafta uzatılabilir. Sürenin sonucunda
arabulucu anlaşamama yönünde re’sen son tutanağı düzenler.
(6) Tarafların uyuşmazlık konusunda anlaşmaları veya
kısmen anlaşmaları hâlinde süreç anlaşma son tutanağı ile sonuçlandırılır.
Bunların haricindeki her durumda taraflar anlaşmamış sayılır ve anlaşmama son
tutanağı düzenlenir.
(7) Tarafların arabuluculuk sürecinde ileri sürülen
taleplerden bir kısmı üzerinde anlaşmaya varmaları hâlinde, üzerinde anlaşma
sağlanan ve sağlanamayan hususlar son tutanakta açıkça belirtilir ve ücret
taraflardan aksi kararlaştırılmadıkça eşitçe alınır.
(8) Arabulucu, taraflara ulaşılamaması, taraflar
katılmadığı için görüşme yapılamaması, yapılan görüşmeler sonucunda veya
kanunda belirtilen süre içerisinde anlaşmaya varılamaması yahut varılması
hallerinde arabuluculuk faaliyetini sona erdirir ve son tutanağı düzenleyerek
durumu derhal adliye arabuluculuk bürosuna bildirir.
(9) Taraflardan birinin geçerli bir mazeret
göstermeksizin ilk toplantıya katılmaması sebebiyle arabuluculuk faaliyetinin
sona ermesi durumunda toplantıya katılmayan taraf, son tutanakta belirtilir ve
bu taraf davada kısmen veya tamamen haklı çıksa bile yargılama giderinin
tamamından sorumlu tutulur. Ayrıca bu taraf lehine vekâlet ücretine
hükmedilmez. Her iki tarafın da ilk toplantıya katılmaması sebebiyle sona eren
arabuluculuk faaliyeti üzerine açılacak davalarda tarafların yaptıkları
yargılama giderleri kendi üzerlerinde bırakılır. Arabulucu tarafları ilk
toplantıya her türlü iletişim aracıyla davet ettiğini belgelendirir.
Arabulucunun düzenlediği belgeler geçerli mazeretin değerlendirilmesinde esas
alınır.
Dava şartı olarak arabuluculukta arabuluculuk
ücreti ve giderler
MADDE 26 – (1) Tarafların
arabuluculuk faaliyeti sonunda tamamen veya kısmen anlaşmaları hâlinde,
arabuluculuk ücreti, Arabuluculuk Asgari Ücret Tarifesinin eki Arabuluculuk
Ücret Tarifesinin İkinci Kısmına göre aksi kararlaştırılmadıkça taraflarca eşit
şekilde karşılanır. Bu durumda ücret, Tarifenin Birinci Kısmında belirlenen iki
saatlik ücret tutarından az olamaz. İşe iade talebiyle yapılan görüşmelerde
tarafların anlaşmaları durumunda, arabulucuya ödenecek ücretin belirlenmesinde
işçiye işe başlatılmaması hâlinde ödenecek tazminat miktarı ile
çalıştırılmadığı süre için ödenecek ücret ve diğer haklarının toplamı,
Tarifenin İkinci Kısmı uyarınca üzerinde anlaşılan miktar olarak kabul edilir.
(2) Arabuluculuk faaliyeti sonunda tarafların
anlaşamamaları hâlinde iki saatlik ücret tutarı Tarifenin Birinci Kısmına göre
Bakanlık bütçesinden ödenir. İki saatten fazla süren görüşmeler sonunda
tarafların anlaşamamaları hâlinde ise iki saati aşan kısma ilişkin ücret aksi
kararlaştırılmadıkça taraflarca eşit şekilde, Tarifenin Birinci Kısmına göre
karşılanır. Bakanlık bütçesinden ödenen ve taraflarca karşılanan arabuluculuk
ücreti, yargılama giderlerinden sayılır. Dava açılması hâlinde mahkeme
tarafından dava öncesi ödenen arabuluculuk ücretlerine ilişkin makbuz dosyaya
eklenir. Yargılama giderleri olarak hükmedilen tutar 6183 sayılı Kanuna göre
tahsil edilir.
(3) Sürecin sehven kayıt, mükerrer kayıt veya
arabuluculuğa elverişli olmama nedeniyle sona erdirilmesi hallerinde
arabulucuya ikinci fıkra uyarınca ücret ödenmez.
(4) Bu madde uyarınca adliye arabuluculuk bürosu
tarafından yapılması gereken zaruri giderler; arabuluculuk faaliyeti sonunda
anlaşmaya varılması hâlinde anlaşma uyarınca taraflarca ödenmek, anlaşmaya varılamaması
hâlinde ise ileride haksız çıkacak taraftan tahsil olunmak üzere Bakanlık
bütçesinden karşılanır. Dava açılması hâlinde mahkeme tarafından, yapılan
zorunlu giderlere ilişkin makbuz dosyaya eklenir. Yargılama giderleri olarak
hükmedilen tutar 6183 sayılı Kanuna göre tahsil edilir.
(5) Adliye arabuluculuk bürosu tarafından, adliye
arabuluculuk bürosu bulunmayan yerde sulh hukuk mahkemesi yazı işleri müdürlüğü
tarafından Bakanlık tarafından ödenen arabuluculuk ücretine ilişkin liste,
ödenmek üzere Cumhuriyet başsavcılığına gönderilir.
(6) Kamu görevlileri tarafından yürütülen arabuluculuk
faaliyetleri sonucunda taraflarca anlaşılan ya da Tarifeye göre tahakkuk edecek
arabuluculuk ücreti, arabulucunun listesinde yer aldığı komisyona bağlı adliye
arabuluculuk bürosu veya adliye arabuluculuk bürosu bulunmayan yerde sulh hukuk
mahkemesi yazı işleri müdürlüğüne arabulucu tarafından bildirilir. Taraflar,
arabulucu ücretini belirlenen tarihte adliye arabuluculuk bürosu veznesine
yatırır. Adliye arabuluculuk bürosu yasal kesintileri yaptıktan sonra
arabulucunun bildirmiş olduğu banka hesabına havale eder. Dava şartı olan
arabuluculukta anlaşamama hâlinde düzenlenen sarf kararı gereğince ücret
Cumhuriyet savcılığınca arabulucunun banka hesabına yatırılır.
Dava şartı olarak arabuluculuğun sürelere
etkisi
MADDE 27 – (1) Adliye
arabuluculuk bürosuna başvurulmasından, son tutanağın düzenlendiği tarihe kadar
geçen sürede uyuşmazlık konusu hususlarda zamanaşımı durur ve hak düşürücü süre
işlemez.
Dava şartı olarak arabuluculukta yetki ve
atama usulü
MADDE 28 – (1)
Arabuluculuk görüşmeleri, taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, arabulucuyu
görevlendiren adliye arabuluculuk bürosunun bağlı bulunduğu adli yargı ilk
derece mahkemesi adalet komisyonunun yetki alanı içinde yürütülür.
(2) Seri uyuşmazlıklar, adliye arabuluculuk bürosu
tarafından atanan aynı arabulucuya tevdi edilir. Seri uyuşmazlığın sayısı ve
puanlama usulü Daire Başkanlığınca belirlenir.
(3) Adliye arabuluculuk bürosunca yapılan atamalarda her
dosya için arabulucuya puan verilir, puanlama ve atama usulü ile performans
kriterleri Daire Başkanlığı tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Arabulucular Sicili
Sicilin tutulması
MADDE 29 – (1) Özel hukuk
uyuşmazlıklarında arabuluculuk yapma yetkisini kazanmış kişilerin sicilleri,
sicil numarası verilmek suretiyle, Daire Başkanlığınca tutulur.
(2) Sicilde kişinin ad ve soyadı, uzmanlık alanı, varsa
diğer mesleği, iş adresi ve akademik unvanı gibi şahsi bilgileri yer alır. Bu
bilgiler, Daire Başkanlığı internet sitesinde duyurulur.
(3) Arabulucu, sicilde yer alan kendisine ait bilgilerde
meydana gelen her türlü değişikliği bir ay içinde varsa belgesi ile birlikte
Genel Müdürlüğe bildirmek zorundadır. Bu değişiklikler ile ilgili olarak Daire
Başkanlığı tarafından elektronik ortamda gerekli düzeltmeler yapılır.
(4) Daire Başkanlığı, arabulucular hakkında elektronik
ortamda şahsi sicil dosyası tutar. Şahsi sicil dosyasına arabulucunun kimliği,
öğrenim ve meslek durumu, bildiği yabancı dil, meslekî eserleri ve yazıları,
disiplin ve ceza soruşturması ve sonuçları, başka görevlerde geçen hizmet gibi
hususlara ilişkin belgeler konulur.
Sicile kayıt olma şartları
MADDE 30 – (1) Sicile
kayıt, ilgilinin Daire Başkanlığına Arabulucu Bilgi Sistemi üzerinden
başvurması ve şartları taşıdığının anlaşılması üzerine yapılır.
(2) Sicile kaydedilebilmek için;
a) Türk vatandaşı olmak,
b) Mesleğinde en az beş yıllık kıdeme sahip hukuk
fakültesi mezunu olmak,
c) Tam ehliyetli olmak,
ç) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir
suçtan dolayı bir yıldan fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa
bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin
işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma,
edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama veya kaçakçılık, gerçeğe aykırı bilirkişilik yapma, yalan tanıklık ve
yalan yere yemin suçlarından mahkûm olmamak,
d) Terör örgütleriyle iltisaklı veya irtibatlı olmamak,
e) Arabuluculuk eğitimini tamamlamak ve Bakanlıkça
yapılan yazılı sınavda başarılı olmak,
gerekir.
(3) İlgili, başvuru sırasında 29 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen şahsi bilgilerini içeren belgeler ile bu maddenin ikinci
fıkrasındaki şartları taşıdığına dair belgeleri elektronik ortamda iletir.
(4) Başvuru tarihi itibarı ile fiilen avukatlık mesleğini
veya bir kamu görevini ifa etmeyen başvuru sahiplerinin, arabuluculuk mesleğini
yapmalarına ruhen ve bedenen engel bir hâllerinin bulunmadığını sağlık
kuruluşlarından alacakları raporlarla belgelendirmeleri gerekir.
(5) Sicile kayıt için başvuruda bulunan kişi, ikinci
fıkranın (b) bendindeki şartı taşıdığını ve dördüncü fıkrada bahsedilen sağlık
durumunu düzenlenme tarihi itibarı ile altı aydan daha eski tarihli olmayan
belgelerle ispatlamak zorundadır.
(6) İkinci fıkrada sayılan sicile kayıt şartlarını
taşıdığı anlaşılan ve belgelerinde eksiklik bulunmayan başvuru sahiplerinin
sicile kayıtlarının yapılacağı hususu ile şartları taşımadığı anlaşılan veya
verilen bir aylık süreye rağmen eksik belgelerini sunmayan başvuru sahiplerinin
sicile kayıtlarının yapılamayacağı hususunda Daire Başkanlığınca başvuru
tarihinden veya eksik belgenin ikmalinden itibaren iki ay içinde karar verilir.
Bu kararlar ilgilisine de tebliğ edilir. Bu kişiler belge eksikliklerini ikmal
ettiklerinde yeniden sicile kayıt için başvuruda bulunabilirler.
(7) Arabulucu, sicile kayıt tarihinden itibaren
faaliyetine başlayabilir.
(8) Arabulucu, üçüncü fıkrada sayılan şartlarla ilgili
olarak kendisine ait bilgilerde meydana gelen her türlü değişikliği bir ay
içinde varsa belgesi ile birlikte Genel Müdürlüğe iletir. Bu değişiklikler ile
ilgili olarak Daire Başkanlığı tarafından sicilde ve elektronik ortamda gerekli
düzeltmeler yapılır.
(9) Daire Başkanlığı, sicile kayıtlı arabulucuları, görev
yapmak istedikleri adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonlarına göre
listeler ve listeleri ilgili komisyon başkanlıklarına bildirir. Bir arabulucu,
en fazla üç komisyon listesine kaydolabilir.
Sicilden silinme
MADDE 31 – (1)
Arabuluculuk için aranan koşulları taşımadığı hâlde sicile kaydedilen veya daha
sonra bu koşulları kaybeden arabulucunun kaydı Daire Başkanlığınca silinir.
Arabulucunun ölümü hâlinde de aynı işlem yapılır.
(2) Daire Başkanlığı, Kanunun öngördüğü yükümlülükleri
önemli ölçüde veya sürekli yerine getirmediğini tespit ettiği arabulucuyu
yazılı olarak uyarır; uyarıya uyulmaması hâlinde arabulucunun yazılı
savunmasını ister. Arabulucu, istemin tebliğinden itibaren on günlük süre
içinde savunmasını vermek zorundadır. Tebliğden imtina eden veya bu süre içinde
savunmada bulunmayan arabulucu savunma hakkından vazgeçmiş sayılır. Bu
işlemlerden sonra Daire Başkanlığı, gerekirse arabulucunun adının sicilden
silinmesini Kuruldan talep eder. Kurul tarafından sicilden silinmeye yönelik
bir karar verilirse Daire Başkanlığınca bu karar ilgilisine tebliğ edilir.
(3) Arabulucu, sicilden kaydının silinmesini her zaman
isteyebilir. Bu şekilde sicilden kaydı silinenler sınav şartı aranmaksızın
diğer şartları haiz ise yeniden sicile kayıt yaptırabilirler.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Eğitim, Sınav ve Denetim
BİRİNCİ BÖLÜM
Arabuluculuk Eğitimi ve Eğitim Kuruluşları
Arabuluculuk eğitimi
MADDE 32 – (1)
Arabuluculuk eğitimi, hukuk fakültesi mezunu ve beş yıllık meslekî kıdem
kazanmış kişiler tarafından alınan, arabuluculuk faaliyetinin yürütülmesi ile
arabuluculuğun yerine getirilmesi için gerekli olan bilgi ve becerilerin
kazanılmasını amaçlayan eğitimi ifade eder.
(2) Arabulucu olacak kişilere altmışsekiz saati teorik ve
onaltı saati uygulamalı olmak üzere asgari toplam seksendört saat
arabuluculuk eğitimi verilir.
(3) Teorik ve uygulamalı eğitimin verilmesinde, eğitim
modulü esas alınır.
(4) Eğitime katılanların, belgeye dayalı ve eğitim
kuruluşlarınca kabul edilen haklı bir mazeretleri olmadıkça arabuluculuk
eğitimi süresince verilen ders ve çalışmalara katılımları zorunludur. Eğitim
kuruluşlarınca, adayların derslere devam durumunu gösteren çizelge düzenlenir
ve derslerin 1/12’sine devam etmeyenlerin eğitim programıyla ilişiği kesilir.
(5) Daire Başkanlığı, arabulucuların uzmanlık alanlarını
ve uzmanlığa ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
(6) Arabuluculara, arabuluculuk eğitim izni verilen
kuruluşlarca teorik ve uygulamalı, toplam sekiz saatten az olmamak üzere üç
yılda bir defa yenileme eğitimi verilir. Arabulucular yenileme eğitimine sicile
kaydedildiği tarihten itibaren üçüncü yılın içinde katılmak zorundadır.
(7) Yenileme eğitiminde; arabuluculuğa ilişkin mevzuat ve
içtihat değişiklikleri ile arabuluculuk becerilerinin geliştirilmesine yönelik
eğitim verilir.
Arabuluculuk eğitimi katılım belgesi
MADDE 33 – (1) Eğitim
kuruluşlarınca, eğitimlerini başarı ile tamamlayan kişilere en geç bir ay
içinde arabuluculuk eğitimini tamamladıklarına dair katılım belgesi verilir.
Eğitim kuruluşlarına izin verilmesi
MADDE 34 – (1)
Arabuluculuk eğitimi üniversitelerin hukuk fakülteleri, Türkiye Barolar Birliği
veya Türkiye Adalet Akademisi tarafından verilir. Bu kuruluşlar Bakanlıktan
izin alarak eğitim verebilirler. İzin verilen eğitim kuruluşlarının listesi
elektronik ortamda yayınlanır.
(2) İzin için yazılı olarak başvurulur. Başvuruda
eğitimin içeriğini ve süresini kapsar şekilde eğitim programı, eğiticilerin
sayısı, unvanları, uzmanlıkları, yeterlikleri ve eğitim programının finansman
kaynakları ile eğitim verilecek mekânlar hakkında gerekçeli ve yeterli
bilgilere yer verilir.
(3) Başvuruda sunulan belgelere dayalı olarak, eğitimin
amacına ulaşacağı, eğitimin yapılacağı mekânların uygunluğu ve eğitim kuruluşlarında
eğitim faaliyetinin devamlılığının sağlanacağı tespit edilirse, ilgili eğitim
kuruluşuna en çok üç yıl için geçerli olmak üzere izin verilir. İzin verilen
eğitim kuruluşu, eğitim kuruluşları siciline kaydedilir.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen nitelikleri
taşımadığı anlaşılan eğitim kuruluşunun başvurusu, başvuru talebinin Bakanlığa
ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde incelenerek reddedilir ve karar
ilgilisine tebliğ edilir. Bakanlıkça iki ay içinde karar verilemediği takdirde
talep reddedilmiş sayılır.
(5) İzin süresi uzatılmayan veya izni iptal edilen eğitim
kuruluşu, eğitim kuruluşları sicilinden ve elektronik ortamdaki listeden
silinir. Bu eğitim kuruluşuna ait belgeler dosyasında saklanır.
İzin süresinin uzatılması
MADDE 35 – (1) Sicile
kayıtlı olan bir eğitim kuruluşu kayıt süresinin bitiminden en erken bir yıl ve
en geç üç ay önce, eğitim kuruluşları sicilindeki kaydının geçerlilik süresinin
uzatılmasını yazılı olarak talep edebilir. Eğitim kuruluşunun 36 ncı maddeye göre
sunduğu raporlardan, arabuluculuk eğitiminin başarılı şekilde devam ettiği ve
37 nci maddede belirtilen sebepler bulunmadığı takdirde, verilmiş bulunan iznin
geçerlilik süresi her defasında üç yıl uzatılabilir. Eğitim kuruluşu, süresi
içinde yaptığı başvuru hakkında karar verilinceye kadar listede kayıtlı kalır.
(2) İzin süresinin uzatılmasına ilişkin talepler, talebin
Bakanlığa ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde incelenerek karara bağlanır
ve karar ilgilisine tebliğ edilir.
Daire Başkanlığına bilgi verme yükümlülüğü
MADDE 36 – (1) Eğitim
kuruluşları, her yıl ocak ayında bir önceki yıl içinde gerçekleştirdikleri
eğitim faaliyetinin kapsamı, içeriği ve başarısı konusunda Daire Başkanlığına
bir rapor sunar.
(2) Rapor sunmayan eğitim kuruluşuna yazılı ihtarda
bulunularak bir aylık süre verilir. İhtarda, raporun verilen süreye rağmen
sunulmaması hâlinde eğitim verme izninin iptal edileceği hususu belirtilir.
Eğitim kuruluşuna verilen iznin iptali
MADDE 37 – (1) Aşağıdaki
hâllerde eğitim kuruluşuna verilmiş olan izin, Bakanlığın talebi üzerine Kurul
tarafından iptal edilir:
a) İzin verilebilmesi için aranan şartlardan birinin
ortadan kalkmış olduğunun veya mevcut olmadığının tespiti.
b) Eğitimin yeterli şekilde verilemediğinin tespiti.
c) Arabuluculuk eğitimi başarı belgesi düzenlenmesinde
sahtecilik veya önemli hatalar yapılması.
ç) 36 ncı maddedeki rapor verme yükümlülüğünün yapılan
ihtara rağmen yerine getirilmemesi.
d) Eğitim faaliyetinin devamlılığının sağlanmadığının
tespiti.
(2) Eğitim kuruluşunun yazılı talebi üzerine Daire
Başkanlığınca her zaman eğitim izninin iptaline karar verilebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Sınav İlke ve Kuralları
Sınav
MADDE 38 – (1)
Arabuluculuk eğitimini tamamlayanların sicile kayıt olabilmeleri için bu
Yönetmeliğe uygun olarak yapılacak yazılı sınavda başarılı olmaları zorunludur.
(2) Başarılı olanların sınav sonuçları, sicile kayıt
işlemleri tamamlanıncaya kadar geçerliliğini korur.
Sınavın yeri ve günü
MADDE 39 – (1) Sınav
Bakanlık tarafından belirlenen arabulucu ihtiyaç sayısına göre yapılır. Sınavın
yapılacağı yer, tarih ve saat Daire Başkanlığınca belirlenir.
(2) Sınavın yeri, tarihi ve saati Genel Müdürlüğün resmî
internet sayfasında yayımlanmak suretiyle duyurulur.
Sınavın konusu
MADDE 40 – (1) Sınav, 32
nci madde uyarınca arabuluculuk eğitimi sırasında verilen konuları kapsar.
Sınav işlemlerinin yürütülmesi
MADDE 41 – (1) Daire
Başkanlığı sınavla ilgili soruların hazırlattırılması, sınavın ilanı, süresi,
sınav tutanaklarının düzenlenmesi ile sınavlara ilişkin diğer işlemlerin
yürütülmesini sağlar.
Sınava başvuru
MADDE 42 – (1) Sınava
girmek isteyenlerin 30 uncu maddenin ikinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç) ve
(d) bentlerinde belirtilen şartları taşıması ve arabuluculuk eğitimini
tamamlaması gerekir.
(2) Sınava başvurular, Arabulucu Bilgi Sistemi üzerinden
elektronik imza ya da e-Devlet şifresi kullanmak suretiyle, T.C. kimlik
numarasını gösteren belge, adli sicil beyanı veya belgesi, arabuluculuk
eğitimini tamamladığını gösteren katılım belgesi, hukuk fakültesi mezunu ve
mesleğinde en az beş yıllık kıdeme sahip olduğunu gösterir belgenin son başvuru
günü bitimine kadar sisteme yüklenmesi suretiyle yapılır.
(3) Başvuruya ilişkin diğer usul ve esaslar sınav
ilanında belirtilir.
Başvurunun incelenmesi
MADDE 43 – (1) Başvuru,
ilgilinin sınava girebilme şartlarını taşıyıp taşımadığının tespiti açısından
incelenir.
(2) Başvuru sırasında istenen belgeleri sisteme eksik
veya hatalı yüklemiş olanların ya da sınava girebilme şartlarını taşımadığı
tespit edilenlerin başvuruları reddedilip, bu durum kendilerine bildirilir.
(3) Sınava girebilme şartlarını taşıyanlara ilişkin
gerekli bilgiler, sınavı yapacak kuruma iletilir.
Sınavların yapılışı
MADDE 44 – (1) Sınav,
klasik veya test usulü şeklinde yapılır.
(2) Bu sınav, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığı, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü veya yükseköğretim
kurumları arasından Bakanlıkça belirlenecek bir kuruluşa yaptırılabilir.
Sınavda başarı koşulu
MADDE 45 – (1) Sınavda yüz
tam puan üzerinden en az yetmiş puan alması koşuluyla en yüksek puan alan
adaydan başlamak üzere sınav ilanında belirtilen arabulucu ihtiyaç sayısı kadar
aday, sınavda başarılı sayılır. Başarılı sayılan en düşük puanlı adayla aynı
puanı alan adaylar da başarılı sayılır.
Sınav sonuçlarının açıklanması ve itiraz
MADDE 46 – (1) Daire
Başkanlığı, sınav sonuçlarını, sınav sonuçlarının kendisine intikal ettiği
tarihten itibaren bir ay içinde ilan eder.
(2) İlgililer, sınav sonuçlarının ilanından itibaren yedi
gün içinde Daire Başkanlığına yazılı olarak itiraz edebilirler.
(3) Daire Başkanlığı tarafından sınav ile ilgili
itirazlar sınavı yapan kuruma yedi gün içinde bildirilir. İtiraz sonuçları da
ilgililere aynı süre zarfında Daire Başkanlığınca yazılı olarak bildirilir.
(4) Sınava yapılan itirazlar, sınavı yapan kurum
tarafından karara bağlanır.
(5) Sınavda hatalı sorulara tekabül eden puanlar eşit
şekilde diğer sorulara dağıtılır. Ancak, soruların yüzde beşinden fazlasının
hatalı olduğunun ikinci fıkrada belirtilen süre içinde tespit edilmesi hâlinde,
sınav iptal edilir ve en kısa sürede yeni sınav yapılır.
Sınavların geçersiz sayılması
MADDE 47 – (1) Sınava
girenlerden;
a) İzin almadan sınav salonu veya yerini terk edenler,
b) Sınavda kopya çekenler veya kopya çekmeye teşebbüs
edenler,
c) Sınavda kopya verenler veya kopya vermeye teşebbüs
edenler,
ç) Kendi yerine başkasının sınava girmesini sağlayanlar,
d) Sınav düzenine aykırı davranışta bulunanlar
hakkında düzenlenen tutanak üzerine bunların sınavları
geçersiz sayılır.
(2) Sınavı kazananlardan başvuruda gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu tespit edilenlerin sınavı da geçersiz sayılır. Bu durumda olanlar
hiçbir hak talebinde bulunamazlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit
edilenler hakkında idari ve yasal işlemler yapılır.
Sınavlarda başarısız kabul edilme
MADDE 48 – (1) Sınava
başvuranlardan;
a) 45 inci maddedeki sınav başarı koşulunu sağlamayanlar,
b) Sınavı geçersiz sayılanlar,
c) Sınava katılmayanlar,
başarısız kabul edilirler.
Yeni sınav hakkı
MADDE 49 – (1) 47 nci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendi gereğince sınavları geçersiz sayılanlar
ile 48 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri gereğince
sınavlarda başarısız kabul edilenler, sınavlara yeniden girebilme hakkına
sahiptirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Denetim
Denetim yetkisi
MADDE 50 – (1)
Arabulucular, arabuluculuk büroları ve arabuluculuk eğitim izni verilen
kuruluşlar, Daire Başkanlığının denetimi altındadır.
Denetimin kapsamı
MADDE 51 – (1) Eğitim
kuruluşları, arabulucular ve arabuluculuk büroları, Kanun, Yönetmelik ve ilgili
mevzuat uyarınca çıkarılan diğer düzenleyici işlemlere uygun hareket edip
etmediği yönünden denetlenir.
(2) Denetim sonucunda tespit edilen eksiklikler duruma
göre Daire Başkanlığınca ilgili kişi ve kuruluşlara yazılı bir şekilde
bildirilerek bu eksikliklerin giderilmesi için eksikliğin niteliğine göre uygun
bir süre verilir. Verilen süre sonunda eksiklikler giderilmediği takdirde veya
denetim sonucu, konusu suç teşkil eden uygulamalar tespit edildiğinde arabulucu
veya eğitim kuruluşları hakkında Kanun, Yönetmelik ve bu mevzuat uyarınca
çıkarılan diğer düzenleyici işlemler uyarınca işlem yapılır ve gerekirse adli
mercilere bildirimde bulunulur.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Teşkilat
BİRİNCİ BÖLÜM
Daire Başkanlığı
Daire Başkanlığı
MADDE 52 – (1) Daire
Başkanlığı, bir daire başkanı, yeteri kadar tetkik hâkimi ve diğer personelden
oluşur.
(2) Daire Başkanlığı nezdinde, Kanun ve bu Yönetmelikle
verilen arabuluculuk faaliyetleri ile ilgili görevleri yerine getirmek üzere;
Arabuluculuk Hizmetleri Bürosu, Sicil Bürosu ve Eğitim Bürosu gibi bürolar
başta olmak üzere hizmetin gereklerine uygun olarak yeterli sayıda büro
oluşturulur.
Daire Başkanlığının görevleri
MADDE 53 – (1) Daire
Başkanlığının görevleri genel olarak şunlardır:
a) Arabuluculuk hizmetlerinin düzenli ve verimli olarak
yürütülmesini sağlamak.
b) Arabuluculukla ilgili yayın yapmak, bu konudaki
bilimsel çalışmaları teşvik etmek ve desteklemek.
c) Kurulun çalışması ile ilgili her türlü karar ve işlemi
yürütmek ve görevleri ile ilgili bakanlık, diğer kamu kurum ve kuruluşları,
üniversiteler, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, kamu yararına
çalışan vakıf ve dernekler ile uygun görülen gönüllü gerçek ve tüzel kişilerle
işbirliği yapmak.
ç) Arabuluculuk kurumunun tanıtımını yapmak, bu konuda
kamuoyunu bilgilendirmek, ulusal ve uluslararası kongre, sempozyum ve seminer
gibi bilimsel organizasyonları düzenlemek veya desteklemek.
d) Ülke genelinde arabuluculuk uygulamalarını izlemek,
ilgili istatistikleri tutmak ve yayımlamak.
e) Arabuluculuk eğitimi verecek kuruluşlar tarafından bu
amaçla yapılan başvuru ile eğitim kuruluşları sicilindeki kaydın geçerlilik
süresinin uzatılması talebinin karara bağlanmasını Bakanlığın onayına sunmak,
arabuluculuk eğitimi verecek eğitim kuruluşlarını listelemek ve elektronik
ortamda yayımlamak.
f) Arabulucu sicilini tutmak, sicile kayıt taleplerini
karara bağlamak, 31 inci maddenin birinci ve ikinci fıkraları kapsamında
arabulucunun sicilden silinmesine karar vermek ve bu sicilde yer alan kişilere
ilişkin bilgileri elektronik ortamda duyurmak.
g) Arabulucular tarafından arabuluculuk faaliyeti sonunda
düzenlenen son tutanakların kayıtlarını tutmak ve birer örneklerini saklamak.
ğ) Görev alanına giren kanun ve düzenleyici işlemler
hakkında inceleme ve araştırma yaparak Genel Müdürlüğe öneride bulunmak.
h) Yıllık faaliyet raporunu ve izleyen yıl faaliyet
planını hazırlayarak Kurulun bilgisine sunmak.
ı) Yıllık Arabuluculuk Asgari Ücret Tarifesini
hazırlamak.
İKİNCİ BÖLÜM
Arabuluculuk Kurulu ve Görevleri
Kurul
MADDE 54 – (1) Kurul
aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Hukuk İşleri Genel Müdürü.
b) Arabuluculuk Daire Başkanı.
c) Hâkimler ve Savcılar Kurulu tarafından hukuk
mahkemelerinde görev yapmakta olan birinci sınıfa ayrılmış hâkimler arasından
seçilecek iki hâkim.
ç) Türkiye Barolar Birliğinden üç temsilci.
d) Türkiye Noterler Birliğinden bir temsilci.
e) Yükseköğretim Kurulu tarafından seçilen özel hukuk
alanından bir öğretim üyesi.
f) Adalet Bakanı tarafından seçilecek üç arabulucu.
g) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden bir temsilci.
ğ) Kendisine mensup işçi sayısı en çok olan üç işçi
sendikaları konfederasyonunca seçilecek birer temsilci.
h) En çok işveren mensubu olan işveren sendikaları
konfederasyonunca seçilecek bir temsilci.
ı) Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonundan bir
temsilci.
i) Türkiye Adalet Akademisi Eğitim Merkezi Başkanı.
(2) Kurul Başkanı ihtiyaca göre Kurul toplantılarına
uzman kişileri çağırabilir.
(3) Kurul Başkanı Hukuk İşleri Genel Müdürüdür. Genel
Müdürün bulunmadığı toplantılarda Başkanlık görevi Arabuluculuk Daire Başkanı
tarafından yerine getirilir.
(4) Kurul, mart ve eylül aylarında olmak üzere yılda en
az iki kez toplanır. Ayrıca, Başkanın veya en az beş üyenin talebiyle Kurul her
zaman toplantıya çağrılabilir.
(5) Kurul en az on kişi ile toplanır.
(6) Kurul üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar
alır. Karara muhalif kalan üyelerin görüşlerini yazılı olarak sunma hakları
vardır. Karara muhalif üyeler, muhalefet gerekçelerini en geç on gün içinde
Kurul başkanlığına ibraz ederler.
(7) Mazeretsiz olarak art arda iki toplantıya katılmayan
üyenin üyeliği düşer. Üyeliği düşen kişinin yerine, kalan süreyi tamamlamak
üzere kurum veya kuruluşunca yeni bir üye görevlendirilir. Üyenin istifası veya
ölümü hâlinde de aynı hüküm geçerlidir.
(8) Kurulun Bakanlık dışından görevlendirilen üyelerinin
görev süresi üç yıldır. Görev süresi dolan üyeler yeniden görevlendirilebilir.
Eski Kurulun görevi yeni Kurul oluşuncaya kadar devam eder.
(9) Kurulun gündemi Daire Başkanlığınca belirlenip, Kurul
toplantısından beş gün önce Kurul üyelerinin iletişim adreslerine elektronik
posta yoluyla gönderilir. Gündem dışı konular da Kurulda görüşülebilir.
(10) Kurulun sekretaryası Daire Başkanlığınca yürütülür.
(11) Arabuluculuk Kuruluna başka yerden katılan Kurul
üyelerinin gündelik, yol gideri, konaklama ve diğer zorunlu giderleri 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre Bakanlıkça karşılanır.
Kurulun görevleri
MADDE 55 – (1) Kurulun
görevleri şunlardır:
a) Arabuluculuk hizmetlerine ilişkin temel ilkeler ile
arabuluculuk meslek kurallarını belirlemek.
b) Arabuluculuk eğitimine ve eğitim kuruluşlarının
nitelikleri ile çalışma usul ve esaslarına yönelik ilke ve standartlar ile
arabuluculuk eğitimi sonunda yapılacak olan sınava ilişkin temel ilke ve
standartları tespit etmek.
c) Arabulucuların denetimine ilişkin kuralları
belirlemek.
ç) Kanuna göre çıkarılması gereken ve Genel Müdürlük
tarafından hazırlanan yönetmelik taslaklarına, gerekirse değişiklik yaparak son
şeklini vermek.
d) Eğitim kuruluşlarının eğitim izinlerini iptal etmek.
e) 31 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında
arabulucunun sicilden silinmesine karar vermek.
f) Arabulucuların ödeyecekleri giriş aidatını ve yıllık
aidatları tespit etmek.
g) Arabuluculuk Asgari Ücret Tarifesini gerekiyorsa
değişiklik yapmak suretiyle onaylamak.
ğ) Daire Başkanlığı tarafından yürütülecek faaliyetlerin
etkinliğini artırmak üzere tavsiyelerde bulunmak.
h) Daire Başkanlığının yıllık faaliyet raporu ve planı
hakkında görüş bildirmek.
ı) Daire Başkanlığının faaliyet planında yer alan
konularla ilgili kurum ve kuruluşların uygulamaya sağlayabileceği katkıları
belirlemek.
i) Arabuluculuk hizmetlerinin yürütülmesiyle ilgili
olarak gerek Daire Başkanlığınca bildirilen ve gerekse re’sen öğrenilen genel
ve önemli sorunları görüşüp, çözüm önerilerinde bulunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Adliye Arabuluculuk Bürosu
Adliye arabuluculuk bürosu
MADDE 56 – (1)
Arabuluculuğa başvuranları bilgilendirmek, arabulucuları görevlendirmek ve
kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere Bakanlık tarafından uygun
görülen adliyelerde, adliye arabuluculuk büroları kurulur.
Adliye arabuluculuk büro personeli
MADDE 57 – (1) Adli yargı
ilk derece mahkemesi adalet komisyonu tarafından, münhasıran bu bürolarda
çalışmak üzere bir yazı işleri müdürü ile yeteri kadar personel
görevlendirilir.
Adliye arabuluculuk bürolarının denetimi
MADDE 58 – (1) Adliye
arabuluculuk büroları, Hâkimler ve Savcılar Kurulu tarafından belirlenen sulh
hukuk hâkiminin gözetim ve denetimi altında görev yapar. Adliye arabuluculuk
bürosu kurulmayan yerlerde bu büroların görevi, adli yargı ilk derece mahkemesi
adalet komisyonunca görevlendirilen sulh hukuk mahkemesi yazı işleri müdürlüğü
tarafından ilgili hâkimin gözetim ve denetimi altında yerine getirilir.
BEŞİNCİ KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 59 – (1) 26/1/2013
tarihli 28540 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hukuk Uyuşmazlıklarında
Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yenileme eğitimine esas kayıt tarihi
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
1/1/2018 tarihinden önce sicile kaydolanlar bakımından bu Yönetmeliğin Resmî
Gazete’de yayımlandığı tarih 32 nci maddenin altıncı fıkrası uyarınca, sicile
kayıt tarihi sayılır.
Yürürlük
MADDE 60 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 61 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Adalet Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder