BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Yasal Düzenleme, Dayanak ve
Öngörülen Teşvik
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) 25/8/1999
tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa, 21/3/2018 tarihli ve 7103
sayılı Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunla eklenen Geçici 21 inci maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasların belirlenmesi bu Tebliğin amaç ve
kapsamını oluşturmaktadır.
Yasal düzenleme ve dayanak
MADDE 2 – (1) 4447
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 21 – Bu Kanunun geçici 19 uncu ve geçici
20 nci maddeleri kapsamında işe alınanların ücretlerinin, ilgili yılda
uygulanan asgarî ücretin aylık brüt tutarının prim ödeme gün sayısına isabet
eden tutarı üzerinden hesaplanan gelir vergisinin asgarî geçim indirimi
uygulandıktan sonra kalan kısmı, verilecek muhtasar beyanname üzerinden
tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
Bu madde kapsamında yapılan ücret ödemelerine ilişkin
düzenlenen kâğıtlara ait damga vergisinin aylık brüt asgarî ücretin prim
ödeme gün sayısına isabet eden kısmı beyan edilmez ve ödenmez.
Bu maddeyle sağlanan vergi teşvikleri 2020 yılı Aralık
ayı aşılmamak üzere, teşvik kapsamına giren çalışanlar için 12 ay süreyle
uygulanır. Ancak bu süre; işe giriş tarihi itibarıyla teşvik kapsamına giren;
18 yaşından büyük kadın, 18 yaşından büyük 25 yaşından küçük erkek çalışanlar
ile Kuruma engelli olarak kayıtlı sigortalılar için 18 ay olarak dikkate
alınır. Bu madde kapsamındaki vergi teşvikleri, bu Kanunun geçici 20 nci
maddesi kapsamında sağlanan teşvikten yararlanılan çalışanlar için maddede
yazılı süre ve şartlarla sınırlı olarak uygulanır, prim ve ücret desteği
sağlanmayan aylar için vergi teşvikleri de uygulanmaz.
Bu madde kapsamında teşvikten yararlanılmış olan
çalışanın teşvik süresini tamamlamadan işten ayrılıp yeniden işe başlaması
halinde, bu maddede belirtilen şartların sağlanması kaydıyla üçüncü fıkrada
belirtilen yararlanma süresini aşmamak üzere söz konusu çalışan için, yeniden
işe başladığı tarihteki durumu dikkate alınarak, kalan süre kadar bu
teşvikten yararlanılabilir.
Bu madde kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlananlar, diğer kanunlarda yer alan benzer nitelikli gelir vergisi
stopajı teşviklerinden yararlanamaz.
Bu madde hükümleri; 5335 sayılı Kanunun 30 uncu
maddesinin ikinci fıkrası kapsamına giren kurum ve kuruluşlara ait işyerleri
ile 2886 sayılı Kanuna, 4734 sayılı Kanuna ve uluslararası anlaşma
hükümlerine istinaden yapılan alım ve yapım işleri ile 4734 sayılı Kanundan
istisna olan alım ve yapım işlerine ilişkin işyerleri ile sosyal güvenlik
destek primine tabi çalışanlar ve yurtdışında çalışan sigortalılar hakkında
uygulanmaz.
Bu Kanunun geçici 20 nci maddesi kapsamındaki
desteklerden faydalananlar hariç olmak üzere, 1/1/2018 ila 31/12/2020
tarihleri arasında 5510 sayılı Kanun kapsamına alınan işyerleri ve daha önce
tescil edildiği halde ortalama sigortalı sayısının hesaplandığı yılda
sigortalı çalıştırılmaması nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumuna aylık prim ve
hizmet belgesi veya muhtasar prim hizmet beyannamesi vermeyen işyerleri, bu
maddede belirtilen şartlar sağlanmak kaydıyla, 1/1/2018 tarihinden sonra ilk
defa sigortalı bildiriminde bulunulan ayı takip eden üçüncü aya ilişkin aylık
prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesinden itibaren
bu Kanunun geçici 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen süre kadar
bu maddede yer alan vergi teşviklerinden yararlandırılır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile
mahsup şeklini ve dönemini belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
Öngörülen teşvik
MADDE 3 – (1) 4447
sayılı Kanunun Geçici 21 inci maddesiyle, aynı Kanunun Geçici 19 ve 20 nci
maddeleri kapsamında işe alınan ve bu maddelerde yazılı şartları taşıyan
ücretliler için asgari ücretin prim ödeme gün sayısına isabet eden tutarı
üzerinden hesaplanan gelir vergisinin, asgari geçim indirimi uygulandıktan
sonra kalan kısmının verilecek muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet
beyannamesi üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilmesi suretiyle, gelir
vergisi stopaj teşviki sağlanmaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
4447 sayılı Kanunun Geçici 19 uncu Maddesi
Kapsamında İşe Alınan Ücretlilere
İlişkin Gelir Vergisi Stopajı Teşviki
Uygulaması
Gelir vergisi stopajı teşvikinden
faydalanılmasına ilişkin şartlar
MADDE 4 – (1) 4447
sayılı Kanunun Geçici 19 uncu maddesi kapsamında öngörülen şartları taşıyan
özel sektör işverenleri, 1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında işe
aldıkları sigortalılardan dolayı gelir vergisi stopajı teşvikinden aşağıdaki
şartlar dahilinde faydalanacaktır.
a) Sigortalının Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz
olması,
b) Sigortalının işe başlama tarihinden önceki üç ay
içerisinde, toplam on günden fazla; 31/5/2016 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamında Sosyal Güvenlik Kurumuna
bildirilmemiş olması ve sigortalının isteğe bağlı sigortalılık hariç 5510
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında
sigortalı olmaması,
c) Sigortalının işe alındığı yıldan bir önceki takvim
yılında işe alındığı işyerinden bildirilen aylık prim ve hizmet
belgelerindeki veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerindeki sigortalı
sayısının ortalamasına ilave olarak işe alınmış olması.
İstisna uygulamasında süre
MADDE 5 – (1) 4447
sayılı Kanunun Geçici 19 uncu maddesi kapsamında işe alınan sigortalılar için
sağlanan gelir vergisi stopajı teşviki, 1/1/2018 tarihinden 31/12/2020
tarihine kadar uygulanmak üzere, teşvik kapsamına giren her bir çalışan için
en fazla 12 ay süre ile uygulanır.
Bu süre; engelli, 18 yaşından büyük kadın, 18 yaşından
büyük 25 yaşından küçük erkek çalışanlar için 18 ay süre ile uygulanır.
(2) 1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında 5510
sayılı Kanun kapsamına alınan işyerleri ve daha önce tescil edildiği halde
ortalama sigortalı sayısının hesaplandığı yılda sigortalı çalıştırılmaması
nedeniyle, Sosyal Güvenlik Kurumuna aylık prim ve hizmet belgesi veya
muhtasar ve prim hizmet beyannamesi vermeyen işyerleri, bu maddede belirtilen
şartlar sağlanmak kaydıyla, 1/1/2018 tarihinden sonra ilk defa sigortalı
bildiriminde bulunulan ayı takip eden üçüncü aya ilişkin aylık prim ve hizmet
belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesinden itibaren gelir vergisi
stopajı teşvikinden yararlandırılır.
Gelir vergisi stopaj teşvikinin uygulanması
MADDE 6 – (1) 4447
sayılı Kanunun Geçici 19 uncu maddesinden yararlanan işverenler için gelir
vergisi stopajı teşviki 31/12/2020 tarihini geçmemek üzere, sigortalının
1/1/2018 tarihinden itibaren işe alındığı aydan başlamak ve öngörülen
süreleri aşmamak üzere her ay verilecek muhtasar beyannamelerde/muhtasar ve
prim hizmet beyannamelerinde uygulanır. Üç aylık muhtasar beyanname/muhtasar
ve prim hizmet beyannamesi veren mükellefler tarafından gelir vergisi stopajı
teşviki, üç aylık dönemler itibarıyla dikkate alınır.
(2) 4447 sayılı Kanunun Geçici 19 uncu maddesine göre
prim desteğinden faydalanılamayan durumlarda gelir vergisi stopajı teşviki de
uygulanmaz.
(3) Teşvikten yararlanılmaya başlanmasından sonra,
gerek eski çalışanların gerekse ilave istihdam edilenlerin 31/12/2020
tarihinden önce işten çıkarılması durumunda, işten çıkış tarihinden önceki
takvim yılında istihdam edilen ortalama sigortalı sayısının üzerinde kalınmak
koşuluyla, terkin edilecek vergi tutarının tespitinde, ilave istihdam
amacıyla işe alınanlardan kalan sigortalılar dikkate alınır. Bu durumda,
sigortalılardan hangisi için teşvikten yararlanılacağı işveren tarafından
serbestçe belirlenir.
Örnek 1: İşveren
(A)’nın, 2017 yılı içinde verdiği aylık prim ve hizmet belgelerindeki
ortalama sigortalı sayısı 20’dir. Bu işveren, 2017 yılı ortalaması olan 20
sigortalısına ilave olarak 2018 yılının Nisan ayında destek kapsamında
bulunan 5 sigortalı istihdam etmiştir.
Buna göre, işveren (A), Nisan ayında istihdam ettiği ve
şartların tamamını taşıyan 5 sigortalısı için teşvikten yararlanabilecektir.
Örnek 2: İşveren
(B)’nin, 2017 takvim yılında verdiği aylık prim ve hizmet belgelerindeki
ortalama işçi sayısı 30’dur. Bu işveren, 8/5/2018 tarihinde ilave istihdama
ilişkin şartları taşıyan 8 işçi istihdam etmiş ve bu işçiler için teşvikten
yararlanmaya başlamıştır.
İşveren (B), 2018 Eylül ayında teşvik kapsamında
olmayan 4 işçisini işten çıkarmıştır. Bu durumda işveren (B), ilave istihdam
etmiş olduğu 8 işçi için Eylül 2018’e kadar ilave istihdam teşvikinden
yararlanacak olup bu tarihten sonra ise 2017 yılında istihdam ettiği ortalama
30 sigortalının üzerinde kalan 4 işçi için teşvikten yararlanacaktır.
Teşvikten yararlanacağı 4 işçinin hangisi olacağı işveren tarafından
serbestçe belirlenecektir.
Örnek 3: İşveren (D),
2017 takvim yılında tescil ettirdiği işyerinde sigortalı işçi çalıştırmamıştır.
2/2/2018 tarihinde işe aldığı 2 işçi için ilk defa sigortalı bildiriminde
bulunmuştur.
Bu işveren, ilk defa sigortalı bildiriminde bulunduğu
ayı takip eden üçüncü aya ilişkin (Mayıs ayına ait olup Haziran ayında
verilecek) aylık muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet beyannamesinden
itibaren Mayıs ayına ilişkin ödediği ücretler üzerinden gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlanmaya başlayacaktır.
2018 yılında işe yeni başlayan mükellefler için de
gelir vergisi stopaj teşviki aynı şekilde uygulanacaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
4447 sayılı Kanunun Geçici 20 nci Maddesi
Kapsamında İşe Alınan Ücretlilere
İlişkin Gelir Vergisi Stopajı Teşviki
Uygulaması
Gelir vergisi stopajı teşvikinden
faydalanılmasına ilişkin şartlar
MADDE 7 – (1)
4447 sayılı Kanunun Geçici 20 nci maddesi kapsamında öngörülen şartları
taşıyan ve imalat sektöründe faaliyette bulunan özel sektör işverenleri,
1/1/2018 tarihinden itibaren işe aldıkları sigortalılardan dolayı gelir
vergisi stopajı teşvikinden aşağıdaki şartlar dahilinde faydalanacaktır.
a) İşverenin, 2017 yılında Sosyal Güvenlik Kurumuna
verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısı
ortalamasının 1 ila 3 olması,
b) İşverenin ustalık belgesi sahibi olması,
c) Sigortalının işe giriş tarihi itibariyle 18 yaşından
büyük ve 25 yaşından küçük olması,
ç) Sigortalının Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz
olması,
d) Sigortalının işe başlama tarihinden önceki üç ay
içerisinde, toplam on günden fazla; 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamında Sosyal Güvenlik Kurumuna
bildirilmemiş olması ve sigortalının isteğe bağlı sigortalılık hariç 5510
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında
sigortalı olmaması,
e) Sigortalının, 2017 yılında işyerinden Sosyal
Güvenlik Kurumuna bildirilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar
ve prim hizmet beyannamelerinde kayıtlı sigortalı sayısının ortalamasına
ilave olarak işe alınması.
İstisna uygulamasında süre
MADDE 8 – (1) Bu madde
kapsamında gelir vergisi stopajı teşviki, 31/12/2018 tarihine kadar
uygulanmak üzere, 1/1/2018 ila 31/12/2018 tarihleri arasında teşvik kapsamına
giren çalışanlara uygulanır.
Gelir vergisi stopaj teşvikinin uygulanması
MADDE 9 – (1) 4447
sayılı Kanunun Geçici 20 nci maddesinden yararlanan işverenler için gelir
vergisi stopajı teşviki 31/12/2018 tarihini geçmemek üzere, sigortalının işe
alındığı ayı takip eden ilk aydan başlamak üzere her ikinci ay için
uygulanır. Üç aylık muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi
veren mükellefler tarafından gelir vergisi stopajı teşviki uygulamasında, üç
aylık dönemlere tekabül eden aylar dikkate alınır.
(2) Bu madde kapsamına giren işyerleri en fazla iki
sigortalı için destekten yararlanabilir.
(3) 2018 yılında 5510 sayılı Kanun kapsamına alınan
işyerleri ile daha önce Kanun kapsamına alındığı halde 2017 yılında Sosyal
Güvenlik Kurumuna aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet
beyannamesi vermeyen ve 2018 yılında ilk defa sigortalı bildiriminde bulunan
işyerleri bu madde kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanamaz.
(4) 2017 yılında Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylık
prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısı ortalaması 3’ten fazla
olan işyerleri bu madde kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanamaz.
(5) 4447 sayılı Kanunun Geçici 20 nci maddesine göre
prim ve ücret desteği sağlanmayan aylar için gelir vergisi stopajı teşviki de
uygulanmaz.
(6) Teşvikten yararlanılmaya başlanmasından sonra, gerek
eski çalışanların gerekse ilave istihdam edilenlerin 31/12/2018 tarihinden
önce işten çıkarılması durumunda, 2017 takvim yılında istihdam edilen
ortalama sigortalı sayısının üzerinde kalınmak koşuluyla, terkin edilecek
vergi tutarının tespitinde, ilave istihdam amacıyla işe alınanlardan kalan
sigortalılar dikkate alınır. Bu durumda, sigortalılardan hangisi için
teşvikten yararlanılacağı işveren tarafından serbestçe belirlenir.
Örnek 4: İmalat
sektöründe faaliyette bulunan işveren (E)’nin 2017 yılı aylık prim hizmet
belgelerindeki sigortalı sayısı ortalaması 3 işçidir. İşveren 15/1/2018
tarihinde ilave istihdam şartlarını taşıyan 3 ilave işçi istihdam etmiştir.
İşveren (E)’nin, işe aldığı ilave 3 işçiden 2’si için
işe giriş tarihini takip eden aydan başlamak ve iki ayda bir hesaplanmak
üzere, Şubat, Nisan, Haziran, Ağustos, Ekim, Aralık ayı ücretleri üzerinden,
bu aylara ilişkin vereceği muhtasar beyannamelerinde/muhtasar ve prim hizmet
beyannamelerinde gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanacaktır.
Örnek 5: Üç ayda bir
muhtasar beyanname veren ve imalat sektöründe faaliyette bulunan işveren
(F)’nin 2017 yılı aylık prim ve hizmet belgelerindeki sigortalı sayısı
ortalaması 2 işçidir. İşveren 15/2/2018 tarihinde ilave istihdam şartlarını
taşıyan 2 ilave işçi istihdam etmiştir.
İşveren (F)’nin, işe aldığı ilave 2 işçiden dolayı işe
giriş tarihini takip eden aydan başlamak ve iki ayda bir hesaplanmak üzere,
Mart, Mayıs, Temmuz, Eylül, Kasım ayı ücretleri üzerinden, 2018 yılı Nisan,
Temmuz, Ekim ve Ocak 2019’da vereceği muhtasar beyannamelerinde/muhtasar ve
prim hizmet beyannamelerinde gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanacaktır.
Örnek 6: İşveren
(G)’nin, 2017 takvim yılında verdiği aylık prim ve hizmet belgelerindeki
ortalama işçi sayısı 1’dir. Bu işveren, 8/3/2018 tarihinde ilave istihdama
ilişkin şartları taşıyan 2 işçi istihdam etmiş ve bu işçiler için teşvikten
yararlanmaya başlamıştır. İşveren (G), 2018 Eylül ayında teşvik kapsamında
olmayan 1 işçisini işten çıkarmıştır.
Bu durumda işveren (G), ilave istihdam etmiş olduğu 2
işçi için Nisan, Haziran ve Ağustos aylarında ilave istihdam teşvikinden
yararlanacak olup Ekim ve Aralık aylarında ise 2017 yılında istihdam ettiği
ortalama 1 sigortalının üzerinde kalan 1 işçi için teşvikten yararlanacaktır.
Teşvikten yararlanacağı 1 işçinin hangisi olacağı işveren tarafından
serbestçe belirlenecektir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Uygulamanın esasları
MADDE 10 – (1)
4447 sayılı Kanunun Geçici 21 inci maddesi kapsamında gelir vergisi stopajı
teşviki uygulanan ücretlerin vergilendirilmesinde, öncelikle asgari geçim
indirimi dikkate alınır.
(2) 4447 sayılı Kanunun Geçici 21 inci maddesi
kapsamında muhtasar beyanname/ muhtasar ve prim hizmet beyannameleri
üzerinden terkin edilecek tutar, teşvikten yararlanılan sigortalı bazında ve
teşvikten yararlanılan yılda uygulanacak asgari ücretin aylık brüt tutarının
çalışılan gün sayısına isabet eden kısmı üzerinden hesaplanan gelir
vergisinden asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi sonucu kalan tutarı
geçemez.
(3) 4447 sayılı Kanunun Geçici 21 inci maddesi
kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanmak isteyen
işverenlerin, Tebliğin ekinde yer alan “İstihdamın Teşvikine İlişkin
Bildirim”i (EK:1) doldurmaları ve muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet
beyannamesi ekinde vermeleri zorunludur.
(4) Bildirimin (XIV) numaralı sütununda yer alan terkin
edilebilecek vergi tutarını verecekleri muhtasar beyannamenin/muhtasar ve
prim hizmet beyannamesinin Tablo-1 "Matrah ve Vergi Bildirimi"
bölümünün (20-e) No.lu satırında (4447 sayılı Kanunun Geçici 21 inci maddesi
kapsamında terkin edilecek tutar) göstereceklerdir. Bu tutar, aynı
beyannamenin (19) No.lu satırında gösterilen gelir vergisi kesintisi
toplamından indirilerek terkin işlemi gerçekleştirilmiş olacaktır.
(5) Terkin işlemi sonrasında kalan gelir vergisi
tutarı, muhtasar beyannamenin/ muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin (21)
No.lu “Terkin Sonrası Kalan Gelir Vergisi Tutarı” satırında gösterilecektir.
Bu tutar tahakkuka esas alınacak ve beyannamenin Tablo-2 “Tahakkuka Esas
İcmal Cetveli” bölümünün (2) No.lu “Tahakkuk Eden” satırına aktarılacaktır.
(6) 4447 sayılı Kanunun Geçici 21 inci maddesi
kapsamında terkine konu edilen tutar muhtasar beyannamenin/muhtasar ve prim
hizmet beyannamesinin (20-e) No.lu satırında gösterilmiş olduğundan, vergi
dairesince ayrıca bir terkin işlemi yapılmayacaktır.
(7) 7103 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin 1/1/2018
tarihinden itibaren uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmesi
nedeniyle;
a) Bu Tebliğin yayımı tarihine kadar Tebliğin 4 ve 7
nci maddelerindeki şartları taşıyan sigortalılardan dolayı yararlanılamayan
gelir vergisi stopajı teşvik tutarları, bu tarihten sonra verilecek ilk
muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi üzerinde mahsup
edilecektir. Mahsup işleminin yapılabilmesi için teşvikten yararlanılamayan
dönemlere ait bilgilerin de ilk muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet
beyannamesi ekinde verilecek bildirime eklenmesi gerekmektedir.
b) Bu suretle mahsup edilemeyen bir tutarın kalması
halinde, kalan tutar, sonraki aylarda verilecek muhtasar
beyannameler/muhtasar ve prim hizmet beyannameleri üzerinde, yukarıda
açıklanan esaslar çerçevesinde mahsup edilecek olup önceki dönemlere ait
muhtasar beyannameler/muhtasar ve prim hizmet beyannameleri için bu nedenle
düzeltme yapılmayacaktır.
c) Üç aylık muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet
beyannamesi veren mükelleflerce doldurulacak olan bildirimde, teşvikten
faydalanılan her ay ayrı satırda gösterilecektir.
Örnek 7: İşveren
(H)’nin, 2017 takvim yılında verdiği aylık prim ve hizmet belgelerindeki
ortalama işçi sayısı 20’dir. Bu işveren, 8/1/2018 tarihinde ilave istihdama
ilişkin şartları taşıyan 2 işçi istihdam etmiştir.
İşveren (H), 2018 yılı Ocak, Şubat, Mart, Nisan ve
Mayıs aylarına ilişkin muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet
beyannamelerini kanuni süresinde vermiştir. İşveren (H), Ocak, Şubat, Mart,
Nisan ve Mayıs aylarında gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanamamıştır.
Bu durumda işveren (H), yararlanamadığı gelir vergisi
stopaj teşvik tutarları ile Haziran ayına ait teşvik tutarını, Temmuz/2018’de
vereceği muhtasar beyanname/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi üzerinden
mahsup edebilecektir.
Örnek 8: İşveren (I),
2017 yılı için verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde ortalama 5 işçi çalıştırdığını
bildirmiştir. İşveren (I), 1/6/2018 tarihinden itibaren işletmesinde
çalıştırdığı işçi sayısını, Tebliğin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama
ilişkin şartları taşıyan 1 ilave işçi ile 6’ya çıkarmıştır. İlave istihdam
edilen işçi bekar olup asgari ücret almaktadır.
Bu işverenin teşvikten faydalanacağı tutar aşağıdaki
şekilde hesaplanmıştır.
Örnek 9: İşveren (L),
2017 yılı için verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde ortalama 12 işçi
istihdam ettiğini bildirmiştir. İşveren (L), 1/12/2018 tarihinden itibaren
işletmesinde çalıştırdığı işçi sayısını, ilave istihdama ilişkin şartları
taşıyan 1 ilave işçi ile 13’e çıkarmıştır.
2018 yılı Aralık ayında 5.000 TL brüt ücretle istihdam
edilmeye başlanan ve ilave istihdama ilişkin tüm şartları taşıyan bekâr
çocuksuz bir hizmet erbabı için yararlanılacak teşvik tutarı aşağıdaki gibi
olacaktır.
Teşvikten faydalanılamayacak durumlar
MADDE 11 – (1)
Aşağıda yazılı çalışanlardan dolayı, söz konusu madde ile getirilen gelir
vergisi stopajı teşvikinden faydalanılamaz.
a) Kamu idarelerine ait işyerlerinde çalışanlar,
b) 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Kanunun 30 uncu
maddesinin ikinci fıkrası kapsamına giren kurum ve kuruluşlara ait
işyerlerinde çalışanlar,
c) 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale
Kanununa, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa ve uluslararası
anlaşma hükümlerine istinaden yapılan alım ve yapım işleri ile 4734 sayılı
Kanundan istisna olan alım ve yapım işlerine ilişkin işyerlerinde çalışanlar,
ç) Sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar,
d) Yurt dışında çalışan sigortalılar,
e) 4447 sayılı Kanunun Geçici 19 ve 20 nci maddesinde
öngörülen diğer şartları sağlayamayan işyerlerinde çalışanlar.
Diğer hususlar
MADDE 12 – (1)
Üç aylık dönemler halinde verilen muhtasar beyannamelerde/muhtasar ve prim
hizmet beyannamelerindeki ilave istihdam ile ilgili şartların varlığı her bir
ay için ayrı ayrı değerlendirilerek terkin edilecek tutar belirlenecektir.
(2) Birden fazla işyerinde faaliyette bulunan ve her
bir işyeri için ayrı ayrı aylık prim ve hizmet belgesi veren işverenler,
ilave istihdamdan dolayı gelir vergisi stopajı teşvikine ilişkin şartları her
işyeri için ayrı ayrı dikkate alacaktır. İşverenin birden fazla işyerindeki
çalışanlarına yaptığı ücret ödemeleri ile ilgili tek muhtasar
beyanname/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi vermesinin bir önemi
bulunmamaktadır.
(3) 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 81 inci maddesi kapsamında, ferdi işletmelerin sermaye şirketlerine
devir olunması, kollektif ve adi komandit şirketin sermaye şirketine
dönüşmesi hali ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 19 uncu maddesinin birinci fıkrası kapsamında gerçekleştirilen
devir işlemlerinde işverenler, bu işlemler öncesinde ilave istihdam
kapsamında olan işçiler için teşvikten faydalanmaya devam ederler.
(4) İlave istihdam teşvikinden faydalanan işverenin
ölümü halinde, aynı işe devam eden mirasçıların şartları taşımak kaydıyla
teşvikten faydalanmaları mümkündür.
(5) 4447 sayılı Kanunun Geçici 21 inci maddesi
kapsamında, gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanmakta olan işverenler;
aynı sigortalı için diğer kanunlarda yer alan benzer nitelikli gelir vergisi
stopajı teşviklerinden yararlanamaz.
(6) Teşvik kapsamında olan bir çalışanın, teşvik
süresini tamamlamadan işten ayrılıp yeniden işe başlaması halinde, bu maddede
belirtilen şartların sağlanması kaydıyla belirlenen yararlanma süresini
aşmamak üzere söz konusu çalışan için, yeniden işe başladığı tarihteki durumu
dikkate alınarak, kalan süre kadar bu teşvikten yararlanılabilir.
(7) Teşvik uygulamasında, işverenlerin tam veya dar
mükellefiyet esasında vergilendirilmesinin bir önemi bulunmamaktadır.
(8) Teşvikten yararlanan işverenlerin sonradan yapılan
tespitlerde teşvikten yararlanma şartlarını haiz olmadıklarının belirlenmesi
halinde, tahakkuk ettirilerek terkin edilen vergi, 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanunu ile 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde gerekli
müeyyideler uygulanarak tahsil edilecektir.
Yürürlük
MADDE 13 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|
Sayfalar
- kanunlar
- güncel
- Şirketler
- anonim şti
- limidet şti
- BA/BS
- hisse devri
- tasfiye
- iflas/haciz
- çek
- kurumlar
- gelir vergisi-gerçek
- adi ortaklık
- Sirküler
- fatura
- vergi
- kdv
- ötv
- vuk
- ttk
- m.t.v
- inşaat
- serbest bölge
- özelge
- mesleki
- sgk
- SGK genelgeler
- bağkur
- emeklilik
- memur
- yabancı işçi
- işçi
- İŞKUR
- yurtdışı boçlanma
- gayrimenkul
- tebliğ
- Dernek/Vakıf
- kaçakçılık
- kat mülkiyeti
- Ticaret Odası
- Tacir
- GİB
- Teşvik-destek
- koskep
- AATUHK /6183
- Gümrük bakanlığı/ Dış Ticaret
- Bankalar
- Kefil-kefalet
- İhale
- kooparatif
- Ticari defter
- gider vergileri
- çalışma ve sosyal güvenlik
- ekonomi
- sanayi sicil
- Vergi Davaları Dilekçeler
- muhtasar
- uzlaştırma
- Arabuluculuk
6 Temmuz 2018 Cuma
GELİR VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ (SERİ NO: 304)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder