TANIM; ülkede
geçerli ticari, mali ve iktisadi alanlara ilişkin hukuki ve idari
düzenlemelerin uygulanmadığı veya kısmen uygulandığı, sınai ve ticari
faaliyetler için daha geniş teşviklerin tanındığı ve fiziki olarak ülkenin
diğer kısımlarından ayrılan yerler olarak tanımlanabilir.
3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu'nda “serbest bölgelerin
kurulması ve işletilmesindeki temel amaçlar; ihracata yönelik yatırım ve
üretimi teşvik etmek, doğrudan yabancı yatırımları ve teknoloji girişini
hızlandırmak, işletmeleri ihracata yönlendirmek ve uluslararası ticareti
geliştirmek olarak sıralanmıştır.”
Ülkemizde ilk 1987 tarihinde Antalya ve mersin illerinde
kurulmuştur. Serbest bölgelerin, kamu kurum ve kuruluşlarınca, yerli veya
yabancı gerçek veya tüzelkişilerce kurulmasına, işletilmesine Bakanlar
Kurulunca izin verilir.
Yerli veya yabancı gerçek veya tüzel kişiler Dış Ticaret
Müsteşarlığından RUHSAT almak kaydıyla serbest bölgelerde faaliyette
bulunabilirler.
FAALİYET RUHSATI BAŞVURU ve DİĞER İŞLEMLER:
Serbest bölgelerde
faaliyette bulunmak isteyen firmalar Dış Ticaret Müsteşarlığı Serbest Bölgeler
Genel Müdürlüğünden Faaliyet Ruhsatı almaları gerekmektedir.
İlgili evraklar temin edildikten ve merkez bankasına belirlenen ücretler
yatırıldıktan sonra genel müdürlük veya bölgedeki serbest bölge müdürlüğüne
verilir. Başvuru olumsuz olduğu durumlarda merkez bankasına verilen para ,ilgili
firmaya geri iade edilir. Genel
Müdürlükçe yapılan inceleme sonucu Faaliyet Ruhsatı alması uygun görülen
firmalar 30 gün içinde; açık alan kiralayacak iseler serbest bölge işletici/kurucu
işletici firması ile, hazır işyerlerinden birini kiralayacak iseler bölgede
kiralama ruhsatına sahip herhangi bir kuruluş ile kira sözleşmesi yaparlar.
Serbest bölgeler
ihracatın artırılması amacıyla kurulduğundan, bu bölgelerde faaliyet gösterecek
firmaların Alım-satımı veya üretimi yapılan nihaî tüketim mallarının yıllık
olarak çoğunlukla yurt dışına satmaları ve Faaliyet Ruhsatı Müracaat
Formu'nda belirtilmeyen malların alım-satımını veya üretimini yapmak istemeleri
durumunda ise bir dilekçe ve
yeniden düzenlenmiş Müracaat Formu"nun ilgili bölümü ile, Bölge
Müdürlüğüne müracaat etmeleri gerekmektedir.
Merkez adresi
serbest bölgede bulunan şirketler, HİSSE DEVRİ yapmaları halinde, devir
işlemini Türk Ticaret Kanunu hükümlerine uygun olarak gerçekleştirdikten sonra,
şirketin yeni ortaklık yapısını gösteren belgeleri de serbest
bölge müdürlüklerine ibraz etmek zorundadırlar aksi halde Hisse devirlerini 30 gün içinde Bölge Müdürlüğüne
bildirmeyen firmaların serbest bölge işlem formları, Serbest Bölgeler Uygulama
Yönetmeliği’nin 14’üncü maddesinin (a) fıkrası uyarınca, re’sen 3 ay süreyle
işleme konulmaz ve bu süre sonunda da firma tarafından gerekli işlemin
yapılmaması halinde Faaliyet Ruhsatı, Yönetmeliğin aynı maddesinin (b) fıkrası
gereğince İPTAL edilir.
Serbest Bölgeler
Uygulama Yönetmeliği'nin Malların Satılması ve Devrine İlişkin 35. Maddesine
İstinaden Kullanıcılar Aynı Bölgedeki Diğer Kullanıcılara Satış Yapabilmekte
Veya Mallarını Toptan Devredebilmektedirler. Ancak, Sigara, Şeker, Çay, Alkollü İçkiler Ve Nihai
Kullanıma Yönelik Elektronik Eşyanın Bölge İçi Satışı Yasaklanmıştır.
Serbest bölgede
faaliyet gösterecek firmalar orta veya uzun vadede geleceği planlayabilmeleri
için için 10 ila 30 yıllığına faaliyet ruhsatları düzenlenmektedir.
Yatırımcılar
hazineye ait hazinenin özel mülkünde bulunan arsa, arazi ve binaları
kiralayabilir veya bunlar üzerinde 49 yıllığına irtifak hakkı tesisi
edebilirler
Serbest bölge de
faaliyette buluna firmalarda çalışan işçiler ülkemizdeki iş kanunu hükmüne
tabidirler. Yabancı işçiler ise izin almak kaydı ile çalışmaları mümkündür
SERBEST BÖLGELERDE MAL GİRİŞ-ÇIKIŞLARI
Serbest Bölgelerde
dış ticaret rejiminin uygulanacağına ilişkin 3218 sayılı Kanun’un 8. maddesi
aşağıdaki gibidir.
“Serbest bölge ile Türkiye'nin diğer yerleri arasında yapılacak ticaret, dış ticaret rejimine tabidir. Serbest bölge ile diğer ülkeler ve serbest bölgeler arasında dış ticaret rejimi uygulanmaz."
“Serbest bölge ile Türkiye'nin diğer yerleri arasında yapılacak ticaret, dış ticaret rejimine tabidir. Serbest bölge ile diğer ülkeler ve serbest bölgeler arasında dış ticaret rejimi uygulanmaz."
Kanundaki dış
ticaret rejimi buralara verilen hizmet ve malların İHRACAT kapsamında olacağı,
serbest bölgeden Türkiye içindeki satışların ise İTHALAT kapsamında olacağı
vurgulanmıştır.
A.)
MAL ve HİZMET GİRİŞLERİ:
Serbest bölgeler
3568 sayılı Katma Değer Vergisi kanunu 17/4-ı gereğince gereğince İSTİSNA
kapsamında olup, serbest bölgedeki bir firmaya verilen;
1.HİZMET TESLİMLERİ; Güvenlik hizmetleri, yemek hizmetleri, taşıma hizmetleri, marka,
lojistik, broşür katalog tasarım ve Roaming hizmetler
2.MAL TESLİMLERİ;
Serbest bölgede faaliyet gösteren firmalara yönelik malların verilmesi ve fason
mallar (fason mallar; serbest bölgedeki bir firmanın fason malları
ihracatı %85 dikkate alınmayacak)
Katma değer vergisi
kanununca serbest bölgelere verilen hizmet ve mallar ihracat gibi işlem
sayılmış yalnız buralara hizmet veya mal verilmelerinde “Serbest Bölge
İşlem Formu “düzenlenerek verilmesi istisna kapsamında olacağı
belirtilmiştir.
B.)
HİZMET VE MAL ÇIKIŞLARI:
Serbest bölgedeki firmalar her türlü faaliyette
bulunabilirler diğer bir ifade ile üretim alım satım hizmetle ilgili olmak
üzere her türlü faaliyetleri kapsar.
Serbest bölgede faaliyet yürüten firmaların mal çıkışları
“serbest işlem formu” ile yapılmaktadır. Türkiye içerisinde yapılacak mal
satışları İTHALAT kapsamındadır, Türkiye dışında yapmış oldukları satışlar ise
dış ticaret rejimine tabi değildirler.
C.)
SERBEST BÖLGE MAL GİRİŞ/ÇIKIŞ BEDELLERİ
ÜZERİNDEN ALINAN ÜCRETLER:
3218 Sayılı Serbest Bölgeler Kanunu’nun “Serbest Bölgelerin
Gelir ve Harcamaları” başlıklı 7/b maddesine göre, Yurt dışından bölgeye
getirilen malların CIF değeri üzerinden binde 1, bölgeden Türkiye’ye çıkarılan
malların FOB değeri üzerinden peşin olmak üzere binde 9 oranında kesinti
yapılacaktır.
SERBEST BÖLGELERDE
VERGİSEL AVANTAJLAR:
ü
Serbest bölgede faaliyet gösteren konusu üretim
olan firmaların imal ettikleri ürünlerin satışından elde ettikleri kazançlar
vergileme dönemine kadar gelir ve kurumlar vergisinden istisnadır.
ü
Konusu üretim olan ve ürettiği ürünlerin FOB (Free
On Board ) bedelinin %85 ‘ini yurt dışına ihracat yapan firmaların çalıştırmış
oldukları personellerinin ücretleri gelir vergisinden müstesnadır.
ü
Üretim faaliyetinde bulunan firmaların, serbest
bölgede gerçekleştirdikleri faaliyetlerle ilgili yapılan işlemler ve düzenlemiş
oldukları kâğıtlar damga vergisi ve harç vergisinden müstesnadır.
ü
Serbest bölgedeki firmaların bu faaliyetlerden
elde ettikleri kazançları hiçbir izne tabi olmaksızın yurt içi ve yurt dışı transfer
edebilmektedirler
ü
Serbest bölgede faaliyet gösteren firmaların
elde ettikleri faiz ve repo gelirleri istisna kapsamındadır.
SERBEST BÖLGELERE
HİZMET VEREN SMMM VE YMM
Serbest bölgede faaliyette bulunan firmalar yönelik
DANIŞMANLIK hizmeti veren SMMM ve YMM lerin yapmış oldukları hizmet ifası şahsi
görüşümce KDV den istisna edilmelidir. Daha doğrusu ihracat hükmünde olmalıdır.
Fakat altta vereceğim maliyenin görüşü ise Türkiye içinden serbest bölgeye
verilen danışmanlık hizmetlerinin KDV ye tabi olduğunu söylemektedir.
“T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Katma Değer Vergisi Grup
Müdürlüğü)
TARİH: 09/11/2005
SAYI : KDV.MUK.B.07.1.GİB.4.34.17.01.16/1-c.7829
KONU : Serbest bölgede merkezi veya şubesi
bulunan şirketlere verilen danışmanlık
hizmetlerinin KDV’ne tabi olup olmadığı
……………… ŞTİ.
İlgi dilekçenizde, merkezi Türkiye’de bulunan şirketlerin
serbest bölgedeki şubesine veya merkezi serbest bölgede bulunan şirketlere
verilen danışmanlık hizmetinin katma değer vergisine tabi olup olmadığı
hususunda görüş talep edilmektedir.
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 1/1.maddesinde
Türkiye’de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti
çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlerin vergiye tabi olduğu; 11/1-a
maddesinde ihracat teslimleri ve bu teslimlere ilişkin hizmetler ile
yurtdışındaki müşteriler için yapılan hizmetler ve karşılıklı olmak şartıyla
uluslararası roaming anlaşmaları çerçevesinde yurt dışındaki müşteriler için
Türkiye’de verilen roaming hizmetleri vergiden istisna edilmiştir.
Kanunun 12/2. maddesi uyarınca da bir hizmetin
yurtdışındaki müşteriler için yapılan hizmet sayılabilmesi için,
- Hizmetler yurtdışındaki bir
müşteri için yapılmış olmalıdır.
- Hizmetten yurtdışında
faydalanılmalıdır.
Hizmet ihracı ile ilgili açıklamalar 17, 26 ve 30 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğlerinde yapılmıştır.
Diğer taraftan, 5228 sayılı Kanunun 15. maddesi ile 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 17.’nci maddesinin 4 numaralı fıkranın
(ı) bendi değiştirilmiş olup, serbest bölgelerde verilen hizmetler katma değer
vergisinden istisna tutulmuştur.
Benzer konuda Bakanlık Makamı’ndan alınan 18.01.2005
tarihli ve 2618 sayılı yazıda;
“Bilindiği üzere, 5084 sayılı Kanunla 3218 sayılı Serbest
Bölgeler Kanunu’nun 6. maddesinde yapılan değişiklikle serbest bölgeler gümrük
bölgesi dışında sayılmış ve serbest bölgelerdeki işleticiler ve kullanıcıların
yatırım ve üretim safhalarında Bakanlar Kurulu’nca belirlenecek vergi dışı
teşviklerden yararlandırılabileceği belirtilmek suretiyle bölgedeki gelir ve
kurumlar vergisi muafiyetine son verilmiştir.
Katma Değer Vergisi Kanununun 17/4-ı maddesinde, serbest
bölgelerde verilen hizmetlerin katma değer vergisinden istisna olduğu hükme
bağlanmıştır.
Buna göre;
-Yurt dışından serbest bölgeye gelen veya serbest
bölgeden yurt dışına giden mallar için serbest bölgede
faaliyette bulunan firmalara verilen gümrük müşavirliği hizmetleri katma
değer vergisinden müstesnadır.
-Serbest bölgeden yurt içine, yurt içinden serbest
bölgeye veya serbest bölgeler arası malların intikali nedeniyle verilen gümrük
müşavirliği hizmetleri ise genel hükümler çerçevesinde katma değer vergisine
tabi olacaktır.”
denilmektedir.
Buna göre; merkezi Türkiye’de
bulunan firmaların serbest bölgedeki şubelerine veya merkezi serbest bölgede
bulunan firmalara firmanızca Türkiye’den verilen danışmanlık hizmetleri genel
hükümler çerçevesinde katma değer vergisine tabi olacaktır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.”
Ben maliyenin
vermiş olduğu bu görüşe katılmamaktayım. Anayasamızın 10 maddesi gereği maliye
EŞİTLİK kavramına ters düşen bir görüş vermiş olup KDV kanunu 11/1-a maddesi
kapsamında bir hizmetin KDV’den istisna olabilmesi için, aynı Kanunun (12/2)
maddesine göre;
- Hizmetin
yurtdışındaki bir müşteri için yapılması,
- Hizmetten
yurtdışında faydalanılması gerektiği belirtilmiş ve yurt dışına verilen
mühendislik,aracılık,danışmanlık hizmetlerinin ihracat kapsamında olduğunu
belirtmekte olup, serbest bölgelere yapılan danışmanlık hizmetleride dış ticaret rejimine tabi
olacağından şahsi görüşüme göre türkiye
içersinden serbest bölgelere verilen bu tür hizmetlerde KDV den istisna
edilmelidir….
-
KISSADAN
HİSSE -
ALLAH kulundan derdi
eksik etmez çünkü AŞK bedel ister, sen BEDEL ödemeye hazır mısın ?
Yolu Sevgi ve Rahmet
olan tüm meslektaşlarımla karşılaşmak ümidi ile hepinize esenlikler dilerim…
23.10.2015
Hikmet Yıldırım KILINÇARSLAN
Dış Ticaret Uzmanı
S.M.M.M
Dış Ticaret Uzmanı
S.M.M.M
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder